vineri, 12 martie 2010

Articole despre lingurita de impartasanie




Am ezitat foarte mult in a face si eu la randul meu publice aceste articole cu privire la impartasirea cu lingurita personala. Am ezitat, deoarece prin propagarea lor, ma pot face responsabil de smintirea unora care nu privesc lucrurile cu ochii credintei. In cele din urma am decis sa le fac publice pentru ca la strambatatea care a aparut, fiecare a inercat sa dea un rasuns dupa masura lui, aducand argumente ce fac sa biruiasca dreptatea duhului ortodoxiei.
 Sa stam bine, sa stam cu frica, sa luam aminte!


UPDATE(1 august 2015):

Articole despre impartasirea cu lingurita personala:

 


UPDATE:
Evenimentul zilei a publicat inca din anul 2007 un articol cu aceiasi tinta : "Sfanta Impartasanie este o sursa de microbi" si citindu-l vedem ca sunt asemanari izbitoare cu articolul aparut in Evenimentul Zilei pe 14 martie 2010, de unde deducem care este politica "ziarului" cu privire la aceasta Sfanta Taina. Cu timpul vedem ca s-a trecut de la cofetarie la borcanul cu miere si in joc au fost tarati si preoti. Purtatorul de cuvant al Patriarhiei, Constantin Stoica apare si de aceasta data sustinand ca nu exista pericole.

 Titlu: Sfanta Impartasanie, vaccin de la Domnul?

Aparut: Joi, 05 Aprilie 2007

"Multi parinti au refuzat sa-si lase copiii sa se impartaseasca in Saptamana Mare de teama ca acestia sa nu contacteze boli.Medicii considera ca pericolul imbolnavirii creste in zilele urmatoare, mai ales in cazul copiilor de varste mici, din cauza practicii Bisericii Ortodoxe de a impartasi poporul cu aceeasi lingurita.

Preotii sustin insa ca nu se poate intampla nimic atata vreme cat Impartasania este primita "cu credinta in suflet". Regulile privind sanatatea publica nu cuprind reglementari cu privire la acest ritual care se repeta saptamanal in bisericile din Romania si se amplifica inaintea Pastelui.

Speriati de numarul mare de viroze respiratorii din ultima vreme, mai multi parinti au refuzat sa-si lase copiii sa mearga impreuna cu educatoarele pentru a fi impartasiti la biserica.

"Mi-este teama pentru ca fetita mea este foarte sensibila si raceste foarte repede. Va dati seama ca la biserica aceeasi lingurita este folosita de zeci de copii fara a fi spalata dupa ce bea fiecare vinul sfintit. Anul trecut am mers cu o lingurita din plastic, de unica folosinta, dar preotul nu a acceptat sa dea vin sfintit copilului decat cu lingurita de la biserica", spune Mariana Vasile.

Virozele, usor de raspandit

Doctorii spun ca riscul de a capata o boala ce se transmite usor prin saliva este mai mare in perioada dinaintea Pastelui. "Este evident ca folosirea aceleiasi lingurite si servirea vinului sfintit din aceeasi cupa pentru zeci, poate chiar sute de persoane, nu respecta normele elementare de igiena. Cu toate acestea, legislatia noastra nu prevede nimic in mod expres cu privire la regulile ce ar trebui respectate in cazul Impartasaniei", spune Mihaela Dumitrescu, doctor in cadrul Directiei de Sanatate Publica Ialomita.

In cofetarii, spre exemplu, se pot folosi lingurite de inox, dar dupa fiecare consumator acestea trebuie obligatoriu spalate si dezinfectate.
Preotii cred insa ca nu exista niciun moment riscul unei imbolnaviri daca se vine la Sfanta Impartasanie cu credinta in suflet.

"In momentul in care vii cu credinta si consideri ca ceea ce primesti acolo este cu adevarat sangele lui Hristos, eu cred ca nu exista niciun pericol. Va dati seama ca intr-un sat nu exista decat o singura biserica, deci un singur loc de impartasanie. Acolo ar fi trebuit sa fie pandemie, nu-i asa?", isi linisteste enoriasii parintele Gabriel Badea, directorul Seminarului teologic din Slobozia.

Potrivit catehismului ortodox, Sfanta Impartasanie este una dintre cele sapte Taine ale Bisericii prin care se primesc, sub chipul painii si al vinului, insusi Trupul si Sangele lui Hristos. Vinul folosit trebuie sa fie rosu si curat, iar painea, din grau.

Marturie

"Nimeni nu s-a imbolnavit de 2000 de ani"

"De 2000 de ani, crestinii se impartasesc si nimeni nu s-a imbolnavit vreodata. Imi spunea parintele Necula, care a fost cativa ani in Africa, faptul ca a fost in zone cu boli grave si nicaieri nu a gasit vreun om care sa se fi imbolnavit pentru ca s-a impartasit cu aceeasi lingurita. Noi, crestinii, credem si sustinem ca ne impartasim cu Sangele si Trupul lui Hristos, deci cum ne putem imbolnavi? Eu folosesc aceeasi lingurita de 15 ani si nu m-am imbolnavit si nici nu s-a imbolnavit nimeni", ne-a declarat parintele Costel Stoica, consilier patriarhal si purtator de cuvant al Patriarhiei Romane.

Biserica Romano-Catolica nu foloseste niciun fel de instrument "la comun". "In mod curent, din motive practice, noi impartasim numai cu Ostie (paine nedospita - n.r.), in care se afla intreg Trupul lui Hristos", ne-a declarat parintele Francisc Dobos, purtator de cuvant al Arhiepiscopiei Romano-Catolice de Bucuresti. (Florian Bichir)"



Selectie din comentariile de pe bloguri, cu privire la subiect:

Motto:
Cand Hristos spune sa nu judecam, nu se refera la capacitatea de discernere a adevarului de minciuna, si nici la imboldul de a mustra pe celalalt pentru nedreptatile pe care le face, ci la pornirea patimasa de a il anula pe celalalt, de a ii cauta nod in papura, a ii tine contul greselilor mici si de a il tine de rau pentru acestea, trecand cu vederea tot restul.
Razboiul intru Cuvant

“Iar de te desparte de Dumnezeu, atunci sa te manii tare.” (Avva Pimen).

***

Acum 2000 de ani Pilat Il intreaba pe Hristos ce este adevarul. Domnul Hristos nu-i raspunde (pentru ca Pilat nu a pus bine intrebarea). Dupa 2000 si ceva de ani de ortodoxie, unii crestini ortodocsi intreaba din nou (nedumeriti) : ce este in Sfantul Potir? Hristos iarasi tace (pentru ca nu au pus bine intrebarea). Ce se alfa in Sfantul Potir intreaba ei cu necredinta si nu CINE se afla? Daca ar sti CINE (si nu ce) se afla in Sfantul Potir nu ar mai pune nici un fel de intrebare si nu ar mai avea nici un fel de dubiu, referitor la ce o fost afirmat in articolul de mai sus.

***
O inovatie liturgica poate afecta grav insasi Dogma! Euharistia este culminarea tuturor celorlalte Taine! Nu putem pune masura mintii noastre in a judeca administrarea acestei Taine!

***

Daca am avea grija pe cine Cuminecam si am spovedi (nu de mantuiala) pe acei ce vin de Pasti si de Craciun nu s-ar mai pune problema ‘linguritelor’!

Oamenii care ne calca in biserica nu sunt catehizati, sa o facem noi cu fiecare in parte, cu rabdare si dragoste!Caci raspundem de sufletele lor!(nu suntem tonomate de spovedanie nici roboti care hranesc cu Sfanta Impartasanie!

***

Toate Sfintele Canoane se ingrijesc de curatirea sufleteasca a celor ce vin sa se impartaseasca, nu de existenta sau nu a microbilor!

***

“Iar celor ce vor crede, le vor urma aceste semne: în numele Meu, demoni vor izgoni, în limbi noi vor grăi, şerpi vor lua în mână şi chiar ceva dătător de moarte de vor bea nu-i va vătăma, peste cei bolnavi îşi vor pune mâinile şi se vor face sănătoşi.”(Mc. 16:17-18)

***

“Daca il iubesti pe celalalt ca pe un frate, ii stergi nasul cu propria batista si o pui iarasi in buzunar! Dar daca nu-l simti ca pe un frate, este ca un corp strain: putin sa te atinga, imediat sari in sus; putin scuipat sa cada pe tine, te duci repede sa te speli.”(P. Paisie Aghiritul)

***

Sfântul Vasile cel Mare săruta rănile leproşilor!
“Toate sunt curate pentru cei curati; iar pentru cei intinati si necredinciosi nimeni nu este curat, ci li s-au intinat lor si mintea si cugetul. Ei marturisesc ca Il cunosc pe Dumnezeu, dar cu faptele lor Il tagaduiesc, uraciosi fiind, nesupusi, si la orice lucru bun, netrebnici.”(Tit,1:15-16)

***
Eu sunt preot de spital.
Am o singura lingurita pt mine, pt pediatrie, pt contagioase, pt orice sectie.
Ceea ce este pe lingurita vindeca.
Indoiala imbolnaveste.

***

Parinte L., daca vedeti in Sfanta Impartasanie pelicule groase si secretii, Hristos va va zice ” Fie tie dupa credinta ta!”

***

O consecinta logica la cele afirmate de parintele L. ar fi si aceea ca nici macar n-ar trebui administrata Sf. Impartasanie celor bolnavi, caci odata ajunsa in gura lor s-ar contamina de necuratia de acolo. Doamne fereste!

***

Sfantul Nicoale Velimirovici spunea ca atunci cand patima, slabiciunea si prostia se impletesc, satanei ii place sa le numeasca iubire, ori Hristos nu poate iubi asa, pentru ca El este fara de pacat.
***

Parintele Sofronie Saharov despre ce este pacatul si consecintele sale:

“Păcatul se săvârşeşte în primul rând în adâncul tainic al duhului omului, însă urmările lui rănesc întreg omul. Odată săvârşit, el se răsfrânge asupra stării sufleteşti, precum şi a celei trupeşti a omului, asupra chipului său exterior, asupra soartei celui ce l-a săvârşit; el negreşit va ieşi afară din hotarele vieţii lui individuale şi va împovăra cu răul său viaţa întregii omeniri, şi, în consecinţă, se va răsfrânge asupra soartei întregii lumi. Nu numai păcatul strămoşului nostru Adam a avut consecinţe de însemnătate cosmică, ci şi tot păcatul, al fiecăruia dintre noi , fie el vădit, fie el tainic, se răsfrânge asupra destinelor întregii lumi.[...] Omul trupesc nu observă nici o schimbare a stării sale lăuntrice după ce a săvârşit păcatul, pentru că el se află continuu într-o stare de moarte duhovnicească, pentru că el nu a cunoscut viaţa cea veşnică a duhului”.

***

Am o intrebare pt dvs. Daca Hristos nu se scarbeste sa intre in gura celor “balosi” fie ca folosim o lingurita sau mai multe, atunci ramane de inteles ca cei care afirma ca trebuiesc folosite lingurite separate, se scarbesc de aproapele lor, implicit si de Hristos, cu Care tocmai s-au impartasit cei “balosi” mai inainte de a se impartasi ei...

***

In privinta sfintilor care au consumat Sfanta Impartasanie din voma, otrava, etc., aceasta nu o fac numai sfintii canonizati, o fac toti care au credinta ca acolo e Hristos Iisus!
La inceput toti crestinii s-au numit sfinti. Deosebirea intre sfinti si oameni nu este foarte exacta! Sfantul inseamna om firesc care se impartaseste de Harul Dumnezeiesc.

***

Contextul in care vorbiti despre introducerea mai multor lingurite in cult vine pe un fond politic pagan.
Cei de la Uniunea Europeeana vor igienizare fortata, si indepartarea practicilor de Ev Mediu. Cum sunt exorcizarile, tinerea raposatului 3 zile cu capacul deschis spre groapa, ...de ce nu si igienizarea Linguritelor de Impartasanie?
De fapt in spatele acestor masuri ‘umanitare’ se ascunde cel viclean!

***

Nu Hristos se intineaza, ci bolnavul si necuratia se vindeca, se lumineaza, se curata. Hristos coboara in mizeria pacatosului, a oii celei pierdute sa o vindece. Sunt sigur ca stii: precum soarele cu noroiul…
***

“Litera ucide, iar duhul face viu.” (II Cor. 1-6).

***

“cerul este, adesea, mai aproape de noi atunci când ne aplecam, decât atunci când ne îndreptam în sus.” (Sfântul Grigorie de Nazianz)

***

Mai bine ar urma sfatul Mantuitorului si ar fi mai atent ce iese din gura lui mai degraba decat ce intra. Ce a intrat s-a dus in stomac. Ce iese acum e numai foc si pucioasa si sminteala.

***

Cum oare sa te indoiesti de puterea lui Hristos? Cum sa te feresti de Hristos? Oare Hristos este mai mic sau neputincios in fata unui microb? El doctorul tuturor, Care din mort face viu, din uscat face verde, care da VIATA la toata lumea, Se impiedica de un microb?

Lingurite de unica folosinta? nimic mai gresit! Avem un singur Dumnezeu, avem o singura Biserica, avem o Sfanta Taina a Euharistiei, avem un SINGUR POTIR, avem o singura lingurita! Ceea ce inseamna ca noi toti SUNTEM UNA IN HRISTOS! Asta este infierea de care vorbeste Biserica in sfintele Evanghelii!
Ne facem fiii aceluiasi Tata prin primirea Sf.Jertfe dintr-un singur Potir, cu o singura lingurita!

Cum un sot nu se scarbeste sa manance cu lingura sotiei daca aceasta a mancat inainte, cum nu se scarbeste sa manance din prisosul lasat de copii in farfurii pentru ca ei toti sunt UNA, acelasi lucru este IN Hristos!
De ce la sticla cu vin nu se scarbesc prietenii sa bea unul dupa altul netiind cont de microbi sau imbolnavire?Numai la Sf.Jertfa e nevoie de igiena?
Credinta noastra in prezenta reala a lui Hristos si credinta in impartasirea cu/de El asta ne vauni cu Hristos, ne vada viata si iertare de pacate!

***

Uneori, pacatul si ispita, deoarece au acelasi stapan, se pot identifica prin diverse iluzii - olfactive, vizuale sau auditive.

***

Din motive practice, pentru a nu se prelungi excesiv timpul împărtăşirii, dar şi pentru a fi evitate eventualele profanări, a fost introdusă linguriţa. Ea se confecţionează dintr-un metal preţios, se sfinţeşte şi se foloseşte numai pentru împărtăşire. Tâlcuitorii cultului au văzut în ea un simbol al cleştelui cu care îngerul din vedenia proorocului Isaia a luat un cărbune aprins şi i-a atins buzele (Isaia VI). Desigur că, în cazul lui Isaia, cărbunele aprins era chip al insuflării sale de a propovădui cuvântul lui Dumnezeu. Pentru noi, însă, cărbunele este chip al Sfintei Împărtăşanii, numită în rugăciuni „cărbune şi foc arzător“. Sub chipul unui cleşte apare linguriţa şi în iconografia Bisericii (de exemplu, în mâna stareţului Zosima, care o împărtăşeşte pe Cuvioasa Maria Egipteanca, după mulţi ani de pocăinţă).

***

A ramane la credinta ca aceasta lingurita e mai degraba purtatoare de microbi decat de cele dumnezeiesti, inseamna a nesocoti cele sfinte. Oare in indemnul de la Heruvic “toata grija cea lumeasca sa o lepadam” nu e cuprinsa si lepadarea unei astfel de griji? A ajuns microbul mai puternic decat Dumnezeu? Sigur nu.

***

Clericul care renunță la tradiția sfântă liturgică de veacuri și inventează lingurița necredinței, în locul sfintei lingurițe, pune o gravă barieră psihologică și îl așează pe creștin sub lupa microbiologiei, unde-l uită în laboratorul vegetativ, în loc să-l ducă pe drumul îndumnezeirii.

***

A incerca sa indrepti pe cineva care face o eroare grava, cu consecinte asupra altora, nu mi se pare a da cu piatra. Din contra este o necesitate. Prin pozitia pe care o are ca preot si prin tentativa de a iesi in presa cu asa ceva, preotul L. are o mare, mare raspundere inaintea lui Dumnezeu si a Bisericii.

***

Dar sa presupunem prin absurd ca te-ai putea infesta de ceva prin Sf. IMPARTASANIE. Oare nu-i de datoria noastra sa murim pentru Iisus sau pentru aproape? Oare daca ar fi sora noastra, mama, sotia, copilul cel pe care-l iubim din tot sufletul (asa cum ar trebuii sa iubim pe fiecare) nu ne-am dorii sa murim impreuna decit sa le supravietuim?
Dragii mei frati in credinta nu deasa impartasanie este marea problema ci impartasania individuala, Iisus-ul personal nu cel comun, lipsa uniitatii…

***

intr-o astfel de lume trebuie multă prudență si facută o distinctie clara între etica laică a științei microbiologice și etica teologică a persoanei umane. Aici trebuie să primeze revelația și Taina persoanei, ca ființă teologică și nu doar ca ființă biologică.

Omul este expresia unui act de iubire al lui Dumnezeu.

***

Mai multe lingurite nu inseamna decat SEMANARE DE INDOIALA, e foarte simplu, nu e mare filosofie, dar e extraordinar de grav.

***

Iar fariseul s-a mirat văzând că El nu S-a spălat înainte de masă.Şi Domnul a zis către el: Acum, voi fariseilor, curăţiţi partea din afară a paharului şi a blidului, dar lăuntrul vostru este plin de răpire şi de viclenie. Nebunilor! Oare, cel ce a făcut partea din afară n-a făcut şi partea dinăuntru? Daţi mai întâi milostenie cele ce sunt înlăuntrul vostru şi, iată, toate vă vor fi curate. (Luca 11,38-41)

***

Descrierea sfântului potir cu asemenea cuvinte este înfiorătoare şi răspunsul interior este devastator pentru oricine. Nu mă pot împăca cu gândul că tocmai un slujitor al sfântului altar îi face o imagine atât de respingătoare.

***

ESTE GRAV! EXTREM DE GRAV! IATA CUM CEI DE LA EVENIMENTUL ZILEI ISI BAT JOC CHIAR DE CE A SPUS PARINTELE(EXACT CUM FACE DRACUL CU CEI CARE IL SLUJESC—IL FOLOSESTE SI APOI IL BADJOCORESTE):
”Utilizarea mai multor linguriţe, o practică “stupidă” şi “comică”

***

Parinte L. toti gresim . Toti trebuie sa recunoastem cand gresim. Este atat de limpede ca interviul este nociv. Nu va mai lasati condus de ideile de pe la congrese, conferinte,. studii, etc, ci de simplitatea lui Hristos. Stiti prea bine ca Mantuitorul a ascuns intelesul Tainelor Sale de la cei intelepti (invatati) , si le-a descoperit pruncilor (celor simpli) .

***

Pr Timotei

IATA DISCUTIA MEA CU PR. LUCIAN PE EMAIL:

Un ierarh al BOR ma intreba, ”are parintele binecuvantre de la Episcop ca sa foloseasca mai multe Sfintel Lingurite?
(nu vreau sa dau nume, nu are rost)
Ati discutat aceasta practica cu Ierarhul Sfintiei Voastre?
Este de acord? A facut pogoramant in cazul Bisericii Sfintiei Voastre?
Daca da, atunci responsabilitatea revine Ierarhului locului!

In anumite biserici se practica deschiderea Evangheliei si ghicitul in ea! Este arhicunoscut cazul Cotmeana, Se lucreaza la ordinea si disciplina bisericeasca!
La noi cam fiecare preot a facut ce a vrut pana acum, dar lucrurile se schimba, usor, usor!
In curand ataxiile acestea nu vor mai fi lasate sa se intample!”
V-am adus doar la cunostinta parerea si intrebarile unui Ierarh! :)
Binecuvantati si iertati,
Pr Timotei

IATA SI RASPUNSUL PARINTELUI LUCIAN:

Nu. Nu-l implicaţi pe ierarhul meu. Nu ştie despre ce anume este vorba. Când a auzit m-a chemat să lămurim aspectele reclamate de mine.
Binecuvântarea este doar cea originară (de la hirotonie). Eu nu am considerat că aspectul împărtăşirii credincioşilor cu mai multe linguriţe comportă rigoarea binecuvântării, aşa cum nici schimbarea modelului de procoveţe, sau a felului veşmintelor pe care le purtăm succesiv nu comportă astfel de întrebări. Am considerat că este un aspect minor. Şi poate că şi este ! Vom vedea !

Ceea ce vreţi să aflaţi de la ierarh, veţi afla când îl veţi întreba. Deocamdată I.P.S. Calinic nu este implicat cu nimic.

Bucurie !

***

Ce a reusit parintele prin acel interviu, dincolo de problema in sine care are gravitatea ei, este sa raspandeasca IMAGINI GROTESTI prin PUTEREA CUVANTULUI, tocmai despre Sfanta Impartasanie. (…) TUTUROR celor slabi in credinta atunci cand li se va da Sfanta Impartasanie, le vor trece prin minte IMAGINILE GROTESTI descrise de parintele. Ce a facut practic parintele, e echivalent cu introducerea pornografiei in fata Sfantului Potir. Cine va putea sa aiba mintea atat de curata incat dupa ce a citit acel interviu la urmatoarea Impartasanie, sa nu ii treaca macar o adiere de gand, toate cele descrise de parintele? INDIFERENT de raportarea la problema in sine. Eu ma refer deci doar la IMAGINI, nu la aspectul practic sau biologic al probleme. Parintele a reusit insa sa arunce si samanta temerii in cantitati imense si pe suprafete imense si a infipt-o adanc in mintea noastra prin puterea IMAGINII. Samanta este mai concret gandul “si daca totusi …”

Credinciosii nu vor contesta niciodata ca Sfintele Taine sunt Trupul si Sangele Domnului, este cert asta pentru ca ne rugam inainte si marturisim “Cred Doamne”. Insa dupa aceasta rugaciune diavolul va putea sa aduca in mintile oamenilor “Si daca totusi …”. Si daca totusi femeia aia este rujata, nu ti-e scarba? Si daca totusi omul ala care se impartaseste acum are hepatita, nu ti-e frica? Si daca totusi mosneagul acela nu isi va sterge nasul inainte sa se impartaseasca? Va dati seama insa cate si cate semne de intrebare pot sa se nasca din bogatia scenelor enumerate de parintele?

Cred ca Dan Puric avea dreptate cand spunea ca cei care ne vor raul arunca din cand in cand cate un ciumat peste gard ca sa ne dea boala la toti. Avem deci de a face cu inca o epidemie de virus gripal, de data asta unul cu mult mai periculos pentru ca are deja ADN-ul nostru.

Exista insa si un aspect pozitiv al acestei probleme: avem confirmarea ca diavolul ne incearca. Suntem prin urmare chemati la un raspuns pe masura, pentru ca intr-adevar si-a slefuit tehnicile, s-a “informatizat” si el, foloseste “malware”-uri foarte avansate, iar parintele pare un fel de “troian” si virus” in acelasi timp. Intai patrunde in “sistem”, prin felul cum ne-a castigat pana acum admiratia in raportarea sa la ecumenism si la problema cipurilor, iar apoi ne “viruseaza” toate imaginile de pe “hard”. Basca fisierele “word” cu sfanta traditie si canoanele si toate cele ce tin de teologie. Daca altii nu pot trece de “firewall”, pentru ca ortodocsii nu au incredere in oricine, iata ca de data asta s-a putut. Sa dam insa cu o “reinstalare” fresh a sistemului, sa asteptam cu si mai multa ardoare Sfanta Impartasanie, sa cautam sa traim in fiecare zi ca si cum ar fi ziua in care ne impartasim si astfel vom avea in permanenta un “sistem de operare” curat.

***

Aceasta este erezia in care credeti. Sfantul Potir, in realitate, nu poate fi profanat decat de necredinta noastra! Secretiile naturale ale omului nu profaneaza si nu schimba firea Sfintelor Taine, asa cum ati afirmat negru pe alb! Grija pentru Sfantul Potir nu se face pe aceasta cale, ci atat cat este din reala evlavie, se face pe caile batatorite si prcaticate de absolut toti Parintii.

***

Dupa cum frumos mentiona parintele Paisie, “indreptatirea de sine este cel mai mare izolator intre om si Dumnezeu”. Cand omul se indreptateste, Dumnezeu il paraseste si mintea i se intuneca tot mai tare si se incalceste singur intr-un labirint fara iesire. Parca asta se intampla acum si cu parintle L.

***

ana la urma de ce vreti sa fie introdusa aceasta schimbare si Sfanta Impartasanie sa se dea din lingurite diferite?

Eu am inteles ca motivele sunt: 1. pentru ca va ganditi la credinciosii care nu mai vor sa isi impartaseasca copiii sau sa se impartaseasca ei insisi gandindu-se ca se pot transmite microbi sau pentru ca le provoaca sila gandul ca lingurita respectiva s-a atins si de cavitatea bucala a atata altor oameni inainte. 2. Din respect pentru Sfintele Taine si pentru ca nu vreti ca nimic strain si stricacios sa se atinga de ele (“Nimeni, fără excepţie, nu are voie să introducă întinăciuni în potir. Acesta era subiectul interviului.”; “Nu o astfel de rea credinţă mă împiedică pe mine să aduc în potir feluri şi feluri străine de el, ci chiar mărturia pe care am dat-o, anume chiar dorinţa de a nu-l profana!”)

Pentru primul motiv: Ati marturisit pana la urma ca nu credeti ca se pot transmite microbi, boli etc. prin impartasanie(cu toate ca din interviu asa se intelegea)si deci ca aveti deplina credinta in puterea si desavarsirea Sf. Taine. Atunci de ce vreti sa intretineti impresia celor care se tem de o posibila contaminare prin impartasania dintr-o sg. lingurita oferindu-le posibilitatea linguritei unice si nu vreti sa ii aduceti la credinta cea dreapta si sa ii faceti sa inteleaga insemnatatea Sf. Taine si ca nu se poate omul in nici un caz molipsi de vreo boala sau microb daca se impartaseste cu o lingurita folosita anterior indiferent de cine si de orice boala ar suferi? Credeti lucrul acesta sau nu? Va rog sa imi raspundeti clar. Credeti ca nu se poate transmite nici o boala prin impartasania data cu o unica lingurita sau nu?

Pentru al doilea motiv:Parinte, ce e mai important, potirul sau Trupul si Sangele Domnului? Sigur ca raspuns e Trupul si Sangele Domnului. Atunci cum puteti feri ca intinaciunile omului sa se atinga de Ele daca Ele intra in om si asa a lasat insusi Mantuitorul raduit? Are importanta daca aceasta atingere dintre elementele stricacioase ale omului si desavarsirea Trupuluii si Sangelui Domnului ramane si in potir sau nu? Nu are pentru ca din moment ce trupul omului cu toate intinaciunile lui nu afecteaza cu nimic Sf.Tainele intr-o situatie nu le poate afecta nici in alta situatie(indiferent ca lacasul e trupul omenesc sau potirul). Dar de ce vorbiti de profanare? Profanare inteleg din dex ca inseamana: a batjocori, a necinsti, a pângări, a spurca. Deci devreme ce stricaciunile corpului omenesc nu pot batdjocori, necinsti, pangari, spurca Sf. Taine cand acestea se gasesc in corpul omului nu pot sa faca asta nici in potir. Ceea ce poate batjocori, necinsti, pangari, spurca nu e materia in sine ci cele ce tin de cuget(adica de valentele sufletului). Ceea ce dumnevoastra printr-o masura exterioara cum e schimbarea practicii folosirii linguritei unice in practica folosirii linguritelor de unica folosinta nu puteti impiedica. Puteti doar daca lucrati la inima si la cugetul omului. Si paradoxul in care va gasiti e urmatorul: tocmai cel care doreste sa ia impartasania din lingura de unica folosinta necinsteste si profaneaza astfel Sf. Taine pentru ca pune la indoiala(indiferent ca refuza sa accepte ca asta face) puterea si desavarsirea Tainei(nu vorbesc de cei care iau Sf. Impartasanie din lingura de unica folosinta nu pentru ca asa vor ei ci pentru ca asa le da preotul, preotul fiind cel care poarta vina, si care ar lua si din lingurita unica fara nici o problema).

Ca exemplificare similara: Hristos nu a fost necinstit, pangarit, batjocorit fiind imbracat in haine saracacioase ci a fost batjocorit cand l-au imbracat soldatii ce Il biciuisera in hlamida rosie, punadu-i coroana de spini pe cap si trestie in mana dreapta simuland astfel imbracamintea si podoabele unui imparat. (hainele saracacioase reprezinta aici situatia in care Tainele sunt date printr-o sg. lingurita tuturor si se ating de toate madularele stricacioase ale tuturor celor care se impartasesc iar hlamida rosie, coroana de spini si trestia reprezinta situatia prin care se da cinstire vrednica de “imparat”, Tainele fiind manipulate prin linguritele de unica folosinta)

Prin urmare, parinte, dvs. prin ceea ce ati implementat deja si doriti sa se generalizeze ii legitimati tocmai pe cei care desconsidera Taina Sfintei Impartasanii. E greu de acceptat pt. parinti ca asta faci daca nu vrei sa iti impartasesti copilul pentru ca ti-e frica sa nu ia microbi, dar asta faci. Dragostea pt. copilul tau iti intuneca mintea POATE pentru ca o pui deasupra dragostei pentru Dumnezeu. Si e poate omeneste si pana la urma cati avem dragoste fata de Dumnezeu insa pana dobandim harul dragostei de Dumnezeu ar trebui sa ne tina cugetul cat mai mult posibil in fraul dreptei socotinte frica de Dumnezeu.

In alta ordine de idei, parinte, speram ca parerile de rau exprimate de dvs. pentru faptul ca ati stimulat imaginatia prin limbajul folosit, stiind ca imaginatia e terenul de joc al raului, sunt sincere si ca ati constientizat raul provocat. Aceasta tot pentru dvs. o speram si o dorim pentru ca ridicare din cadere nu se poate fara sa vezi ca ai cazut. Insa cea mai mare mangaiere pentru noi ar fi sa ajungeti la un cuget cu sfintii, care stim ca foloseau pt Impartasanie o sg lingurita in virtutea credintei lor.

***

Acum eu vin cu intrebarea: daca practica asta, a linguritelor a devenit sau tinde sa devina regula, unde ajungem?! E de ajuns un precedent pentru a o lua razna unii credinciosi devenind pretentiosi, iar unor preoti,fie o sa li se dea destul de ‘lucru’,nu gluma, in a repara ceea ce-a stricat un fartat de-al lor obsedat de curatenie si ingretosat de Sf.Taine, fie sa faca ‘pogoramant’ ca si acela, pentru a nu pierde credinciosii.

***

Ti-a venit vreun gand bun ? Opreste-te: sa nu tinzi nicidecum spre implinirea lui fara chibzuiala, pe negandite. Simti in inima vreo insuflare buna ? Opreste-te: nu indrazni sa te lasi dus de ea. Ia Evanghelia ca indreptar. Cerceteaza: se potrivesc, oare, gandul tau cel bun si insuflarea cea buna a inimii tale cu atotsfanta invatatura a Domnului ? Curand vei vedea, ca nu este nici o potrivire intre binele evanghelic si binele firii omenesti cazute. Binele firii noastre cazute este amestecat cu raul, si de aceea insusi acest bine s-a preschimbat in rau, la fel cum se preface in otrava mancarea gustoasa si sanatoasa, atunci cand este amestecata cu otrava. Pazeste-te de a savarsi binele firii cazute ! Savarsind acest bine, vei hrani caderea ta, vei hrani in tine parerea de sine si trufia, vei atinge cea mai apropiata asemanare cu demonii.

***
pr. asist. Silviu TUDOSE

Rămâne de neînţeles teama unora, atât preoţi, cât şi credincioşi, de a se împărtăşi cu aceeaşi linguriţă. Unii fac chiar tot posibilul ca ea să nu se atingă de buzele celui care se împărtăşeşte. Până una alta, cei care se tem ar trebui să se gândească la „izvorul cel fără de moarte“ şi să nu se mai îndreptăţească folosind argumente anterioare secolului al IX-lea când, aşa cum am văzut, practica Bisericii era alta. Dacă Biserica şi-a însuşit împărtăşirea cu linguriţa, înseamnă că nesocotirea ei este un semn al lipsei de ascultare şi, în fond, al necredinţei”.

***

Parinte,de cate ori v-ati impartasit in conditiile pe care le-ati decris,ATI PATIT CEVA?
De cate ori ati impartasit pe cineva A PATIT CEVA?
Daca nu,la ce bun acest articol?
Sunteti multumit de ce ati produs in schimb?

***

pentru pr Lucian….. LUATI AMINTE PARINTE….

SF.FOTIE CEL MARE
SF.SIMEON NOUL TEOLOG
NICOLAE CAVASILA
SF.CALIST SI IGNATIE XANTOPOL
SF. GRIGORIE PALAMA
SF.MAXIM CAVSOCALIVITUL
SF.MARCU EUGENICUL
SF.GHENADIE SCOLARUL
SF.NICODIM AGHIORITUL
SF.PAISIE VELICICOVSKI
SF.SERAFIM DE SAROV
SF.TEOFAN ZAVORATUL
SF.CALINIC DE LA CERNICA
SF.SILUAN ATHONITUL
SF.NECTARIE TAUMATURGUL
SF.NICOLAE VELIMIROVICI

am adauga pe multi alti sfinti din “Evul Mediu” sau mai incoace…
de ce nu li s-a parut ciudat sa foloseasca o singura lingurita???????

deci a trebuit sa treaca 1000 de ani ca sa apara pr lucian si altii ca el pentru a pune la indoiala ceea ce au acceptat fara rezerve atatia sfinti, ierarhi, preoti, diaconi, mucenici, calugari, cuviosi parinti….

de ce au tacut atata amar de timp si nu li s-a parut “INOVATIE” sau ” OBICEI ANAPODA” ….sunt totusi aproape 1000 de ani…

***

Sminteala creata de pr. L., daca pe altii ii ispiteste, aceia trebuie sa spuna duhovnicului, pentru ca de aceea avem duhovnic, sa ne intareasca atunci cand suntem slabi. Si nu, nu e doar treaba sfintiei sale sminteala creata! E treaba noastra a tuturor, si a dragostei noastre fata de Cel care te-ai impartasit si fata de toate madularele Trupului Sau, fie ca sunt ele mai slabe decat noi, cei care credem ca stam!

***

Urmarile acestui gest nesabuit izvorat din mandrie si-au atins scopul.
Parinte, tocmai ati avortat mai multe suflete duhovnicesti, ion loc sa le aduceti la VIATA. Pacat. Sper ca de aceasta data sa iasa in fata un ierarh nescolit pe la catolici sau protestanti, un preot ortodox adevarat si sa vorbeasca.
A fost cea mai mare blasfemie pe care urechile noastre au auzit-o vreodata. In potirul de care se scarbeste eroul nostru se afla INSASI VIATA. O VIATA care nu ne apartine si pe care o avem: merindea pentru viata eterna.Si cu ea ne vom prezenta la judecata. Prin acea viata Domnul se va regasi in noi si ne va identifica drept fii ai Sai. O VIATA pentru care insusi diavolul ne invidiaza. Cu ajutorul parintelui Lucian, vom fi mai putini cei invidiati. Fii fericit , parinte: articolul sfintiei voastre “a dat bine la presa” mai ales acum in Postul Mare. Ati si stiut cui sa adresati: jurnalistilor si cititorilor din generatia playboy. V-au inteles cu siguranta! Punct ochit-punct lovit!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu