luni, 8 octombrie 2012

Merinde duhovnicesti de la Parintele Melchisedec Velnic, de la Manastirea Putna (exclusiv)

Parintele Melchisedec Velnic, staretul Manastirii Putna, in vara anului 2012 a tinut un cuvant plin de invataminte duhovincesti unor tineri veniti sa-l cerceteze, flamanzind nu numai de cuvinte ceresti, ci si de a fi in prezenta unor oameni ce intrupeaza aceste cuvinte si invataminte crestin ortodoxe.

Parintele i-a poftit in cerdacul sau, de unde se poate vedea batrana Manastire Putna si, dupa binecuvantarea data fiecaruia, pomenindu-le numele cu caldura, a inceput sa depene invataminte despre smerita cugetare, despre smerenie si iubire, despre nejudecarea aproapelui si rabdare, despre cum sa depasim starea de nepasare sufleteasca - toate in duhul marilor si Sfintilor Parinti, si asa cum se poate vedea in cele ce urmeaza.


 Despre smerita cugetare


[...] Sa stiti, Parintele Iulian de la Prodromu, un om deosebit, bun, duhovnicesc, la care m-am dus pentru un cuvant duhovnicesc, a iubit smerita cugetare. La fel si Parintele Dionisie de la Colciu - la care m-am dus prima data in `93, mai apoi in `97, si pe urma in 2003. Am fost la Parintele Dionisie si aveam o multime de probleme. I-am spus: "Parinte nu mai am rabdare, parca nu ma mai inteleg cu obstea. Stiti asa, sunt Parinti care vor permanent ceva mai mult. Ca toti fug de ascultare, de taierea voii, vor sa se roage, sa aibe Rugaciunea lui Iisus dar fara smerenie - ceea ce nu se poate". Si i-am spus: "dati-mi un cuvant despre rugaciune". Si mi-a spus doua cuvinte despre rugaciune care a legat-o imediat de smerenie. Zice: "rugaciune fara smerenie nu exista. Noi monahii trebuie sa dobandim smerita cugetare". Si mi-a vorbit vre-o zece-cincisprezece minunte despre smerita cugetare: ce este smerita cugetare - care este o harisma data de la Dumnezeu. Pe el l-am auzit prima data spunand ca aceasta este o harisma. Si, din smerita cugetare le dobandim pe toate celelalte. Si cand ma mai supar cu un calugar, si nu vrea sa faca ascultare, stiti, asa, ii pun cuvantul Parintelui Dionisie. Zice: "daca ai smerita cugetare ai toate bunatatile". Si daca ai smerita cugetare nu mai gasesti pricina la nimeni, nici la conducator, nici la staret, nici la absolut nimeni. Zici ca traiesti intr-o permanenta bucurie si tot binele din lume il pui pe seama bunatatii lui Dumnezeu, iar tot raul din lume il pui pe seama pacatelor tale, si in felul acesta nu mai ai timp sa judeci, iar cine nu judeca nu va fi judecat.

Parintele Iachint Unciuleac:

 "oamenii se iubesc cand se cunosc si se cunosc cand se iubesc"


Parintele staret Iachint avea un cuvant. Aici la Putna, a fost staret inaintea mea Parintele Iachint Unciuleac timp de cincisprazece ani, din 1977 pana in 1992, iar ca vietuitor al Manastirii a fost din 1956. A intrat la Sihastria si a venit la Putna, trimis de Mitropolitul - pe atunci - Iustin. (Era Patriarh Iustinian, care voia o reorganizare a manastirilor. Pe Patriarhul Iustinian nu-l putem invinui ca ar fi facut ceva impotriva Bisericii si a monahismului, caci el a sprijinit Biserica si monahismul cat a putut de mult.) Si Iustinian, in plin comunism, voia sa reorganizeze manastirile. Si l-a trimis de la Sihastria pe Parintele Dosoftei Morariu  - poate nu ati auzit de el: un mare Parinte si carturar, mare teolog, dar mai intai de toate un mare traitor, care era si bun prieten de calugarie, si frate, cu Parintele Cleopa. Si  el a fost trimis de la Sihastria la Slatina, si de la Slatina a fost trimis la Putna. Parintele Dosoftei Moraru a fost ca staret, iar Parintele Unciuleac ca vietuitor, si ei toti au venit ca sa reorganizeze Putna. Si Parintele staret Iachint ne spunea acest cuvant - ca de-aici am plecat -, zicea ca: "oamenii se iubesc cand se cunosc si se cunosc cand se iubesc".

"Rabdare fara smerenie nu exista, nici dragoste fata de aproapele iarasi nu exista fara de smerenie"


Un crestin ortodox acolo unde este el atrage darul, bunatatea si milostivirea lui Dumnezeu, prin tot ceea ce face acolo, prin viata lui, prin cumintenia lui, prin seriozitatea lui, prin demnitatea lui. Desigur daca nu le are, tot din cand in cand mai vine cate o vorbuta care-l mai trezeste.

Rabdare si iar rabdare! Dar rabdare fara smerenie nu exista, nici dragoste fata de aproapele, iarasi, nu exista fara de smerenie

Este un cuvant din Pateric. Mai intai de toate ma prinsese grija ca nu ploua. Si uite, vezi, ca e o situatie grea in intreaga tara. Si zic: "Doamne, da-mi si mie un cuvant". Si deschid Patericul si vad un cuvant de la un Parinte de acolo. Zice ca au plecat niste Parinti de la o manastire la alta. Si noaptea, cand a vrut sa iasa un pic pana afara, unul din fratii care erau veniti si caruia ii era frig, a vazut pe un Parinte ca avea doar o rogojina. Si jumatate o pusese pe dedesubt si jumatate pe deasupra. Si tremura tot de frig, si se ruga cu voce tare. Zicea: "Doamne iti multumesc ca nu sunt in temnita, ca nu sunt cu picioarele in butuci, ca pot sa ies si sa le misc. Multumescu-Ti pentru toate acestea pe care mi le-ai dat" Si, acesta care aude, se duce si ii cheama pe toti fratii si le spune pentru folosul lor: "sarac fiind avea numai o rogojina si cu toate astea multumea lui Dumnezeu".

Si asa mi-a dat Dumnezeu raspuns: in toate sa multumim lui Dumnezeu, fara cartire, caci cat ne da Domnul atata e bun. Si acesta a fost cuvantul 14 despre rabdare. Si, in cuvantul 16, tot acolo, din capitolul despre rabdare, a fost intrebat un Parinte: "Parinte cum de nu te-ai trandavit niciodata-n viata ta?". Si el spune: "m-am straduit ca permanent sa am inaintea ochilor moartea". Adica in fiecare zi sa cugeti la moarte. Si, avand cugetarea la moarte, sigur ca atuncea nu mai ai timp sa trandavesti, pentru ca atuncea timpul este pretios. Timpul pe care ni l-a dat Dumnezeu e pretios. Cat e? De aici pana aici. Stiu cand m-am nascut, dar nu stiu unde e finalul, deci nu e timp de pierdut, nu-i timp de trandavie.

Sfaturi de la Parintele Zaharia Zaharou 

cand intram in nepasare sufleteasca, in nelucrare


Parintii nostrii de alta data spuneau ca cei care vroiau sa devina monahi erau obligati sa cunoasca Evangheliile pe dinafara. De ce? Pentru ca cuvintele Evangheliilor sa fie cuvintele lor. Iar Parintele Zaharia Zaharou, ucenicul Parintelui Sofronie de la Essex, a fost pe aici prin toamna, anul trecut, si, dupa aceea, noi i-am trimis niste intrebari. Si cineva i-a pus intrebarea: "Atunci cand intram in nepasare sufleteasca - in nelucrare adica-, intram intr-o stare de necredinta, si vedem, ca ne ducem la spovedanie si spunem: Parinte nu mai simt nimic, sunt atat de impietrit, atat de nepasator, ce sa fac?" La o astfel de intrebare Parintele Zaharia Zaharou raspunde:

Mai intai de toate primul leac este smerenia. Hristos ce ne-a spus prin gura Apostolului Petru? Zice: "Dumnezeu celor smeriti le da har, iar celor mandri le sta impotriva"[Iacov 4, 6; vezi şi Proverbe 3,3 4; I Petru 5,5].

Al doilea, zice: "sa citim Sfintele Evanghelii pana ce cuvintele Evangheliei devin cuvintele nostre". Si eu cand am auzit cuvantul asta m-am dus cu gandul la primii Pariniti, Parintii nostrii de altadata care nu depuneau voturile pana nu cunosteau Evangheliile pe dinafara. Pana ce cuvintele Evangheliei devin cuvintele tale - adica iti vin de la sine, traiesti cuvantul. Si-ti da Dumnezeu cuvantul de fiecare data, iti da un raspuns. Ai o incercare, o ispita, si Dumnezeu iti da cuvantul cum sa procedezi.  

Al treilea lucru, zice Parintele Zaharia, este rugaciunea "Doamne Iisuse Hristoase, miluieste-ma pe mine pacatosul", si sa zici asta din toata inima. Si chemand numele Lui, Hristos devine realitate, prezenta vie, vine si te asculta. Si asa este. Strigi o data, strigi de doua ori, si nu se poate ca Hristos sa nu vina, sa fie prezenta vie, reala, inlauntrul nostru.

Si ultimul este spovedania si impartasania, comuniunea cu Hristos euharistic. Stiti cuvantul Sfantului Teofilact al Bulgariei, care zice ca atunci cand trupul tau se face una cu Trupul Lui, zice ca toate ale tale se sfintesc. Si asta s-o facem cu smereinie, cu pocainta si cu binecuvantarea duhovnicului, ca daca e binecuvantarea Preotului nu-i bai. Si stiti ca e intrebarea: daca sa te impartasesti des sau rar. Si raspunsul este: "sa te impartasesti ori de cate ori iti spune duhovnicul". Asta e cel mai bun raspuns. 

Daca judecam si daca mai tinem minte si raul atunci este chin sufletesc


A te smeri inseamna sa-ti infrunti vointa ta, ca asta inseamna a te smeri. Zice un Parinte la Pateric: "uite, in timpul rugaciunii mi s-a intamplat asta si asta". Parintele asculta pe ucenic si zice: "da, daca nu te pui pe tine mai prejos decat toata zidirea, n-ai facut nimic". Cel mai usor putem scapa de mandre, nejudecand. Sa nu judecam. Prima data sa ne pazim de judecata. Daca judecam si daca mai tinem minte si raul atunci este chin sufletesc. Daca te-ai lasat biruit de astea doua, de judecata si de tinerea de minte a raului, atunci - iertati termenul-, te calaresc toti dracii.

La Emilianos Simonopetritul se gaseste un cuvant foarte frumos in Cateheze, Vol. I despre usuratatea silintei si silinta usuratatii, dar sa-l citesti dupa ce te-ai spovedit, ca e o invatatura foarte adanca. Dumnezeu e atat de aproape, e atat de accesibil, e langa noi, e in noi, dar numai noi nu stim cum sa lucram.

"Sa ne straduim in fiecare zi sa facem din viata noastra o sarbatoare"


Sa pazim Poruncile lui Dumnezeu si sa avem inima buna. Paganii din fire fac cele ale legii. Sa alegem de fiecare data ce este bun si sa ne straduim in fiecare zi sa facem din viata noastra o sarbatoare.

Asa spunea Parintele Arsenie: "sa facem din viata noastra o zi de sarbatoare". Si asa este. Viata nostra este atat de frumoasa in Hristos si noi facem calvar din ea prin neatentia noastra, prin neluarea aminte. Si ne lasam biruiti de diferite prostiute, lasam sa intre nintica dusmanie, nintica ura, nintica tinere de minte a raului, asa, nepaza mintii, si pierdem toata bucuria intalnirii cu Hristos. Si e atat de frumos cand esti cu Hristos, nu-i asa?! Sa paziti buna randuiala, ca daca paziti buna randuiala o sa fie viata voastra o sarbatoare.

 Si in fiecare zi sa stiti sa faceti o bucurie cuiva. Si daca am stiut sa fim o bucurie pentru cei din jur, atunci si Hristos se bucura de noi.

"Daca ne smerim un pic avem arme, caci smerenia este cea care rezolva toate"


Vrasmasul lupta. Arme avem. Daca ne smerim un pic avem, caci smerenia este cea care rezolva toate. Una din virtutile, pe care ortodoxia de astazi o ocoleste, este importanta lacrimilor. Este o carte care se numeste Teologia lacrimilor sau plansul la Sfintii Parinti. Cat de important si cat de frumos este tanguirea aceea, frangerea inimii. Daca reusesti sa ajungi la acea plangere, e o astfel de stare cand nu poti sa tii minte raul.  

Viata noastra este usoara si Hristos nu ne cere mult, ne cere putin. E greu cand e mandrie, inchipuire de sine, slava desarta si cand ne lasam biruiti de judecata, de tinerea de minte a raului. Atuncea intr-adevar, jugul este greu, povara este grea, dar atata timp cat te smeresti si ai smerita cugetare, Dumnezeu iti ajuta si cu Hristos este usor. Nu-i asa? El ne-a spus: Luati jugul Meu ca este bun si povara mea este usoara. Care-i jugul lui Hristos?

E un Parinte care a fost intrebat: "da ce-i smerenia?". Si el a spus: "a, pai, ca sa vorbim despre smerenie trebuie sa vorbim despre Hristos - ca asa spune Sfantul Isaac Sirul-, iar ca sa vorbesc despre Hristos trebuie sa vorbesc despre smerenie". Spune Sfantul Isaac Sirul ca "smerenia ne-a adus-o Hristos din cer", si atuncea, stiti foarte bine de la Sfintii Parinti care este vesmantul dumnezeirii: smerenia

Ce-nseamna jertfa? Sa te jertfesti pentru aproapele, sa iesi din egoismul tau, sa iesi din mediul tau. Si ca sa iesi din mandrie, prima data sa incerci sa te vezi pe tine, sau daca ai vazut o greseala la aproapele, cum ne invata Sfintii Parinti, sa spunem: "astazi a gresti el, se va cai si se va mantui. Maine voi gresi eu, nu voi mai avea timp de pocainta si ma voi osandi. Care-i mai rau? El sau eu? Eu!" Si in momentul acela cand ti-ai pus moartea inaintea ochilor si te-ai gandit asa, atuncea iti piere cheful de a judeca pe cineva. Asta e un prim pas, un exemplu, si daca ne sarguim, sa ne silim. Nu este greu. 

Inger pazitor si bucurie! Sa ne straduim sa-L avem pe Hrisots cu noi si atunci va fi viata noastra o sarbatoare si pentru cei din jur va fi o bucurie.

Cuvant tinut catre un grup de tineri din Mitropolia Ortodoxa Romana a Europei Occidentale si Meridionale pe 30 iulie 2012



PAGINI WEB: 
Stareţul Mănăstirii Putna, Arhimandritul Melchisedec Velnic a oferit, în exclusivitate, un interviu pentru Radio Moldova.

Parintele Dumitru Staniloae: Iubirea este cunoastere si cunoasterea este comuniune 

Parintele Iachint Unciuleac de la Putna

Iachint Unciuleac. Ctitorul inimilor

Arhimandrit Dosoftei Morariu - Mare teolog si iscusit misionar in tara Motilor
 

2 comentarii:

  1. Interesante observatiile din articol. Insa pe mine nu ma clarifica in concret.

    Mi s-ar parea foarte folositor daca la un moment dat am afla mai clar ce reprezinta judecarea aproapelui prin a face legatura dintre intelegere-judecare si discernamant; asa poate am intelege care este judecata ca forma a gandirii, parte integranta din faptul ca suntem fiinte rationale, facute in chipul lui Dumnezeu, si judecata ca patima, de care trebuie sa ne ferim.

    Altfel in zilele dificle de azi, omul trebuie sa aiba discernamant, anume sa aiba judecata- ratiune si sa distinga foarte bine intre bine si rau. Fara aceasta distinctie nu exista cale de mantuire launtrica. Vom cunoaste teoretic, din carti, dar nu vom sti practic, fiecare in inima sa ce si cum face, si care e drumul launtric corect care duce la mantuire.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred ca trebuie sa facem diferenta in felul urmator: judecata aproapelui inseamna identificarea anumitor slabiciuni, pacate pe care le are o persoana, in timp ce discernamantul este chiar un dar al Duhului Sfant ce permite distingerea raului de bine. De pe aceste pozitii se vadeste ca judecata aproapelui este un pacat in timp ce discernamantul este o harisma.

      Despre judecata aproapelui mai multe sunt spuse aici: http://corortodox.blogspot.fr/2011/06/in-orice-saul-e-ascuns-un-pavel-despre.html

      iar despre discernamant putem citi cate ceva si aici: http://www.crestinortodox.ro/sfaturi-duhovnicesti/despre-discernamant-perspicacitate-96270.html

      dar ca sa facem deosebire intre ele, adica atunci cand ni se pare ca avem discenramnt in ceea ce-l priveste pe aproapele si de fapt noi il judecam, trebuie sa cautam la roade. Oare pe langa ceea ce vedem la aproapele avem dragoste, blandete si smerenie? Daca acestea nu sunt, atunci putem fi siguri ca am cazut in pacatul judecarii aproapelui, in timp ce sub indreptatirea de a vedea ce este bine si ce este rau ne mintim pe noi insine si ii facem rau si celuilalt.

      Ștergere