miercuri, 22 iunie 2016

Textele: "Misiunea Bisericii in lumea contemporana" si "Diaspora ortodoxa" vor fi supuse joi plenului, spre aprobare. Centrul de Presă al "Sfântului și Marelui Sinod" în sesiunea de miercuri, 22 iunie 2016 (Video engl., gr.)


UPDATE: Basilica: Discuții importante în a treia zi de lucrări sinodale. Patriarhia Ecumenică nu dorește autonomia Teritoriilor Noi 


A treia zi a lucrărilor Sfântului și Marelui Sinod a început prin oficierea Sfintei Liturghii de Preafericitul Părinte Irineu, Patriarhul Serbiei, la Mănăstirea Maicii Domnului – Gonia. La această Liturghie a participat și Patriarhul României.

Au urmat lucrările propriu-zise ale Sinodului, în două sesiuni. În prima parte a zilei, părinții sinodali au discutat, sub președinția Sanctității Sale Bartolomeu, Patriarhul Ecumenic, despre documentul privind Autonomia și modul de proclamare al acesteia.

Imediat după prezentarea documentului presinodal, a fost ridicată situația Mitropoliilor din Epir, Macedonia, Tracia și Egeea de Nord, cunoscute sub numele de Teritorii Noi, care se supun din punct de vedere canonic și spiritual Patriarhiei Ecumenice, dar sunt administrate de Biserica Ortodoxă a Greciei.

În timpul lucrărilor sinodale, Patriarhul Ecumenic a luat cuvântul și a afirmat că va respecta situația actuală a Mitropoliilor respective:
„Întrucât de multe ori în trecut s-au creat neînțelegeri cu privire la această temă din partea unor persoane care doresc să rupă legăturile bune ale celor două Biserici (n.n. Patriarhia Ecumenică și Biserica Greciei), vreau să asigur pe toți astăzi, înaintea Sfântului și Marelui Sinod, că Mitropoliile Teritoriilor Noi se supun duhovnicește Fanarului și au fost oferite din motive istorice, dar nu este nici intenția mea, nici a Patriarhiei în general să le cer înapoi!
Patriarhia Ecumenică a transmis și un comunicat în care afirmă că „nu intenționează să ofere autonomie Mitropoliilor din Teritoriile Noi”.

Conform directorului Biroului de Presă al Bisericii Greciei, Haris Konidaris, Preafericitul Părinte Ieronim, Arhiepiscopul Atenei, s-a arătat mulțumit de afirmația Patriarhului Ecumenic referitoare la statutul Teritoriilor Noi.

În privința documentului presinodal, au fost aduse puține amendamente, care vor fi introduse de Secretariatul Sfântului și Marelui Sinod și prezentate ulterior spre aprobare plenului sinodal. Un astfel de amendament privește paragraful 3.d. al textului, unde s-a propus adăugarea ca ierarhii unei Biserici Autonome să fie aleși, instalați și judecați de organismele sale bisericești competente.

O altă chestiune discutată a fost aceea a lucrării misionare a unei Biserici Autocefale în teritorii din afara granițelor sale și în ce măsură pot activitățile misionare să constituie un criteriu de jurisdicție canonică.

În continuare au fost reluate primele două documente presinodale revizuite de Secretariat, respectiv Misiunea Bisericii Ortodoxe în lumea contemporană și Diaspora Ortodoxă. S-a dovedit a fi o provocare identificarea de termeni cu același înțeles în cele patru limbi oficiale ale Sinodului. Conform Înaltpreasfințitului Părinte Job de Telmissos, joi, 23 iunie, va fi prima zi în care vor fi semnate unele documente dintre cele deja revizuite.



În partea a doua a lucrărilor Sfântului și Marelui Sinod de miercuri, 22 iunie, părinții sinodali au analizat cel de-al patrulea document de pe ordinea de zi, respectiv Importanța postului și respectarea lui astăzi.

Ierarhii au luat în considerare situația unor țări neprivilegiate, în care nu există hrană (Africa) sau sunt supuse unor condiții climatice extreme (Țările Nordice). Discuțiile vor continua și joi, 23 iunie.



Primele doua documente presinodale vor fi supuse maine dimineata aprobarii Sfantului si Marelui Sinod intrunit in Creta. Acestea se refera la "Misiunea Bisericii in lumea contemporana" si la "Diaspora ortodoxa". Cel de-al treilea text, referitor la "Autonomia bisericeasca si modul proclamarii acesteia" a intrat in dezbatere astazi.   

IPS Iosif: In cea de-a treia zi a Sfântului și Marelui Sinod s-a discutat in prima parte a zilei, de dimineata, cel de-al treilea text, care priveste "Autonomia si modul ei de acordare" iar in cea de-a doua parte a diminetii s-a reluat cel dintai text, discutat in prima zi, care a fost amendat si al doilea text care a fost si el amendat - s-au revizuit amendamentele si se va propune maine, acest cel de-al doilea text si primul text plenarei, pentru a fi aprobate amendamentele propuse de catre Biserici.   




În cadrul sesiunilor de lucru ale Sfântului şi Marelui Sinod de ieri, 21 iunie 2016, s-au dezbătut primele două documente, intitulate „Misiunea Bisericii Ortodoxe în lumea contemporană” și „Diaspora ortodoxă”. În urma unei analize aprofundate a textelor, ierarhii prezenți s-au angajat într-un dialog deschis, propunând diferite amendamente.

De luni după-amiază, părinții sinodali au început lucrările propriu-zise ale Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe, întrunit în insula Creta din Grecia. În cadrul sesiunii au fost exprimate diferite propuneri pentru îmbu­nă­tățirea documentelor referitoare la misiunea Bisericii Ortodoxe în lumea contemporană şi la diaspora ortodoxă.
 „În data de 20 iunie a avut loc dezbaterea cu privire la tema de o importanţă deosebită pentru creştini şi pentru întreaga lume, adică misiunea Bisericii Ortodoxe în contemporaneitate. Este un text deosebit de complex. A continuat apoi dezbaterea celei de a doua teme, şi anume, diaspora ortodoxă. Această temă este în strânsă legătură, în zilele noastre, cu fenomenul migraţiei. Diaspora ortodoxă este în preocuparea tuturor Bisericilor Ortodoxe, de aceea s-a analizat situaţia diasporei ortodoxe din toate continentele lumii”
ne-a declarat Înaltpreasfinţitul Părinte Mitropolit Nifon, Arhiepiscopul Târgoviștei şi Exarh patriarhal.

Secretariatul Sinodului a centralizat amendamentele și a prezentat o variantă finală a textului despre misiunea Bisericii. 
Referitor la prima temă, noi nu putem să nu dăm o mărturie în societate. Această mărturie nu este opţională. Biserica este mamă, iar o mamă îşi plânge copiii pe care i-a pierdut sau care nu o mai ascultă, sau nu-i mai înţeleg vocea. De aceea, dacă societatea în care trăim este lumească, nu este o mirare, dar Biserica trebuie să aibă capacitatea să cuprindă în ea chiar şi pe cei care nu o înţeleg”, 
ne-a declarat pr. conf. dr. Patriciu Vlaicu, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca, membru în delegaţia Bisericii Ortodoxe Române la Sfântul şi Marele Sinod. În continuare, pr. Patriciu Vlaicu a precizat că în texte se afirmă o coerenţă în ceea ce toate cele 14 Biserici Ortodoxe Autocefale au afirmat.

Referitor la cea de-a doua ­temă dezbătută ieri în cadrul ­Sinodului - diaspora ortodoxă -, pr. Vlaicu a precizat faptul că Biserica Ortodoxă nu poate să nu manifeste un dinamism instituţional, ea propunând principii ca experienţe de viaţă care inspiră realismul pastoral
„Este extraordinar că aceste adunări episcopale dovedesc faptul că Biserica nu este într-un imobilism. Biserica nu face arheologie canonică, să descopere de sub pământ principii pe care să le pună într-o vitrină şi să spună: Nu vă atingeţi de ele, că se împrăştie. Biserica le propune ca experienţe de viaţă, iar aceste experienţe inspiră realismul pastoral. Consider că şi Bisericile care nu sunt prezente aici se vor recunoaşte în texte. Problema diasporei este legată şi de problema dipticelor şi a autocefaliei. Am simţit coresponsabilitatea şi sensibilitatea participanţilor în a nu amplifica anumite dificultăţi. Nu am simţit că am fi doar zece Biserici Ortodoxe Autocefale. În tipicul Patriarhiei de Constantinopol există o practică, şi anume, atunci când două jurisdicţii, două patriarhate se întâlnesc la coliturghisire, întregul diptice se pomeneşte. Când două, trei Biserici sunt împreună, toată Biserica este împreună. Acest sentiment a fost astăzi, cu toate că au lipsit patru Biserici, nu s-a desconsiderat ­absenţa lor, ci dimpotrivă, s-a ­accentuat această dimensiune ­pozitivă”, 
a spus pr. Patriciu ­Vlaicu.

Tot referitor la cea de-a doua temă dezbătută, pr. prof. dr. Viorel Ioniţă ne-a spus că, în cadrul sesiunii a 3-a a Sfântului şi Marelui Sinod, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a subliniat faptul că trebuie să se ţină cont de cele patru Biserici care nu au participat la Sinod, pentru a nu se adânci mai mult neînţelegerea. Sesiunile de lucru ale Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe vor continua până pe 25 iunie și se vor încheia festiv pe 26 iunie, când Întâistătătorii Bisericilor ­Ortodoxe Autocefale vor săvârși împreună Sfânta Liturghie.

Ieri, de la ora 15:45 a avut loc o conferinţă de presă. Între participanţi s-a numărat şi Ionuţ Mavrichi, consilier patriarhal, membru al delegaţiei Bisericii Ortodoxe Române la Sfântul şi Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe, care a evidenţiat faptul că Sinodul e începutul unei normalităţi.

Sursa: Ziarul Lumina, Primele documente în dezbatere
***

Conferinta de presa din 22 iunie 2016


2 comentarii:

  1. Apostazie in masa. Asta ca sa vedem cine ne reprezinta la Marele Sinod.
    Reprezentantul Patriarhiei Ecumenice, episcopul Cyril Catarellos, ne spune ca "Biserica Ortodoxa nu e cea Una din Simbolul de credinta" (The Orthodox Church is not the “One Church of the Symbol of Faith”.) (sursa http://www.pravoslavie.ru/english/94565.htm).

    Iar episcopul Job de Telmessos (reprezentant al aceleasi Patriarhii Ecumenice a Constantinopolului) declara sus si tare ca "nicio alta institutie nu are dreptul sa schimbe o decizie pan-ortodoxa"(No other institution has the right to change a pan-Orthodox decision)(sursa http://www.pravoslavie.ru/english/94555.htm). Hai, nu zau! Daca aceste decizii sunt contrare Traditiei si invataturii Sfintilor Parinti, ce vom face oare? Astia au uitat de Hristos? Se pare ca da cand te vezi intrat "intr-o noua era a sinodalitatii si unitatii crestine".

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. @Anonim

      Da,asa este. Am vazut si noi acel articol de pe Pravoslavie.ru, pe care speram sa-l pubilcam.

      Pe langa exemplele date, au mai fost si altele din aceeasi categorie. A se vedea:

      Ecumeniștii întristați de negarea caracterului eclezial de către delegațiile anumitor Biserici autocefale: "frații și surorile noastre ortodoxe din Răsărit, catolicii, anglicanii și protestanții sunt membrii unicei Biserici a lui Hristos"(http://corortodox.blogspot.fr/2016/06/ecumenistii-intristati-de-negarea.html )

      Ce sa mai vorbim de IPS Ioan Ziziulas si de IPS Emmanuel, care asigura spatele Patrairhului Ecumenic in acest asa-zis "Sinod Mare si Sfant", care sunt binecunoscuti pentru ecumenismul lor invederat. Doar n-o sa credem ca tocmai acuma s-au gasit se apere Traditia Bisericii Ortodoxe.

      Ștergere