Vă prezentăm în cele ce urmează câteva aforisme despre post, bucurie, credință, nădejde și bucuria părtășiei în lucrare, pe care le-am cules cu drag și le-am tradus, având binecuvântarea Mănăstirii "Acoperământul Maicii Domnului" de la Solan.Mănăstirea "Acoperământul Maicii Domnului" este un metoc în Franța, al Mănăstirii athonite Simonos Petra. Începutul ei este la Saint Laurent en Vercors, unde Părintele Placide Deseille și Părintele Seraphin - ambii de vrednică pomenire - au avut binecuvântarea de la Arhim. Emilianos Simonopetritul să înființeze în sept. 1978, Mănăstirea "Sfântul Antonie cel Mare", pentru monahi. Cum chemarea monahală s-a manifestat și de partea feminină, în iunie 1985 se înființează Mănăstirea "Acoperământul Maicii Domnului", care număra pe atunci cinci monahii. Inițial comunitatea mănăstirii de maici era în apropierea celei de monahi, în Vercors. Însă, din lipsa spațiului, o dată cu creșterea numărului de monahii, începând cu anul 1991, un nou loc cu terenuri agricole se prezintă la Solan, undeva mai în sud, fiind potrivit pentru instalarea comunității de maici și pentru a construi o biserică. Lucrarile pentru noua biserică au început în 2013 iar sfințirea ei a avut loc pe 13 octombrie 2019, când au fost prezenți numeroși invitați, nume binecunoscute din spațiul ortodox.
Munca și rugăciunea au fost nelipsite din programul maicilor și al Părinților care slujesc la Solan, prilejuind totodată culegerea unor nestemate ale înțelepciunii, pe care vi le împărtășim sub forma aforismelor care urmează.
* Adevăratul deșert nu este departe de lume, ci este departe de mondenitate. Axa mondenității este întotdeauna aceeași: este vorba de celebrul "eu". A fi monden înseamnă să faci lumea să se învârtă în jurul tău.* Atunci când dăruim cu adevărat ceva, nu ne lipsim, ci, dimpotrivă, sporim dincolo de zidurile egoismului. Darul nostru ne dă viață în realitatea comuniunii.* De ce "a sluji" în loc de "a se servi"? De ce să dai în loc să iei? Pentru că înflorirea și împlinirea fiecărui om depinde de împlinirea tuturor. Individualitatea dezarticulează trupul existenței și atomizează condiția umană, până când aceasta se dizolvă în depresia unei izolării ireversibile.* În termeni concreți, munca este o deschidere către relație. Relația ne aduce viață. Munca întreține un spațiu de relaționare reciprocă, cultivă terenul revelării de sine în celălalt și a celuilalt în noi înșine. Este vorba de o experiență a unirii fără amestecare și fără confundare. Suntem la temelia unei posibile iubiri.
* O lucrare bună provine din faptul că iubim. Când iubim ceea ce facem și, mai ales, când iubim persoana sau persoanele pentru care lucrăm, munca ne însuflețește.* Dumnezeu nu este obiectul credinței, ci Subiectul în Care ne încredințăm. Credința presupune o întâlnire, o relație, o unire. Credința se bazează pe o experiență care este asemenea experienței iubirii. Credința este experiența lui Dumnezeu, Care este aici și Care este aproape. Este experiența comuniunii, înainte de a vorbi de religie.* Credința este un exercițiu de poezie, o asceză a nădejdii ce își cântă dorința. Ea expiră libertatea sa de a iubi și-l inspiră pe cel pe care îl caută. Credința Îl invită pe Dumnezeu să iasă din adâncurile absenței Sale, care nu este altceva decât discreție. Vederea lui Dumnezeu depinde de credința noastră. Dumnezeu sălășluiește în umilința de a depinde de poezia noastră. Credința este o sinergie între dorința omului și suflarea lui Dumnezeu.
OFRANDA POSTULUI
* La începuturile [monahismului], monahii erau fii ai
deșertului. Opulența deșertăciunilor lumii li s-a părut dintotdeauna mult mai stearpă decât orice deșert. Pentru călugări, frugalitatea deșertului este o grădină fertilă.
Chiar și marile mănăstiri istorice și-au cultivat deșerturile. Posturile monahale, multele postiri, mențin vie amintirea
deșertului.
* În deșert apa lipsește, sau cel puțin este o raritate. Dar raritatea ei o face cu
mult mai prețioasă. În deșert, apa are valoarea vieții. În mănăstire,
Dumnezeu lipsește, sau cel puțin rar ni se face cunoscut.
Raritatea cu care ni se face cunoscut, amintește de măreția smereniei
Sale în fața libertății noastre.
Discreția lui Dumnezeu face ca prezența Lui să fie cu atât mai de
dorit.
În mănăstire, Dumnezeu nu se impune, ci se oferă precum izvorul într-un
pământ deșert. În deșertul mănăstirii, adâncirea în credință face viața mai prețiosă.
* Cel mai profund deșert este absența lui Dumnezeu.
Intrarea în mănăstire este ca și cum ai traversa deșertul.
Mănăstirile sunt deșerturi ale lui Dumnezeu.
Dumnezeu este ca apa în deșert: odată ce o găsești, nu te mai
îndepărtezi niciodată de ea. Construiești în jurul sursei. Mergem și
rămânem în mănăstire însetând de Dumnezeu.
* Primii călugări care trăiau în comunități la marginea deșertului din
Egipt sau Palestina plecau unul câte unul în deșert la începutul Postului
Mare. Nu se întorceau decât în săptămâna dinaintea Paștelui, pentru a petrece
împreună săptămâna dinaintea Învierii.
Postul monahal nu este doar un post alimentar, ci o reducere deliberată a
oricărei forme de consum.
* Postul este o reamintire recurentă a unei alegeri primordiale: preferarea penuriei deșertului față de abundența orașului. Există
mănăstiri în oraș care sunt adevărate deșerturi.
Adevăratul deșert nu este departe de lume, ci este departe de
mondenitate.
A intra în Postul Mare înseamnă, fără îndoială, a face câțiva pași departe
de mondenitate.
Mondenitatea se exprimă în diferite forme de prădare; uneori este
disimulată.
Axa mondenității este întotdeauna aceeași: este vorba de celebrul
"eu". A fi monden înseamnă să faci lumea să se învârtă în jurul tău.
* Postul este un exercițiu de simplificare. În Post, simplificăm masa
vieții [biologice] și complexitatea apetitului uman. Tăiem neorânduiala numeroaselor
noastre dorințe. Simplificăm grijile față de noi înșine sub forma unui dar.
Nu este vorba de a ne lipsi. Atunci când dăruim cu adevărat ceva, nu ne lipsim, ci, dimpotrivă,
sporim dincolo de zidurile egoismului. Darul nostru ne dă viață în
realitatea comuniunii.
* Darul postului este o investiție într-un viitor al deposedării. Deposedarea de sine și de propria lume este o eliberare. Numai deposedarea de sine permite lucrarea iubirii. Este vorba de o ieșire din sine. Darul de sine este o lărgire a sinelui, o experiență de amplitudine, prin comuniunea cu ceilalți și cu lumea întreagă. Postul este o ofrandă care interpelează iubirea. Postul este un inel de logodnă. Postul pătimirii, exclusiv de sine-însuși, ne
îndreaptă spre cămara de nuntă.
Postul pregătește ospățul de nuntă. Postul pregătește masa de
sărbătoare. Postul este în mod fundamental festiv.
* Un ascet din Muntele Athos, de-a lungul vieții sale, avea acest obicei : când stătea la masă, în mănăstire, se gândea că și Hristos stătea acolo.
Hristos era așezat invizibil lângă el și era înfometat ca și el. Prin
urmare, călugărul împărțea mâncarea din farfuria sa în două porții egale. În
acest fel, lăsa jumătate pentru a-L hrăni pe Hristos, Care era acolo lângă
el. Considera că, cu cât îi era lui mai mult foame, cu atât îi va fi fost mai mult foame și lui Hristos. Considera că, cu cât mâncarea era mai gustoasă, cu
atât mai gustoasă ar fi fost și pentru Hristos. Prin urmare, călugărul avea
grijă să împartă mâncarea în mod echitabil. Uneori lua mărul și lăsa oul,
iar alteori făcea invers. Exista o complicitate liniștită între cei doi
vecini.
Călugărul era foarte atent ca niciodată să nu-L rănească
pe Aproapele său și, din acest motiv, obișnuia să îi lase în mod
expres partea cea mai bună.
CÂNTECUL PĂMÂNTULUI
* Pregătim pământul cu grijă. Selectăm semințele pe care le însămânțăm cu
vârful degetelor noastre. Cu multă delicatețe plantăm răsadurile.
Nu avem puterea de a le face să crească, și nici nu ne-o dorim. Doar avem
grijă de pământ și vedem mila cerului.
A da mulțumire pentru toate, ne învață să primim pe cele bune și pe cele mai
puțin bune cu același zâmbet.
* În orice moment, viața plantelor ne poate scăpa printre degete. Le udăm cu
chibzuială. Când sunt prea multe buruieni, le îndepărtăm cu răbdare, cu mâna -
la fel ca insectele sau melcii. Dacă sunt prea mulți invadatori, apare un
dezechilibru, căci dăunează plantelor și asta face ca planurile noastre să
eșueze.
Eșuând, devenim un pic mai smeriți și un pic mai înțelepți.
Echilibrul este o știință a statorniciei și a discernământului.
* Și apoi, mai sunt bolile necunoscute, care fac ravagii fără avertisment.
Deschidem din nou cărțile, căutăm sfaturi, cerem ajutor.
Cu adevărat nu stăpânim nimic, dar ne silim, slujind ca viața să meargă mai
departe. Ne silim și ne face bine să ne solidarizam prin munca noastră. Solidaritatea este, fără îndoială,
cel mai dulce fruct al pomilor din grădină.
* La momentul recoltei, nu luăm, ci primim rodul muncii noastre, ca dar al vieții ce ne depășește.
Acest dinamism [al vieții] izvorăște atât din taină, cât și din muncă.
* La început - care este mereu în desfășurare - Cuvântul creator i-a spus
omului să stăpânească creația. Depinde de noi să înțelgem aceasta bine sau
rău. Depinde cum înțelege fiecare îndemnul de a fi responsabil.
Pentru o ureche înțeleaptă și binevoitoare, "a stăpâni" înseamnă "a sluji".
Pentru o ureche neisprăvită și răuvoitoare, "a stăpâni" înseamnă
"a se servi".
* De ce "a sluji" în loc de "a se servi"?
De ce să dai în loc să iei? Pentru că înflorirea și împlinirea fiecărui
om depinde de împlinirea tuturor. Individualitatea dezarticulează trupul
existenței și atomizează condiția umană, până când aceasta se dizolvă în
depresia unei izolării ireversibile.
* În schimb, comunitatea se adună pentru a sărbători participarea sa
la existență și pentru a sărbători plinătatea realității. Realitatea sa este
mai mare decât realitatea oricărei persoane.
Slujindu-ne unii pe alții, alcătuim un trup.
Punându-ne în slujba a tot ceea ce trăiește, participăm la însuflețirea
acestuia, îi întrupăm ziua ce va să vină. Suntem mădulare ce veghează, pline de
curaj, ale marelui trup viu, ce este din toate timpurile. A-l sluji ne va
asigura viitorul.
* Pământul ne oferă trupul său.
A cultiva pământul înseamnă a deveni una cu el.
Prin grădinărit, îngrijim de pământ așa cum ne îngrijim de propriul trup: îi
întreținem dinamica, îi protejăm fertilitatea, veghem pentru ziua de mâine.
* Dacă bobul de grâu nu cade în pământ și nu moare astfel, grâul nu va prinde
rădăcini și nu va ieși din pământ.
Grădina ne familiarizează cu moartea. Ea ne arată în fiecare zi că moartea
nu este sfârșitul.
* Cântecul pământului este un cântec pascal, o odă a învierii.
Când este gol, pământul arată ca un mormânt. Poate părea inert și mort.
Totuși, în sânul său, viața se pregătește să se ridice din nou.
Când cerul îi aduce apa din ploaia norilor, sau când oamenii îl stropesc,
atunci chiar și deșert de ar fi, începe din nou să înflorească.
* Apa este sfântă. Murmurul apei care curge face pământul să cânte în lumina
cerului.
Depinde de noi, oamenii, să ne unim în simfonia cântecului de recunoștință
care sărbătorește, în fiecare zi, darul de a fi în viață.
* În biserica mănăstirii, măicuțele cântă cu cerul. Vocile lor, la
unison, traversează bolta timpului. Se poate întâmpla ca cineva care le
aude să fie brusc fermecat, dincolo de propriile limite, și să se regăsească
la masa unor savori nemaiauzite, care nu sunt din această lume. Măicuțele își
doresc, și se bucură foarte mult, de această împreună-părtășie a oaspeților
lor la ospățul pregătit, a cărui rețetă este cea a unei întregi vieți ce aduce
mulțumire.
* În grădină, în sere, în vii, în livezi, în pădure,
măicuțele cântă cu pământul. Pământul este un altar. Munca pământului este
o liturghie.
Ne aplecăm spre el. Lăcomia noastră este umilită. Obosim, ne rugăm și începem
din nou.
Rugăciunea și munca, unite împreună, fac din muncă o contemplație
reconfortantă în planul invizibilului și din rugăciune o lucrare consecventă
în planul vizibilului.
BUCURIA
* Pentru a găsi fericirea, trebuie să te trezești devreme [Joc de cuvinte
în franceză, unde "bonheur" e "fericire" și "bonne heure" înseamnă "devreme" n.t.]. Ritmul vieții noastre cotidiene
începe noaptea, înainte de ivirea zorilor. Cu tote acestea, nu căutăm
fericirea. Nu o cerem, pentru că devreme deja este. Fericirea nu este de prins în mână, nu poate fi cumpărată, nu ne-o putem însuși. Nu putem să ne
împropiem fericirea. Doar putem să o dăruim.
* Nu putem să ne facem fericiți, dar putem să facem fericirea, căci
fericirea e făcută din poezie, iar poetul este un făcător. A poetiza inițial înseamnă "a face", în sensul de "a făuri". Plămada
ei este aici, mereu la îndemână, peste tot în jurul nostru, în mediul nostru
- care nu este alcătuit doar din verdeață, ci și din trup și sânge. Totul
depinde de ceea ce facem cu ea.
* Fericirea provine dintr-o întâlnire - începe cu o întâlnire față către
față și apoi începem să lucrăm. Fericirea se face ca un dar. Cel ce
vrea să facă doar ceea ce îi place, nu va găsi fericirea. Pentru a dărui fericire, e necesară prezența menținută a unei
perfecte alterietăți. Pentru a făuri fericirea, trebuie să mulțumim pe altcineva decât pe noi
înșine și să-l bucurăm pe celălalt așa cum este el - tot așa cum facem un
dar gratuit, un cadou dezinteresat.
* Îl recunosc pe celălalt atunci când îi acord autoritatea incontestabilă
de a fi altul decât mine și, prin urmare, în mod potențial având putința de
a mi se opune. Atunci este timpul să lucrez, să fac poezie, este clipa
de a perpetua fericirea.
* Dacă toată lumea ar vrea să înceapă să facă ceea ce place celorlalți, în
loc de a face doar ceea ce-i place propriei persoane, întreaga comunitate
s-ar înălța spontan în fericire. Bineînțeles, pentru asta este nevoie de a
ști cum să faci, precum știe un poet [...]
* Fericirea este rodul înțelepciunii, înțelepciunii jertfei, ofranda
bucuriei. Un cuplu, o familie, o comunitate, o mănăstire, în care
membrii doresc bucuria celorlalți, în care fiecare dorește reușita
celorlalți, în care toți lucrează în slujba integrității fiecăruia, o
astfel de comunitate este o grădină a bucuriei. Desigur,
grădina bucuriei rămâne mereu de făcut și de refăcut; este munca zilnică
a unui poet, o odă ce trebuie rescrisă și cântată în fiecare zi, din
zori.
* Bucuria este un dar pe care îl primim, un har ce ne copleșește. Veselia
este o stare de recunoștință pentru bucuria ce plouă peste noi.
Veselia păstrează bucuria, precum se păstrează apa de ploaie. În acest fel,
putem oferi bucurie celorlalți, la fel cum redăm, cu înțelepciune, la
momentul potrivit, apa pământului.
* Când nimic nu ne aparține, gustam lipsa grijilor. Când grijile se
risipesc, descoperim încrederea.
Căldura încrederii ne acoperă cu încredințare. Încredințarea face
să crească umilința răbdării. Atunci existența, cu toate
neplăcerile ei, devine o bucurie cumpătată și de durată.
BUCURIA DE A LUCRA
* Într-o reuniune, cine este cel care este apreciat? Într-o asociație, cine
este cel solicitat? Într-o echipă, cine este cel care e dorit?
Într-o comunitate, cine este cel iubit?... Cel care lucrează! Cel care se
jertfește pentru ceilalți. Cel care nu ezită să se dăruiască fără a ține
cont de sine.
* A lucra fără iubire face din muncă o corvoadă. A lucra fără
generozitate face o sărăcie de muncă. A te sili face mult bine. Munca este un fel de ieșire din sine. Cel ce lucrează iese din sine
însuși pentru a dărui din sine însuși.
Dăruind din sine însuși, ieșim din izolarea lenii noastre și a
deprimării pentru a cultiva altceva decât pe noi înșine.
* Lucrând, ne dăruim pe noi înșine prin împărtășire.
Experiența împărtășirii ne învață că, oferindu-ne în muncă, nu slăbim, ci,
dimpotrivă, ne întărim.
În termeni concreți, munca este o deschidere către relație. Relația ne
aduce viață. Munca întreține un spațiu de relaționare reciprocă, cultivă terenul revelării de sine în celălalt și a celuilalt în
noi înșine. Este vorba de o experiență a unirii fără amestecare și fără
confundare. Suntem la temelia unei posibile iubiri.
* Oferind lucrarea mea, descopăr că nu există nicio barieră reală între
mine și ceilalți. Îi găsesc în mine și mă găsesc pe mine în ei.
Dăruindu-mă în mod liber lucrării pentru alții, descopăr că
individualitatea mea nu mai există; era o paiață, în exclusivitatea
ei. Eu provin dintr-un "noi", m-am născut dintr-o întâlnire, am ieșit dintr-un
pântece în travaliu. Unicitatea mea este rodul unei uniri.
Originea mea nu este în mine însumi. Sunt rezultatul unei reciproce
dăruiri de sine. "Noi" este înaintea lui "eu". Pe "noi" îl descopăr și îl
cultiv în lucrarea mea.
* O lucrare bună provine din faptul că iubim. Când iubim ceea ce facem
și, mai ales, când iubim persoana sau persoanele pentru care lucrăm, munca
ne însuflețește.
O astfel de muncă primește în mod spontan o întoarcere a iubirii. Cineva
își arată iubirea sa prin dăruire, prin lucrare.
Atunci persoana este recunoscută, mulțumită, mângâiată. Cu
cât această recunoaștere este mai puțin vizibilă, cu atât este mai
profundă. În acest caz, munca este reconfortantă, deopotrivă stimulantă și
odihnitoare.
Munca aduce împreună liniștirea și bucuria. Nu truda muncii în comun este
obositoare, ci cârtirea lenii narcisiste este cea care obosește.
* Viața de zi cu zi a mănăstirii este însuflețită de dinamica generozității
dezinteresate.
Mădularele trupului se ajută reciproc fără a socoti costurile.
Între ele, o solidaritate organică risipește, fără a fi observate,
conflictele de interese.
* Un instinct de frățietate permite comunității, la unison, să își
primească oaspeții, în climatul unei familii liniștite. În funcție de forța,
talentul și voința fiecăruia, toți își suflecă mânecile pentru a face un pas
de dans în coregrafia muncii zilnice.
* A nu muncii pentru sine, ci pentru toată lumea, conduce la modesta
experiență a gratuității și invită toată lumea să guste elanul generos ce
tinde să ne elibereze de obișnuitele vicisitudini ale egoismului.
Dorința dăruirii de sine în lucrare, bucură inimile tuturor celor
ce doresc.
SUNTEM FIINȚE DE PĂRTĂȘIE
* Ceea ce vine din grădină este prea bun pentru a proveni din puterea
brațelor noastre. Mai degrabă am spune că este mană. Am vrem să o
dăruim mai degrabă decât să o consumăm. Masa din mănăstire este un loc
de părtășie. Ne hrănim cu mulțumire.
* Când nu credem că câștigăm totul în mod legitim prin sudoarea
frunții, ci simțim că primim totul în dar, în ciuda greșelilor noastre,
mai ușor dăruim. Împărtășirea devine atunci o reală nevoie și o mare
bucurie.
* Într-o comunitate, proprietatea nu face legea. Totul este împrumutat,
inclusiv viața însăși. Așa că în mod spontan ne îngrijim de ea. Tot ce ne
cade în mână, punem în slujba celorlalți.
Prin faptul că nu ne însușim viața, o facem să rodească prin
împărtășire și slujire.
Prin această lucrare, aducem viață în existența noastră.
* Provenim dintr-o participare la viață și suntem uniți de aceeași voință
naturală de a viețui.
Ce vrem să facem cu viața noastră? Vrem să ne punem în valoare
personalitatea într-un duh de comuniune sau vrem să fondăm
individualitatea noastră pe dorința de separare? Vrem apropierea și
inter-dependența, sau alegem distanțarea și izolarea a unei
independențe perfecte ?
* Vrem să fim liberi sau doar autonomi?
Civismul occidental, care ni se impune, pare să fi preferat în mod clar
independența fiecărui individ și, prin urmare, izolarea sa prin
distanțare, pentru a facilita guvernarea tuturor.
Cu toate acestea, independența conduce la indiferență, într-o societate în
care toată lumea tinde să semene, dar foarte puțini, în mod durabil,
să se asemene.
* Indiferența și distanțarea, care sunt generate de individualitate, se
hrănesc cu mulțumirea de sine, care bifează o listă de dorințe, ce mimează
inevitabilul, și care, pentru o vreme, dau iluzia plăcerii și a
confortului - pe care piața globală trebuie să le mențină pentru propriul
interes.
* Fără să ne dăm seama, individualitatea noastră, supusă drepturilor sale
obligatorii și docilă dorințelor sale teleghidate, duce la pierderea întregii
noastre personalități.
Indivizii, singuri printre nenumărații lor semeni, se trezesc tratați
ca niște obiecte. Astfel individul, ca orice lucru, într-un univers
totalitar, în mod fundamental de consumerism, este un obiect consumabil,
ce poate fi cumpărat și vândut pe bani, o marfă supusă capriciilor unei
piețe nemiloase.
* Dar nu așa!
Suntem ființe de părtășie,
având, în plus, libertatea fiecăruia de a modela propria istorie și de a
influența mediul în care se desfășoară această istorie.
Libertatea noastră este consecventă; este activitatea responsabilității
noastre.
Putem înfrumuseța și îmbunătăți lumea, la fel cum o putem face mai urâtă
și mai stricăcioasă.
* Din două, una! Fie personalitatea noastră se dezvoltă prin interacțiune
și comuniune cu mediul înconjurător - îngrijindu-ne de el-, fie
individualitatea noastră se construiește prin utilizarea mediului
înconjurător ca obiect de însușire, consum și distrugere.
Pe de o parte, participăm la toată realitatea care ne înconjoară. Pe de
altă parte, ne izolăm în neantul care ne înghite.
* Animalele au instinctele lor; în această privință, ele nu au aceeași
capacitate de a greși ca oamenii; sunt în mod spontan mai fidele naturii lor
decât noi.
Ființele umane au sarcina de a fi libere, dar au putința de a greși, și
nu ratează să o facă...
* În privința trupului, pentru a ne imagina moartea, crisalida ne inspiră.
Trupul omidei nu sfârșește în pământ. Se metamorfozează. Dezvoltă aripi
pentru a se înălța la cer. Doar carcasa uscată, coconul gol, rămâne, fără
viață, în praf.
Trupul nostru nu poate fi redus la carcasa noastră.
SENSUL ȘI RESPIRAȚIA
* O bătrână doamnă spunea odată:
oamenii din ziua de azi încearcă să adauge tot mai mulți ani la durata
lor de viață, dar oare vor să dea mai multă viață anilor lor
îndelungați?
* Într-o societate în care utilul și profitul, cifra de afaceri și piața,
se impun ca regulă absolută, banul este o divinitate. Cu toate
acestea, banul nu există; nu are un echivalent schimbabil și disponibil care să-i garanteze realitatea. Știm foarte clar că
banii sunt o ficțiune recunoscută colectiv. Numărul de pe o bancnotă
are valoare doar pentru că noi credem în el. Și cum rămâne cu Dumnezeu?
Într-o comunitate religioasă, Dumnezeu este partajarea unei imaginați? Este
El, de asemenea, o idee colectiv acceptată? Banii sunt, cel mult, un simbol
al valorii de piață. Este Dumnezeu doar un simbol al valorii morale?
* De fapt, Dumnezeu nu este obiectul credinței, ci Subiectul în Care
ne încredințăm.
Credința presupune o întâlnire, o relație, o unire. Convingerile nu ne angajează la nimic; ele exprimă opinii, dar nu își asumă
niciun risc.
Credința se bazează pe o experiență care este asemenea experienței
iubirii.
* Dumnezeu nu este doar un Creator. Dumnezeu nu este doar un organizator.
Dumnezeu nu este doar un observator. El nu este lege. El nu impune nimic.
El nu pedepsește niciodată.
Cei care cunosc Sfinții Părinți ai Bisericii știu că Dumnezeu nu pedepsește. Ei
știu că Dumnezeu lasă lucrurile în seama noastră.
Ei văd că acest lucru este cu adevarat formidabil: starea lumii stă mărturie
în acest sens.
Dumnezeu discerne, judecând ceea ce vede, dar nu împiedică ceea ce
judecă, prin discernământ.
* Dumnezeu ne lasă să facem ceea ce vrem pentru că a vrut ca noi să fim
liberi. Dumnezeu nu ne forțează, nici cu bățul, nici cu morcovul.
Acordă o mare importanță responsabilității noastre. Putem să ne întoarcem
privirea de la El, să-I refuzăm grija, să-I refuzăm bunăvoința, să ne
îndoim de realitatea Sa, să credem în inexistența Sa.
* Dumnezeu ne-a creat în culmea iubirii. Intensitatea, sinceritatea și
adevărul iubirii divine n-ar fi putut să ne aducă la existență
fără a ne ofere libertatea de a-L dori sau de a nu-L dori. Putem iubi la fel cum putem să nu iubim. Dacă nu am putea coopera în mod liber cu iubire, nu am fi iubiți, ci doar
utilizabili. În acest caz, iubirea lui Dumnezeu ar fi un viol. Suntem invitați să iubim,
dar putem urî. Lumea care ne înconjoară depinde de ceea ce facem cu
libertatea noastră.
* Un Dumnezeu arhitect sau un Dumnezeu ceasornicar, un Dumnezeu distant,
așezat pe tronul slavei sale, un Dumnezeu creator, dar distant, pentru că
este doar transcendent, astfel de divinități pot fi utile, dar nu
suficiente.
Noi credem și Îl experiem pe Dumnezeu întrupat, Dumnezeu făcut om,
Dumnezeu în mijlocul nostru, Dumnezeu în noi, în mine și în toți
ceilalți.
Hristos este întotdeauna o nebunie pentru înțelepciunea celor învățați și
întotdeauna sminteală pentru autoritatea judecătorilor și a legilor
lor.
* Credința este experiența lui Dumnezeu, Care este aici și Care este
aproape.
Este experiența comuniunii, înainte de a vorbi de religie.
Hristos, Dumnezeul întrupat, se dă pe Sine pentru a fi mâncat înainte de a
se da pe Sine pentru a fi gândit; se oferă participării trupești înainte
de a se prezenta înțelegerii intelectuale.
* Masa monahală este în primul rând un altar, în care Dumnezeu se împărtășește
pe Sine în jertfa pâinii și a vinului. Rețineți că este vorba de pregătirile
pe care le facem, de ceea ce lucram, de ceea ce gătim.
Dumnezeu nu ni se dăruiește în natura simplă a spicului de grâu sau a
strugurelui, ci în jertfa muncii noastre.
Dumnezeu ni se oferă în pâinea pe care mâinile noastre au frământat-o
și în vinul pe care picioarele noastre l-a obținut prin zdrobirea
strugurilor.
* Am spus că credința este experiența apropierii lui Dumnezeu. Dar Dumnezeu
este aproape chiar în mijlocul absenței Sale. Dacă ar fi explicit vizibil,
de auzit și pipăit, am fi obligați să Îl vedem și am fi obligați să Îl luăm
în considerare.
Dacă Dumnezeu ar fi la îndemâna noastră, n-am fi întârziat să Îl
folosim.
Chiar și cei mai apropiați ucenici ai lui Hristos au vrut să Îl așeze pe
tronul Ierusalimului pentru a-i alunga pe romani.
Dumnezeu poate fi puternic, dar El nu vrea puterea [acestei lumi]. El
este puternic în iubire și vrea libertatea noastră.
El vrea ca noi să fim liberi să iubim. Pentru libertatea iubirii
noastre, Dumnezeu își asumă riscul de a ne vedea înșelându-ne pe noi
înșine prin folosirea libertății noastre pentru a ne iubi doar pe noi
înșine.
* Credința respiră prin nădejde. Credința este înveșmântată în insuflarea nădejdii.
Poeții noștri contemporani spun că
practica poeziei le dezvăluie uneori, în momente "rare și
privilegiate",
sensul profund al ființelor ce-i înconjoară.
Poetul pătrunde rațiunea de a fi a existențelor pe care le contemplă și
pe care le cântă prin suflul poeziei sale.
Credința este un exercițiu de poezie, o asceză a nădejdii ce își cântă
dorința, ea expiră libertatea sa de a iubi și-l inspiră pe cel pe care îl
caută.
Credința Îl invită pe Dumnezeu să iasă din adâncurile absenței Sale, care
nu este altceva decât discreție.
Vederea lui Dumnezeu depinde de credința noastră.
Dumnezeu sălășluiește în umilința de a depinde de poezia noastră. Credința
este o sinergie între dorința omului și suflarea lui Dumnezeu.
* Harul lui Dumnezeu este suflarea din care am fost plămadiți și ținta
noastră. Experiența harului este copleșitoare. Fără de veste ne
cuprinde. Este de nestăpânit atunci când ne umple. Nu-l putem reține
atunci când ne poartă. Harul este ca o gură de aer.
Adeseori este o briză ușoară. Uneori este o rafală de vânt.
Nu știm niciodată de unde vine sau încotro se îndreaptă, dar el dă
întregul sens al existenței noastre. Vrem să respirăm afară, în afara
izolării individualității noastre. Nu ne putem mulțumi cu o interioritate închisă. Vrem să ieșim afară, să
ne întâlnim, să dialogăm și să împărtășim, vrem să fim împreună.
Traducere de ROF de "APHORISMES SUR L’ECOLOGIE DU MONASTERE DE SOLAN"
cu binecuvântarea Mănăstirea "Acoperământul Maicii Domnului" de la Solan
LEGATURI:
- Mănăstirea "Acoperământul Maicii Domnului" de la Solan.
- Consacration Mon. Solan
- SOLAN, LA SAUVEGARDE DE LA CRÉATION











Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu