Profesorul Ilie Bădescu este unul dintre cei mai importanţi sociologi români după ’90.
Autor prolific, dar şi un profesor foarte iubit de studenţii săi, fost
preşedinte al Asociaţiei Sociologilor din România şi fost director al
Institutului de Sociologie al Academiei Române, Domnul profesor Ilie
Bădescu este şi un aristocrat al spiritului creştin. Mărturia sa este a
unei înţelegeri profunde a mesajului evanghelic, ceea ce dovedeşte încă o
dată că divorţul dintre ştiinţă şi credinţă apare doar atunci când
ideologia îşi spune cuvântul sau când demersul ştiinţific este unul al
mediocrităţii şi oportunismului. Dar Dumnezeu ne aşteaptă să-L aflăm şi
să ne întoarcem la El, după cum s-a întâmplat şi cu Profesorul Ilie
Bădescu, în urmă cu douăzeci de ani…
- E foarte curioasă biografia
intelectualului în general, iar a intelectualului român în particular.
Lumea în care m-am format, copil fiind, a fost o lume de oameni
credincioşi. Datorez enorm bunicii mele, care era o femeie extrem de
bisericoasă, şi prin ea mergeam şi eu aproape Duminică de Duminică la
slujbele din sat. După care a urmat o foarte ciudată îndepărtare a mea
de Biserică.
Cred că o astfel de opţiune este de
inspiraţie luciferică – ceea ce s-a întâmplat, de altfel, şi cu lumea
modernă, tot de această inspiraţie luciferică ţine, iar cele mai expuse
sunt minţile tinere. Programul cel mai pervers de câştigare a minţilor
tinere este invitaţia la orgoliu, la părerea de sine. În momentul în
care, să spunem, crezi că eşti cel mai deştept, în momentul acela riscul
ca un tânăr să alunece este foarte mare. Şi bineînţeles că am alunecat
în această îndepărtare, cădere, distanţare de Biserică; altminteri spus,
pierdere a legăturii cu Biserica, ajungând la acea nesimţire,
„indiferenţă împietrită”, cum spune Sfântul Ioan Gură-de-Aur.
Am trăit în acest întuneric până la
momentul în care, prin 1992, am avut o anumită experienţă. O criză
teribilă, brusc survenită chiar în timpul în care ţineam un curs
interesant; aveam foarte mulţi studenţi la curs. După aceasta, iar s-a
întâmplat ceva pe care nu pot să-l explic, adică revenirea mea în
Biserică. Şi această revenire a fost puternică şi fără nici un fel de
poticnire. Am înţeles că întotdeauna Dumnezeu ne caută, ne cercetează şi
ne atrage la El, dar fără să forţeze întrucâtva libertatea noastră. Am
avut tot timpul sentimentul – şi în acest mod am interpretat dimensiunea
apofatică – că Dumnezeu se apropie de om prin retragere. Deci nu vine,
cum să spun, agresiv asupra lui, ci îl lasă pe om să înainteze. Şi
atunci, Dumnezeu are grijă de noi, dar în funcţie de puterile noastre.
Foarte multă cerneală a curs ca să se
explice momentul în care omul se întoarce la Dumnezeu – în care,
altminteri spus, se petrece regăsirea ta în relaţie cu Dumnezeu. Şi
regăsirea aceasta este confirmată de momentul în care tu ajungi să mergi
regulat la biserică, Casa şi locul în care Dumnezeu te cheamă, şi, în
al doilea rând, când cunoşti lucrul acesta minunat pe care îl reprezintă
rugăciunea. Cea mai puternică lucrare, o experienţă spirituală, pe care
eu am trăit-o în tot intervalul acesta este rugăciunea. Am spus
întotdeauna şi celor tineri cu care am discutat să nu piardă din vedere această putere, acest potenţial extraordinar. Rugăciunea este
extraordinar de puternică – şi rugăciunea individuală, şi rugăciunea în
comuniune, adică în cadrul Dumnezeieştii Liturghii. În manifestarea
liturgică regulată, sistematică, rugăciunea te întăreşte în faţa multor
încercări şi în faţa multor primejdii – este o experienţă pe care eu am
trăit-o şi asupra căreia pot să depun mărturie…
Deci eu am cunoscut iadul, am căzut în
acest infern al nesimţirii împietrite faţă de Dumnezeu, care face
ravagii în Occident în momentul de faţă, şi care ameninţă şi lumea
tânără românească – lume foarte expusă la tot felul de rătăciri, între
care cea mai gravă este această cădere în indiferenţă faţă de Dumnezeu,
faţă de credinţă, faţă de religie. Asta este, după părerea mea, cea mai
mare primejdie în faţa minţii tânărului de astăzi.
„Schimbarea lumii trebuie să înceapă cu schimbarea ta”
- Ce aduce această cădere în viaţa lui?
- În primul rând, căderea survine în
momentul în care el îmbrăţişează civilizaţia de tip modern, de tip
postmodern, care este una ruptă de Dumnezeu; o civilizaţie care a
încercat să-şi rezolve problemele prin strategii istoriciste,
imanentiste, solipsiste, centrate pe eul omului, care a pierdut puterea
de a se deschide, care L-a pierdut pur şi simplu pe Dumnezeu. O
civilizaţie închisă, care nu este dialogală, deşi în mod paradoxal este
obsedată la nivelul discursului ideologic de ideea deschiderii, de ideea
de dialog; dar omul civilizaţiei postmoderne nu dialoghează cu nimeni,
nici chiar cu el însuşi, pentru că nu mai poate – se mişcă în cerc
închis, cercul propriului eu.
După părerea mea, opţiunea aceasta de
tip civilizaţional este cauza principală a ruperii de Dumnezeu, a
înstrăinării tânărului în toate epocile, dar mai cu seamă în epoca
aceasta postmodernă. E o forţă teribilă. Noi ignorăm forţa stihială a
civilizaţiei de tip modern, bazată pe idolatria consumului, pe dorinţă,
pe idolatria ideologiilor – credinţa oarbă într-o ideologie, fie că e
vorba de comunism, de marxism, de liberalism şi aşa mai departe. Acestea
sunt structuri de gândire care au o funcţie şi o putere relativă. Ele
sunt îmbrăţişate ca şi cum ar fi dumnezei. Şi din această opţiune derivă
multe din rătăciri, iar cea mai teribilă este căderea în nesimţirea împietrită, când s-a împietrit sufletul. Atunci eşti mort: opţiunea ta este pentru materie.
Iar instrumentele şi tehnicile prin care
eşti chemat la această opţiune sunt multiple. Uite, televiziunile, de
exemplu, sunt o asemenea tehnică, sau cultura mall-ului – invitaţia la stilul acesta de viaţă bazat pe prioritatea obiectului, şi nu a persoanei.
Sunt tehnici la care individul are acces cotidian, clipă de clipă, ceas
de ceas – acces atât de comun, atât de curent şi de insidios, atât de
prezent, încât aproape că nu mai are loc să opteze, nu mai găseşte
alternativă.
Puterea „statului magic” este
extraordinară. Noi am intrat sub această dictatură a statului magic,
care a început cu una dintre cele mai teribile revoluţii, şi cea mai
primejdioasă, care a fost revoluţia sexuală. Or utilizarea acestor
puteri ale trupului – care sunt puterile perisabile ale lucrului mort –,
utilizarea puterilor trupului împotriva sufletului este o tehnică
diavolească, cea mai eficientă pentru devierea omului. Fiindcă acolo
sunt promisiunile prin plăceri, acolo sunt toate. Din momentul în care
pornografia devine dominatoare, stăpâneşte spaţiul intim, privat,
relaţia bărbatului cu femeia; forţele sufleteşti ale omului sunt
confiscate de aceste puteri demonice ale statului magic. Şi atunci omul
nu-şi mai aparţine. Din clipa aceea, el nu mai are controlul propriei
sale persoane. E înconjurat de alte forţe.
- Cum vedeţi ieşirea?
- Singura cale de ieşire, după părerea
mea, este adusă prin cultura credinţei şi a vieţii. La cultura vieţii
noi putem căuta. Fără îndoială, sunt diverse căi de întoarcere de la
moarte la viaţă ale omului modern – pentru că acesta a murit sufleteşte,
după cum spune Tolstoi, este „cadavru vertical” – şi cea mai sigură
este calea credinţei. Nu văd o cale mai sigură decât calea prin
credinţă. De aceea este extrem de importantă nu numai „strategia”
liturgică a Bisericii, ci şi strategia ei misionară, fiindcă omul
trebuie întâlnit, trebuie căutat şi pe stradă. Şi, ca să-l cauţi pe
stradă – să-l cauţi, altminteri spus, în momentele neconvenţionale –,
pentru asta trebuie ca tu însuţi, cu adevărat, să fii următor al lui
Hristos. Adică să devii propovăduitor, să devii apostol. După părerea
mea, lucrul cel mai important este funcţia de apostolie a
credinciosului. Fiecare trebuie să-şi asume o asemenea funcţie, adică
să-L propovăduiască pe Hristos în toate formele cu putinţă. Şi atunci
creşte puterea Bisericii – în fond, asta înseamnă Biserica: suntem noi,
toţi, Trupul lui Hristos.
Dacă însă creştinul cade în capcana
schizoidiei – este una la biserică şi alta după ce a ieşit de la
Liturghie – atunci el nu mai devine o forţă pentru restaurarea şi
regăsirea celorlalţi. Din contră, este o forţă vicleană. Prin urmare, el
trebuie să fie una în cuvânt şi faptă. Una în Dumnezeiasca Liturghie şi
acelaşi după Dumnezeiasca Liturghie. Trebuie armonizată viaţa cotidiană
cu învăţătura evanghelică. Nu se poate altfel. Dacă el nu face din
ciclul acesta al Evangheliei ciclul vieţii lui, al biografiei lui,
atunci nu are nici o putere – şi nu-l urmează nimeni.
De aceea nu e mai important un savant
care a luat un premiu Nobel, cum spune Petre Ţuţea, decât o ţărancă
analfabetă care se roagă. Cu ea începe transformarea lumii la scară
universală – nu cu savantul, cu ăla nu se întâmplă nimic, e în moarte.
El poate să fie pentru ceilalţi mărturia morţii.
- Da, dar un savant care a luat
premiul Nobel, cum ar fi trebuit să-l ia Paulescu, şi are şi credinţa
lui Paulescu, poate schimba şi o lume.
- Atunci poate schimba şi o lume.
„Moartea e moarte, nu este alternativă la viaţă!”
- Până la urmă, cum a fost percepută
de comunitatea ştiinţifică întoarcerea dumneavoastră la credinţă şi
mărturia pe care o daţi în mediul universitar?
- Sigur, sunt oameni care au înţelegere
şi consimt la tipul acesta de experienţă. Sunt însă foarte mulţi care o
privesc ca pe-o ciudăţenie, adică nu sesizează încordarea gândului celui
care vrea să aducă în actul de cunoaştere această nouă unitate între
ştiinţă şi credinţă. Şi atunci îl văd ca pe un om care e şi el pe-acolo,
care trebuie tolerat. Ei aplică strategia „multiculturalismului”.
Adică: ,,Domnule, este şi ăsta, sigur că da, îl lăsăm deocamdată – dar
totuşi să fim atenţi asupra lui, că s-ar putea să fie un fundamentalist
periculos, care nu este în conformitate cu corectitudinea politică, că
uite, nu-i de acord cu homosexualii, cu pornografia, cu nu ştiu ce. Şi
atunci trebuie să fim atenţi, că are alunecări fundamentaliste”. Deci
sunt şi dintre aceştia.
- Că tot aţi adus vorba despre
homosexuali, de curând a fost un întreg scandal legat de faptul că, de
câţiva ani, în Liceul „George Coşbuc” din Bucureşti se face propagandă
homosexuală. Sunt deja copii care sunt influenţaţi şi care sunt solidari
cu „destinul gay-lor”, alţii care sunt timoraţi şi nu spun acasă,
pentru că o reacţie a părinţilor le poate crea necazuri la şcoală… În ce
măsură se justifică – inclusiv din punctul de vedere al libertăţii – să
vii într-o ţară ca a noastră, cu tradiţia ei, şi să începi să faci
propagandă „gay” în numele diversităţii?
- Nu se justifică, pentru că, vedeţi,
această propagandă bizară este contrară programului oricărui principiu
de ordin pedagogic. Şi asta în privinţa scopului pentru care
funcţionează unităţile şcolare, care sunt constituite pentru un program
de instruire. Programele formative pot să fie eventual adiacente,
corelative programelor de instruire – şi, în general, ele sunt cumva
libere, deci nu pot să devină program al şcolii. După opinia mea, o
şcoală care adoptă un asemenea program încalcă legea.
- Exact, cei care mai ieri erau în
ilegalitate, acum organizează marşuri, parade şi încearcă să se impună
la nivelul tuturor instituţiilor, ca şi cum s-ar încerca instaurarea
unui nou tip de totalitarism.
În ceea ce priveşte apariţia propagandei gay în sistemul de învăţământ românesc, cred că problema este legată de opţiunea fermă a instituţiilor statului. Dacă în modul de concepere şi de organizare a politicilor şcolare nu sunt principii ferme, clare, atunci pot apărea asemenea alunecări. Eu, de pildă, sunt un credincios, dar la cursul meu de istoria sociologiei nu predau convingerile mele de credinţă, ci ţin cursul de istoria sociologiei. Pentru asta sunt chemat acolo. Sigur că îl gândesc într-un asemenea mod încât să atrag atenţia asupra unui caracter mai cuprinzător al cunoaşterii în sociologie, datorat marilor sisteme sociologice, dar nu pot să deviez. Când îl prezint pe Max Weber, îl prezint pe Max Weber. În momentul în care aş veni cu asemenea chestiuni adiacente la o programă şcolară, aş încălca legea.
Astfel de lucruri sunt însă posibile dacă instituţiile statului nu sunt eficiente, dacă nu sunt clare în ceea ce priveşte opţiunea pentru o concepţie pedagogică de formare a tineretului. Dacă noi vrem, prin politica statului, să creăm un tineret receptiv la familia heterosexuală, capabilă de procreare, atunci sigur că eu nu pot să consimt ca şcoală, de pildă, să promovez „familiile” de alt tip, care contrazic modelul familiilor heterosexuale – decât dacă admit că asta nu e o problemă a statului român. Dacă nu e o problemă a statului român, atunci da. Deocamdată vedem exact care este problema statului român.
Deci avem în faţă o chestiune foarte serioasă. Nu există nici o dezbatere publică pe această temă în momentul de faţă, şi din cauza aceasta există şi o asemenea confuzie. Pentru că cei care ar trebui să organizeze o dezbatere publică sunt timoraţi (mă refer la instituţii, la cultura instituţională), iar în rest cei care promovează aceste modele socotesc că sunt „modele alternative”. Dar nu e un „model alternativ”, după cum moartea nu poate fi o alternativă la viaţă. Moartea e moarte, nu este alternativă la viaţă. E moarte, e sfârşitul vieţii. Dacă nu e familie heterosexuală, înseamnă că nu e familie; nu are una dintre funcţiile fundamentale ale familiei, care este procrearea, naşterea de copii.
Adică are nevoie statul român să aibă copii, sau nu are? Dacă nu are, atunci sigur că se poate dispensa de politica în domeniul ăsta. Dar dacă are nevoie de copii, are nevoie de soldaţi, are nevoie de plătitori de impozit şi celelalte, atunci totuşi trebuie să aibă grijă de familia heterosexuală. Este o problemă-cheie în orice sistem, una dintre problemele care trebuiesc discutate la nivel de politică a statelor. Or, în clipa de faţă, ciudăţenia este că sunt state care se abat de la acest principiu. Adică ştim foarte bine că sunt legi care creează confuzie, adică duc la o stare de confuzie şi de anarhie într-o societate – şi atunci, într-un asemenea stat, sigur că este foarte greu să lupţi împotriva acestor curente ale disoluţiei.
„Lumea se găseşte în momentul acesta într-o criză de mame”
Părerea mea este că, şi în aceste situaţii, tot prin credinţă vine salvarea. Tot prin cultura credinţei, adică tot opţiunea către cultura vieţii. Noi nu am definit foarte bine ce înseamnă şi despărţirea asta între cultura vieţii şi cultura morţii. Noi credem, de exemplu, că stilurile de viaţă care se bazează pe consum şi pe plăceri sunt „adevărata viaţă”. Nu este adevărat! Acolo e moartea. Dar toate lucrurile acestea, nici ele nu sunt lămurite, nu sunt dezbătute. Tinerii află foarte târziu – de obicei când se întâmplă ceva în viaţa lor, care îi readuce la redescoperirea dimensiunii sufleteşti, adică a chipului divin din ei. Până atunci stau rătăciţi.
- Practic, societatea nu le mai oferă alternativele sănătoase, sau acestea nu mai sunt deloc evidente.
Eu am două nepoţele care sunt o minune, şi mi-am dat seama şi prin experienţa lor cât de importantă este maternitatea, mama. Este fundamentală. Cât de mult a însemnat faptul că mama lor le-a dus la biserică sistematic, le-a împărtăşit! Deci mama este de o importanţă crucială în tot ce înseamnă creştere spirituală a copilului.
Traian Brăileanu spunea că din egoul matern se naşte spiritual copilul – însă, dacă este să fim mai precişi, eu aş zice că din inima mamei se naşte spiritual copilul, din dragostea ei, din dragostea ei pentru Dumnezeu. Părintele Nicolae de la Mănăstirea Sitaru spunea că lumea se găseşte în momentul acesta într-o criză de mame, într-o criză a maternităţii, şi că asta este una dintre cauzele rătăcirilor. Contează enorm ce face mama cu copilul ei. E o cheie, acolo se pune „cărămida zidirii”. De aceea, zic eu, în tot ce înseamnă binele acesta al familiei, al copilului, al comunităţilor în care trăim, nu trebuie să aşteptăm prea mult de la civilizaţia actuală sau de la cultura instituţională.
- Ci de la Dumnezeu, să cerem de la El…
- Da. Şi nici să nu ne mire când nu ne
vin ajutoare din cele care ţin de starea lumii, adică de la civilizaţie,
de la instituţie. Nu trebuie să ne mire şi nici nu trebuie să ne
supărăm, fiindcă, aşa cum spuneam, omul, vrând-nevând, tot e legat în
chip firesc, relaţional, de ceea ce este mărturia lucrării lui Dumnezeu
în lume. Cultura mângâierii. Dumnezeu mângâie sufletul, deci vine prin
mângâiere, prin alinări, nu vine în formele în care vine civilizaţia,
bruscând.
Şi muzica modernă, şi toate formele acestea de manifestare a civilizaţiei sunt o nenorocire. Eu nu merg neapărat pe ideea lui Freud a „răului civilizaţiei” – pentru că Freud, săracul, deplângea faptul că civilizaţia îl opresează şi îl îndepărtează pe om de plăcere. Şi cerea chiar mai multă plăcere în lume; el vedea eliberarea în plăcere. Or în plăcere nu este eliberare, este înlănţuire. Plăcerile te înlănţuiesc, sunt vicii – altminteri spus, dependenţe. Aşa cum e dependenţa de pornografie. Aţi văzut, când aţi făcut aceste studii aţi descoperit câteva tipuri de adicţii noi, de dependenţe noi: dependenţă de televizor, de pornografie, de Internet, de telefonul mobil…
Eu cred că noi ar trebui să ne asumăm această responsabilitate – mă refer la intelectualul din Biserică, cel care este chemat să promoveze ceea ce eu aş numi cultura vieţii. Este răspunderea lui. Şi aici intelectualul specialist într-un domeniu sau în altul trebuie să-şi asume această răspundere. De pildă, este clar că biologul trebuie să dea un răspuns la ce înseamnă „cultura vieţii” atunci când este privită din biologie. Ce înseamnă „cultura vieţii” atunci când este privită din fizică. Ce înseamnă „cultura vieţii” atunci când este privită din medicină, din sociologie, din psihologie… Astea sunt răspunsuri pe care, după părerea mea, intelectualul militant din Biserică, mărturisitor al lui Hristos, trebuie să şi le asume.
- Domnule profesor Bădescu, vorbeaţi
despre contribuţia pe care trebuie să o aibă biologul, fizicianul,
intelectualul în general, la ceea ce înseamnă „cultura vieţii”. Mai
este, oare, posibil acest lucru, atâta timp cât cel puţin în
mentalitatea ştiinţei de popularizare care domină mass-media astăzi se
manifestă un adevărat conflict între ştiinţă şi credinţă?
- Sunt convins. Dumnezeu aşteaptă asta
de la noi. Şi, în felul acesta, fapta noastră devine rugăciunea noastră
cea mai importantă – căci există şi o „rugăciune a faptei”, când
întoarcem către Dumnezeu, ca ofrandă, darul pe care l-am primit de la
El. Şi atunci, dacă în fapta noastră, ca intelectuali, facem asta, avem
într-adevăr mari bucurii pe linia căutării şi întâlnirii cu Dumnezeu.
Dacă nu, înseamnă că am pierdut această bătălie, şi eşecul acesta e
răspunderea noastră. Deci misiunea intelectualului din Biserică este de
importanţă, după părerea mea, universală. Chiar dacă aparţine unei ţări
mici, unei culturi cât ar fi ea de provincială, funcţia lui rămâne una
universală – în măsura în care îşi asumă această misiune.
Toată chestiunea se reduce la rezolvarea
acestui prag critic, raportul dintre ştiinţă şi credinţă. Ele au fost
separate după „Secolul Luminilor”, şi de atunci s-a constituit
conglomeratul pozitivismului modern, care este gândit, conceput ca act
de cunoaştere în afara cunoaşterii revelate, în afara lui Dumnezeu. Or
cunoaşterea în afara cunoaşterii lui Dumnezeu, deci în afara fundamentelor biblice,
este oarecum imposibilă. Aceasta este una dintre marile probleme ale
culturii europene moderne – şi nici o cultură, nici chiar cultura
europeană, n-ar putea soluţiona un asemenea conflict prin ignorarea
religiei, a credinţei.
Căci, în momentul în care omul declară
că totul în lume este materie, că totul în structura existenţei se
reduce la materie (adică atunci când se sprijină pe postulatul
materialismului), în momentul acela omul nu mai poate sesiza latura
spirituală decât ca epifenomen – ca fenomen secundar, născut din
funcţionarea creierului. Este vorba despre acele paradigme care încearcă
să explice funcţia spirituală pornind de la o neurobiologie de tip
imanentist, materialist etc.
Această direcţie a fost răsturnată de o
reconstrucţie teribilă datorată unuia dintre premiaţii Nobel,
australianul Sir John Carew Eccles, care a demonstrat că nu putem
explica în nici un caz mintea prin dinamismul creierului. Şi atunci a
lansat teoria dubletului creier-minte, arătând că, de fapt, mintea are propriile sale legi.
Creierul, cu structura lui cerebrală, din punct de vedere fiziologic
moare în momentul în care a murit persoana, individul. Mintea, nu. Asta
este o demonstraţie extraordinară pe care o face acest mare medic
australian! Şi cred că, din punctul acesta de vedere, tot ce s-a
întâmplat în ultima perioadă duce într-o singură direcţie: într-o
redescoperire a unei noi unităţi aflate la baza ştiinţelor, a
cunoaşterii.
O ştiinţă atee justifică orice comportament criminal
- De asemenea, mai sunt cercetări noi
care arată că însăşi inima are o anumită inteligenţă. Inima, ca organ,
are un sistem neuronal, produce foarte mulţi neurotransmiţători. Aceşti
neurotransmiţători dau anumite stări legate de stările de conştiinţă. Şi
chiar cercetătorii americani arată că neurotransmiţătorii aceştia apar
în tot corpul – deci nu numai în creier, nu numai în inimă – şi
generează anumite stări de conştiinţă. Până la urmă, problema asta este:
oare ştiinţa, în momentul acesta, a ajuns într-un fel de impas
epistemologic, în care inevitabil trebuie să apeleze la credinţă?
- Eu sunt absolut convins… Ştiinţa,
cunoaşterea se găsesc astăzi într-un fel de bifurcaţie. Adică ori este
regândită, epistemologic vorbind, prin ochiul credinţei, ori rămâne în
fundamentele ei tradiţionale – şi atunci eşuează în ideologie, adică
îmbrăţişează teze precum cele vizând imanentismul sau istoricismul,
criticat, de pildă, de Karl Popper. Interesant este că, referindu-se la
mizeria istoricismului, acest mare filosof arată că istoricismul este
răspunzător pentru deznodăminte criminale, cum este cel al efectelor
marxismului. În contextul acestor teorii atee, Marx a lansat un fals
model de rezolvare a problemelor istorice ale omenirii, inventând un fel
de inamic universal, care în concepţia marxistă trebuie lichidat
pentru a elibera omenirea; iar de aici şi până la teza lui Lenin, a
statului care trebuie să lichideze o clasă, nu-i decât un pas – care s-a
şi făcut.
Prin urmare, teza revoluţiei care triumfă dacă proletariatul lichidează clasa burgheză este teza îmbrăţişată. Ea a devenit element de doctrină în organizarea regimurilor politice din perioada comunistă.
- Aşadar, eşuarea epistemologiei ştiinţifice în ateism a contribuit decisiv la apariţia totalitarismelor secolului al XX-lea?
- Desigur. Dacă, de pildă, nu admitem în istorie ideea că lumea are un alt tip de ordine decât cea derivată din imanenţa istoriei – şi mă refer la ordinea sa religioasă, creştină – atunci se ajunge la concluzia că omul este atotputernic. Iar dacă nu mai există o altă ordine morală sau spirituală mai înaltă la care să se raporteze, omul se simte îndreptăţit să procedeze cum îl taie capul, iar prin aceasta se justifică istoric orice dictatură, orice comportament criminal.
Acum se iveşte şi o altă problemă: că
dintr-o asemenea viziune, de pildă, rezultă şi o concepţie foarte
stranie asupra statutului de subiect al omului. Căci, dacă
admitem viziunea aceasta, înseamnă că subiectul cunoscător este singur
în faţa obiectelor – cu alte cuvinte, toţi ceilalţi sunt obiecte, iar nu subiecte
(cum foarte frumos spune Traian Brăileanu). Deci, dacă aşa stau
lucrurile, înseamnă că subiectul este singur în faţa celorlalte obiecte,
a subiectivităţilor reduse la statut de obiecte. Dacă este singur în
faţa lor înseamnă că el nu dialoghează decât cu sine însuşi, şi în felul
acesta se ajunge într-un impas total al cunoaşterii, deci totul este
mişcare în cerc. Nu există cunoaştere efectivă. Cunoaşterea este dialogală. Deci dincolo de tine, de subiect, cine este?…
Or asta duce, cum spune Habermas, la paranoia raţiunii, adică la ceea ce au fost, de fapt, programele totalitariste moderne, şi la ceea ce sunt, în ultimă instanţă, şi idolatriile de tip postmodern – idolatria ideologiilor. Totul este explicabil într-o ideologie. Totul este reductibil într-o ideologie. Sau la idolatriile consumeriste, adică cele care împing individul spre această evaziune în cultura morţii…
Cunoaşterea ştiinţifică şi cunoaşterea revelată
- Şi avortul, eutanasia pot fi considerate tot consecinţele acestui fenomen cultural?
- Toate de aici decurg. Aţi văzut, de pildă, că acum marea dezbatere a unor mari personalităţi din lumea şi din domeniul ştiinţelor, dar şi din domeniul afacerilor din S.U.A., este tocmai asta, că spun: „Domnule, lumea a ajuns în impas, fiindcă omenirea atinge pragul acela de creştere, de explozie demografică care face imposibilă conservarea – să spunem energetică – a unui mediu de supravieţuire comună pe planetă”. „Şi atunci”, spun ei, „consecinţa care decurge de aici este să lichidăm circa şase miliarde şapte sute de milioane, ca omenirea să ajungă la cele trei sute de milioane cât ar fi pragul sau punctul de echilibru pe planetă”. Numai că ei nu sesizează un lucru foarte interesant, şi anume că din cele şapte miliarde, numai 5% sunt cei care controlează resursele, în ultimă instanţă tot ceea ce este bogăţia lumii. Deci responsabilitatea, potenţialul acesta distructiv al omenirii acolo se găseşte, la cei 5%, nu la cei 95%! Prin urmare, dacă ai lichidat 95% şi rămân cei 5%, în momentul respectiv practic ai ocolit problema-cheie. De ce un sistem care permite unora să acumuleze bogăţii în proporţie de 95% conduce la aşa ceva? Că nu e posibil un asemenea sistem decât prin dezvoltarea fantastică a consumului. Dacă nu ai consum, nu ai nici încasări. Şi nu constitui nici baza investiţională în zona afacerilor.
Marile corporaţii se sprijină obligatoriu pe aceste mari mase de consumatori.
Acestea sunt legate una de alta. Sunt în logica sistemului. Prin
urmare, eroarea este că sistemele inventate în epoca modernă convertesc
ordinea firească creaţională a lumii într-o subordine nefirească, în cultura morţii.
Se ajunge, de pildă, ca în sistemul bancar-monetar din lume, doar 3%,
să zicem, din moneda aflată în circulaţie să aibă acoperire în valoare –
restul e credit monetizat. Adică restul e monedă speculativă, care ce
generează? O societate îndatorată, cum remarcă specialiştii
occidentali şi români. Deci un asemenea sistem se bazează pe sclavia
imensei majorităţi a populaţiei şi a generaţiilor care vor veni, fiindcă
ele preiau povara îndatorării predecesorilor…
– Căci, dacă n-ar exista industria de
consum, nu s-ar consuma atât; dacă nu s-ar consuma atât, nu s-ar
îndatora oamenii; dacă nu s-ar îndatora oamenii, n-ar pierde puterea
lor. Până la urmă, ceea ce consumă ei este însăşi puterea lor, viaţa
lor…
- Sigur. De asta spun, revenind oarecum, că marile sisteme de cunoaştere s-au afirmat într-o compatibilitate cu fundamentele biblice. Actul de cunoaştere, acolo unde e vorba despre marile sisteme ale cunoaşterii, are într-o formă sau alta un fel de comunicare secretă, o sinergie cu fundamentarea biblică a cunoaşterii revelate. Şi de aceea spun că tot ce s-a întâmplat după ei a fost cădere, şi asta s-a datorat unei devieri care aparţine modernităţii şi postmodernităţii. Marile sisteme aşa au apărut, într-o tentativă fantastică de a pune într-o unitate religia şi ştiinţa. Ea a fost pierdută – şi aceasta duce, în ultimă instanţă, la impasul actual al ştiinţei.
Aşadar, ştiinţa trebuie să se întoarcă
la unitatea dintâi, dintre cunoaşterea imanenţei lucrurilor şi
cunoaşterea revelată. Adică la cunoaşterea unui tip de ordine mai
adâncă, mai profundă. Prin această cunoaştere, omul se poate elibera din
închisoarea aceasta a simţurilor, a culturii consumului, a culturii morţii…
De la moarte la Viaţă
- Dar dacă nu se întoarce, ce se va întâmpla?
- Dacă ştiinţa nu se va întoarce (ăsta este un scenariu, sigur, absurd după părerea mea), asta ar însemna o blocare totală a civilizaţiei întemeiată pe un asemenea impas.
- Adică ştiinţa va ajunge să fie o armă îndreptată împotriva oamenilor?
- Exact. Asta este şi previziunea unor mari savanţi. Este foarte clar că în clipa de faţă ne găsim într-o fază de sfârşit de ciclu civilizaţional, este o civilizaţie care a intrat în momentul ei critic. De aici încolo, pe fundamentele ei nu se mai poate înainta. Este o civilizaţie care nu mai are perspectivă.
Deci în momentul acesta, practic, suntem
în faţa unei mari experienţe la scară universală, pe care omenirea o
traversează – sau, dacă nu o traversează, se autolichidează, se
autonimiceşte. Asta este problema. Civilizaţiile de tip modern,
postmodern, civilizaţia aceasta nu are în clipa de faţă răspuns la
această problemă, deşi ea a creat sisteme care cuprind răspunsuri în
toate domeniile cunoaşterii.
- Oare depresiile, bolile mentale,
problemele sociale nu sunt, toate, simptomele acestei boli care a
avansat şi în care, dacă nu-şi găseşte soluţia, omul simte că se
alienează?
- Ba da, este incontestabil că
aşa-numitele boli ale civilizaţiei sunt legate de criza spirituală în
care se găseşte omul modern. Noi ştim din Sfânta Scriptură un lucru
foarte interesant, pe care ni-l dezvăluie „Cartea lui Iov”. În „Cartea
lui Iov”, Dumnezeu pregăteşte sfat cu îngerii, şi vine şi
diavolul la sfat, şi când este întrebat de Dumnezeu: ,,Ce-ai mai
făcut?”, răspunde: ,,Am bătut marginile pământului, şi am văzut, Doamne,
şi pe Dreptul Iov, dar nu e chiar aşa de nu-ştiu-ce”. Şi pune acea
variantă că, adică, ,,credinţa lui n-ar mai fi aşa de statornică dacă el
n-ar fi primit atâtea daruri de la Tine!”. Şi atunci Dumnezeu îi spune:
,,Bine, te las să faci ce vrei cu averea lui, dar de viaţa lui să nu te
atingi!”. Ce înţelegem de aici este că puterea distructivă în lume are
şanse numai în cultura morţii! Adică în cele materiale, în avere – nu în cele care ţin de viaţă.
Deci pentru ca omul să nu fie înfrânt, el trebuie să opteze, să treacă de la moarte la viaţă. Însă în clipa în care a trecut la plăcere, la obiecte, la avere şi aşa mai departe, în momentul respectiv a optat pentru cultura morţii. El a trecut în cultura morţii, şi acolo este stăpânit numai de forţele distrugerii – pentru că acolo este stăpânirea (cum spune fizica) principiului al doilea al termodinamicii, a legii entropiei. Totul este distrugere acolo, este perisabilitate, totul se nimiceşte. Cum spune Mântuitorul: „Unde este comoara ta, acolo este şi inima ta” Matei 6:21. Dacă ţi-ai făcut casă şi ai adunat averi, molia şi rugina le vor mânca cf. Matei 6:19. Unde nu are putere forţa distrugerii? Acolo unde este viaţa. Acolo unde este viaţa nepieritoare, unde este sufletul, acolo nu are putere. Asta ne spune Dumnezeu în „Cartea lui Iov”.
Ceea ce-i interesant este că şi Adam, în momentul în care cade în greşeală, de fapt a făcut aceeaşi opţiune: de la cultura vieţii la cultura morţii.
Dumnezeu l-a prevenit pe Adam ca să-l protejeze – nu prin interdicţie,
ci din grijă pentru făptura Sa. Şi i-a spus: ,,Ai grijă să nu mănânci,
că atunci când vei mânca din pomul acela, vei muri” cf. Facerea 2:17. Adică vei deveni muritor. Dar el a făcut gestul, a trecut din cultura vieţii la cultura morţii, şi a avut de suportat toate consecinţele, adică moartea.
Deci asta este o problemă universală – toate civilizaţiile istorice se regăsesc la un moment dat în faţa unei asemenea opţiuni. Adică optează ca şi Adam: trec de la cultura vieţii la cultura morţii. Civilizaţia europeană, la începuturile ei, a mers spre cultura vieţii. În momentul în care a optat pentru strategiile consumeriste, în momentul respectiv a făcut opţiunea pentru cultura morţii, şi din acel moment a început ciclul declinului. Adică a apărut căderea, cum spune Spengler, „declinul Occidentului”, declinul civilizaţiei care optează pentru cultura morţii, pentru moarte, cu tot ce decurge de aici. Cum a făcut şi Adam opţiunea lui, a făcut şi Europa acea opţiune – a optat pentru moarte.
Însă Hristos, Fiul lui
Dumnezeu, tocmai pentru aceasta a venit în lume: pentru a ne salva din
această moarte la care ne atrage lumea, lumescul, cultura obiectelor şi a
nimicului, iar aceasta prin însăşi jertfa Sa pe Cruce. Aşadar, nu numai
intelectualul, ci tot omul care trăieşte în lume este chemat să se
integreze în această cultură a vieţii, care nu este altceva decât
pregustarea Împărăţiei Cerurilor încă de aici de pe pământ. Acest lucru
nu îl pot înţelege cu adevărat cei care se folosesc doar de raţionamente
şi silogisme, hrănindu-se, cu suficienţă, din acelaşi pom al
cunoaşterii binelui şi a răului, ci cei care îşi hrănesc mintea din
înţelesurile credinţei, hrănindu-se din pomul vieţii – Care este Însuşi
Hristos, începutul, cauza întregii umanităţi şi, după cum spune Sfântul
Maxim Mărturisitorul, scopul existenţei omului în lume.
Material realizat de Virgiliu Gheorghe
Sursa: Cultura Vietii, „Cultura morţii şi cultura vieţii”. De vorbă cu prof. dr. Ilie Bădescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu