Văzând doctorul că încă nu l-a batjocorit până la capăt, îi spune așa: "ia zi, Părințele, ți-e frică de moarte?" Bun, și Părintele îi spune așa - s-a cam supărat, vă dați seama- : "auzi doctore, ține mâna pe bisturiu, că o să mă opereze Hristos, nu tu". În clipa în care doctorul a tăiat în spatele Părintelui, toată sala de operație s-a umplut de miros de mir. De a doua zi doctorul respectiv, când mergea în vizită la Părinte, cobora în genunchi și mergea de la ușă până la pat în genunchi. Asta este teologia Părintelui Arsenie!
Conferința "De la moarte la viață" Iași, 1 februarie 2024
Părintele Ilarion Dan de la Crucea:
Subiectul principal [în această conferință] este
Părintele Arsenie Papacioc, ca personalitate duhovnicească - despre care ați auzit, despre care
cunoașteți anumite aspecte, sigur că da. Există foarte multe filmulețe,
interviuri cu Părintele, care sunt accesibile pe Youtube - iată că tehnologia
asta, care de multe ori ne ridică foarte multe probleme, are și ne aduce și
beneficii. [...]
Voi încerca să vorbesc liber și, după cum voi găsi de cuviință,
să vă transmit ceva frumos despre un om frumos,
despre un titan al neamului nostru - deși era micuț de
statură. Și încerc să vă trezesc un pic interesul pentru această personalitate
uriașă, care a fost Părintele Arsenie.
Cumva, să vorbim despre parcursul de la moarte la viață în cuvintele
Părintelui Arsenie, care mi-a fost duhovnic aproximativ 20 de ani. L-am cunoscut în chip
minunat prin intermediul altui mare duhovnic al nostru, Părintele Sofian
Boghiu, de la mănăstirea Antim din București. Și, la vremea aceea, la
începutul anilor 90 am trăit cei mai tumultuoși ani, pe care i-ați trăit și
dumneavoastră, bineînțeles, cu toate provocările și cu toate speranțele care
s-au născut atunci în inimile noastre.
Fiecare nădăjduim, ca neam sau individual, să avem o viață mai frumoasă,
mai împlinită. Și, sigur că da, realitatea zilei de astăzi ne arată dacă așteptările
noastre s-au împlinit sau nu. Acuma, fiecare apreciază în felul lui, unii spun
că da, alții că nu, unii că suntem încă nelămuriți, dacă este bine sau nu
este atât de bine. Cert este că la acel început al anilor '90, printr-un
concurs de împrejurări am ajuns în București să lucrez acolo, să desfășor
activitatea jumatate de an. Și
atunci și eu, ca foarte mulți dintre români, am redescoperit faptul că,
după acea perioadă a ideologiei comuniste, noi mai avem ca trăsătură a
ethosului nostru credința.
Și am redescoperit Biserica, Ortodoxia. Si au fost atunci, nu știu dacă
vă aduceți aminte,
au fost niște momente de grație pentru poporul nostru. Îmi aduc aminte că primele zile după Revoluție, dupa acel decembrie
însângerat, în primele zile din ianuarie și în primele luni, am simțit atâta eliberare de bucurie, și atâta bunătate în oameni, cum nu
întâlnisem până atunci.
Eu în ultima parte a anului '89 mă bătea gândul foarte mult să emigrez.
Ajunsesem așa, la un fel de preaplin, și simțeam că nu mai rezist în acea
presiune.
Mă duceam în străinătate nu neapărat din punct de vedere material, ci
din cauza presiunii acleia ideologice, a apăsării aceleia.
Griul acela al vieții cotidiene, mă făcea să mă gândesc foarte mult să plec
din țară, să-mi părăsesc țara. Și au venit acele zile în chip neașteptat.
Poate că așteptam atunci în adâncul inimii noastre. Vedeam ce se întâmplă în
jurul nostru în celelalte țări din blocul comunist, cum cade regimul comunist.
Acuma mai ne dăm seama că n-a fost chiar întâmplător. Pentru că, așa cum a
spus cândva președintele Theodor Roosevelt al Americii, "în politică nimic nu e întâmplător",
și dacă ceva pare întâmplător, așa a fost făcut să pară, să fie, să pară
întâmplător. Acuma lucrurile nu sunt întâmplătoare. Acuma am ajuns mai înțelepți, și am înțeles mai multe.
La vremea aceea eram plin de entuziasm și de nădejde. Si îmi aduc aminte cum
la Televiziunea Română curgeau una după alta colindele, pentru că era
Crăciunul, și redescopeream frumusețea colindelor și frumusețea noastră
interioară, pentru că devenisem cumva triști și urâți și pe interior.
Așa ne făcuse regimul acela. Îmi aduc aminte și acum fețele oamenilor.
Toată lumea era foarte cenușie. Nu știu dacă va aduceți aminte, și
îmbrăcămintea era cenușie, și fețele noastre erau cenușii. Și niciodată n-am mai văzut acea erupție de nădejde, de bucurie și de
solidaritate ca după Revoluție. Cred că a durat câteva zile, poate o săptămână, poate două,
după care a intervenit tulburarea, care a continuat după aceea și în plan
politic, și în plan social.
Dar peste toate acestea a fost această descoperire a faptului că noi
suntem creștini, poporul nostru este creștin, și că regimul ateu n-a
reușit să stingă din noi această căutare a unei experiențe adânci și
profunde, în care au crescut străbunicii noștri, străbunii noștri, bunicii
noștri, și, iată, din care am moștenit și noi ceva. Și astfel și eu am descoperit la momentul acela această
nouă dimensiune a realității și a vieții.
Și, prin intermediul Părintelui Sofian, care a fost părintele meu duhovnic,
l-am cunoscut și pe Părintele Arsenie.
Vedeți, eu ajungeam destul de des la Mănăstirea Techirghiol. Vara, în timpul
studenției, eram ghid, și mergeam cu grupul de turiști străini pe acolo - era
un punct turistic și atâta tot. Vizitam mănăstirea fără să știu că acolo
viețuiește un duhovnic, un mare Părinte. Nu aveam acces la această cunoaștere,
deși intram în curtea lui. Și, nu știu dacă ați fost la Mănăstirea
Techirghiol,
acolo, în mijlocul curții ansamblului mănăstiresc, este chilia
Părintelui. Este o clădire extrem de mică, o căsuță, așa, o căsuță din povești pentru
păpuși, nu pentru oameni. Și mă întrebam adesea care este utilitatea acelei
construcții. Nu vedeam nici un fel de utilitate, nu îmi dădeam seama că acolo
poate să trăiască cineva. Nu m-am gândit niciodată.
Și în timpul Paștelui, în 1991, trimis de Părintele Sofian, am ajuns la
Părintele Arsenie.
Și acolo am bătut la ușă și am descoperit la ce folosi acea clădire,
că acolo locuia cineva. Și întâlnirea mea cu Părintele Arsenie a fost.... o taină absolut
firească! Am intrat acolo fără să cunosc prea multe despre ce înseamnă
duhovnicie, despre ce înseamnă Biserică, ce înseamnă Spovedanie, ce înseamnă
Taine ale Bisericii, și așa mai departe. Nu conștientizăm decât foarte, foarte
puțin.
Am intrat plin de nădejde și de nevoie, ca împins de o dorință de a
descoperi lucruri mai adânci, pe care nu le știam până atunci. Eu din firea mea sunt destul de curios. Curiozitatea poate fi și un păcat,
să știți, dar în anumite situații e benefică. Și când am intrat i-am spus cine
sunt. Fiind în Postul Paștelui, era o aglomerație! Era extrem de
aglomerat și spuneam: la mari duhovnici sunt cozi interminabile. Și m-am dus
acolo într-o dimineața, și am stat cam jumătate de oră. Încă nu aveam deprins
acest dar al răbdării, și probabil că nici acuma nu îl am. Am fost în
viața mea foarte nerăbdător, și asta și pentru că pe foarte mulți ne
caracterizează această patimă a nerăbdării. Răbdarea este cea mai mare virtute
creștină. Și am stat acolo jumătate de oră, nu îmi dau seama cât am stat.
Mi-am dat seama că nu o să ajung acolo nici până seara, și am renunțat, și am
plecat. Dar, n-am renunțat cu totul, și după câteva zile am zis : trebuie să
ajungi la Părintele Arsenie - pentru că așa primisem ascultare de la Părintele
Sofian. Si a doua oară m-am dus și am și așteptat - acuma, însă, o să stau
aicea cât e nevoie! Și, dintr-o dată, așa, aproape în chip magic, în chip
fermecat, am ajuns foarte repede, nu am stat foarte mult. Cred că mai mult de
o oră n-am stat.
M-a primit înăuntru, i-am spus cine. Și din acel moment m-am simțit
înfiat.
Știți, când te duci la cineva și te primește și ca și cum ai fi copilul
lui...
Nu știu cât se vede acest sentiment când ești cu cineva și te cuprinde cu
ființa lui.
În momentul acela tu ești a lui, și el este al tău. Atât de simplu!
Și mi-a zis, după ce m-a ascultat : "să mai vii pe la mine". I-am zis:
"Părinte, eu aș mai veni, dar știți, eu sunt un om ocupat, am familie, și nu
știu dacă pot să vin să stau aici la coadă, atâta timp". Si mi-a zis: "nu-i nevoie să stai la coadă. Doar în spui, și vei intra cumva mult mai
repede". Asta a fost privilegiul meu ani de zile, de care mult mi-a fost rușine, și
la un moment dat i-am spus : "Părinte, mi-e rușine să intru așa peste oameni. Sunt doamne în vârstă, sunt
copii.." Și mi-a zis : "nu, nu! Asta este privilegiul duhovnicului!" - adică eu pot să introduc peste rând pe cine cred eu de cuviință.
N-aveam nici un fel de merit, era pur și simplu dorința Părintelui de a mă
primi oricând. Si am profitat mulți ani de acest privilegiu, și am introdus
peste rând mulți oameni, și de multe ori ne-am dus cu grupuri de oameni care
voiau să stea de vorbă cu Părintele,
și am petrecut seri minunate acolo, seri duhovnicești în care ne-am hrănit
din harul lui, din inima lui, din mintea lui, și am învățat extrem de multe
lucruri.
Și acum să încerc să vă spun câteva lucruri pe care le-am învățat de la
Părintele Arsenie, sau care mi le-a transmis, ca să zic așa.
În primul rând, la câțiva ani după ce ne-am cunoscut, m-a întrebat: "tu ai o Biblie acasă?", "N-am Părinte.", "Am să-ți dau eu una".
Și mi-a scris o dedicație pe prima pagină a Scripturii, și mi-a zis
așa:
"Aici este blestemul, aici este binecuvântarea. Aici este moartea, aici
este viața". Părintele într-un chip atât de sintetic mi-a transmis acest mesaj pe care-l
transmite Sfânta Scriptură, Sfânta Evanghelie.
Deci o perspectivă nebănuită, pe care n-am epuizat-o și nu cred că voi
epuiza vreodată, pentru că Dumnezeu este infinit, și cunoașterea este
infinită, și dragostea este infinită.
Și peste toate acestea, vorbeam cu Mihai, dacă ar trebui să vorbim despre
o teologie pe care ne-a transmis-o Părintele Arsenie, o învățătură adâncă,
o teologie a dragostei, despre o antropologia hristică
- adică, practic,
cum a fost Dumnezeu, Hristos ca om, și cum ar trebui să fim noi ca
Hristos. Iar
Părintele Arsenie cred că este unul dintre cei care pe mine m-a făcut să
înțeleg cum a fost Hristos, și cum este Hristos.
Nu știu dacă percepeți din filmulețele pe care le vedeți pe Youtube, pentru
mine a fost bărbatul desăvârșit.
Era un bărbat desăvârșit, era un bărbat care întrunea toate calitățile
unui bărbat adevărat, ale unui om adevărat. Un om, un bărbat, care îl
iubea pe Dumnezeu în chip desăvârșit și își iubea semenii în chip
desăvârșit. Și peste toate, acestea avea o iubire, pe care eu o admir și
acuma, pentru Maica Domnului.
Știți, Părintele Arsenie n-a cunoscut femeia trupește, dar
eu n-am cunoscut un om, un bărbat care să cunoască femeia atât de profund
ca Părintele Arsenie. Pentru că el, iubind-o pe Maica Domnului, a cunoscut femeia într-un alt
plan, într-un plan duhovnicesc, și avea un mare respect pentru
femeie.
Îmi aduc aminte, îmi povestea că la un moment dat a fost în Muntele Athos, și
într-o întâlnire cu mai mulți duhovnici, unul dintre cei prezenți i-a pus o
întrebare: "Sfinția voastră spovediți femei?" - el fiind călugăr. Și a
zis: "da, spovedesc femei". Și l-a lăsat un pic contrariat. Și
Părintele când l-a văzut contrariat cumva, i-a zis: "da', pe Sfinția ta cine te-a născut? O femeie te-a născut". Cum, adică?! Și vă spun,
mie mi-a vorbit Părintele Arsenie, despre femeie cum nu mi-a vorbit
nimeni niciodată. Aceasta arată o înțelegere cu totul deosebită și
superioară a omului, și a manifestării dragostei față de oricine, fie
bărbat, fie femeie.
Majoritatea dintre dumneavoastră citiți cărți duhovnicești din Sfinți, Părinți
Filocalici, șamd. Și am citit și eu destul la viața mea, nu cât aș fi dorit -
lectura este cea mai mare pasiune a mea - și, din păcate, acum nu mai pot să
citesc, deși mi-ar place foarte mult să citesc. Dar, oricât ai citi, sunt lucruri pe care nu le poți prelua din
cărți. Nu poți cunoaște anumite lucruri decât întâlnind un om în fața ta, și
care să-ți transmită prin trăirea lui ceva.
Nu neapărat prin cuvintele lui, ci prin felul lui de a fi, prin felul în
care te privește, prin felul în care te primește,
șamd. Ori,
acestea nu pot fi luate din cărți, astea pot fi luate direct de la o
inimă la alta. Inimile noastre comunică - unele dintre ele-, să știți. De aia, de
foarte multe ori, știți că noi tresărim când ne întâlnim cu cineva și, în mod
așa, de neînțeles,
stabilim o relație cu celălalt, o relație de inimă. În relație
rațională, nu-i neapărat acolo o intenție.
Este o recunoaștere reciprocă a inimilor într-un duh.
Si cu Părintele asta se întâmpla, avea acea capacitate de a-i cuprinde cu
inima lui pe oameni.
În momentul când i-am mărturisit că vreau să intru în mănăstirea sa după mulți
ani de zile, când și eu am trecut în viața mea prin multe etape (La un
moment dat mi-am dat seama că, cumva, eram lămurit cu foarte multe lucruri, și
îmi doream să merg mai departe, și nu știam cum, și mi-am dat seama că vreau
să intru în monahism, tot inspirat de personalitatea lui, bineînțeles - că
trebuie să ai un model, nu te poți apuca de așa ceva fără să ai un model -) și
când i-am mărturisit că vreau să intru în monahism, s-a bucurat foarte mult.
Mai multă lume m-a întrebat: "dar Părintele v-a spus, v-a recomandat asta?", "Nu, niciodată nu făcea așa ceva".
Acum fac o mică divagație. Când mi-am depus dosarul pentru închinoviere,
trebuia să am recomandare de la duhovnic, și m-am dus la Părintele Arsenie
să-i cer recomandare, să fiu în chinovia lui. Si Părintele a zâmbit, a râs, a
zis :
"cum poate cineva să facă o recomandare pentru asta, să intre cineva în
mănăstire? Nu poate nimeni să facă așa ceva!". E o chestie strict particulară, strict individuală, și o decizie pe care
o poate lua decât omul într-o asumare personală.
Și, în momentul când m-am hotărât, și a venit momentul să plec la
mănăstire, m-a luat de umeri și s-a uitat așa la mine, și mi-a zis: "Atâta : smerenia, frate Ionele, smerenia!"
- trasându-mi practic orizontul pe care trebuie să-l întrevăd și către care
trebuie să mă îndrept, acest rezultat al smereniei fără de care nimic nu
este, fără de care nu te poți apropia de Hristos. Pentru că, așa cum spunea el în chip minunat: "Hristos, când te ia la Sine te face mare ca El, iar când vine la tine
se face mic ca tine".
Cuvinte minunate, cuvinte care arată o realitate atât de profundă, spusă atât
de succint încât te surprinde, că lucruri atât de mari pot fi spuse așa, în
câteva cuvinte.
Această realitate hristică, această micșorare a lui Hristos în fața omului
- că ăsta este paradoxul, să știți,
Dumnezeu se face mic în fața omului, tocmai pentru a ne cuceri.
Răul, diavolul sparge ușa camerei noastre interioare dacă poate, dă cu
piciorul, dă în coastă și intră peste tine. Nu așa face Hristos, El stă smerit la ușa inimii noastre, așteptând să-I
deschidem.
Și poate că asta este marea dramă a omenirii, a omului modern, care nu
înțelege această proximitate a lui Hristos, Care este lângă tine și
așteaptă doar să-ți deschizi ușa inimii pentru a-L primi.
Ne întâlneam cu Părintele Arsenie și el ne provoca tot timpul. Spunea: "haideți, pune-ți-mi întrebări, dar întrebări de credință. Puneți
întrebări serioase,
care să ne ducă către niște înțelesuri profunde, niște descoperiri
profunde". Noi, copilași... Și întotdeauna avea răspuns pentru toate. Era de o
inteligență nativă.
Nu știu dacă știți, el a avut un parcurs în viața civilă. A fost la un moment
dat în armată, și cei de acolo, superiorii, au vrut să-l oprească acolo pentru
că era extrem de perspicace. Și chiar
avea o teorie întreagă despre lupta duhovnicească pe care o expunea într-un
limbaj militar.
Spunea așa : "atunci când te lupți cu inamicul, trebuie să apreciezi distanța de foc,
trebuie să te gândești ce armament are în dotare - adică, efectiv,
el transpunea în limbajul acesta al artei militare, lupta cu diavolul
- să te gândești dacă ai capacitatea necesară, dacă ai muniția necesară,
dacă este timpul, dacă este momentul să deschizi un front de luptă sau
să-ți vezi de treaba ta, să fii cuminte, să aștepți".
La un moment dat, știți că
a fost și în politică. Acum se spune despre el, sau, mă rog, să pară că a fost treaba de mișcarea
legionară... Sigur că da, la un moment dat, că tot fiind foarte tânăr, foarte
mulți tineri în acea perioadă au fost prinși cumva de acest curent politic,
care a fost foarte viu în Europa de atunci, nu numai în România, adică toată
Europa era vizată de acest curent politic. Era o mișcare în sânul națiunilor
europene. Și România n-a scăpat nici ea de acest curent.
Numai că el a fost extrem de realist, a înțeles foarte bine, și dacă a
făcut ceva, s-a implicat cumva într-o curățenie sufletească totală.
La un moment dat a fost
primar la Zărnești și acolo a
reușit să-i uimească pe toți cu
corectitudinea lui și cu modul în care s-a implicat în gospodărirea
problemelor orașului.
Acum, intrând în monahism, a avut o perioadă simplă, dar cu multe încercări
la mănăstirea Cozia. La un moment dat a trebuit să plece din mănăstire,
pentru că acolo a avut o mică neînțelegere. În perioada în care fusese acolo
se schimba regimul, venea regimul comunist în România, și, cum era pus în
situația de a preda la școală copiilor lecții de ideologie marxistă, și n-ar
fi trebuit să facă acest lucru, atunci a plecat, și a ajuns într-un final în
zona Moldovei, la mănăstirea Slatina, care la vremea aceea era un fel
de academie monahală. Părintele Arsenie era stareț, monah de mare valoare și
de adâncă trăire. Și tot acolo a fost arestat și părintele Iustinian, un
apropiat al Părintelui Arsenie, care a stat mulți ani la schitul Prodromul, în
Muntele Athos.
Mi-a povestit
cum s-a întâmplat în acea noapte în care a fost arestat Părintele
Arsenie.
Ieșeau de la Vecernie, într-o noapte de toamnă târzie. Ploua foarte tare
afară. Părintele, fiind de rând, slujea ca preot. Toți monahii erau strânși în
naosul bisericii.
Când s-a terminat slujba și s-a deschis ușa, care era între naos și
pronaos, în pronaos îi aștepta o armată de militari cu automatele și cu
felinarele în mână.
Era o imagine de coșmar.
Veneau de la lumina sfântului altar și a lumânărilor, la lumina
felinarelor și a puștilor automate.
Era acest contrast dintre dintre două spații: unul spiritual și unul
lumesc, politic.
Și de acolo a fost arestat, și, după cum știți, a stat mulți ani în
închisoare, având și acolo trăiri absolut deosebite. Și, apropo de acest timp,
și de acest mod de a trăi profund lucrurile, îmi mărturisea, în convorbirile
pe care le aveam cu el, faptul că era bucuros.
La vârsta senectuții era bucuros că a trecut prin închisoare. Și eu nu
înțelegeam acest cuvânt, și încercam să înțeleg și nu reușeam. Și el
mărturisea :
"am trăit acel timp cu bucurie pentru că știam de ce suntem acolo, știam
că suntem pentru Hristos".
Și acum să ne întoarcem un pic la acest cuvânt de la
ce înseamnă să treci de la moarte la viață.
Știți, problema morții este una care ne frământă pe toți, și este o problemă
pentru care nu există, și nu găsim soluții decât în Biserică, decât în
Hristos.
Vedeți, cultura lumii în care trăim este o cultură materială care ne ține
legați de cele materiale, de viața de aici, de viața omului în societate, în
plan social, în plan economic sau cultural. Noi nu vorbim de o cultură la modul în care se include și cultura Biserici,
pentru că, de fapt, originea culturii este Biserica.
Cultura modernă s-a detașat de planul spiritual, de planul divinității,
pentru că noi trăim într-o lume care e adânc influențată de gândirea omului
care e rupt de Biserică. După cum bine știți, acum aproape o mie de ani Europa cumva s-a rupt în
două. Odată cu marea schismă de la 1054, Occidentul s-a rupt de Biserica
Răsăriteană și a urmat un traseu în care s-a autonomizat de Biserica
Răsăritului - nu intrăm în dispute eclesiologică sau teologică, vorbim doar în
plan pur istoric. Si
Occidentul a intrat într-un proces de secularizare, pentru că
mintea omului care se desprinde de Hristos este doar rațiunea care nu mai
are repere decât în ea însăși. Iar omul fără repere, fără Dumnezeu,
Sfântul Nicolae Velimirovici spune că nu mai este om, de fapt. Adică
omul care rupe această relație cu Creatorul său și își pierde noblețea, își pierde legătura cu viața.
Știți că este un cuvânt la Sfinții Părintiți, care spune cam așa: "să te vezi pe tine mai prejos decât un vierme". Și, cu mulți ani în urmă, încercam să pătrund cumva acest cuvânt, și nu
reușeam decât în chip superficial, nu înțelegeam cum trebuie să te vezi pe
tine. Ziceam că asta înseamnă să te smerești pe tine, să nu te vezi
important, dar îmi scăpa esența cuvântului.
Și m-am dus la Părinte, și i-am zis că "nu înțeleg cuvântul ăsta, pentru că totuși omul e om, e o ființă
înzestrată cu rațiune. Cum să mă compar eu cu un vierme?" Și mi-a zis:
[40.28-56 min.]"Este foarte simplu dragul meu. Viermele, la nivelul lui de existență, ce face? Mișcă. De ce mișcă? Ca să mănânce, să se hrănească. De ce se hrănește? Ca să trăiască. Deci, la nivelul lui de ființare împlinește sută la sută cuvântul Dumnezeu, rațiunea pe care a pus-o Dumnezeu în el. Nu se abate nici un procent, nici o zecime de procent. Deci viermele împlinește exact ceea ce a pus Dumnezeu în el.Omul, la nivelul lui de existență, care este ființă rațională, asta trebuie să facă, să se miște și el. Către cine? Către sursa vieții. Care este sursa vieții? Dumnezeu! Atunci tu, dacă nu te miști permanent către Dumnezeu, către sursa vieții, de ce te miști? Care este rostul mișcării tale zilnice, dacă tu nu te apropii de Viață? Sau, poate crezi că ai viața prin tine însuți, prin eforturile tale, prin activitatea ta, prin faptul că te trezești dimineața, că te miști, că ai o activitate profesională sau altfel de activitate. Poate ești un simplu grădinar și pui în grădină semințe, și acolo cresc legume, și te hrănești cu ele, și crezi că trăiești cu asta. Așa te înșeli amarnic, pentru că tot ceea ce crește nu crește de la tine. Semințele nu sunt de la tine, apa nu este de la tine, nici măcar ce efort depui tu nu este la tine, pentru că dacă noi ne trezim dimineața și ne mișcăm e un dar de la Dumnezeu. Nu faptul că ne-am odihnit, nu faptul că am mâncat seara, sau ziua precedentă ne face să avem viață în noi înșine. Știți cum se întâmplă: poți să fii oricât de bine hrănit și odihnit, s-ar putea să fie ultima ta zi de viață. Nu avem nicio garanție că noi mâine vom trăi. Sigur, avem o nădejde, ar fi normal și firesc să trăim și mâine, dar nu e obligatoriu. Și atunci, ce înseamnă să te întorci de la moarte la viață? Înseamnă să miști! Pentru că moartea înseamnă nemișcare, încremenire."
Părintele Arsenie asta ne-a dăruit:
ne-a ținut treaz aceast model al omului iubitor de aproapele.
Îmi aduc aminte că era foarte bolnav în ultimii ani de viață. Și
maicile de la Techirghiol nu știau cum să zăvorască ușile, pentru că era
copleșit. Si mie îmi era frică să mă duc la el să-l vizitez, pentru că îmi
dădeam seama cât de mult îl oboseam - sau nu neapărat eu, ci prezența noastră.
Dar
la Părintele era o bucurie că ne duceam.
Și peste toate această grijă a maicilor, el încă primea oameni, și ieșea
afară și binecuvânta, și spunea un mic cuvânt, și îi umplea de bucurie pe
oameni. Nu se putea opri, pur și simplu, să se dăruiască!
S-a dăruit până la sfârșit, până la ultima suflare, până în ultima zi,
efectiv.
Era bolnav, era neputincios, și cu toate acestea
ultimii ani de viață i-a petrecut din dragoste pentru oameni.
La un moment dat, cu câțiva ani înainte de a pleca la Domnul a avut așa, un
moment foarte, foarte dificil, și era pe punctul de a pleca.
Și atunci, după aceea, ne-a mărturisit că s-a rugat la Dumnezeu să-l mai
lase, că nu era pregătit. Nu putea să ne lase, pur și simplu, nu putea să se
despartă de noi. Atât de mult ne iubea.
Și a plecat, a trebuit să plece, pentru că Domnul Dumnezeu îl iubise atât de
mult și până la urmă era și o neputință, avea 97 de ani, trecuse prin
atâtea.
A fost și o minune de la Dumnezeu că a supraviețuit atâta timp.
Și de la Dumnezeu a fost, și mă consider extrem de privilegiat că am putut să
cunosc astfel de oameni. Am mai cunoscut, tot așa, un mare părinte al nostru,
pe Părintele Petroniu, care nu a fost așa de accesibil, pentru că el
trăia în Muntele Athos.
Ei au fost foarte buni prieteni și au fost foarte apropiați.
Și, tot așa, era un om de o smerenie cum numai rar am mai întâlnit. Un
om atât de smerit, și atât de profund!
Eu îi consider că sunt sfinții, la modul cât se poate de obiectiv și de
absolut. Și probabil că la un moment dat Biserica îi va canoniza pentru că n-are cum
să nu-i canonizeze. Și nu numai că s-au sfințit pe ei, dar au dăruit
din sfințenia lor și celor care au venit în contact cu ei.
Mihai Vladu, teolog :
Eu l-am cunoscut pe Părintele Arsenie indirect. Ca să fiu foarte sincer, am
avut ocazia să-l cunosc în anul 2010, după ce mă întâlnisem cu Înaltul
Bartolomeu Anania, cumva înainte să treacă la Domnul, într-o etapă a vieții
mele când bineînțeles că eram cel mai deștept om care există pe pământ și în
afara pământului. Când mi s-a oferit șansa să-l cunosc pe Părintele Arsenie,
am răspuns sec: "ce să învăț eu de la moșul ăsta?!", și nu m-am dus. Si
bine am făcut că nu m-am dus, că îmi închipui cam ce se întâmpla la întâlnirea
respectivă - acum înțelegând foarte bine firea dânsului.
Numai că acest moș frumos mi-a salvat viața, la propriu și la figurat, după
ce a trecut la Domnul, într-o mare nevoie de ajutor, și nici măcar nu
înțelegeam despre ce e vorba, nici cu el, nici cu Hristos, nici cu
nimeni.
Iar apoi am început să-l cunosc, și nu se oprește cunoașterea lui, atât
prin ceea ce am citit și am văzut cu dânsul, cât și prin mijlocirea
ucenicului său, care este Părintele Ilarion.
Adică, cumva îl cunosc mijlocit prin acest tip de filiație duhovnicească. [...]
Dincolo de aspectele biografice ale vieții Părintelui Arsenie, [pe care
le-a prezentat P. Ilarion], care sunt extrem de importante și care trasează
niște repere pentru fiecare dintre noi,
eu sunt fascinat de teologia dânsului.
Și cred că a venit momentul, ca și în cazul dânsului, și în cazul celorlalți
mari părinți ai noștri pe care îi cunoaștem : Părintele Cleopa, Părintele
Iustin, Părintele Paisie Olaru, Părintele Sofian Boghiu, Părintele Dumitru
Stăniloae și așa mai departe, să li se articuleze practic și viziunea
teologică profundă asupra lucrurilor. Bine, în cazul Părintelui Stăniloae, nu
avem ce să mai articulăm, că a articulat dânsul, a adus totul la zi după 2000
de ani, ca dogmatică. Pe mine asta mă preocupă în legătură cu Părintele
Arsenie în ultimul timp [...] și
aș vrea să schițez câteva lucruri despre această dimensiune a teologiei
Părintelui, așa cum o înțeleg eu, cât de puțin înțeleg eu.
Părintele Arsenie se poate circumscrie cu mare ușurință în pleiadele Sfinților Părinți
În primul rând, dacă se citește cu mare atenție, și se vede cu mare atenție
ceea ce a cuvântat Părintele Arsenie, se observă un lucru încă de la
bun început: faptul că,
pe lângă capacitatea de sinteză extraordinară pe care o avea, veți
vedea că între modalitatea Părintelui de a se exprima și cea a Sfinților
din Pateric (spre exemplu, vorbim de maxime duhovnicești, de apoftegme ) nu e nici o
diferență, dar absolut nici o diferență.
Lucrurile acestea nu sunt posibile decât dacă inima omului respectiv,
sau a sfântului respectiv, a primit Harul Duhului Sfânt, și a înțeles.
Cunoașterea lui nu este o cunoaștere de tip intelectualist.
Între noi, fie vorba, nici o cunoaștere nu este de tip intelectualist,
pentru că
noi facem o eroare destul de gravă: noi credem că gândim cu mintea.
Mintea nu gândește, mintea și intelectul sunt doar un instrument care
translatează ce simte inima. Și translatează în concepte lumești, în
concepte extrem de finite și limitative. Pentru că asta vedem, asta avem la
îndemână. Si dacă nu ne lărgim orizontul de viață în plan duhovnicesc, așa
cum au făcut-o acești mari Părinți, noi rămânem la reprezentări limitative
extrem de copilărești, pe alocuri, din multe puncte de vedere. Ori, din
perspectiva teologiei sale, eu îndrăznesc să spun că
Părintele Arsenie - și dacă se vor face studii aprofundate pe acest
subiect, sunt convins că așa va reieși -, se poate circumscrie cu mare
ușurință în pleiadele Sfinților Părinți. N-am să intru acum în detalii, să încerc să definesc ce sunt Sfinții
Părinți; de ce continuitatea lor nu se oprește după al 7-lea Sinod Ecumenic,
așa cum mulți teologi au pretenția; de ce ei se continuă și până în ziua de
astăzi. Dar,
Părintele Arsenie însumează absolut toate detaliile care îl circumscriu
acestui cerc al Sfinților Părinți, și eu cred că este extrem de necesar un astfel de studiu, pentru că
el este unul din numeroasa familie duhovnicească pe care neamul românesc
a dat-o prin jertfă. Si noi am enumerat mulți dintre aceștia mai devreme, și mulți alții
pe care nu i-am enumerat, și alții de care încă nu știm, și probabil că n-o
să știm niciodată.
Părintele Arsenie a mărturisit pe Hristos și Ortodoxia
O calitate extraordinară a Părintelui Arsenie, care îi încadrează
teologia în acest sens, este cea de mărturisitor.
Părintele Arsenie a mărturisit pe Hristos și Ortodoxia.
A făcut-o și în plan dogmatic, în diverse răspunsuri pe care le-a dat față
de ecumenism, de exemplu
- n-am să intru în discuții de genul ăsta acum, sau în subiect, dar, dacă
veți căuta veți vedea.
Răspunsurile lui, la fel, sintetizate extrem de mult și la obiect, și
scurte, reprezintă adevărul și adâncimi dogmatice extraordinar de
puternice, și e în același duh cu toți Sfinții Părinți când vorbește
despre Ortodoxie și despre Hristos. El L-a mărturisit pe Hristos - L-a mărturisit cu viața lui, L-a
mărturisit în pușcării, L-a mărturisit în pustie, L-a mărturisit în
fiecare moment al vieții sale.
Părintele Arsenie exprima lucruri profunde prin umorul sănatos românesc
Și, spre exemplu - vedeți, iar capacitatea lui de sinteză! - spunea un lucru
(multe din frazele lui, să știți că nu sunt înțelese foarte mult, pentru că
nu există o aplecare asupra lor decât în plan exotic). Adică spunea: "moartea nu vine să-i faci o cafea, moartea vine și să te ia". Si majoritatea oamenilor râd, pentru că li se pare amuzant.
E amuzant, pentru că el este purtător de etos românesc,
iar etosulul românesc este ethosul unui neam care de 2000 de ani rezistă
râzând - și nu că rezistăm, murim și înviem râzând. Adică pământul ăsta e sfințit de atâta sânge de oameni care au râs când au
murit, de nu vă puteți imagina. Ori,
dânsul avea această capacitate de a-și păstra umorul sănătos românesc,
nu bășcălia, chiar când vorbea despre lucruri extrem de serioase.
Si această frază: "moartea nu vine să-ți facă o cafea, vine să te ia", are niște profunzimi extreme, și se referă exact la tema pe care o
discutăm noi acum, de la moarte la viață, dar sintetizează într-un mod personal al Părintelui. Temeiul
titlului acestei conferințe stă în Evanghelia de la Ioan, capitolul 5,
versetul 24, în care spune așa Hristos:
"Adevărat, adevărat zic vouă: Cel ce ascultă cuvântul Meu şi crede în Cel ce M-a trimis are viaţă veşnică şi la judecată nu va veni, - și schimbă modul verbului: - ci s-a mutat de la moarte la viaţă."
Acum! Așa cum i-a spus tâlharului de pe cruce, acum a trecut de la moarte
la viață.
Când credem "în Cel care M-a trimis pe Mine și ascultă cuvintele Mele". Ori
Părintele Arsenie sintetizează foarte, foarte scurt acest adevăr. Știți,
acest verset este o "ordonanță de urgență" pe care Hristos o dă, de care noi
ortodocșii nu prea suntem conștienți.[...]
Părintele Arsenie - o prezență continuă
Vedeți, în Ortodoxia spațiului nostru românesc există 2 abordări a vieții
monahale, a vieții duhovnicești: nevoința și
trezvia. Ele nu sunt născute în spațiul românesc duhovnicesc, ele sunt născute
încă dintru începuturile creștinismului ca direcții de viață ale
creștinului, dar să știți că,
cel care sintetizează pentru prima oară în spațiul duhovnicesc românesc
ideea de prezență continuă, de trăire continuă este Părintele Arsenie.
Dincolo de acest lucru,
absolut toate cuvintele sale de învățătură sunt născut într-un mod
firesc în discuții firești, el păstrându-și firescul, și determinând firescul în ceilalți.
Părintele Arsenie, teolog al rugăciunii
Știți ce înseamnă teolog? Teolog înseamnă
cel care vorbește cu Dumnezeu, în primul rând. Părintele Arsenie ar putea să aibă parte de o carte de cel puțin 500 de
pagini numai despre teologia rugăciunii.
Dacă veți fi atenți la ceea ce spune el despre rugăciune, veți vedea că
abordează rugăciunea în absolut toate registrele filocalice, dar în
absolut toate registrele : ca armă de luptă împotriva vrăjmașului, ca și
cale de mântuire, ca și modalitate de comunicare cu Dumnezeu, și așa mai
departe.
El vine și spune o chestiune extrem de frumoasă: "orice suspin poate să fie o rugăciune, și orice clipă poate să fie un
timp", o veșnicie.
Astfel de maxime sunt niste lucruri care nu pot să țâșnească, să
știți, decât dintr-o inimă care L-a văzut pe Hristos, și care îl
trăiește pe Hristos față către față. Dacă s-ar vedea aceste lucruri, s-ar vedea firescul în care trăia.
Părintele Arsenie a iubit crucea
Am să vă dau două exemple din viața dânsului:
capacitatea lui de jertfă.
El nu numai că a înțeles crucea și a trăit după cruce, el a iubit
crucea
- ceea ce este o diferență foarte mare. Eu, cel mult în viața mea, accept
crucea, deși cam strâmb din nas de fiecare dată, că nu prea îmi convine.
Însă el, spre exemplu, nu că o accepta, o iubea.
În momentul în care iubea crucea, năștea înviere în inima
celuilalt.
Minunea săvârșită în sala de operație
Am să vă dau un exemplu foarte simplu,
în care se îmbină nu numai teologia lui extrem de profundă, ci și
umorul, și [alte minunate lucruri].
La vârsta de 94-95 de ani, dacă nu
mă înșel - o să mă corecteze Părintele dacă greșesc-,
a fost necesar ca Părintele să fie operat pe coloană.
Vă dați seama, să operezi pe coloană un om de 94 de ani este contrar
tuturor principiilor medicale, mai ales în ceea ce privește rahianestezia
care urma să fie folosită.
Dar, fiți atenți, și aici să țineți minte un lucru :
când faci o declarație în viață vizavi de Hristos, Hristos te va pune
să te verifici dacă o ții.
Părintele Arsenie a spus un lucru, la un moment dat, ca teologie :
"crucea nu e cruce fără umilință". Și acest om, care la vârsta de 97 de ani a murit fecior, care a fost extrem
de bogat [în tinerețe], extrem de inteligent - printre altele Părintele în
tinerețe a jucat în Lotul Național de Rugby și i se spunea
Pantera Blondă - adică,
a trecut prin atâtea registre în viață, câte nici nu ne închipuim! Acest om care n-a cunoscut trupește femeia,[...] - dacă vedeți poze
din tinerețea lui, ce bărbat frumos era! -
acest om la vârsta de 94 de ani ajunge să fie dezbrăcat complet într-o
sală de operații. Mai mult decât atât, pentru că "crucea nu-i cruce fără umilință", doctorul care l-a operat care era ateu în momentul respectiv, și
ca orice ateu nu se mulțumește doar să spună că nu există Dumnezeu, ci să și
batjocorească pe cei care cred în Dumnezeu,
uitându-se la Părintele dezbrăcat pe masa de operații, îi spune așa:
"Părinte, ești ca Adam în rai". Și Părintele, care avea o capacitate de a răspunde instant - care nu
poate fi decât suflarea Duhului Sfânt în inima omului
(omul nu are capacitate de reacție prin sine însuși fără Duhul Sfânt) - îi
dă răspunsul scurt: "da, dar nu văd nici o Eva". După asta, când doctorul respectiv - care acum e un om extrem de
înduhovnicit, dar acest episod face parte din viața lui, și ne ajută foarte
mult să înțelegem teologia trăită a Părintelui (teologia trăită naște în inima celuilalt teologie, adică cunoaștere de
Hristos. Asta e teologia, nu o chestiune sistematizată în facultatea
tehnică pentru preoți, pentru cei care vor să înțeleagă mai mult. Teologia
este a cunoaște pe Hristos în inima ta, ca inima ta să se roage în inima
lui Hristos. Asta e teologia!
Or, el o trăia!)
Văzând doctorul că încă nu l-a batjocorit până la capăt, îi spune așa:
"ia zi, Părințele, ți-e frică de moarte?" Bun, și părintele îi spune așa - s-a cam supărat, vă dați seama- : "auzi doctore, ține mâna pe bisturiu, că o să mă opereze Hristos, nu
tu".
În clipa în care doctorul a tăiat în spatele Părintelui, toată sala
de operație s-a umplut de miros de mir. De a doua zi doctorul
respectiv, când mergea în vizită la Părinte, cobora în genunchi și
mergea de la ușă până la pat în genunchi. Asta este teologia
Părintelui Arsenie!
Teologia Părintelui Arsenie este trăirea lui Hristos
Părintele Cezar Axinte care nu este aici, și care trebuia să fie cu
noi aici mi-a povestit cum l-a cunoscut el pe Părintele Arsenie. A mers cu
Părintele Ilarion la el, când erau mireni. El era, mă rog, cu mintea omului
de atunci, avocat. Și mi-a povestit că a tăcut tot timpul, toată discuția,
și că la sfârșit, Părintele Arsenie a zis așa: "ai tăcut din gură, dar inima ta a vorbit tot timpul". Și pe drum, stând în spate în mașină, Părintele Ilarion, mirean pe
atunci, l-a întrebat, cum vorbeau ei intre ei atunci: "Ia, zi, Cezărică, cum ți s-a părut?". Si Părintele Cezar a răspuns așa: "vreau și eu să-L cunosc pe Dumnezeul Părintelui Arsenie".
Asta este teologia Părintelui Arsenie, este trăirea lui Hristos! Dar,
dincolo de acest aspect, dacă vreodată, cineva va face un studiu complet
asupra modului lui de exprimare, se va vedea că nu există nici măcar o
materie legată de teologie pe care Părintele să nu o fi abordat-o până în
profunzimile cele mai mari ale ei, în modul lui de a se manifesta, de a
vorbi cu oamenii. El făcea asta într-un mod extrem de personal. Ceea
ce am spus eu mai devreme, faptul că
Părintele Arsenie se identifică cu ușurință în pleiada Sfinților
Părinți,
se poate face printr-un studiu empiric, pentru că Ortodoxia nu este o
știință speculativă. [...]
Exemplu: vine o doamnă la el și îl ascultă. Vorbește Părintele despre Hristos și femeia, doamna respectivă, nu
înțelege decât ce vrea ea să înțeleagă, și la sfârșit Părintele o
întreabă: "aveți vreo întrebare?". Zice: "da, Părinte, cum să fac să cred în Dumnezeu, că eu nu cred că
există?" Și Părintele dă un răspuns de Pateric: "ia, făceți-vă că credeți, să vedeți cum începe să se facă și Dumnezeu că
există". Asta înseamnă o teologie foarte profundă.
Ori, ca să se demonstreze faptul empiric că face parte sau nu dintre
Sfinții Părinți, trebuie verificat prin comparație dacă este în duhul
acestora și dacă atinge subiectele fundamentale ale teologiei în aceeași
manieră. Și asta nu numai că stă în picioare, dar stă în picioare și a 2-a
dimensiune. Dacă se va uita un pic la adânc, se vor vedea două-trei exemple
din teologia Părintelui, care nu sunt asumate până în momentul de față de
niciun Sfânt Părinte.
Și am să dau un singur exemplu. La un moment dat,
într-un interviu - o să-l găsiți pe internet dacă vreți - Părintele spune
așa că: "odată cu întruparea Mântuitorului, Ierarhiile îngerești Superioare au
suferit o despătimire". Acest lucru nu-l veți găsi la nimeni prezentat. Cei care erau de față au
fost nedumeriți, pentru că, vedeți, când vorbești despre lucruri
duhovnicești, despre lucruri dumnezeiești în limbaj omenesc e foarte greu,
adică este limitativ, este restrictiv. Noi nu putem să explicăm realitățile
dumnezeiești în limbajul omenesc, dar numai pe ăsta îl avem la dispoziție.
Și să zicem "slavă Ție, Doamne!", că avem o limbă atât de bogată, care are
ca obârșie limba liturgică, că altfel eram vai de capul nostru, nici pe
astea nu puteam să le vorbim așa cum le vorbim. Si atunci Părintele simte
nevoia să facă o lămurire, și spune în felul următor: "nu suferă o
despătimire în sensul în care ierarhiile îngerești ar fi fost împătimite, ci
în sensul în care fiind părtaș acestui secret revelat al dumnezeirii, ascuns
de ele din veac, ele se împărtășesc mai mult de slava dumnezeiască". Adică
transferă conceptul teologic care se numește epectează [Ierarhiilor îngerești]. Adică, cu alte
cuvinte, noi ajungem, să dea Dumnezeu! în rai, și eu acolo mă văd cu Anda, și
o văd pe Anda cât de frumoasă e în lumina slavei dumnezeiești, și ea mă vede
pe mine cum mă bucur de frumusețea ei, și se bucură de bucuria mea, și suferă
o creștere a fericirii în Hristos. Și eu mă bucur de faptul că ea se
luminează în continuare, și ea se bucură de lumina mea. Și uite așa, o ținem
din înalt în mai înalt. Asta este epectaza. Ori, el transferă această
epectază în rândul Ierarhiilor îngerești. Și, la un moment dat, Părintele
își dă seama că a vorbit prea mult, și, în stilul lui caracteristic - să
vedeți înregistrarea! El când vroia să facă o glumă, sau să iasă dintr-o
situație, făcea așa, cumva, cu ochiul, zâmbea și făcea cu ochii, era foarte
ghiduș, ăsta e cuvântul pentru el - și spune: "dar destul despre îngeri, să
ne ocupăm de problemele noastre". Adică și-a dat seama că s-a cam
deconspirat un pic. Pentru că, fiți atenți, a vorbi despre aceste lucruri,
nu este posibil cu minte omenească.
Dacă veți studia teologia Părintelui
Arsenie, teologia Părintelui Stăniloae, a Sfântului Maxim Mărturisitorul, și a altora, veți vedea că ei nu au avut o căutare de tip intelectualist.
Pe ei nu i-a interesat nici o clipă să înțeleagă aceste lucruri. Tot ce îi
interesa pe ei a fost să-L trăiască pe Hristos cu toată firea lor, cu toată
ființa: "să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată puterea ta, din
toată vârtutea ta, din toată inima ta".. Asta au făcut ei, adică s-au făcut
nouă repere pentru trăirea virtuții, au trăit virtuțile creștine și
trăindu-le, și trăindu-L pe Hristos, și căutându-L pe Hristos cu tot
dinadinsul, și cu toată inima lor, această cunoaștere s-a deșertat prin
Duhul Sfânt în inima lor.
El nu putea să vorbească despre aceste lucruri, cu
minte de om, nu putea să le înțeleagă cu minte de om, pentru că, în primul
rând, să înțelegeți, limbajul fiind limitativ ceea ce a văzut și a înțeles
Părintele Arsenie despre așa zisa despătimire ierarhilor îngerești, a
văzut-o într-un sens mult mai desăvârșit decât avea putința s-o reprezinte
prin limbaj.
Astea sunt așa, câteva repere despre teologia Părintelui. Un
părinte cu viață sfântă, cu siguranță, și care sunt sigur că la un moment dat
va fi canonizat, dar despre asta știe Hristos și sfinții lui.
Părintele Arsenie avea nădejde în soarta neamului românesc
Teologia lui este extrem de adâncă, este o bogăție extraordinară, este
un reper fundamental. Părintele avea o nădejde în soarta neamului românesc ca
nimeni altul. Înțelegea perfect timpurile, înțelegea perfect ceea ce urmează,
înțelegea ce trăim...
Despre Apocalipsă
Uitați, el explică lucruri despre Apocalipsă într-un fel
pe care 99 % din creștinii care merg la biserică nu-l înțeleg. Când vorbești unui ortodox despre Apocalipsă, vezi că mai are puțin să fugă. Din două motive.
Primul motiv, ca să nu intrăm neapărat în teologia Părintelui Arsenie, primul
motiv este că nu se înțelege că Apocalipsa înseamnă biruința Mielului! Adică
Apocalipsa se termină cu Hristos biruitorul. Punct. Păi cum să te superi, sau
să te sperii? Aa, ne speriem că nu vrem să suferim deloc. Aia e altă problemă!
Ori, Părintele Arsenie explică niște lucruri fundamentale pe care noi, ca
ortodocși, de obicei nu le înțelegem. Acuma vorbesc de mine, dar fiecare se
regăsește dacă e cazul. Apocalipsa nu înseamnă finalul, cu nebunia din final.
Apocalipsa vine de la verbul "apocalypto" care înseamnă "a dezvălui", și substantivul "apocalypsis", înseamnă în limba greacă dezvăluire [revelație, descoperire, scoatere la lumină], și înseamnă că cumva
perdeaua se ia și noi vedem adevărul. Apocalipsa începe odată cu Mântuitorul,
cu întruparea Mântuitorului. Noi trăim Apocalipsa în mod continuu, adică ni se
dezvăluie realitățile fundamentale duhovnicești. În Cartea [Apocalipsei] este rostul și
sensul nostru în Hristos și prin Hristos. Și ne pregătim pentru apocalipsa
personală - iar e o chestiune pe care eu am înțeles-o foarte greu, dar am
înțeles-o de la Părintele Arsenie. Nu e nevoie să ajungi la Apocalipsă, la a
doua Judecată să înțelegi, o să aflăm. Dacă eu mor azi, azi e apocalipsa mea
personală, se dezvăluie totul. Asta înseamnă "moartea vine să te ia, nu să-ți
facă o cafea". Sunt niște înțelesuri extrem de profunde, în sens ontologic
al omului până la urmă.
Părintele Arsenie explică firescul femeii până la capat
Vis-a-vis de femeie.
Într-adevăr, modul în care Părintele Arsenie prezintă femeia, este un mod teologic. Spune că "femeia este împărăteasă, dăruitoare". El nu
numai că explică firescul de a fi femeie, ci explică firescul de a fi femeie
în funcție de firescul de a fi bărbat, exprimă firescul familiei, firescul
cununiei, firescul copilului, firescul relației între copii și părinți. Nu
numai că explică firescul femeii, ci îl urmărește până la capăt. Niciodată în
ceea ce vorbește, nu vorbește cu jumătăți de măsură. El epuizează subiectul. Dacă veți citi, sau dacă îl veți asculta ce spune despre femeie, veți
vedea pe de o parte că este unic în spațiul ortodox Răsăritean. Deci teologia
lui asupra femeii nu a mai fost redată de niciun Sfânt Părinte în spațiul
Teologic Răsăritean precum a făcut-o el. Au atins subiectul cu același Duh, pentru că adie
același Duh Sfânt în inimile lor, dar nu într-o asemenea profunzime. Iar el
urmărește subiectul până la capăt, adică urmărește firescul femeii în
desăvârșire până la capăt, până în mântuire, până la final.
Părintele Arsenie explică diferența între rai și Împărația lui Dumnezeu
Dincolo de asta, Părintele Arsenie explică foarte bine diferența
între rai și Împărăția lui Dumnezeu. Dacă veți face așa, un sondaj de opinie,
printre oamenii care merg la biserică, toată lumea crede că raiul și Împărăția
Dumnezeu sunt același lucru. Nu-i așa! Care este diferența între rai și
Împărăția Cerurilor? Uitați care e diferența între rai și Împărăția Cerurilor:
pe de o parte, raiul are o consistență atât duhovnicească, cât și materială,
și Împărăția lui Dumnezeu are doar o consistență duhovnicească. Noi nu putem
să înțelegem în starea întrupată, așa cum suntem, ce înseamnă raiul sau Împărăția
Cerurilor decât gândindu-ne pe noi înșine ca reper față de ele, adică trăirea
noastră. Si acum trebuie să înțelegeți următorul aspect: dacă, spre exemplu, eu
ajung în rai, eu pot să sufăr o trecere dintr-o stare de fericire într-una
superioară, adică să mă împărtășesc de Slava dumnezeiască, dar niciodată în
mod desăvârșit. În rai nu te poți împărtăși de Slava dumnezeiască în mod
desăvârșit, ci numai temporar și parțial. Adică raiul are o stare temporală, tu, în rai, te poți împărtăși de Slava dumnezeiască parțial, nu până la
capăt. Și se poate trece dintr-o stare de fericire duhovnicească într-una
superioară prin 2 moduri, cât timp ești în rai. Unu: prin efectele acțiunilor
tale, care s-au înfăptuit pe pământ vizavi de mântuirea altor oameni. Spre
exemplu, dumneavoastră Scrieți o carte duhovnicească, muriți acum, ajungeți și intrați în rai. "În casa tatălui Meu multe locașuri sunt" și ați ajuns "la
etajul 2 dintr-o vilă". Dacă peste o sută de ani cineva citește cartea, și în
urma lecturii are loc o metanoia, i se schimbă mintea în raport cu Hristos și
începe să creadă, această consecință în urma lecturii cărții face ca eu să
cresc ca stare de fericire duhovnicească în rai. În Împărăția lui Dumnezeu
totul este desăvârșit, acolo nu mai este nimic parțial, totul este față către
față cu Slava dumnezeiască. Starea de rai este până la Judecata de obște. După
aceea, când va fi cer nou și pământ nou, va interveni Împărăția lui Dumnezeu.
Mai rețineți o chestiune,[...] până la învierea Mântuitorului toată lumea era în iad, nimeni nu era în rai. Adică exista raiul, dar nu era deschis. Gândiți-vă că sunteți în rai. Dar gândiți-vă că soțul dumneavoastră, soția dumneavoastră, mama e în iad. Vă dați seama că orice stare de fericire duhovnicească ați resimți pentru că ați ajuns în rai trăindu-L pe Hristos, în inima ta tu nu poți fi insensibil față de cei din iad. Și va fi o plecare de inimă permanentă în rai, o plecare nu ca o tristețe, ci ca o dorință arzătoare de jertfă, pe care nu o vei putea să o pui în practică decât prin rugăciune în fața lui Dumnezeu. Ei, Părintele Arsenie detaliază toate aceste lucruri într-un mod absolut excepțional, adică nu lasă urmă de neînțelegere asupra acestor aspecte. Și totuși, să știți dacă veți întreba în jurul dumneavoastră, oameni care merg la Liturghie - și eu nu spun în sens peiorativ acum sau de judecată-, dacă îi veți întreba aceeași întrebare, veți vedea că răspunsul este că între rai și Împărăția lui Dumnezeu nu este nici o diferență.
Vedeți, aceste lucruri ar trebui să schimbe perspectiva noastră de viețuire. Părintele Arsenie era un om care trăia aceste lucruri în sens practic. La el nu exista o acumulare teoretică, adică bun, gata, am înțeles care e diferența între rai și Împărăția Cerurilor, vă explic și vouă, dar eu nu îmi schimb modul de viețuire. El a schimbat modul de viață, el trăia pentru lucrurile astea. Trăind pentru lucrurile astea, Duhul Sfânt se odihnea în inima lui la modul propriu - astea nu sunt metafore, nu sunt alegorii, sub nici o formă! Și Părintele vorbește despre lucrurile asta.
[...] El explică toate lucrurile astea, toate etapele acestea, lucruri pe care noi, bineînțeles că ar trebui să le știm, dar ar trebui să le știu numai dacă le punem în practică, altfel o să murim foarte intelectualizați, așa foarte deștepți, dar nu știu dacă o să nu folosească. Dar el Îl trăia pe Hristos. Trăind pe Hristos, Îl năștea pe Hristos în inimile celorlalți. Vedeți, ce înseamnă părinte duhovnic, de ce zicem Părinte? Pentru că naște pe Hristos în inimile ucenicilor lui, ăsta e Părinte.
Părintele Arsenie avea firescul vieții
Sunt niște lucruri extrem de clare pe care Părintele le explică. El avea un firesc. Am văzut o înregistrare cu niște maici care veniseră de undeva de la o mănăstire, nu contează de unde, dar unde se punea bază pe nevoință foarte multă - nu comentez aspectul - și l-au întrebat Părinte: "ce să facem, că nu mai putem?", "Ce să faci tată? Ți-e somn, te culci, ți-e sete, bei, ți-e foame, mănânci". A venit cineva și l-a întrebat: "Părinte, cum să fac să nu mai judec?", "Nimic, mai simplu, nu mă judeca!" Vedeți, par niște răspunsuri simple, dar ele nu sunt simple. Adică, cu alte cuvinte, ce-i spune: "măi, ieși din mintea ta, numai tot gândi atâta", adică nu-ți mai autonomiza mintea față de Dumnezeu.
Vă spun, dacă se vor căuta toate aceste lucruri sunt absolut formidabile. Teologia Părintelui este inepuizabilă și aici eu mă opresc. Aș vorbi foarte mult de Părintele Arsenie. [...] Nădăjduim noi că înțelegându-se valoarea duhovnicească a Părintelui Arsenie să se înțeleagă că el face parte dintr-o familie duhovnicească. Vă spun un lucru : 60, 70 % din ierarhii actuali sunt fii duhovnicești ai Părintelui Arsenie, restul sunt fiii duhovnicești ai Părintelui Cleopa și a altor Sfinți Părinți care urmează să fie canonizați. Sunt fapte! Si, ce spune Hristos? "Pomul se judecă după roade". Știți, interesant! Părintele Arsenie eu cred că e un mare sfânt și aici mă opresc.
P. Ilarion Dan:
Înainte de a trece la întrebări și răspunsuri, apropo de gândirea practică a Părintelui Arsenie, va spun o întâmplare cu o fiică duhovnicească, care mi-a fost și o fostă colegă de facultate. La un moment dat, ea era directoare într-o întreprindere și într-un an, cam în postul Crăciunului, s-a întâmplat un accident acolo, în întreprinderea care o conducea, și a murit un om, un angajat. Bine, așa, practic, a fost foarte neglijent, cumva din vina lui, dar știți cum este, cu anchetă, cu procuratură, cu ITM și așa mai departe. Nu este ușor să ți se întâmple un astfel de lucru, ca un om din unitatea ta să moară. Și ea s-a ocupat de toate. În sfârșit, s-au refăcut toate normele de protecție a muncii, s-au instruit oamenii din nou. A trecut momentul acela. După sărbători - a trecut și Anul Nou - la câteva săptămâni se întâmpla același accident, așa, tras la indigou, și mai moare un om. Ea în momentul ăla a intrat în depresie. Nu-i venea să creadă că se poate întâmpla așa ceva. Vă dați seama, familie copii, soție, toată lumea îndurerată. Și a ajuns la o depresie din care nu a putut să iasă săptămâni la rând. Și, la un moment dat, una din prietenele ei a zis: "ce faci dragă ?", "Păi, uite, așa...", "Ei, hai să te duc la Părintele Arsenie!". O ia de mână, o duce la Părintele Arsenie, o introduce în chilie, și ea, așa, cătrănită, intră și Părintele zice: "Ce ai, ce s-a întâmplat?", "Păi, uite, eu sunt așa, și așa, și așa... Și uite, așa s-a întâmplat", Și zice Părintele: "da, bun, tu ai vreo vină în toată povestea asta?","Nu! Dar, știți că mă gândesc eu...", "Auzi dragă, da' tu cine te crezi, Dumnezeu? Peste moarte și peste viață Dumnezeu este stăpân. Ia, încearcă să-ți vezi de treaba ta". Ea, în momentul ăla a ieșit din chilie și mi-a zis: "Părinte, la un minut după ce am ieșit de la Părintele Arsenie nu știam de ce am fost la el. Îmi revenisem complet" Adică cam așa grăia Părintele Arsenie!
V-am dat un exemplu concret de viață, cât de simple par lucrurile acestea, cât de adânci sunt, și cum știa Părintele Arsenie să acționeze ca un adevărat chirurg duhovnicesc, să scotă răul instantaneu, aplicând cel mai bun tratament.
[Urmează partea de întrebări și răspunsuri]
***
Părintele Arsenie Papacioc - cuvinte de folos
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu