miercuri, 13 ianuarie 2010

Fragmente dintr-un dialog despre ecumenism

Mai jos voi reda fragmente dintr-un dialog legat de ecumenism pastrand anonimatul celor care l-au purtat, din motive de confidentialitate.

- Eu cred ca intalnirile cu heterodocsi au un sens, altfel n-ar fi, de exemplu, nici un francez ortodox, nu ?
- Pornind de la faptul ca toate se inscriu intr-o iconomie divina si ca a omului este fapta dar a lui Dumnezeu sensul istoriei, pana la urma si aceste intalniri au un sens.
Nu trebuie pierdut insa din vedere faptul ca in prezenta unei persoane poti sa te pagubesti sau sa te folosesti si este destul de greu de apreciat taria duhovniceasca a fiecaruia, chiar de catre persoana insasi. Astfel sub influenta sectarilor care au aparut in Romania, mai ales dupa revolutie, s-a ajuns ca multi romani sa le intareasca randurile, venind cu o zestre duhovniceasca destul de slaba din comunism. Deci exista si riscul ca botezatul ortodox sa-si lepede faramitura de credinta.

-Ce atitudine trebuie sa aibe ortodoxul fata de heterodox?
-Acum eu cred ca atitudinea ortodoxului fata de heterodox trebuie sa fie aceiasi cu a samarineanului milostiv si nimic mai mult. De aici se deduce ca mai intai trebuie ca ortodoxul sa fie el sanatos duhovniceste, ca sa poata sa-l ridice din sant pe cel care nu este. Heterodoxul, cand ne intalnim cu el, este aproapele nostru, si noi trebuie sa ne comportam fata de el asa cum ne-a poruncit Hristos. As da exemplu aici faptul ca Valeriu Gafencu a oferit in inchisoare streptomicina pe care el o primise, unui evreu, Richard Wurmbrand, acesta din urma salvandu-se pe cand Valeriu Gafencu a murit.
Heterodoxul nu trebuie evitat, ca om, precum si samarineanul a facut, in schimb intalnireile ecumenice da.

25. Şi iată, un învăţător de lege s-a ridicat, ispitindu-L şi zicând: Învăţătorule, ce să fac ca să moştenesc viaţa de veci?
26. Iar Iisus a zis către el: Ce este scris în Lege? Cum citeşti?
27. Iar el, răspunzând, a zis: Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta şi din tot sufletul tău şi din toată puterea ta şi din tot cugetul tău, iar pe aproapele tău ca pe tine însuţi.
28. Iar El i-a zis: Drept ai răspuns, fă aceasta şi vei trăi.
29. Dar el, voind să se îndrepteze pe sine, a zis către Iisus: Şi cine este aproapele meu?
30. Iar Iisus, răspunzând, a zis: Un om cobora de la Ierusalim la Ierihon, şi a căzut între tâlhari, care, după ce l-au dezbrăcat şi l-au rănit, au plecat, lăsându-l aproape mort.
31. Din întâmplare un preot cobora pe calea aceea şi, văzându-l, a trecut pe alături.
32. De asemenea şi un levit, ajungând în acel loc şi văzând, a trecut pe alături.
33. Iar un samarinean, mergând pe cale, a venit la el şi, văzându-l, i s-a făcut milă,
34. Şi, apropiindu-se, i-a legat rănile, turnând pe ele untdelemn şi vin, şi, punându-l pe dobitocul său, l-a dus la o casă de oaspeţi şi a purtat grijă de el.
35. Iar a doua zi, scoţând doi dinari i-a dat gazdei şi i-a zis: Ai grijă de el şi, ce vei mai cheltui, eu, când mă voi întoarce, îţi voi da.
36. Care din aceşti trei ţi se pare că a fost aproapele celui căzut între tâlhari?
37. Iar el a zis: Cel care a făcut milă cu el. Şi Iisus i-a zis: Mergi şi fă şi tu asemenea.


-Ce puteti sa ne spuneti despre intalnirile ecumenice, din experienta dumneavoastra?
-Trecand acum la intalnirile ecumenice acestea prevad un dialog intre toate religiile. O intalnire ecumenica presupune deja sa te situezi pe o pozitie cu un punct de vedere teologic, iar ca ortodox nu poti sa accepti sa fi nivelat cu toate celelalte credinte participand la manifestarile ecumenice.
Am fost de exemplu la o intalnire ecumenica, din cadrul unei manifestari organizate in cadrul saptamanii ecumenice, care are loc in fiecare an in luna ianuarie, intr-un centru ecumenic- si va rog sa ma scuzati dar acesta e un fel de bordel al religiilor. Aici ortodocsii au spus rugaciunea "Imparate ceresc", pe urma, fiecare religie s-a manifestat cum a crezut de cuviinta, si la sfarsit chiar s-a plantat si un pomisor de catre toti participantii - nu stiu de ce acesta ma face sa ma gandesc la "teoria ramurilor"- ajungandu-se, de fapt, ca pe aceiasi scena sa se cante si sa se joace, si parca mai ramanea sa se bata din palme de toata lumea si sa se strige:"pace, pace,pace"....Era de fapt un adevarat spectacol in care erau implicate rugaciuni de tot felul. Ori ortodocsii nu pot sa se amestece in asa ceva. Daca heterodocsii vor sa cunoasca ortodoxia sunt invitati sa vina la slujbele ortodoxe.....iar noi ca ortodocsi sa le dam exemple de ceea ce inseamna ortodoxia chiar prin faptele noastre.

-Ce sens au discutiile intre clerul ortodox si cel catolic?
- La nivel teologic nu vad sensul discutiei intre clerul ortodox si cel catolic. Cum a fost de exemplu chiar intalnirea din Cipru din octombrie 2009. In credinta nu poti sa negociezi ca daca nu, se ajunge la erezii. Si pe dreptcuvant ecumenismul a fost numit de mari duhovnici ai secolului trecut, si nu numai, erezia ereziilor.

- Se cunosc convertiri la ortodoxie...
- Cei care s-au convertit la ortodoxie, nu s-au convertit in urma participarii la intalnirile ecumenice, ci in urma unor cautari veridice al unui sens al existentei, al Adevarului insusi, find liberi in demersurile lor. Ei au cautat Calea ! Ei au dorit sa o afle, si Dumnezeu nu i-a lasat fara rod in cautarile lor. Acum ca suntem in era informatie toata lumea poate sa gaseasca informatia pe care o cauta, si nu este nevoie sa spuna ortodocsii heterodocsilor sa citeasca Patericul sau Filocalia sau alt ceva, ci trebuie ca ei sa dea exemplu de o vietuire ortodoxa, iar pentru asta trebuie ca fiecare sa lupte cu pacatele lui, si sa incerce sa se desavarseasca urmandu-I Lui Hristos.

-Despre rugaciunea in comun ce puteti sa ne spuneti?
- Noi nu trebuie sa ne rugam cu ei, dar putem sa ne rugam pentru ei. Rugaciunea impreuna presupune impartasirea din acelasi duh. Mergand la o Liturghie crestinul ortodox intra in comuniunea aceluias duh cu fratii sai de o credinta, dar mergand la o slujba catolica de exemplu, aceasta inseamna ca ajunge sa impartaseasca duhul rugaciunii lor. Si se duce odata, ca a fost invitat, si mai se duce inca odata, ca daca a fost anul trecut trebuie sa se duca si anul acesta, si daca se duce la slujba care se tine in saptamana ecumenica, trebuie sa se duca si la hram, la ei, si aicea chiar a fost invitat cu copiii, si tot asa pana ce a merge la slujbele lor devine o obisnuinta, dar nu numai. Scenariile se pot insira de aici si rezultatul este usor previzibil. Ecumenismul inainteaza incetul cu incetul.

-Intr-adevar cam asa stau lucrurile, dar sunt totusi mult adepti pentru ca in ecumenism se spune: "de ce sa ne mai certam unii cu altii, am fost atata timp dezbinati, n-ar fi mai frumos sa fie pace"?
-"Imagine all the people living life in peace"...asa spune cantecul lui Jonh Lennon, nu? ...pai asta cu pacea este doar o cornita a ecumenismului, Mai este alta cu "sa ne iubim unii pe altii", si tot asa. Noi stim ca pacea adevarata este pacea in Hristos. Pe aceasta trebuie sa ne silim sa o dobandim. Dar oamenii desi aud nu inteleg ca Hristos ne-a spuns "Imparatia Mea nu este din lumea aceasta" si prin urmare pacea lui Hristos nu pot sa o obtina prin legile si aranjamentele acestei lumi. Imparatia lui Hristos este in noi, si prin urmare fiecare trebuie sa lupte cu sine pentru a o dobandi. Uita-te si acum in Romania de exemplu, putem sa spunem ca e pace, deoarece nu suntem in razboi cu nici o tara. Pai ce folos aceasta pace daca sotul tau preacurveste? Pai ce foslos aceasta pace daca tu te duci sa avortezi, sau sa-i dai in cap celui de langa tine?.
Altfel mai auzi :"sa ne iubim unii pe altii", "sa creem punti intre religii" etc. Pai spunea Sf. Fotie cel Mare ca "Nu exista nimic mai plin de iubire decat Adevarul". Pe Acesta trebuie sa I-l spunem, si asta inseamna sa-L marturisim pe Hristos, iar ca sa-L marturisesti pe Hristos, inseamna mai intai sa-L urmezi pe Hristos. Si daca vrei sa "creezi punti", inainte de aceasta, poti sa spui ca ti-ai consolidat casa duhovniceasca si ca ai cladit-o pe piatra Hristos?

Ecumenismul, asa cum spunea parintele Gheorghe Calciu, "vine cu niste idei generoase", sa ne iubim unii pe altii, sa fie pace etc. care prind destul de bine in randul oamenilor, dar daca incercam sa dam valul la o parte, vedem ca in spatele acestor valori fluturate, sta un balaur cu cornite, care creste alimentat pe seama intereselor celor care il promoveaza, si a celor care, necautand Adevarul il accepta cu usurinta.

Imagine there's no heaven,
It's easy if you try,
No hell below us,
Above us only sky,
Imagine all the people
living for today...

Imagine there's no countries,
It isnt hard to do,
Nothing to kill or die for,
And No religion too,
Imagine all the people
living life in peace...

You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will live as one.

Imagine no possesions,
I wonder if you can,
No need for greed or hunger,
A brotherhood of man,
Imagine all the people
Sharing all the world...

You may say Im a dreamer,
but Im not the only one,
I hope some day you'll join us,
And the world will live as one.


ARTICOLE din blog:
http://corortodox.blogspot.com/2009/12/despre-pace-cu-valeriu-gafencu.html
http://corortodox.blogspot.com/2009/11/despre-ecumenism.html

Multumesc si pe aceasta cale unui prieten care mi-a trimis articolul:
http://acvila30.wordpress.com/2010/01/13/dionisios-tatsis-dialoguri-cu-ereticii/
dar si:
http://www.youtube.com/watch?v=bc7ZgASxy7o

De asemeni va mai indic si alte articole de pe Razboilul intru Cuvant:
http://www.razbointrucuvant.ro/recomandari/2010/01/26/propovaduirea-ereziei-ecumeniste-de-pe-tronul-patriarhal-sau-cine-surpa-via-lui-hristos-in-numele-unitatii/comment-page-1/#comment-7353
http://www.razbointrucuvant.ro/2009/07/10/cum-ajutam-si-cum-impiedicam-venirea-oamenilor-la-ortodoxie-despre-dragoste-convertire-si-ecumenism/
http://www.razbointrucuvant.ro/2008/03/01/iubirea-este-criteriul-judecatii-de-apoi-dar-care-iubire/
http://www.razbointrucuvant.ro/2008/01/25/iubirea-de-sine-singura-iubire-a-ecumenistilor/
http://www.razbointrucuvant.ro/2007/09/26/sf-ioan-apostolul-iubirii/
http://www.razbointrucuvant.ro/2007/07/23/ips-averchie-despre-principiile-evanghelice-ale-iertarii-pacatelor-si-judecarii-raului/
http://www.razbointrucuvant.ro/2008/05/29/sa-nu-primesti-nici-o-invatatura-gresita-sub-pretextul-dragostei-sau-demistificarea-ecumenismului/
http://www.razbointrucuvant.ro/2008/10/01/parintele-serafim-rose-denunta-viclenia-cea-mai-mare-care-ameninta-biserica-de-azi-noul-crestinism-umanist-ecumenist-si-lumesc/
http://florinm.wordpress.com/2010/01/14/2006/
http://www.razbointrucuvant.ro/2008/01/14/despre-pocainta-fatarnicie-si-indreptatirile-legaliste/
http://www.razbointrucuvant.ro/2008/02/20/vamesul-fariseu-sau-cum-ne-pre-facem-in-farisei-crezand-ca-suntem-vamesi/

Un comentariu:

  1. Excelent !
    In discutiile principiale, de regula, fiecare porneste de la premisa ca el este de fapt detinatorul adevarului.
    O problema subtila care poate aparea frecvent este capcana in care pot cadea multi, considerandu-se la un nivel superior fata de cel din fata lor, doar prin simplu fapt ca detin niste informatii teoretice.
    Deci, de starea duhovniceasca a persoanei depinde succesul unei astfel de discutii...sa nu mai vorbesc si de bagajul de informatii teologice.
    Uneori, chiar daca nu suntem rau intentionati, se poate intampla ca primind marturisirea pacatelor aproapelui si implicit disponibilitatea acestuia spre indreptare, sa nu observam ca pe aceiasi cale, simultan am primit si o ispita, deorece in mod "firesc" omul va incepe sa-si judece aproapele.
    Concret, parerea mea este ca in prezent umanitatea nu este pregatita sa-L primeasca pe Hristos Adevarat, fiecare va tine la punctul sau de vedere si nu se va gasi o forma de unitate crestina fara stirbirea adevarurilor de credinta ale participantilor.
    In alta ordine de idei, suntem pe pozitii ireconciliabile cu ceilalti si suntem convisi ca Biserica Lui Hristos este Biserica Ortodoxa.
    Este totusi surprinzator cum dracul a scindat biserica primara, cum oamenii se cearta pe probleme de genul: cum sa se face impartasania, cu lingurita sau cu pilula ?
    Cred ca nu asta a vrut Hristos de la noi: sa cautam forma si a uitam fondul...
    Marius

    RăspundețiȘtergere