Doxologia: Viața Sfinților Cuvioși Sila, Paisie și Natan de la Sihăstria Putnei
Sfinții Cuvioși Sila, Paisie și Natan s-au nevoit în veacul al
XVIII-lea în Sihăstria Putnei, loc de liniște în care se retrăgeau
monahii iubitori de mai multă rugăciune și nevoință.
Sfântul Cuvios Sila s-a născut în anul 1697
în ținutul Botoșanilor, din părinți ortodocși, Ion și Ioana. A intrat
ca frate începător la Schitul Orășeni (com. Cristești, jud. Botoșani),
fiind foarte tânăr, de unde, în anul 1714, la vârsta de 17 ani, a venit
la Sihăstria Putnei, unde a fost primit și apoi călugărit de starețul
Teodosie. După trecerea acestuia la cele veșnice, starețul Dosoftei,
noul părinte duhovnicesc al schitului, a rânduit să fie hirotonit diacon
și preot, iar la scurt timp să fie tuns în schima mare. Ca ucenic și
ajutor al starețului Dosoftei, ieroschimonahul Sila a purtat grijă timp
de peste 30 de ani de toate cele necesare obștii, ostenindu-se, în
același timp, la slujbele bisericii și la împlinirea pravilei de chilie.
În toamna anului 1753, trecând la Domnul starețul Dosoftei, Cuviosul
Sila a fost numit stareț de către mitropolitul Moldovei, Sfântul Iacob
Putneanul. Ca părinte duhovnicesc al obștii, a înnoit viața
duhovnicească a Sihăstriei Putnei, iar ca bun chivernisitor, cu
binecuvântarea mitropolitului Iacob, a zidit o biserică nouă de piatră
cu hramul Buna-Vestire, pe care a împodobit-o cu toate cele
trebuitoare, precum și o nouă trapeză și chilii. Ajuns vestit duhovnic
și povățuitor de suflete, Cuviosul Sila a fost prețuit atât de
credincioșii simpli, cât și de domnitorii Moldovei Constantin Cehan
Racoviță și Grigorie Calimachi, precum și de înalți dregători, egumeni
și arhierei, pe toți povățuindu-i cu înțelepciune pe calea mântuirii.
Sub îndrumarea sfântului stareț, monahii din Schit se îndeletniceau cu
caligrafierea manuscriselor ce cuprindeau sfinte slujbe și importante
scrieri ale Sfinților Părinți. Dintre ucenicii săi, cel mai cunoscut
este episcopul Rădăuților Dosoftei Herescu. Ultimii ani de viață
Cuviosul Sila și i-a petrecut în multe lipsuri și încercări, ca urmare a
răpirii Bucovinei de către Imperiul Habsburgic, în anul 1774, și a
îngrădirilor puse de noua stăpânire. Schitul nu avea cele necesare
hranei monahilor și era nevoit să se împrumute de bani și alimente.
Cunoscându-și apropiatul sfârșit pământesc, Sfântul Sila a pus
povățuitor Sihăstriei Putnei pe Cuviosul Natan, apoi și-a cerut iertare
de la toți. La 23 aprilie 1783, după ce se nevoise aproape 70 de ani la
Sihăstria Putnei, Cuviosul ieroschimonah Sila și-a dat cu pace sufletul
în mâinile Domnului, pe Care L-a iubit și slujit întreaga sa viață.
Sfântul Cuvios Paisie s-a născut în anul
1701 și a intrat de tânăr în viața monahală. Pentru vrednicia sa a fost
hirotonit diacon, apoi preot, și a ajuns egumen la Mănăstirea Sfântul Ilie, de
unde a trecut la Mănăstirea Râșca. După o vreme a venit la Schitul
Sihăstria Putnei, viețuind întru adâncă smerenie. Deși nu a fost stareț
al Sihăstriei, el era un rugător înfocat, sprijinind în credința
ortodoxă pe toți, mai ales în vremea stăpânirii străine. De asemenea, el
primise de la Dumnezeu darul înainte-vederii, care, adăugându-se
celorlalte virtuți, l-a făcut să fie cinstit de către toți ca un mare
părinte duhovnicesc. Împreună cu stareții Sila și Natan a fost martor al
greutăților din anii de stăpânire austriacă, dar s-a dovedit un
nevoitor plin de râvnă. A trecut cu pace la cele veșnice în data de 16
decembrie 1784.
Sfântul Cuvios Natan s-a născut în anul
1717, fiind originar din Pașcani. A fost mai întâi viețuitor și
eclesiarh la Mănăstirea Putna, unde a fost hirotonit diacon, apoi preot.
Dornic de mai multă rugăciune și liniște, s-a retras la Sihăstria
Putnei, unde a primit schima cea mare cu numele de Natan. Cuviosul Natan
a fost cunoscut ca un duhovnic foarte iscusit, fiindu-i părinte
duhovnicesc și marelui mitropolit Iacob Putneanul. Totodată, viețuitorii
din sihăstrie, împreună-nevoitori cu el, dar și credincioșii
închinători îl cinsteau ca pe un adevărat părinte și păstrător al
bunelor rânduieli ortodoxe. El se îndeletnicea și cu caligrafierea de
manuscrise și cu alcătuirea pomelnicelor ctitoricești. În anul 1781 a
fost rânduit stareț de către Cuviosul Sila, care se pregătea pentru
trecerea la cele veșnice. Deși înaintat în vârstă, ieroschimonahul Natan
a continuat cu multă râvnă și jertfelnicie lucrarea duhovnicească a
înaintașului său, călăuzind obștea încredințată lui spre păstorire timp
de trei ani și jumătate, deși lipsurile și greutățile erau tot mai mari
din pricina ocupației habsburgice. La capătul unei vieți închinate lui
Dumnezeu, în neagonisire și curăție, după ce a purtat cu multă răbdare
și necontenită rugăciune povara grea a bolilor, Cuviosul ieroschimonah
Natan s-a mutat la Domnul, a doua zi după sărbătoarea Nașterii
Mântuitorului Hristos, pe 26 decembrie 1784.
La scurt timp după trecerea la cele veșnice a celor trei Sfinți
ieroschimonahi, Schitul Sihăstria Putnei s-a pustiit din pricina
vitregiei vremurilor. După mai bine de 200 de ani, la începutul Postului
Mare din anul 1990, un monah putnean, retras pe locul fostului Schit, a
văzut o lumină cerească deasupra pronaosului vechii biserici ruinate,
lumină care a înconjurat biserica, apoi s-a făcut nevăzută. La puțin
timp după aceasta, pe 24 aprilie 1990, când s-a început refacerea
Schitului, în pronaosul vechii biserici s-au descoperit mormintele celor
trei Cuvioși: Sila, Paisie și Natan, în care se aflau osemintele lor,
galbene ca ceara și răspândind bună-mireasmă. În anii ce au urmat
numeroase vindecări minunate s-au săvârșit la racla cu moaștele
Cuvioșilor. De aceea, cu prilejul împlinirii a 20 de ani de la
resfințirea vechii biserici de la Sihăstria Putnei, Sfântul Sinod al
Bisericii Ortodoxe Române a hotărât, în ședința sa din 6-7 iunie 2016,
trecerea în rândul Sfinților a Cuvioșilor Sila, Paisie și Natan de la
Sihăstria Putnei, cu zi de prăznuire la 16 mai.
Pentru ale lor sfinte rugăciuni, Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, miluiește-ne pe noi. Amin.
Mitropolitul Iacob Putneanul și Cuvioșii Sila, Paisie și Natan – oficial trecuți în rândul sfinților
Cum s-a ajuns la canonizarea Sfinților Cuvioși Sila, Paisie și Natan
Preafericitul Daniel ‒ Predică la Proclamarea Canonizării Sfinților Putneni
- Doxologia: Sfinții canonizați astăzi au primit de la Dumnezeu apa cea vie și-au transformat-o în izvor de apă curgătoare către viața veșnică (text)
Prima Liturghie a Sfântului Ierarh Iacob Putneanul
IPS Teofan - „Bucurați-vă întru Domnul, fraților, bucurați-vă și întru toate mulțumiți!”
Doxologia: Bucovina și-a cinstit sfinții: Mitropolitul Iacob Putneanul și Cuvioșii Sila, Paisie și Natan au fost trecuți în calendar
Oricine a trecut cel puțin o dată prin Bucovina, ca pelerin sau
turist, nu a putut să nu remarce faptul că această zonă a țării este un
loc de poveste, cu o specificitate aparte. Pentru a explica ce anume
face ca Bucovina să atragă anual milioane de oameni care să-i treacă
pragul, se vorbește de frumusețile naturale și așezările culturale și
istorice, de hărnicia și ospitalitatea locuitorilor, de influența
austro-ungară etc. Puțini însă poate au realizat cu adevărat ceea ce
face acest ținut unic, dincolo de frumusețile și bogățiile naturale,
culturale și istorice: a fost sfințit prin nevoințele cuvioșilor din
mănăstirile și locașurile de cult. Tocmai pentru a evidenția acest
lucru, în această duminică [14 mai 2017 n.n.], în prezența Patriarhului Bisericii Ortodoxe
Române și a zeci de ierarhi a avut loc, la Mănăstirea Putna, Proclamarea
solemnă a canonizării Sfinților Putneni. Mitropolitul Iacob Putneanul
și Cuvioșii Sila, Paisie și Natan au arătat încă o dată astăzi
veridicitatea proverbului românesc: „Omul sfințește locul”.
Întreaga Bucovina s-a aflat astăzi în sărbătoare: la Mănăstirea Putna a avut loc proclamarea solemnă a canonizării Sfântului Iacob Putneanul, Mitropolitul Moldovei și a Sfinților Cuvioși Sila, Paisie și Natan.
Sfânta Liturghie prilejuită de acest moment atât de important pentru
Ortodoxia românească a fost săvârșită de către Preafericitul Părinte
Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, alături de un sobor format
din zeci de ierarhi. De la evenimentul istoric nu au lipsit sute de
preoți și diaconi, oficialități centrale, județene și locale și mii de
pelerini veniți din mai toate județele țării.
Alături de Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române au mai slujit
următorii ierarhi: Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Mitropolitul
Moldovei și Bucovinei, Înaltpreasfințitul Părinte Laurenţiu,
Mitropolitul Ardealului, Înaltpreasfințitul Părinte Petru, Mitropolitul
Basarabiei și Exarhul Plaiurilor, Înaltpreasfințitul Părinte Teodosie,
Arhiepiscopul Tomisului, Înaltpreasfințitul Părinte Pimen, Arhiepiscopul
Sucevei şi Rădăuţilor, Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie,
Arhiepiscopul Râmnicului, Înaltpreasfințitul Părinte Ioachim,
Arhiepiscopul Romanului și Bacãului, Înaltpreasfințitul Părinte Casian,
Arhiepiscopul Dunării de Jos, Preasfințitul Părinte Corneliu, Episcopul
Huşilor, Preasfințitul Părinte Lucian, Episcopul Caransebeșului,
Preasfințitul Părinte Sofronie, Episcopul Oradiei, Preasfințitul Părinte
Iustin, Episcop Maramureşului şi Sătmarului, Preasfințitul Părinte
Nicodim, Episcopul Severinului și Strehaiei, Preasfințitul Părinte
Macarie, Episcopul Ortodox Român al Europei de Nord, Preasfințitul
Părinte Calinic Botoșăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor,
Preasfințitul Părinte Paisie Lugojanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei
Timişoarei, PS Antonie de Orhei, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei
Chişinăului, Preasfințitul Părinte Emilian Lovișteanul, Episcop-Vicar al
Arhiepiscopiei Râmnicului.
„Să-i rugăm pe sfinţii putneni să lumineze, să încălzească şi să întărească sufletul nostru cu rugăciunile lor”
În cadrul Sfintei Liturghii, a avut loc proclamarea solemnă a canonizării Sfinților putneni: citirea tomosurilor de canonizare, prezentarea icoanelor, închinarea la sfintele moaște și cântarea troparelor.
Tomosul Sinodal privind canonizarea Sfântului Iacob Putneanul a fost
citit de Preasfinţitul Părinte Corneliu, Episcopul Huşilor: „Acest
iubitor de Hristos-Dumnezeu, Sfântul Iacob Putneanul, nevoitor în
slăvita Mănăstire a Putnei, ctitoria Sfântului Voievod Ștefan cel Mare
al Moldovei, s-a remarcat prin evlavie și înțelepciune, bun dascăl și
părinte duhovnicesc, mare ctitor și păstor neobosit al obștii creștine,
foarte atent la problemele sociale și economice ale țării. El a rămas în
conștiința urmașilor ca un îndrumător spiritual, cultural și social al
credincioșilor încredințați lui spre păstorire”.
Preasfinţitul Părinte Iustin, Episcopul Maramureşului şi Sătmarului, a
dat citire Tomosului Sinodal pentru canonizarea Sfinţilor Cuvioşi Sila,
Paisie şi Natan: „Ei au primit de la Dumnezeu darul rugăciunii și al
povățuirii sufletelor, prețuiți fiind în evlavia ierarhilor, preoţilor,
călugărilor şi credincioșilor, ca pilde de rugăciune fierbinte, de
smerenie, de înfrânare, de milostivire și de înțeleaptă povăţuire
duhovnicească”.
În continuare, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a rostit un
cuvânt de învățătură în care a prezentat viețile și nevoințele Sfinților
Putneni. „Să-i rugăm pe sfinţii putneni, pe toţi sfinţii neamului
românesc şi pe toţi sfinţii Bisericii Ortodoxe Universale, să lumineze,
să încălzească şi să întărească sufletul nostru cu rugăciunile lor,
pentru a merge pe calea mântuirii, care este unirea omului cu Dumnezeu,
Izvorul vieţii şi al fericirii veşnice”, a îndemnat Patriarhul Daniel.
Înaltpreasfinţitul Părinte Pimen, Arhiepiscopul Sucevei şi
Rădăuţilor, a mulţumit Patriarhului României pentru sprijin şi i-a
oferit o icoană reprezentând pe Sfinţii Putneni: „Cu fiască dragoste, vă
mulţumim pentru tot ceea ce aţi făcut şi veţi face în slujba Bisericii
Ortodoxe şi mai ales pentru acest moment sfânt. Învăţăm de la
Preafericirea Voastră dăruirea totală pentru zidirea Bisericii, culturii
şi pentru păstrarea credinţei şi unităţii neamului nostru”.
La final, ca semn de prețuire pentru activitatea rodnică desfăşurată
în slujba Bisericii Ortodoxe Române, Patriarhul României a acordat
distincţia „Crucea Patriarhală” părintelui arhimandrit Melchisedec
Velnic, stareţul Mănăstirii Putna și părintelui arhimandrit Nectarie
Clinci, stareţul Mănăstirii Sihăstria Putnei. De asemenea, starețul
Putnei a primit din partea Părintelui Patriarh o cruce de binecuvântare,
primele două volume ale colecției „Monahismului Românesc” şi mai multe
cărţi de folos duhovnicesc.
După sfârșitul slujbei, toți credincioșii s-au putut închina la
sfintele moaște ale Sfinților putneni, care au fost așezate pe o scenă
special amenajată lângă Biserica Voievodală.
Ziua a continuat cu un recital de poezie și muzică, intitulat „La
Putna Sfântului Ștefan și a Sfântului Iacob”, susținut de grupul de
elevi „Ai lui Ștefan, noi oșteni” de la Liceul Tehnologic „Ion Nistor”
din Vicovu de Sus, condus de prof. Vasile Schipor.
De la ora 16:00 va avea loc vernisarea expoziției „Sfântul Mitropolit
Iacob Putneanul. Părintele, ctitorul, cărturarul” în Muzeul Mănăstirii
Putna, iar de la ora 19:00 slujba Privegherii în cinstea Sfântului
Mitropolit Iacob Putneanul.
Troparul și Condacul Sfinților Sila, Paisie și Natan - Corul Chivotul
Mărturisitori ai dreptei credinţe şi apărători ai neamului românesc v-aţi arătat, Sfinţilor Cuvioşi Sila, Paisie şi Natan. Cu postul, cu privegherea şi cu rugăciunea ostenindu-vă, cereştile daruri aţi luat. Rugaţi-vă lui Hristos Dumnezeu să se mântuiască sufletele noastre.
Condacul Sfinților Cuvioși Sila, Paisie și Natan de la Sihăstria Putnei
glasul al 8-lea, podobie: Apărătoare Doamnă …
Pe cuvioşii părinţi ai Bucovinei, Sfinţii Sila, Paisie şi Natan să-i lăudăm. Aceştia mult nevoitori fiind, înţelepţi îndrumători s-au arătat. Pentru aceasta cu evlavie cântăm: Bucuraţi-vă, Cuvioşilor Părinţi, rugători înaintea lui Dumnezeu pentru sufletele noastre.
Troparul Sfântului Iacob Putneanul, Mitropolitul Moldovei (15 mai)
Arhim. Damaschin Luchian, de la Mănăstirea Sihăstria Putnei, despre aspectele care îi unesc pe Sfinții Cuvioși Sila, Paisie și Natan
Cred ca pe Sfinții Sila, Paisie și Natan i-a unit același dor după Dumnezeu, ca de altfel pe toți Părintii care au viețuit la Sihăstria. Sihăstria a fost atunci a fost un loc foarte retras, unde se ajungea mai greu. Era un loc de liniște care era mult mai prielnic pentru cineva care dorea să se roage mai mult, să se nevoiască mai mult. Si, ei au fost uniți de această dragoste, de această tânjire după Dumnezeu și, aș mai vedea că i-a unit un duh al statorniciei. Pentru vremurile noastre, mai ales când întâlnim, nu de puține ori, și în viața de mănăstire, și poate și în viața din lume, un spirit de instabilitate, acest chip de lumină, de statornicie pe care putem să-l întrezărim în viața Sfinților Sila, Paisie și Natan, poate fi un reper deosebit de important. Zic că au fost uniți de un "spirit de echipă" - după cum am zice noi în zilele de astăzi-, pentru că în vremurile grele în care au trăit în ultima parte a vieții, uniți fiind, au preferat să rămână la Sihăstria și nimic nu îi oprea să plece, să se reîntoarcă la Mănăstirea mare, la Putna. E adevărat că Sfântul Sila n-a trecut prin Mănăstirea Putna, el n-a fost viețuitor acolo, și nici Cuviosul Natan, dar era o legătură între Putna și Sihăstria Putnei. Deci, pe de o parte acest duh al statorniciei și această dorință de a fi cu Dumnezeu în rugăciune, într-un loc în care să faciliteze rugăciunea mai adâncă și nevoință mai aspră, i-a unit și i-a făcut să rămână aici, la Sihăstria, și să prefere să moară și să trăiască ultimii ani ai vieții în condiții mai vitrege, dar sa rămână în locul pe care și l-au ales, în ultima parte a vieții.
De ce sunt pictați Sfinții Cuvioși Sila, Paisie și Natan cu bărbi albe și toiege în mâini?
PS Macarie Dragoi: Moaștele sunt trupurile acelor oameni care au fost puse în pământ cu Cerul în ei
„Ne bucurăm de cinstirea sfintelor moaște și aș dori acum, la
final, să dau o definiție pe care a dat-o atât de minunat un copilaș,
care a spus așa: Moaștele sunt trupurile acelor oameni care au fost puse în pământ cu Cerul în ei.
Iată, au fost scoase din pământ ca Dumnezeu, prin rugăciunile lor, să
ne înalțe la Împărăția Sa cea veșnică, cea mai presus de ceruri. Ne
dorim ca împreună cu sfinții, așa cum suntem acum, să fim și în grădina
Raiului, întru bucuria cea nesfârșită, de care se îndulcesc toți sfinții
lui Dumnezeu”
LEGATURI:
LEGATURI:
- Soborul ierarhilor slujitori la Sfânta Liturghie în ziua canonizării Sfinților Putneni (galerie FOTO)
- Ultimul parastas pentru Mitropolitul Iacob Putneanul și Cuvioșii Sila, Paisie și Natan (video)
- Ultimul parastas pentru Sfinții Putneni (video)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu