Cel mai cutremurător lucru e liniștirea lăuntrică
Când rămânem în liniște, ne cuprind stări de frământare, de temere. Acestea ne
chinuie. Și considerăm legitim acest lucru, ceva normal. Însă, aceasta e
risipă de energie duhovnicească. E un consum, o pierdere.
Omul care e împresurat de aceste lucruri, și se lasă pradă acestor stări,
și se gândește încontinuu la ele, își pierde puterea de a se ruga cu
adevărat.
A alunga gândul înseamnă a fi INDIFERENT față de el. Imaginația mea
primește atacurile diavolului, ale ispitei, sau din trăiri pe care le-am
avut, sau din neliniști pe care le avem și care se activează. Când vine așadar gândul, nu-l primesc, sunt indiferent față de el. Într-o
clipită își pierde puterea! Dar, când începi să muști momeala și zici: „Ah, așa să fie oare?”, intri în dialog, și gândul prinde putere și te robește, pierzându-ți
puterea lăuntrică. Îmi pierd bucuria, inima e condamnată, încurcată, robită
își pierde libertatea. Alung gândul înseamnă că NU discut cu el ca să-l pot
controla, să-l pot înțelege, analiza, și să trag o concluzie care să fie
pozitivă pentru mine, și să susțin: „Iată, acum nu trebuie să-mi fac griji,
pentru că m-am gândit, am înțeles că rezultatul nu este negativ". Acest lucru
aduce o stare de epuizare. Puterile mele sufletești își pierd tăria și nu pot nici să mă rog, nici să mă bucur, nici să pricep ceva.
Cei mai mulți
dintre noi suntem sfârșiți din cauza gândurilor noastre, de aceea nu rezistăm
nici în relațiile noastre reale. Omul e epuizat din cauza gândurilor sale, se
chinuie lăuntric, suferă și nu are putere să gestioneze lucruri simple. Îl
vezi că este obosit, se enervează ușor, este irascibil, pentru că în interior
este deja terminat. De aceea, e foarte important când omul se roagă.
La
început, câteva minute trebuie să-și golească mintea, să se liniștească, să nu
se gândească la nimic, să nu spună nimic. Să nu se îngrijoreze pentru ceva, să
se golească complet, să nu aibă nici gânduri bune, nici gânduri rele, să fie
golit de toate sensurile, liniștit. Când se creează după câteva minute acea stare de liniște, omul este gata să
se roage.
De cele mai multe ori, rugăciunea noastră nu este auzită și nu are
putere pentru că se face cu o stare de neliniște, sub o stare de tensiune,
de încleștare lăuntrică, care este pricinuită de grijile noastre. O
rugăciune făcută cu un sentiment de neliniște dintr-un anumit motiv, nu este
rugăciune. E o prosteală, timp pierdut, nu are niciun efect în inima
noastră. Nu are putere lucrătoare în inima noastră. E o stare de încleștare
și, concomitent, spunem mecanic și obsesiv: „Dar eu m-am rugat, însă
Dumnezeu nu m-a ascultat!”, „Am privegheat toată noaptea în rugăciune!” Nu
te-ai rugat concentrat la Hristos, ci asupra neliniștii pe care o aveai.
Te-ai concentrat asupra cererii, nu asupra lui Hristos. Cererea ta era
rezolvarea unei probleme, și nu ai înțeles că Hristos era căutarea. Și
irosim fără rost toată noaptea. L-am căutat pe Hristos cu buzele, însă inima
ne era în altă parte. De aceea, omul nu se poate ruga adevărat, nu poate
rodi rugăciunea lui dacă e tulburat, stresat, neliniștit, dacă se simte
presat de ceva. Să ne golim mintea de gânduri, să ne liniștim, să fim cu
pace.
Nu există o mai mare liniștire decât certitudinea unei relații vii!
Relația, vorbirea cu Dumnezeu, comuniunea cu El, această relație vie îți va
aduce o stare de împlinire sufletească, care e rodul plinătății unei relații
iubitoare cu Dumnezeu. Așa cum într-o relație cu o anumită persoană
importantă pentru tine, pe care o iubești și ești sigur de dragostea ei,
ești fără cuvinte și te bucuri. Iar această bucurie îți aduce tăcere și
liniștire. Te liniștești, ești liniștit.
Omul care trăiește cu adevărat
aceste lucruri nu se tulbură în munca pe care o face, nu e afectat că
socializează, atâta timp cât știe să trăiască aceste lucruri. Poți să și
muncești, să și socializezi, și să păstrezi în tine această comoară, această
tăcere lăuntrică. Văzând, să te faci că nu vezi, auzind să nu auzi. Și când
lucrezi acestea ziua și noaptea, fie și numai noaptea, atunci te
obișnuiești, și devii calm, liniștit, te simți în largul tău.
Și așa cum
cineva se bucură și se desfătează de mare, tot așa și tu te desfătezi de
oceanul rugăciunii minții. Aceasta înseamnă liniștirea autentică a celui
care se roagă. E ca și cum s-ar lăsa pe sine să plutească în marea
milostivirii dumnezeiești. Se predă pe sine, se odihnește, nu simte nici un
fel de tulburare. Poate să fie sfârșitul lumii în jurul nostru! Pe noi nu ne
atinge. Există ceva mult mai important înlăuntrul nostru.
Cel mai
cutremurător lucru care i se poate întâmpla unui om este liniștea lui
lăuntrică. E cel mai exploziv eveniment, e lucrul desăvârșit pe care omul îl
poate experia, pentru că atunci trăiești cu adevărat liniștirea lăuntrică.
Nu e o stare de pasivitate, ci omul simte lucrarea unei energii atât de
mari, devine atât de lucrător în relația cu Dumnezeu, încât depășește
limitele tensiunii și ajunge la o pace și o liniște lăuntrică. Când cineva
aude de liniște și de tăcere, zice: „Ah, adică nimic? Apatie, pasivitate, un
om adormit?” Numai adormit nu ești atunci. Ești atât de treaz, încât te
liniștești! Ești atât de energic, încât te bucuri de prezența lui Dumnezeu!
Și atunci ți se deschid ochii și îmbrățișezi întreaga lume, totul! Și
trăiești această pace ca și cum ai pluti pe o mare a dumnezeirii.
Vine
gândul și te tulbură: „Și dacă o să mori?”, „Viața e în mâna lui Dumnezeu!”;
„Și dacă ajungi în iad?”, "Dacă vrea Dumnezeu, să merg și-n iad!”; „Dacă cei
dragi se pierd?”, „Ai mei sunt oare? Ai Domnului sunt! Eu voi face doar
ce-mi stă în putință, nimic mai mult!”
Nu există o răstunare de situație și
o provocare mai mare pentru diavol decât aceea de a nu te tulbura. Și nu
există o reușită mai mare pentru diavol decât aceea de a te tulbura și a te
neliniști. Crapă! Îți zice: „Da, ești prost? Hai să-ți explic că trebuie să
te stresezi! Stai să-ți explic, copilul tău se află în pericol!” Cu asta se
ocupă diavolul. Și scandalizăm rațiunea atunci când răsturnăm situația, dar
nu prin gândul nostru, prin obiecție, adică prin împotrivire, ci prin totală
INDIFERENȚĂ! Atunci vom scăpa și de psihanaliză, și de medicamente
psihotrope. Și se va reduce astfel și munca duhovnicului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu