joi, 26 februarie 2009

Comunicatele Sinoadelor din 25 feb. 2009 (Buc.) si 19 feb. 2009 (Cluj)

Comunicatul de presa din 25 februarie 2009 al Sinodului BOR

“În şedinţa de lucru din ziua de miercuri, 25 februarie 2009, Sfântul Sinod a adoptat, în unanimitate, hotărârea nr. 638/2009 în legătură cu problema noilor paşapoarte electronice care includ date biometrice:

1. Ia act de scrisoarea nr. 638 din 28 ianuarie 2009 a Preafericitului Părinte Patriarh Daniel adresată Ministerului Administraţiei şi Internelor prin care se solicită o serie de precizări în legătură cu noile paşapoarte electronice care includ date biometrice. (vezi anexa 1).

De asemenea, ia act de lămuririle aduse prin adresa nr.3622071 din 5 februarie 2009 a Ministerului Administraţiei şi Internelor - Direcţia Generală de Paşapoarte (vezi anexa 2) din care rezultă două asigurări importante:

a. A avea un paşaport este un drept şi nu o obligaţie, paşaportul fiind un document eliberat la cerere pentru cei ce doresc să călătorească în afara spaţiului Uniunii Europene. Astfel, se deduce că cei care invocă obiecţii de conştiinţă sau motive religioase au libertatea să nu solicite acest nou tip de paşaport;

b. Fiecare cetăţean are dreptul de a cunoaşte în mod direct conţinutul datelor personale incluse în noul paşaport electronic care include date biometrice.

2. Constată că însăşi opinia Comisiei Europene exprimată, la 16 martie 2005, prin Grupul European pentru etica în ştiinţă şi noile tehnologii este împotriva implantării în corpul uman a cip-ului electronic: „utilizarea pentru scopuri nemedicale a implanturilor de informare şi comunicare constituie o potenţială ameninţare la demnitatea umană şi societatea democratică” (pct. 6.4), iar „implanturile destinate supravegherii … ar putea fi folosite de către autorităţile statale, indivizi sau grupuri pentru a creşte puterea lor asupra altora” (pct. 6.4.4).

3. Întrucât unele persoane au reticenţe faţă de paşapoartele biometrice, se va interveni pe lângă instituţiile Statului Român (Preşedinţie, Parlament, Guvern) cu solicitarea de a se adopta măsurile necesare pentru modificarea şi completarea legislaţiei în vigoare prin extinderea prevederilor referitoare la cazuri de urgenţă (paşaport temporar) şi la cazuri când, din motive de conştiinţă sau religioase, persoana nu doreşte paşaport electronic care include date biometrice.

4. În viitor, orice iniţiativă de interes general bisericesc, care provine dintr-o eparhie, trebuie, mai întâi, analizată şi dezbătută la nivelul centrului eparhial şi al sinodului mitropolitan, iar apoi să fie înaintată Sfântului Sinod, spre dezbatere şi hotărâre.

5. Văzând tulburarea provocată de opiniile confuze şi contradictorii cu privire la noile paşapoarte biometrice, Sfântul Sinod îndeamnă clerul, monahii şi credincioşii să rămână statornici în credinţa în Mântuitorul Iisus Hristos, Biruitorul iadului şi al morţii, să sporească în rugăciune şi fapte bune, vieţuind creştineşte în familie, mânăstire şi societate, fără a răspândi panică şi îngrijorare prin preocupare excesivă pentru lucruri trecătoare. Astfel, Dumnezeu ne va lumina, ne va apăra de tot răul şi ne va ajuta să săvârşim binele.

Biroul de Presă al Patriarhiei Române

Hotararea Sinodala din 19 februarie 2009 a Sinodului Clujului,Albei, Crisanei si Maramuresului

“Sinodul Mitropolitan al Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului, luând act de reacţiile unor medii monahale si teologice fată de introducerea sistemului de supraveghere biometrică în România, consideră că acestea sunt îndreptăţite, ele urmând însă să fie supuse unor analize şi nuanţări, atât la nivelul Sinoadelor locale cât şi la acela al Sfântului Sinod plenar.
Oficial, semnalul a fost dat prin Hotărârea de Guvern nr. 557 din 26 aprilie 2006 privitoare la introducerea paşapoartelor electronice, în care sunt stocate datele biometrice ale persoanei, adică imaginea facială, impresiunea digitală, precum şi alte elemente de identificare.

Mai mult, deşi Hotărârea îi priveşte pe toţi cetăţenii României, ea nu a fost precedată de o dezbatere publică, aşa cum s-ar fi cuvenit într-o ţară democratică.

Pentru 1 ianuarie 2011 este programată introducerea noilor cărţi electronice de identitate cu cip. Acesta are forma şi dimensiunea unei aşchiuţe în care se stochează datele biometrice ale unei persoane; el poate fi implantat nu doar într-un act de identitate (buletin, paşaport, card comercial sau sanitar), ci şi în corpul uman, sub pielea palmei, a unui deget sau a cefei, iar conţinutul său poate fi citit de la distanţă şi de către oricine, cu ajutorul unui calculator sau a unui aparat de receptare anume construit. Nu există nici o lege naţională sau internaţională care să garanteze discreţia sau securitatea absolută a datelor înscrise în cip, acestea fiind, practic, la dispoziţia oricărui factor instituţional sau privat şi constituind un sistem de supraveghere a cetăţenilor pe toată durata vieţii lor, şi chiar după moarte.

Argumentul că acest sistem de supraveghere contribuie la identificarea şi urmărirea delicvenţilor constituie o ofensă la adresa întregului popor român, care nu poate fi tratat ca o bandă de infractori.

Dimpotrivă, acest sistem de supraveghere e un atentat la libertatea şi intimitatea oamenilor, drepturi consfinţite nu numai de legile civile, ci şi de normele religioase. E ca şi cum un duhovnic ar divulga secretul spovedaniei, fapt aspru pedepsit în rânduielile bisericeşti, dar cu drept de cetăţenie în sistemul transparenţei fără perdea. Biometria nu numai că nu o sancţionează, dar, dimpotrivă, o legiferează, omul fiind tratat nu ca făptură a lui Dumnezeu, înzestrată cu suflet, inteligenţă şi libertate.

În concluzie, facem un apel către Domnul Traian Băsescu, Preşedintele României şi garantul respectării Constituţiei, să facă tot ceea ce îi stă în putinţă spre a-i asigura cetăţeanului român dreptul la libertate şi viaţă particulară, în consens cu principiile convieţuirii sociale”.

În şedinţa din 19 februarie 2009, Cluj-Napoca

BARTOLOMEU, Arhiepiscop şi Mitropolit
ANDREI Arhiepiscopul Alba Iuliei
SOFRONIU Episcopul Oradiei
IUSTINIAN Episcopul Maramureşului şi Sătmarului
PETRONIU Episcopul Sălajului
IRINEU BISTRIŢEANUL Episcop Vicar Cluj
VASILE SOMEŞANUL Episcop Vicar Cluj
IUSTIN SIGHETEANUL Arhiereu Vicar Maramureş
****************************************************************************
COMENTARII de pe net.
****************************************************************************
*Un anume Sorin:
Ipotezele mele (simple ipoteze, nu cunosc nimic care sa le confirme):
- lucrarile Sf Sinod sunt conduse astfel incat sa nu se permita dezbateri reale (parca o situatie similara a pomenit si IPS Bartolomeu dupa adunarea in care s-a discutat “cazul Corneanu”) - totusi asta nu explica voturile unanime
- sunt ierarhii santajati cu ceva? nu neaparat santajati personal (cu dosare etc.) ci cu declansarea unui scenariu mult mai dezastruos pentru Biserica decat aceste compromisuri. In fata unei astfel de amenintari viclene e posibil ca in unanimitate sa se aleaga “raul cel mai mic”.

*Sunt niste lucruri logice pe care orice om de rand poate sa le dibuiasca, punandu-si intrebari de genul:
1. Cum se poate ca cei 8 ierarhi din Mitropolia Clujului sa-si fi schimbat radical parerea la Bucuresti, deoarece se spune ca “În şedinţa de lucru din ziua de miercuri, 25 februarie 2009, Sfântul Sinod a adoptat, în U N A N I M I T A T E hotărârea”?
2.Daca intrunirea Sinodului a fost cu privire la pasapoartele biometrice, pe cand cea cu privire la PERMISELE DE CONDUCERE care vor contine cipul? Sau nespunandu-se nimic despre permisele de conducere tot romanul crestin ortodox este indemnat sa nu mai conduca masina sau sa conduca fara permis…nu mai inteleg care este alternativa. Si apoi s-au gandit ei ca sunt unii care au meseria de sofer si daca nu accepta acest permis inseamna ca isi pierd munca?si la fel se poate extinde si pentru actele de identitate cu cip prevazute pentru 2011.
3.Daca aceasta problema cu pasapoartele a aparut in Grecia si in Serbia iar Ierarhii ortodocsi de acolo au reactionat contra introducerii lor, cum se face ca Ierarhii nostrii ortodocsi sunt toleranti fata de ele? Unde este spiritul unitar al ortodoxiei? Sau la noi avem de a face cu oameni caldicei care incearca sa se strecoare intr-un fel sau in altul, ducandu-se cand in stanga , cand in dreapta?
Fratilor se pare ca nu prea mai putem sa rascumparam vremea daca lucrurile merg tot asa, dar sa nu ne pierdem nadejdea si credinta pentru ca aceasta sunt firele nevazute care ne leaga de Hristos.
*********************************************************************************************
Sa nu uitam ca si sf. Apostol Petru s-a lepadat de Hristos de trei ori, dar pana la urma s-a cait amarnic si s-a jertfit pe cruce. Succesiunea apostolica a lui este evidenta in zilele noastre si la ierarhii nostri. Vom avea rabdare pana la capat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu