Nimeni nu stie ce e in sufletul omului, decat numai omul insusi si Dumnezeu. Sufletele noastre se intalnesc in ganduri si in emotii si de multe ori tresalta simtind ca s-au unit. Cand sufletele se intalnesc unul cu altul, ele se cunosc si se inteleg.
Nimeni nu se bucura decat regasindu-se in altcineva. Numai în Duhul Sfînt oamenii se pot cunoaşte unul pe altul
şi pot trăi bucuria deplinei regăsiri, pentru că în afară de această
întîlnire totul este nedeplin şi schimbător.
Pe pămînt noi ne cunoaştem în parte şi asta din cauză că sufletele noastre sunt împărţite din pricina multelor dorinţe. Oamenii au obiceiul să se identifice cu propriile dorinţe şi din această cauză se îndepărtează de ei înşişi. Atunci cînd doi oameni cu dorinţe comune se întîlnesc, ei se bucură şi se împrietenesc. Văzînd în celălalt doar propriile dorinţe, ei ajung să creadă că se cunosc unul pe altul şi că se înţeleg.
Viaţa însă ne schimbă pe toţi, pentru că unele sînt dorinţele copiilor, altele ale tinerilor, altele ale oamenilor cuprinşi de grijile familiei şi altele ale bătrînilor. Viaţa ne arată că prieteniile se leagă la tinereţe, dar arareori vei găsi un bătrîn care să poată spune despre cineva că îi este prieten. Oamenii se despart din cauză că dorinţele lor se schimbă.
Singurătatea sufletească în care petrec majoritatea oamenilor ne descoperă cît de puţin ne cunoaştem unul pe altul şi cît de puţin ne cunoaştem pe noi înşine.
Ca orice om, am căutat şi eu să mă înţeleg pe mine însumi. În tot acest răstimp am înţeles că nu este pe pămînt o bucurie mai mare decît aceea de a te regăsi în altcineva, pentru că atunci simţi că tot ce ai trăit şi ai acumulat în decursul vieţii tale nu este o minciună. Atunci cînd te regăseşti într-un om, simţi că îl iubeşti. Îl iubeşti pentru că te iubeşti pe tine? Da. Dar oare eu mă iubesc pe mine? Cred că nu. Şi atunci cum mă pot iubi pe mine în celălalt? Tocmai pentru că pe noi înşine nu putem să ne iubim decît în celălalt şi nu iubim atît ceea ce sîntem, cît ceea ce am putea să fim şi poate ceea ce ar trebui să fim.
Din copilărie şi pînă acum eu am iubit mulţi oameni. I-am iubit omeneşte, nu duhovniceşte, aşa cum iubesc majoritatea oamenilor. L-am iubit pe tatăl meu pentru că era puternic, am iubit-o pe mămica pentru că ea mă iubea pe mine, am iubit-o pe sora mea pentru că mă gîndeam că este singurică şi l-am iubit pe fratele meu pentru că semăna cu mine. Mai apoi, l-am iubit pe un oarecare profesor de sport, Dmitri Petrovici pentru că avea muşchi şi putea să facă acrobaţii cum nu mai văzusem. Mai apoi l-am iubit pe profesorul meu de pictură, Ivan Grigorievici, pentru că desena şi picta aşa cum eu nu mai văzusem. Mai apoi, ca orice om, m-am îndrăgostit de o fată pentru că mi se părea că o fată ca aceea eu nu mai văzusem.
În sfîrşit, m-am minunat pe rînd de Coşbuc, Eminescu, Bacovia, Trakl, Ionescu, Freud, Nietzsche, Garcia Marquez, Sallinger, Dostoevski, Gogol, Stainbek, Salvador Dali, Picasso, Van Gogh şi o mulţime de alţi oameni în care s-a regăsit pe rînd sufletul meu, pentru că mi se părea că toţi aceşti oameni au făcut lucruri cum eu nu mai văzusem şi au rostit cuvinte pe care eu nu le mai citisem.
Cu alte cuvinte, pe mine mă fascina oricine putea să-mi descopere noi dimensiuni ale propriului meu suflet, pentru că în adîncul meu eu ştiam că sufletul este fără de margini şi că în el se pot petrece cele mai grozave lucruri, atît de grozave, încît mintea mea de atunci nici nu putea să le cuprindă.
Totuşi, eu am fost foarte nestatornic în îndrăgostirile mele. Până în clasa a patra am reuşit să schimb şcoala de sport pe şcoala de muzică şi şcoala de muzică pe şcoala de pictură. Pînă la urmă am ajuns poet. Din pricina acestei nestatornicii mulţi ochi au plîns pentru mine. Aşa s-a întâmplat că într-o viaţă scurtă am schimbat multe lucruri: am schimbat locuri şi activităţi şi oameni. Acesta nu a fost un lucru uşor, pentru că fiecare loc şi fiecare om şi poate că fiecare poet citit a însemnat pentru mine o viaţă aparte, o viaţă pentru care a trebuit de fiecare dată să mă nasc şi de fiecare dată să mor. Toate acestea au umplut sufletul meu de multă durere şi amărăciune.
Eu m-am născut ca un artist, am trăit ca un artist, am simţit şi am iubit ca un artist. Acum mi se pare că şi laptele mamei mele l-am supt ca un artist. Când eram copil de leagăn, mămica mă îmbrăca în salopetă, mă lua cu ea călare pe cal şi mă adormea în şa. Desigur, nici mama mea nu era o mamă normală, când mă avea în pântece cânta, citea poezii, picta şi făcea şi alte trăsnăi, crezînd că aşa va reuşi să nască un „artist”! Cu toate acestea, eu m-am simţit foarte neînţeles între artişti. De ce? Nu ştiu, poate pentru că toţi artiştii nu fac decât să ceară altora să-i înţeleagă, o cer insistent şi cu durere, bravînd totodată cu nebunia şi bizareria lor.
Toate acestea au trecut. Acum oamenii văd în mine un călugăr, un preot. Uneori pe stradă adolescenţii de 14 ani râd în urma mea, fac glume proaste, iar eu trec serios pe alături, de parcă niciodată n-aş fi fost ca ei. Atunci sînt un popă morocănos. A început să-mi placă să fiu un popă morocănos. De ce? Pentru că nu mai simt nici o nevoie să contrazic părerile pe care şi le fac oamenii despre mine. De ce? Am zis de ce, pentru că nimeni nu poate înţelege pe nimeni, decât în Duhul Sfânt. Şi eu am pe Duhul Sfânt? Nu pot să zic, dar simt că am fost înţeles odată şi pentru totdeauna şi că aventura căutărilor mele a luat sfârşit. Cine m-a înţeles atât de profund, atât de dulce? Acesta e secretul inimii mele.
Sursa: Savatie Bastovoi - Bucuria de a te simti inteles
Teama de a vorbi celui iubit
Orice om doreşte să fie iubit. În sinea
sa, fiecare crede că ştie de ce are nevoie de la celălalt pentru a se
simţi iubit. Încă din copilărie, mintea fiecăruia dintre noi a fost
ocupată de fantasme despre dragoste, despre o relaţie ideală cu oamenii
lângă care ni s-a dat să trăim.
Cu toate acestea, a vorbi despre dragoste
este considerat un lucru cu totul sublim şi inaccesibil omului de rând.
Se crede că despre dragoste vorbesc numai poeţii.
Pentru că toată lumea ştia că eu am scris
poezii, nu o dată mi s-a întâmplat să fiu rugat să scriu scrisorele de
dragoste de la numele unui tânăr către o tânără pe care eu nici nu o
cunoşteam. Desigur, n-am scris niciodată astfel de scrisori. N-am scris
pentru că niciodată n-am înţeles cum cineva care iubeşte nu poate găsi
cuvinte pe care să le spună celui iubit. Întotdeauna am crezut că în
gura celui ce iubeşte orice cuvânt poate fi o declaraţie de dragoste,
după cum în gura omului superficial până şi cuvintele lui Hristos sună
neplăcut.
Oamenii, în special tinerii, trăiesc
complexul că nu-şi pot exprima dragostea, că vor fi înţeleşi greşit de
cel iubit sau că nu vor fi înţeleşi deloc. De aceea cei mai mulţi
preferă să se dea în spatele unor autorităţi consacrate. Un tânăr va
suferi mai uşor eşecul unui început de relaţie, dacă acest eşec va fi
provocat de un bileţel care conţinea un vers de Eminescu sau o maximă a
unui guru indian. Pare de neconceput, dar un adolescent preferă să-şi
încredinţeze soarta sa în mâinile unui om care se „pricepe” la cuvinte,
cerându-i să-i redacteze o scrisoare de dragoste către fata pe care o
iubeşte, decât să-şi asume responsabilitatea de a fi el însuşi în faţa
dragostei.
De unde această teamă de a vorbi celui iubit? De unde teama de a vorbi despre dragoste?
A vorbi despre dragoste este la fel de
greu ca şi a vorbi despre Dumnezeu. Aşa cum există oameni care nu cred
în Dumnezeu, tot aşa există oameni care nu mai cred în dragoste.
Dragostea este de la Dumnezeu, ea este
însuşi Dumnezeu. Dragostea este la fel de cuprinzătoare şi la fel de
necunoscută ca şi Dumnezeu, iar despre lucrurile pe care nu le cunoaştem
nu putem vorbi, decât greşind. De aceea, din acest punct de vedere,
este firesc ca oamenii să nu se simtă stăpâni în faţa dragostei, să-şi
conştientizeze incapacitatea de a comunica verbal starea pe care o
trăiesc.
Ceea ce nu este normal, este faptul de a
lăsa pe alţii să-ţi definească propria ta trăire. Noi trebuie să
înţelegem că dragostea nu are nevoie de purtători de cuvânt, să
înţelegem că cea mai scumpă declaraţie de dragoste este prezenţa şi că
un cuvânt poate să transmită ceva numai în măsura în care cel ce l-a
rostit este prezent el însuşi în acel cuvânt.
Hristos ne-a arătat că ne iubeşte nu pentru că ne-a vorbit frumos, şi, îndrăznesc să spun, nici măcar pentru că a murit pentru noi, ci, mai ales pentru că ne-a încredinţat că El Însuşi este cu noi până la sfârşitul veacului. S-ar fi putut întâmpla ca Cel ce a murit pentru noi 2000 de ani în urmă să-şi schimbe relaţia faţă de omenire acum sau mâine, după cum mulţi îndrăgostiţi care au făcut gesturi de jertfă s-au schimbat în timp.
De aceea, nimic nu ne încredinţează de dragostea lui Hristos, decât făgăduinţa Lui de a fi cu noi până la sfârşitul veacului. Moartea lui Hristos pe cruce nu trebuie luată ca o
demonstraţie de iubire, deşi a fost şi asta, căci cei ce iubesc nu au
nevoie de demonstraţii. Sfinţii l-ar fi iubit pe Hristos chiar dacă El
ar fi ales o altă cale de răscumpărare a omului, decât moartea Sa pe
cruce. Însă nimeni n-ar fi suferit despărţirea de Hristos şi dacă
Hristos s-ar fi despărţit de noi după Învierea Sa, nu numai cuvintele
Lui cele pline de dragoste, ci şi însăşi moartea Sa cea din dragoste
n-ar fi însemnat nimic.
Iată de ce cea mai scumpă declaraţie şi
dovadă a dragostei este prezenţa, este legământul, pe care şi Hristos
l-a făcut cu noi, acela de a fi împreună până la sfârşitul veacurilor.
Hristos este prezent în cuvintele pe care
le-a rostit. Evanghelia nu este o simplă informaţie despre dragostea
lui Hristos faţă de noi, Evanghelia este o prezenţă de netăgăduit.
Oricine citeşte Evanghelia se împărtăşeşte de Hristos, Îl primeşte în
sine pe Hristos.
Cuvintele de dragoste ale oricăruia
dintre noi sunt şi rămân cuvinte de dragoste numai în măsura în care noi
înşine suntem prezenţi în acele cuvinte, adică le îndeplinim.
Evanghelia mai este numită şi adunare de
„cuvinte ale vieţii veşnice”, aşa cum a fost descoperită de către Înger
sutaşului pomenit în Faptele Apostolilor. Altfel spus, atât cuvintele,
cât şi faptele noastre, au o valoare numai în măsura în care pot rămâne
veşnice, veşnicie pe care o primesc din împărtăşirea cu Cel singur
veşnic, Dumnezeu.
Aşadar, dragostea este mai întâi de toate
prezenţă, poate nu atât fizică, cât duhovnicească, prezenţă
atotcuprinzătoare, prezenţă până la identificare. Este o prezenţă în
care doar Cel iubit mai există, iar noi ne micşorăm şi ne golim pentru a
lăsa loc Aceluia să ne cuprindă şi să ne umple de prezenţa Sa. În faţa
acestei întâlniri Sfântul Vasile cel Mare a găsit să zică doar cuvintele
pe care adunarea credincioşilor le cântă până astăzi în biserici: „Să
tacă tot trupul omenesc, căci Împăratul împăraţilor şi Domnul domnilor,
Hristos Dumnezeul nostru, vine să Se junghie şi să Se dea spre mâncare
credincioşilor…”
Savatie Bastovoi: Teama de a vorbi celui iubit
Extrase din cartea: Ortodoxia pentru postmodernisti
Puteti sa adaugati la adrese utile pentru Romanii din Franta si site-ul nostru...
RăspundețiȘtergerehttp://www.efranta.ro
Va multumesc!