sâmbătă, 18 septembrie 2010

Cum inteleg eu articolul socant de pe Apologeticum, cu P. Proclu

Motto:
Deci zicea Iisus către iudeii care crezuseră în El: Dacă veţi rămâne în cuvântul Meu, sunteţi cu adevărat ucenici ai Mei;Şi veţi cunoaşte adevărul, iar adevărul vă va face liberi. Ei însă I-au răspuns: Noi suntem sămânţa lui Avraam şi nimănui niciodată n-am fost robi. Cum zici Tu că: Veţi fi liberi? Iisus le-a răspuns: Adevărat, adevărat vă spun: Oricine săvârşeşte păcatul este rob al păcatului. Iar robul nu rămâne în casă în veac; Fiul însă rămâne în veac. Deci, dacă Fiul vă va face liberi, liberi veţi fi într-adevăr. Ştiu vă sunteţi sămânţa lui Avraam, dar căutaţi să Mă omorâţi, pentru că cuvâtul Meu nu încape în voi. Eu vorbesc ceea ce am văzut la Tatăl Meu, iar voi faceţi ceea ce aţi auzit de la tatăl vostru. Ei au răspuns şi I-au zis: Tatăl nostru este Avraam. Iisus le-a zis: Dacă aţi fi fiii lui Avraam, aţi face faptele lui Avraam. Dar voi acum căutaţi să Mă ucideţi pe Mine, Omul care v-am spus adevărul pe care l-am auzit de la Dumnezeu. Avraam n-a făcut aceasta. Voi faceţi faptele tatălui vostru. Zis-au Lui: Noi nu ne-am născut din desfrânare. Un tată avem: pe Dumnezeu. Le-a zis Iisus: Dacă Dumnezeu are fi Tatăl vostru, M-aţi iubi pe Mine, căci de la Dumnezeu am ieşit şi am venit. Pentru că n-am venit de la Mine însumi, ci El M-a trimis. De ce nu înţelegeţi vorbirea Mea? Fiindcă nu puteţi să daţi ascultare cuvântului Meu. Voi sunteţi din tatăl vostru diavolul şi vreţi să faceţi poftele tatălui vostru. El, de la început, a fost ucigător de oameni şi nu a stat întru adevăr, pentru că nu este adevăr întru el. Când grăieşte minciuna, grăieşte dintru ale sale, căci este mincinos şi tatăl minciunii. Dar pe Mine, fiindcă spun adevărul, nu Mă credeţi. Cine dintre voi Mă vădeşte de păcat? Dacă spun adevărul, de ce voi nu Mă credeţi? Cel care este de la Dumnezeu ascultă cuvintele lui Dumnezeu; de aceea voi nu ascultaţi pentru că nu sunteţi de la Dumnezeu. (Ioan, 8, 31-47)

***

Citind articolul SOCANT: Parintele pustnic Proclu a fost amenintat sa nu mai vorbeasca despre cipuri de pe Apologeticum, am constatat ca este mult mai mult decat atat. Este cutremurator la ce a putut sa se ajunga!
Si pentru a intelege mai bine ce vreau sa spun, am ales sa comentez exact pe textul de la Apologeticum (scris mai jos in italic), asa cum se poate vedea in cele ce urmeaza.

Duhovnicii sunt impreuna si spun toti acelasi lucru, chiar daca fiecare in felul sau, fiecare cum l-a luminat Dumnezeu, si nici unul nu are curajul sa spuna despre altul ca nu spune sau nu face bine ce face.


Nu stiu de ce ar fi o problema de curaj ca un duhovnic sa spuna despre altul ca face bine sau nu. Caci daca unul dintre ei s-ar intampla sa greseasca, omeneste fiind, celalalt frate intru Hristos ar putea sa gaseasca o modalitate sa-i spuna, cu dragoste si cu duhul blandetii, ca ceea ce face nu este bine, mai ales daca acesta este un indrumator de suflete, ca nu cumva si pe altii sa-i duca pe un drum gresit.

Insa cei care incearca sa le scoata nod in papura si sa ii vadeasca de diferente unii fata de altii, nu fac decat sa dea de gol lucrarea duhului satanic din ei, pentru ca doar satana dezbina, diavolos = dezbinatorul, si dupa cum spune Sfantul Ignatie Briancianinov, a evidentia o lucrare a Duhului la un duhovnic si a micsora o alta lucrare, a aceluiasi Duh, la alt duhovnic, este semn de cugetare trupeasca, pe care Sfantul Apostol Pavel o osandeste dur:
"Cata vreme este intre voi pizma si cearta si dezbinari, nu sunteti, oare, trupesti si nu dupa firea omeneasca umblati? Caci, cand zice unul: Eu sunt al lui Pavel, iar altul: Eu sunt al lui Apollo, au nu sunteti oameni trupesti? Dar ce este Apollo? Si ce este Pavel? Slujitori prin care ati crezut voi si dupa cum i-a dat Domnul fiecaruia. "(1Cor. 3:3,5)

Oamenii sunt diferiti intre ei pentru ca asa i-a creat Dumnezeu. Unitatea lor insa se realizeaza in acelasi Duh al Adevarului, in Hristos. Asa cum si Duhul are mai multe "straluciri" si duhovnicii se pot invrednicii de unul sau mai multe daruri. Dar diferentele, la care se refera cei care au scris articolul, nu sunt cele reiesite din lucrarea Duhului, ci se vede treaba ca sunt cu totul altele... Si citind in continuare vedem ca ceea ce numesc ei diferente are intelesul de dezbinare, aparuta nu intre parintii duhovnici, bineinteles, ci intre ucenicii unuia si altii... pe care ii acuza de duh satanic.
Nu se pierde insa din vedere a aduce aici si argumente scripturistice, pornind de la ceea ce a spus Sf. Ignatie Briancianinov (unde mai exact?), si a demonstra ca, dezbinarea de care ei vorbesc, este "semn de cugetare trupeasca". Si iata ca ne gasim in fata unui diagnostic pe care numai un parinte duhovnic ar putea (in realitate) sa o faca...

Insa acesti “luptatori” care vin cu ieromonahi de tip nobody pe care ii opun marilor duhovnici sunt la fel de trupesti ca si ei; ravnire, prigonire, imperechere, asta scrie pe ei.
Iata ce recomanda Sfantul Pavel, in Romani 16:17:
"Si va rog pre voi fratilor, sa va paziti de cei ce fac imperecheri si sminteli impotriva invataturii care ati primit-o. Departati-va de ei."
Oare indeamna Sfintul Pavel la dezbinare, sau la unitate? Acelasi Sfint Pavel, spune la Galateni 5:19-20:
"Iar faptele trupului sint:… vrajbile, sfezile, zavistiile, maniile, galcevile, imperecherile, eresurile."

Iata ca aici vedem, mai intai, un nou tip de monah in biserica ortodoxa, si anume "de tip nobody". Oare cine face aceasta afirmatie? Cineva care face parte tocmai din aceiasi biserica ortodoxa? Dar daca vrem sa citim printre randuri, ne punem intrebarea daca nu cumva se face referire la Parintele ieromonah Teofan Popescu de la Putna, al carui interviu a aparut pe site-ul celor de la Razboi intru Cuvant, zilele trecute, si care a avut o pozitie echilibrata in ceea ce priveste abordarea problemei cipurilor. Ei, pare-se ca, aceasta pozitie echilibrata a stanjenit pe cei care se ascund sub paravanul parintelui Justin Parvu, de la Petru Voda, si sub numele caruia isi permit sa faca tot felul de afirmatii mai mult decat alarmiste.
Dar gravitatea lucrurilor sta si in enumerarea unor inchipute patimi, a celor pe care ei vor sa-i calce in picioare cu orice pret: "ravnire, prigonire, imperechere" si nu numai...
Pe de alta parte imi este neclar, daca, pe deasupra, acestea sunt atribuite si "ieromonahilor de tip nobody", caci de "luptatori" am inteles la cine fac referire; dar cine oare sunt "ei"?

Cautand mai departe in Sfanta Scriptura citatul din Romani 16,17, pe care apologetii il aduc, il gasesc si sub o alta forma:
"Şi vă îndemn, fraţilor, să vă păziţi de cei ce fac dezbinări şi sminteli împotriva învăţăturii pe care aţi primit-o. Depărtaţi-vă de ei." 
 Sau, in Biblia tradusa de IPS Bartolomeu Anania, acelasi citat il gasim:
"Şi vă rog, fraţilor, să vă păziţi de cei ce fac dezbinări şi poticniri împotriva învăţăturii pe care aţi primit-o. Feriti-vă de ei. "
Astfel am ajuns sa ma intreb din ce Biblie au venit ei cu citatul acesta. Oare dintr-una scrisa special pentru anumiti monahi? Caci "cei ce fac imperecheri" pare a nu fi totuna cu "cei ce fac dezbinari" si "cei ce fac poticniri". Dar cand se vrea demonstrarea unui anumit lucru, se pare ca si cuvintele din Biblie pot fi folosite cu intelesuri in serviciul duhurilor... nu tocmai ortodoxe. Oare cine isi permite sa faca asa ceva?
Si ca sa nu fie niciun dubiu ca se refera la "faptele trupului", se aduce in continuare tot  un citat din Biblie, ca deh, asa pare mai credibil ceea ce vor sa inoculeze!

Si, spre mingiiere, iata ce spune Sfintul Apostol Iuda, in epistola sa soborniceasca:
Iar voi, iubitilor, aduceti-va aminte de cuvintele care s-au zis mai inainte de Apostolii Domnului nostru Iisus Hristos. Caci au zis voua, ca in vremea de apoi vor fi batjocoritori, care vor umbla dupre poftele lor cele necurate. Acestia sunt cei ce fac dezbinari, sufletesti, care nu au Duhul. Iar voi, iubitilor, intru sfanta credinta voastra zidindu-va, si intru Duhul Sfant rugandu-va. Pre voi singuri intru dragostea lui Dumnezeu va paziti, asteptand Mila Domnului nostru Iisus Hristos, spre viata cea vesnica. Si pre unii sa-i vaditi de se vor desparti. Iar pre altii cu frica sa-i mantuiti, rapindu-i din foc; si sa-i certati cu temere, urand si haina cea de la trup spurcata.

Un alt citat adus de ei din Biblie ( Iuda 1, 17-23 ), se pare ca acum ii mangaie, caci pe de-o parte sunt ei, cei care se roaga in Duhul Sfant, si pe de alta parte sunt ceilalti, (a se subantelege chiar din context ca se refera la cei de la Razboi intru Cuvant), care in opinia lor sunt batjocoritori, umbla dupa poftele cele necurate, fac dezbinari sufletesti, si nu au Duhul. Si cum sa nu ramai de-a dreptul socat, de o astfel de "mangaiere"...

Ceea ce au facut cei de la razbointrucuvant este demn de cele mai josnice persoane, fara frica de Dumnezeu si cu ura cumplita fata de Parintele Justin si de manastirea Petru Voda. Ei, cei care daca i-au calcat pragul Parintelui macar o data, isi permit sa-i pomeneasca numele in jocurile lor parsive, manipuland lumea si aducand marturie mincinoasa Parintelui pustnic Proclu. 

 Din ceea ce au scris pana acum, de la inceputul articolului, nu se vede concret care sunt faptele, ce merita a fi infierate, a celor de la Razboi intru Cuvant, dar in schimb, li s-au pus in spate tot felul de invinuiri, continuand cu "ura cumplita fata de Parintele Justin si de manastirea Petru Voda" si fiind acuzati de "jocuri parsive" si ca manipuleaza lumea. D-abia acuma insa, se face o refrire mai clara la ei, si mai exact, la faptul ca au pus pe site-ul lor un interviu cu Parintele Proclu,  ceea ce este caracterizat ca "aducand marturie mincinoasa Parintelui pustnic Proclu." Nu putem intelge cum se poate face lucrul acesta, din moment ce spusele parintelui Proclu nu pot fi ele insele o marturie mincinoasa asupra lui insusi!

Mai jos veti putea asculta o inregistrare luata de niste apropiati de-ai nostri, la 2 zile dupa ce acesti talhari intru cuvant au fost la Parintele Proclu (29 august), care era foarte amarat de toate minciunile lor sfruntate. Au ajuns sa-i zica ca Parintele Arsenie nu e impotriva actelor cu cip. 

 Primul lucru care imi sare in ochi este porecla (de fapt una dintre ele) pe care o dau celor de la Razboi intru Cuvant, numindu-i "talhari intru cuvant". Si cum, din dragostea lor frateasca vadita pana acum, nu cred ca i-au asimilat cu cel care a intrat primul in Imparatia Cerurilor - insusi folosirea pluralului poate demasca acest lucru - ma mai intreb, oare cum pot ei sa schimonoseasca un nume, in timp ce se vor a fi chiar si niste apologeti ai numelui, care nu poate fi alaturat insemnului fiarei. Si daca lucrul acesta ar fi valabil doar pentru numele de botez, am vazut ca, asta nu i-a impiedicat pana acum sa-i infiereze satanei in fel si chip. 

Datorinta nevredniciei noastre, Parintele Proclu a cedat amenintarilor venite de la “autoritati” si a zis ca pana nu va avea descoperire de la Dumnezeu ca sa vorbeasca din nou despre cipuri, va refuza pe oricine ii cere aceasta si mai grav ca e posibil sa nu mai primeasca pe nimeni. Iata ce au putut sa faca acesti nemernici, iude adevarate care nu stiu decat sa faca rîcă intre oameni. 

Nu stiu cum sa inteleg cuvantul "nevrednicie"...caci folosindu-l suna a smerenie, in fata caruia parintele Proclu, dupa spusele lor, s-a pliat, trecand peste "amenintarile venite de la autoritati" si le-a zis ca "pana nu va avea descoperire de la Dumnezeu, ca sa vorbeasca din nou despre cipuri, va refuza pe oricine ii cere aceasta". De aici mai intelegem ca ei ar fi fost cam ultimii carora parintele Proclu le-ar fi vorbit de cipuri, si ca intre data cand au fost cei de la Razboi intru Cuvant, si cea in care au fost "apropiatii celor de la Apologeticum", intr-un interval de 2 zile, s-au mai perindat si "autoritatile" pe la parintele Proclu, care se pare ca l-au amenintat, si in urma caruia a decis sa nu mai vorbeasca despre acest subiect. Mai, asa sa fie? Dar cine este tapul ispasitor in toata aceasta poveste? Pai, de la inceput si pana la sfarsit, cei de la Razboi intru Cuvant, pe care si de data aceasta nu pierd ocazia sa-i faca "nemernici, iude adevarate care nu stiu decat sa faca raca intre oameni".

Cand i s-a amintit Parintelui Proclu de ce a zis anul trecut despre cipuri, el a zis ca nu a spus minciuni, dar tocmai ca a vazut ca nu este inregistrat, Parintele a avut curajul sa zica mai multe. Din pacate inregistrarea s-a facut cu un telefon a carui baterie era descarcata si nu a surprins toata discutia cu Parintele. 

 Evident, putea sa spuna parinte Proclu ca anul trecut a spus minciuni, iar acuma spune adevarul...
Din cele spuse in continuare, se deduce insa ca cei care au facut inregistrarea, pe care o pune Apologeticum in articolul lor, nu este luata nici cu autorizatia si nici cu binecuvantarea parintelui Proclu!!! Si vedem ca in aceasta inregistrare apologetica, Parintele Proclu, nu mai spune ca in interviul care apare pe site-ul celor de la Razboi intru Cuvant :"“Amu, trebuie asa: dat la aparat ce am vorbit eu.” Este foarte clar, ca a lua un astfel de interviu, ca cel prezentat pe site-ul Apologeticum, nu este lucru curat! Si cum se face ca au dat acest interviu cu Parintele Proclu, tocmai acum, in septembrie, imediat dupa ce, cei de la Razboi intru Cuvant au facut public interviul lor? Nu se vrea prin aceasta a fi o replica?...amara din nefericire...
Ce sa mai pomenesc aici, ca inregistrarea s-a facut si cu un telefon portabil, care, bineinteles ca are cip, si care, permite inregistrarea tuturor convorbirilor pentru cine trebuie. Un mijloc mult mai eficient pentru a afla date despre persoana, chiar mai bun decat cipul...din acte, pentru care se face atata dezbinare.

Iata ce a declarat Parintele, cu durere:

A se citi: facatura interviului cu parintele Proclu.

La mine vine lume multa si eu nu cunosc care, de unde-i si amu am primit… acei care au venit au zis ca sunt contra “partidului”, eu si Parintele Justin.

Vin oameni care se duc la mine, de la mine la el, de la el la mine, dar nu stiu ce s-o facut ca a trebuit ca cei mai mari sa spuna ca cipurile nu sunt vatamatoare… au zis asa, tine s-or de capul lor, ca sa puna in cap, dar nu pe toate masinile, asta e treaba lor, nu-i treaba mea. Si eu am vazut cata vorbire s-a starnit si am spus asa in fata lor: preotii bisericii sa vorbeasca, dar nu eu; sa ma puna pe mine sa vorbesc, sa-i lamuresc, daca eu n-am nici carte si eu nu stiu ce-i acela cip.

De Parintele Justin asa am vorbit cu ei, am zis asa: am datoria a-i pomeni la rugaciune pe toti, mici, mari, pe toti, ca doresc sa se duca toti in rai, dar ca sa spun: nu sunt contra nimanui… si cauta pe toate caile sa-i tulbure pe calugari si pe maici si pe crestini, sa ia de la una sa duca la altul, s-amu a venit cineva din Anglia, niste personae, nu stiu de unde au stiut de mine; si au spus ca a venit un Parinte [Ioan] si a zis ca a fost pe aici, la mine si cand s-a dus inapoi a vorbit de rau pe mine si Parintele Justin… dar de unde au aparut unele persoane, au inceput a ma provoca despre cipuri; a trebuit ca sa spun … nu ar fi bine sa inchid poarta? Sa stea si ei oleaca la aer. Nu-i bun asa? Asa le-am spus: eu cat pot, Biserica, preotii Bisericii sa vorbeasca, nu eu; de ce m-ati pus pe mine? Nu, eu n-am treaba cu nimeni, eu atata: daca ma intreaba cineva cum vreau sa ma mantuiesc, da, vorbesc si le-am spus asa: ca sa puteti scapa de indoiala asta, numai prin pocainta, prin marturisire, ..si a nu adormi cu gandul in alta parte. Ca pe masura ce ai credinta in bunul Dumnezeu, rugaciunea mea e mai mica, dar credinta ta e mai mare, ca asa spune Mantuitorul: Fie tie dupa credinta ta!

Dar asa trebuie, cat pot.. ca am pus o lacata la poarta aicea… dar a venit cineva si n-am mai pus-o.. amu imi mai trebuie o lacata s-o pun aicea (aratand spre gura). Cui ii trebuie sfaturi sa se duca la duhovnicul lui, ca eu, cat pot, a nu le mai da (sfaturi), ca le spun una, el intelege alta si altfel spune la altul si cum e… au facut un fel de legatura ca sa-mi astupe gura, dar are grija Dumnezeu de ei… are grija, asa. Am primit un raspuns asa, ca a venit cineva ca cipu’ nu-i periculos, ca zice ca si patriarhu si toti zice ca n-are valoare, asa, adica nu mai atunci cand il pune in cap. Stii ce, dar nu poti sa spui la nimeni, noi asteptam niste vremuri grele.. sa avem mila de toti, dar eu n-am fost la Petru Voda. Altii asta incearca: sa va puna in razboi cu Petru Voda… eu nu am nimica, n-am treaba .. dar am zis catre ei: sunt dator a ma ruga si pentru Parintele Justin, sa ajungem in rai. Dar incolo nu cunosc altceva nimic, atata spun: doresc mantuirea tuturor si mai este ceva: sunt judecatile lui Dumnezeu asa de mari si nepatrunse de mintea noastra.

- Parinte dar ii credeti cand zic ca nu-i periculos?
- Sigur, ca au zis ca sunt contra partidului, adica republica, guvernul
- Dar republica de cine este condusa? Nu de antihristi?
- Apoi na…uite ceva, mi-au pus capac sa nu zic nimica
- Cine? Vreun ierarh?
- Pai nu.. astia ..autoritatile.. au zis ca o sa fiu chemat… trebuie lucrat in asa fel…altfel…mai baiete, mai baiete e sfarsitul lumii …
S-amu vreau asa: dorinta mea este sa nu sufere nimeni din cauza mea …cum sa spun, Parintele Arsenie nu-i cu cipurile.. - Ba da!
- Si el?
- Da. El zice: Eu nu iau asa ceva. Pe mine ma cheama Arsenie si eu nu i-au asa ceva!
- Uite ceva, eu atata: n-am treaba cu cipurile… o spus cineva o vorba: acei de la Se (securitate) cauta sa faca o dezbinare si noi n-am fost atenti si amu cat pot a nu sta de vorba despre cipuri. Acestea sunt un fel de mergatoare, dar nu te vatama, asa am auzit, nu ne vatama. Daca are altul treaba lui, sa n-am eu. Pentru cei care se-ncurca (luand actele cu cip), a ne ruga pentru ei: Doamne ajuta sa ascapam de el (de cip) !

 Se vede foarte clar cum acest interviu e cusut... cu fir rosu. Frazele sunt, unele chiar ininteligibile, fara cap si fara coada, si insusi duhul parintelui nu poate fi recunoscut.
Cum oare putem sa credem ca parintele Proclu ar putea sa se contrazica astfel, si la un interval de numai 2 zile?

Iata insa ca ceea ce se vadeste acum este ca, in afara Parintelui Justin Parvu, si Parintele Proclu a ajuns sa fie tinta unor interese meschine, in problema cipurilor, care insasi prin acest fapt, se dovedeste a fi diabolica. Lupta impotriva cipurilor, se transforma in lupta impotriva marilor nostrii parinti duhovnici, impotriva ortodoxiei, si chiar impotriva lui Hristos. Ce sa mai zic si de scuiparea, si batjocorirea unor “frati mai mici”…

Oare unde este frica de Dumnezeu? Oare unde este cainta pentru pacate? Raspunsul il vom afla la Judecata, dar pana atunci vom trai poate, si vom mai vedea...

UPDATE :
http://www.razbointrucuvant.ro/2010/09/16/cuvantul-parintelui-pustnic-proclu-despre-ispitele-grele-ale-lumii-si-ale-bisericii-de-astazi-cum-va-fi-sfarsitul-lumii-si-ce-avem-noi-de-facut-fara-sfatul-duhovnicului-sa-nu-faca-niciun-pas-ca/comment-page-1/#comment-40424
http://www.razbointrucuvant.ro/2010/09/16/cuvantul-parintelui-pustnic-proclu-despre-ispitele-grele-ale-lumii-si-ale-bisericii-de-astazi-cum-va-fi-sfarsitul-lumii-si-ce-avem-noi-de-facut-fara-sfatul-duhovnicului-sa-nu-faca-niciun-pas-ca/comment-page-1/#comment-40433
http://www.razbointrucuvant.ro/2010/09/16/cuvantul-parintelui-pustnic-proclu-despre-ispitele-grele-ale-lumii-si-ale-bisericii-de-astazi-cum-va-fi-sfarsitul-lumii-si-ce-avem-noi-de-facut-fara-sfatul-duhovnicului-sa-nu-faca-niciun-pas-ca/comment-page-1/#comment-40463
http://www.razbointrucuvant.ro/2010/09/16/cuvantul-parintelui-pustnic-proclu-despre-ispitele-grele-ale-lumii-si-ale-bisericii-de-astazi-cum-va-fi-sfarsitul-lumii-si-ce-avem-noi-de-facut-fara-sfatul-duhovnicului-sa-nu-faca-niciun-pas-ca/comment-page-1/#comment-40467

http://blog.pustniculdigital.info/articole/286/

http://apologeticum.wordpress.com/2010/09/19/parintele-proclu-ne-vorbeste-despre-dezbinatorii-de-la-razbointrucuvant-ric-no-comment/

http://www.razbointrucuvant.ro/2010/09/16/cuvantul-parintelui-pustnic-proclu-despre-ispitele-grele-ale-lumii-si-ale-bisericii-de-astazi-cum-va-fi-sfarsitul-lumii-si-ce-avem-noi-de-facut-fara-sfatul-duhovnicului-sa-nu-faca-niciun-pas-ca/comment-page-1/#comment-40497

 http://blog.pustniculdigital.info/articole/287/

http://www.razbointrucuvant.ro/2010/09/16/cuvantul-parintelui-pustnic-proclu-despre-ispitele-grele-ale-lumii-si-ale-bisericii-de-astazi-cum-va-fi-sfarsitul-lumii-si-ce-avem-noi-de-facut-fara-sfatul-duhovnicului-sa-nu-faca-niciun-pas-ca/comment-page-1/#comment-40503

Un comentariu:

  1. Foarte buna "talcuirea " dvs.

    Pentru mine a fost o surpriza placuta sa constat ca Parintele Proclu i-a primit pe administratorii de la Razboi intru Cuvant, pentru ca mai dinainte sfintia sa hotarase sa nu mai primeasca. Am considerat ca a fost mila lui Dumnezeu cu dumnealor, ca au fost primiti.
    Dovada ca Parintele Proclu i-a primit cu placere este ca le spune "Bogdaproste ca ati venit!"
    Sper ca "incidentul" acesta cu Apologeticum sa nu le fi umbrit prea tare bucuria intalnirii cu Parintele Proclu.

    RăspundețiȘtergere