Manifestările închinate Sfântului Mucenic Ioan Valahul au cuprins și Festivalul naţional „Ritmuri de toacă", la care au participat 14 elevi de la Seminariile Teologice din Bucureşti, Iaşi, Piatra Neamţ, Slobozia şi Giurgiu. În faţa unei comisii de jurizare care a fost prezidată de Chiriarhul nostru, elevii seminarişti şi-au arătat îndemânarea în această artă de a bate toaca.
[...]
[...]
La finalul concursului, Preasfinţitul Părinte Ambrozie a adresat felicitări participanţilor, subliniind faptul că aceste bătăi de toacă sunt cuprinse cu adevărat într-un act profund liturgic, o rugăciune prin care omul se înalţă la Dumnezeu, făcând legătură între pământ şi cer. Totodată, Preasfinţia Sa a felicitat şi pe organizatorii acestui eveniment, evidenţiind faptul că Seminarul Teologic "Teoctist Patriarhul", prin toate aceste activităţi culturale pe care le desfăşoară, reprezintă o făclie vie ce dăruieşte lumină aici, într-o străveche Cetate creştină precum cea a Giurgiului.
CrestinOrtodox [Teodor Danalache]: Toaca - un cantec al lemnului
Toaca este o rugaciune adusa lui Dumnezeu, marcand trecerea de la timpul cotidian la timpul liturgic.
Batuta la diverse ore, toaca puncteaza timpul de peste zi, chemand la
rugaciune si slujba. Atat crestinii din lume,
cat si calugarii, cunosc sunetul batutului in toaca, ce ii cheama
zilnic la rugaciune. Baterea in toaca, inainte de inceputul slujbei,
cheama pe toti crestinii in Biserica.
Toaca nu este o creatie pur estetica sau
culturala, ci ea este un text liturgic cuprins intr-un act liturgic,
este o rugaciune, este un mijloc de inaltare a omului la Dumnezeu, este ceea ce marcheaza trecerea de la timpul cotidian la timpul liturgic. Cantecul toacei face legatura intre pamant si cer, intre uman si divin, intre ceea ce se cunoaste si ceea ce nu se cunoaste.
Toaca insemna la inceput mijlocul cel
mai simplu si mai usor de a chema pe crestini la sfintele slujbe,
indeplinind acest rol atunci cand clopotele nu existau inca in cultul crestin. In ritm de toaca si-au potrivit crestinii pasii in primele secole, astfel incat si in Biserica Ortodoxa Romana s-a pastrat acest instrument stravechi, cu bogata semnificatie spirituala.
Ce este toaca si cum se realizeaza aceasta?
Toaca este un obiect liturgic
confectionat, de cele mai multe ori, din lemn. Se vor intalni trei
feluri de toaca: toaca mare de lemn (fixa), toaca mica de lemn (mobila)
si toaca de metal (tochita, fixa).
Toaca este in fapt o bucata de lemn,
lunga de doi-trei metri si lata de 20-30 de centimetri. De cele mai
multe ori, in capetele toacei de lemn se dau trei-patru gauri circulare,
spre o mai buna rezonanta a vibratiilor produse de lovirea cu
ciocanelele. Gasita in clopotnite sau in curtile bisericilor, fixata in
doua sfori, sau rezemata de tocul usii bisericii, aceasta este batuta la
inceputul sfintelor slujbe, sau in cadrul procesiunilor, cu doua
ciocanele realizate tot din lemn.
Toaca este uneori confectionata si din
metal, aceasta fiind numita mai ales "tochita". Toaca de fier este
lucrata din metal, ca o sina mai lata, de cele mai multe ori curbata sau
frumos ornata. Toaca de lemn are alaturi de ea doua ciocanele de lemn,
pe cand cea de metal are doua ciocanele de metal. Toaca de lemn poate
fi fixa sau mobila, pe cand cea de metal este intotdeauna fixa (in
clopotnita, in fata bisericii sau intr-o latura a acesteia).
Toaca nu este o simpla scandura, taiata
ca o uluca si pusa in biserica, ci ea este un lucru sfintit, un obiect
de cult, o rugaciune. Precum icoanele, sculptura bisericeasca si
sfintele vestminte nu se fac la intamplare, ci numai dupa un anumit
tipic, si cu multa rugaciune, tot asa se face si toaca. Doar cu rugaciune si gand curat
se cauta lemnul special ales, lucrandu-se cu migala, spre a fi perfect
neted si drept, fara nici un nod pastrat din vechiul copac. Toaca se
face, dupa obiceiul pastrat din Traditia crestina, din lemn de paltin sau de cires, pe cand ciocanelele se fac intotdeauna din lemn de esenta tare (corn, salcam, carpen, etc).
Cum a aparut toaca in cultul crestin?
In perioada persecutiilor impotriva
crestinilor, chemarea la sfintele slujbe se facea personal, fiecare
chemand pe cei ai sai, la ora si locul hotarat in mod ascuns. Dupa ce
persecutiile s-au incheiat, din mila lui Dumnezeu, chemarea la sfintele
slujbe a inceput sa se faca prin folosirea anumitor mijloace specifice
acestora.
Preluand unele dintre instrumentele
evreilor, ca legatura cu neamul lui Hristos, crestinii au intrebuintat,
pentru o perioada instrumentul numit "tuba", care era un fel de trambita
mai mica. Nefiind chiar odihnitoare, aceasta a fost inlocuita, in scurt
timp, cu folosirea ciocanelor de lemn. Cu aceste ciocanele se lovea in
usile crestinilor, intr-un ritm odihnitor, la orele sfintelor slujbe. De
la bataia in usa fiecaruia s-a ajuns, in chip firesc, la bataia intr-un
lemn special lucrat, printre casele crestinilor, sau din turla
bisericii. Aceasta avea sa fie numita "toaca".
Toaca folosita de crestini este atestata documentar inca din secolul al IV-lea. Sfantul Sofronie al Ierusalimului,
in anul 638, vorbeste despre doua tipuri de toaca, toaca de lemn si
toaca de fier, dand toacai si o semnificatie simbolica, de "trambita a
ingerilor". In actele celui de-al Saptelea Sinod Ecumenic de la Niceea,
in anul 787, se mentioneaza obiceiul de chemare la Biserica prin lovire
cu ciocanul intr-o scandura numita "Sfintele Lemne Sunatoare".
Mitropolitul Varlaam al Moldovei,
in Cazania de la 1643, scrie: "Se scula patriarhul de toca si stranse
pe toti crestinii." Arhiepiscopul romano-catolic Marcus Bandinus, in
anul 1646, consemneaza obiceiul romanilor si al grecilor de inconjurare a bisericii batand toaca.
Bisericile si manastirile ortodoxe de pretutindeni s-au inaltat in sunet de toaca.
Astazi, toaca nu mai este singura, ea gasindu-si fratele, clopotul. Pe acesta din urma se pot citi cuvinte ca: "Te chem la rugaciune. Te apar de furtuna." Prin sunetul ei, toaca ne indeamna sa stam treji, sa pazim cetatea duhovniceasca, sufletul. Sa intarim strajile, sa ascutim armele duhovnicesti, credinta, nadejdea, dragostea, postul si rugaciunea.
Parintele Constantin Galeriu,
spune: "Toaca se dezavaluie ca o chemare vie la rugaciune, dar si ca un
cantec de durere si de bucurie, vestind odata cu baterea cuielor
crucii, imnul pascal de Inviere." La prima bataie de toaca incepe si prima bataie a inimii noastre pentru Mantuitorul Hristos. Incepe slujba!
Cum se bate toaca?
Biserica Ortodoxa pastreaza toaca,
folosind-o ca insasi pe o rugaciune curata a naturii, inaltate lui
Dumnezeu, printr-o bucata de lemn. Cultul liturgic este punctat de
sunetul toacai si a clopotului. Toaca vesteste crestinilor inceputul
celor Sapte Laude Bisericesti, al Sfintei Liturghii
si al unor Ierurgii. Crestinul, atunci cand loveste lemnul toacai cu
ciocanelul de lemn, e dator sa spuna in sine o scurta rugaciune: "Doamne
Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul."
Bataia in toaca se face in mod ritmic si cu multe intorsaturi muzicale, dupa maiestria celui ce o bate. Toaca se bate in mai multe feluri, in mai multe locuri si cu mai multe rosturi.
Toaca mica de lemn, numita si "toaca mobila", se bate de obicei inconjurandu-se biserica, pe partea dreapta. In fiecare latura a bisericii se face cate o oprire si trei metanii. Toaca cea mica de lemn se bate si in cadrul tuturor procesiunilor realizate de crestini, fiind folosit un singur ciocanel de lemn.
Toaca mare de lemn, asezata in
clopotnita sau in curtea bisericii, se bate singura sau in combinatie cu
clopotul. Aceasta se bate cu doua ciocanele de lemn.
Toaca de metal, numita "tochita", se bate si aceasta in anumite momente speciale ale slujbei. Unul dintre aceste momente este "Ceea ce esti mai cinstita..." si Axionul, cantat la Sfanta Liturghie.
Toaca de metal, numita "tochita", se bate si aceasta in anumite momente speciale ale slujbei. Unul dintre aceste momente este "Ceea ce esti mai cinstita..." si Axionul, cantat la Sfanta Liturghie.
Toaca de fier se mai bate si la anumite sarbatori mari, ca de exemplu la Inviere, cand se bate impreuna cu clopotele, iar cea de lemn nu se bate.
Intre Joia Mare si noaptea Sfintei Invierii, bataia clopotelor este inlocuita cu sunetul lin al toacai, amintind de cuiele care au fost batute in mainile si picioarele Mantuitorului Hristos la Rastiginirea Lui, pe Golgota. Nu numai sunetul aduce aminte de Patimile lui Hristos, ci si simbolistica lemnului este legata de aceasta, amintind de lemnul Sfintei Crucii.
Initial, toaca se batea diferit in
manastiri, fata de bisericile din lume. La manastire, toaca se batea pe
tot parcursul anului, pe cand in bisericile din lume, sunetul de toaca
se auzea numai inaintea Pastelui, din Joia Mare si pana la Inviere, cand
nu se mai trageau clopotele. Astazi, si la bisericile din lume
toaca rasuna tot anul, impreuna cu clopotele. Toaca nu inlocuieste
clopotul, prin urmare ele pot fi folosite in acelasi timp. Astazi, in
cele mai multe dintre biserici se obisnuieste baterea acetora in trei
stari, adica in mod alternativ: toaca, apoi clopotele, de trei ori
fiecare.
PAGINI WEB:
- Toaca in diferite locuri
PAGINI WEB:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu