Dumnezeu cel iubitor de oameni, iubiţilor, voieşte ca să unească
pe oameni unii cu alţii. Pentru aceasta a pus în raporturile dintre
oameni o lege atât de constrângătoare, încât fiecare om, pentru
folosul lui propriu să aibă nevoie de ajutorul altuia. Agricultorul, de
pildă, nu seamănă numai atât grâu cât îi este lui de ajuns, căci dacă
ar face aşa şi-ar primejdui şi existenta sa şi pe a celorlalţi. De
asemeni şi ostaşul nu se expune pericolelor războiului ca sa se salveze
numai pe el şi pe ai lui, ci ca să dea siguranţă şi linişte şi tării
sale.
La fel şi negustorul nu aduce numai atâta marfă cât îi este lui de
ajuns, ci şi pentru mulţi alţii. Dacă n-ar fi pus Dumnezeu între oameni
legea de a avea fiecare nevoie de ajutorul altuia, în adevăr oamenii
n-ar urmări deloc folosul celor din jurul lor; dar pentru aceasta
Dumnezeu a înlănţuit în aşa fel lucrurile ca nimeni să nu poată ajunge
la folosul său până ce mai întâi n-a contribuit la folosul celorlalţi.
Nici chiar să ne mântuim nu-i cu putinţă dacă nu avem această dragoste
unii fată de alţii. Mai mult: chiar dacă ai ajunge la cea mai înaltă
concepţie despre viată, dar dacă nu te-ai îngriji de cei pierduţi, nu
vei dobândi nici o îndrăzneală înaintea lui Dumnezeu.
„Chiar daca mi-asi împărţi averea mea şi mi-aşi da trupul meu să-l
ardă, spune dumnezeescul Apostol, dar dragoste nu am, nici un folos nu
am” (I Corinteni, XIII, 3).
Dacă vrei să afli ce armă preţioasă este dragostea pentru fraţi, —
chiar dacă ei ar fi necredincioşi — şi purtarea liniştită, blândă şi
omenoasă, ascultă ce spune acelaşi fericit apostol Pavel, atunci când a
fost dus spre a fi judecat de un judecător necredincios: „Mă
socotesc fericit că am să fiu judecat de tine!” (Faptele Apostolilor,
XXVI, 2).
Pavel n-a spus aceste cuvinte ca să-l linguşească — ferească Dumnezeu! — ci a voit să-l câştige prin bunătatea sa. De aceea în parte l-a şi
câştigat: cel care mai nainte era, socotit ca osândit, a atras de partea
sa pe judecător; iar acesta, fiind doborît, mărturiseşte în faţa
tuturor cu strălucită voce biruinţa zicând: „Aproape că m-ai convins ca
să ma fac creştin!” Şi iată ce răspunde Pavel: „M-aşi ruga să ajungi
ceea ce sunt eu, nu numai tu, dar şi toţi cei de faţă” (Faptele
Apostolilor, XXVI, 28, 29).
Vom fi oare vrednici de iertare, când Pavel ne cere să avem în
treburile noastre atâta tact, dar noi nu ne dăm nici cea mai mică
osteneala? Nu socoti că este lucru ruşinos faptul că avem nevoie de
alţii! Aceasta este opera nespusei înţelepciuni a lui Dumnezeu! Cu toate
că avem nevoie unii de alţii, totuşi nici imperativul acestei nevoi nu
ne face să ne purtăm cu prietenie între noi. Dar n-am fi oare nişte
fiare sălbatece, dacă n-am avea nevoie de nimeni pentru treburile
noastre? Dumnezeu a făcut cu sila şi cu forţa să depindem unul de altul
şi în fiecare zi trebuinţele noastre vin în atingere cu trebuinţele
altora. Dacă Dumnezeu ar ridica şi acest frâu, cine ar mai voi oare
să-şi iubească aproapele aşa de repede?
Pentru aceasta Dumnezeu ne-a dat o singura făclie: soarele; a
întins un singur acoperământ: cerul; ne-a dat o singură masă:
pământul. N-a dăruit bogatului mai mult si ceva mai de preţ, iar
săracului mai puţin şi ceva de mai mică valoare. Asta pentru ca unirea
unora cu alţii să fie puternica şi de nedesfăcut şi pentru ca să nu
poată zice cineva: Cutare nu-mi este prieten, nici rudă, nici vecin şi
nu mă leagă nimic de el. Pentru ce să am vreo legătură cu el? Pentru ce
să vorbesc cu el?
Dar nu este aşa! Dragostea pe care trebuie să o arătăm unii fată de
alţii trebuie să depăşească apropierea ce există între prieteni. Se
cade să fie atât de mare cât este de mare dragostea unui mădular al
corpului nostru fată de alt mădular. In adevăr; un mădular n-ar putea să
zică altuia, căci ar ii de râs: Ce legătură şi ce apropiere am eu cu
tine? Tot astfel nici un om n-ar putea să zică aşa fratelui său. Chiar
dacă nu ti-i rudă şi nici prieten, totuşi este om, are aceeaşi fire ca
şi tine, are acelaşi Stăpân şi s-a născut pe acelaş pământ.
Cu privire la bani, lăudăm pe cei care nu au nici o datorie; cu
privire la dragoste, însă, pe aceia îi aplaudăm şi-i admirăm care sunt
necontenit datori. Să fim convinşi deci de aceste cuvinte şi să ne iubim
unii pe alţii. Dacă cineva ar vrea să se despartă de tine, tu nu
sfărâma legătura dragostei şi nici nu rosti acel cuvânt de ghiaţă:
„Dacă mă iubeşte, îl iubesc şi eu!” Este la fel cu a zice: „Dacă nu mă
iubeşte ochiul cel drept, îl scot!” Dimpotrivă, când nu vrea să te
iubească, atunci arată-i mai multa dragoste ca sa-l atragi spre tine.
Căci cu adevărat este mădular al tău. Când un mădular s-a rupt din
trupul nostru din vreo nenorocire oarecare, facem tot ce se poate şi ne
arătăm atunci mai mare grijă ca să-l punem la locul lui iarăşi. Aşa
trebue să ne purtăm şi cu cei cari nu ne arată dragoste. Atunci este
rasplata noastră mai mare, când vom atrage prin dragostea noastră, pe
cel care nu vrea sa ne iubeasca. Dacă Domnul ne porunceşte să chemăm la
cină sau la ospăţ pe cei cari nu pot să ne răsplătească spre a avea şi
mai mare răsplată de la Dumnezeu, cu cât mai mult trebue să facem
aceasta când este vorba de dragoste.
Dacă iubeşti pe cel care te iubeşte, ti-ai primit răsplata; dar daca
iubesti pe cel care nu te iubeşte, îţi este dator Dumnezeu in locul
aceluia. Dar în afara de aceasta: Când te iubeşte cineva nu trebue
să-ti dai multă silinţă să-l iubeşti şi tu; când însă nu te iubeşte,
ai nevoie de ajutor. Să nu faci deci pricină de trândăvie pricina
dragostei! Nici nu spune: „Nu-mi pasă de el dacă e bolnav!”
Căci este o boală răcirea dragostei. Ci tu încălzeşte ceiace s-a
răcit. Daca vrei să fii iubit mult, iubeşte şi tu mult! Când nu iubim
puternic pe cineva să nu cerem nici de la acela, chiar dacă ar fi mare,
chiar dacă ar fi celebru, să ne iubească puternic; dar când iubim pe
cineva cu caldura si sinceritate chiar dacă cel iubit este mic si
neînsemnat, atunci dragostea aceluia faţă de noi ne inconjoara cu cea
mai mare slavă.
Dacă nu ştii să te porţi bine cu fratele tău, cum vei putea să te
porţi bine cu un străin? Dacă nu ştii să-ţi cârmuieşti bine mădularul
tău propriu, cum vei putea să atragi spre tine pe unul din afara ta şi
să te uneşti cu el? Vrei ca sa nu auzi vorbindu-se de rău de tine? Nu
vorbi nici tu de rău pe alţii! Doreşti sa fii lăudat? Laudă şi tu!
Vrei să fii miluit? Milueşte şi tu! Vrei să fii iertat? Iartă şi tu!
Vrei să nu ţi se ia bunurile tale? Nu răpi nici tu pe ale altora! Aşa
să ne purtam cu cei din jurul nostru, cum dorim sa se poarte şi ei cu
noi!
După cum sufletul fără trup şi trupul fără suflet nu formează omul,
tot astfel nu se poate vorbi de dragoste faţă de Dumnezeu dacă nu este
însoţită de dragostea faţă de aproapele.
Vrei să ajuţi pe cineva? Nu te împiedec! Fă-o însă fără să păgubeşti
sau să superi pe altul! Ne-au fost daţi învăţători nu ca sa ne războim
unii cu alţii, ci ca să ne unim unii cu alţii.
Pentru ce eşti singur? Pentru ce nu-ţi faci mulţi prieteni? Pentru ce
nu te faci creatorul dragostei? Pentru ce nu te faci izvoditorul
prieteniei, cea mai mare laudă a virtuţii?
Dupa cum cei cari sunt rai, printr-o tacita intelegere supără mai
mult pe Dumnezeu, tot astfel cei cari trăesc în unire si prietenie sunt
buni si bucura mai mult pe Dumnezeu.
Nu te uni cu cei mulţi la rău! Inainte de a-ţi construi case,
înainte de a-ţi procura alte lucruri, fă-ţi prieteni! Dacă făcătorul de
pace este fiu al lui Dumnezeu, cu cât mai mult este fiu al lui Dumnezeu
cel care face prieteni! Dacă se chiamă fiu al lui Dumnezeu cel
care împacă numai pe alţii, de ce numire nu este vrednic cel
care face prieteni pe cei împăcaţi?
Căci dacă diavolul ne porunceşte tuturor ca să ajungem vrăjmaşi unii
altora, Dumnezeu dimpotrivă ne porunceşte să ne iubim şi să
fim prieteni. Diavolul, lipindu-ne inima de lut şi de construcţii de
cărămidă, adică de bogăţie, nu ne lasă să răsuflăm puţin nici noaptea.
Dumnezeu, însă, ne izbăveşte de această grija zadarnică şi inutilă şi ne
porunceşte să ne adunăm comori în ceruri.
Sa nu ne adunăm aceste comori nedreptăţind pe alţii, ci din propriile
noastre fapte bune. Mai mult: diavolul, după ce ne-a dat o mulţime de
chinuri şi suferinţe, nu numai că nu poate să ajute cu ceva celor
dintre noi munciţi în iad, care sufera cumplit din pricina călcării legii
lui Dumnezeu, dar mai şi măreşte flacăra.
Dumnezeu, însă, care ne-a poruncit să dăm un pahar cu apa rece celui
insetat, nu lasa sa pierdem nici chiar răsplata unei asemenea fapte
neînsemnate, ci ne plăteşte cu multă bogăţie. Nu este oare cea mai
mare nebunie să nu iubim stăpânirea lui Dumnezeu, atât de dulce şi
plină de atâtea bunătăţi şi să slujim neplăcutului şi crudului tiran,
diavolul, care nu poate nici aici, nici dincolo să fie de folos celor
cari asculta de îndemnurile lui?
Să nu fiţi nemulţumiţi de cuvintele pe care am să vi le spun! Eu
numesc prieten al meu nu numai pe cel care mă lauda, ci si pe cel care
mă mustră pentru a-mi îndrepta greşalele mele. Mai cu seamă acesta din
urmă mi se pare că este prieten al meu şi că mă iubeşte. Nu ţi-i deloc
prieten, în adevăr, acela care laudă toate faptele tale fără deosebire
şi pe cele bune şi pe cele rele.
Unul ca acesta nu ţi-i prieten, ci un înşelător şi un făţarnic.
Acela ţi-e prieten şi om cu dragoste şi grijă de tine, care te laudă
când ai săvârşit o fapta buna si te mustră când ai păcătuit cu ceva. Pe
duşman nu-l primesc nici când mă laudă; prietenului, însă, îi dau
dreptate şi când mă mustră. Vrăjmaşul, chiar dacă mă iubeşte, îmi este
neplăcut: prietenul, chiar dacă mă răneşte, îmi face plăcere. „Mai
vrednice de credinţă, zice Scriptura, sunt ranele prietenului decat
sarutările de bună voie ale duşmanului” (Proverbe, XXVII, 6).
In adevăr, prietenul, chiar daca te-ar mustra pe drept sau pe nedrept
nu te jigneşte, pentru ca o face cu dorinţa de a te îndrepta.
Vrăjmaşul, însă, chiar dacă te-ar mustra pe bună dreptate, nu o face ca
să te îndrepte, ci se sileşte să te dojenească mai mult spre a te face
de râs.
Astfel, iubiţilor, nimic nu se poate asemăna cu unirea şi dragostea.
Unde este dragoste şi unire unul nu este singur, ci împreună cu mulţi
alţii. Căci dacă sunt doi oameni sau zece uniţi într-un singur suflet
prin dragoste, unul din aceştia nu mai este unul, ci fiecare din ei
devine doi sau zece; vei găsi în cei zece pe unul si in cel unul pe
zece.
Daca ar fi un duşman, care să atace pe unul din ei, duşmanul îl
atacă ca şi cum ar ataca zece şi astfel duşmanul este răpus. Dacă a
sărăcit unul din ei, totuşi nu este sărac, căci sărăcia este umbrita în
cea mai mare parte. Fiecare din ei are douăzeci de mâini, douăzeci de
ochi, tot atâtea picioare şi fiecare are zece suflete. Aceasta pentru ca
fiecare lucrează nu numai treburile lui, ci şi pe ale celorlalţi. Şi
chiar dacă ar fi o sută de persoane, acelaşi lucru s-ar întâmpla. Asta
poate să se întâmple ori unde: şi în Persia şi în Roma.
Ceea ce nu poate săvârşi firea, aceea are putere s-o indeplineasca puterea dragostei.
Gandeste-te iarăşi cât de mult ar creşte puterea ta dacă ai avea o
mie sau două mii de prieteni? Lucru minunat este acesta că din unul se
fac o mie. Dacă dragostea este un bine atât de mare pentru ce nu căutăm
să dobândim această putere a dragostei, pentru ce nu ne punem pe noi
înşine în siguranţă?
Pentru ce mărginim dragostea noastră la unul sau la doi? Chiar dacă
va fi sărac cel care are prieteni, totuşi este mai bogat decât cei
bogaţi, căci ceea ce nu îndrăzneşte să spună pentru el însuşi aceea o va
spune in locul său prietenul, şi ceea ce nu poate să dăruiască el, o va
dărui prin altul. Unul ca acesta, păzit de aţâţi şutaşi, nu poate să
pătimească ceva rău.
Nu sunt atât de sinceri şi atât de credincioşi ca ei nici paznicii
împăratului. Aceştia păzesc pe împărat de frică şi de nevoie; ceilalţi
din dragoste şi din bunăvoinţă. Mai mult: împăratul se teme de paznicii
săi, pe când celălalt are mai multă încredere în ei decât în el
însuşi.
Şi altfel: Care zid este atât de puternic şi atât de întărit prin
legătura perfectă a pietrelor trainice din care e construit, încât să
reziste atacurilor vrăjmaşilor ca ceata celor cari se iubesc - unii pe
alţii şi cari sunt strânşi într-o singură unire?
Atacurile diavolului le resping; si pe bună dreptate. Căci cei cari
se orânduesc în ordine de luptă contra diavolului sunt de neînvins; de
uneltirile lui şi înalţă trofeele strălucitoare ale dragostei. Sunt ca
şi o liră. După cum coardele lirei sunt multe, dar dau o singură
melodie şi scot o cântare plăcută, tot astfel şi cei cari sunt strânşi
într-un gând dau drumul cântării melodioase a dragostei. Nimic nu poate
să fie mai dulce decât dragostea!
Ce nu poate să facă un prieten sincer? Cât de multă plăcere nu face?
Cât de mult folos nu dă? Cât de multă siguranţă nu procură? Nu se
poate compara un prieten adevărat nici cu nenumărate comori!
Si după cum corpurile cele strălucitoare îşi răspândesc frumuseţea
loc şi asupra locurilor învecinate, tot astfel şi prietenii îşi lasă
binefacerile dragostei lor în toate locurile pe unde se duc. Este mai
bine să mergi prin întunerec decât să fii fără prieteni.
Trupul nu este atât de mult consumat de friguri cât sunt sufletele consumate de lipsa prietenilor.
Atât de mare este dorinţa arzătoare a dragostei, încât pe cei ce-i
iubim, cu toate că nu sunt de faţă, ci absenţi, îi avem în minte în
fiecare zi. Inima celui care iubeşte lasă la o parte toate treburile
numai ca să se unească cu cel dorit.
Dacă cineva vede pe prietenul iubit, dar mai bine zis dacă-şi
aminteşte de el îndată îi tresare inima, fata i se luminează, le suportă
pe toate cu uşurinţă, căci se bucură amintindu-şi de prietenul iubit.
Va simţi oare vreo durere sau se va teme de ceva înfricoşător şi
primejdios cel care are in minte şi-şi aminteşte de cel care s-a
învrednicit să ne iubească cu adevărat, de Hristos?
Nicidecum! Căci dacă toţi se tem de noi când suntem iubiţi de
oameni de seamă, cu cât mai mult când suntem iubiţi de Dumnezeu. Să nu
cruţăm nimic pentru această dragoste de Dumnezeu, chiar dacă ar trebui
să ne dăm averile noastre, trupurile noastre şi chiar sufletul nostru!
Nu este de ajuns să spunem prin cuvinte că iubim, ci trebue să facem dovada si prin fapte.
Hristos nu şi-a arătat dragostea sa faţă de noi numai prin vorbe, ci
şi prin fapte. Un servitor din casele cele mari, care se îngrijeşte de
averea stăpânilor cum se îngrijeşte de bunurile sale proprii, nu-şi
face bunurile sale bunuri ale stăpânilor, ci din contra averea
stăpânilor este averea sa şi se foloseşte de averea lor ca de a sa;
pentru asta multe din slugile celelalte se tem mai degrabă de el decât
de stăpâni.
Prin faptul că şi-a dispreţuit bunurile sale, nu le-a dispreţuit, ci
a câştigat mai mult. Cu cât mai mult va câştiga cineva când se va purta
aşa în lucrurile cele duhovniceşti?
Prin urmare să nu ne îngrijim de cele ale noastre, ca să ne îngrijim
de ele! Mai mult chiar să le dispreţuim ca să le câştigăm! Dacă noi
le vom dispreţul se va îngriji Dumnezeu de ele; dar dacă ne îngrijim
noi de ele le va dispreţui Dumnezeu.
Dacă cineva ar dori să afle cum trebue să iubească cu adevărat, şi
dacă ar dori să cunoască puterea dragostei, să alerge la fericitul
Pavel, maestrul dragostei.
Pavel îl va învăţa cât de mare este durerea şi de câtă tărie
sufletească are nevoie cel care trebue să îndure despărţirea de un
prieten adevărat. Căci acesta, care şi-a desbrăcat trupul, care şi-a
lepădat corpul şi a umblat în toată lumea aproape cu sufletul gol, care
a alungat din mintea sa orice patimă şi a ajuns imitator al apatiei
puterilor netrupeşti, a suportat cu uşurinţă toate suferinţele, ca şi
cum ar fi suferit aceasta într-un trup străin: întemniţările,
lanţurile, arestările, biciuirile, ameninţările, moartea şi tot
felul de chinuri; dar când s-a despărţit de dânsul un suflet
iubit, s-a supărat şi s-a tulburat nespus de mult, pentru că deşi se
aştepta să-şi vadă prietenul iubit nu l-a găsit; pentru aceea a şi
plecat îndată din oraş.
— Pentru ce faci aceasta, Pavele? Ai fost legat de lemn, ai fost
închis în temniţă, ti s-au dat lovituri de bice, de pe spatele tău a
curs sânge; ai învăţat pe alţii taina credinţei, ai botezat, ai adus
jertfe şi n-ai dispreţuit pe niciunul care voia să se mântuiască!
Pentru ce când ai venit în Troada ai şi plecat îndată din ea, cu toate
că ai găsit acolo ţarina desţelenită şi lucrată, gata să primească
seminţele învăţăturii? Pentru ce ai aruncat din mâni atât de mare
câştig?
— Da, răspunde apostolul Pavel, am plecat, pentru că absenţa lui Titu
m-a doborît din pricina tristeţei; sufletul meu a fost turburat
foarte mult. Atât de mult m-a doborît durerea şi aşa m-a biruit, încât
m-a silit să plec.
Ai văzut cât este de mare durerea pricinuită de despărţirea
prietenului iubit? Ai văzut ce lucru jalnic si plin de amărăciune este?
Ai văzut ce suflet nobil şi viteaz trebue să ai ca să suporţi această
despărţire? Pentru cei cari-si iubesc prietenii nu le este deajuns ca
să fie legaţi sufleteşte cu ei şi nici nu-i mângâie atât de mult aceasta; din contra au nevoie de prezenţa lor trupească, iar dacă aceasta nu-i
cu putinţă, mare parte din bucuria lor se pierde.
Vai! cât de inflăcarata este dorinta dragostei! Pavel cel neînfricat
în faţa focului, cel tare ca oţelul, cel neclintit, cel neînduplecat,
cel care a spus: „Cine ne va despărţi de dragostea lui Hristos?
Necazul sau strâmtorarea sau foamea sau prigoana sau golătatea sau
primejdia sau sabia?” (Romani, VIII, 35); Pavel, care s-a împotrivit
pământului şi mării, care şi-a bătut joc de porţile cele de oţel ale
morţii, el, când a văzut lacrimile unor prieteni ai săi, atât de mult a
lăcrămat şi i s-a sfâşiat inima, încât n-a mai putut să-şi ascundă
suferinţa, ci a spus îndată: „Pentru ce plângeţi sfâşiindu-mi inima?”
(Faptete Apostolilor, XXI, , 13).
Ce minune! Adâncul apelor nu i-a sfâşiat inima şi totuşi câteva
lacrămi i-au sfâşiat-o şi i-au rupt-o! „Pentru ce plângeţi sfâşiindu-mi
inima!”
— Spune-mi, Pavele, pentru ce vorbeşti aşa? Au avut atâta putere lacrimile ca să-ţi zdrobească sufletul tău de oţel?
— Da, răspunde Pavel, căci este mare puterea dragostei. Ea mă birue şi
mă stăpâneşte. Tuturor pot să mă împotrivesc în afară de dragoste.
Cine n-ar fi surprins, cine nu s-ar mira de aceste cuvinte? Dar mai
bine cine n-ar fi surprins şi nu s-ar fi minunat după vrednicie de
acest suflet curajos şi ceresc, care, deşi întemniţat, a scris
Filipenilor aflaţi atât de departe de el? Cred că ştiţi cu toţii ce
depărtare este de la Roma până în Macedonia!
Cu toate acestea nici lungimea drumului, nici durata ţinutului, nici
mulţimea grijilor, nici primejdia, nici suferinţele neîncetate, în
sfârşit niciuna, nici alta, nu i-au scos din suflet dragostea şi
amintirea ucenicilor săi, ci-i avea pe toţi în mintea sa.
Mainile sale nu-i erau atât de strâns legate de lanţuri pe cât de
strâns era legat şi ţintuit sufletul lui de dorul ucenicilor. Şi după
cum un împărat dimineaţa se suie pe tronul său şi în timp ce stă în
palatul împărătesc primeşte îndată de pretutindeni nenumărate scrisori,
tot astfel şi acela, stând în temniţă ca într-un palat împărătesc,
primea cu mult mai multe scrisori şi trimitea necontenit creştinilor
din diferite părţi, cari cereau de la sufletul său înţelept lămuriri
asupra tuturor problemelor ce-i interesau. El cârmuia cu atât mai multe
treburi decât împăratul cu cât i s-a încredinţat o conducere mai mare.
Atât de mare este puterea dragostei încât ea îmbrăţişează, uneşte
strâns şi leagă nu numai pe cei cari stau de fată, care sunt alături de
noi şi îi vedem, ci chiar pe cei cari sunt departe. Şi n-ar putea să
taie sau să întrerupă această prietenie, săpată adânc în suflet, nici
trecerea de vreme îndelungată, nici lungimea drumului şi nici o alta
pricină la fel cu acestea.
Asa trebuie să ne arătăm dragostea noastră faţă de cel pe care il
iubim, incat dacă e cu putinta, nimic sa nu ne împiedice de a ne da
viaţa pentru el. Un prieten adevărat este, vrednic de această jertfă!
Un prieten când vede pe prietenul său iubit se bucură şi este cuprins
de veselie, îl îmbraţişează cu o imbratisare pricinuitoare de bucurie
sufleteasca nespusă.
Chiar când îşi aminteşte de el ii tresare inima şi
se întraripează; nu se simte sătul nici chiar dacă îl vede în fiecare
zi. Nimic nu este al lui care să nu fie şi al aceluia.
Cele pe care le cere de la Dumnezeu în rugăciunea sa pentru el, pe
acelea le cere şi pentru prietenul său. Cunosc pe cineva, care
rugându-se sfinţilor pentru prietenul său, îi ruga ca mai întâi să facă
rugăciuni către Dumnezeu pentru prietenul său si după aceea pentru el.
Cunosc şi pe Pavel, care-şi da sufletul cu plăcere, deşi nu era rugat
s-o facă, şi prefera să meargă în gheenă pentru prietenii lui.
Trebuie să iubim cu o pasiune atât de arzătoare, încât să nu ni se
pară ca prietenul ni-i dator, ci că noi îi sântem dator lui chiar când
el ni-i dator nouă.
Cel care iubeste nu vrea numai să poruncească, ci să i se
porunceasca. Se bucură mai mult când i se porunceşte decât când
porunceşte.
Cel care iubeşte preferă să facă bine celui iubit decât să primească
să i se facă bine. Vrea mai bine să aibă pe prietenul săi dator decât
să datoreze el aceluia.
Cel care iubeşte vrea să facă bine cu adevărat prietenului sau şi nu
în aparenţa; vrea să facă el început binefacerii şi nu vrea sa fie
începătorul binefacerii de ochii lumii numai. Când spun aceste cuvinte
să nu vă gândiţi la prietenii obişnuiţi, cei cari iau parte la mesele
noastre şi ne sunt prieteni numai cu numele! Dacă cineva are un
prieten, aşa cum l-am descris eu, va înţelege cuvintele mele cu
uşurinţă.
Prietenul este mai plăcut decât viata aceasta pământească.
Mulţi oameni, după moartea prietenilor lor se rugau să nu mai trăiască.
Cu adevărat prietenul este mai dorit decât însăşi lumina.
Este mai bine pentru noi să se stingă soarele decât sa fim lipsiţi de prieteni.
Mulţi oameni, cu toate că văd soarele, trăiesc în întunerec; dar cei cari au mulţi prieteni nu vor avea niciodată vreo supărare.
Totuşi dacă prietenia cuiva te vătăma sufleteşte, îndepărtează de la
tine acea prietenie. Căci dacă noi tăiem de multe ori unele din
mădularele noastre când nu se mai pot vindeca şi când îmbolnăvesc şi pe
celelalte, cu cât mai mult trebuie să facem aceasta când este vorba de
sănătatea sufletului nostru!
Nu-i nimic atât de vătămător ca o tovărăşie rea. Ceea ce nu poate
face necesitatea, aceea o face adeseori prietenia fie spre vătămarea
noastră, fie spre folosul nostru.
Cel care se împrieteneşte cu vrăjmaşii împăratului nu poate să fie prieten cu imparatul.
Este cu mult mai buna ura ce o suferim din partea oamenilor pentru Hristos, decât dragostea ce ne-o arata ei pentru Hristos.
Şi pe bună dreptate, căci atunci când suntem iubiţi din pricina lui
Dumneze noi suntem datori lui Dumnezeu cu cinstea ni se dă; dar când
suntem urîţi pentru numele lui Dumnezeu, atunci Dumnezeu ne este dator
nouă cu cinste.
Aşadar toţi cei cari nu dispreţuim pentru Hristos avuţiile, dar mai
bine spus nu pentru Hristos, ci pentru binele nostru, să ne cutremurăm
când ne gândim la dragostea lui Pavel pentru Hristos.
Pavel nu iubea pe Hristos din pricina faptelor lui Hristos, ci iubea
faptele lui din pricina lui Hristos; numai de un singur lucru se
temea: să nu cada din dragostea către Hristos.
Se temea mai mult de aceasta decât de gheenă, după cum rămânerea în
dragostea către Hristos era pentru Pavel mai dorită decât împărăţia
cerurilor.
Aşadar când Pavel pentru dragostea către Dumnezeu acceptă să cadă şi
în gheenă şi să cadă şi din împărăţia cerurilor, dacă i-ar fi propus
cineva pe acestea, două, iar noi nu dispreţuim nici viaţa prezenţă,
suntem oare vrednici să ne atingem de încălţămintea lui, odată ce suntem
atât de departe de măreţia sa? Pentru aceasta şi Hristos spunea:
„Cel care-şi va pierde sufletul pentru Mine il va afla” (Matei, XVI, 26)
şi: „Cel care mă va mărturisi înaintea oamenilor, îl voi mărturisi şi
eu înaintea Tatălui meu care este în ceruri” (Matei, X, 32). Măreaţă
este îndeplinirea unei asemenea fapte şi depăşeşte aproape firea
omenească.
Iar pe aceasta o cunosc bine cei învredniciţi de cununile muceniciei.
Nici un cuvânt omenesc nu va putea să o descrie. Săvârşirea ei este
fapta unui suflet curajos şi este peste măsură de minunată. Cu toate
acestea, Pavel a spus că o asemenea faptă minunată fără dragoste nu
foloseşte la nimic, chiar dacă ar fi unită cu sărăcia.
Voi încerca să arăt pentru ce Pavel a vorbit aşa. Dar mai întâi să
cercetăm cum poate să nu aibă dragoste cel care-şi împarte averile
sale. Cel care este gata să-şi dea trupul să-l ardă şi probabil şi cel
care are harurile profeţiei şi ale vorbirii în limbi, este cu putinţă să
nu iubească, dar cum este cu putinţă să nu iubească cel care, nu
numai că-şi dă averile sale dar le şi împarte? Ce putem dar spune?
Sau că a presupus ca existent ceea ce nu exista, lucru pe care Pavel
obişnuieşte să-l facă când vrea să înfăţişeze ceva în chip iperbolic.
Spre exemplu, scriind Galatenilor zice: „Dacă noi sau înger din cer
v-ar binevesti altceva decât ceea ce aţi primit, anatema să fie!” (I,
8). S-a exprimat aşa cu toate că nici el şi nici un înger n-avea să facă
aceasta, ci, ca să exagereze oarecum lucrurile, a afirmat ceva care
n-are să se întâmple deloc în viitor.
Un alt exemplu din Epistola către Romani, unde spune: „Nici
îngerii, nici începatoriile, nici puterile nu vor putea să ne despartă
de dragostea lui Hristos” (VIII, 38—39). Pavel n-a vrut să spună prin
aceste cuvinte că îngerii aveau să facă aceasta, ci si aici presupune
ceea ce nu poate să fie ca ceva existent. Tot astfel şi în cuvintele:
„Nici o altă făptură oarecare” (VIII, 39), cu toate că nu mai există o
altă făptură, odată ce a cuprins prin cuvintele „cele de sus şi cele de
jos” toate făpturile.
Si în aceste cuvinte presupune ceea ce nu există, ca să arate cât de
mare este dragostea lui pentru Hristos. Acelaşi lucru îl face şi când
spune că „Chiar dacă cineva ar da totul, dar dragoste nu are, nimic nu
foloseşte” (I Corinteni, XIII, 3).
Prin aceste cuvinte Pavel a putut să spună ceea ce am susţinut mai
sus sau vrea sa unească strâns pe cei cari dau cu cei cari primesc şi
să nu dea fără să însoţească datul de o mişcare sufletească, ci sa aibă
milă, să se plece, să se îndure si să sufere împreună cu cei ce sânt în
nevoi.
Pentru aceasta Dumnezeu ne-a dat poruncă să facem milostenie.
Dumnezeu putea negreşit să hrănească pe saraci si fara ajutorul
nostru, dar a poruncit ca noi sa-l hranim, ca sa ne unească prin
legătura dragostei si sa ne încălzim unii pe altii.
De aceea şi în altă parte spune: „Este mai bun un cuvânt bun decât
darul” (Inţelepciunea lui Sirah, XVIII, 16); şi: Oare nu este mai bun
cuvântul decât darea cea bună?” (Ibidem, 17). Apoi însuşi spune: „Milă
doresc şi nu jertfă” (Osea, VI, 6).
Prin urmare Dumnezeu a legiuit aceasta pentru că este firesc ca cei
care sunt în necazuri să iubească pe cei cari le fac bine şi să fie mai
apropiaţi de binefăcătorii lor, dând naştere astfel legăturii
dragostei.
Şi ca să cunoaşteţi cât de mare este dragostea să o descriem prin
cuvânt, odată ce nu o vedem apărând în viaţă şi să ne gândim cât bine nu
s-ar face pe pământ dacă dragostea s-ar revărsa din belşug
pretutindenea. Dacă ar fi dragoste n-ar mai fi nevoie de legi, nici de
închisori, nici de pedepse, nici de condamnări si de nimic altceva de
felul acestora.
Dacă toţi ar iubi şi ar fi iubiţi, n-ar mai fi nedreptăţit nimeni,
s-ar indepărta şi uciderile şi luptele şi războaiele şi revoluţiile şi
răpirile şi toate relele; nu i s-ar mai cunoaşte nici numele
păcatului. Minunile n-ar fi în stare să săvârşească acest lucru, ci ar
îngâmfa şi ar sădi în sufletul celor care nu sunt destul de atenţi
asupra lor dorinţa spre slavă deşartă.
Faptul minunat al dragostei este următorul: pe când toate celelalte
fapte bune sunt însoţite de păcate — spre exemplu: săracul este
adeseori semeţ, cel care are darul vorbirii boleşte de dorinţa de a fi
slăvit; cel smerit de multe ori în conştiinţa sa este un îngâmfat —
dragostea este lipsită de toată această întinăciune.
In adevar nimeni nu poate să se poarte vreodată cu trufie faţa de cel pe care-l iubeşte.
Un astfel de om va locui pe pamânt ca în cer, se va bucura pretutindeni de linişte şi-şi va împleti nenumărate cununi.
Un astfel de om îşi va păstra sufletul nepătat de invidie, de mânie,
de răutate, de îngâmfare, de slava deşartă, de pofte urîte, de dragoste
neîngăduită şi de orice boală sufletească.
Şi după cum altcineva nu poate din pricina dragostei să-i facă rău, tot astfel nici el celor din jurul său.
Un om ca acesta cand merge pe pamant va fi însoţit de Arhanghelul Gavriil.
Aşa este un om care iubeşte. Cel care face minuni, însă, şi cel care
are o cunoştinţă desăvârşită, dacă nu are dragoste nu va folosi mult,
chiar dacă ar învia nenumăraţi morţi, deoarece este despărţit de toţi
ceilalţi şi nu sufere ca să se amestece cu niciunul din oameni.
Pentru aceasta şi Hristos a lăsat ca semn al dragostei adevărate
iubirea de aproapele. „Dacă mă iubeşti, Petre, zice Domnul, mai mult
decât aceştia, paşte oile mele!” (Ioan, XXI, 17). Ai văzut că, şi aici
Hristos a lăsat să se înţeleagă că dragostea este superioară muceniciei?
Să vă dau un exemplu: Dacă cineva ar avea un copil iubit, încât
şi-ar da pentru el şi sufletul său; apoi dacă cineva care iubeşte pe
tatăl n-ar da nici o atenţie copilului, n-ar mânia oare mult pe tatăl şi
nu s-ar simţi jignit în dragostea ce i-o arată din pricina dispreţului
faţa de copil? Dacă aşa stau lucrurile când este vorba de tată şi de
copil, cu cât mai mult când e vorba de Dumnezeu şi de oameni, deoarece
Dumnezeu îşi iubeşte mai mult fii săi decât orice tată.
Din această pricină după ce a spus: „Cea dintâi şi cea mai mare
poruncă este să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău”, a adăugat: iar a
doua” şi n-a tăcut, ci a adăugat una asemenea ei: „să iubeşti pe
aproapele tău ca pe tine însuţi” (Matei, XXII, 37—38).
Observă că Domnul cere ca dragostea de aproapele să fie aproape tot
atât de puternică ca şi dragostea de Dumnezeu. Despre dragostea de
Dumnezeu zice: „Din toata inima ta”; iar despre dragostea de aproapele
spune: „Ca pe tine însuţi”, ceea ce este egal cu „din toata inima ta”.
Dacă s-ar păzi cu cea mai mare grijă această dragoste nu s-ar mai fi
cunoscut pe lume cuvintele : rob, liber, conducător, supus, bogat,
sărac, mic, mare, diavol.
Diavolul n-ar avea nici o putere asupra oamenilor daca ar exista
dragostea.
Iarba ar suporta mai uşor năvala focului decât diavolul
flacăra dragostei.
Dragostea este mai trainică decât zidul, mai tare decât oţelul. Chiar
dacă mi-ai cita un material mai tare decât oţelul, totuşi tăria
dragostei îi este superioară. Nici sărăcia, nici bogăţia nu biruieşte
dragostea.
Mai bine spus însă, dacă ar fi dragoste n-ar mai fi nici sărăcie şi
nici bogăţie nemăsurată. Din amândouă ar fi numai cât este bine şi cât
trebuie: din bogăţie am căuta să avem atât cât ne este de ajuns pentru
trai, iar din sărăcie am avea parte de lipsa de griji; în chipul acesta
n-am mai îndura nici grijile bogăţiei şi nici nevoile sărăciei.
Dar pentru ce vorbesc de câştigul care rezultă din dragoste?
Gândeşte-te ce mare lucru este a iubi pentru a iubi, ce mare bucurie
aduce, câtă mulţumire dă sufletului! Şi aceasta este mai cu seamă
extraordinar. Toate celelalte feluri de virtuţi sunt însoţite de
durere, cum sunt: postul, înfrânarea, privegherea.
Dragostea, însă, pe lângă folos procură şi multă plăcere şi nu are nici o suferinţă.
Dragostea este ca o albină foarte lucrătoare, care adună de
pretutindeni cele bune şi le depozitează în sufletul celui care
iubeşte.
Chiar dacă cineva este rob, robia i se va părea mai plăcută decât libertatea.
Dragostea schimbă firea lucrurilor şi preface în lucruri bune pe
toate cele ce se ating de ea; e mai duioasă decât o mamă şi mai bogată
ca o regină: pe cele anevoioase le face uşoare şi lesnicioase. Prin
dragoste virtutea ni se pare uşoară iar viciul cu totul amar.
Nu numai atât! Cheltuielile par că sunt dureroase, dragostea însă le
face plăcute. A lua bunurile altora pare ceva plăcut; dragostea nu
îngăduie, însă, ca aceasta să se arate ca ceva plăcut, ci pregăteşte
sufletul să fugă de o asemenea faptă ca de ceva cu neputinţă de
suferit.
Şi iarăşi: bârfeala pare tuturor oamenilor ca ceva care face multă
plăcere; dragostea însă hotărăşte că o asemenea faptă este amară, iar
vorbirea de bine dulce. In adevăr nimic nu ne produce atâta plăcere ca
atunci când prietenul nostru este lăudat. Şi iarăşi: mânia are în sine
oarecare plăcere; în dragoste, însă, nu este nici urmă de mânie, căci
dragostea taie toţi nervii mâniei.
Chiar dacă cel iubit va supăra pe cel care-l iubeste, acesta nu va
arata nici o urma de manie, ci din contra va varsa lacrimi pentru el,
îl va mângâia i se va ruga pentru el.
Atât de mult este depărtată de el mânia! Dacă vede pe cineva că
pacătuieşte, el jeleşte şi simte durere; dar chiar această durere îi
produce plăcere. Lacrimile şi supărările provenite din dragoste sunt
mai plăcute decât râsul şi voioşia. Nu simt atâta desfătare cei cari
râd, câtă desfătare simt, cei cari plâng pentru prieteni.
Poate că cineva îmi va spune: dar şi dragostea trupească este
însoţită de plăcere! Niciodată, omule! Nimic nu curaţeşte o astfel de
dragoste ca dragostea adevărata. Sa nu-mi vorbeşti de dragostea publică
şi bulevardieră, care este mai degrabă boală decât dragoste! Ci
vorbeşte-mi de dragostea pe care a căutat-o Pavel, care urmăreşte
folosul celor iubiţi.
Vei vedea atunci că cei cari au o astfel de dragoste sunt mai
iubitori decât părinţii. Si după cum cei cari iubesc banii, nu voiesc cu
nici un chip să cheltuiască bani, ci le place mai mult sa trăiască în
lipsă decât sa vadă banii împutinandu-se; tot astfel cel care iubeşte
pe cineva, ar prefera să sufere nenumărate necazuri decât să vadă pe
prietenul sau iubit vătămat.
— Dar dacă ne sânt duşmani, mă va întreba cineva, sau păgâni, nu trebuie să-i urîm?
— Trebuie să-i urîm, dar nu pe ei, ci învăţătura lor! Nu trebuie
să urîm omul, ci fapta lui cea rea, învăţătura lui greşită. Omul este
opera lui Dumnezeu: rătăcirea, însă, este opera diavolului. Dacă
trebuie să urîm pe duşmanii lui Dumnezeu, atunci trebue să urîm nu numai
pe necredincioşi, ci si pe păcătoşii. Făcând aşa însă, vom îi mai răi
decât fiarele, vom distruge totul şi vom ajunge tot atât de îngâmfaţi
ca şi fariseul din Evanghelie. Pavel nu ne-a poruncit asta. Ce însă?
„Sfătuiţi pe cei cari nu trăiesc in orânduială, mângâiaţi pe cei slabi
de îngeri, sprijiniţi pe cei neputincioşi, fiţi indelung răbdători fată
de toţi” (I Tesaloniceni, V. 14). Ce vrea să spună apoi prin cuvintele:
„Dacă nu ascultă cineva cuvântul nostru prin epistola, pe acesta sa-l
însemnaţi şi să nu aveţi amestec cu el?” (II Tesaloniceni, III, 14).
Aceste cuvinte le-a rostit mai cu seamă despre fraţi; cu toate
acestea nu le-a spus fără cruţare, ci cu multă blândeţe. Să nu desparţi
cuvintele de mai sus ale lui Pavel de cele ce urmează, ci adaugă-le lor.
Căci după ce a spus: „Nu vă amestecaţi cu el”, a adăugat: „Nu-l
socotiţi ca vrajmas ci sfătuiti-l ca pe un frate” (Ibidem, 1.5).
Ai văzut că a poruncit să urîm fapta rea şi nu pe om? Opera
diavolului este că noi ne îndepartăm unii pe alţii. Diavolul s-a silit
mult ca sa nimicească dragostea, ca să taie calea îndreptării, să ţină
pe cei greşit în rătăcirea sa, iar pe tine în necredinţă şi ură, ca
astfel să le închidă drumul mântuirii.
Dacă doctorul va urî pe bolnav şi va fugi, iar bolnavul va respinge
pe doctor, când se va vindeca bolnavul, daca nici acela nu-l cheamă şi
nici acesta nu se duce la el? Pentru ce-l respingi şi fugi de el?
Pentru ca este necredincios? Dar tocmai pentru aceasta trebuie să te
apropii de el şi sa-l îngrijeşti ca să vindeci pe cel bolnav! Iar dacă
el sufere de o boală de nevindecat, tu fă ceea ce ţi s-a poruncit.
Şi Iuda suferea de o boală de nevindecat; cu toate acestea Dumnezeu
n-a încetat de a-l îngriji. Nici tu să nu oboseşti vreodată.
Căci chiar dacă nu l-ai liberat de necredinţă, cu toate că ai depus
multe sforţări, totuşi vei primi plata de la cel pe care voiai să-i
liberezi prin aceea că l-ai facut pe acela sa se minuneze de blandetea
ta.
Şi astfel această întreagă slavă se va transmite lui Dumnezeu.
Niciodată nu se vor minuna atat de mult păgânii şi necredincioşii de
tine, chiar dacă ai face minuni, chiar dacă ai învia morţii, chiar dacă
ai săvârşi orice altă faptă mare, cât se vor minuna de tine când vor
vedea că felul tău de a fi este liniştit, blând si paşnic.
Nu este puţin lucru şi această faptă, deoarece mulţi în cele din
urmă vor fi liberaţi de rău. Nimic nu poate sa atragă atât cât
dragostea. Din pricina semnelor şi a minunilor pe care le-ai face,
oamenii te vor invidia; pentru dragoste insa te vor admira şi te vor
iubi; iar dacă te iubesc vor începe sa se şi îndrepte pe calea
adevărului.
Dacă nu ajunge numai decât credincios nu te mira, nu te grăbi, nu
căuta să dobândeşti totul dintr-o dată, ci lasă-l mai întâi să te laude,
să te iubească şi odată intrat pe calea aceasta va veni.
Aşadar pentru că dragostea este creatorul virtuţii, să o sădim cu
foarte multă grijă şi stăruinţă în sufletele noastre, ca să ne dea
multe bunătăţi şi să avem necontenit din belşug rodul ei, care
înfloreşte totdeauna şi nu se veştejeste niciodată. In chipul acesta vom
dobândi bunătăţile cele veşnice, pe care să dea Dumnezeu ca noi toţi
să le dobândim cu harul şi cu iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus
Hristos, eu care Tatălui împreună cu Sfântul şi Bunul Duh, slava în
vecii vecilor. Amin.
Sursa: Sfantul Iona Gura de Aur
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu