miercuri, 8 ianuarie 2014

Document deosebit de important elaborat de Sinodul Bisercii Ortodoxe Ruse cu privire la (ne)botezarea copiilor proveniti din "mame purtatoare"


Publicam in versiune integrala Documentul adoptat in timpul reuniunii Sfantului Sinod al Bisericii ortodoxe ruse in data de 25 si 26 decembrie 2013 despre botezul copiilor proveniti dintr-o "mama purtatoare". [...] Trebuie subliniat ca decizia Bisericii Ruse de a refuza botezul copiilor nascuti din "mame de substitutie" sau "mame purtatoare" se bazeaza pe principiul care se aplica si in alte cazuri: botezul nu este in viata unei persoane un act izolat, fara exigente si fara urmari, ci inaugurarea unei noi vieti si a unei cresteri spirituale care, in cazul copiilor, implica o educatie adecvata data de parinti si nasi cu referire la valorile crestine. Ori, aceasta conditie nu este indeplinita in cazul in care, printre altele, parintii au recurs la serviciile unei "mame purtatoare", pentru ca aceasta practica, asa cum se vede din Documentul de mai jos, este in dezacord cu valorile crestine fundamentale cu privire la persoana si la corpul sau, cat si in ceea ce priveste nevoile copilului in aceste raporturi originale cu parintii sai (in particular cu mama sa in timpul perioadei de sarcina) si ca ea modifica conceptia crestina a naturii si a persoanei umane, a casatoriei si a familiei. Aceasta decizie este, prin caracterul ei  frapant, un semnal dat unei societati in care legislatia care permite recurgerea la "mame purtatoare" a banalizat acest act. In raport cu cuplurile pe care le priveste, ea se inscrie intr-o grija pastorala si pedagogica: incita parintii a se recentra prin pocainta pe valorile crestine, si sa se recadreze prin aceeasi educatie crestina pe care au datoria sa o dea copiilor lor.


Documentul Bisericii Ortodoxe Ruse cu privire la botezarea copiilor nascuti cu ajutorul unie "mame purtatoare"


Astazi tehnologia biomedicala de reproducere, numita "maternitate de substitutie" este din ce in ce mai raspandita. Cu toate ca aceasta practica este permisa in multe tari prin lege, ea continua sa fie obiectul dezbaterilor acerbe in societate. In "Fundamentele conceptiei sociale in Biserica Ortodoxa Rusa", text adoptat de catre Sinodul episcopilor in anul 2000, acest fenomen a lasat loc unei evaluari. Totusi, o serie intreaga de intrebari relative la atitudinea pastorala fata de consecintele "maternitatii de substitutie", continua sa faca obiectul controverselor. Prezentul document al Bisericii Ortodoxe Ruse da indicatii ecleziale cu caracter practic privind botezul copiilor nascuti cu ajutorul unei "mame purtatoare".

1. Intelegerea ecleziala a casatoriei, a procreatiei si educatiei copiilor


Biserica intelege casatoria ca o institutie divina existenta dintru inceput, inradacinata in firea umana creata de Dumnezeu. In conceptia crestina, casatoria este unirea spirituala si trupeasca a barbatului si a femeii, care le permite sa realizeze in mod deplin natura umana.

Biserica sfinteste casatoria, asemanad-o unirii spirituale intre Hristos si Biserica (Efes. 5, 22-33). Fructul iubirii conjugale sunt copii, a caror "aducere pe lume si educatie, conform invataturii ortodoxe, constituie unul din scopurile cele mai importante ale casatoriei" (Fundamnentele ..." X4)

Nasterea unui copil - nu este doar consecinta naturala a relatiei conjugale, ci si un mare eveniment a venirii pe lume a unui nou om, dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu, Creatorul. Dand nastere copiilor, barbatul si femeia isi asuma o responsabilitate dubla, fiind chemati sa manifeste o preocupare maxima fata de credinta, sanatatea lor fizica si spirituala - din perioada sarcinii si primele luni de viata pana ce devin majori.

Un rol particular in nasterea si educarea copiilor revine mamei, care este in mod strans legata de copilul sau, prin legaturi trupesti, fizice si spirituale. Biserica vede, ca un bun exemplu de maternitate pe Preasfanta Maica a Domnului, a carei imagine revela cea mai inalta demnitate a femeii, caracterul unic al vocatiei sale materne.

2. Asistenta medicala in caz de sterilitate


O problema grava, care este in mod des intalnita de catre familii este sterilitatea unuia sau a celor doi soti. Biserica are compasiune fata de sotii fara copii, dandu-le binecuvantarea sa pe de-o parte pentru a se ruga pentru a dobandi urmasi, si pe de alta, pentru a se adresa medicilor pentru a trata sterilitatea. Ea ii binecuvanteaza, de asemenea, pentru a adopta copii.

Biserica considera admisibil, ca modalitate de asistenta medicala fata de sotii fara copii, fecundarea artificiala plecand de la celulele sexuale ale sotului (daca aceasta nu este urmata de distrugerea ovulelor fecundate), "fiind dat ca aceasta fecundare nu distruge integritatea unirii conjugale, nu difera in mod fundamental de fecundarea naturala si se produce in contextul relatiei conjugale" ("Fundamentele... XII 4)

3. Motivele respingerii de catre Biserica a "maternitatii de substitutie"


In ceea ce priveste practica asa-numitei "maternitati de substitutie", ea este in mod clar condamnata de Biserica: "maternitatea de substitutie", adica purtarea unei sarcini provenita dintr-un ovul fecundat, de catre o femeie, care dupa nasterea copilului il va da "celor care l-au comandat", este impotriva naturii si inacceptabil din punct de vedere moral, chiar si in cazul in care aceasta este efectuata pe o baza necomerciala" (Fundamente XII4).

Expresia "maternitate de substitutie" determina alterarea intelegerii superioare a datoriei si vocatiei materne.

a. Practica careia corespunde este umilitoare pentru demnitatea umana a femeii, al carui corp, in acest caz, este considerat ca un fel de clocitoare.

b. Intre altele, practica "maternitatii de substitutie" distruge orice relatie naturala intre mama si copil, si are consecinte negative pentru toti cei implicati in aceasta practica
1) pentru "mama biologica", care doneaza ovulele dar care este lipsita de adevarata maternitate asociata sarcinii si aducerii pe lume a acestui copil
2) pentru "mama purtatoare" care are de purtat si dat nastere copilului, dar care este constransa sa se separe de el, de cand acesta a parasit uterul ei
3) pentru copilul insusi care, in locul unei mame in intregime, fie are doua mame partiale, fie nu are niciuna (ca in cazul in care tatal este un om singur si doreste sa aibe "o descendenta biologica")
4) in sfarsit, pentru societate, in care se pierd conceptele de familie, care implica relatii particulare intre parinti si copii, si de asemeni - ceea ce nu este mai putin important, dupa o generatie - intre bunici si nepoti.

c. Pericolul social al practicarii "mamei de substitutie" este asociat unei schimbari radicale chiar in conceptia naturii umane. In acest caz, conceptul de persoana ca individ unic este inlocuita de imaginea unui om ca esantion biologic, care poate fi constituit in mod arbitrar, prin manipularea "materialului genetic". "In lume este elaborata in mod progresiv o raportare fata de viata umana ca produs, pe care putem sa-l alegem in functie de propiile inclinatii si de care putem sa dispunem in acelasi fel ca de bunurile materiale" (Fundamentele... XII4)

d. Utilizarea tehnologiilor de reproducere pentru "a asigura copii" pentru cupluri infertile, pentru barbati sau femei celibatari, se transforma in mod progresiv in afacere profitabila cu o modalitate de a castiga bani pentru furnizorii de celule sexuale si pentru "mama purtatoare". In consecinta, taina nasterii unei persoane devine obiectul unor relatii comerciale si monetare. In locul unei casatorii responsabile dupa poruncile divine, fondata pe iubire si fidelitate, vine "piata serviciilor reproductive", gata sa raspunda la orice cerere a consumatorilor de nasteri artificiale in conformitate cu parametrii specifici.

4) Conditiile generale ale botezului in Biserica Ortodoxa


Biserica este deschisa tuturor persoanelor care aspira la mantuire. Botezul este taina intrarii in Biserica si implica acordul cu credinta si angajamentul celor care primesc botezul, cat si participarea, prin urmare, la viata bisericii.

Taina Botezului are loc in Biserica Ortodoxa atat pentru adulti cat si pentru copii. Adultii pot fi botezati dupa ce are loc o formare apropiata, adica catehumenat - initierea in credinta si morala crestina. In astfel de cazuri, decizia cu privire la primirea botezului este luata de preotul parohiei care se ocupa si de catehumenat.

In cazul botezarii copiilor, sunt adultii - parintii si nasii - care isi dau acordul pentru el. Conditia botezarii copilului este, atunci, educarea in credinta crestina si dupa normele moralei crestine, ceea ce implica o participare regulata a lui insusi si a parintilor, cat si a nasilor, la slujbele si tainele bisericii.

5) Conditiile particulare a botezarii copiilor nascuti dintr-o "mama de substitutie"


Cand va este pusa problema posibilitatii botezului copiilor nascuti dintr-o "mama purtatoare", este necesar sa tineti cont de factorii urmatori in raspunsul vostru. 

Pe de-o parte, orice copil poate fi botezat conform credintei celor care au intentia de a boteza. Copilul nascut nu poate sa raspunda de actele parintilor si nu este vinovat ca nasterea sa a fost asociata unei tehnologii reproductive condamnata de Biserica.

Pe de alta parte, responsabilitatea educatiei crestine a copilului este datorata implicarii parintilor si nasilor. Daca parintii nu au nicio pocainta explicita pentru ceea ce au facut, si daca nasii isi exprima acordul lor tacit cu actul pacatos care a fost infaptuit, atunci nu putem vorbi de o educatie crestina. Refuzul botezului copiilor in acest caz corespunde traditiei ortodoxe, care implica consimtamantul prezumat a celui botezat - in cazul botezului unui copil de catre parintii si nasii sai - cu invatatura Bisericii. Un astfel de refuz are de asemenea o semnificatie pastorala, caci din acest fapt societatea va avea din partea Bisericii un semnal clar ca practica "maternitatii de substitutie" este din punct de vedere crestin incacceptabila.

Un copil nacut cu ajutorul "maternitatii de substitutie" poate fi botezat la cererea persoanelor care il cresc daca acestea sunt fie "parintii biologici", fie "mama purtatoare", doar daca au ajuns la constiinta ca din punct de vedere crestin, o astfel de tehnologie reproductiva este din punct de vedere moral critica, si dupa ce a facut penitenta ecleziala (adica in cadrul Tainei Spovedaniei), independent de faptul ca au ignorat pozitia Bisericii in mod constient sau nu. Doar in acest caz Biserica se poate astepta ca un copil sa poata fi crescut in credinta ortodoxa, si ca notiunile moralei crestine sa-i fie intiparite in minte. Daca aceasta constinetizare nu are loc, atunci problema botezului va fi amanata pana in momentul alegerii personale constiente a copilului. In acest ultim caz, faptul ca el a fost nascut prin recurgere la o "mama de substitutie" nu este un obstacol pentru botezul unei persoane, dat fiindca acesta nu este responsabil de comportamentul parintilor.

In cazul in care este adus la Biserica un copil nascut dintr-o "mama purtatoare", problema botezului lui poate fi rezolvata in acord cu decizia episcopului locului, care, el insusi trebuie sa se ghideze in fiecare caz de regulile prezentului document. Daca un preot boteaza intr-un astfel de caz fara binecuvnatarea episcopului, aceasta antreneaza sanctiuni canonice pentru preot.

In cazul pericolului mortii, botezul copiilor este binecuvantat, independent de circumstantele nasterii lor.

Pozitia expusa aici, mai sus, este fondata pe invatamintele Bisericii cu privire la neprimirea botezului pentru familiile ale caror membrii neglijeaza in mod explicit si deliberat traditia bisericii si nu impartasesc doctrina crestina a nuntii si a familiei, ceea ce elimina in mod practic posibilitatea unei educatii crestine a copilului. Aceasta se aplica nu doar cu privire la "maternitatea de substitutie" ci, de asemenea, pentru orice refuz exprimat in mod constient de a trai crestineste.

Biroul de presa al Patriarhiei din Moscova si a intregii Rusii


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu