Valoarea Faptei. De la actorie, la preoție. „Teatrul trebuie să aibă un mesaj de mântuire” Trinitas TV
Următorul invitat, membru şi el al comunităţii românilor de la Saint Sulpice a plecat din România pe vremea când era actor. Astăzi este preot şi slujeşte la Drancy, în apropiere de Paris. Când şi cum i s-a schimbat drumul în viaţă părintelui Octavian Dabija aflăm din următorul interviu:Am sosit în Franţa acum 22 de ani şi am avut un parcurs, un desen al lui Dumnezeu, aşa, un pic mai diferit. Am fost actor, am făcut Academia de Teatru şi Cinema de la Bucureşti, clasa doamnei Sanda Manu. Vă zic care a fost pornirea mea spre actorie? Prin anii ’70, ca aproape 90% din femeile din România, mama era îndrăgostită de Alain Delon. Şi, într-o seară, au dat filmul Clanul sicilienilor. Respiraţia întregii Românii s-a oprit, toată lumea stătea şi se uita la film. În scena finală, Alain Delon este împuşcat. Încep să plâng: “Mama, a murit Alain Delon!“. “N-a murit, mamă, Alain Delon!” “Ba da, mamă, a murit Alain Delon, n-ai văzut?! L-au împuşcat!” “N-a murit, mamă, Alain Delon!” “Ba da, n-ai văzut că s-a mai ridicat un pic şi au tras în el şi gata?! A căzut, e mort!” “Nu, mamă, a murit doar personajul! El juca pe cineva, dar el n-a murit! E viu!” Şi am zis: “Cum poate cineva să moară şi să fie viu în acelaşi timp?!“ M-a intrigat lucrul acesta. Şi a început să fie o mică pasiune pentru mine. Am dat la facultate, am intrat a doua oară.
Nu era greu pentru cineva din provincie? Spuneaţi că veniţi din Neamţ.
Biserica Stavropoleos |
Schitul Cetățuia, cu hramul "Schimbarea la Fata" |
Atunci a fost convertirea mea, să zic, dintr-un trecut fără Dumnezeu.
Am ajuns în Franţa. Între timp am fost o scurtă perioadă, până să plec, asistent universitar la catedra de actorie la Academia de Teatru la Bucureşti, eram asistentul doamnei Sanda Manu. Am ajuns în Franţa, am fost la Conservatorul Naţional de Artă Dramatică, mi s-a părut o şcoală foarte slabă faţă de şcoala de teatru românească, am renunţat. Am avut imediat doi copii, aşa că m-am dedicat familiei. Am făcut şantiere, am făcut orice altceva decât teatru. Dar renunţarea venise cumva dinainte, pentru că mi-era foarte greu să mai joc, să accept orice fel de rol. La Teatrul de Comedie jucam "
Teatrul îl vedeam ca pe o slujire a lui Dumnezeu după momentul convertirii mele. Înainte era ca o bucurie doar, o simplă bucurie de a juca, de a mă arăta în același timp oamenilor. Era un pericol foarte mare: slava deşartă: “Ai văzut ce bun sunt?”. Şi cum venea cineva şi-mi spunea: "Mamă, aici erai un pic ca De Niro, aici erai un pic Al Pacino… "
Simţeaţi că sunteţi bun.
Te dedici rolului, îţi intri în rol şi tocmai aici e momentul ăla în care trebuie să faci diferenţa, să ai distanţa între tine şi rolul pe care îl joci. Mi-am dat seama la un moment dat, jucând într-un spectacol de Strindberg un personaj negativ că făceam rău în jurul meu. Încercam să-mi asimilez rolul şi voiam să văd cum e să faci rău. Şi făceam rău.
Teatrul trebuia să aibă un mesaj pozitiv, un mesaj de mântuire. Şi cred mai departe că trebuie să aibă acest mesaj. Să ajute la mântuirea omului.
Cum ar putea un rol să ajute pe cineva?
Un personaj care se transformă şi care te ajută să te transformi pe tine însuţi. Să te regăseşti în el. Ne regăsim în fiecare pericopă evanghelică; eu sunt şi fiul risipitor, eu sunt şi orbul, eu sunt și leprosul, eu sunt toţi. Aşa şi în personajul care mi-e înfăţişat în spectacol, mă regăsesc. Mă regăsesc şi-mi face plăcere, mă regăsesc şi nu-mi face plăcere.
Ce actori admiraţi?
Ian McKinnon, admiram foarte mult pe De Niro şi pe Pacino, ca toată lumea, îl admiram pe Ovidiu Iuliu Moldovan, Toma Caragiu, erau actori foarte buni, foarte grei, Cotescu…
Sunt actorii oameni care au mai multe întrebări decât omul de rând?
Cred că da, deja au o sensibilitate, ca orice artist, au o sensibilitate extrapolată, vezi enorm şi simţi monstruos, vorba lui Caragiale, au treaba asta, e o legătură, fără îndoială, e o legătură harică, o legătură pe care o poţi pierde şi poţi să cazi. Şi vedem adesea actori care au terminat rău. Dacă nu e inspiraţie divină în ceea ce faci, cred că nu poţi să faci. Rămâi doar un prestator de servicii care şi-a învăţat, are o paletă de trăiri, de căutări, de nu-ştiu-ce şi intră în ele, le combină. Cred că dincolo de toate astea trebuie să fie şi mâna lui Dumnezeu şi se simte câteodată, în anumite spectacole, că e şi mâna lui Dumnezeu acolo.
Venind, deci, în Franţa, am căutat o biserică unde să mă regăsesc şi am întâlnit comunitatea care se închega în jurul ÎPS Mitropolit Iosif.
Asta în anul…?
’98, cred.
Cu ce vă ocupaţi aici în timpul ăsta?
Diac. Octavian Dabija, IPS Iosif, Pr. Marc-Antoine Costa de Beauregard |
Soţia mea mi-a spus aşa, după hirotonie, la câteva zile, la o scurtă perioadă: “Din clipa în care Înaltul ne-a spus – pentru că eram la hramul unei parohii – din clipa aceea te-am simţit ca pe un om care e în aşteptarea unui donator de organe. Parcă aşteptai să ţi se dea un organ ca să trăieşti” Şi, în clipa în care am fost hirotonit, efectiv a simţit că un nou organ s-a grefat pe sufletul meu s-a grefat în mine. Şi când ea mi-a spus lucrul ăsta, i-am spus: “Ştii, exact asta am şi simţit!” S-a schimbat viaţa mea.
Cel mai mare regret este că am acceptat să fiu preot, iar cea mai mare bucurie este că am acceptat să devin preot. Trăim într-un paradox, creştinismul e un paradox şi le trăim pe amândouă. Marea, marea bucurie şi mare tristeţe pe care le simt este sfârşitul Liturghiei. Tristeţe că se termină Liturghia. Că ajung la momentul binecuvântării finale şi că s-a terminat. Suntem rupţi din timp şi din spaţiu în Liturghie. Şi în teatru suntem rupţi din timp şi din spaţiu. E o apropiere foarte mare.
Ce alte asemănări ne-aţi mai putea spune?
Publicul. Suntem pe solee.
În biserică nu se aplaudă. Cum simţiţi că i-aţi câştigat pe oameni?
De un an slujesc continuu într-o parohie, o misiune la Drancy. O dată la patru săptămâni sunt aici. Să ai cinci oameni în biserică care sunt mişcaţi de predica ta, de slujba ta, cred că salvează întreaga parohie. Şi simt că e un nucleu care se ataşează. E o parohie mare şi sigur că nu toţi vin la biserică, dar în jur sunt extrem de mulţi români şi în fiecare săptămână am unul-două botezuri, am avut chiar trei săptămâna trecută.
E misiune, e apostolat de făcut în Occident. Vedeţi, noi, preoţii, lucrăm să ne câştigăm existenţa şi ne ocupăm de parohie în acelaşi timp. Seara, după lucrul nostru, ne ocupăm de ei. Câteodată se întâmplă ca în pauza de prânz să mă duc să fac o slujbă de înmormântare. Aşa trebuie să faci, trebuie să te împarţi. De copiii mei nu mă ocup. Am copii mari şi am copii mici. M-a învrednicit Dumnezeu ca după trei băieţi să-mi mai dea o fetiţă, care are patru ani.
Urmez şi cursurile Centrului Dumitru Stăniloae.
Ce simţeam că-mi lipsea adesea era o biserică în care să intri la orice clipă. Mi-am petrecut armata în Bucureşti, facultatea în Bucureşti, încă vreo doi ani în Bucureşti, multă vreme, şi în orice clipă puteai să intri într-o biserică în Bucureşti, puteai să aprinzi o lumânare, te puteai reculege, Îi puteai vorbi lui Dumnezeu. Cred că asta ne lipseşte: în pauza de prânz pot să întru să aprind o lumânare, pot să vorbesc cu un părinte, să-mi dea o binecuvântare.
Oamenii sunt grăbiţi. Dumnezeu ne dă veşnicia şi noi ne ancorăm în timp, în timpul ăsta de aici, pământesc, ne agăţăm de el. Şi Domnul ne dă veşnicia...
La ce vă permiteţi să visaţi?
Dacă nu visezi, degeaba trăieşti. Sperăm ca prin harul lui Dumnezeu să avem lăcaşul nostru. E foarte greu, pentru că terenurile sunt extrem de scumpe. După aceea, cred că mâna de lucru am avea-o, pentru că majoritatea românilor de aici, mai ales cei de la Drancy, lucrează în construcţii. În Franţa, la început, trăiam într-o cameră de 9 metri pătraţi cu 2 copii. Pe urmă am avut un apartament de 30mp cu 2 copii. A venit şi al treilea şi a trebuit să ne mutăm. Peste tot pe unde mergeam vedeam spaţii goale şi le parcelam deja, le vedeam, aveam sigle, aveam planuri, ce aş face în ele. Acum, unde văd un spaţiu, mă gândesc: "
Aţi descoperit între timp cum e să mori şi să trăieşti în acelaşi timp?
Da, păi în fiecare clipă murim şi trăim. Şi sigur, orice Liturghie e să mori ţie însuţi ca să înviezi odată cu Hristos. Aici e lucru tainic şi frumos.
Sursa transcrierii: Cuvantul Ortodox, DE LA BOX si DE LA ACTORIE la Dumnezeu si la PREOTIE. Marturiile extraordinare ale PARINTELUI CONSTANTIN TRAISTARU, sportivul care si-a gasit adevarata vocatie cu ajutorul minunat al Cuviosului Dimitrie cel Nou si PARINTELUI OCTAVIAN DABIJA (Paris – VIDEO): “Oamenii sunt grăbiţi. Dumnezeu ne dă veşnicia şi noi ne agățăm de timp”
In cripta la St. Sulpice |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu