Călugărul și duhul veacului
Cuvânt rostit în cadrul Sinaxei stareților, starețelor și duhovnicilor din Arhiepiscopia Vadului, Feleacului și Clujului, desfășurată la Mănăstirea Acoperământul Maicii Domnului din Florești, 6 iunie 2012.
Arhim. Zaharia Zaharou: În primul rând aș vrea să-I
mulțumesc lui Dumnezeu, Care mi-a dat acest timp prețios
pe care îl împărtășesc cu dumneavoastră și m-a învrednicit
să mă fac și eu părtaș darurilor Sfântului Duh pe care
Dumnezeu le-a revărsat asupra dumneavoastră. Pentru că
Biserica noastră nu este altceva decât părtășie a darurilor
harului.
Apoi aș vrea să-i mulțumesc în chip deosebit
Înaltpreasfințitului Arhiepiscop și Mitropolit Andrei, care
în ultimii nouăsprezece ani în felurite chipuri și-a arătat
bunăvoirea, interesul și sprijinul față de mănăstirea noastră.
Voim să vorbim acum despre duhul călugăresc și duhul
lumii. În scrierile Sfinților Părinți, precum am auzit chiar
acum în ceea ce a citat Înaltpreasfințitul, sunt multe cuvinte
însuflate de Sus privitoare la sfârșitul veacurilor. Cu cât
ne apropiem de sfârșit, cu atât devine mai mare cinstea,
privilegiul de a fi călugăr și chiar de a fi creștin. Sfinții
Părinți ne spun că în vremurile de demult părinții noștri se
proslăveau prin minuni mărețe, prin învierea morților. Dar
creștinii ultimelor vremi, care vor reuși să păstreze credința,
vor afla mai multă slavă în ceruri, mai multă chiar decât
părinții care făceau acele minuni. Aș vrea să mă opresc doar
asupra unui cuvânt al Domnului din Cartea Apocalipsei.
Acolo se spune că în vremurile cele de pe urmă „cel sfânt,
mai sfințească-se încă” și „cel ce se spurcă, mai spurce-se
încă” (cf. Apoc 22, 11). Noi trebuie să avem întotdeauna o
rugăciune asemenea acestui cuvânt:
„Atotputernice Iisuse, milostiv fii nouă încă, iară și iară.”
În Epistola întâi Sobornicească a Sfântului Ioan
citim:
„Tot duhul care nu mărturisește pe Iisus Hristos că au venit în trup, de la Dumnezeu nu este; și acela este al lui antihrist de care ați auzit că va veni; și acum în lume este. Voi de la Dumnezeu sunteți fiilor, și ați biruit pe aceia; căci mai mare este Cela ce este întru voi decât cela ce este în lume” (1 Ioan 4, 3-4)2.
Așadar, duhul lumii acesteia, duhul veacului, nu este
altul decât duhul Satanei. Nu Dumnezeu i-a dat Satanei
stăpânire asupra lumii, ci omul. Încă din rai, de când
omul s-a întors de la Fața Dumnezeului Celui viu și și-a
plecat urechea la sfaturile cele viclene ale diavolului, el
nu a contenit să-și încline mintea și inima la rele, și prin
toate păcatele și fărădelegile lucrate de-a lungul veacurilor
a îngăduit puterii vrăjmașului să câștige din ce în ce
mai mult teren și Satanei să devină „stăpânitorul lumii
acesteia” (cf. Ioan 14, 30).
Duhul lumii acesteia se vădește prin mândrie,
nerecunoștință și neascultare, „pofta trupului și pofta
ochilor” (1 Ioan 2, 16), sete de putere și dorință de
stăpânire asupra celorlalți, de manipulare a lor și, deci,
printr-o înfricoșătoare lipsă de dragoste, un puternic
spirit competitiv și o cruntă luptă pentru supraviețuire.
Lumea noastră modernă pare cufundată într-o
aproape desăvârșită uitare de Dumnezeu. În rai, Satana
a reușit să-l înșele pe Adam și să-l răpească de la Izvorul
Vieții și de-a lungul veacurilor acesta rămâne țelul său
nestrămutat: să-l distrugă pe om, nimicindu-i legătura
dătătoare-de-viață cu Dumnezeu și, prin grija de multe,
prin plăcerile și distracțiile acestei vieți, să-l facă să uite de
Ziditorul și Binefăcătorul său. De aceea, Sfinții Părinți
socotesc uitarea de Dumnezeu cel mai mare păcat, care ne
face să devenim cei mai vulnerabili, întrucât este singura
patimă ce nu poate fi înfrântă cu arma rugăciunii, prin
chemarea Numelui lui Dumnezeu și, deci, nimic nu-l
poate împiedica pe vrăjmaș să ne ucidă. Călugărul luptă
împotriva duhului veacului printr-o neîncetată aducere
aminte de Dumnezeu.
Monahul este cel ce caută neîncetat Fața Dumnezeului
Celui viu, este cel care este mistuit lăuntric de aceeași
dorire ca și Proorocul David care cânta în psalmi:
„Nu voi intra în locaşul casei mele, nu mă voi sui pe patul meu de odihnă, nu voi da somn ochilor mei şi genelor mele dormitare şi odihnă tâmplelor mele, până ce nu voi afla loc Domnului, locaş Dumnezeului lui Iacob” (Ps. 131, 3-5).
Monahismul nu se deosebește esențial de viața creștină
la care noi toți suntem chemați, ci este o strădanie de a
trăi cât mai desăvârșit cu putință descoperirea dată nouă
prin Iisus Hristos. Și în mănăstire totul este rânduit în
așa fel încât să fie create cele mai prielnice condiții ca să
putem căuta Fața Dumnezeului Celui viu, ca Hristos să
devină „marginea doririlor inimii” călugărului. Monahul
se folosește de toată întâmplarea din viața sa ca să-și
susțină împreună-vorbirea cu Dumnezeu și, astfel, să
afle adevărata rugăciune, primind pronia lui Dumnezeu
în toate, dând slavă lui Dumnezeu și răbdând rușinea
ticăloșiei sale.
Toată frumusețea și minunăția vieții monahale
constă în caracterul ei eshatologic. Ca monahi și monahii
noi ieșim din tabăra lumii acesteia, ieșim din vâltoarea
patimilor ei și a curselor ei ca să avem doar o singură
purtare de grijă: să-L întâmpinăm pe Mirele Ceresc.
Singura dorire care aprinde inimile noastre este să
trăim zi și noapte în așteptarea Celui ce a venit și iarăși
va să vie. Lepădarea noastră de lume nu este îndeosebi
una ce ține de loc – deși locul poate să ducă și el la o
mai deplină împlinire a ei la toate nivelurile – ci una
duhovnicească: înseamnă lepădarea noastră de duhul
lumii acesteia, care este un duh al nerecunoștinței și al
mândriei, și îmbrăcarea în duhul lui Hristos, care este
un duh al recunoștinței și al dragostei smerite. Sfântul
Pavel ne spune că Hristos a răbdat ocara Crucii în afara
porților, în afara taberei acestei lumi, fiind înjosit la
culme, spre a-Și vădi desăvârșita smerenie. Și noi suntem
chemați să ieșim din tabăra acestei lumi, să luăm asupra
noastră rușinea și ocara ei, ca să-L întâmpinăm pe Hristos
(cf. Evr. 13, 12‑13). Trebuie să disprețuim modelele acestei
lumi, buna ei părere și să nu ne lăsăm înșelați de gândul
că am putea împăca iubirea față de Dumnezeu cu iubirea
față de lumea aceasta.
Acest aspect eshatologic al monahismului este
forța centrifugă ce ne scoate din câmpul gravitațional
al pământului, în care stăpânește legea păcatului, și ne
ajută să ne întoarcem privirea de la lucrurile stricăcioase
ale acestei lumi către cele nestricăcioase de Sus. Ieșim din
tabăra acestei lumi urmând Stăpânului nostru, murim
lumii acesteia în nădejdea că Îl vom întâlni pe Hristos, și
Domnul ne întâmpină cu harul Său și cu însuflarea Sa,
și astfel suntem gata să-I dăruim o jertfă bineprimită:
neîncetata chemare a Numelui Său. Numai prin rugăciune
neîncetată vom putea să ne lepădăm deplin de duhul lumii
acesteia și să ne vindecăm de bolile ei aducătoare de moarte.
Monahul dă luptă cu patima uitării de Dumnezeu
cu arma trezviei. Sunt multe locuri în Evanghelii în care
omul este îndemnat la trezvie:
În monahism ne desprindem de toate grijile acestei lumi
ca să ne dăruim întru totul trezviei, acestei așteptări a
Mirelui Ceresc. Trezvia este știința științelor și precum
oricărei științe din lumea aceasta trebuie să i ne dedicăm
vreme îndelungată spre a o deprinde, așa și acestei lucrări
trebuie să i ne supunem mintea timp de mulți ani, până
ajunge să devină parte din firea noastră. E ușor să faci din
omul dinafară călugăr, lepădând toate averile pământești,
renunțând la căsătorie și intrând în mănăstire, dar trebuie
să facem din omul lăuntric călugăr, și aceasta este o lucrare
care cere o viață întreagă și se săvârșește prin trezvie.
Trezvia nu este doar o simplă atenție, ci este
întotdeauna însoțită fie de chemarea Numelui Domnului,
fie de aducerea-aminte de Dumnezeu sau de nădăjduirea
bunătăților făgăduite nouă. Pentru noi, creștinii,
preocuparea cea dintâi este cum să trăim fără de păcat în
această lume atunci când suntem bombardați neîncetat
cu imagini și impresii necurate. Și am văzut că aceasta este
cu putință având pilda lui Lot, care, trăind în Sodoma,
nu a fost totuși vătămat de murdăria viețuirii de acolo.
Când avem atenția îndreptată cu rugăciune spre
inimă, încetul cu încetul ne gătim în ea un loc luminos,
care ne va atrage necontenit duhul acolo. Vom dobândi,
de asemenea, un „gust” și cu ajutorul acestui gust vom
ști care gând vine de la Dumnezeu și care vine de la
vrăjmașul. Dacă ne-am creat acest loc luminos în inima
noastră prin lucrarea tainică a pocăinței, mintea ne va
fi necontenit atrasă acolo și tot gândul străin va rămâne
afară, neputând să ne rănească mintea sau inima, și
deși vom vedea totul nu vom fi robiți de nimic. Astfel,
prin trezvie dobândim un discernământ apostolic: „că
nu este să nu știm amăgiturile Satanei”, spune Sfântul
Pavel (cf. 2 Cor. 2, 11)4. Când ne păstrăm trezvia, harul
se înmulțește în inima noastră și nu vom mai fi furați
de meșteșugirile vrăjmașului și răniți de atacurile lui. De
multe ori oamenii sunt foarte evlavioși și fac multe fapte
bune, dar pentru că nu au trezvie nu văd nicio roadă a
Duhului în viața lor: pace, dragoste, bucurie, blândețe…
Harul le este ușor furat de către vrăjmașul, pentru că nu
știu să-și păzească mintea.
„Deci privegheați, că nu știți în care ceas Domnul vostru va veni” (Mat. 24, 42); „Drept aceea privegheați, că nu știți ziua, nici ceasul întru care Fiul Omului va veni” (Mat. 25, 13); „Privegheați și vă rugați ca să nu intrați în ispită” (Mat. 26, 41).
Fără trezvie, omul nu este decât trup și trupul
„să moștenească Împărăția lui Dumnezeu nu poate”
(1 Cor. 15, 50)5. Numai trezvia poate să-l ridice pe om
din păcatul cel dintru început. Prin cădere, toate puterile
sufletului omenesc au fost dezbinate și omul nu mai este
stăpân peste propria-i fire, ci este sfâșiat de dorințe și de
impulsuri contradictorii. Însă, prin pogorârea minții în
inimă în rugăciunea curată, omul se reîntregește iarăși,
firea sa își regăsește întregimea cea dintru început. Trezvia
împreună mintea omului cu Duhul lui Dumnezeu și această împreunare duce la vindecarea acestuia, iar omul
devine în stare să împlinească cea dintâi și cea mai mare
poruncă – aceea de a iubi pe Dumnezeu din toată inima
sa, din tot sufletul său, din tot cugetul său, din toată tăria
sa (cf. Marc. 12, 30). Cei care păzesc trezvia au statornicie în viață, viziunea lor duhovnicească nu este întinată de
îndoieli și de confuzii, precum a oamenilor din lumea
aceasta, ci sunt bine întemeiați în cuvântul lui Dumnezeu
și în poruncile Lui.
Această trezvie ne păzește nu numai atunci când
suntem treji, ci și în timpul somnului. Chiar și în timpul
somnului duhul nostru se află într-o permanentă mișcare
și acesta tinde fie către Izvorul Vieții și al luminii, Care
este Hristos, fie, prin îndepărtarea de El, către împărăția
întunericului. Dacă în timpul zilei am sălășluit în inima
noastră gânduri necurate și pătimașe, gânduri de mânie
și de ură, aceste dispoziții ne vor însoți și în somn. Dar
cei ce au fost cu trezvie și au cultivat gânduri bune și
luminoase în timpul zilei, gânduri de dragoste și de
recunoștință, până și în somn vor avea aceleași sfinte
doruri și înclinații ale inimii.
„Eu dorm și inima mea priveghează”, spune Proorocul
Solomon (Cânt. lui Sol. 5, 3). Cei ce trăiesc cu trezvie își
văd viața ca pe o linie dreaptă continuă, atât în somn, cât
și când sunt treji. Pentru omul cu adevărat duhovnicesc,
acel monstru groaznic și întunecat numit de psihologi
subconștient nu există. Prin trezvie, toată viața omului
devine conștientă și, dacă ceva se strecoară și-l tulbură,
acest ceva este de îndată nimicit de harul lui Dumnezeu
care sălășluiește în el.
Dacă monahul trăiește în sărăcie, o face ca să nu fie
împiedicat de nimic, ca să nu fie tras înapoi de nimic când
vrea să fugă afară din tabăra acestei lumi. Duhul sărăciei
călugărești este opus de-a dreptul duhului societății de
consum moderne; ethosul modernității, prin puterea
atotpătrunzătoare a mass-mediei, ne împinge continuu să
dobândim tot mai multe și mai multe bunuri materiale.
Dar, în chip minunat, călugărul neagonisitor, lepădând
toate bogățiile deșarte ale acestei lumi, devine stăpânul
lumii, pentru că el își lărgește inima sa încât Însuși
Hristos încape în ea și dimpreună cu apostolul poate să
spună: „viez, de acum nu eu, ci viază întru mine Hristos”
(Gal. 2, 20) și prin Hristos poartă în el lumea întreagă și
mijlocește pentru ea.
Mai mult decât atât, prin curăția trăirii în feciorie
monahul ține piept hedonismului și moralității îndoielnice
a vremurilor noastre, căutând să se zidească pe sine întru
totul biserică sfințită a lui Dumnezeu. Sfinții Părinți
înțelegeau prin feciorie și curăția minții și numeau curvie
nu numai patima poftei trupești, ci orice lucru care ne
desprinde de aducerea-aminte de Dumnezeu.
Temeiul monahismului este Însuși Domnul. Dacă
avem în vedere făgăduințele monahale, vedem că ele sunt
întocmai elementele definitorii ale viețuirii Sale. Hristos
este pilda absolută de ascultare față de voia Tatălui. El a
venit în lumea aceasta născându-Se din Fecioară și în toată
viața Sa nu găsim nici urmă de păcat sau de necurăție; El
nu Și-a îngăduit nicicând să Se despartă în duh de Tatăl.
Nu a avut nici loc unde să-Și plece capul pe acest pământ,
nici măcar în sinagoga întemeiată în Numele Său.
Așadar, fiind credincioși făgăduințelor monahale,
devenim asemenea lui Hristos și în tot ceea ce facem
Hristos este pilda noastră absolută. Dar toată nevoința
noastră cu aspect negativ, toată strădania de a ne lepăda
de duhul acestei lumi, nu-și va atinge țelul dacă nu este
însoțită și de nevoința pozitivă a îmbrăcării în duhul lui
Dumnezeu, a dobândirii cugetului Său.
Atunci când, ca monahi, ieșim din tabăra lumii
acesteia, noi avem un țel măreț – să purtăm ocara lui
Hristos, căci prin aceasta El ne va recunoaște ca fiind
ucenici ai Săi. Răbdăm rușine din dragoste pentru El,
precum și El a răbdat rușinea Crucii ca să ne slobozească
din rușinea ce va să fie și din veșnica pierzare. Așadar, ieșim
din tabăra lumii acesteia purtând rușinea păcătoșeniei
noastre, care este Crucea lui Hristos.
Veacuri și veacuri de păcat au născut o prăpastie
despărțitoare între om și Dumnezeu. Numai Crucea
lui Hristos poate face punte peste aceasta. Nu trebuie să
ne lăsăm furați de înțelepciunea și puterea celor ce sunt
în afara Bisericii. Noi suntem chemați să fim prieteni
ai Crucii pentru că pentru noi Crucea lui Hristos
este puterea și înțelepciunea lui Dumnezeu care ne
mântuiește (cf. 1 Cor. 1, 18). Dar această înțelepciune și
putere nu au nimic de-a face cu setea de putere și felul de
a fi al acestei lumi. Pentru cugetul trupesc, Dumnezeu se
înțelege întotdeauna ca putere. Pentru iudei, El era Cel
Atotputernic, Care avea să vină și să zdrobească neamurile
ca să ridice în slavă poporul lui Israel. Dar Iisus a venit
ca Mesia și le-a grăit despre cruce și despre moarte și nici
apostolii nu L-au înțeles. Când Sfântul Petru L-a auzit
vorbind despre răstignire, L-a luat deoparte și a început
a-I sta împotrivă. Dar Domnul, cu o mânie fără de păcat,
l-a certat:
„Mergi înapoia mea, satano, că nu cugeți cele ce sunt ale lui Dumnezeu, ci cele ce sunt ale oamenilor” (Marc. 8, 33).Așadar, „cele ce sunt ale lui Dumnezeu”, înțelepciunea lui Dumnezeu este Crucea prin care El avea să ne slobozească din robia celui rău.
În lumea aceasta puterea se dobândește prin violență
și prin asuprirea celorlalți. De aceea, oamenii lumești nu
pot să înțeleagă cum se poate vorbi despre Cruce ca fiind
puterea lui Dumnezeu: ce putere poate fi într-o moarte
de ocară, cum este moartea pe cruce? Ei nu înțeleg că
bătălia cea mai mare din toate timpurile a fost dată pe
acea Cruce. Pe Cruce tot răul care se adunase de-a lungul
veacurilor, începând de la căderea lui Adam și până la
venirea lui Hristos, a căzut asupra Domnului. Și Domnul,
neîmpotrivindu-Se acestui rău, ci aducându‑Se pe Sine
de bună voie ca o jertfă vie spre mântuirea tuturor, a ieșit
biruitor: puterea răului a fost nimicită și omul a fost smuls
din ghearele Satanei. Ceea ce face Crucea Domnului să fie
atât de minunată și mântuitoare este faptul că El a primit-o
de bună voie. El a dorit această Cruce; El a vrut să moară
pentru noi ca să ne mântuiască pe noi. Și pentru că moartea
Sa a fost fără de vină, s-a dovedit a fi o osândire a morții
noastre. Fiind de bună voie și fără de păcat, Crucea Sa a
devenit o osândire a tuturor celorlalte cruci pe care răul le
meșteșugise cu consimțământul voii libere a omului.
Așadar, adevărata putere a Crucii stă în smerenia
și în dragostea jertfelnică a lui Dumnezeu. De aceea,
Dumnezeu ne îndeamnă să nu fim ca neamurile, râvnind
la tronuri, precum Satana oarecând a voit să-și așeze
tronul mai presus de cel al lui Dumnezeu (cf. Is. 14, 13).
„Care dintre voi va vrea să fie întâi, să fie vouă slugă; precum și Fiul Omului n-au venit să-i (Se) slujească Lui ci să slujească și să-Și dea sufletul Său răscumpărare pentru mulți”, zice Domnul (Mat. 20, 27-28)6.
Crucea lui Hristos a fost plinirea voinței Tatălui,
Care i-a dăruit omului mijlocul de a se slobozi de duhul
neascultării, al trufiei și al răzvrătirii împotriva lui
Dumnezeu pe care Satana l-a însuflat în el. Când omul a
călcat porunca lui Dumnezeu în rai, poruncă ce îl păzea
de toată vătămarea, atunci s-a lipsit pe sine de Izvorul
Vieții și eul propriu a devenit perete despărțitor între sine
și Dumnezeu. Voia lui Dumnezeu pentru noi în această
viață este să devenim zi de zi mai puțin egoiști, purtând
ocara Lui, luându-ne crucea și urmând Lui. Pentru noi,
crucea este sabia care omoară sinele nostru păcătos ce ne
lipsește de împărtășirea cu Dumnezeu. Crucea devine
cheie a raiului, pentru că ea omoară iubirea de sine, care
este izvorul a tot răul în lumea aceasta. Crucea lui Hristos
a fost dragostea lui Dumnezeu pentru ceilalți. El nu S-a
cruțat pe Sine, ci a fost gata să moară pentru ca noi să
putem trăi. Și dragostea Lui s-a arătat a fi mai puternică
decât moartea până în sfârșit. Pentru aceasta, singurul
țel după care ne rânduim viața este ca în tot ce facem,
spunem sau gândim în viața noastră de zi cu zi să punem
un strop de dragoste în Numele Lui și așa să devenim
moștenitori ai mai marii dragoste, cea „până în sfârșit”
(Ioan 13, 1), pe care El ne-a arătat-o prin jertfa Sa.
Crucea ne-a arătat că sensul adevărat al existenței
noastre este dragostea și smerenia, căci numai printr-o
dragoste smerită dobândim viața adevărată. Pentru noi,
să iubim pe Dumnezeu și pe aproapele înseamnă să
facem voia lui Dumnezeu și a aproapelui nostru. Lumea
privește dragostea în chip sentimental, dar pentru fiii
lui Dumnezeu ea înseamnă să îmbrățișezi voia celuilalt.
Părintele Sofronie spune că, atunci când îmbrățișăm voia
celuilalt, fratele nostru devine viața noastră, mireasmă de
viață și viață veșnică.
Când ridicăm ziduri de apărare împrejurul nostru, nu izbutim să facem voia celuilalt și rămânem în pierzătoarea și vrednica de milă iubire de sine. De fapt, noi ridicăm
zidurile propriei noastre temnițe, ale propriului nostru
iad. Iadul nu este celălalt, precum a spus cândva Sartre, ci
propriul nostru eu. Dacă în viețuirea noastră călugărească
există ascultare din dragoste, tăierea voii proprii înaintea
fratelui, dacă nu există lupta pentru drepturile noastre și
nu ne impunem propriile viziuni și dorințe, atunci suntem
cu adevărat prieteni ai Crucii și „desăvârșim sfințenia
întru frica lui Dumnezeu” (2 Cor. 7, 1). Devenim din
ce în ce mai bogați când ne întâlnim unul cu altul cu
o inimă deschisă, cu o atitudine plină de dragoste și
cu această înțelegere: ca nu voia mea să se facă ci voia
celuilalt. Dar cei ce merg la mănăstire și înalță ziduri de
apărare împrejurul lor, aceștia mor tare săraci.
Noi nu venim la mănăstire ca s-o ducem mai bine,
să profităm și să ducem o viață ușoară, la adăpost de
necazurile și de durerile pe care le trăiesc cei din lume,
ci venim să ucidem în noi acea fiară numită iubirea de
sine. Nimic nu este mai străin iubirii pline de narcisism a
zilelor noastre decât atitudinea nevoitorului ce se luptă și
duce un crunt război cu sinele său.
Îmi amintesc de Gheron Iosif Isihastul, care zicea:
„M-am făcut propriul meu călău”. Și Părintele Sofronie
obișnuia să spună că nimeni nu poate prigoni un călugăr
mai mult decât o face el însuși de dragul lui Dumnezeu.
Ura de sine este o roadă de mare preț în viața monahului
și nu are în sine nimic morbid sau autodistructiv, ci
dimpotrivă, este singura cale de a omorî sinele nostru
egoist, de a dărâma zidul despărțitor și de a lăsa șuvoiul
vieții dumnezeiești să curgă liber prin toată ființa
noastră. Duhul lumii încearcă să-și cruțe mica sa viață,
dar niciodată nu izbutește, căci știm din Evanghelie că
„oricine va căuta sufletul său să-l mântuiască, pierde‑l‑va
pe el, și cine îl va pierde, îl va învia pe el” (Luc. 17, 33)7
Monahul, dimpotrivă, încearcă să guste moartea zi de
zi, așa încât Hristos, Cel ce este Începătorul Vieții și
Împăratul a toată veșnicia, să poată via în el. Prin aceasta,
el își împlinește scopul vieții sale, precum o exprimă
rugăciunile Bisericii:
„Învrednicește-ne, Doamne, în ziua aceasta, în seara aceasta, în noaptea aceasta, fără de păcat să ne păzim noi”.
Atât de închisă în sine este inima noastră încât nici
Dumnezeu și nici aproapele nu-și pot afla sălaș în ea. Dar
atunci când ne lăsăm pe noi înșine fără apărare în fața
celorlalți, primind toată durerea și suferința pe care pronia
lui Dumnezeu le îngăduie în viața noastră, încet‑încet
inima ni se lărgește și devenim asemenea lui Hristos.
Suferința este o mare binecuvântare, întrucât ea ne
adâncește înțelegerea vieții și ne lărgește inima. Prin
propria noastră suferință începem să înțelegem suferințele
aproapelui nostru și devenim împreună-pătimitori cu
acesta, iertători și îngăduitori, și începem să ne rugăm
pentru mântuirea întregii lumi ca pentru noi înșine.
Astfel, nu mai suntem robiți de duhul lumii acesteia,
ci dobândim mintea lui Hristos. Nu mai căutăm să ne
călăuzim după înțelepciunea acestei lumi, „pentru că
înțelepciunea lumii acesteia nebunie este la Dumnezeu”
(1 Cor. 3, 19), ci ne străduim să dobândim înțelepciunea
lui Dumnezeu, discernământul duhovnicesc.
Așa cum citim în Epistola către Corinteni:
„omul sufletesc nu primește cele ce sunt ale Duhului lui Dumnezeu; că nebunie sunt lui, și nu le poate înțelege; căci duhovnicește se judecă” (1 Cor. 2, 14)8.Și în aceeași epistolă citim:
„Iar noi nu am luat duhul lumii, ci Duhul Cel din Dumnezeu; ca să știm cele ce sunt de la Dumnezeu dăruite nouă” (1 Cor. 2, 12).Am spus că duhul lumii se vădește prin mândrie și nerecunoștință, pe când firea Duhului care îl însuflă pe monah este smerenia și recunoștința. Să dobândești „înțelepciunea lui Dumnezeu” înseamnă să înțelegi că nu omul este centrul vieții și măsura tuturor lucrurilor, ci Dumnezeu, și că tot ceea ce este și are omul este un simplu dar al Ziditorului și Binefăcătorului său.
Monahul știe, de asemenea, că Dumnezeu dăruiește
cu îmbelșugare darurile Sale pe măsura recunoștinței și a
mulțumitei cu care le primim, și că nu avem decât acele
lucruri pentru care aducem mulțumită lui Dumnezeu.
În acest fel, el este împins de dorința de a aduce neîncetat
mulțumită lui Dumnezeu pentru toate. Ajunge până
acolo încât aduce mulțumită fierbinte lui Dumnezeu
pentru fiecare răsuflare de aer primită în dar de la El. Și se
mâhnește numai că nu-I poate aduce îndeajuns mulțumită
cu vrednicie. Această mulțumită naște pocăința care nu
are sfârșit pe acest pământ.
Atunci când aflăm înțelepciunea lui Dumnezeu ne răscumpărăm timpul viețuirii noastre pe pământ.
„Socotiți, drept aceea, cum să umblați cu pază, nu ca niște neînțelepți, ci ca cei înțelepți. Răscumpărând vremea, că zilele rele sunt”, spune Sfântul Pavel în Epistola sa către Efeseni (Ef. 5, 15-16).Pentru cultura zilelor noastre, „timpul înseamnă bani”, dar pentru noi, creștinii, timpul înseamnă răscumpărarea veșniciei.
În fiece zi noi încercăm să împuținăm păcatul din
viața noastră și să sporim neîncetat în inima noastră
energia harului lui Dumnezeu, și astfel să punem pe fiece
zi a vieții noastre pecetea veșniciei. În fiece zi suntem
chemați să facem o sfântă neguțătorie: să schimbăm viața noastră trecătoare cu viața cea veșnică de la Dumnezeu.
În fiece zi primim darul timpului și, dacă din cele 24
de ore ale zilei punem deoparte câteva minute, sau poate
ore, pe care le dăm rugăciunii, atunci acest timp pe care
îl dăruim lui Dumnezeu din toată inima va pecetlui fiece
zi a vieții noastre și în cele din urmă toată viața noastră va
fi adumbrită de veșnicie. Rugăciunile noastre vor rămâne
veșnic înaintea lui Dumnezeu și ele vor fi mântuirea
noastră.
Cunoscând puterea răscumpărătoare a rugăciunii,
diavolul, care nu dorește nimic altceva decât pierzania
întregii omeniri, ca toți să fie părtași sorții lui, face tot ce-i
stă în putință ca să ne împiedice de la rugăciune. Diavolul
nu încearcă prea mult să ne împingă să păcătuim, căci
știe că pocăința sinceră poate șterge mulțime de păcate, ci
încearcă mai cu seamă să devoreze timpul vieții noastre,
însuflând în noi pofta de distracții, gustul pentru noutăți
și chiar o anume sete de știință și de cunoaștere din care
până și ideea de Dumnezeu a fost trecută cu vederea.
Tehnologia noastră modernă, cu nenumăratele ei produse noi care invadeaza piata este numai o exemplificare a
acestui vicleșug. Diavolul știe că, dacă reușește să
devoreze timpul vieții noastre, el pune capăt acestei sfinte
neguțătorii, acestui schimb de vieți, nimicind legătura
noastră personală cu Dumnezeu. Pentru noi, această
legătură este dătătoare de viață, pentru că prin ea suntem
în neîncetată împărtășire cu Izvorul Vieții. Când ne
rugăm, ne aflăm în prezența lui Dumnezeu și această
prezență nimicește neîncetat moartea pe care o purtăm
în noi și ne reînnoiește.
A răscumpăra vremea înseamnă a cultiva legătura
noastră cu Dumnezeu. Cu cât legătura noastră cu El este
mai puternică, cu atât vom fi mai uniți cu El în această
viață și vom continua să fim la fel, în chip mai desăvârșit
și cu și mai multă tărie, în viața ce va să fie. Astfel, timpul
nu mai este pentru noi un dușman, ci o aripă ce ne ridică
Sus și ascunde viața noastră cu Hristos în Dumnezeu
(cf. Col. 3, 3), iar moartea devine un prieten mult așteptat.
Lumea modernă se teme de moarte. De aceea,
moartea a devenit un fel de tabu, un lucru despre care
oamenii nu vorbesc, și toate eforturile medicinei moderne
de a prelungi cât mai mult cu putință zilele noastre pe
pământ și de a micșora suferința în această viață au ca
scop să ne câștige încă un pic de timp pentru a ne bucura
de plăcerile lumii acesteia.
Călugărul, pentru a-și păstra vie legătura cu
Dumnezeu, cultivă în sine aducerea aminte de moarte,
care îl desprinde de toată legătura cu cele pământești.
Și, în loc să-și satisfacă simțurile cu plăcerile acestei lumi,
el ia asupră-și lucrarea pocăinței. Pocăința este prețul pe
noi, care invadează piața, este numai o exemplificare a
[prețului] care trebuie să-l plătească pentru a-și răscumpăra din
stricăciune viața sa. Dacă Hristos a plătit cu scumpul
Său Sânge mântuirea noastră, pentru monah pocăința
prin rugăciune înseamnă a vărsa sângele său, așa cum ne
spune Sfântul Siluan. Și atunci când monahul ajunge la
plinirea propriei sale pocăințe, el dobândește cunoștința
tuturor stărilor de păcat și de moarte ale întregii omeniri
și începe să se pocăiască pentru lumea întreagă; se
pogoară în iadul pocăinței, în acel iad al dragostei în
care S-a pogorât Hristos. Numai atunci când pocăința sa
personală se preschimbă în rugăciune pentru mântuirea
a toată lumea, monahul a dobândit mintea lui Hristos,
Care Și-a dat sufletul răscumpărare pentru toți. Numai
atunci când dobândește prin pocăință universalitatea,
atotcuprinderea lui Hristos, s-a lepădat deplin de duhul
acestei lumi, care este duhul lui antihrist, și poate spune
cu adevărat că Cel ce este în el este mai mare decât cel ce
este în lume. Și aceasta este adevărata plinire a chipului
lui Dumnezeu în om.
Noi nu trebuie să facem nicio descoperire. Drumul
a fost deja deschis de Hristos, Care i-a spus Sfântului
Ioan Cuvântătorul-de-Dumnezeu:
„Eu sunt Cel ce sunt viu și am fost mort și, iată, sunt viu în vecii vecilor” (Apoc. 1, 18)9.Gustând zi de zi din moarte în această viață, de dragul poruncilor Lui, suntem cinstiți cu cununa vieții, a vieții din belșug, în vecii vecilor.
Sursa: Merinde pentru monahi, Arhimandrit Zaharia Zaharou
Good info. Lucky me I came across your blog by accident (stumbleupon).
RăspundețiȘtergereI have book-marked it for later!