Mironosiţele femei, foarte de dimineaţă, stând înaintea mormântului Dătătorului de viaţă, aflat-au înger pe piatră şezând; şi acela, grăind către dânsele, aşa a zis: Ce căutaţi pe Cel viu printre morţi? Ce plângeţi pe Cel nestricat, ca şi cum ar fi în stricăciune? Mergând, vestiţi ucenicilor Lui.
Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul, să ne bucurăm şi să ne veselim întru ea. (Ps. 117:24)
Paştile cele frumoase, Paştile Domnului, Paştile;
Paştile cele preacinstite nouă ne-au răsărit;
Paştile cu bucurie unul pe altul să ne îmbrăţişăm;
O Paştile, izbăvire de întristare!
Că astăzi, din mormânt ca dintr-o cămară strălucind Hristos, pe femei de bucurie le-a umplut, zicând: Vestiţi apostolilor!
Hristos a inviat din morti,
cu moartea pe moarte calcand,
si celor din morminte
viata daruindu-le!
cu moartea pe moarte calcand,
si celor din morminte
viata daruindu-le!
***
Pastorala la Învierea Domnului, 2015,
a Mitropolitului Ierotei de Nafpaktos
Hristos, iubiţi fraţi, de mai înainte a vestit ucenicilor Lui Învierea, atunci când le-a spus: „Fiul Omului va să fie dat în mâinile oamenilor. Şi-L vor omorî, dar a treia zi va învia” (Matei 17: 22-23). Ucenicii nu ştiau ce înseamnă că Fiul Omului va fi omorât şi va învia la trei zile după moartea Sa şi, mai mult decât atât, „se temeau să Îl întrebe” (Marcu 9: 31-32).
Expresiile „Fiul lui Dumnezeu” şi „Fiul
Omului” denumesc cele două firi ale lui Hristos, dumnezeiască şi
omenească, care împreună lucrau în Hristos, fără ca vreuna din ele să
îşi piardă trăsăturile proprii.
După Înviere, Hristos S-a arătat întâi
femeilor mironosiţe, care se duseseră în zori la mormânt să Îi ungă
trupul cu aromate, iar pe urmă, în aceeaşi zi, S-a arătat ucenicilor
Săi. Te-ai fi aşteptat să Se arate celor care L-au răstignit,
cărturarilor şi fariseilor, arhiereilor, lui Irod şi lui Pilat şi
tuturor celor care au căzut la învoială ca El să pătimească şi să fie
răstignit, în felul acesta făcându-i să creadă. Dar nu a făcut asta, şi
dintr-un motiv anume.
Întâi de toate, Hristos nu acționează
pur și simplu în virtutea unor raţiuni sociale, nici ca să vădească
Dumnezeirea Sa unor oameni care nu cred în El. Chiar şi atunci când
făcea minuni şi tămăduia pe oameni, o făcea după ce mai întâi le vedea
credinţa.
Pe urmă, arătarea lui Hristos fiecărui
om este un eveniment de dimensiuni veşnice şi cu urmări cutremurătoare
asupra sa. A se întâlni cineva cu Dumnezeu poate fi osândă pentru el,
dacă nu este pregătit cum se cuvine. Ca atunci când privește cineva
soarele fără nici o protecţie și, din cauza prea puternicei lumini a
soarelui, îşi vatămă ochii, tot la fel, atunci când omul nu are ochiul
duhovnicesc pregătit cum se cuvine, nu poate suporta lumina puternică a
Învierii lui Hristos.
Așadar, din dragoste şi iubire de oameni
nu S-a arătat Hristos celor ce L-au răstignit, ca ei să nu pătimească
ceva rău. Era mai bine ca ei să afle despre Înviere de la alţii, ca
astfel, poate, să creadă şi să se mântuiască. Aveau încă timp să creadă
liber, să se îndrepteze, ca văzându-L la a Doua Sa Venire întru slavă,
să se mântuiască, nu să se osândească. Negreşit, întâlnirea cu Hristos
este un moment crucial, este viața veşnică sau iadul veşnic.
Mai mult, Hristos, după ce a înviat, S-a
arătat ucenicilor care se pregătiseră şi, în pofida căderilor lor, erau
pregătiţi să vadă Lumina Învierii. Esenţialul este că Hristos S-a
arătat ucenicilor după Înviere nu doar ca ei să creadă, ci ca să îi
călăuzească la îndumnezeire. Acesta era rostul cel mai profund al
arătărilor lui Hristos Înviat ucenicilor Săi, care erau curăţiţi şi
luminaţi de mai înainte şi trebuia ca de-acum să ajungă la îndumnezeire.
Fireşte, vreme de patruzeci de zile i-a pregătit cum se cuvine, ca în
ziua Cincizecimii să primească Duhul Sfânt şi să devină mădulare ale
Trupului Său.
Ceea ce s-a petrecut cu ucenicii lui
Hristos se întâmplă cu mulţi oameni de-a lungul veacurilor. Deja, îndată
după Cincizecime, Apostolul Pavel a văzut pe Hristos Înviat (Fapte 9:
3-9), Întâiul-Mucenic Ştefan „a văzut slava lui Dumnezeu şi pe Iisus
stând de-a dreapta lui Dumnezeu” (Fapte 7: 55), iar milioane de creştini
până astăzi au devenit martori ai Învierii lui Hristos. Aceasta
înseamnă că scopul omului este să se pregătească cum se cuvine, prin
nevoință, prin Sfintele Taine, curăţire şi rugăciune, ca să vadă pe
Hristos Înviat şi să fie călăuzit la îndumnezeire.
Acesta este cel mai profund scop al
teologiei şi al Bisericii ortodoxe. Teologia ortodoxă nu este una
filosofică, speculativă, morală, ci este o teologie a Sfintelor Taine și
a vieții de nevoință. Iar Biserica nu urmăreşte pur și simplu
împlinirea nevoilor sociale şi materiale ale omului – deşi face şi
aceasta -, ci ţinteşte să îl sfinţească pe om, să îl facă să vadă pe
Hristos Înviat şi să îl călăuzească la îndumnezeire.
În această cheie trebuie să vedem
vieţile tuturor Sfinţilor de peste veacuri, ale Apostolilor, ale
Mucenicilor, ale Mărturisitorilor, ale Părinţilor, ale Asceţilor, şi,
îndeobște, ale creştinilor ce trăiesc însoţirea cea după Hristos. Toţi
aceştia sunt martori ai Învierii lui Hristos şi ne fac să înțelegem că
şi noi trebuie să Îl vedem pe Hristos Înviat, Care ne va dărui
îndumnezeirea şi sfinţirea.
Este nevoie ca din această perspectivă
să vedem ţelul Bisericii şi înţelesul Praznicelor, ca să nu secularizăm
lucrarea şi scopul vieţii bisericeşti. Şi, fireşte, trebuie să avem
nădejde în inima noastră că nu trăim numai pentru cele materiale, ci ca
să simţim puterea Învierii lui Hristos înlăuntrul nostru.
Hristos a înviat, fraţi şi fii preaiubiţi!
Cu calde binecuvântări părinteşti,
† Ierotei de Nafpaktos şi Aghios Vlasios
Sursa: Pemptousia, Pastorala la Învierea Domnului 2015 a Mitropolitului Ierotei de Nafpaktos
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu