- Ortodoxia-Catholica: Dimitrios Tselenghidis – Scurtă evaluare a Sfântului și Marelui Sinod
Scrisoare a Domnului Dimitrios Tselenghidis, Profesor al
Facultății de Teologie a Universității Aristoteliene din Thesalonic,
adresată Sfântului Sinod al Bisericii Greciei și publicată in Romfea.gr
Prea Fericite Părinte Președinte,
Preasfințiților Părinți Arhierei,
Vă trimit, cu evlavie, o cuprinzătoare evaluare despre „Sfântul și
Marele Sinod” și vă rog să o studiați, deoarece cred că ar putea ajuta,
cumva, în discuția responsabilă care va avea loc in cadrul Sfântului
Sinod al Ierarhiei Bisericii noastre, atunci când acesta se va întruni.
Evaluarea se va mișca pe două niveluri. Primul nivel va avea în vedere
evaluarea în ceea ce privește partea de rânduială și canonică a
Sinodului, în vreme ce nivelul al doilea se va referi la evaluarea
conținutului său.
În ceea ce privește rânduiala lui bisericească și canonică, așa
numitul „Sfântul și Marele Sinod” – judecat după criterii teologice – nu
este literalmente „Sfânt”. Și aceasta deoarece nu este „următor
Sfinților Părinți”, nici în mod formal, nici în privința conținutului,
așa cum va reieși din cele pe care le vom spune în continuare.
Nu este însă nici „Mare”, nu numai pentru că nu au fost prezente
toate Bisericile autocefale, dar în mod principal pentru că a fost o
foarte mică și selectivă reprezentare a acestora de către arhiereii
locali. Dar cel mai important în această privință este că această
„Adunare” a episcopilor nu poate fi caracterizată – pe baza criteriilor
strict teologice – nici măcar un Sinod Local. Mai degrabă este vorba de o bizară, „Conferință presinodală lărgită a arhiereilor” cu zece Întâistătători sau de un „Congres” a anumitor zece Biserici Autocefale, care au fost reprezentate de Întâistătătorii lor și de cel mult 24 de Arhierei aleși. Am afirmat că această „Conferință” sau „Congres” nu
poate fi numit nici Sinod Local, pentru că în cadrul Sinodului Local se
întâlnesc și votează toți Arhiereii prezenți la acesta. La această
„Conferință-Congres”, în acord cu Regulamentul de funcționare, drept de
vot au avut numai cei zece Întâistătători prezenți. Această practică
este fără precedent și arbitrară în istoria noastră bisericească și nu
este deloc în concordanță cu practica cu caracter eclesiologic a
Sinoadelor Ortodoxe de până astăzi, care presupun egalitatea
duhovnicească a tuturor Arhiereilor, lucru care se vădește în egalitatea
votului lor. Nici un episcop, sub nici o formă – nici măcar cu excepția
Președintelui Sinodului – nu este „fără egal” (mai presus) decât
episcopii împreună cu el. Ceea ce s-a aplicat în prezenta „Conferință”,
trimite în mod indirect la o formă clară de catolicism, chiar și în
situația în care votul Întâistătătorilor are un caracter colectiv.
În consecință, deciziile „Conferinței presinodale” sau a „Congresului
Ierarhic” de mai sus nu au caracter obligatoriu. De altfel, ele nu au
nici o autoritate nu numai asupra întregii Biserici, dar nici asupra
Bisericilor locale autocefale care au fost reprezentate la acest
„Congres Ierarhic” – cu totul fără temei instituțional – din moment ce
Ierarhii care au participat nu au avut drept de vot. Dar deciziile sunt
nule și pentru motivul în plus al principiului unanimității, care a fost
încălcat prin neprezentarea celor patru Patriarhii (a Antiohiei, a
Rusiei, a Bulgariei, a Georgiei).
În plus, deciziile acestui ciudat „Sinod” de la Kolimbari
nu sunt obligatorii pentru Biserica Greciei, pentru încă un motiv în
plus. Întâistătătorul Bisericii noastre, în loc să susțină poziția
unanimă a Ierarhiei Bisericii noastre cu privire la textul al VI-lea, a
sugerat o altă poziție, care a fost acceptată de celelalte nouă Biserici
Autocefale. În mod practic, aceasta înseamnă că poziția Corpului
Ierarhiei grecești nu a fost reprezentată, deci pe baza Regulamentului
de funcționare a „Conferinței”, asupra celui de al VI-lea text nu a
existat unanimitate. Deci, textul nu este valid.
Și acum evaluarea părții de conținut a originalului „Sinod”. În
primul rând, trebuie să spunem în mod general, că la așa numitul „Sinod”
din Kolimbari Creta, s-a încercat o reducție duhovnicească cu caracter
instituțional de la învățătura dogmatică a Bisericii. Spunem că s-a
încercat pentru că – în acord cu ceea ce am afirmat anterior – nu
conferim un rol instituțional hotărârilor „Conferinței Arhierești”
menționate mai sus. În Creta nu numai că nu a fost condamnată nici o
credință diferită de cea ortodoxă (erezie), dar s-a încercat o teribilă,
instituțională reducție/scădere de la credința delimitată în mod
sinodal a Bisericii, în realitate o reducție de la definiția dogmatică
(Oros-ul dogmatic) a Sinodului al doilea Ecumenic. Mai precis este vorba
de o reducție (scădere) de la învățătura dogmatică a Simbolului de
Credință (Crezul), care se referă la identitatea Bisericii în sine. În
Simbolul de Credință mărturisim: credem „Într-Una, Sfântă, Sobornicească
și Apostolească Biserică”. Dar la „Conferința” din Creta zece Biserici
Autocefale, între care și Biserica Greciei, au acceptat, ateologic (în
mod neteologic), „teologia baptismală” și, indirect, „teoria ramurilor”,
recunoscând ca biserici pe romano-catolici, pe maroniți, pe nestorieni,
pe monofiziții anticalcedonieni, pe monoteliți, care au fost condamnați
pentru erezia lor hristologică de un rând de Sinoade Ecumenice (de la
al treilea până la al șaselea inclusiv), dar și pe amestecătura de
protestanți, care sunt reprezentați la Consiliul Mondial al așa
numitelor biserici. Această tentativă de decizie sinodală la Kolimbari,
de recunoaștere ca biserici a ereticilor condamnați de către Sinoade
Ecumenice, constituie o nebunie spirituală și o lovitură de stat
spirituală. Aceasta, în practică, este sincretism și ecumenism. Nu s-a
mișcat mânia – facultatea rațională a sufletului – Arhiereilor
„sinodali” împotriva lupilor înțelegători ai Bisericii. Din contră,
„lupii” au fost numiți „oi” ale Uneia și singurei turme înțelegătoare,
ale Bisericii. Ca urmare a acestui rezultat, concluzionăm că în Creta nu
s-a întâmplat așteptata de către pliroma Bisericii a deliberării
Arhiereilor „sinodali” cu Duhul Sfânt, nici nu a funcționat „praștia”
Duhului Sfânt pentru condamnarea din nou a ereticilor. În special,
pentru romano-catolici, în mod verbal am mărturisit credința noastră în
definiția Sinodului al doilea Ecumenic, dar în mod practic noi am anulat
această credință, recunoscând ca biserici nu numai pe aceștia, dar și
alte comunități creștine, care se opun acestei definiții, prin filioque.
După cum se știe, orice adaos la Simbolul de credință (Crez) – fie el
și explicativ corect – este condamnat de către Sinoadele Ecumenice de
după al treilea (inclusiv) și cei care o fac, s-a hotărât ca să fie
caterisiți și excomunicați de către Biserică. Așadar, în mod clar
filioque, ca adaos, este condamnat – în mod indirect, automat și în
avans – de către Sinoade Ecumenice ca și erezie, din moment ce au
decăzut din Biserică cei care o înfiază ca și adaos, conform cu
hotărârile Sinoadelor amintite mai sus. De aceea și eterodoxia lui
filioque a romano-catolicilor și a tuturor protestanților este o erezie
vrednică de condamnat.
De altfel, adaosul filioque a fost condamnat în vremea lui Fotie cel
Mare la Sinodul din 879/80 (al optulea Ecumenic), unde a participat și
reprezentanța Bisericii Romei, în timp ce au fost condamnate și alte
învățături rele (kakodoxii) ale romano-catolicismului despre identitatea
între fire și lucrări în Dumnezeul Treimic și despre caracterul creat
al Harului Dumnezeiesc, la Sinoadele din 1331 și 1351. Dar și
protestantismul a fost condamnat de către un șir de Sinoade ale
Orientului Ortodox (1638, 1642, 1691).
În consecință, nu este posibil ca într-un text sinodal cu caracter
dogmatic să nu existe precizie teologică și eterodocșii să fie
recunoscuți ca biserici. Aceasta ar însemna fie că se face o scădere
conștientă în dogma eclesiologică, fie că există o dualitate de limbaj,
cu tot ce aceasta implică. Cu votarea celui de-al șaselea document, care
se caracterizează prin neclaritățile intenționate și mai ales prin
contradicțiile teologice, „Conferința Arhierească” din Creta a
consolidat instituțional ecumenismul, introducând astfel și promovând
confuzia eclesiologică în conștiințele credincioșilor. In mod special
reamintesc paragraful 16, unde se afirmă următoarele:
„Unul din organele principale în istoria mișcării ecumenice este Consiliul Mondial al Bisericilor (CMB)… în paralel există și alte organisme intercreștine și organe regionale, precum „Conferința Bisericilor Europene” (CEB), „Consiliul Ecumenic al Bisericilor din Orientul Mijlociu”, și „Consiliul Panafrican al Bisericilor”. Acestea, împreună cu Consiliul Mondial al Bisericilor susțin o importantă misiune pentru promovarea unității lumii creștine”.
Acceptarea termenului de biserică pentru eterodocși și în mod special
pentru protestanți, întâlnim până la saturație și în paragrafele 19 și
21 în același text. Formularea de mai sus înseamnă că noi, Biserica
Ortodoxă, suntem de acord că eterodocșii-eretici contribuie în mod
important la promovarea unității lumii creștine! De aici se atestă că
cei care au votat și cei care au semnat acest text nu au conștientizat,
în mod sigur, că „Ecumenismul are duh de răutate și este condus de
duhuri necurate”, conform cu experiența harismatică a fericitului Bătrân
(Gheron) Efrem Katunakiotul. Poziția de bază a ecumenismului este
pluralismul dogmatic. Aceasta înseamnă, în mod practic, legalizarea
coexistenței diferitelor credințe deosebite între ele din punct de
vedere dogmatic. Oricine contestă acest pluralism dogmatic este
caracterizat ca fanatic și fundamentalist. In paralel, ecumeniștii nu
permit evaluări axiologice cu privire la exactitatea, superioritatea sau
inferioritatea diferitelor religii. În ecumenism toți au loc. Pentru că
unitatea în acesta nu este împiedicată de varietatea diferitelor
credințe, lucru care este eclesiologic inacceptabil, din punct de vedere
ortodox.
Ca dogmatist al Bisericii Ortodoxe, am adânca convingere că
ecumenismul este cea mai mare erezie eclesiologică, dar și cea mai
riscantă poli-erezie care a apărut vreodată în istoria Bisericii. Și
aceasta deoarece ecumenismul, datorită caracterului său sincretist,
recomandă cea mai insidioasă contestație a credinței Bisericii, dar și
cea mai gravă falsificare a ei. Tocește într-un grad inacceptabil
conștiința dogmatică a pliromei Bisericii și generează confuzie în jurul
identității credinței noastre. În mod viclean golește integritatea
credinței mântuitoare a Bisericii – lucru care are consecințe
soteriologice grave – cu considerația că toate credințele religioase
sunt soteriologic valabile, atunci când susține că toate credințele
eterodoxe și ale celorlalte religii sunt căi care conduc la aceeași
mântuire.
Însă, cu câte s-au scris contradictoriu față de eclesiologie în
documentul al VI-lea se dă impresia că sunt batjocoriți creștinii
eterodocși, de vreme ce la început sunt numiți „biserici eterodoxe”,
adică eretici, iar în continuare sunt numiți biserici. Nu este permis să
subestimăm inteligența lor. Înțeleg bine că nu-i iubim cu adevărat,
pentru că nu le spunem adevărul în mod clar. Le spunem minciuni, cum că
ar fi biserici. Și în acest mod nu-i ajutăm, pentru că nu-i chemăm la
pocăință și la negarea alunecărilor lor dogmatice, astfel încât să fie
încorporați în singura Biserică adevărată, cea Ortodoxă. Din fericire,
suficient de mulți Arhierei nu au semnat acest document, din motive
dogmatice.
În documentul despre „Taina Cununiei și impedimentele la aceasta”, nu
voi repeta cele pe care le-am scris referitor la aceasta în prima mea scrisoare către Sfântul Sinod, la 3-2-2016, ca să nu vă obosesc. Voi
adăuga numai că, în timp ce canonul 72 al Sinodului Ecumenic Quinisext
așează condițiile eclesiologico-dogmatice pentru existența Tainei
bisericești a Cununiei, decizia „Conferinței” Arhiereilor la Kolimbari
Creta – cu totul necanonic și neautorizat – dă posibilitatea Bisericilor
Autocefale Locale să devieze de la învățătura dogmatică despre Taine a
Bisericii. În mod specific, recomandarea propusă a căsătoriilor mixte ca
iconomie – dincolo de anticanonicitatea și ilegalitatea ei, dar și
oximoronul relativizării unui canon (72) al unui Sinod Ecumenic
(Quinisext) de către un „Sinod” mai mic, la care face trimitere tema –
este, eclesiologic, extrem de neteologică. De altminteri, de aceea se
recomandă în mod foarte sever de către canonul 72 anularea sau
desfacerea acestei căsătorii, ca o conviețuire nelegitimă din punct de
vedere eclesiologic. Mai departe chiar, argumentarea teologică a
canonului, nu lasă loc deloc pentru nici o iconomie.
„Căci nu trebuie să amestecăm cele neamestecate”, notează canonul, „după cum nici oaia nu se încaieră cu lupul tot așa nici partea lui Hristos cu moștenirea celor păcătoși; iar dacă va încălca cineva cele hotărâte de noi, să se afurisească”.
Așadar, al 72 canon nu recomandă iconomia, ci atrage
atenția asupra gravității nelegiuirii. Devierea de la canonul specificat
constituie o foarte gravă ilegalitate și „para-iconomie” canonică, care
are, de asemenea, foarte grave urmări eclesiologice, din moment ce
amestecă cele neamestecate într-un „amestec neamestecat”, amestecă
eclesiologic împreună pe „oaie” cu „lupul” și „partea” lui Hristos cu
„moștenirea” păcătoșilor. Însă o astfel de amestecare este eclesiologic
de neconceput, iar teologic și spiritual de neacceptat.
În documentul „Misiunea Bisericii Ortodoxe în lumea contemporană” se
dă impresia că se încearcă introducerea în același spațiu (în aceeași
arcă) a Ortodocșilor și a eterodocșilor, uneori și a celor de altă
religie. Aceasta este evident atunci când toate referirile la pace, care
este trăită în Biserica Ortodoxă ca și rod al Duhului Sfânt, se pot
înțelege ca adresându-se și la cei care sunt în afara ei, fără impunerea
vreunei condiții în prealabil. În practică, însă, aceasta golește de
înțelesul ei Întruparea lui Dumnezeu Cuvântul și însăși Biserica, din
moment ce lasă să se înțeleagă că pacea lui Hristos, ca și lucrare
necreată a Sa, ar putea să fie realizată și să fie făcută familiară și
în afara acesteia de către eterodocși și de către oameni, simplu, „de
bine”, eventual și de către atei. Aceasta nu numai că nu o recomandă ca
mărturie (ortodoxă), dar provoacă și confuzie între credincioși cu
privire la identitatea Bisericii și la „pacea” dăruită ei „de sus”.
În ceea ce privește problema Diasporei Ortodoxe, suntem de părere că
odată cu această „Conferință Arhierească” s-a încercat o rezolvare
necanonică – chiar și dacă este numai vremelnică – a Adunărilor
Episcopale, care nu numai că nu tratează, ci perpetuează etnofiletismul
deja condamnat în mod sinodal (1872).
După „Sinodul” din Creta s-a editat „Enciclica Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe” (Creta, 2016), care prezintă neconcordanțe
teologice. De aceea ne vom referi, pe scurt, la acestea. Mai precis, în
paragraful al doilea se consemnează următoarele:
„Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească constituie mărturia autentică a credinței în fața Dumnezeu-omului Hristos…”.
Aici
se naște, în mod rezonabil, întrebarea logică și teologică: Cum „Sfântul
și Marele Sinod al Bisericii Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească
constituie mărturia autentică a credinței în fața Dumnezeu-omului
Hristos…”, când acesta recunoaște pe nestorieni,, monofiziți, pe
anticalcedonieni și pe monoteliți ca biserici, odată ce aceștia au
Hristologia condamnată de Sinoade Ecumenice?
În primul paragraf se pomenesc Sinoade de prestigiu sobornicesc de
autoritate sobornicească, după cum sunt cel de pe timpul lui Fotie cel
Mare și al Sfântului Grigorie Palama și Sinodul din 1484, care repudiază
pseudo-sinodul de la Florența. Ba încă și Sinoadele care repudiază
credințele protestante. Cum se împacă însă acestea toate cu
recunoașterea romano-catolicilor și a protestanților ca biserici?
În paragraful al 20-lea se menționează în mod caracteristic
următoarele:
„Dialogurile inter-creștine au funcționat ca oportunități pentru Ortodoxie, de a arăta respectul față de învățătura Părinților și de a da o mărturie credibilă a tradiției autentice a Bisericii Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească. Dialogurile desfășurate de către Biserica Ortodoxă nu au însemnat niciodată, nu înseamnă și nici nu se pune problema să însemne vreodată un compromis în materie de credință. Aceste dialoguri sunt mărturia despre Ortodoxie…”.
Această afirmație,
însă, este contrazisă de către documentele comune semnate și de către
Ortodocși, așa cum sunt cele de la Balamand, Porto Alegre, Ravenna și
Pussan.
Și Enciclica Sinodală se încheie astfel:
„Acestea se adresează în sinod către fiii din lume ai Preasfintei noastre Biserici și către întreaga lume, urmași fiind Sfinților Părinți și așezămintelor sinodale, întru păzirea credinței încredințată de Părinți”.
Însă, Biserica
Ortodoxă „următoare Sfinților Părinți și așezămintelor sinodale” nu a
recunoscut niciodată în trecut, ca biserică, pe eretici, așa cum a
încercat să facă această „Adunare a Arhiereilor” în Creta.
În ceea ce privește „Mesajul” „Conferinței Arhierești”, acesta
recapitulează deciziile luate și, în paralel, e o provocare la adresa
inteligenței credincioșilor informați. Mai precis, în primul paragraf al
„Mesajului” se notează următoarele:
„Principala prioritate a Sfântului și Marelui Sinod a fost proclamarea unității Bisericii Ortodoxe, întemeiată pe Dumnezeiasca Împărtășanie și pe succesiunea apostolică a Episcopilor. Unitatea existentă are nevoie să fie întărită și să aducă roade noi”.
Întrebarea rezonabilă a cititorilor acestui „Mesaj” este: Cum este
proclamată atât de triumfalist unitatea Bisericii Ortodoxe, când este
cunoscut că la această „Întrunire” nu au participat patru Patriarhate,
care reprezintă în mod covârșitor mai mulți credincioși decât cei care
au fost reprezentați de către cei zece Întâistătători care au participat
la aceasta? Și cum se face referire cu atâta ușurință la Dumnezeiasca
Împărtășanie ca temei al unității, din moment ce este în vigoare oprirea
comuniunii liturgice între două vechi Patriarhii, a Ierusalimului și a
Antiohiei?
În același paragraf se menționează:
„Sinodicalitatea inspiră organizarea, modul în care se iau deciziile și îi determină cursul”.
Însă, există vreo mărturie în istoria Sinoadelor Bisericii Ortodoxe, la
care hotărârile să se fi luat numai de către Întâistătători și fără
votul Arhiereilor participanți?
În al treilea paragraf se face referire la dialogurile teologice cu
eterodocșii și se menționează în mod caracteristic:
„Dialogurile pe care desfășoară Biserica Ortodoxă nu înseamnă niciodată compromis în problemele de credință”.
Aici amintim în mod semnificativ, din nou,
documentele de la Balamand, de la Porto Alegre, de la Ravenna, de la
Pussan, care conțin grave erezii eclesiologice.
Toate acestea de mai sus le spun cu dragoste plină de durere și
respect față de rangul arhieresc al Dumneavoastră, fără a avea vreo altă
aspirație, decât numai aceea că dorim să rămânem întotdeauna, ca membre
vii, în Trupul tainic al lui Hristos, în Biserica Lui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu