A fost întrebat oarecare frate pe Fericitul Nifon, zicând:
‒ Spune-mi, părinte, cuvânt de folos, cum să mă mântuiesc?
Şi a răspuns stareţul, zicând:
‒ Dacă voieşti, fiule, în mijlocul oamenilor a locui, aceasta eşti dator a păzi: a nu prihăni nicidecum pe cineva, a nu osândi, a nu ocărî, a nu te întărâta, a nu defăima, nici a te socoti pe sineţi ca şi cum vreun lucru bun ai făcut
cândva, şi a te păzi de a zice: «Cutare bine petrece, iar cutare întru
neînfrânare», că aceasta este aceea, adică «nu judecaţi»; ci pe toţi cu
deopotrivă ochi, cu o punere înainte, cu un gând şi cu proastă (smerită)
inimă vezi-i; şi-i primeşte pe toţi ca pe Hristos. Să nu pui urechea ta lângă omul ce cleveteşte,
nici să te îndulceşti cu unul ca acesta, ci cu tăcere multă ţine-ţi
gura ta, zăbavnic fiind la grăire şi grabnic la rugăciune, şi să nu
prihăneşti cândva pe cel ce cleveteşte, nici pe altul oarecare ce
lucrează fărădelege, ci de-a pururea caută la ale tale greşeli, şi
prihăneşte-te pe sineţi şi defaimă-te în fiecare zi.
‒ Aceasta, părinte, a nevoitorilor celor desăvârşiţi este! a zis fratele.
Şi a zis fericitul:
‒ Fiule, tinereţea, dacă are smerenie, destul este ei. Că nimic nu cere Dumnezeu de la tânăr, fără numai curăţie şi smerenie.
Deci tu, fiule, fii blând şi paşnic, îndurat şi milostiv, şi ţine-te pe
sineţi dedesubtul tuturor oamenilor şi vei fi întru adevăr
sălăşluindu-te cu Dumnezeu; şi nevoieşte-te şi de a nu năluci cu mintea
cum că ai ajuns la măsurile cutărui sfânt, ci grăieşte-ţi ţie însuţi
de-a pururea aşa: «Suflete, cunoşti că întru păcate am covârşit şi pe
draci, iar vreun lucru bun încă n-am făcut pentru Dumnezeu; şi vai nouă,
smeritule, ce vom face în ziua Judecăţii?».
Şi fie-ţi rugăciunea ta, fiule, în toată vremea vieţii tale ca a unui păcătos, zicând în fiecare clipă: «Doamne, Iisuse Hristoase, Fiule al lui Dumnezeu, miluieşte-mă»; şi aceea, adică: «Doamne, curăţeşte-mă pe mine, păcătosul». Zi şi graiul acesta totdeauna: «Doamne, de cele ascunse ale mele curăţeşte-mă şi de cele străine fereşte pe robul Tău».
Cunoaşte încă şi aceasta, că niciodată să nu te mulţumeşti cu
lucrurile cele bune ale tale, nici a cuteza spre dânsele, că nu ştii de
sunt plăcute lui Dumnezeu sau neplăcute. Pentru aceasta, cutează mai
vârtos spre Dumnezeu şi spre puterea Lui, ca nişte ţărână nefolositoare
socotindu-te pe sineţi, şi de aici este îndreptarea”.
Zis-a iarăşi fratele:
‒ Părinte, cum poate omul să biruiască toată ispita ce-i vine lui asupra de la vrăjmaşul?
Răspuns-a stareţul:
‒ Fiule, orice fel de ispită de ţi-ar veni ţie asupra, tăcerea este biruinţa ei şi smerenia
şi a zice: «Blagosloveşte, Părinte»; şi toate lucrurile celui smerit
cugetător cunoscute sunt la Dumnezeu şi lăudate de îngerii Lui, iar
tuturor dracilor de spaimă şi înfricoşate. Deci tu, fiule, fă-te smerit
cu inima şi zdrobit foarte, ca să dorească Duhul Sfânt a Se sălăşlui
întru tine, şi să-ţi dea ţie putere de a goni de la tine toată grija
lumească.
Întrebat-a iarăşi:
‒ Oare precum acum s-au înmulţit sfinţii întru toată lumea, aşa şi la sfârşitul veacului?
Zis-a lui fericitul:
‒ Fiule, până la sfârşitul veacului nu va lipsi prooroc Domnului Dumnezeu; aşijderea nici satanei slujitor.
Însă în zilele cele mai de apoi, câţi întru adevăr vor sluji lui
Dumnezeu, se vor ascunde pe sineşi cu bună isteţime despre oameni, şi nu
va fi întru dânşii de a săvârşi semne şi minuni precum în zilele de
acum, ci pe cale lucrătoare şi măsurată vor călători cu smerenie, şi mai
mari decât Părinţii cei purtători de semne se vor afla întru Împărăţia
lui Dumnezeu. Pentru că atunci nimeni nu va fi în ochii lor ca să facă
semne, ca dintr-o pricină ca aceasta, de a doua oară aţintindu-se
oamenii foarte cu osârdie să se ducă către nevoinţă.
Că vor fi cei ce împodobesc scaunele preoţiei întru toată lumea cu
totul neiscusiţi, neştiind ştiinţă de faptă bună; aşijderea încă şi cei
mai mari ai monahilor vor fi, căci se vor birui cu totul de lăcomie de
pântece toţi, şi de mărirea deşartă, şi vor fi mai vârtos sminteală
oamenilor, şi nu pildă.
Pentru aceasta mai vârtos va fi nebăgată în seamă fapta bună, căci
atunci iubirea de arginţi va împărăţi. Şi vai monahilor celor ce sunt
bogaţi cu aur! Că ocară vor fi aceştia lui Dumnezeu, şi nu vor vedea
faţa Domnului Celui Viu. Monahul sau mireanul care îşi dă aurul său cu
dobândă, de nu se va depărta de o lăcomie ca aceasta, întru adâncul
tartarului se va afunda, că nu vrea să le aducă pe dânsele roadă lui
Dumnezeu prin facerea de bine a săracilor. Pentru aceasta, fiule, precum
mai-nainte am zis, de necunoştinţă ţinuţi fiind, cei mai mulţi se vor
prăpăstui întru lăţimea căii late şi largi, rătăcindu-se.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu