Sursa foto |
Sâmbătă, 19 ianuarie 2019, la cimitirul Eternitatea din Roman a avut loc pomenirea de un an de zile a doamnei Aspazia Oţel Petrescu care, pe 23 ianuarie 2018, a plecat să se odihnească în lumina precum "zăpada proaspătă, ce clipește în mii de steluţe" și te cuprinde în bucuria ei iubitoare.
Domnul a rânduit să o cheme la El în anotimpul zăpezilor, spre aducere aminte și mărturie a prezenței Sale luminoase în temniță alături de cea care a strigat din toate băierile inimii ei către El: „Doamne, nu mă lăsa!”
În suferinţa transfigurată, acceptată de bunăvoie, viu s-a făcut cuvântul Psalmistului: "Spăla-mă-vei şi mai vârtos decât zăpada mă voi albi. Auzului meu vei da bucurie şi veselie; bucura-se-vor oasele mele cele smerite" (Psalmul 50, 8-9). Si bucurie s-a gătit pentru cea care a crezut până la capăt că "ţelul final al unui neam, ca şi al unui individ, nu este plăcerea, fericirea pământească, puterea sau toate sclipirile lumii acesteia, ci este Învierea". Veșnică să-i fie pomenirea!
Fragmente extrase din cartea:
Aspazia Oţel Petrescu - Cu Hristos în celulă
M-au băgat acolo înăuntru, după uşa misterioasă din fundul celulei 3. M-a împins acolo. [...] Camera, pivniţa - era o pivniţă, era săpată foarte adânc în interior - deasupra solului era numai atâta bucăţică, cât să lase două lucarne prin care venea lumină, o lumină tulbure, neclară, mai mult penumbră decât lumină. Pe platforma asta cobora o scară jos, pivniţa era goală, pereţii se vedeau negri, probabil erau mucezi de umezeală, ce ştiu eu? Că la lumina aia clar nu prea puteai să vezi ce este. Şi m-am uitat, mi-am zis: „Oare eu unde dorm la noapte, dorm pe platforma asta, cocoţată sus? Pot oricând să mă rostogolesc jos - că n-avea nicio bară de protecţie. Dar, ia să văd jos ce condiţii am.”
Şi uitându-mă jos, am văzut smocuri de paie, smocuri aşa aruncate ici, colo şi mi-am zis: „E meschin până în măduva oaselor. Ce le era să pună un strat de paie ca lumea, ca să stai ca lumea?" Pivniţa e probabil foarte umedă. "Sau le-au scos, zic, şi-au rămas aşa, resturi."
Când m-am uitat mai bine, smocurile se mişcau. Se mişcau, se plimbau. Şi erau umbre, aşa, fulgerătoare care mergeau ca nişte săgeţi spre pereţi, îndărăt spre centru. Erau şobolanii care mişunau în dreapta, în stânga şi pe care îi vedeam ca pe nişte pete de întuneric mişcătoare. Dar imediat mi-am dat seama că trebuie să fie ceva jivine. Zic: „Să fie şoareci? Să fie şobolani?” Şi, parcă, ca să mi se confirme cine sunt, unul dintre ei a urcat sus. Între timp mi-am adus aminte de poveşti, de poveştile cu necuvântătoarele. Şi ştiam că unul din povestitorii cu animale povestea că şobolanii se organizează în haite, că au un conducător şi atunci când sunt atacaţi ei se pot apăra în haită. Unul a urcat spre mine şi mi-am zis: „Ăsta probabil că este şeful haitei.” Deci a venit, a urcat tacticos de pe treaptă pe treaptă.
- Cam cât de mare era?
- Cât o mâţă mare, mare. Era zdravăn, era hrănit bine, doar mâncau din magaziile închisorii arpacaş cât încăpea în ei, nu? Şi la jumătatea scării, s-a oprit şi m-a privit. Şi mi-am zis: „Ăştia sunt obişnuiţi cu oamenii.” M-am dus imediat cu gândul, aşa. De ce? Pentru că un şobolan fuge instinctiv, fuge de om,fuge, nu stă. Dar ăsta a stat şi m-a privit. Vă mărturisesc că luni de zile am avut coşmaruri cu privirea aia. Nişte ochi mici, rotunzi, fără pleoape - probabil că ei au pleoapele foarte scurte de vreme ce nu se vedeau, goi, cu o privire goală. Mi s-a părut că aşa trebuie să apară viul infernului, ceva gol, ceva golit de orice, de tot binele, de lumină, de orice.
- Fără sens.
- Ceva gol, un pustiu imens, aşa. O privire goală, de bestie fără nicio expresie, fără niciun sentiment - ce sentiment poate să aibă o jivină ca aia? Cu ochii zgâiţi, aşa, la mine. Vă spun că închideam ochii şi vedeam acea pereche de ochi infernali, cum i-am numit în sinea mea, suficient ca să-mi dea pe şira spinării fiori de gheaţă. Dar s-a întors, n-a urcat mai sus, probabil s-a gândit: „Da, bine că eşti aici, la noapte vedem noi ce facem....” Ce-o fi zis? Dacă poate să gândească cu un creier atât de mic. Se spune totuşi că sunt foarte inteligenţi şobolanii.
Colegelor mele le-am povestit povestea asta mult, mult după ’89. Eu, colegelor din celulă nu le-am povestit atunci absolut nimic. Am îndurat singură tot coşmarul acelor ochi, pentru că nu voiam ca ele să ştie că închisoarea colcăie de şobolani şi să se sperie. Erau persoane care se temeau. Eu nu mă temeam de şobolani şi de şoareci până atunci. Acuma mă tem de şobolani... Nu că mă tem, îmi dă un sentiment de repulsie şi de ceva... nu ştiu cum să vă spun, foarte stânjenitor. Dar cele cărora le-am spus mai târziu ziceau: „Îngerul tău păzitor i-a zis: «până aicea, jivină, mai departe nu te duci, că nu te las eu.»” Probabil că aşa s-o fi şi întâmplat, ce ştiu eu ce l-a împiedicat să urce până sus, să urce pe mine?
Dar mi-am dat seama în ce situaţie mă aflu eu. Ziceam: „Pot să mă aşez în unghi şi să fiu din stânga şi din dreapta apărată de pereţi, dar cu faţa ce fac? N-am cum.” Dacă aveam mâinile în faţă dădeam cu mâinile, mă apăram de ei când începeau să se urce pe mine, dar, cu mâinile la spate şi în incapacitatea de a le mişca ca să nu-ţi intre în os şi să îţi secţioneze eventual nervii şi să îţi nenorocească mâinile pentru toată viaţa? Mi-am zis: „Doamne, sunt într-o situaţie limită, ce mă fac?”
M-am prăbuşit într-o disperare neagră. Neagră, neagră, nu pot să vă spun. Nu vedeam nicio ieşire, într-adevăr. Singura ieşire era probabil aia pe care o prevăzuse directorul închisorii, adjunctul, când m-a dus acolo: că voi bate cu disperare în uşă şi voi cere să fiu scoasă la raport, ca să spun tot numai să nu mă ţină acolo - ceea ce eu nu puteam să fac. Nu puteam să fac asta, pentru că tot ce suferisem până atunci ar fi fost zadarnic dacă eu cedam în momentul ăla. Nu puteam să cedez, dar nici n-aveam altă variantă... Eram într-adevăr în ceea ce se numeşte situaţie limită. Atunci mi-am zis: „Mă arunc cu disperare cu capul în jos şi termin cu toată problema.”
Şi pe urmă tot eu mi-am zis, probabil că îngerul păzitor mi-a zis: „Hei, hei, te gândeşti prost.” Că mi-am zis: „Ce tâmpenie la mine, ce îmi garantează mie înălţimea asta?” O fi ea maximum de trei metri, mai înaltă de trei metri nu poate să fie o cameră. De la trei metri n-ai certitudinea că chiar mori când ajungi jos, mai ales dacă jos o fi ciment, n-o fi pământ moale. N-am certitudinea că o să mor, chiar dacă mă arunc cu putere şi în cap. Şi atunci este mai rău, că haitele însetate de sânge vin pe mine atunci şi va fi mai rău.
- Dar nu v-aţi pus problema că e păcat să vă sinucideţi?
- Nu, eram în disperare, eram în păcat. Foarte mulţi preoţi mi-au spus: „În ce stare de har ai fost atunci!” Şi am spus: „Nu-i adevărat!” Toată lumea să ştie că, cu cât eşti mai disperat şi cu cât eşti mai fără ajutor, cu atât mai repede te ajută Dumnezeu. Eu eram într-o stare de disperare care mă dusese la păcat. Prima soluţie... Eu în clipa aia uitasem de rugăciune, uitasem tot ce ştiam. Eram după vreo opt ani de închisoare, deci aveam deja formată ţinuta mea de deţinut rugător, intrasem deja în ceea ce numeam noi atmosfera de mistică a suferinţei. Îmi însuşisem suferinţa, mi-o însuşisem, intrasem în trăirea transcendentală a suferinţei. Deşi aveam toate lucrurile astea, le uitasem, atât de neagră era disperarea. Eu n-am văzut decât şobolanii urcaţi pe mine şi eu eram în imposibilitatea de a mă apăra de ei, asta era singura mea realitate deci.
- La asta vă gândeaţi, nu se suiseră pe dumneavoastră, nu?
- Nu. Asta simţeam, asta trăiam, nici nu ştiu dacă mai judecam eu cu mintea mea obişnuită, care nu era nici grozavă, dar nici medie nu era; eram destul de isteaţă, ca să zic aşa. Şi atunci am strigat. Efectiv am strigat: „Doamne, nu mă lăsa!” N-am găsit altceva mai bun să spun, cum să spun, mai inteligent, mai concludent pentru Părintele Veşnic. Pur şi simplu, disperarea a urlat din mine cu sinceritate: „Doamne, nu mă lăsa! Tu eşti singura mea salvare.”
- Sclipeşte.
- Sclipeşte în mii de scânteioare. Aşa era lumina. Era vibratoare. Era o lumină de zăpadă, dar în acelaşi timp etonantă, uimitoare, nu ştiu cum să vă spun, nu găsesc cuvânt echivalent pentru ca să pot să o descriu cum era. Şi eu mă simţeam cuprinsă în ea şi eram atât de fericită cum nu pot să vă spun. Simţeam o bucurie imensă, un sentiment aşa de puternic. Mi-am zis că, probabil, atunci când iubeşti foarte tare pe cineva şi afli că eşti iubit la fel şi ai o împlinire în această dăruire, în această afecţiune simţi într-adevăr o bucurie cu totul specială, zic eu. Adică e bucuria aceea care şi dă şi primeşte în acelaşi timp. O interferare a iubirii, nu ştiu cum să vă spun. Trăiam lucrul ăsta şi îl trăiam atât de intens încât simţeam că, dacă durează mult, eu o să fiu cenuşă. Vibram scânteietor în bucuria asta, în fericirea asta. Şi nu ştiam exact ce e cu mine, nu ştiam că sunt Oţel Aspazia, adusă acolo. Nu ştiam nimic din toate astea. Aveam o percepţie vagă, dar nu ştiu cum să vă spun, ca o precunoaştere. Parcă vag aşa, parcă ştiam că fusesem o problemă şi acum nu mai eram, că eram o dilemă şi acum nu mai eram. Şi eram foarte fericită că ieşisem din ea şi că eram prinsă în această luminozitate care era în acelaşi timp şi iubire şi bucurie şi salvare şi, nu ştiu cum să vă spun, un sentiment plenar pe care n‑am cum să-l definesc.
Puteţi să vi-l imaginaţi dacă puteţi aşa din slabele cuvinte pe care le-am spus. Şi după o lungă bucată de vreme lumina m-a părăsit şi am revenit la normal... Şobolanii ăia erau tolăniţi toţi pe jos, nu mai alergau de colo-colo. Lucarna apărea aşa ca un semiochi de lumină, după cum se întuneca acea semilumină îmi dădeam seama că coboară înserarea.
Şi ziceam: „Doamne, de-acuma ce faci cu mine?” Dar nu mai aveam nicio frică, eram calmă, eram liniştită, aveam certitudinea, într-adevăr, că pronia cerească nu m-a părăsit şi aveam certitudinea că nu voi fi lăsată, că din toată împrejurarea asta o să ies cu obraz curat, ca să spun aşa, pe româneşte, aveam certitudinea asta. Stăteam foarte liniştită. Aveam însă ca o umbră, ca o reminiscenţă a acelui sentiment: era în inima mea o căldură, o bucurie, ceva învăluitor, ceva plăcut, ceva matern aşa, nu ştiu cum să vă spun. O siguranţă pe care cred că o are copilul atunci când doarme la sânul mamei. [...]
Într-o mărturie radiofonică de la Radio România Cultural, în cadrul emisiunii Creatori între sacru şi profan, din 24 februarie 2011, doamna Aspazia Oţel Petrescu a dat şi alte detalii legate de experienţa extraordinară pe care a trăit-o în pivniţa cu şobolani.
M-a cuprins o spaimă nebună, o spaimă atât de puternică, încât fără sine am strigat: „Doamne, nu mă lăsa!” Mi-am auzit vocea. M‑am speriat de ea, era răguşită, era stranie, nu‑mi recunoscusem propria mea voce. Dar în momentul în care am strigat, la o fracţiune de secundă, tot ce era în jurul meu a dispărut: pivniţă, şobolani, scară, lucarne – nu era nimic, nimic din realitatea în care eu intrasem. Era clar, ieşisem din contingent, ieşisem din realitate. În jurul meu era o imensitate de lumină, dar nu era lumina aceasta obişnuită a soarelui sau a becului.
Şi ziceam: „Doamne, de-aş fi veşnic în această realitate nouă!” Nu ştiam prea bine despre mine, ce-i cu mine. Aveam doar o vagă impresie că (înainte) aveam o problemă şi că acuma n-o mai aveam. Numai că, la un moment dat, trăirea aceasta a devenit atât de intensă, încât sufletul meu, netrebnic şi cu totul nevrednic de un asemenea dar, ardea, se mistuia – era o mistuire fără durere, o mistuire cu fericire, dacă puteţi să înţelegeţi paradoxul ăsta... Dar simţeam că, dacă stau mult aşa, în această bucurie imensă, eu mă sfârşesc, mă topesc, mă dizolv, eu nu pot să rezist, eu nu pot să cuprind, în micimea mea, o bucurie atât de imensă.
Şi, din momentul acela, toate problemele mele s-au rezolvat. S-au rezolvat, nu mai spun cum, ancheta a fost aşa cum am vrut noi, rezultatul a fost cel pe care l-am avut noi, pentru că cred că Dumnezeu S-a îndurat de mine nu numai atât de mult pentru strigătul meu, care a fost sincer - singura lui calitate era că era sincer, era din toate băierile inimii pornit, ştiam că numai Dumnezeu mă poate salva -, dar cred că au contribuit şi rugăciunile celorlalte, fiindcă toată închisoarea a fost înştiinţată de ancheta ce mă aşteaptă şi toată închisoarea s-a rugat.
Nu pot să vă spun cât de minunat a fost sentimentul de comuniune, de trăire... de împreună-lucrare, ca să zic aşa, atunci când, la acelaşi semnal, toată închisoarea a spus rugăciunea de mulţumire...
Fragment dintr-un interviu realizat de Raluca Tănăseanu, apărut în revista Familia ortodoxă, nr. 5/ 2010
„Rugăciunea mi-a salvat viaţa”
- Cum priviţi acum perioada detenţiei?
- O consider o onoare, aşa cum şi Petre Ţuţea o considera. Am un moment de emoţie... (lăcrimează, n.red.), toţi îl avem, când ne gândim ce mare onoare ne‑a făcut Dumnezeu că ne-a aşezat pe o linie care a fost deschisă cu atâţia ani în urmă de către Însuşi Hristos Mântuitorul. Noi am răspuns la o chemare, o chemare la o suferinţă care trebuia să fie izbăvitoare, care trebuia să absolve păcate ale neamului nostru şi să-l aşeze pe o linie ascendentă către mântuire. Căci ţelul final al unui neam, ca şi al unui individ, nu este plăcerea, fericirea pământească, puterea sau toate sclipirile lumii acesteia, ci este Învierea. Dumnezeu ne-a chemat să arătăm că suntem dispuşi să jertfim cei mai frumoşi şi cei mai curaţi ani ai vieţii noastre pentru Înviere.
- Sfântul Apostol Pavel spune că mai întâi de toate este dragostea. Cum se manifesta iubirea, acolo, în celulă?
- Iubirea dintre noi se manifesta prin gesturi mici. O păpădie pe care o furai din curte la plimbare şi pe care o duceai cuiva care îşi aniversa ziua însemna o grădină întreagă de flori, mai ales pentru că era luată cu mari sacrificii. Dacă vedeai pe cineva că tremură de frig, te duceai şi-l îmbrăţişai, şi-l încălzeai în braţele tale. Era un gest minimal, dar care nu se poate uita. Ziceam că prietenia dintre noi este indestructibilă tocmai pentru faptul acesta, că noi am ucenicit la ştiinţa prin care poţi să eviţi îndepărtarea, despărţirea, antipatia faţă de semenul tău, şi să o înlocuieşti cu gingăşia, cu duioşia, cu dragostea - care se manifestă prin gesturi mici, dar enorme dacă le pui în balanţă cu indiferenţa, cu apatia. Nouă nu ne era indiferent ce se întâmplă cu noi. Trăirea
uneia era şi trăirea celeilalte. Dacă una era pedepsită cu izolatorul, toate celelalte sufeream pentru ea. Ne gândeam: „Săraca, trebuie să-i fie din cale afară de frig sau din cale afară de foame…”
- Şi, fireşte, vă rugaţi una pentru alta. Povestiţi-ne despre minunile săvârşite prin rugăciune…
- Rugăciunea mi-a salvat viaţa. Am făcut la un moment dat un infiltrat TBC, concomitent pe ambii plămâni. Făcusem febră, dar nu o luasem în seamă. Am aflat că am fost bolnavă de tuberculoză abia după ce m‑am vindecat. Eram în perioada în care conduceam atelierul de cusături româneşti. Aveam o comandă făcută de Ministerul Armatei pentru corul lor: 300 de costume pentru bărbaţi şi femei, pe vreo şapte regiuni populare, şi nişte benzi de broderie albă cu care aveau să realizeze decorurile, pe unde mergeau. Norma a fost prea grea. Se lucra zi-lumină. Comanda a fost dată primăvara şi trebuia să fie gata pe 14 decembrie. Se intrase în toamnă, când ziua era mai scurtă - şi, neavând lumină, nu mai puteam munci foarte multe ore pe zi. I-am spus comandantului că s-ar putea să nu terminăm broderiile. Costumele erau gata, dar la broderii mai aveam ceva de lucru.
Comandantul m-a ameninţat că mă va încadra la sabotaj, pentru că „nu te joci cu armata!”. Nu le‑am spus nimic fetelor, pentru că nu am vrut să le chinui să lucreze pe o lumină tremurătoare de la sonde - infamă pentru a lucra pe pânză subţire (închisoarea era într-o zonă petrolieră şi lumina electrică era furnizată de sonde). Mi‑am zis: „O să mă bage la sabotaj şi o să‑mi prelungească detenţia. Pe lângă anii de detenţie pe care îi am, ce mai contează dacă îmi mai dau ceva?”
Însă fetele au aflat de la directoarea de producţie, o tânără angajată a M.A.I. pentru supravegherea producţiei. Fetele luau din ateliere benzile, veneau cu ele în dormitor şi lucrau pe paturile de la etaj lângă lumină - lucrau toată noaptea şi, astfel, pe 14 decembrie comanda a fost gata.
- Generaţia de astăzi mai este dispusă la jertfă?
- Eu locuiesc în spatele unei şcoli. Cuvintele pe care le aud din gura acestor copii şi apucăturile lor pur şi simplu mă oripilează, mă îngrozesc şi zic: „Doamne, unde vom merge aşa?”. Însă i-am văzut şi mergând droaie după părintele care ţine orele de religie. Toţi copiii voiau să fie cât mai aproape de el. Omul acesta a ştiut să le ia sufletele în mâinile lui. Aceasta este ceea ce ne lipseşte: educatorul, modelul. Sufletele lor sunt derutate, educaţia oficială e anume plănuită încât să fie confuză, să fie haotică. Se vrea prăbuşirea, demolarea anumitor valori şi se reuşeşte, câtă vreme nu există un element care să coaguleze ceea ce este în profunzime, în adâncul, în sinele copilului.
- Care este rolul părinţilor?
- Este primordial. Nu degeaba s-a vorbit despre cei şapte ani de acasă. Dar, dacă părintele nu este pregătit, dacă în copilărie se bătea cu colegii lui, aşa cum o fac tinerii de astăzi, nu are de unde să dea educaţia corespunzătoare. Avem nevoie de oameni providenţiali, care să creeze o atmosferă anume şi în lumea părinţilor şi în lumea copiilor. Eu nu-mi pierd speranţa. Sunt totuşi oameni care nu au pierdut drumul şi ar putea să meargă pe calea cea strâmtă, care este plină de riscuri. Eu zic că generaţia care va fi chemată să se jertfească pentru învierea neamului va avea de dat un examen mult mai greu decât cel pe care l-am dat noi. Noi am fost distruşi cu biciul, dar generaţia asta de acum este distrusă cu zăhărelul! Copiii noştri vor fi obligaţi să facă lucruri pe care nu le-ar face din îndemnul inimii, dar vor fi obligaţi să le facă prin consecinţa lucrurilor…
[...]
- Aţi suferit foarte mult. Cum putem accepta suferinţa?
- Suferinţa trebuie transfigurată. Şi suferinţa se transfigurează prin acceptare. Trebuie să găseşti o motivaţie pentru suferinţă. În momentul în care găseşti mobilul suferinţei, eşti salvat, pentru că ai acceptat. Din momentul acela, suferinţa devine o bucurie, devine o onoare. Îţi dai seama că Iisus a luat o linguriţă din suferinţa Lui şi ţi-a dat-o ţie. Adică propria ta cruce. Să nu o mai care El în spinarea Lui, ci să o cari tu. Devii astfel fericit că eşti fiu al lui Dumnezeu.
LEGATURI:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu