vineri, 2 mai 2025

Sfântul Dumitru Stăniloae - prefață la "Epifania" lui Daniel Turcea - iubirea face cuvintele vase, iar miezul cuvântului este uimirea



O poezie de fidelă redare și de profundă trăire mistică 

a învãţăturii creștine ortodoxe



Pr. prof. Dumitru STĂNILOAE

    Lucia Turcea, talentată pictoriţă bisericească, mi-a adus pe 17 august 1991 un volum inedit de poezii și de cugetări ale fratelui ei, Daniel Turcea, care m-au copleșit prin fidelitatea conţinutului lor teologic ortodox, trăit însă cu o mare căldură interioară și cu o pătrundere uimitoare în adâncimea Tainei lui Dumnezeu, văzut ca lumină și ca iubire nesfârșită în El Însuși – ca Treime – și în prezenţa Fiului lui Dumnezeu, Cel întrupat și neîncetat lucrător în cei ce cred în starea Lui de jertfă, deci de extremă iubire spre eternitatea comuniunii lor cu El

    Poetul vorbește, urmând Sfântului Simeon Noul Teolog, nu numai despre cerul infinit mai presus de lumea văzută, ci și despre cerul inimii, în care de asemenea aflăm pe Dumnezeu, găsindu-se în ea la nesfârșit (Întâia cuvântare morală, în Filocalia, vol. 6, pp. 178-179), căci inima e adânc necuprins (Lecţia trezviei).

 
Întâi trebuie să ne silim să săpăm fântâna inimii noastre, ca să aflăm în ea Cuvântul. Atunci ni se va deschide însuși cerul în care se află El și, prin amândouă, cunoștinţa adevărată de El și de noi înșine.

Atunci, prin inimă va izvorî Cuvântul din cerul Lui. Nu se poate despărţi inima, adevărata cunoștinţă de sine, de cer. E o interpretare a rugăciunii isihaste, despre care vorbește adeseori poetul.

Conform lui, sapa cu care săpăm, adică cunoștinţa de sine sau inima, este una cu rugăciunea lui Iisus. Cel ce sapă fântâna cunoștinţei de sine va afla izvorând Cuvântul. Cerul e locul ascuns al Cuvântului. Cerul e cunoștinţa și străvezimea tainică
Adâncul e taina,
 adâncul e tot ce e sub Cuvânt...” .
Dar rugăciunea lui Iisus sapă celui ce o practică fântâna inimii numai când este făcută cu iubire. Iar iubirea e foc al Duhului Sfânt. Când omul are iubirea, Cuvântul e și pe buzele lui: 
Fii bun, Cuvântul e și el foc în inima ta, 
iubește, și e pe buzele tale...  
dar e și putere peste tării, 
e foc ce spală sufletul tău  
Duh Sfânt(Muntele Schimbării). 
    Multe dintre aceste poezii sunt de ţinuta și de valoarea imnelor bisericești, dar având prospeţimea potrivită omului de azi. Multe poartă numele de „rugăciuni” și sunt, de fapt, adresate lui Hristos, la persoana a doua, cu smerenie, cu căldură și ca o mărturisire a iubirii negrăite ce o trăiește poetul faţă de El. Așa sunt poeziile intitulate Rugăciune I, II, III, IV, V, VI, VII. [...]

    Mai înainte, am voi să spunem unele cuvinte mai concrete despre cugetarea sau simţirea principală care însufleţește această creaţie poetică unică în literatura românească și poate chiar în literatura universală.

    Tema ei principală este Lumina pe care ne-o dăruiește Dumnezeu, lumină ce este una cu Iubirea și aceasta una cu viaţa eternă sau cu scăparea noastră de moarte. Lumina, sau iubirea, sau viaţa aceasta, ne este dăruită nouă prin jertfa Fiului lui Dumnezeu.

    
Dumnezeu este, astfel, pentru poetul acesta, Dumnezeul iubirii. Iar Dumnezeu al iubirii este pentru că este Dumnezeu în Treime. Acesta este și mottoul cu care își începe autorul acest volum inedit de poezii: A fi în Dumnezeu înseamnă a fi în iubire. Este un citat luat din Întâia cuvântare morală a Sfântului Simeon Noul Teolog, publicată în Filocalia românească, vol. 6.

    Menţionăm în legătură cu aceasta că poetul dovedește, atât prin câteva citate din volumele 4, 5, 6 ale Filocaliei, cât și prin spiritul general al poeziilor, că a citit și a aprofundat Filocalia.

    Înţelegerea luminii ca iubire apropie poeziile lui Daniel Turcea de Imnele dragostei dumnezeiești ale Sfântului Simeon Noul Teolog. Dar aceasta nu le privează de nuanţele unor forme de expresie de necontestată originalitate și subtilitate.

    Urmând Sfântului Simeon, poetul vorbește despre Lumină tot atât de mult cât vorbește despre Iubire. Si socotește că în mod special poezia e în măsură să exprime minunea iubirii, care este una nu numai cu lumina, ci și cu frumuseţea, și în acestea este Adevărul. Iar toate sunt o taină negrăită:
Adevărata poezie 
Iubire... 
Taină.    

     Ea trăiește Frumuseţea și Adevărul, care sunt una în Lumină. De taina aceasta nu te poţi apropia decât trăind-o în desăvârșită iubire. (Poezia este slujire și jertfă).

Vorbind în special despre iubire, poetul spune: 
Nu voi înceta să scriu despre Iubire, 
chiar dacă o viaţă de cărţi n-ar convinge, 
n-ar îmblânzi decât un singur om (Trăim acest veac).
Dar setea nepotolită de dragoste este setea de Dumnezeu. Numai prin iubire mă unesc cu Dumnezeu, spune poetul, pentru că numai ea alungă răul din mine ca despărţire de Dumnezeu:
 Doamne, greșit-am, ajută-mă 
 să zdrobesc răul din mine
ca să izbucnească din adâncul făpturii, 
din grăuntele Tău de muștar 
iubirea! (Mărturisirea).
Identitatea Iubirii cu Lumina o preciza poetul, urmând Sfântului Simeon, și prin următoarea afirmaţie: sufletul se poate face vas al iubirii mai mult decât cerul, când, spălându-și păcatele prin lacrimi, se face vas al luminii:
Faţa sufletului scăldată-n lacrimi
îl arată iertat de Lumină,
El poate fi vas acestei Lumini
(al lui Hristos, n.n.)
așa cum nici cerul nu poate fi
prin iubire și jertfă
(Iertare).
Se pare că aici înţelege prin cer pe îngeri.

    Dumnezeu, chiar în Hristos, e mai presus de toate cuvintele afirmative și negative. Numai prin iubire poate simţi omul urma pașilor Lui și strălucirea Lui dumnezeiască în veșmântul Său omenesc. Și numai prin iubire se naște în fântâna inimii lui setea de Dumnezeirea Lui.

Hristos e deasupra cuvintelor și tăcerii, pentru că e deasupra oricărui gând. Dar iubirea face cuvintele vase. El este 
„deasupra oricărui gând 
 deasupra tăcerii... 
nevăzut de cuvintele 
ce-i sunt vase...
 deasupra oricărui
«nu» 
 și a oricărui «da» 
 acolo începi Tu, cu adevărat 
Si neiubind nu ne putem apropia 
nici de urma pașilor Tăi, 
nici de strălucirea veșmântului,  
nici setea aceasta, mistuitoare, 
nu naște în fântânile ei”. 
Misterul mai presus de existenţă al lui Dumnezeu nu poate fi cuprins de gânduri, ci doar simţit de iubire. Dar și iubirea ne-o comunică El (Puterea de a fi, din nou, de Dumnezeu, aproape – I. Sete). La setea aceasta de iubire mistuitoare a noastră nu poate să ne ducă decât Cele Trei ale Iubirii de o Fiinţă Feţe (II. Vederea). Când această sete se naște în om, e ca un foc adânc ascuns privirii, minţii, care te trezește din răceala în care dormi și te face să fii din nou aproape (Puterea de a fi, din nou, de Dumnezeu, aproape – I. Orb). Poetul e conștient de paradoxul că omul, pe de o parte, e capabil să fie lăcaș al Duhului și, ca atare, capabil să primească în sine Lumina dumnezeiască atunci când trece în starea nepătimirii, sau că, pe de altă parte, 
Cuvântul se face în noi clar și luminos 
 și Faţa Lui asemenea soarelui 
și veșmintele albe, iar cuvintele 
străvezii, neumbrite 
se vor umple
în El de toate puterile și harurile
dar, pe de altă parte, că: 
El este infinit 
mai presus de aceste puteri, deci, că mintea omului: a trecut prin aceasta 
dincolo de realitatea celor de sub fire... 
odihnindu-se în chip neștiut 
prin depășirea existenţelor… 
în taina negrăită. (Cerul este ascunsul natural al Logosului).
omul vede și comunică Lumina, dar pe de altă parte este taină inepuizabilă, cu atât mai mult este astfel Dumnezeu și, în mod mai clar, Logosul întrupat ca om. Numai astfel e posibilă o cunoaștere fără sfârșit. Mulţumirea este veșnică, ea se dă prin amândouă. Misterul cel mare nu ni-l arată nici minunata organizare a tuturor, nici revărsarea de putere prin toate, ci Întruparea
Întruparea petrecută-n tăcerea lui Dumnezeu, 
umilirea Lui până la moarte 
când iadul s-a cutremurat neputând 
suporta atâta lumină (Puternic II).
 
   
Minunea cea mai mare este că Dumnezeu Însuși Își face proprii cele omenești și Se coboară smerindu-Se până la iad, dar tocmai prin această smerire umple iadul de o Lumină ce n-o poate suporta
. Taina cea mare nu e o lume fără Dumnezeu, nici un Dumnezeu Care trebuie să rămână despărţit de lume, ci Hristos, în Care iubirea învinge despărţirea dintre Dumnezeu și Creaţie.

    Autorul volumului arată și direct că identitatea între Lumină și Iubire a aflat-o la Sfântul Simeon, într-o poezie intitulată Sfântul Părintele nostru Simeon Noul Teolog, în care se mărturisește puternic inspirat de gândirea acestuia, descriind înţelesul multiplu al trăirii luminii lui Hristos de cei ce o primesc

Îngenunchind înaintea ei 
Lumina privind în Iubire 
Lumina grăind în Iubire 
Lumina ce-nţelege Lumină ce vede Lumină 
Lumina ce luminează Lumină 
Iubirea ce-ncepe-n Iubire 
și e Dumnezeu al Iubirii...”.
    Cei ce trăiesc astfel lumina lui Hristos se află des în îngerească bucurie încă pe pământ și sunt cei care mereu învie. Căci Lumina aceasta este Viaţa în sine. Ea este:
„Unul fără început, nesfârșit 
având toată puterea de a fi
Iubire, Lumină și Viaţă. 
Viaţa iubind Lumina 
Iubirea luminând numai Viaţa”
    Tocmai pentru că Dumnezeu este Lumina nemărginită, ea ne rămâne mereu o taină ascunsă în neștiinţă. Aceasta este mistica luminii. Cu cât vezi mai mult din ea, cu atât ţi se arată mai presus de înţelegere, de cuprindere:
„Privind ce nu se poate privi  
Desăvârșita neștiinţă începe 
Văzând ce nu se poate vedea 
Lumina dinaintea Luminii 
E mai departe de gând
 decât cerul”. 
Cerul e departe de orice cugetare omenească. Dar Dumnezeu, ca Lumină, e mai departe și de cugetarea cea departe de cer. Îl trăim ca fiind mai presus de tot ce gândim.

    Pe măsură ce sporim în vederea luminii dumnezeiești, vedere din care nu ne putem opri, sporește în noi lumina tainică. Pe cât se poate vorbi deci de taina Luminii, tot pe atât se poate vorbi și de Lumina tainică. Lumina dumnezeiască după Cuvântul născut să Se comunice deci, fiind prin sine iubirea, e firesc ca atunci când i-a văzut pe oameni suferind din lipsa de iubire să meargă până la jertfa din iubire, rămânând ca iubire taina supremă, dar taina aceasta fiind, în același timp, Lumina. Ea e prea întunericul și prea Lumina.

Lumina se arată ca iubire și nemurire și în faptul că cei ce se iubesc sunt fii ai luminii (Fiii Luminii). Cel ce iubește și pe omul care îl urăște e fiu al Luminii fără de moarte. Suprema asceză și nemurirea stă în aceea de a-i iubi pe toţi.

Din Iubire e Cuvântul și din Cuvânt Iubirea. De aceea Cuvântul e Lumină. A fost odată când Cuvântul era totul cu Lumina Lui. Nu era timp, nici soare și El a luat trup pentru a arăta că merge din iubire până la jertfă (Cuvântul).

Dar cuvintele noastre nu ne pot duce până la redarea Cuvântului ipostatic dumnezeiesc, însă le urmează tăcerea care grăiește (Vasele luminii).

[...]

Toate recapată sens, toate se umplu din nou de bucurie, de frumuseţe, prin Înviere
"Rupe-se literei captapeteasma, acoperământul acesteia
asemenea gândurilor ce nu lasă ochii să vadă
să privim puţin, pe cât e cu putinţă
miezul aprins al Cuvântului"
Și știu că acest miez al Cuvântulu nu este tăcere, nu este glas, nu-s flăcări, ci este uimire
Este numai iubire, întreită iubire, de-o Fiinţă
Este o iubire 
neînserată, întrei sfântă, în Trei strălucirea
subţire adiere
Iubire
Înviere
pace adâncă (Înviere) 
Toate se umplu prin Înviere de lumină, dar ele nu pot fi văzute decât prin Sfântul Duh. Dar Duhul este dăruit de Dumnezeu, de aceea poetul spune:
"Te rog și rog Duhul să-mi spună ale Tale
îngăduie-mi Doamne să scriu despre Tine" (Duhul Sfânt)
Având pe Duhul Sfânt, pentru poet galaxiile nu mai acoperă ca un văl de plumb pe Viul Logos, ci poate spune:
"Căci ale Tale sunt toate câte sunt
întreaga așezare fiindu-i transparentă
ca lumina adevarată a vieţii " (Respiratie. VI. Depărtarea) 
Poetul vede în lumina credinţei și minunăţia celor create de Dumnezeu, nelipsite de prezenţa Lui.

O minune vede și în trupul omenesc, acesta este chipul universului, ca o biserică a lui Dumnezeu:
Așa ai făcut trupul,
ca pe o biserică însufleţită,
atomii ca-n galaxii se rotesc
iar pielea este un cer îngenunchiat, genele ca razele privirii,
se va deschide atunci pământul pleoapelor
buzele ca o pogorâre și ca o înălţare
Cuvânt și Duh împreună grăind" (Așa ai făcut trupul). 

Dar taină și mai minunată este că omul, prin sufletul lui gânditor, se face ușă deschisă a tainei supreme, cămară a nunţii, rug al focului dumnezeiesc:

"Ușă a Tainei, larg înafară lumii deschisă,
atât de aproape, cămară a nunţii
rug, care arde,
rămânând crin, în rugăciune,
tăcere" (Taina) 
Totuși sufletul dă și trupului putinţa să devină lăcaș al Duhului Sfânt, o biserică a lui Hristos, primindu-L prin Sfânta Împărtășanie.
"Dacă sufletul nu se închide
nu se amăgește
nu lucrează ale morţii
va fi viu veșnic" (Zbor).
Omul întreg primind pe Hristos se umple de strălucirea luminii Lui, ca Mire al Său (Lumina Lumii negrăite). Dar, în calitate de cămară de nuntă, se umple și de o lumină care-i devine proprie, deși este de altă esenţă și vine din afara lui:
"cum fiecare casă are lipsă
de luminarea soarelui ce nu e
cu ea aceeași fire
- altfel, s-ar îngropa în întuneric -
noi suntem casa din lut ars" (Lecţia trezviei)
Dar Hristos ni Se dăruiește nu numai ca jertfă ce suferă pentru alţii, ca să ne însușim și noi această suferinţă, ci și ca Cel ce se roagă înainte de Răstignire, pe Muntele Măslinilor.
El se roagă în inima mea, ca și eu să mă rog să pot să sufăr.
El vrea să realizeze în toate o solidaritate cu mine și cu toţi, dar eu mă las greu în această solidaritate:
"El Se roagă în Sine, pentru mine
care L-am dus
L-am târât
L-am batjocorit
El Se roagă în mine, dorindu-mă asemnea Lui" (Vina)
Firea comună este aceeași în persoanele umane și face să treacă toate de la unele la altele.
Această solidaritate a fost ajutată să se realizeze în bine de Dumnezeu Creatorul și Mântuitorul:
"Nimeni nu este vinovat
numai pentru sine,
nimeni nu se mântuieste singur...
oricine ai fi, îmi ești frate" (Îmi ești frate).
Hristos ne face oameni adevăraţi, suferind cu noi pentru alţii, ca să devenim asemenea Lui, pentru că:
"Avem un singur chip, tainic
durerea tuturor ne doare".
Numai astfel câștigăm eternitatea ca sens al existenţei, de aceea ne rugăm:
"Ridică ceata neînţelegerii din suflet
vorbește eternitate
fiii tăi suntem chiar de ne-am pierdut asemănarea"
Datorită acestui fapt poetul nu va înceta să scrie despre iubire, care singură ne dă eternitatea fericită, sensul și bucuria vieţii ( Trăim acest veac).

[...]
Un accent deosebit pune poetul pe milostenie. Iată ce mare preţuire dă el milosteniei:
"Cel ce dăruiește e mai presus
decât simţirea, dăruind o altă simţire, ca să vedem,
s-auzim și să grăim afară,
de lume și de moarte și de vreme"...
Prin milostenie uităm de noi înșine și folosim viaţa noastră pentru alţii.

Sursa: Daniel Turcea, Epifania, cele din urma poeme de dragoste crestina





Balada splendorii


trezește zborul
ce L-ai pus
în ou

gânditul ou
al sufletului
norul

și iată
cerul mic
și cum
mă-nchide

abia aud
cum
Pasăre
mă chemi

deasupra apelor

acolo

îmi deschide!

îmi spui
ce nu văd

ce-i dincolo
de gânduri

în splendoare

și te-nduri
și-ncepe frumusețea
și ne doare

 


Balada păsării


vie Lumină
venind, pe cale


inima-mi cere
pasăre lină


sufletu-n lacrimi
vrea, fără vină

numai să-l apere
numai să-l poarte


sus
peste moarte

 


LEGATURI:


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu