joi, 7 aprilie 2011

Intrebari si raspunsuri despre viata duhovniceasca (I)

Cum sa ne calauzim in viata duhovniceasca in vremurile noastre?
Pentru vremurile din urma, Sfintii Parinti propun sa avem calauza mai mult Sfanta Scriptura si scrierile patristice, fara sa respingem, insa, sfatuirea prudenta cu parintii si fratii contemporani, avand in acelasi timp in ganduri si in simtiri duhul smereniei si al pocaintei. Aceasta este lucrarea daruita de Dumnezeu vremurilor noastre si noi suntem datori sa ne folosim cu evlavie de darul lui Dumnezeu, dat noua spre mantuire (Sfantul Ignatie Brianceianinov).

Cum sa vietuim daca nu avem indrumator?
Adevar graieste N. cand spune ca astazi nu mai sunt indrumatori adevarati. Cu toate acestea, nu trebuie sa ramanem numai cu Scriptura si cu invataturile Sfintilor Parinti. Este nevoie de dialog! Staretul Paisie a hotarat asa: doi sau trei oameni cu aceleasi idei alcatuiesc o comunitate si se intreaba unul pe celalalt ducandu-si viata in ascultare reciproca, cu firca de Dumnezeu si rugaciune (Sfantul Teofan Zavoratul).

Cum sa ne purtam daca preotul nostru refuza sa ne asculte spovedania?
Daca duhovnicul vostru refuza sa asculte spovedania voastra, puteti merge la altul (Sfantul Teofan Zavoratul).

Daca nu am ajuns intr-o zi de sarbatore la biserica, prin ce anume sa o praznuiesc acasa?
In ceasurile savarsirii liturghiei, daca nu ati ajuns la biserica, trebuie sa dedicati aceste ceasuri rugaciunii, citirii cuvantului lui Dumnezeu, discutiei ziditoare de suflet, faptelor bunei credinte si gandurilor sfinte.

Cum trebuie sa fie milostenia?
Crestinul poate da milostenie si ajutor nu numai din punct de vedere material, ci si prin cunostintele, osteneala, sfatul si celelalte ale sale (Sfantul Teofan Zavoratul).

Prin ce anume dobandim mila lui Dumenzeu catre noi?
Pentur a dobandi mila lui Dumnezeu, trebuie sa-i miluim prin toate mijloacele pe ceilalti.

Cum sa ne purtam fata de milostenia primita de la oameni?
Cu frica sa primim milostenia, deaorece la Infricosatoarea Judecata vom da rspuns pentru binele primit care ramane fara rasplata din partea noastra. Sa ne rugam pentru binefacatori ca sa nu ni se socoteasca pacat binefacerea primita din partea lor.

Cum putem face bine oricaruia dintre oameni?
Sa-i daruim celuilalt bucurie, un zambet, fericire. Acest lucru il poate face in orice moment si cel mai sarman dintre oameni.

Cum putem face milostenie duhovniceasca?
Exemplul acestui lucru ni-l infatiseaza staretul Adrian Iugski, care pe unii ii blagoslovea sa se trudeasca pentru manastire, iar pe altii ii obliga sa scrie rugaciuni, vietile sfintilor si alte texte. Staretul  impartea cele scrise apropiatilor lui si pelerinilor care veneau de pretutindeni.

In ce consta milostenia duhovniceasca?
Milostenia duhovniceasca consta: in sfatul cel bun, dat la timpul potrivit, folositor in incurcaturi sau in primejdii neobservate; in a-l invata prieteneste pe cel nestiutor adevarul si binele, in taina, intre patru ochi; in a-l imbarbata pe cel posomorat; in a-l mangaia pe cel intristat; in a-l compatimi pe cel apropiat si a-i impartasi durerea; in a te bucura cu cel ce se bucura; in a indura ocarile si supararile cu seninatate, cu rabdare pentru Hristos; in a da propria carte duhovniceasca de care tu insuti ai nevoie.

Este pacat sa nu dam o carte dumnezeiasca celui ce doreste sa citeasca?
Cine pastreaza vreun dar al lui Dumnezeu numai pentru propria desfatare si nu face bine celorlalti, acela va fi osandit ca cel ce a ascuns talantul (Sfantul Vasile cel Mare).

De ce trebuie sa citim Psaltirea?
Nu neglijati psalmii , deoarece ei alunga din suflet duhurile viclene si sadesc in el Sfantul Duh.

Este bine sa mergem si sa citim Psaltirea pentru cei raposati?
Bun lucru este sa citim Psaltirea pentru cei raposati, insa nu trebuie sa o citim pentru toti cei raposati. Nu trebuie sa o citim pentru: sinucigasi, necredinciosi, nebotezati si cei de alte credinte.

Cum trebuie sa petrecem zilele postului?
In timpul postului trebuie sa ne indepartam de desartaciunea lumeasca pentru a cugeta la pacatele noastre, a plange inaintea lui Dumnezeu si a pregati o spovedanie curata din inima, care ne curateste de pacate. Zilele de post trebuie sa le dedicam postului, mersului la biserica lui Dumnezeu, citirii Cuvantului lui Dumnezeu si faptelor de milostenie: sa-i vizitam pe cei bolnavi, pe cei saraci si necajiti pentru a-i ajuta.

Se cuvine ca, atunci cand muncim, sa ne ostenim pana la epuizare?
Epuizarea este cealalta extrema, opusa lenei. De aceea, nu-ti epuiza trupul pentru a nu cadea in boli si neputinte (Staretul Luca Glinski)

Cum sa recunoastem pacatul?
Este pacat tot ceea ce supara constiinta si desfata trupul.

Intotdeauna este drept glasul constiintei?
Neaparat trebuie sa ascultam glasul constiintei: prin acest glas deseori ne vorbeste ingerul pazitor. Totusi, ca sa vedem daca acest glas este drept, trebuie sa-l verificam cu Cuvantul lui Dumnezeu.

Ce inseamna sa te departezi de lume?
Sa te departezi de lume inseamna sa parasesti naravurile, obiceiurile, regulile deprinderile si cerintele care sunt intru totul potrivinice Duhului lui Hristos.

Cum sa recunoastem atractia patimasa fata de un lucru?
In om exista atractie pacatoasa fata de un lucru atunci cand: se uita cu placere la el, se supara pe ceilalti si se cearta din cauza lui, iar atunci cand il pierde, se intristeaza pentru el.

Prin ce fapte se dobandeste bunavointa lui Dumnezeu?
Exista cinci fapte, cu ajutorul carora se dobandeste bunoavointa lui Dumnezeu. Prima este rugaciunea curata, a doua - citirea Psaltirii, a treia - citirea Dumnezeiestilor Scripturi,  a patra - pomenirea cu zdrobire de inima a pacatelor noastre, a mortii si a Infricosatoarei Judecati, iar a cincea - rucodelia.(Monahul Evagrie).

Care este folosul rugaciunii lui Iisus?
Rugaciunea "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma", savarsita permanent in inima, usuca desfraul, potoleste furia, alunga mania, inlatura tristetea, indeparteaza obraznicia, nimiceste melancolia, alunga lenea, lumineaza mintea, naste zdrobirea de inima si aduce lacrimile.

Ce putere are rugaciune alui Iisus?
Rugaciunea lui Iisus ii raneste pe diavoli, alunga gandurile rele, naste smerenia, sadeste frica de Dumnezeu, aduce lacrimile, curateste trupul, il invata pe om indelunga rabdare, ii vorbeste despre gheena si il face sa cugete la moarte.

Ce gand trebuie sa avem in timpul savarsirii rugaciunii lui Iisus?
In timpul savarsirii rugaciunii lui Iisus este bine sa avem convingerea ca datorita pacatoseniei noastre nu suntem vrednici sa rostim dulcele Nume al Mantuitorului. Pentru aceasta smerita intelepciune, Dumnezeu ne daruieste zdrobire de inima.

Care sunt pacatele impotriva Duhului Sfant? 
Pacatele impotriva Duhului Sfant sunt urmatoarele: 1) nadejdea prea mare in mila lui Dumnezeu; 2) deznadejdea cu privire la mantuirea noastra; 3) impotrivirea clara fata de adevar si lepadarea de credinta ortodoxa; 4) invidia cu privire la acele bunuri duhovnicesit pe care le dobandeste aproapele de la Dumnezeu; 5) aflarea in pacate si staruinta in rautate; 6) nepasarea fata de pocainta pana la sfarsitul acestei vieti.

Ce pacate sunt socotite pacate de moarte?
Pacatele de moarte sunt: erezia, schisma, hula impotriva lui Dumnezeu, lepadarea de credinta, vrajitoria, deznadejdea, sinuciderea, desfraul, betia, furtul celor sfinte, omuciderea, jaful, hotia si orice asuprire cruda si inumana. Pacatul de moarte al unui ortodox care nu s-a vindecat prin pociainte cuvenita il supune pe cel cea gresit chinului vesnic (Sfantul Ignatie Brianceaninov)

Care este pacat de moarte si care nu este de moarte?
Pacatul de moarte este cel care omoara sufletul, lipsindu-l de har. Iar pacatul care nu este de moarte este cel care nu omoara, dar murdareste sufletul. In viata trebuie sa fie asa: imediatce te mustra constiinta, caieste-te (adica dute si spune la spovedanie; nu este obligatoriu sa te impartasesti), iar prin aceasta puterea vatamatoare a pacatului se va curma.

Cu cine nu trebuie sa avem prietenie?
Sa nu legi prietenie si sa nu ai legatura cu vrajmasii Bisericii lui Hristos, cu ereticii, cu schismaticii, cu cei care nu tin sfintele posturi. Trebuie sa fugi de acei oameni care nu se tem de Dumnezeu si nu Il cinstesc (Cuviosul Serafim de Sarov).

De ce trebuie sa evitam legatura cu oamenii lumesti?
Nu trebuie sa avem legatura cu cei ce dispretuiesc frica de Dumnezeu, deoarece ei nu spun nimic folositor, nu fac nimic pentru Domnul si nu vorbesc nici despre virtuti, nici despre evlavie, nici despre curatie. Vorbele lor sunt o cursa a mortii; sfatul lor este prapastia iadului, iar legatura cu ei este paguba sufleteasca (Sfantul Efrem Sirul).

Cum il influenteaza pe om o intalnire? 
Chiar si cea mai mica apropiere de alt om lasa o urma, adica ori dobandesti folos, ori vatamare pentru suflet.

Ce trebuie sa stim despre discutii?
In discutii trebuie sa fim foarte precauti: in ce duh si in ce directie urmeaza sa vorbim, in ce moment si ce anume si cu ce scop... Cel caruia ii place sa vorbeasca trebuie sa tina minte toate acestea.

Cum trebuie sa povatuim, sa impartasim cunostintele noastre corect? 
Pentru a-i povatui pe ceilalti cu privire la credinta si viata crestina, trebuie sa facem acest lucru potrivit cu invatatura Bisericii, calauzindu-ne nu dupa propria pricepere, ci dupa invatatura Parintilor si Invatatorilor Bisericii. In caz contrar, ii putem duce pe cei povatuiti in ratacire si va trebui sa dam pentru ei raspuns la judecata lui Dumnezeu. In afara de aceasta, se cuvine sa ne amintim invataturile mitropolitului Bartolomeu: "cum il poti invata pe cel nechibzuit daca tu insuti esti nechibzuit? Cum poti fi invatator daca tu insuti nu esti invatat? Cum il poti indruma pe cel ratacit daca tu insuti nu stii drumul pe care mergi?"

Cand nu trebuie sa dam sfaturi si invataturi?
Cand inca suntem verzi si nu avem ciorchinele copt (adica nu am ajuns la viata duhovniceasca si la chibzuinta), sa nu dorim sa dam sfaturi, nici sa-i invatam pe ceilalti, ca sa nu devenim jucaria demonilor (Sfantul Nil Sinaitul)

Prin ce se deosebesc interesele duhovnicesti de cele lumesti?
Oamenii din lumea aceasta sunt calauziti de interese zilnice. Aceste interese sunt fie duhovnicesti, sfinte, drepte, dumnezeiesti, fie sunt interese trupesti, lumesti, desarte, vremelnice, diavolesti. Omul este interesat de credinta sa, de viata viitoare, de rugaciune, de indreptarea inimii sale, de pocainta, de milostenie, de Cuvantul lui Dumnezeu, de impartasirea cu Sfintele Taine, de cantarea si citirea bisericeasca, de convorbirile duhovnicesti sau este interesat de pantecele sau, de bani, de bogatie, de casa sa, de noutatile sin lume, de diferitele distractii trecatoare. Primele sunt interese mantuitoare, care duc la viata vesnica, iar celelalte sunt interese pierzatoare. Vrajmasul ii prinde pe oameni in orice mod, prin orice cursa, prin mii de pasiuni desarte, si le pune usor in fata omului, aici, pentru a nu-l lasa nicicum sa se ataseze de Dumnezeu, Izvorul vietii. Fereste-te, omule, de acest lucru, pentru Imparatia lui Dumnezeu! (Sfantul Ioan de Kronstadt)

Cum sa ne purtam fata de aproapele?
Pune-l intotdeauna pe aproapele in locul tau, iar pe tine - in locul aproapelui.

De ce anume trebuie cel mai mult sa ne ferim?
Cel mai mult trebuie sa te feresti sa smintesti pe cineva, ca sa nu fii scos din Imparatia Cerurilor impreuna cu cei ce au produs sminteli (Sfantul Efrem Sirul).

Ce este important in viata duhovniceasca?
Straduieste-te ca toata viata sa ai un parinte duhovnic, sa-i destainui fiecare pacat si gand si sa te bucuri de sfaturile si de invataturile lui. "Mantuirea - spune Inteleptul Solomon - consta in mult sfat, iar barbatul fara sfat isi este siesi vrasmas". 

Cum este mai bine sa-i intrebam pe stareti, pe unul singur sau pe mai multi?
Niciodata nu trebuie sa intrebam diferiti indrumatori despre unul si acelasi lucru si nici sa-l intrebam iarasi pe acelasi indrumator, deoarece numai primul raspuns vine de la Domnul, iar al doilea vine din chibzuinta omeneasca a staretului... Fiecare dinte cei care cer sfaturi isi insuseste duhul smereniei si prin acesta Il urmeaza pe Hristos.

Cum sa-l invatam pe copil frica de Dumnezeu?
1. Sa-l deprindem pe copil sa se inchine pana la pamant inaintea Sfintei Cruci si a sfintelor icoane si sa le sarute. 2. Sa-l ducem mai des la biserica lui Dumnezeu. 3. Cu mana lui: sa puna lumanari inaintea icoanelor, sa dea pomelnice, sa lase banuti in cutia saracilor. 4. Sa se impartaseasca des cu Sfintele lui Hristos Taine. 5. Sa-i dam prescura si aghiasma inainte de mancare. 6. Sa-l invatam rugaciuni. 7. Sa-l ducem sa-l binecuvinteze preotul. 8. Sa-l deprindem cu cantarea si citirea acasa. 9. In prezenta copilului sa purtam discutii duhovnicesti despre Dumnezeu si mantuirea sufletului. 10. Sa-l deprindem sa-si imparta dulciurile, chiar si bucata lui de paine cu fratii, cu surorile si cu alte persoane straine. 

Cum este mai bine sa-i pedepsim pe copii?
Nu trebuie sa-i supunem pe copii nici mustrarilor, nici pedepselor maniindu-ne si rostind cuvinte urate, pentru ca prin aceste metode nu-i facem sa creasa ca ei indura pedepse numai pentru ca parintii lor se afla intr-o stare de neliniste.

Ce trebuie sa facem pentru a fi copiii sanatosi?
Staretul Adrian Iugski ne-a sfatuit sa-i ducem pe copii mai des la Sfanta Impartasanie, spunand ca astfel ei vor fi si mai sanatosi, si mai inteligenti, si mai fericiti.

Ce sunt atentia, vioiciunea si trezvia?
Cel ce este inchis in inima este concentrat, iar cel ce este concentrat se afla in inima. In jurul constiintei, in inima, trebuie sa se adune toate puterile: si mintea, si vointa, si sentimentul. Concentrarea mintii in inima este atentia, concentrarea vointei in inima este vioiciunea, concentrarea simtirii in inima este trezvia. Atentia, vioiciunea si trezvia sunt cele trei lucrari launtrice prin care se savarseste concentrarea sinelui si lucreaza viata launtrica. Cine le are pe ele, acela se afla inlauntrul sau (Sfantul Teofan Zavoratul). Concentrarea ii da posibilitatea de a vedea in inima gandurile, dorintele, patimile si sentimentele.

Ce Ii place lui Dumnezeu?
Lui Dumnezeu Ii place purtarea blanda fata de oameni, alinarea celui suparat, apararea celui asuprit, intoarcerea ochilor de la lucrurile rele, impotrivirea fata de gandurile rele, silirea spre rugaciune (Arhimandritul Teofan Novoezerski).

Care este cel mai puternic mijloc de lupta impotriva pacatului?
Nici o nevointa nu izgoneste pacatul atat de repede, ca atata usurinta si putere ca spovedania deasa.

Ce este adancirea in sine (retragerea inlauntrul nostru)?
Adancirea in sine este prinicipala virtute necesara pentru a nu fi atrasi de influenta lumii, pentru a-i ingradi acesteia posibilitatea de a ne starni patimile - aceasta este lepadarea de lume (Sfantul Isaac Sirul).

Ce este lumea?
Cuvantul "lume" inseamna oamenii care sunt porniti cu vrajmasie impotriva a tot ceea ce este dumnezeiesc si religios; de aici, prin cuvintele "lume", "lumesc" se intelege ceea ce este pacatos si este urzit impotriva noastra de vrajmasul mantuirii: pacatele, viciile, patimile.

Ce rugaciune nu ii place duhului celui rau?
Diavolul, vazand cum prin lucrarea mintii cineva izbandeste cu desavarsire in porunicile lui Hristos, depune toate eforturile pentru a distruge toate cartile despre rugaciunea lui Iisus si prin oameni netrebnici sa intrerupa indeletnicirea cu lucrarea mintii (Sfantul Teofan Zavoratul).

Care sunt dezavantajele casatoriei dintre un crestin si un necredincios?
Tertulian, enumerand dezavantajele dintre o persoana crestina si un pagan, a spus: "Unde este pomenirea despre Dumnezeu? Unde este chemarea lui Hristos? Unde este hranirea credintei prin citirea Scripturii? Unde este adaparea duhului? Unde este proslavirea lui Dumnezeu?"

De ce nu trebuie sa ne unim cu catolicii?
Cine dintre ortodocsi nu ar dori sa se uneasca cu catolicii sau cu luteranii si sa fie cu ei una in Hristos, o singura Biserica, o singura comunitate de credinciosi! Dar cine dintre acesti membri ai bisericilor pomenite, mai ales dintre intaistatatorii lor  - care se numesc papi, cardinali, arhiepiscopi si episcopi - este de acord sa se lepede de ratacirile lor? Nimeni. Iar noi nu putem sa film de acord cu invatatura lor eretica fara sa facem rau mantuirii noastre sufletesti. Incercati sa va uniti. Veti putea, oare, sa uniti ceea ce nu se poate uni - minciuna cu adevarul? (Sfantul Ioan de Kronstadt).

Cum trebuie sa ne purtam fata de necredinciosi?
Pentru ei, trebuie sa ne para rau si sa ne rugam. Trebuie sa ne dorim ca ei sa cunoasca adevarul si sa gasim ocazia sa le dam de inteles cele cu privire la adevar; iar cand incep sa atace cu glas tare adevarul, sa le opunem rezistenta plina de dragoste, dar plina de invataminte. Si este de ajuns (Sfantul Teofan Zavoratul)

Cine poate vorbi cu necredinciosul despre credinta?
Cu necredinciosul poate vorbi fara primejdie cel care cunoaste temeinic credinta; in caz contrar, necredinciosul poate vatama sufletul celui ce vorbeste cu el.

Se cuvine sa ne rugam pentru conducatorii necredinciosi?
Rugati-va pentru autoritati, chiar pentru cei care va prigonesc si va urasc, si pentru vrajmasii Crucii ca rodul credintei voastre sa fie clar pentru toti, iar voi insiva sa fiti desavarsiti (Sfantul Mucenic Policarp al Smirnei).

Cum ne furam timpul? 
Ne furam timpul prin faptul ca nu facem nimic, prin vorba desarta, prin curiozitate, prin visarea fara scop, prin mult somn. Inchipuiti-va cat bine am face daca nu ne-am petrece timpul fara folos! Nu va furati singuri timpul care va este dat pentru mantuirea sufletului!

In ce consta unirea parintelui duhovnic cu fiul sau duhovnicesc?
Tot ceea ce se intampla intre parinte si fiii lui duhovnicesti trebuie sa ramana o taina, egala cu spovedania, altfel vrajmasul destrama unirea lor duhovniceasca in Domnul.

Care sunt obligatiile crestinului fata de ceilalti?
1) Sa-i iubeasca pe toti in Domnul. 2) Sa-i acorde fiecaruia intaietate. 3) Sa indure cu rabdare defectele si neputintele lor. 4) Sa nu supere pe nimeni cu nimic. 5) Prin discutii duhovnicesti sa-si aduca folos unul altuia. 6) Sa se roage unul pentru celalalt.

Intalnim un om, dupa cat se pare, clarvazator, dar, in acelasi timp, simtim ca in el ceva nu este in ordine: cum aflam daca este de la Dumnezeu clarviziunea lui?
Trebuie sa-i recunoastem pe acesti oameni dupa smerenie - a raspuns parintel Iosif de la Optina, deoarece vrajmasul ii poate da omului clarviziune, dar smerenie niciodata nu ii da. Ea il arde chiar pe el.

Putem crede ca un om este placut lui Dumnezeu pentru ca face minuni?
Daca cineva invie si mortii si face si alte minuni, dar nu traieste dupa invataturile Sfintilor Parinti, se afla in inselaciune si trebuie sa-l respingi, sa nu iei seama la faptele lui.
Care este semnul venirii lui antihrist?
Sfantul Atanasie cel Mare spune ce unul dintre semnele venirii, care se apropie, a lui antihrist va fi trecerea ocarmuirii bisericesti din mainile arhipastorilor in mainile demnitarilor laici.

Cand se va lua harul Sfantului Duh?
Insuseste-ti acest semn si vei sti: cand se va lua harul Sfantului Duh, atunci oamenii vor face privegherile si liturghiile in galop pe drumul mare, asa cum se fac si acum in Apus...Isi vor trimite reciproc scrisori si vor primi scrisori cu continut diferit si cu cu diverse subiecte, adica monahii vor intra in literatura, in cercetarea problemelor stiintifice si politice, iar pozitia lor o vor indrepta de la bunurile duhovnicesti cu totul spre desertaciune (Sfantul Nil Izvoratorul de mir).

Cum sa privim slujba prescurtata si savarsita in graba?
In marea lor nesimtire, oamenii de astazi au scurtat Dumnezeiasca slujba... Slujbele voastre nu sunt bune de nimic pentru ca sunt savarsite in graba. Pe cat ii este de folos tamplarului o scandura putrezita, pe cat este de folos si o slujba savarsita in graba. Pe cat ii este de trebuincios croitorului un ac stramb, pe atat ii este de folos preotului o liturghie savrsita in graba (Sfantul Nil Izvoratorul de mir).

Cum sa privim inovartiile in Biserica?
Datorita inovatiilor apar de obicei diferite erezii si schisme, de care sa ne pazeasca Hristos pe toti cei care credem cu dreptate in El. (Cuviosul Paisie Velicikovski).

Trebuie sa refuzam propunerile nepotrivite?
Rahila a fost indemnata sa bea vin, insa ea a refuzat. Asa si voi sa refuzati propunerile nepotrivite chiar daca ele vin din partea unor persoane importante.

Orice pace este placuta lui Dumnezeu?
"Sa nu facem pace in dauna invataturii adevarului" - spune Sfantul Grigorie Teologul. Si in Evanghelia dupa Luca, la capitolul 23, versetul 12 citim cum au devenit prieteni Irod si Pilat dupa batjocorirea lui Iisus Hristos, caci inainte avusesera dusmanie intre ei.

Care dintre virtuti este cea desavarsita si urmatoare a lui Hristos? 
Prin nimic nu Il poti urma atat de mult pe Hristos ca prin grija fata de aproapele. Chiar daca postesti, chiar daca dormi pe scandura, chiar daca te istovesti, totusi, daca, nu te ingrijesti de aproapele, nu faci nimic important. Nici o nevointa nu poate fi cu adevarat inalta daca nu le aduce folos celorlalti. A aduce folos - acest lucru indeosebi l-au avut in vedere in trecut toti oamenii mari si plini de barbatie. Cerceteaza cu atentie vietile lor si vei vedea clar ca fiecare dintre ei a avut ca scop nu folosul sau, ci al aproapelui; si mai ales prin acest lucru s-au proslavit.

Cum trebuie sa ne purtam atunci cand cineva vine dupa sfat, iar noi trebuie sa savarsim pravila de rugaciune?
Straduieste-te sa nu te departezi de cei care cauta folos de la tine sub pretextul ca discuti cu Dumnezeu: caci dragostea este mai buna decat rugaciunea (Cuviosul Simeon Evlaviosul).

Ce trebuie sa spunem cand suntem rugati sa ne rugam?
Cand cineva iti spune: "Roaga-te pentru mine", atunci sa spui in inima ta: "Dumnezeu sa ne miluiasca".

Cum trebuie sa mustram?
Prietenul care mustra in taina (intre patru ochi) este un doctor intelept, iar cel care trateaza inaintea ochilor multor oameni este un defaimator (Sfantul Isaac Sirul).


Cand trebuie sa acoperim defectele aproapelui si cand nu trebuie?
Este bine sa acoperim defectele aproapelui atunci cand putem face acest lucru si cand nu pricinuieste vreun rau; dar, daca aceste defecte incep deja sa iasa la iveala de la sine, atunci este mai bine sa ramanem in adevar, lasandu-ne in voia lui Dumnezeu (Sfantul Iosif de la Optina).

Trebuie sa fim sinceri cu toti?
Este cu neputinta sa fim sinceri cu desavarsire inaintea tuturor si in toate, este imposibil sa vorbim cu fiecare despre toate lucrurile, unele trebuie sa le trecem sub tacere, sa le tainuim.

Cand trebuie crestinul sa treaca sub tacere adevarul?
Crestinul trebuie sa treaca sub tacere adevarul inaintea oamenilor care ar putea, din rautate si dusmanie, sa-l intrebuinteze rau. Astfel, el trebuie sa treaca sub tacere adevarul inaintea insitgatorului rau intenitionat, a purtatorului de vesti care se bucura de nenorocirea altuia si a dusmanului razbunator - sa treca sub tacere lucrurile de care ei s-ar putea folosi in dauna aproapelui. Crestinul trebuie sa treaca sub tacere adevarul si inaintea celor nechibzuiti, care sunt gata sa trambiteze oricarui om pe care il intalnesc adevarul ce li s-a spus si care poate fi foarte important. In general, nu trebuie ca prin vorbele sale sa supuna primejdiei bunurile nimanui. Crestinul trebuie sa pastreze taina incredintata lui de aproapele.

Cand nu trebuie sa trecem sub tacere adevarul?
Crestinul nu trebuie sa ascunda adevarul inaintea judecatorilor, inaintea parintilor care se ingrijesc de indreptarea copiilor lor, inaintea preotului la spovedanie, inaintea prietenului care ii destainuie sufletul sau si asa mai departe. Crestinul nu trebuie sa treaca sub tacere faptul ca bolnavul se afla in primejdie de moarte si atunci trebuie sa-l pregateasca prin spovedanie si sfanta impartasanie pentru vesnicie.

Putem spune intotdeauna adevarul?
Cine tace, stiind adevarul, este ca un martor mincinos. Insa adevarul trebuie trecut sub tacere atunci cand poate aduce necazuri.

Se cuvine sa destainuim inima noastra inaintea tuturor si sa-i primim la noi pe toti?
A destainui tainele mantuirii inaintea oricui fara judecata si a-i primi la fel pe toti, chiar si pe cei care nu au nici viata curata, nici ratiune duhovniceasca si exacta, este acelasi lucru cu a varsa intr-un vas necurat mir de mult pret (Sfantul Vasile cel Mare).

Cum trebuie sa fie adevarata simplitate?
Se cuvine ca simplitatea sa nu fie fara intelepciune.

Are vre-o influenta blestemul asupra celui ce traieste in Dumnezeu?
Sunt convins ca cel ce are de gand sa-i blesteme pe cei ce traiesc virtuos nu poate rosti nici un cuvant suparator si potrivnic, caci blestemul se transforma in binecuvnatare. Asadar, prin aceasta se intelege ca pe cei ce traiesc virtuos nu ii pot atinge vorbele rele (Sfantul Grigorie de Nissa).

Ce trebuie sa facem atunci cand suntem laudati?
Cand auzi o lauda la adresa ta, sa-ti aduci aminte de defectele tale (Mitropolitul Filaret al Moscovei).

Care oameni nu se supara atunci cand li se fac observatii?
Numai doua categorii de oameni nu se supara atunci cand li se fac observatii sau cand li se dau sfaturi: oamenii sfinti si oamenii care tind neincetat spre sfintenie.

Care este cea mai inalta lucrare de pe pamant?
Nu exista lucrare mai inalta pe pamant ca savarsirea Liturghiei si impartasirea oamenilor cu Sfintele Taine ale Trupului si Sangelui lui Hristos (Sfantul Ioan de Kronstadt).

Este bine sa ne rugam pentru nevoitorii care nu sunt inca proslaviti pe pamant?
Placuta este lui Dumnezeu rugaciunea pentru placutii Lui raposati. Rugaciunea noastra mijloceste pentur ei slava mare si ii determina sa se roage pentru noi inaintea Domnului.

Ce virtute este important sa dobandim?
Mai mult decat orice, Domnul ne incearca iubirea fata de El, fiindca, iubindu-L pe Dumnezeu, este usor sa izbandim in toate virtutile; caci de dragul iubirii pentru Dumnezeu induram totul, implinim ascultarea, pazim curatia si savarsim orice fapta buna.

1000 de intrebari si raspunsuri despre viata duhovniceasca, Alcatuita pe baza Sfintilor Parinti si a nevoitorilor bunei credinte. Editura Egumenita, Galati 2005

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu