Un tânăr român, aflat recent în călătorie în Franţa se declara mirat de faptul că în bisericile ortodoxe occidentale (în special în cele ruseşti) credincioşii se împărtăşesc în număr mare şi des. El vedea în această practică o influenţă a catolicismului sau a protestantismului. Aceasta viziune asupra lucrurilor este inexactă din mai multe puncte de vedere.
În timpurile apostolice şi până în secolul al IV-lea împărtăşirea deasă şi chiar zilnică era o practică normală. Părinţii o încurajau călduros. Numeroşi Părinţi și scriitori ai Bisericii – Tertulian, Clement al Alexandriei, Origen, Ciprian al Cartaginei, Chiril al Alexandriei, Ambrozie al Mediolanului, Hilarie de Poitiers, Augustin, Ioan Casian – vedeau în cuvintele rugăciunii Tatăl nostru „pâinea noastră cea spre ființă dă-ne-o nouă astăzi”, o cerere către Dumnezeu pentru a putea primi în fiecare zi pâinea euharistică. Tertulian scria:
„Creştinii ating în fiecare zi trupul Domnului”.Sfântul Ciprian constata:
„Creştinii se împărtăşesc în toate zilele, dacă nu au făcut păcate grave”,iar Sfântul Vasile cel Mare spune:
„Împărtăşirea zilnică şi participarea la Sfântul Trup şi Sânge al lui Hristos sunt bune şi de folos, pentru că El însuşi spune Cine mănâncă Trupul meu şi bea Sângele meu rămâne întru mine şi eu întru el şi va avea viaţă veşnică (Ioan 6, 55). Cine se poate îndoi că împărtăşirea deasă este echivalentul vieţii veşnice? Noi mai puţin, căci ne împărtăşim de patru ori pe săptămână: duminica, miercurea, vinerea şi sâmbăta şi în alte zile, dacă este pomenirea unui sfânt” (Canonul 94).
Constatăm totuşi, la începutul secolului
al IV-lea, din partea unor credincioşi, o reticenţă faţă de împărtăşirea
deasă. Sfântul Ioan Casian este astfel obligat să precizeze că, deși
trebuie să fim vrednici să ne apropiem de Sfintele Taine, nu este
necesar însă să fim desăvârșiți sau sfinţi:
„Nu trebuie să ne oprim singuri de la împărtăşirea cu Domnul, pentru că avem conştiinţa faptului că suntem păcătoşi. Dimpotrivă, vom merge să-L primim cu o dorinţă mai mare pentru a dobândi sănătatea sufletului şi curăția duhului, dar cu credinţă şi umilinţă, considerându-ne nevrednici de un asemenea har şi căutând mai degrabă medicamentul pentru rănile noastre. Dacă aşteptăm să fim vrednici, nu ne vom împărtăşi nici măcar o dată pe an. Practica împărtăşirii anuale este a multora din cei care rămân în mănăstiri. Ei îşi creează o anumită idee despre vrednicie, despre sfinţenie şi despre măreţia Sfintelor Taine, considerând că nu trebuie să ne apropiem de acestea, în înţelesul lor, decât dacă suntem sfinţi şi fără pată şi nu mai degrabă pentru a deveni. Ei cred că evită, astfel orice duh de mândrie. În realitate, ei cad într-o mândrie şi mai mare, căci cel puţin în ziua în care se împărtăşesc se consideră vrednici de împărtăşanie. Cât de preferabil este să primim Sfintele Taine în fiecare duminică, ca remediu pentru patimile noastre, cu inima zdrobită, plini de credinţă şi mărturisind că nu merităm acest har, în loc să ne umplem de această convingere deșartă că măcar la sfârşitul anului o să fim vrednici” (Convorbiri, XXIII, 21).
Al doilea canon de la Sinodul din
Antiohia (341) este obligat să reglementeze acest aspect şi merge până
la a considera drept păcat abţinerea de la împărtăşanie atunci când
participăm la Sfânta Liturghie:
„toți aceia care intră în biserică şi ascultă Sfintele Scripturi dar, (…) întorc spatele Sfintei Împărtășiri din Euharistie potrivit vreunei neorânduieli, toți aceștia trebuie să fie dați afară din biserică până ce vor putea dobândi iertare mărturisindu-se, arătând roade de pocăință și cerând iertare”.
Abandonarea împărtăşaniei, mărturisită de
textele precedente va deveni şi mai evidentă la sfârşitul secolului al
IV-lea. Astfel, Sfântul Ioan Gură de Aur, nu numai că observa că unii
creştini nu se împărtăşesc decât de Botezul Domnului, în timpul Postului
mare şi la Paşte, dar că este obligatoriu, pentru ceilalţi, să se
stabilească minimul la o dată pe an, încurajând în acelaşi timp
împărtăşirea deasă în cazul acelor credincioşi care continuă această
practică. Vorbind de Sfânta Jertfă zilnică, el regretă că nu se
împărtăşesc toţi, zilnic.
Faptul că, după Constantin cel Mare, dar mai ales în timpul împăratului Iustinian (sec. VI), Biserica a devenit Biserica oficială la care mulţi cetăţeni au aderat din obligaţie a avut şi efecte negative, în special în privinţa împărtăşaniei: mulţi creştini nu erau decât creştini cu numele şi veneau să se împărtăşească fără să aibă dispoziţia duhovnicească necesară. Clerul s-a preocupat de protejarea Euharistiei de ”mulţimea” care a înlocuit în mare parte „poporul lui Dumnezeu”. Încă din timpurile Sfântului Ioan Gură de Aur, preoţii au început să predice din ce în ce mai mult pregătirea, postul şi examenul de conştiinţă prealabile împărtăşirii. Scrierile lui Dionisie Areopagitul (începutul sec. al VI-lea) manifestă o tendinţă de a prezenta Euharistia ca un „simbol” al Sfintelor Taine, idee reluată în sec. al VII-lea de către Sfântul Maxim Mărturisitorul, ceea ce nu nega „prezenţa reală”, dar îi făcea pe credincioşi să realizeze caracterul profund şi înalt al Euharistiei şi, în consecinţă, al împărtășirii euharistice. Aceasta i-a împins pe unii să înlocuiască participarea la Sfintele Taine cu contemplarea lor, iar iconoclaştii, în secolul al VIII-lea, afirmau, extrapolând această concepţie, că singura icoană admisibilă a lui Hristos este Trupul şi Sângele euharistic. Apărând ortodoxia, Sfântul Teodor Studitul aminteşte că Euharistia este însuşi „Adevărul”, iar patriarhul Nichifor reafirma că Euharistia este „carnea lui Dumnezeu”, identică cu sângele şi trupul lui Hristos.
În secolele ce au urmat, această practică a fost variabilă. În timp ce în unele locuri sau în unele medii, împărtășirea deasă dispărea, în altele ea a rămas vie. Conform mărturiilor Sfântului Varsanufie (sec. al VI-lea) şi ale Sfântului Teodor Studitul (sec. VIII-IX), majoritatea călugărilor din timpul lor, se împărtăşeau zilnic.
În diferite epoci şi locuri, practica împărtășirii dese a fost restaurată. Astfel, în Grecia, în sec. al XVIII-lea de către acei călugări “colivari” (în special de către Sfântul Macarie al Corintului şi Sfântul Nicodim Aghioritul) sau în Biserica rusă, la început de secol XX de către patriarhul Serghie, care, în acord cu Sfântul Sinod, cere împărtăşirea săptămânală după spovedanie.
Putem, în orice caz, constata că practica împărtăşirii dese a fost încurajată întotdeauna de marii duhovnici din toate timpurile. Am citat mai devreme pe Sfântul Vasile şi pe Sfântul Ioan Gură de Aur, dar putem cita de asemenea şi pe Sfântul Simeon Noul Teolog (care recomandă împărtăşirea la fiecare Sfântă Liturghie), Sfântul Nicolae Cabasila (care nota că creştinii luau parte la aceasta „pentru că este Sfânta Taină desăvârşită, iar cei care se împărtășesc nu trec prin nici o încercare pe care să nu o biruiască”). Sfântul Grigorie Palama recomanda împărtăşirea aproape zilnică iar Sfântul Teofan Zăvorâtul afirma „Toţi sfinţii cred că nu există mântuire fără împărtăşire şi că nu există progres în viaţa duhovnicească fără împărtăşirea deasă”). Constatăm ca în ţările ortodoxe, în secolul precedent şi chiar în secolul acesta, stareţii şi sfinţii părinţi duhovnicești au încurajat şi ei împărtăşirea deasă şi au reprezentat în Bisericile respective o sursă de reînnoire din acest punct de vedere.
Diferitele Biserici ortodoxe, în faţa riscului unei banalizări a împărtăşaniei, au vegheat ca ea să se realizeze cu conştiinţă şi cu evlavie, cu respect faţă de această Sfânta Taină şi cu o oarecare pregătire care implică: mărturisirea păcatelor, post, abstinenţă sexuală şi rugăciune înainte de împărtăşanie.
Perioada de post cerută este variabilă în diferitele Biserici ortodoxe (mereu preocupate de a lua în considerare condiţiile de viaţă locale ale credincioşilor). Dacă recomandarea de abţinere totală de la hrană şi de la băutură (mai puţin în cazuri speciale: copii, bolnavi, femei însărcinate) cu 12 ore înainte de împărtăşanie este comună tuturor, obligaţia de a ţine post (abţinerea de la produse de origine animală, ulei şi vin) prealabilă acestui timp de abstinenţă este variabilă: de la masa precedentă până la trei, patru, chiar şase zile, aceste perioade fiind în general cerute în cazul credincioşilor care nu ţin în mod normal posturile mari şi zilele de post stabilite de Biserică.
Spovedania înainte de împărtăşire era
cerută, în general. Trebuie însă să constatăm că, dacă acest principiu
este aplicat cu stricteţe în Biserica rusă, în Biserica greacă faptul că
nu toţi preoţii sunt şi duhovnici a avut drept consecinţă, în parohiile
rurale, o discordanţă între ritmul de spovedanie şi cel de împărtăşire.
Este totuşi adevărat că cele două Sfinte Taine nu sunt legate în mod
obligatoriu, transformarea spovedaniei înainte de împărtăşire într-o
obligaţie riscă să subordoneze una celeilalte şi să banalizeze
spovedania. Pe de alta parte, separarea completă între împărtăşanie şi
spovedanie şi concepţia conform căreia credincioşii nu trebuie să se
împărtăşească decât atunci când simt nevoia, risca să îi abată de la
efortul de recunoaştere a propriilor păcate şi mărturisirea lor şi
contribuie, de asemenea, la banalizarea împărtăşaniei. Credincioşii
trebuie oricum să ia la cunoştinţă regulile în vigoare în Biserica lor
şi să consulte preotul parohiei lor pentru variaţiile posibile din
aplicarea lor. Este exclusă cu desăvârşire împărtăşirea în caz de păcat
grav sau fără pregătire (Biserica ortodoxă nu poate accepta practica
împărtăşirii improvizate în forma în care este azi răspândită în cadrul
confesiunilor catolice şi protestante).
Obligaţia postului prealabil de lunga durată a jucat, fără îndoială, în unele Biserici ortodoxe un rol descurajator (împărtăşirea frecventă, chiar săptămânală, implica deci un post cvasi-permanent) sau limitativ (împărtăşirea frecventă era redusă la perioada marilor posturi). Există riscul ca sâmbăta să nu mai fie pentru om, ci omul pentru sâmbătă (cf. Marcu 2, 27), regula având drept efect îndepărtarea omului de ceea ce ar trebui să îl apropie… Exista riscul de a considera regula mai importantă decât însuşi Hristos, de a-L subordona sâmbetei în timp ce „Fiul Omului este Domn şi al sâmbetei” (Matei 12, 8). Pentru a evita un astfel de efect negativ, folosirea „iconomiei” părea preferabilă pe plan pastoral, preotul care permite împărtăşirea cu Sfintele Taine preocupându-se în general de a ţine cont de condiţiile particulare în care sunt încadraţi credincioşii pentru care este responsabil. În ce priveşte spovedania prealabilă, ea nu ar trebui să reprezinte un obstacol pentru credincioşi, dacă este percepută, nu ca o obligaţie apăsătoare, ci ca ocazia de a primi de la Dumnezeu mai mult har, acela al iertării păcatelor lor, al curăţirii sufletului de urmările lor şi de vindecare duhovnicească şi ca o nouă etapă pe calea progresului duhovnicesc unde ne despărţim de „omul cel vechi” pentru a ne îmbrăca cu „omul cel nou”.
Ceea ce este important, nu este aplicarea unei anumite reguli (ortodoxia nu este o religie legalistă), ci pregătirea interioară, căreia îi sunt subordonate celelalte practici. Această pregătire, de natură duhovnicească, trebuie să implice fiinţa în totalitatea ei: trup şi suflet. Postul şi abstinenţa sunt menite să pregătească trupul pentru a-L primi pe Hristos, al cărui Trup şi Sânge se interiorizează, prin împărtăşanie, trupului şi sângelui nostru, dar au efecte şi asupra sufletului (dispoziţie spre umilinţă, spre pocăinţă şi spre rugăciune) contribuind astfel la pregătirea acestuia.
Spovedania trebuie să ne permită să ne apropiem de Sfânta Împărtăşanie, nu în stare de păcat, ci cu conştiinţa, inima şi trupul curăţite, în aşa fel încât să fim un vas demn duhovniceşte de intrarea lui Hristos în noi. Rugăciunile de dinaintea împărtăşirii (spuse în ajunul Sfintei Liturghii, înaintea acesteia şi imediat înainte de împărtăşire) trebuie să ne ajute să intrăm în dispoziţia duhovnicească adecvată primirii lui Hristos.
Care ar trebui să fie această dispoziţie?
Într-adevăr, Dumnezeu nu ne cere să fim desăvârșiți pentru a-L primi,
nici să fim puri şi fără păcat: este un lucru imposibil pentru oameni,
iar cel care s-ar crede desăvârșit este deja căzut în mândrie, deci
într-o stare contrară celei cerute pentru împărtăşire, cel care se
consideră a fi fără păcat ar fi, conform Sfântului Apostol Ioan, un
mincinos (I Ioan 1, 10). De aceea, la Sfânta Liturghie, înainte ca
preotul să arate Sfântul Potir, el spune: „Să luam aminte, Sfintele
Sfinţilor”, credincioşii răspund: „Unul Sfânt, unul Domn Iisus Hristos,
întru mărirea lui Dumnezeu Tatăl! Amin”. Acest răspuns ilustrează bine
atitudinea care trebuie să o avem atunci când ne apropiem de Sfânta
Împărtăşanie: este vorba de recunoaşterea faptului că suntem păcătoşi şi
nevrednici de a primi un asemenea dar, adică de avea înainte de toate o
atitudine de pocăinţă şi de umilinţă şi de a cere cu stăruinţă lui
Dumnezeu să ne primească la Sfânta Împărtăşanie, să o rugăm pe Maica
Domnului, pe sfinţii faţă de care suntem apropiaţi şi pe Sfântul Înger
păzitor să mijlocească pentru noi pentru ca să fim vrednici de a primi
Trupul şi Sângele lui Hristos. Biserica, în momentul Sfintei Liturghii,
îi însoţeşte pe credincioşi in această atitudine, preotul cerând:
„Pentru ca să fie celor ce se vor împărtăşi, spre trezvia sufletului,
spre iertarea păcatelor, spre împărtăşirea cu Sfântul Tău Duh, spre
plinirea împărăţiei cerurilor, spre îndrăznirea cea către Tine, iar nu
spre judecată sau spre osândă”.
Sentimentul de nevrednicie deci, trebuie mai mult să ne apropie de împărtăşanie decât să ne îndepărteze. Dacă ne împărtăşim, nu o facem pentru că ne considerăm vrednici de a-L primi pe Dumnezeu şi de intra în comuniune cu El, ci pentru că suntem slabi, neputincioşi, răniţi, infirmi, bolnavi şi pentru că avem nevoie de prezenţa Lui în noi, în modul cel mai lăuntric, pentru a ne întări, pentru a ne trata rănile, a ne vindeca, pentru a ne mântui. Nu trebuie să uităm că însuşi Hristos a spus că a venit printre oameni ca să îi mântuiască pe cei care au nevoie de un doctor, nu pe cei ce sunt sănătoşi (Matei 9, 12; Marcu 2, 17; Luca 5, 31), şi că nu a venit pentru cei drepţi, ci pentru a chema pe cei păcătoşi la pocăinţă şi la mântuire.
Unele din efectele împărtăşaniei sunt de altfel cele pe care preotul le cere de mai multe ori în timpul Sfintei Liturghii: „curăţirea sufletului”, „iertarea de greşeli”, „mântuirea de păcate”. Toate acestea sunt amintite în cele trei rugăciuni care preced împărtăşirea:
„Miluieşte-mă şi iartă-mi toate greşelile cele de voie şi cele fără de voie, cele cu cuvântul sau cu lucrul [...] Nu spre judecată sau osândă să îmi fie mie împărtăşirea cu Sfintele tale Taine, ci spre tămăduirea sufletului şi a trupului.”
Împărtăşirea permite de asemenea, aşa cum indică de două ori Sfânta Liturghie, să primim încă din această lume viaţa de veci. Aşa cum, dacă încetăm să mâncăm şi să bem, murim, tot aşa trebuie să avem sentimentul că fără împărtăşirea cu Trupul şi Sângele lui Hristos, ne privăm singuri de Viaţă, de viaţa adevărată şi veşnică a cărei singură sursă este Dumnezeu. Avem deci nevoie de a ne apropia de Sfânta Împărtăşanie simţind nevoia de viaţă veşnică şi fiind înfometaţi de această hrană cerească care poate să ne-o ofere, şi care este hrana Împărăţiei cereşti la care Sfânta Împărtăşanie ne deja face membri.
O altă atitudine necesară este credinţa, nu numai în faptul că ne împărtăşim cu Trupul şi Sângele lui Hristos, dar şi în faptul că comuniunea cu Dumnezeu ne poate vindeca, ne poate mântui, ne poate uni cu El şi ne poate oferi viaţa de veci. Pentru că Dumnezeu ne respectă pe deplin libertatea, efectele acestei Sfinte Taine nu se vor impune asupra noastră, ci vor fi proporţionale cu receptivitatea noastră, adică cu credinţa noastră, cu dispoziţia noastră duhovnicească şi cu gradul nostru de curăţie şi de virtute pe care l-am atins prin împlinirea poruncilor Domnului, pe scurt cu deschiderea noastră faţă de harul pe care Dumnezeu ni-l oferă din partea Lui, în mod deplin.
O altă atitudine trebuie să fie dragostea faţă de Dumnezeu: împărtăşirea trebuie să fie motivată de către nevoia de a ne uni mai strâns, într-un mod mai intim cu Dumnezeu, de a nu face nimic fără El acum şi în veci. Aceste atitudini diferite sunt rezumate de către preot înainte de împărtăşire atunci când spune, arătând Sfintele Daruri: „Cu frica de Dumnezeu, cu credinţă şi cu dragoste să vă apropiaţi!”
Această propoziţie, ca şi multe altele din timpul Sfintei Liturghii mărturisesc faptul că aceasta este concepută pentru ca toţi cei care participă la ea să se împărtăşească şi indică faptul că împărtășirea este în fond regula. În mijlocul aceleaşi Liturghii se găsesc cuvintele lui Hristos, care sunt cât se poate de explicite : „Luaţi, mâncaţi, acesta este Trupul Meu”; „Beţi dintru acesta toţi, acesta este Sângele Meu”. Să amintim că Biserica Ortodoxă, spre deosebire de Biserica Catolică nu propune credincioşilor Sfintele Daruri spre venerare, ea nu le expune (ca în adorarea catolică a „sfântului sacrament” şi nu le păstrează într-un „chivot” ca să poată fi venerate de credincioşi în timpul vizitelor la biserică, pentru că ele sunt menite să fie consumate în timpul Sfintei Liturghii, aceasta fiind finalitatea lor autentică. Putem deci cu toţi să răspundem invitaţiei lui Hristos care ne spune prin vocea preotului în momentul comuniunii: „Cu frică de Dumnezeu, cu credinţă şi cu dragoste să vă apropiaţi!” şi să urmăm de asemenea în această privinţă exemplul de credinţă al Sfinţilor Părinţi.
Căci într-adevăr Euharistia este cea mai mare dintre Sfintele Taine. „Nu putem să mai mergem dincolo de aceasta sau să mai adăugăm ceva”, spune Sfântul Nicolae Cabasila. Cu adevărat, ea este, cum spune Sfântul Teodor Studitul „taina care conţine totalitatea milei dumnezeieşti”. În această taină, remarca Sfântul Nicolae Cabasila, primim nu numai „darurile Duhului, oricât de bogate ar fi, ci şi pe însuşi Făcătorul de bine, comoara care conţine întreg harul”, „este vorba de stăpânirea celui ce a înviat”, „îl avem pe El însuşi şi nu ceva ce face parte din El”. De asemenea, această taină reprezintă desăvârşirea celorlalte, cea spre care toate celelalte tind. Prin împărtăşirea cu Trupul şi Sângele lui Hristos, în care sălăşluieşte material întreaga plinătate a dumnezeirii (Coloseni 2, 9), noi îl primim pe însuşi Dumnezeu în sufletul şi în trupul nostru. Euharistia nu doar ne formează după Hristos, precum celelalte taine, remarca Sfântul Nicolae Cabasila, ci ne „hristifică” în mod real: „Cel ce mănâncă trupul meu şi bea sângele meu rămâne întru Mine şi Eu întru el”, ne spune Hristos (Ioan 6, 5-6). Trupul şi Sângele lui Hristos se răspândesc în toate mădularele noastre, „astfel devenim purtători de Hristos” afirma Sfântul Chiril al Ierusalimului, „în acest mod, după preafericitul Petru (II Petru 1, 4), trebuie să ne facem părtași dumnezeieștii firi”. Prin această taină, „Dumnezeu se amestecă cu firea noastră trecătoare pentru a-l îndumnezei pe om împărtăşindu-i dumnezeirea Sa”, remarca Sfântul Grigorie de Nyssa, care mai scrie : „Aşa cum puţină drojdie, după cuvântul Apostolului (I Corinteni 5, 6), face pâinea să crească, aşa şi trupul ridicat de Dumnezeu la îndumnezeire, odată ce face parte din ale noastre, îl schimbă şi îl transformă în propria sa substanţă.”
Cum să refuzăm acest dar? De ce nu am face tot posibilul pentru a-l primi de fiecare dată când ni se oferă?
*
N.ed.: Acest text privind problema frecvenței împărtășirii cu Sfintele Taine va fi publicat, într-o formă extinsă, în al treilea volum al eclesiologiei domnului Jean-Claude Larchet, în curs de apariție la Editura du Cerf. Amintim că primele două volume ale acestei foarte importante și așteptate lucrări, sunt deja apărute sub titlul L’Église Corps du Christ. I. Nature et structure; II. Les relations entre les Églises, Cerf, Paris, 2012. Primul volum a apărut foarte recent și în limba română, în traducerea doamnei Marinela Bojin: Jean-Claude Larchet, Biserica Trupul lui Hristos I. Natura și structura Bisericii, Editura Sophia, București, 2013.
Traducere: Andreea-Cătălina Alexandru
Sursa: Site-ul Seminarului Teologic Ortodox din Iaşi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu