1. Societatea de astăzi și cum trebuie să fie viața creștină.
Societatea de astăzi, lumea contemporană, care este deja unită sub aspect cultural, este caracterizată de către mulți ca o lume post-creștină.
Firește cei care fac aceste constatări sunt foarte încântați de
aceasta. Ei cred că în sfârșit omul s-a eliberat de așa zisele îngrădiri
pe care i le-a făcut religia. Vedem însă că în loc să își găsească
libertatea, omul contemporan este mai mult decât în oricare altă epocă
legat și subjugat de idolii pe care și i-a făcut. Ar fi o mare greșeală
să zicem că epoca noastră nu este religioasă, este mai degrabă foarte
religioasă, însă idolatră. În ciuda reușitelor științei și a
tehnologiei, oamenii s-au făcut robi falșilor dumnezei care ies în
evidență prin media, reclame, modă, etc.
Foarte mare este progresul tehnologic din ultimele zeci de ani, dar aceasta a constituit mai curând un revers cultural și duhovnicesc. Am dat înapoi, și o poate constata oricine privind nivelul de educație al copiilor noștri care văd multe imagini, au multe informații, însă nu știu să se exprime în limba lor, nu știu să comunice și să se comporte comunitar. Am putea să menționăm și alte simptome ale acestei îmbolnăviri de care suferă epoca noastră. Dar zicem următoarele: în loc de post-creștină, aș zice mai degrabă că lumea este pre-creștină. Mesajul Domnului Hristos nu a pătruns peste tot, fiindcă nu este ascultat de cei mai mulți membri ai societății de astăzi. Prin urmare nu și-a pierdut nimic din actualitatea lui, de ajuns să se găsească oameni care să poată mărturisi cu putere mesajul real și pentru totdeauna nou și revoluționar al Învierii și al vieții celei întru Hristos. „Creștinismul abia a început”, zicea Părintele Alexander Men.
2. Alergarea lumii … și multele informații.
În înțelesul pe care îl dă Noul Testament, caracteristica „lumii”, adică a omului care a căzut în mâinile stăpânului acestei lumi, este confuzia, „diversiunea cea cu vicleșug”
care îl scoate pe om din el însuși cu scopul de a se preocupa exclusiv
de cele din afara lui, de cele din jur. Devine „ieșit din sine” după cum
se spune la începutul Triodului despre fiul cel pierdut. Și noi trăim
deja, mai ales în ultimul timp în urma dezvoltării noilor medii de
comunicare, trăim într-o lume a cantității și a înstrăinării. Și cu cât
sporesc și se înmulțesc cunoștințele despre materie, cu atât se
micșorează cunoașterea cea reală care începe cu autocunoașterea.
Da, cei mai mulți oameni se adâncesc astăzi într-un ciclu de informații pe care nu pot să le controleze și le sunt nefolositoare în esență. Însă deși trăiesc mai mult decât în orice alt veac în deșertăciune, cu toate acestea ei încă sunt „chipul lui Dumnezeu”, o scânteie rămâne înlăuntrul omului și așteaptă să se reînsuflețească. Și când se deșteaptă cineva și începe să înțeleagă că în deșert se scurg înapoi toate cele ale idolilor, atunci înțelege precum fiul cel pierdut că s-a îndepărtat de patria sa cea adevărată, de căminul părintesc, și poate să se ridice și să înceapă calea de întoarcere. Fiindcă atunci când se aprinde înlăuntrul omului acea scânteie a dragostei și a dorului după Dumnezeu, poate ușor să se desprindă de cele care îl leagă și îl țin încătușat, după cum un narcoman sau un alcoolic poate să se detoxifice numai dacă găsește o orientare pozitivă, un răsărit al vieții lui. Și va fi dorul după Dumnezeu acela care îl va ajuta să se întoarcă din multele informații inutile ca să caute „știrea și informația” cea adevărată – expresie folosită și de părinții filocalici – „vestire” care va dărui inimii lui rugăciune și participare la viața Bisericii.
3. Cel mai rău lucru este că omul nu se poate ruga …
În loc să
spunem că nu se poate ruga omul contemporan, poate ar trebui să spunem
mai corect că nu vrea să se roage, sau că nu a învățat ce este
rugăciunea. Fiindcă dacă știa, foarte ușor ar fi putut arunca toate cele
nefolositoare din viața lui ca să se ocupe numai cu rugăciunea și cu
vederea lui Dumnezeu.
Omul
trăiește întru necunoștință și de multe ori chiar intenționat întru
neștiință, pentru că pe Dumnezeu chiar dacă nu Îl cunoaștem, tot ne este
frică de El. Și rareori există atei reali, cei mai mulți oameni au o
credință ascunsă în adâncurile sufletului, o simțire a prezenței lui
Dumnezeu în viața lor, dar le este frică să o înfrunte cu curaj, fiindcă
știu că aceea îi va sili să își reconsidere întreagă viața lor și să
iasă din letargia confortului lor, să se trezească și să înceapă să
lucreze duhovnicește.
4. Care este cea mai dificilă problemă a lumii contemporane?
Nu există
alte probleme esențiale pentru om astăzi la fel ca și ieri, decât numai
problema morții. Și pe aceasta a rezolvat-o Hristos prin Învierea Lui.
Cel care
trăiește întru Dumnezeu-Omul Cel Înviat, nu poate să se supere, nu poate
să fie amărât sau trist, deoarece trăiește în fiecare zi și continuu
Paștele, ca și Cuviosul Serafim de Sarov care îi heretisea pe toți cei
care îl vizitau, zicându-le: „Hristos a înviat!”.
5. Este posibil să trăim după voia lui Dumnezeu când suntem înconjurați de necredință, desfrâu, etc. ?
Firește,
lucrurile erau mai ușoare când societatea și statul erau oficial
creștine, când instituțiile și legile protejau oamenii și asigurau un
minim nivel de viață morală. Însă și atunci exista multă ipocrizie, și
nici oamenii nu erau mai duhovnicești sau mai creștini decât făpturile
cele neputincioase ale epocii noastre care se lasă târâți acum de
imagini necuviincioase și mesaje blasfemiatoare. Dar noi nu trebuie acum
să lăsăm mâinile căzute jos zicând că toate s-au stricat și nu putem să
mai facem nimic. Chiar dacă este mai greu, acum să le stăm împotrivă,
hai să evităm ispitele și capcanele diavolului și să trăim o viață
creștină. Trebuie să știm că aceasta ține de noi și de voința noastră,
nu mai aparține legilor și instituțiilor.
Aș zice – poate paradoxal – că tocmai epoca noastră cea pierdută este entuziasmantă, deoarece ne cere să luăm riscul de a fi creștini în mod real, creștini autentici. La fel precum primii creștini care erau o minoritate și peste tot îi urau, îi urmăreau și îi întemnițau, așa și acum lumea continuă să urască pe Hristos și pe ucenicii Lui. Mântuitorul Hristos ne-a spus: „Dacă vă urăşte pe voi lumea, să ştiţi că pe Mine mai înainte decât pe voi M-a urât” (Ioan XV, 18). Așa și noi revenim la situația normală a creștinismului abia în persecuții, în prigoniri. Și aceasta are mare valoare, deoarece are făgăduința vieții celei veșnice.
6. Cum să-și aleagă cineva un duhovnic?
Este foarte
simplu. Va alege un preot cu care simte că poate vorbi deschis, în fața
căruia poate să își deschidă inima ca în fața lui Dumnezeu. Nu este
nevoie să fie făcător de minuni și faimos ca duhovnic, e de ajuns să fie
un preot canonic și să îl înțeleagă.
Cât despre ascultarea față de duhovnic, se știe că în aceasta se fac și greșeli, fiindcă ascultarea laicului față de duhovnic nu este identică cu a monahului față de starețul său. Monahul este îndatorat cu deplină ascultare în toate detaliile vieții zilnice, trebuie să își mărturisească chiar și gândurile, în timp ce laicul menține o anumită libertate. La duhovnic își înfățișează în linii mari toată viața și cele mai importante lucruri din ea, nu îl va întreba ce să mănânce și cum să se îmbrace. Acestea sunt exagerări care din păcate le încurajează unii duhovnici care voiesc să stăpânească peste fii lor duhovnicești. Călăuzirea duhovnicească trebuie să fie o pedagogie a libertății, mai ales în cazul laicilor.
7. Cum să dobândim trezire duhovnicească și putere și să alungăm duhul achediei?
Cu toții
suntem neputincioși. Vai de noi dacă ne considerăm puternici și
rezistenți. Sfinții Părinți ne spun că viața duhovnicească este să ne
prezentăm neputința noastră înaintea lui Dumnezeu. Este de ajuns să
decidem aceasta și să știm cum trebuie să ne prezentăm în fața lui
Dumnezeu. Pentru că reprezentarea neputinței noastre nu este cât o să
postim, cât o să priveghem și celelalte, nu este nici câte daruri o să-I
aduc lui Dumnezeu, ci simplu golirea sinelui nostru, aruncarea
preocupărilor celor nefolositoare, după cum am spus mai înainte, și mai
ales un timp anume pe care am să Il ofer numai lui Dumnezeu în fiecare
zi, ca să pot să aud și eu pașii Lui în inima mea. La început o să aud
doar zgomotul lumii, o să simt o plictiseală (achedie) teribilă, dar
dacă o să-mi silesc sinele meu un picuț, atunci voi începe să gust ceva
cu totul altfel, se va îndulci inima noastră de ceva pe care nu îl
cunoaștem exact ce este, însă ne va da bucurie. Și atunci chiar o să îmi
placă să fac această întâlnire zilnică cu nevăzutul și necunoscutul
Dumnezeu.
8. Cum să dobândim nădejde în Dumnezeu și în sfinți și să devenim mai răbdători?
Când voi avea ca paradigmă a vieții mele viața sfinților și mai ales a celor contemporani nouă, când voi gusta bucuria prezenței lui Dumnezeu în viața mea prin Sfintele Taine și prin sfintele virtuți, atunci voi dobândi cu adevărat acea răbdare din belșug în legătură cu ciudățeniile aproapelui. Nu mă vor vătăma, voi învăța să îi accept pe ceilalți așa cum sunt, fără să vreau să îi schimb ca să se potrivească cu criteriile mele.
9. Cum pot stareții să își conducă obștile și să-i țină pe monahi?
Mi se pare
că egumenul trebuie să înțeleagă că el este părintele unei familii
duhovnicești și să facă tot posibilul ca să cultive aceasta, adică acest
cuget de familie să fie lesne de înțeles, nu emoțional, adică să spună
cuvinte dulci monahilor ca să îi țină în mănăstire și să-i îndemne la
ascultare, ci să le deschidă vederea cea duhovnicească. De aceea, foarte
importantă într-o mănăstire este cateheza care hrănește cugetul comun
al frățietății. Problema nu se pune să avem o mulțime de mănăstiri, ci
mănăstiri care să fie realmente „case al lui Dumnezeu și porți ale cerului”.
10. Cum să înmulțim dragostea când părinții urăsc pe copii și îi ucid prin avorturi și copiii ucid pe părinți prin indiferență?
Atunci când
se răcește dragostea pentru Dumnezeu, desigur că aceasta se preschimbă
în ură pentru om, fiindcă atunci privește fiecare numai interesul lui și
caută fiecare să se îndulcească cât mai mult posibil trupește din
viață. Dar care este rezultatul? Părerea de rău, nefericirea,
singurătatea. Lumea plăcerilor care este scoasă în evidență prin reclame
și media este o lume a morții, o cultură a morții. Această lume care se
îndreaptă spre autocatastrofă a fost biruită doar de Viața Care a
răsărit din mormânt, cum am spus mai sus. Din Învierea Domnului a
răsărit o lume nouă și numai când va trăi cineva în Hristos va putea să
învingă puterile morții. Să nu credeți că vom putea sta cu mijloace
omenești împotriva avorturilor, eutanasiei, ispitelor creării
supraomului care se pregătește în laboratoarele din Silicone Valley.
Doar cu puterea Crucii va putea omul să găsească nu numai dragostea,
care este viața și energia lui Dumnezeu, ci și omenia. Altminteri, lumea
va deveni o junglă. Lumea de astăzi chiar ne arată că nu există cale de
mijloc pentru a alege: fie Hristos – Arhontele vieții celei veșnice,
fie diavolul – stăpânitorul acestei lumi. Și viața, care e izvorul
dragostei, unde să o găsim dacă nu în Biserică, în Trupul lui Hristos?
11. Un cuvânt de mângâiere la final.
Uite, din Sfânta Scriptură care e izvorul a toată mângâierea:
„Iisus Hristos, ieri şi azi şi în veci, este Acelaşi ” (Evrei XIII, 8).
„Îndrăzniți, Eu am biruit lumea” (Ioan XVI, 33), „pentru că oricine este născut din Dumnezeu biruieşte lumea; şi ceea ce câştigă biruinţă asupra lumii este credinţa noastră” (I Ioan V, 4).
Interviu realizat de Pr. Ștefan Zară pentru Martyria. Revistă de teologie și spiritualitate ortodoxă, nr. 1 / 2017 / Versiunea online este publicată pe site-ul Arhiepiscopiei Râmnicului / Traducerea dialogului Monahul Gherasim Prodromitul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu