Publicam în cele ce urmează traducerea oficială a documentului "Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine" și, în cea de-a doua parte, o traducere comparată a textului apărut în cele 4 versiuni oficiale ale Sinodului din Creta: franceză, engleză, greacă și rusă, și pe care am primit-o din partea unui Părinte, căruia ii mulțumim pentru osteneală. De notat că notele de subsol fac referire la traducerea documentului presinodal din Basilica.
- Basilica: Sfântul și Marele Sinod: Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine (Document oficial)
- Biserica Ortodoxă, fiind Biserica Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească, crede cu tărie, în conştiinţa ei eclesială profundă, că ocupă un loc central în promovarea unităţii creştine în lumea contemporană.
- Biserica Ortodoxă îşi fundamentează unitatea pe faptul întemeierii sale de către Domnul nostru Iisus Hristos şi pe comuniunea în Sfânta Treime şi în Sfintele Taine. Această unitate se exprimă prin succesiunea apostolică şi prin tradiţia patristică şi este trăită până astăzi în sânul ei. Biserica Ortodoxă are misiunea şi datoria să transmită şi să propovăduiască întregul adevăr cuprins în Sfânta Scriptură şi Sfânta Tradiţie, ceea ce conferă Bisericii caracterul ei universal.
- Responsabilitatea Bisericii Ortodoxe pentru unitate, precum şi misiunea ei universală au fost exprimate de Sinoadele Ecumenice. Acestea au subliniat, în special, legătura indisolubilă care există între dreapta credinţă şi comuniunea sacramentală.
- Biserica Ortodoxă, care se roagă neîncetat „pentru unirea tuturor”, a cultivat întotdeauna dialogul cu cei care s-au separat de ea, cu cei de aproape şi cu cei de departe, a condus chiar cercetarea contemporană a căilor şi a mijloacelor de restaurare a unităţii celor care cred în Hristos şi a participat la Mişcarea Ecumenică încă de la apariţia acesteia, contribuind la formarea şi la dezvoltarea ei ulterioară. De altfel, datorită spiritului ecumenic şi filantropic care o caracterizează, cerând după porunca divină, „ca toţi oamenii să se mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să vină” (1 Timotei 2, 4), Biserica Ortodoxă s-a străduit întotdeauna pentru refacerea unităţii creştine. Astfel, participarea ortodoxă la mişcarea pentru restaurarea unităţii cu ceilalţi creştini în Biserica cea Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească nu este deloc împotriva naturii şi istoriei Bisericii Ortodoxe, ci constituie expresia constantă a credinţei şi a tradiţiei apostolice în condiţii istorice noi.
- Dialogurile teologice bilaterale actuale ale Bisericii Ortodoxe şi participarea sa la Mişcarea Ecumenică se sprijină pe însăşi conştiinţa Ortodoxiei şi pe spiritul ei ecumenic, cu scopul de a căuta, pe baza credinţei şi a tradiţiei Bisericii primare a celor şapte Sinoade Ecumenice, unitatea pierdută a creştinilor.
- Potrivit naturii ontologice a Bisericii, unitatea sa nu poate fi tulburată. Biserica Ortodoxă acceptă denumirea istorică a altor biserici şi confesiuni creştine eterodoxe, fără a fi în comuniune cu ele, dar crede că relaţiile ei cu acestea trebuie să se sprijine pe clarificarea, cât mai repede şi cât mai obiectiv posibil, a întregii lor eclesiologii şi, în special, a învăţăturii lor generale despre Taine, har, preoţie şi succesiune apostolică. Astfel, ea are o abordare favorabilă, atât din motive teologice, cât şi pastorale, faţă de dialogul teologic la nivel bilateral şi multilateral cu ceilalţi creştini şi, de o manieră mai generală, faţă de participarea la Mişcarea Ecumenică contemporană, având convingerea că pe calea dialogului ea aduce o mărturie dinamică a plenitudinii adevărului în Hristos şi a comorilor sale duhovniceşti tuturor celor care se află în afara ei, cu scopul de a netezi calea spre unitate.
- În spiritul celor de mai sus, toate Sfintele Biserici Ortodoxe locale participă astăzi activ la dialogurile teologice oficiale şi, majoritatea dintre ele, în diferite organisme intercreştine naţionale, regionale şi internaţionale, în pofida crizei profunde prin care trece Mişcarea Ecumenică. Această activitate multidimensională a Bisericii Ortodoxe izvorăşte din sentimentul responsabilităţii şi din convingerea că înţelegerea reciprocă şi cooperarea sunt esenţiale „pentru a nu pune piedică Evangheliei lui Hristos” (1 Corinteni 9, 12).
- Desigur, purtând dialoguri cu ceilalţi creştini, Biserica Ortodoxă nu ignoră dificultăţile unei asemenea acţiuni; mai mult, ea cunoaşte obstacolele ce se ridică în calea unei înţelegeri comune a tradiţiei Bisericii primare şi nădăjduieşte că Sfântul Duh, care constituie întreagă instituţia Bisericii (stihira vecerniei Rusaliilor), va plini pe cele cu lipsă (rugăciune la hirotonie). În acest sens, în relaţiile sale cu ansamblul lumii creştine, Biserica Ortodoxă nu se sprijină numai pe puterile omeneşti ale celor care poartă dialogurile, ci mai ales pe călăuzirea Sfântului Duh în harul Domnului, Care S-a rugat ca „toţi să fie una” (Ioan 17, 21).
- Dialogurile teologice bilaterale actuale, anunţate de către Conferinţele panortodoxe, sunt expresia hotărârii unanime a tuturor Preasfintelor Biserici Ortodoxe locale, care sunt chemate să participe activ şi continuu la desfăşurarea lor, pentru ca astfel mărturia unanimă a Ortodoxiei spre slava lui Dumnezeu Celui în Treime să nu fie împiedicată. În cazul în care o Biserică locală decide să nu-şi desemneze reprezentaţi la un dialog sau la o întrunire anume, iar dacă această decizie nu este luată la nivel panortodox, atunci dialogul continuă. Absenţa unei Biserici locale trebuie, în orice caz, să fie discutată în cadrul unei comisii ortodoxe pentru dialog înainte de începerea dialogului sau a întrunirii în cauză, pentru a exprima solidaritatea şi unitatea Bisericii Ortodoxe. Dialogurile teologice bilaterale sau multilaterale trebuie să se supună evaluărilor periodice la nivel panortodox.
- Problemele care apar pe parcursul discuţiilor teologice din Comisiile teologice mixte nu constituie întotdeauna justificări suficiente pentru revocarea unilaterală de către vreo Biserică Ortodoxă locală a reprezentanţilor ei sau pentru întreruperea definitivă a participării ei la dialog. Retragerea din dialog a vreunei Biserici trebuie să fie evitată, de regulă, depunându-se eforturile necesare la nivel interortodox pentru restabilirea reprezentativității complete a Comisiei teologice ortodoxe angajate în dialogul respectiv. Dacă una sau mai multe Biserici Ortodoxe locale refuză să participe la întrunirile Comisiei mixte teologice a unui dialog anume din motive eclesiologice, canonice, pastorale sau morale, Biserica sau acele Biserici trebuie să comunice în scris refuzul lor Patriarhului Ecumenic şi tuturor Bisericilor Ortodoxe, potrivit practicii panortodoxe. În timpul consultării panortodoxe ulterioare, Patriarhul Ecumenic va urmări consensul celorlalte Biserici Ortodoxe pentru a se putea întreprinde tot ceea ce este necesar, inclusiv o reevaluare a procesului unui dialog teologic, în cazul în care se va considera, prin unanimitate, ca fiind necesară.
- Metodologia urmată în timpul desfăşurării dialogurilor teologice are drept scop rezolvarea diferenţelor teologice care au fost moştenite din trecut sau a eventualelor diferenţieri apărute mai recent şi căutarea elementelor comune ale credinţei creştine. Ea presupune şi informarea corespunzătoare a întregii Biserici (pleromei) despre evoluţia diferitelor dialoguri. În cazul imposibilităţii depăşirii vreunei diferenţe teologice precise, dialogul teologic poate continua după ce a fost înregistrat dezacordul constatat în privinţa acelei probleme punctuale şi comunicându-se despre acest dezacord tuturor Bisericilor Ortodoxe locale în vederea luării măsurilor care se impun.
- Este evident că în timpul desfăşurării dialogurilor teologice, scopul comun al tuturor este restabilirea finală a unităţii în credinţa cea adevărată şi în iubire. Însă deosebirile teologice şi eclesiologice existente permit desigur o oarecare ierarhizare în ceea ce priveşte obstacolele care stau în calea realizării scopului stabilit la nivel panortodox. Specificul problemelor fiecărui dialog bilateral presupune diferenţierea metodologiei de urmat în fiecare caz; dar nu şi o diferenţiere în ceea ce priveşte scopul, deoarece scopul este unitar în toate dialogurile.
- Cu toate acestea, în caz de necesitate, se impune un efort de coordonare a activităţii diferitelor Comisii teologice interortodoxe, cu atât mai mult cu cât unitatea existentă a Bisericii Ortodoxe trebuie să se descopere şi să se manifeste şi în cadrul acestor dialoguri.
- Finalizarea oricărui dialog teologic anunţat oficial corespunde încheierii lucrării Comisiei teologice mixte corespunzătoare; iar atunci, Preşedintele Comisiei interortodoxe înaintează un raport Patriarhului Ecumenic, care, în acord cu Întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe locale, anunţă încheierea dialogului. Niciun dialog nu este considerat încheiat înainte de a fi anunţat ca atare printr-o astfel de hotărâre panortodoxă.
- În cazul încheierii cu succes a lucrărilor unui dialog teologic, hotărârea luată la nivel panortodox de restabilire a comuniunii eclesiale trebuie să se bazeze pe unanimitatea tuturor Bisericilor Ortodoxe locale.
- Unul din principalele organisme ale Mişcării Ecumenice contemporane este Consiliul Mondial al Bisericilor (CMB). Anumite Biserici Ortodoxe au fost membre fondatoare ale acestui Consiliu şi, mai apoi, toate Bisericile Ortodoxe locale au devenit membre. CMB este un organism intercreştin structurat, în pofida faptului că nu reuneşte în cadrul său toate bisericile şi confesiunile creştine eterodoxe. În acelaşi timp, există şi alte organizaţii intercreştine şi organisme regionale, precum Conferinţa Bisericilor Europene (KEK), Consiliul Ecumenic al Bisericilor din Orientul Mijlociu şi Consiliul Panafrican al Bisericilor. Acestea, alături de CMB, îndeplinesc o misiune importantă pentru promovarea unităţii lumii creştine. Biserica Ortodoxă a Georgiei şi cea a Bulgariei s-au retras din Consiliul Mondial al Bisericilor, prima în 1997, iar a doua în 1998, fiindcă aveau o părere proprie despre activitatea Consiliului Mondial al Bisericilor şi, drept urmare, ele nu participă la activităţile intercreştine desfăşurate de CMB şi de alte organizaţii intercreştine.
- Bisericile Ortodoxe locale, membre ale CMB, participă pe deplin şi în mod egal la organismul Consiliului Mondial al Bisericilor şi contribuie, prin toate mijloacele care le stau la dispoziţie, la promovarea coexistenţei paşnice şi a colaborării cu privire la principalele provocări socio-politice. Biserica Ortodoxă a primit favorabil decizia CMB de a răspunde la solicitarea sa referitoare la constituirea unei Comisii speciale privind participarea ortodoxă la CMB, conform mandatului Conferinţei interortodoxe de la Tesalonic (1998). Criteriile fixate de Comisia specială, care au fost propuse de ortodocşi şi au fost acceptate de către CMB, au dus la constituirea unui Comitet permanent de colaborare şi de consens, au fost ratificate şi încorporate în Statutul şi în Regulamentul de funcţionare ale CMB.
- Biserica Ortodoxă, fidelă eclesiologiei sale, identităţii structurii sale interne şi învăţăturii Bisericii primare a celor şapte Sinaode Ecumenice, participând la organismul CMB, nu acceptă nicidecum ideea egalităţii confesiunilor şi în niciun caz nu poate concepe unitatea Bisericii ca pe un compromis interconfesional. În acest spirit, unitatea căutată în cadrul CMB nu poate fi produsul exclusiv al acordurilor teologice, ci şi al unităţii de credinţă păstrată în Sfintele Taine şi trăită în Biserica Ortodoxă.
- Bisericile Ortodoxe membre consideră drept o condiţie sine qua non pentru participarea la CMB respectarea articolului fundamental al Constituţiei CMB, potrivit căruia pot fi membri numai cei care cred în Domnul Iisus Hristos ca Dumnezeu şi Mântuitor, potrivit Scripturilor, şi mărturisesc pe Dumnezeu cel în Treime, Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt, potrivit Simbolului Niceo-constantinopolitan. Ele (Bisericile Ortodoxe membre ale CMB n. tr.) au convingerea profundă că premisele eclesiologice ale Declaraţiei de la Toronto (1950), intitulată „Biserica, bisericile şi Consiliul Mondial al Bisericilor”, sunt de o importanţă capitală pentru participarea ortodoxă la acest Consiliu. Este de la sine înţeles, prin urmare, că CMB nu este şi în nici un caz nu trebuie să devină o „supra-biserică”. „Scopul Consiliului Mondial al Bisericilor nu este acela de a negocia unirea între biserici – lucru ce-l pot face numai bisericile însele din proprie iniţiativă – ci să realizeze un contact viu între biserici, să promoveze studiul şi dezbaterea problemelor ce privesc unitatea Bisericii. Nicio biserică nu este obligată să îşi modifice eclesiologia, după accederea la Consiliu… Mai mult, din includerea în Consiliu, nu rezultă că fiecare Biserică este obligată să vadă celelalte biserici ca biserici în adevăratul şi deplinul sens al cuvântului” (Declaraţia de la Toronto, §2).
- Perspectivele dialogurilor teologice ale Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine sunt întotdeauna determinate pe baza principiilor eclesiologiei ortodoxe şi a criteriilor canonice ale tradiţiei bisericeşti deja constituite.
- Biserica Ortodoxă doreşte să susţină lucrarea Comisiei pentru Credinţă şi Constituţie şi urmăreşte cu viu interes contribuţia teologică a acesteia adusă până în prezent. Ea evaluează pozitiv textele teologice editate de aceasta, prin contribuţia valoroasă a teologilor ortodocşi, ceea ce reprezintă o etapă importantă în Mişcarea Ecumenică pentru apropierea dintre creştini. În acelaşi timp, Biserica Ortodoxă are rezerve în ceea ce priveşte unele aspecte fundamentale legate de credinţă şi constituţie, pentru că bisericile şi confesiunile non-ortodoxe s-au abătut de la adevărata credinţă a Bisericii celei Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească.
- Biserica Ortodoxă condamnă orice tentativă de dezbinare a unităţii Bisericii, din partea unor persoane individuale sau a unor grupuri, sub pretextul păstrării sau a unei presupuse apărări a Ortodoxiei autentice. După cum mărturiseşte întreaga viaţă a Bisericii Ortodoxe, păstrarea credinţei ortodoxe autentice este asigurată numai prin sistemul sinodal, care constituie dintotdeauna, în sânul Bisericii, cea mai înaltă autoritate în aspecte de credinţă şi reguli canonice (canonul 6 al Sinodului II Ecumenic).
- Biserica Ortodoxă are o conştiinţă comună a necesităţii dialogului teologic intercreştin. De aceea şi consideră că este necesar ca acest dialog să fie totdeauna însoţit de mărturia în lume prin acţiuni de înţelegere reciprocă şi iubire, care să exprime „bucuria negrăită a Evangheliei” (1 Petru 1, 8), excluzând orice act de prozelitism, uniaţie sau altă acţiune de antagonism confesional provocator. În acest spirit, Biserica Ortodoxă consideră că este important ca toţi creştinii, inspiraţi de principiile fundamentale comune ale Evangheliei, să încerce să dea un răspuns unanim şi solidar, bazat pe modelul omului nou în Hristos, la problemele spinoase ale lumii contemporane.
- Biserica Ortodoxă este conştientă de faptul că mişcarea pentru restaurarea unităţii creştinilor ia forme noi, pentru a răspunde noilor situaţii şi pentru a face faţă noilor provocări ale lumii contemporane. Este imperios ca Biserica Ortodoxă să continue să aducă mărturia ei în lumea creştină divizată, pe baza tradiţiei apostolice şi a credinţei sale.
RELAȚIILE BISERICII ORTODOXE CU RESTUL
LUMII CREŞTINE
Diferențe între
documentul presinodal (basilica.ro) și cel sinodal (trad. critică)
1. Biserica
Ortodoxă fiind una, sfântă, sobornicească
și apostolească, crede cu tărie, în conștiința ei eclezială profundă,
că ocupă un loc important pentru promovarea unității creștine creştinilor în lumea contemporană.
2. Biserica Ortodoxă își clădește[1]
unitatea pe faptul că a fost întemeiată de Domnul nostru Iisus Hristos,
cât și pe comuniunea în Sfânta Treime și în Sfintele Taine. Această
unitate se exprimă prin succesiunea apostolică și tradiția patristică, și
ea a este trăită până în prezent[2]
în sânul său. Biserica Ortodoxă are misiunea și datoria de a transmite și a
propovădui întreg adevărul conținut în Sfânta Scriptură și în Sfânta Tradiție,
ceea ce dă Bisericii caracterul său universal.
3. Responsabilitatea Bisericii Ortodoxe și
misiunea ei ecumenică[3] cu
privire la unitatea Bisericii au fost exprimate în Sinoadele Ecumenice. Acestea
au subliniat, în special, legătura indisolubilă dintre credința adevărată și
comuniunea prin Sfintele Taine[4].
4. Rugându-se neîncetat „pentru unirea tuturor”, Biserica Ortodoxă
a cultivat întotdeauna dialogul cu cei înstrăinați[5]
de ea, de departe sau de aproape. Ea a jucat un rol de prim-plan în căutarea
contemporană a căilor și modalităților, pentru restabilirea unității celor
ce cred în Hristos, și a participat la Mișcarea Ecumenică de la începuturile
sale, contribuind la formarea și dezvoltarea acesteia ulterior. În
plus, datorită duhului[6]
ecumenic și filantropic care o caracterizează, și potrivit poruncii divine[7]
„Care voieşte ca toți oamenii să se
mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să vină” (I Tim. 2, 4),
Biserica Ortodoxă întotdeauna S-a luptat[8] pentru
refacerea unității creștine. Astfel, participarea ortodoxă la Mișcarea pentru restabilirea unității cu alți Creștini
în Biserica Una, Sfânta, Soborniceasca și Apostolească Ecumenică, nu este deloc împotriva naturii și
istoriei Bisericii Ortodoxe, ci constituie expresia constantă[9]
a credinței și tradiției apostolice în condiții istorice noi.
5. Dialogurile teologice
bilaterale actuale ale Bisericii Ortodoxe, precum și participarea sa în Mișcarea
Ecumenică pentru refacerea unităţii
creştinilor, se bazează pe conștiință însăși a Ortodoxiei și pe
spiritul său ecumenic, în scopul de a căuta, pe baza adevărului de credință și
a tradiției Bisericii vechi a celor șapte Sinoade Ecumenice,
unitatea tuturor pierdută
creștinilor.
6. Potrivit naturii ontologice a Bisericii,
unitatea Sa nu poate fi perturbată distrusă.
Totuși, Biserica Ortodoxă acceptă recunoaşte denumirea existenţa istorică a altor Biserici și
Confesiuni creștine heterodoxe care
nu se află în comuniune cu ea, dar crede, de asemenea[10],
că, relațiile pe care le are cu acestea din
urmă, trebuie să se bazeze pe o clarificare cât mai repede și mai
obiectivă posibilă a întregii probleme lor ecleziologice
eclesiologii și în special a învățăturii lor mai[11]
generale cu privire la taine, har, preoție și succesiune apostolică.
Astfel, atât din motive teologice cât și pastorale, ea a fost dispusă,
într-un mod favorabil[12]
și pozitiv, să ia parte la orice
dialogul teologic cu ceilalți creștini
la nivel bilateral și multilateral diferite
biserici şi confesiuni creştine, și de a participa, într-un mod mai
general, la Mișcarea Ecumenică a timpurilor moderne[13],
în convingerea că, prin dialog aduce o mărturie dinamică a plinătății[14]
adevărului în Hristos și a comorilor sale duhovnicești[15]
tuturor celor care sunt în afara ei, cu scopul obiectiv[16]
de a netezi calea către unitate.
7. În acest duh[17],
toate Sfintele Biserici Ortodoxe locale participă astăzi activ în
dialogurile teologice oficiale și majoritatea dintre ele în diferite
organisme intercreştine bilaterale şi multilaterale și participă de
asemenea la diferite organisme naționale, regionale sau internaționale,
în ciuda crizei profunde pe care o traversează Mișcarea ecumenică. Această activitate
intercreştină pluridimensională a
Bisericii ortodoxe izvorăște
din sentimentul de responsabilitate și convingerea că coexistenţa înțelegerea
reciprocă, și colaborarea şi eforturile comune spre o
unitate creştină sunt esențiale ca să „nu
punem piedică Evangheliei lui Hristos” (I Cor 9, 12).
8. Este evident că Biserica Ortodoxă,
dialogând cu ceilalți Creștini, nu ignoră dificultățile unei asemenea acţiuni; cu toate acestea, ea percepe[18]
aceste obstacole în calea către înțelegerea comună a tradiției Bisericii
primare nedespărţite, și are nădejdea că Duhul Sfânt, Care toată rânduiala Bisericii o plinește[19] (Stihiră din Vecernia
Rusaliilor), va plini pe cele cu
lipsă (rugăciune de la hirotonie). În acest sens, în cadrul relațiilor sale cu restul lumii creștine
participării sale la Mişcarea Ecumenică, Biserica
Ortodoxă nu se bazează doar pe puterea omenească a celor care poartă
dialogurile, ci se bizuie înainte de toate, pe protecţia Duhului Sfânt și harul Domnului, Care S-a rugat „ca toţi să fie una” (In 17, 21).
9. Dialogurile teologice bilaterale
actuale, anunțate de Conferințele panortodoxe, sunt expresia deciziei
unanime a tuturor Sfintelor Preasfintelor
Biserici Ortodoxe locale care sunt
chemate au îndatorirea să participe în mod activ și neîntrerupt[20]
la derularea lor; aceasta pentru a nu pune obstacole în calea mărturiei
unanime a Ortodoxiei spre slava lui Dumnezeu Celui în Treime. În cazul în
care o Biserică locală ar decide de a nu desemna delegați[21]
pentru unul dintre dialoguri, sau pentru o întrunire anume, dacă aceasta
decizie nu este luată la nivel panortodox, dialogul continuă. Înaintea
deschiderii dialogului sau a întrunirii în cauză, absența unei Biserici
locale trebuie, în orice eventualitate, să fie obiectul unei discuții
în cadrul Comisiei ortodoxe
angajate în dialog, pentru a exprima solidaritatea și unitatea Bisericii
Ortodoxe. Este important ca dialogurile
teologice bilaterale și multilaterale să facă obiectul unei evaluări
panortodoxe periodice.
10. Problemele care apar în cursul
dezbaterilor teologice din Comisiile
teologice mixte nu constituie întotdeauna justificări suficiente în ele
însele pentru retragerea[22]
unilaterală a delegaților unei Biserici Ortodoxe locale sau chiar pentru
întreruperea definitivă a dialogului. Ca regulă generală, retragerea unei
Biserici de la un dialog particular[23]
ar trebui evitată, [24]
depunându-se eforturile necesare la nivel interortodox pentru a restabili
reprezentativitatea completă în sânul Comisiei
Teologice Ortodoxe angajate în acest dialog. Dacă una sau mai multe
Biserici Ortodoxe locale refuză să
participe la întrunirile Comisiei
teologice mixte a unui dialog
anume, invocând serioase motive
ecleziologice, canonice, pastorale sau de
natura etică morale, aceasta sau acele Biserici trebuie să comunice
în scris refuzul lor Patriarhiei Ecumenice și tuturor Bisericilor
Ortodoxe, în conformitate cu hotărârea panortodoxă stabilită. În timpul
consultării pan-ortodoxe ulterioare, Patriarhul Ecumenic urmărește să obțină
consensul tuturor celorlalte Biserici Ortodoxe, pentru acțiunile
ulterioare adecvate[25], inclusiv
reevaluarea progresului procesului
dialogului teologic în chestiune, dacă aceasta este unanim considerat ca
necesar.
11. Metodologia care este de urmat în
desfășurarea dialogurilor teologice vizează găsirea unei soluții la divergențele[26] teologice moștenite
din trecut, sau la cele care au putut apărea recent, și căutarea
elementelor comune ale credinței creștine. Ea presupune, de asemenea,
informarea[27]
pleromei Bisericii cu privire la evoluția diferitelor dialoguri. În
cazul în care nu se reușește depășirea vreunei diferenţe teologice specifice,
dialogul teologic poate să continue după ce s-a înregistrat
dezacordul constatat în privinţa acelei probleme teologice punctuale și
s-au informat despre acest dezacord toate Bisericile Ortodoxe locale,
în vederea a ceea ce trebuie făcut ulterior.
12. Este evident că, în cursul
dialogurilor teologice, scopul comun al tuturor este restabilirea finală a unității
în credința cea adevărată[28]
și în iubire. Însă, diferențele teologice și ecleziologice existente
permit o oarecare ierarhizare a dificultăților care intervin
în calea realizării acestui scop acreditat[29]
la nivel pan-ortodox. Specificul problemelor fiecărui dialog bilateral
presupune o diferențiere în metodologia care trebuie urmată în fiecare
caz, dar nu o diferențiere în ceea ce privește scopul, pentru că scopul
este același pentru toate dialogurile.
13. Pe lângă acestea, în caz de
necesitate, se impune un efort de coordonare a activității diferitelor Comisii
teologice interortodoxe, cu atât mai mult cu cât indisolubila unitatea ontologică
existentă în sânul Bisericii Ortodoxe trebuie să se descopere și, de
asemenea, să se manifestate în cadrul acestor dialoguri.
14. Finalizarea oricărui dialog teologic
anunțat oficial corespunde încheierii sarcinii Comisiei Teologice Mixte
desemnată în acest scop. Președintele Comisiei interortodoxe înaintează în acel
moment un raport Patriarhului Ecumenic, care, în acord cu Întâistătătorii
Bisericilor Ortodoxe locale, anunță închiderea dialogului. Nici un fel de
dialog nu este considerat a fi finalizat înainte ca închiderea lui să fie
proclamată printr-o decizie panortodoxă.
15. În cazul în care lucrările unui dialog
teologic se încheie cu succes, decizia panortodoxă de restabilire a comuniunii
ecleziale trebuie, în orice caz, să se
bazeze pe unanimitatea tuturor Bisericilor Ortodoxe locale.
16. Unul dintre principalele organisme
ale Mișcării Ecumenice contemporane este Consiliul Mondial al
Bisericilor (CMB). Anumite Biserici Ortodoxe au
fost membre fondatoare ale acestui Consiliu și, ulterior, toate Bisericile
Ortodoxe locale au devenit membre. CMB este un organism intercreștin
structurat, în ciuda faptului că nu include[30]
toate Bisericile și Confesiunile Creștine eterodoxe[31].
În același timp există și alte organisme intercreștine și organizații regionale, cum ar fi
Conferința Bisericilor Europene (CEC/KEK), Consiliul Ecumenic din
Orientul Mijlociu și Consiliul
Panafrican al Bisericilor. Acestea,
alături de CMB, îndeplinesc o misiune fundamentală în promovarea unității
lumii creștine. Bisericile Ortodoxe din Georgia și Bulgaria s-au retras din
Consiliul Mondial al Bisericilor, prima în 1997 și a doua în 1998,
deoarece acestea au avut propria opinie[32]
cu privire la activitatea Consiliului Mondial al Bisericilor și, din aceasta
cauză, Ele nu participă la activitățile intercreștine ale Consiliului
Mondial al Bisericilor și ale altor organizații intercreștine.
17. Bisericile Ortodoxe locale - membre ale
CMB - participă pe deplin și în mod egal la organismul Consiliului Mondial
al Bisericilor și contribuie, prin toate mijloacele de care dispun ele, la
promovarea coexistenței pașnice și
cooperarea cu privire la principalele provocări socio-politice mărturisirea adevărului şi la promovarea
unităţii creştinilor. Biserica Ortodoxă a primit
favorabil decizia CMB de a răspunde la solicitarea sa privind constituirea
unei Comisii Speciale pentru participarea ortodoxă la CMB, în conformitate
cu mandatul Conferinței Interortodoxe de la Tesalonic (1998). Criteriile
stabilite de Comisia Specială, care au fost propuse de Ortodocși și
acceptate de către CMB, au dus la crearea unui Comitet Permanent de
Colaborare și de Consens, și au fost ratificate și încorporate în Statutul
și Regulamentul interior ale CMB.
18. Rămânând fidelă ecleziologiei sale,
identității structurii sale interne și învăţăturii Bisericii vechi a celor Șapte Sinoade Ecumenice,
Biserica Ortodoxă, nu acceptă nicidecum, prin participarea la organismul[33]
CMB, ideea „egalității Confesiunilor” și în nici un caz nu poate concepe
unitatea Bisericii ca pe un compromis interconfesional. În acest spirit, unitatea
căutată în cadrul CMB nu poate fi doar produsul acordurilor teologice, ci de
asemeni al unităţii credinţei păstrate în
Taine în mod tainic și trăite în Biserica Ortodoxă.[34]
19. Bisericile Ortodoxe membre ale CMB
consideră drept o condiție sine qua non pentru participarea la CMB
respectarea articolului de bază al Constituției acestuia, conform căruia
pot fi membri numai aceia care cred[35] în bisericile şi
confesiunile care recunosc pe Domnul Iisus Hristos ca Dumnezeu și Mântuitor,
conform Scripturii, și mărturisesc[36]
pe Dumnezeul în Treime, Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt conform Crezului
Niceo-Constantinopolean. Ele[37]
au convingerea profundă că premizele ecleziologice conținute în Declarația de
la Toronto (1950), intitulată Biserica,
Bisericile și Consiliul Mondial al Bisericilor, sunt de o importanță
capitală pentru participarea ortodoxă în Consiliu. Este de la sine înțeles,
așadar, că CMB sub nici o formă[38]
nu este[39]
și nu poate constitui o „super-Biserică”. „Scopul urmărit de Consiliului Mondial al Bisericilor nu este de
a negocia unirea Bisericilor,
lucru ce-l pot face numai Bisericile
însele din propria lor inițiativă, ci de a realiza un contact viu
între Biserici și de a promova
studiul și dezbaterea problemelor cu privire la unitatea Bisericii[40].
Nici o Biserică nu este constrânsă să-și
schimbe ecleziologia atunci când accede în Consiliu.[41]
(…) Cu toate acestea, faptul de a aparține Consiliului nu implică faptul că
fiecare Biserică trebuie să considere celelalte ca Biserici în adevăratul și
deplinul sens al termenului”. (Declarația
Toronto, § 2,3.3, 4.4)[42].
20. Perspectivele
dialogurilor teologice purtate de Bisericile Ortodoxe cu restul lumii creștine celelalte
Biserici și Confesiuni creștine sunt întotdeauna determinate pe baza principiilor ecleziologice ortodoxe și a criteriilor canonice ale tradiției
ecleziale deja constituite (Canonul 7 al celui de-al doilea Sinod Ecumenic și
95 al Sinodului Ecumenic Quinisext).[43]
21. Biserica Ortodoxă dorește să
consolideze[44]
lucrarea Comisiei pentru „Credință și
Ordine” și urmărește cu viu interes contribuția teologică a
acesteia realizată până în prezent. Ea evaluează pozitiv textele teologice
editate de aceasta, cu contribuția apreciabilă a teologilor
ortodocși, ceea ce reprezintă o etapă lăudabilă în Mișcarea ecumenică pentru
apropierea dintre Creștini Biserici.
Totodată, Biserica Ortodoxă are rezerve cu privire la
punctele fundamentale legate de credință și ordine din aceste documente,
căci Bisericile și Confesiunile
non-Ortodoxe s-au abătut de la adevărata credință a Bisericii Una, Sfântă,
Sobornicească și Apostolească.
22. Biserica Ortodoxă consideră de
condamnat orice tentativă de a rupe unitatea Bisericii din partea unor persoane
sau grupuri, sub pretextul unei pretinse păstrări sau apărări a
Ortodoxiei autentice[45].
După cum dă mărturie întreaga viață a Bisericii Ortodoxe, păstrarea credinței
ortodoxe autentice este asigurată numai de către sistemul sinodal, care
dintotdeauna a constituit în sânul Bisericii autoritatea supremă judecătorul desemnat şi ultim în materie
de credință și de reguli canonice
(canonul 6 al Sinodul II Ecumenic).
23. Biserica Ortodoxă are o conștiință
comună a necesității dialogului teologic intercreștin; de aceea consideră necesar ca dialogul să
meargă care trebuie însoţit totdeauna împreună cu mărturia în lume
prin acțiuni de înțelegere reciprocă și
de dragoste, ce exprimă „bucuria negrăită”
a Evangheliei (1 Petru 1, 8),
excluzând orice act de prozelitism, de
uniatism sau altă acțiune provocatoare
de antagonism confesional. În acest spirit, Biserica Ortodoxă consideră că
este foarte important ca toți creștinii cu intenţii bune, inspirați
de principiile fundamentale comune ale Evangheliei
credinţei noastre, să încerce să dea un răspuns unanim și
solidar, bazat pe prototipul[46]
omului nou în Hristos, la problemele spinoase ale lumii contemporane pe care ni le pune lumea de astăzi.
24. Biserica Ortodoxă este conștientă
de faptul că mișcarea pentru restaurarea unității Creștinilor ia forme
noi pentru a răspunde unor situații noi și pentru a face față noilor
provocări ale lumii contemporane. Este imperios[47]
ca Biserica Ortodoxa să continue să aducă mărturia ei în lumea creștină divizată,
pe baza tradiției apostolice și a credinței sale.
Ne rugăm
pentru ca creștinii să lucreze împreună, pentru ca să fie aproape ziua, când
Domnul va împlini nădejdea Bisericilor Ortodoxe și „va fi o turmă şi un păstor” (Ioan 10, 16).
Traducere ROF, revizuită după cele 4 variante oficiale în gr., engl., fr.de P.I.
[1]
Fundamentează, cf trad. basilica.ro
[2]
până astăzi, cf trad. basilica.ro
[3]
universală, cf trad. basilica.ro
[4]
sacramentală, cf trad. basilica.ro
[5]
care s-au separat, cf trad.
basilica.ro
[6]
spiritului, cf trad. basilica.ro
[7] lui
Dumnezeu, în fr.
[8] s-a
străduit, cf trad. basilica.ro
[9] neschimbată
[11]
„more” - apare numai în engl.
[12]
ea are o abordare favorabilă, cf
trad. basilica.ro
[14]
plenitudinii, cf. trad. basilica.ro
[15]
spirituale, cf. trad. basilica.ro
[17]
În spiritul celor de mai sus, cf.
trad. basilica.ro
[18]
cunoaște, cf. trad. basilica.ro, ia
act de
[20]
continuu, cf. trad. basilica.ro
[21]
reprezentaţi, cf. trad. basilica.ro
[22]
revocarea, cf. trad. basilica.ro
[24]
+in those instances when this occurs,
+ în acele circumstanțe când aceasta se întâmplă, - engl.
[25]
Var. engl; în gr. pentru cele ce trebuie făcute în continuare ( διὰ τά ἐφεξῆς δέοντα γενέσθαι)
[26]
are drept scop rezolvarea diferenţelor,
cf. trad. basilica.ro
[27]
punerea la curent ( la mise au courant)
în fr.
[28]
Dreapta credință (ὀρθῇ πίστει) în gr.
[29]
Acreditat (διαπιστουμένου) în gr.;
stabilit (fixé) în fr.; în engl.
lipsește.
[30]
cuprinde, reunește
[31] Apare numai în
engl. și greacă, lipsește din fr., iar în rusă lipsește întreaga propoziție
"în ciuda faptului că nu include
toate Bisericile și Confesiunile Creștine eterodoxe"
[32]
own particular opinion în engl; un avis
différent în fr.; ἰδίαν γνώμην în
gr.
[33]
activitatea, cf. tr. basilica.ro; lipsește în engl. și fr.
[34]
ἀλλά καί τῆς ἐν τοῖς μυστηρίοις
τηρουμένης καί βιουμένης ἐν τῇ Ὀρθοδόξῳ Ἐκκλησίᾳ ἑνότητος τῆς πίστεως. but must
also be founded on the unity of faith, preserved in the sacraments and lived
out in the Orthodox Church. mais aussi de l'unité de la foi de l’Église
orthodoxe telle que vécue et préservée dans les sacrements de l’Église. но
должно быть плодом и единства веры,тáинственно сохраняемого и живущего в
Православной Церкви. Cu toate că traducerea probabilă e cea expusă în text,
nu putem exclude următoarea variantă : ci
și al Tainelor păstrate și trăite în unitatea de credință a Bisericii Ortodoxe.
[36] În gr. engl. și ru.; croient în fr.
[37]
Bisericile Ortodoxe membre ale CMB -
nota tr. basilica.ro
[38] circumstanță
[40] of Church
unity - în engl., единства Церкви în ru.; „unitatea creștină”: τῆς
χριστιανικῆς ἑνότητος în gr., à l’unité chrétienne în fr.. În
original apare totuși of Church unity. ( v. pe site-ul oikoumene.org)
[41] Nu se regăsește în
declarația de la Toronto. Ceva asemănător găsim la art. 4.8.: „Credem astfel că
nici o biserică nu trebuie să se teamă de faptul că prin intrarea în Consiliul
Mondial este în pericol de a-și nega propria moștenire.” (We believe therefore that no church need fear that by entering into the
World Council it is in danger of denying its heritage.) în care este vorba de moștenire, nu de eclesiologie, lucruri totuși
diferite.
[42] Citarea este
inexactă. Ea se referă de fapt la 3.2 , 4.8? și 4.4.
[43]
Citarea canoanelor apare în varianta din limba engleză și rusă, dar lipsește
în greacă și franceză!
[44]
susţină, cf.tr. basilica.ro
[45]
adevărate; pure - cf.tr. basilica.ro; în gr.: γνησίας
[46]
arhetipul, modelul originar, modelul ideal; πρότυπον
în gr.; prototype în engl.; modèle idéal par excellence în fr.; идеальном
примере în ru.
[47]
ἀπαραίτητος în gr.;
imperative în engl.; indispensable în
fr.
Canonul 15 de la Sinodul I-II din Constantinopol - oprirea pomenirii si ruperea comuniunii cu orice episcop care propovaduieste erezii.
RăspundețiȘtergereCanonistul ortodox din România, arhidiaconul prof. univ. dr. Ioan N. Floca de la Sibiu, spune:
"In cazul în care erezia ierarhului este vădită, preotul are, nu doar dreptul, ci chiar datoria, sa ia o astfel de pozitie: “în cazul în care superiorul propovaduieşte în public, în biserică, vreo învatatură eretică, atunci respectivii au dreptul şi datoria ca imediat să se despartă de acel superior. În acest caz nu numai ca nu vor fi sanctionaţi, dar vor fi apreciaţi, pentru ca au osândit legal pe cel vinovat şi nu s-a răsculat împotriva acestuia”. (prof. Marian Vanca)
"Unii afirmă sus şi tare că a opri pomenirea Ierarhului la Sfânta Liturghie pe motiv de erezie (că predică erezia în public sau e în comuniune cu erezia) ar fi schismă. Dar acești oameni se pare că nu au noțiunea de ce însemnă schisma, pe care după cum spune Sfântul Vasile cel Mare „nici sângele muceniciei nu îl poate spăla”.
Schisma înseamnă depărtare de Hristos şi de Biserica Lui, înseamnă lipsa Harului şi a Mântuirii. Cine e în schismă nu mai are nici Har, nici Taine, nici Mântuire. Dar oare a opri pomenirea episcopului în caz că învaţă erezia e schismă?
Canonul 15 de la Sinodul I-II Constantinopol din Pidalion ne spune că cei (Preotul) care opresc pomenirea pentru că episcopul e în erezie, atunci acei preoţi nu numai că nu se fac vinovaţi de schismă, ci şi de mare cinste sunt învredniciţi, ca unii care au ferit Biserica de schismă, tocmai prin oprirea pomenirii şi îngrădirea de Episcopul ce învaţă erezia.
Iată că prin oprirea pomenirii, Preotul şi credincioșii se îngrădesc de erezia propagată prin episcopul respectiv, la fel şi Episcopul se îngrădeşte de mitropolit, mitropolitul de sinod, sinodul de patriarh, Biserica Autocefală de altă Biserică Autocefală, etc.
Dacă cei care au întrerupt pomenirea episcopului pe motiv de erezie şi numai pe acest motiv ar fi schismatici (rupţi de Biserică) ar însemna că Sfântul Maxim Mărturisitorul a murit schismatic, Sfântul Teodor Studitul a murit schismatic, Sfântul Marcu al Efesului a murit schismatic, etc. Să nu fie!
Pleiada de sfinți ai Bisericii s-au îngrădit pe ei înşişi de erezie prin întreruperea pomenirii canonice a Episcopului locului.
Toţi Sfinţii după ce au întrerupt pomenirea episcopului (numit de canoane pseudo-episcop, sau mincino-episcop – din moment ce nu înfierează erezia) au continuat să slujească Sfânta şi Dumnezeiasca Liturghie şi toate Tainele Bisericii, rămânând în deplină comuniune cu Biserica Ortodoxă, dar îngrădindu-se de numitul Episcop de care aparținea. În momentul în care un episcop se leapădă public de erezie şi mărturisește ortodox, se reia şi pomenirea lui de către preoți."
Integral: http://vladherman.blogspot.ro/2016/07/ce-spun-canoanele-bisericii-despre.html#.V5INNhIViKE