Mărturia părintelui Atanasie Ștefănescu
Fericiți cei prigoniți: Deasupra tuturor strălucește Traian Trifan prin înalta sa ținută morală
Așa după cum sfântul nu vorbește
despre el însuși, ci ucenicul lui care i-a cunoscut viața îndeaproape,
tot așa, noi cei ce am făcut parte din vatra Aiudului, depunem mărturie
despre Bădia Traian Trifan.
(...) Deasupra tuturor strălucește Traian Trifan prin înalta sa ținută
morală, prin curaj, modestie și trăire creștină cu ardere de mare
intensitate.
”Ce frumoasă este unirea între frați!”
Așa a început Aiudul. (...) În jurul lui Bădia Trifan, se afla un buchet
de elită, Marian Traian, șeful jud. Brașov, prof. Valeriu Ștefănescu,
ajutorul comandant Anghel Papacioc,
Ion Schiau, Căliman Jan Agapie, zeci de tineri mai puțin cunoscuți, dar
nu mai puțin valoroși. Pe vatra Aiudului au dospit, au copt și s-au
răscopt patimi și suferințe, dar a crescut și sublimul, precum floarea
de nufăr din noroi. (...)
Într-o zi din 1944, suntem scoși pe coridoarele Zărcii și maiorul Munteanu ne prezintă pe Bădia Trifan:
- Priviți-l. El este singurul legionar pe care-l recunosc.
Ca să-l izoleze de noi, să nu ne influențeze, a fost trimis la Târgu Ocna și apoi la Suceava.
Cum frontul se apropia, închisoarea a fost evacuată, deținuții plecând
fiecare încotro au apucat. Când generalului Petrovicescu i s-a comunicat
că Antonescu a dat ordin să fie pus în libertate, a refuzat:
”Eu am fost condamnat printr-o sentință și nu accept să fiu eliberat pe sub mână”.
Bădia Trifan s-a prezentat la Aiud,
predându-se în mâna călăului. Unii i-au reproșat că putea să plece în
Germania, că putea să stea ascuns, etc.
Dar omul de înaltă ținută morală a fost consecvent cu principiile lui.
Maiorul, care umbla numai beat, a fost nevoit să-i recunoască
superioritatea. (...)
În 1946 am fost scoși la muncă la Galda
și în alte colonii. La Galda am dormit alături de Bădia Trifan și Bădia
Marian. Câte aș putea spune despre viața acestor oameni!
Când se culcau făceau cruce deasupra
pernii și o cruce mare pe suprafața patului. Însă atât de discret, încât
dacă nu erai atent, credeai că numai aranjează patul.
Nu știu dacă la vremea aceea aveau rugăciunea inimii. De altfel, cei ce o au, nu spun. Nea Costică Dumitrescu
[monahul Marcu Dumitru n.n.], care practica rugăciunea inimii, vorbea
despre ea dacă-l întrebai, dar nu spunea că o are. De aceea cred că
Bădia Trifan și Bădia Marian, trăiau rugăciunea inimii, coborând pe
Hristos în inimile lor.
Lumina de pe fața lor, blândețea,
răbdarea, suportarea suferinței, frigul, foamea, lovirile de tot felul,
erau tot atâtea momente de bucurie pentru ei. (...)
”Să faci altfel de cum face mulțimea. Și poate că vei greși, dar vei greși mai puțin. Mulțimea cade pradă psihozei false”.
Valoarea unui om se cunoaște după audiența pe care o are. Să amintesc de cei formați de Bădia Trifan. Când zici Virgil Maxim, zici și Marin Naidim, când zici Ion Ianolide, zici și Valeriu Gafencu, când zici Ion Schiau, zici și Căliman, Marian Traian, Anghel Papacioc, Ion Agapie, Victor Mihăilescu, Nicu Mazăre,
Bălan Iulian, Nicolae Trifoiu, Brânzei, Petru Fotin, Sebastian Avram,
Gicu Dragon, Alecu Georgescu, Dr. Uță, Costică Dumitrescu și alte câteva
sute, formând al doilea cerc. Cer iertare celor pe care nu-i amintesc cu numele. A trecut o jumătate de secol. (...)
Priviți fotografia lui Bădia Trifan din
cartea lui Ion Gavrilă, cu brațele încrucișate, în poziție de luptă cu
răul dincolo de lume...
Acesta a fost și este Bădia Traian Trifan.
Acesta a fost și este Bădia Traian Trifan.
(A consemnat Sandu (Atanasie) Ștefănescu, robul 1338 - Mărturisesc... Robul 1036, Ediție îngrijită de Virgil Maxim, Ed. Scara, 1998, pp. 82-86)
Mărturia părintelui Arsenie Papacioc
Fericiți cei prigoniți: Bădița Trifan - un om de o profundă trăire creștină
Ev. de la Ioan, cap 13, 1 |
Calea către Iisus Hristos o considera
deschisă, generoasă, nu mărginită prin reguli rigide. El, Bădița Trifan,
trăia într-o tăcere concentrată, fiind omul rugăciunii. Rugăciunea lui
Iisus ne ajută să-L vedem pe Hristos în fiecare om și pe fiecare în
Hristos. Aceasta
dorea eroul nostru care legase pe Iisus de suflarea, de răsuflarea și
de inima lui care emana duh veselitor și măreț. Suflarea noastră să
devină una cu suflarea divină care susține universul și întoarcerea în
Paradis.
Mulțumesc
din inimă Bunului Dumnezeu că, la vremea mea am cunoscut pe acest erou
ascuțit în toate, care dorea să fie anonim și cugeta smerit la toți anii
în care ne rabdă Dumnezeu fără să fim dați morții sau dracilor ca să ne
piardă.
Îndureratul
Dumnezeu este pălmuit de cel din urmă servitor și ne dă pildă de
biruință. Aceasta este taina ascunsă în inima Bădiței și suferea cu o
revoltătoare seninătate.
Într-un
moment de mare intimitate i-am spus cu grjiă și teamă: ”doresc să plec
la mănăstire!”... M-a privit puternic cu ochii aprinși și-a lăcrimat.
Aceasta a fost ca o binecuvântare de la acest mare Bădiță Trifan.
Ne-am mai întâlnit, eu fiind călugăr, și cu o sfâșietoare nevinovăție m-a rugat să-l iau și pe el. I-am răspuns:
”Dacă tinerețea ar ști, Dacă bătrânețea ar putea”.
Și iarăși a plâns. Ajunsese la măsura fără răutate a copilului.
(Mărturia părintelui Arsenie Papacioc - Mărturisesc... Robul 1036, Ediție îngrijită de Virgil Maxim, Ed. Scara, 1998, pp. 109-110)
Mărturia lui Nicolae Purcărea
Fericiți cei prigoniți: Bădia Traian Trifan a deschis calea spre sfinţenie
Este scris în Sfânta Biblie: Iată îţi pun în faţă Viaţa şi binele, Moartea şi răul: Alege! Iată cele două voinţe, care într-un permanent conflict îşi dispută stăpânirea asupra omului. Omul caută viaţa şi binele, dar sfârşeşte de multe ori în moarte şi rău. Omul luptă, înfruntă ispita şi moartea. Omul – Dumnezeu S-a dat pe sine Pildă şi Model, pentru cei ce vor să se elibereze din robia păcatului şi teama de moarte implorând binecuvântarea cerească, căci „toată darea cea bună şi darul desăvârşit de Sus este”.
Şi Mărturisesc: Sunt robul 1036.
Acestea sunt cuvintele Bădiei Trifan,
cum îi plăcea să i se spună şi ne îngăduia nouă, celor mai mici să-i
spunem. Era doctor în drept, ofiţer în Armată, fost prefect al Judeţului
Braşov în perioada 1940-1941, care, pentru credinţa lui în Dumnezeu şi
dragostea de Ţară, a fost condamnat 16 ani închisoare şi a executat 22
de ani.
Îl pomenim astăzi pentru a şterge rugina
uitării, pentru a ne ruga pentru sufletul lui, pentru a mărturisi şi
noi, cei care l-am cunoscut c-a fost un erou al cinstei şi demnităţii,
exemplu de viaţă, ce „mergea numai pe căile indicate de onoare” şi
pentru că el a fost un „Îndreptar” de viaţă spirituală, în bătălia cu
forţele întunericului şi pentru că el este cel care a spus puterii
comuniste: Sunt rob şi robul n-are voinţă. Şi-l mai pomenim pentru faptul că el este întemeietorul acelei şcoli care a deschis calea spre sfinţenie: Valeriu Gafencu, Ioan Ianolide, Anghel Papacioc, Marin Naidim, Nicu Mazăre, Virgil Maxim, şi câţi încă, toţi sunt ucenicii ce-au luat lumina de la Bădia Trifan.
Fiu de ţăran din Lancrăm, urmează şcoala
la Sebeş Alba, apoi la Blaj, Sibiu, Braşov. Urmează şcolile la ştiinţe
juridice, iar apoi pleacă în război (primul război mondial) sub
Austro-Ungari iar după război se stabileşte la Braşov. Fiind prieten cu
Ionel Moţa, intră în Mişcarea Legionară şi se dăruieşte cu toată fiinţa
lui, alături de generaţia de la 1922, luptei pentru afirmare identităţii
naţionale, a adevărului şi dreptăţii.
În perioada 1940-1941 avea să fie numit
prefect al Judeţului Braşov. După rebeliunea făcută de Antonescu este
condamnat la 16 ani temniţă grea şi trimis la Aiud.
Problema ce se punea la ora aceea a
supravieţuirii, căci cei 10, 15, 20 de ani condamnare trebuiau
executaţi. Pentru legionari, nu exista reeducare sau graţiere. Ideea
Bădiei Trifan a fost: Drumul Crucii, Drumul jertfei lui Hristos. Calea
spre Dumnezeu este singura care ne va scoate la liman. Şi astfel s-a
format grupul sufletiştilor sau al Bibliştilor, cum li se spunea. El,
Bădia Trifan, prin dăruire totală, prin jertfă totală, prin propriul
exemplu – mediaţie, post, rugăciune – a format la Aiud „cohorta de
sfinţi”. Eu „sunt calea, adevărul şi viaţa”, suferinţele n-au mai
contat. Crucea trebuia dusă şi Golgota suferinţelor a fost dusă, căci
tot bădia Trifan i-a spus lui Ion Gavrilă Ogoranu: „Brazii se frâng, dar
nu se îndoiesc”.
Începuse războiul în 1942. Cei condamnaţi eram trimişi pe front, pentru reabilitare. Bădia Trifan a spus răspicat: “Pe front merg, dar nu am ce reabilita”.
Faţă de neam nu am greşit cu nimic. Un exemplu de mare demnitate. Aici
apare figura lui impunătoare, cum spunea cineva: dârz, aspru, părea
figura unui Dac coborât de pe Columna lui Traian. De altfel era plăcut
la vorbă, ca şi la suflet. Mereu cu sufletul pe faţă, mereu cu vorbă
bună, prezenţa lui aducea pace şi înţelegere. Când era vorba însă de a
lua o atitudine devenea aspru, dârz ca o stâncă şi nu făcea rabat de la
nici un principiu. Apăra adevărul, cinstea, onoarea şi credinţa în
Dumnezeu.
Pus în lanţuri, a mers mai departe pe
Drumul Golgotei. Cine îi putea înţelege zbuciumul, cine îi putea
pătrunde sufletul? Gândurile lui sunt adevăruri care te conving că a fi
creştin este în primul rând a te supune poruncilor lui Dumnezeu. Prin
aceasta îţi găseşti libertatea. Robul 1036 devine liber, îşi găseşte
mântuirea.
(Nicolae Purcărea - Publicația Veghea)
***
Mărturia lui Deliu Iulian Bălan
Fericiți cei prigoniți: Domnului Trifan nu puteai să-i găsești nici un cusur
Am fost K-1942.1
Sosisem la Aiud
în preajma Crăciunului 1941. În vremea aceea și primăvara următoare, în
fiecare Duminică la ora 9, se încolonau legionarii la parter pe aripa
lungă pentru a merge la biserica din curtea închisorii. Aici l-am văzut
pentru prima dată pe d-nul Trifan. Alături de dânsul, nedespărțit, d-nul
Marian. (...)
D-nul Trifan era un bărbat de statură
medie, bine făcut, sportiv, plăcut la vorbă, curat la suflet și foarte
popular. Nu puteai să-i găsești nici un cusur. Lângă el era și
atmosfera mai destinsă, sau poate așa ni se părea nouă. (...)
D-nul Trifan a pronunțat aceste cuvinte:
”suntem robi!”. Da, pentru greșelile noastre, pentru păcatele noastre,
pentru mândrie, pentru purificare, pentru îndreptate, pentru a vedea
Calea pe care trebuie să mergem. Suntem robi, cum au fost Evreii în
robia Egiptului, la Babilon, la popoarele păgâne. Nu este altă cale
decât întoarcerea la El și cunoscându-L pe El, vom deveni liberi...
Trebuie să învățăm să credem că fără El,
nu vom putea face nimic. Acum și aici este locul unde putem dobândi
învățătura cea adevărată!
O bună bucată de vreme nu l-am mai
întâlnit pe d-nul Trifan. (...) Ne-am întâlnit iar la colonia din Galda.
Era același, cu zâmbetul pe buze, binevoitor, același pentru toți.
Povestea cu Victor Țircu, cu Ștefan Bițoi, cu moș Vătășelu, cu Ilie
Fierăscu, pentru fiecare găsind un cuvânt bun, o încurajare, o glumă
dacă era nevoie.
Duminica mergeam la biserica din sat,
dar în fiecare zi mergeam la bisericuța din colonie. Era întuneric și
frig. Aici își trăia d-nul Trifan durerea și poate bucuria..., socotind
că și pe umerii dânsului stă răspunderea pentru soarta Neamului, a
Legiunii, a familiei și dacă el ar fi iertat, Bunul Dumnezeu și-ar
întoarce fața și am fi iarăși cum am fost! Ne-ar scoate din robie! Și-n
întunericul de nepătruns, plângea ore întregi... Noi îl auzeam și ieșeam
fără să-i tulburăm rugăciunea...
A doua zi era același binevoitor,
zâmbitor, plăcut la vorbă. D-nul Trifan nu făcea prozeliți. Cei ce-l
iubeau și-l stimau, erau firi independente, pe picioarele lor, cunoscând
bine drumul pe care l-au ales. Legătura dintre ei era Iisus Hristos și
nu era alt stâlp de susținere. Odată temelia pusă ”toate celelalte se
vor adăuga vouă”.
Poate veți întreba dacă am fost atât de
mult timp împreună cu d-nul Trifan, de ce nu l-am întrebat mai multe
despre viață, despre trăire, despre viitor... Ca să fiu înțeles, mă voi
referi la o întâmplare din Pateric: se spune că patru tineri ucenici
mergeau din când în când la un cucernic bătrân Părinte, pentru
cunoștințe. Trei dintre ei îi puneau tot felul de întrebări iar al
patrulea tăcea... Într-una din zile bătrânul Părinte îl întreba pe
ultimul: ”de ce nu întrebi nimic?” iar acesta i-a răspuns: mie îmi este
de ajuns să te văd, Părinte...
Apoi nu l-am mai văzut deloc pe d-nul Trifan.
Și nu l-am mai întâlnit, decât în rugăciune...
(Mărturia lui Deliu Iulian Bălan - Mărturisesc... Robul 1036, Ediție îngrijită de Virgil Maxim, Ed. Scara, 1998, pp. 89-93)
1. ”K” era simbolul pentru carceră.
***
Mărturia lui George Popescu
Fericiți cei prigoniți: Traian Trifan - avocat cu adâncă înțelepciune și înaltă conștiință morală
Încă una din aberațiile sistemului
inuman comunist a fost şi acea farsă, lipsită total de suport juridic,
denumită "Întrecerile socialiste". Practicate pe scară largă între
întreprinderile din țară, precum şi în interiorul lor, regimul comunist a
ignorat cele mai elementare principii de drept, aplicând această
practică şi în închisorile din țară şi mai ales în închisoarea de la Aiud, unde dezvoltaseră în fosta făbricuţă o puternică industrie metalurgică şi de prelucrare a lemnului.
Comuniştii care încălcaseră toate
principiile de drept, era firesc să-şi construiască noi temelii juridice
în care principiul că e drept şi moral tot ce aducea servicii
partidului lor şi este nedrept tot ce aducea prejudicii aceleiaşi
formaţiuni politice. Aceste noi principii au legiferat crima,
nedreptatea, incompetenţă, libertinajul, teroarea şi abuzul de putere,
căci toate acestea ajutau la consolidarea dictaturii comuniste.
A cere
unui deţinut politic să opteze pentru o alternativă, pentru o soluţie
sau alta, adică să participe la nişte întreceri, fie ele şi socialiste,
când principiul de bază al opţiunii era deja încălcat de autoritatea
tutelară, prin aceea că deţinutul politic, în legislaţia comunistă (şi
mai ales după instrucţiunile în baza cărora se aplica această
legislaţie), nu se bucura de nici un drept, era o adevărată anomalie. Şi
totuşi, acest sistem s-a practicat în ciuda oricăror sustrageri sau
împotriviri.
Aducerea deţinuţilor politici din
celulele lor ca să lucreze în fabrică, deşi era un prilej de relaxare
pentru ei, prin ingerinţele impuse şi perioadele de teroare, cu bătăi,
înfometare, izolări noaptea la carceră, iar ziua obligativitatea de a
lucra nu avea nimic comun cu ''umanismul socialist" atât de trâmbiţat.
Dar să trecem la subiect.
Prin 1951-1952, printre deţinuţii ce lucrau în această fabrică se afla şi doctorul în drept Traian Trifan,
originar din comună Sebeș - Alba, comună în care şi-a petrecut
copilăria, după moartea tatălui său, şi filozoful Lucian Blaga. Stabilit
la Braşov şi fiind unul dintre cei mai apreciaţi avocaţi ai acestui
barou, dr. Trifan mai avea în familie doi doctori, o soră tot doctor în
drept şi un frate doctor în medicină, ftiziolog reputat şi directorul
Sanatoriului de la Leamna, judeţul Dolj. Fiu de ţăran ardelean, crescut
în spiritul cinstei, al onestităţii şi al credinţei în Dumnezeu,
avocatul Trifan era, la ora aceea, un bărbat de peste 50 de ani,
liniştit, serios, meditativ şi interiorizat.
Cuminţenia lui ar fi fost suficientă
pentru a fi respectat şi lăsat în pace ca să respire în linişte bruma de
libertate pe care ne-o oferea lucrul în fabrică. Corect până la
exagerare, virtute ce izvora din conştiinţa sa creştină, era un om ce
respecta şi legile statului ca şi ale comunităţii în care trăia. Având o
solidă cultură în toate domeniile, filozofie, teologie şi mai ales
drept, el ştia să aprecieze la justa valoare rostul muncii şi contextul
situaţiei noastre de deţinuţi politici, pe când comuniştii dădeau altă
interpretare acestui "idol", care pentru ei devenise doar un mijloc de
manevrare a omului. Pentru aceasta au pus în joc un întreg arsenal
propagandistic, care mai de care mai sofisticat, cu care să înşele buna
noastră credinţă. Panouri mari anunţau promisiuni irealizabile. Mai
întâi: "Prin muncă spre libertate" (lozincă pusă de nazişti pe
frontispiciul porţii de la intrarea în lagărul de la Auschwitz), dar,
dându-şi seama probabil de gafă, au înlocuit curând cuvântul libertate
cu reabilitare, ca în final să apară următorul slogan: "Prin munca spre un trai mai bun".
Adică reveneau la ceea ce gândeau ei dintotdeauna: să rămânem în
închisoare ca nişte sclavi, de e posibil până la sfârşitul vieţii
noastre. [...]
Să revin însă la cazul dr. Trifan, pe
care l-am cunoscut foarte bine în decursul mai multor ani. Era perfect
conştient de poziţia juridică, morală şi politică în care se găsea şi
atunci când se punea problema îşi afirma această poziţie cu riscul
oricăror nefaste consecinţe. Om dintr-o bucată, intelectual cu
statornice principii nu căuta să jongleze cu ideile şi atitudinile sale -
erau conforme cu convingerile intime. Aş putea spune că dr. Trifan
constituia un barometru al atitudinilor şi poziţiilor pe care trebuia de
altfel să le ia fiecare deţinut în anumite situaţii care se iveau. Şi
se iveau destule.
Aşa s-a întâmplat în acel an 1952, în
vară, când comandantul adjunct al închisorii, un căpitan, ne-a strâns în
sala de mese din faţa Zărcii pentru a încerca să murdărească conştiinţa
unora dintre noi care se mai lăsau înşelaţi de promisiuni, niciodată
împlinite, sau prilej de depistare şi pedepsire a celor care încercau să
se opună planurilor diabolice ale factorilor de răspundere din
închisoare.
Zarurile au căzut de astă dată asupra
persoanei dr. Traian Trifan, cunoscut de altfel pentru integritatea sa
morală, pentru demnitatea lui şi pentru poziţia lui ferm anticomunistă.
Toate aceste acţiuni nu le manifestă în acţiuni de frondă, căci
cuminţenia şi înţelepciunea îl caracterizau în toate actele vieţii sale,
dar tocmai acesta era rolul pe care îl jucau informatorii care aduceau
la cunoştinţă ofiţerilor politici din închisori tot felul de date
privitoare la deţinuţi şi mai ales despre aceia care aveau prin
atitudinea lor, prin personalitatea lor o oarecare influenţă asupra
masei de deţinuţi, deci puteau constitui o stea călăuzitoare. [...]
Să revenim deci la şedinţa din sala de
mese care avea ca scop declanşarea unei campanii de întreceri
socialiste. Îmi este greu să cred că totul a fost făcut la întâmplare,
ci mai degrabă că totul a fost plănuit dinainte cu foarte multă
minuţiozitate. La comunişti nimic nu se face la întâmplare, aşa că şi în
cazul de care vorbesc sunt tentat să cred că totul, dar absolut totul, a
fost aranjat: cine pe cine să provoace, ce să-i propună şi aşa mai
departe.
După ce căpitanul a deschis şedinţa şi a
comunicat obiectivul ei, lansarea campaniei de întreceri socialiste,
s-au şi înscris la cuvânt primele slugi ale conducerii închisorii, care
au început să-şi provoace partenerii aleşi cu foarte mare grijă.
Desigur, nimeni nu a protestat, era şi riscant. Toţi cei vizaţi au
primit fără murmur provocarea. Dar nu acesta era obiectivul
spectacolului.
La un moment dat se ridică un informator
al administraţiei şi îl provoacă pe avocatul Trifan. Stupoare. Omului
acesta, destul de în vârstă şi cu ani grei de închisoare în spate, numai
acest lucru nu-i surâdea.
În orice caz, luat prin surprindere
Traian Trifan s-a ridicat în picioare, s-a recules în câteva clipe, apoi
a început să argumenteze că din punct de vedere juridic acţiunea
aceasta, ținând cont de situaţia în care ne găseam, nu are nici o
justificare în drept. Pledoaria lui Trifan era expusă aproximativ
astfel:
Domnule căpitan, sunt provocat la întreceri socialiste, dar să nu se uite că eu sunt un rob şi că robul nu are voinţă, voinţa lui este moartă. Una este situaţia mea în drept şi alta este situaţia mea actuală reală. Între ele nu există nici un fel de compatibilitate, deci eu nu pot să primesc provocarea.
Căpitanul ca şi acoliţii lui au rămas
perplecşi la acest răspuns. Cum, în faţa marşului victorios al
comunismului există şi buturugi?! Ei, comuniştii, credeau că nu există,
că nu există oameni sau situaţii care să le stea în cale. Iar dacă se
iveşte pe ici pe colo câte una, trebuie înlăturată fără rezerve,
zdrobită. Căpitanul enervat, după ce-şi revine din şoc, îi replică: Nu
te-am provocat la întreceri filozofice, ci la întreceri socialiste.
Trifan nu a mai răspuns nimic, nu pentru că n-ar fi avut ce, ci pentru
că ştia sentinţa, şi, ca şi cum n-ar fi auzit nimic, a fixat ochii în
colţul tavanului şi a stat aşa nemişcat până ce a fost îmbrâncit din
locul său. Nu făcuse altceva decât îşi îndeplinise datoria faţa de
conştiinţa sa şi nimic mai mult.
În sală au început să murmure, care aveau semnificaţia unei asmuţiri a căpitanului împotriva lui Trifan, care era
acum pe banca acuzării, ca inculpat, căci noi deţinuţii eram de fiecare
dată inculpaţi. S-a cerut pedepsirea lui. Atunci căpitanul a dat ordin
să fie chemat un frizer şi fierarul. Sentinţa era drastică şi în acelaşi
timp dramatică. A fost scos afară din sala de mese, în curte, pus în
genunchi şi tuns în cap cu maşina, numărul zero. Cum pe plan internaţional
era o situaţie mai relaxată, în acea perioadă beneficiam de o masă
puţin mai consistentă şi ne lăsaseră un păr de câţiva centimetri în cap.
Apoi i s-au bătut lanţuri grele la picioare şi a fost dus în carcera de
la subsolul Celularului, o celulă joasă de beton cu inele groase prinse
în perete şi podea de care erau legaţi deţinuţii români şi schingiuiţi
- urme de sânge se mai vedeau şi după atâţia zeci sau sute de ani pe
pereţii carcerei - în vremurile stăpânirii austro-ungare în
Transilvania. Uşa metalică şi înălţimea mică a acestei carcere îi dădea
aspectul mai mult al unui mormânt antic, poate egiptean, decât al unei
celule de pedepsire în plin secol al XX-lea. În aceasta carceră, hrubă, a
fost ţinut dr. Traian Trifan timp de o lună de zile, cu regim alimentar
redus (o bucată de pâine la două zile) şi condiţii de viaţă subumane.
Ieşind de acolo după terminarea
pedepsei, am discutat mult cu Trifan şi am observat că această sancţiune
nedreaptă nu-l încovoiase, ci dimpotrivă manifesta aceeaşi vigoare
sufletească şi aceeaşi credinţă neînfrântă.
După trimiterea avocatului Trifan în
carceră de pedeapsă am avut o discuţie cu Haralambie Pascaru, un deţinut
politic, după cât îmi aduc aminte învăţător de profesie, care lucra în
fabrică la Cabinetul tehnic, un fel de serviciu de proiectări, şi care
făcea întru totul jocul administraţiei. Pascaru a vrut să insinueze că
gestul lui Traian Trifan poate fi calificat drept sabotaj. Şi pentru că
îl cunoşteam atât de bine pe acest om de onoare, a cărui conştiinţă
fremăta de corectitudine şi bună credinţă, am căutat să spulber lui
Pascaru părerile greşite pe care le avea despre cunoscutul avocat,
ştiind că ceea ce-i spuneam informatorului, adică slugii, va avea
răsunet şi în urechile '"stăpânului". Nu că aş fi sperat la o
îmbunătăţire a situaţiei celui pedepsit gratuit, dar mă durea că i se
atribuiau nişte intenţii şi atitudini care nu erau deloc conforme cu
înalta sa conştiinţă morală.
Am susţinut că se comite o mare greşeală
atribuindu-i-se lui Traian Trifan ceva premeditat şi mai ales o
învinuire ce poate fi încadrată în Codul Penal privind delictele de
drept comun, de multe ori, dacă se doreşte, şi cu implicaţii politice,
dar în cazul de faţă nu putea fi vorba de aşa ceva deoarece avocatul
Trifan, ca bun creştin şi om de onoare, nu-şi putea permite a folosi
metode şi practici care nu concordau cu cele mai înalte principii morale
şi spirituale. Ştim cu toţii că acţiuni de sabotaj au folosit pe scară
întinsă comuniştii în ilegalitate - sau cel puţin aşa îşi împopoţonează
ei "istoria" care erau lipsiţi de cele mai elementare principii de
educaţie morală şi se pretau la a folosi şi cele mai abjecte metode de
luptă împotriva ordinii de drept. Dar cu Traian Trifan problema se punea
altfel. El avea prea multă demnitate ca să se preteze a folosi astfel de
metode minore şi degradante.
Am descoperit şi eu ca şi alţii că, cu
cât deţinutul era mai demn şi mai corect cu atât comuniştii îl respectau
mai mult şi îl tratau ca atare, iar pe cei laşi, fricoşi şi pe cei ce
le făceau jocul îi dispreţuiau şi îi batjocoreau. Iar dacă conducerea
comunistă a închisorii Aiud nu ajunsese să cunoască şi să preţuiască
integritatea morală a acestui om, simţeam de datoria mea, ca unul care-l
cunoscusem atât de bine, să le arăt că fac o mare greşeală, comit o
eroare luând împotriva lui măsurile pe care le luaseră.
Argumentele mele păreau să-l fi convins
pe Pascaru, dar administraţia nu a luat nici o măsură de îmbunătățire a
situaţiei acestuia, pedeapsă pe care a suportat-o cu stoicism, căci
Traian Trifan era un om neînfricat, deşi nu l-am văzut niciodată
bravând. Comportarea sa în anii lungi de închisoare poate fi un îndemn
şi un model pentru mulţi.
După zece de ani de la aceste întâmplări
l-am reîntâlnit la Periprava, în Delta Dunării. Era şi el trimis acolo
ca "internat" după ce ispăşise condamnarea de 20 de ani la Aiud. Era
neschimbat deşi trecuseră douăzeci de ani de când zăcea în temniţele
ţării sale pe care o iubise şi o servise cu devotament ca avocat şi apoi
ca prefect. Acum câţiva ani s-a stins din viaţă. Sufletul său pur
trăieşte în înălţimile transcendentului. Fie-i memoria veşnică.
(George Popescu - Sub sabia Cavalerilor Apocalipsului, Editura Majadahonda, București, 1997, pp. 50-56)
***
Mărturia lui Virgil Maxim
Fericiți cei prigoniți: Bărbăția și demnitatea bădiei Traian Trifan
De
la început se forţase prin intimidare ca legionarii să ceară mergerea pe
front pentru reabilitare. Din relatările celor prezenţi atunci în Aiud
şi din ceea ce au povestit Trifan şi Marian se ştie ce s-a întâmplat.
Căpitanul Munteanu cu colonelul Suceveanu, chemat de la Sibiu, duşmani
declaraţi ai legionarilor, îi scoseseră pe legionari în curtea
închisorii, înconjurată de ostaşi înarmaţi şi gardieni de încredere.
Le-au ţinut un discurs ispititor: eliberarea cu condiţia de a merge pe
front pentru „reabilitare” care sfârşea perfid: „E cineva care nu vrea să meargă pe front?”
Derutaţi de întrebare, ce
conţinea intenţionat condiţia mergerii pe front, cei mai mulţi au rămas
pe loc. Doar un grup ataşat de Stere Mihalexe, care avusese şi mai
înainte o atitudine echivocă în relaţiile cu stăpânirea, a ieşit din
rânduri. Munteanu a trecut la ameninţări, insultându-i pe cei rămaşi,
socotindu-i laşi şi trădători. Ieşind în faţa frontului Traian Trifan,
comandant legionar, fost prefect de Braşov, a răspuns clar şi hotărât:
- Mergerea pe front în
bătălia contra comunismului este o onoare pentru orice legionar. Dar nu
poate fi condiţionată de vreo obligaţie morală pentru noi. Dacă ţara şi
neamul ne cheamă sub arme, mergem să apărăm fruntariile, cu toate
drepturile şi obligaţiile ostaşului român, nu sub presiuni şi
ameninţări. Trifan Traian are grad de căpitan şi îşi serveşte patria ca
ostaş, dar comandantul legionar Traian Trifan nu are ce reabilita în
faţa nimănui.
Toţi au trecut alături de
el, afară de grupul celor socotiţi oportunişti. Unii, prin străinătate,
necunoscând împrejurările în care s-a încercat, prin compromitere
morală, trimiterea legionarilor închişi pe front, l-au acuzat pe Trifan
de faptul că legionarii au fost reţinuţi în închisori de Antonescu.
Încercând să mai câştige
aderenţi, Munteanu s-a înfuriat, acuzându-i pe Trifan şi Marian că sunt
capii răzvrătirii. A dat ordin soldaţilor să-i încadreze între baionete
şi să-i ducă într-o celulă la parterul Celularului. Pe ceilalţi, sub
escorta gardienilor, i-a închis cu ambele zăvoare în Celular. (De obicei
se încuia doar zăvorul de sus şi cu cheia).
Munteanu i-a ameninţat cu
trimiterea în faţa Curţii marţiale unde le va cere pedeapsa capitală
pentru revoltă în Penitenciar, înjurându-l de mamă pe Trifan. Trifan
avea un cult deosebit pentru mama sa şi pentru toate mamele acestui
neam. Munteanu era voinic; dar şi Trifan era atlet şi făcuse lupte
greco-romane. Într-o secundă i-a sucit braţul şi l-a aruncat pe coridor
ca pe un bolovan. Ridicându-se înfuriat, Munteanu a dat ordin ostaşilor
să îi împuşte pe Trifan şi Marian. Ostaşii, uitându-se la superiorul
lor, un tânăr subofiţer, au pus armele la picior. Munteanu umbla în
uniformă, încins şi înarmat cu pistol, dar n-a avut curaj să facă şi
crimă căci martorii nu îi erau favorabili. A început să urle,
blasfemiind, înjurând şi ameninţând cu moartea pe toţi legionarii.
Atunci s-a cutremurat Aiudul de bătăi în toate uşile celulelor.
Trifan şi Marian au fost
trimişi disciplinar la Braşov, iar Munteanu a cerut mână liberă să
acţioneze asupra legionarilor; aproape un an de zile a făcut demersurile
să concentreze toţi legionarii la Aiud. Prezenţa în închisoare a unui
camarad scăpat cu viaţă de pe front, demonstra intenţia criminală a
guvernului antonescian, care nu voia reabilitarea noastră, ci moartea
noastră: şi fizică, şi morală.
În Iunie 1943 am fost
chemaţi în grupuri de 15-20 la administraţie. Trebuia să completăm cu
datele personale o cerere de mergere pe front pentru reabilitare căreia
îi era ataşată o declaraţie de desolidarizare de Mişcarea Legionară. De
curând aduşi de la Braşov, Trifan şi Marian erau în grup cu noi. Toţi am
refuzat să completăm şi să iscălim cererile şi am cerut hârtie să ne
precizăm poziţia.
În celulă ca un monah
Omul acesta, cu mintea lui
sfredelitoare, căuta totdeauna răspunsurile cele mai înalte, cele mai
plăcute lui Dumnezeu la toate actele noastre pământești. Câteodată se
tulbura analizând actele politice ale partidelor, zise istorice, care au
condus țara. Actele lor de conducere demonstrau lipsa de legătură cu
Dumnezeu, lipsa conștiinței responsabilității în fața Lui și în viața
particulară, și în cea comunitară. De multe ori, vrând să intru la
dânsul în celulă găseam ușa încuiată. Când reveneam socotind că și-a
sfârșit pravila, rugăciunea sau meditația, îl găseam cu capul în mâini,
neputându-și ostoi plânsul. Avea pentru mine o afecțiune deosebită. Îi
plăcea să facem împreună Paraclisul Maicii Domnului. Această rugăciune
îi aducea liniștea sufletească. [...]
Gândul acesta, că trebuie
în mod imperios să ne pregătim pentru jertfa supremă, îi capacita toate
puterile. Nu scăpa nici o ocazie să ni-l pună în fața sufletului.
Aceasta era ultima și cea mai mare datorie de conștiință, care reflecta
jurământul elitei legionare: jertfă de ispășire adusă lui Dumnezeu în
numele neamului nostru.
La despărțire, mă învăluia
în lumina albastră a ochilor și a unui zâmbet discret, care nu s-a
transformat niciodată în râs, și-i îmbrăca fața aspră... Măsura vieții
lui era seriozitatea și gravitatea. În ziua când am plecat la Târgșor, luându-mi rămas bun de la dânsul, mi-a spus:
- Vezi că lumea cere de la noi totul. Așa de vrea și trebuie să nu-i înșelăm așteptările...
Grija de a nu sminti, de a
nu dezamăgi pe nimeni, de a fi călăuză pentru toți în închisoare,
manifestată fără nici o ostentație, era lupta sa. Avea putere de
autocontrol permanent; tenacitatea și constanța în atitudini, faptul că
nu i se putea reproșa nimic, îi dădeau aureola de mare demnitate. Blând
și duios în intimitate, era necruțător cu lipsa de demnitate morală.
Iată cuvântul lui la sfârșitul unei întâlniri în care se discutase
despre obligația imediată și permanentă a fiecărei conștiințe de
creștin.
- Noi nu suntem numai ai noștri! Vom da seama în fața lui Dumnezeu și a neamului de lipsa noastră de cunoaștere și viețuire în Hristos. Trebuie mai întâi să cunoaștem Adevărul Dumnezeiesc. Din această cunoaștere decurge implicit și obligația de a-l transforma în act de viață, de trăire. Nu ne este permis să călcăm în picioare ceea ce Dumnezeu ne-a făcut cunoscut.
”Noi acceptăm să suferim, mărturisind Adevărul”
[La Galda de Jos], prin
luna mai, a sosit în colonie un inspector, activist de partid, sovietic,
însărcinat cu agitaţia prin penitenciare şi care s-a recomandat
Temirovschi sau Tomirovski; luând informaţii despre organizarea
coloniilor de muncă cu deţinuţii politici. A venit mai întâi la Galda.
Era Duminică şi tocmai ne
întorsesem de la Biserică. Un gardian de la Aiud care îl însoţea ni l-a
prezentat ca inspector ministerial. Gardienii noştri, Rusu şi Avram,
erau acasă. Activistul ştia destul de bine româneşte. Era un bărbat spre
50 de ani, elegant în ţinută, cu prestanţă fizică şi nu era deloc
incult. Ne-a vorbit destul de decent şi ne-a mărturisit că a făcut
seminarul teologic la Kiev, dar acum este convins că idealul lumii nu
mai poate fi ancorat în transcendent, ci în imanent, ideea Dumnezeirii
fiind o utopie perimată, doborâtă de realitatea descoperirilor
ştiinţifice, materialiste pe care le deţine Uniunea Sovietică.
I-a răspuns domnul Trifan.
Discuţia a durat două ore. Am reţinut finalul: inspectorul căutase să-l
domine, nu atât prin argumente teologice sau măcar raţional-ştiinţifice,
ci prin afişarea autorităţii căreia trebuie să ne supunem.
- Şi dacă nu ne supunem?, a întrebat domnul Trifan.
- Dacă nu vă supuneţi, veţi avea de suferit.
- Dumneata de aceea te-ai
supus, ca să nu suferi? De aceea ai abdicat de la mărturisirea
Adevărului? Noi acceptăm să suferim, mărturisind Adevărul.
Activistul a plecat fără să
se uite înapoi. Ce s-o fi întâmplat în sufletul lui, nu ştim. Ştie
Dumnezeu. Dar am aflat mai apoi că la Aiud n-a spus nimic şi a plecat la
Bucureşti.
*
Ava, cum îi spuneam uneori
între noi d-lui Trifan Traian, era prin structură un iscoditor, un
săpător cu mintea şi un asiduu împlinitor a tot ceea ce duhul îi
descoperea, de la înfrânări trupeşti până la controlul vorbirii,
umilinţe, osteneli, privegheri şi lacrimi, în zbucium permanent pentru
actul responsabilităţii ce-i impunea poziţia în care Dumnezeu îl aşezase
în faţa celor în suferinţă şi a celor ce vor trebui să cunoască
adevărul în lupta deschisă de aceşti reprezentanţi ai neamului pentru
cinstirea lui Dumnezeu pe pământ şi primirea lui în Slava Divină.
(Virgil Maxim, Imn pentru crucea purtată. Abecedar duhovnicesc pentru un frate de cruce, ediția a II-a, Editura Antim, București, 2002, pp. 87, 209, 139, 183)
***
Mărturia lui Marin Naidim
Fericiți cei prigoniți: Traian Trifan, exemplu de ”avă” și de erou
În perioada coloniei de muncă de la
Galda, prin anii 1946-1948, când ieșeam de la lucru din vie, îl vedeam
pe d-nul Trifan tot timpul citind din Filocalie. Uneori sta cu ochii
închiși, de nu-ți puteai da seama dacă a ațipit, dacă meditează sau dacă
nu cumva se roagă.
Cred că dl. Trifan practica rugăciunea
inimii. Nu de puține ori l-am văzut chiar plângând. Avea și acest dar,
al lacrimilor. Erau lacrimile credinței și nu cele ale slăbiciunii
omenești, căci altminteri era un om dârz și chiar lua atitudine cu
îndrăzneala mărturisitorului ca în cazul reabilitării, bunăoară, când
dânsul a spus clar și răspicat că nu are ce reabilita, fiindcă tot ce a
făcut a fost legal.
Fusese prefect de Brașov în 1940 și era condamnat de Antonescu tocmai pentru acest lucru, în mod abuziv.
Fusese trimis disciplinar la închisoarea Suceava de către directorul închisorii de atunci de la Aiud,
pentru că îl încurca pe acesta în toate planurile lui diabolice, cu
autoritatea sa morală. D-l Trifan era un exemplu de conduită în acest
sens. Când la Suceava se apropia frontul, respectiv se apropiau rușii,
li s-au deschis porțile închisorii de către administrație, cerându-li-se
să se prezinte singuri la alte închisori din țară. D-nul Trifan și
d-nul Marian s-au prezentat singuri la Aiud. Și-au mai făcut de-atunci
ani grei de închisoare, încă vreo 20.
Și-au respectat cuvântul dat, cu riscul
necazurilor mari ce aveau să urmeze și erau conștienți de lucrul acesta,
dar au dovedit că principiile creștine pentru ei nu sunt vorbe goale.
Odată, venind vorba de minunile pe care
le făcea Iisus, l-am auzit tâlcuind un pasaj din Biblie: ”în acele
pridvoare (ale lacului Vitezda) zăceau mulțime de bolnavi: orbi,
șchiopi, uscați” (Ioan, 5,2-3). Orbi erau la rațiune pentru că nu-și
trudeau mintea să afle Adevărul, șchiopi erau în sentiment pentru că nu
erau în stare să iubească curat, aveau amestecarea rea cu iubirea
trupească și uscați ca voință pentru că voința este așa de slabă ca și
inexistentă.
D-nul Trifan se preocupa mult de simboluri care spun mai mult decât cuvintele.
S-au lucrat pe atunci la Aiud niște candele din lemn de nuc, la inițiativa actualului părinte Arsenie Papacioc.
La simbolistica exprimată pe aceste candele, a contribuit și d-nul
Trifan cu sugestii: crucea frântă însemnând credința pusă la încercare;
lupul dacic arată încleștarea în luptă a celor ce-i moștenesc pe Dacii
nemuritori, românii.
Pe când venea într-o zi de la biserică
în colonie, la o poartă de gospodar din sat, am fost opriți și invitați
să cinstim un păhăruț cu gazda, cu care ocazia l-am auzit pe d-l Trifan
exclamând: ”creștinul pretutindeni are frați”. Omul acela care ne servea
era și el creștin, spunea și el ”Tată nostru”, noi deci eram fii ai
aceluiași Tată, eram frați.
A izbucnit și un incendiu în comună, a
ars o moară. Dumnealui era prezent la stingerea incendiului, nu putea
sta de-o parte când lumea se frământa, voia să dea un ajutor cât de mic,
dintr-un simț de solidaritate umană, măcar că era mai bătrân între noi,
având aproape 50 de ani.
Altă dată, în timpul detenției, fusese
provocat la o întrecere în muncă și dânsul a refuzat întrecerea,
declarând că el e rob, iar robul nu are voință proprie. Se urmărea
exploatarea oamenilor din închisoare prin munci exterminante. Era un om
echilibrat, impunea prin răbdare și înțelepciune. Gândea profund.
Cu toată vârsta sa mai înaintată, a
rezistat tuturor loviturilor sorții, prin credința tare în Dumnezeu. A
avut și o ținută demnă pe tot parcursul detenției. Rămâne în memoria
noastră exemplu de ”avă” și de erou.
(Mărturia lui Marin Naidim - Mărturisesc... Robul 1036, Ediție îngrijită de Virgil Maxim, Ed. Scara, 1998, pp. 87-88)
***
Mărturia lui Nicu Mazăre
Fericiți cei prigoniți: ”Viața noastră trebuie să se desfășoare în cadrul paragrafelor legii dumnezeiești”
Cred că erau cam șapte sute de condamnați politici în Celularul mare din Aiud,
în toamna anului 1941. Eram legionari, condamnați de regimul militar
antonescian. Cei mai tineri, proveniți din Frățiile de Cruce, eram cam
250 de inși, ca vârstă până-n 20 de ani. Cei maturi, în vârstă de 35 de
ani erau cei mai numeroși. (...) Mai puțini depășeau vârsta de 40 de
ani.
Noi tinerii, ne adresam celorlalți cu
apelativul respectuos și totdeauna vechi românesc ”bădie”. Pentru cei
vârstnici foloseam apelativul ”domnule”.
Pentru Traian Trifan,
în vârstă cam de 45 de ani pe atunci, comandant ajutor legionar, doctor
în drept și fost prefect legionar la Brașov, respectul era încă mai
deosebit. Figura lui de dac, preluată de pe columna lui Traian, lumina
ochilor care străluceau a răsculat de-al lui Horia, poate și ținuta
simplă, dar îngrijită, a zeghei de deținut, ca și toată comportarea câtă
putea fi văzută de la distanță, impuneau: ”domnul”. Mersul puțin legănat, pe un picior și
apoi pe celălalt, sau vreo împrejurare de apropiere ni-l dezvăluiau nouă
copiilor, sub aspectul lăuntric cald și de multă bunăvoință ”bădia”.
Printre cei care au avut influență formativă asupra noastră, a celor tineri, Bădia Trifan, este, cred, cel mai important. (...)
În 1944 Bădia a fost dus la Brașov
pentru a nu mai fi exemplu celor izolați în Zarcă pentru intransigență,
de acolo împreună cu alți legionari de marcă, au adresat lui Antonescu
un memoriu în care atrăgeau atenția asupra evoluției nefaste a politicii
pe care o ducea.
În 1945-1946, sub regimul ”democratic”,
întemnițații legionari rămași ca zestre după căderea lui Antonescu, am
avut o detenție mai ”largă”, am putut lucra în atelierele
penitenciarului.
Bădia Trifan sculpta troițe mici
ornamentale sau candele cu suport. O imagine simbol era statornic
prezentă în sculpturile la care lucra. O Golgotă pe a cărei culme erau
trei cruci frânte din piciorul lor, iar deasupra pe cer, o cruce
înconjurată în raze. Întrebat ce semnificație au crucile frânte și
imaginea în ansamblul ei, Bădia explica:
”Vor veni vremuri grele. Se vor frânge în noi, pe Golgota ce-o avem de urcat, și credința și nădejdea și dragostea. Salvarea, numai Dumnezeu din ceruri cu puterea Lui ne-o va da.”
Așa a fost și în închisori și în țară și în lume. (...)
L-am mai întâlnit după câțiva ani, în
1961, la colonia penitenciară din Deltă, la Periprava. Era același.
Aceiași ochi, dar parcă îndurerați. Auzeam că era deseori văzut cu
lacrimi; și erau, desigur, nu pentru suferințele personale, ci lacrimi
de rugăciune pentru îndurarea cerească. Vorbea puțin din grai, dar mult
din privire și din ținută.
Peste mulți ani, în 1990, după
răsturnările din Decembrie 1989, aflând că trăiește, l-am căutat acasă,
la Brașov. A fost foarte bucuros. Îl mai vizitaseră și alții, căci
riscurile supravegherii stricte a securității fuseseră înlăturate. Era
în adevăr o minune pentru oricare din legionari ca după 30 de ani de
presiune să mai putem sta de vorbă, în doi sau mai mulți, fără să ne
stingherească vreo grijă.
Timpul era scurt, eram venit între două
trenuri, și cu grija de a nu-l obosi. Era trecut de 90 de ani. La față
și la mers, era tot așa ca altă dată. Aceiași ochi vioi. Aceeași vorbă
rară și apăsată.
Îl agream, domnindu-l (adică spunându-i:
”domnule”). După a doua sau a treia oară m-a oprit cu un ton puțin
mustrător: ”Nu-mi mai spune domnule!” Derutat, am amuțit o clipă în care i-am citit în ochi dragostea din inimă. ”Dar cum să vă zic?”. ”Spune-mi Bădie”. Mi-a spus apoi de o lucrare pe care vrea
s-o termine. Avea titlul ”Miorița”. Era într-o formă de machetă
primară, copertată cu un desen tot schițat pe față. Mi-a vorbit de trăsăturile sufletești pe care un conducător de oameni trebuie să le aibă. Trăsăturile acestui conducător, Bădia le identifica în păstorul cel bun din balada Miorița. Aceasta era tema lucrării.
Ne-având timp, mi s-a părut a fi
nepoliticos să-i vântur numai paginile. Văzând că mă uit insistent la
desenul de pe copertă, mi-a explicat: ”E semnul simbol al
paragrafului. Viața noastră trebuie să se desfășoare în cadrul
paragrafelor legii dumnezeiești și al legilor drepte omenești. De aceea
am pus simbolul acesta pe copertă. Mai am de retușat câte ceva în
conținutul ei.”
I-am dorit să trăim, să o vedem
terminată. Am cerut scuze pentru deranj ca și pentru graba mea, și m-am
ridicat să plec. ”Stai o clipă”. A tăcut puțin voind să sublinieze ce
va spune. ”Dacă a voit Dumnezeu să trecem de toate câte au fost, e semn
că are El cu noi un plan de îndeplinit”. M-a condus până la mica terasă
de la intrarea casei. Am coborât scările și la ieșirea pe portița curții
mi-am întors privirea. Văzându-l tot acolo, mi-am ridicat pălăria a
rămas bun. Cât au mai durat cei câțiva pași până ce am dat după colțul
clădirii, a făcut continuu din mână, ca semn de despărțire.
Peste numai două luni, împreună cu alți
camarazi, l-am însoțit la locul de veci din cimitirul Sfântul Nicolae
din Scheii Brașovului.
(Mărturia lui Nicu Mazăre - Mărturisesc.... Robul 1036, ediție îngrijită de Virgil Maxim, Ed. Scara, 1998, pp. 93-97)
***
Mărturia lui Dumitru Bordeianu
Fericiți cei prigoniți: În celulă cu badea Trifan
Pe avocatul Trifan l-am cunoscut în celula 32, la Gherla.
Auzisem în închisoare de grupul Marian, fostul şef al judeţului Braşov
şi de Trifan, fost prefect legionar de Braşov, condamnaţi la ani grei de
închisoare încă de pe timpul lui Antonescu. Un alt grup de legionari
condamnaţi atunci se strânsese în jurul lui Biriş. Cele două grupuri
aveau două atitudini diferite însă.
Unul trăia şi simţea în spiritul
Părinţilor răsăriteni, iar altul trăia şi gândea în spiritul Părinţilor
apuseni. Ceea ce m-a impresionat plăcut acolo, a fost înţelegerea cu
care cei mai în vârstă îi primeau pe tinerii care trecuseră prin
demascări.
Pentru aceştia, integrarea în Legiune a fost foarte prudentă şi smerită, pentru că duceam în spate tragedia trăită la Piteşti
şi Gherla, o revenire bruscă riscând să ne azvârle într-o extremă
periculoasă. Şi totuşi, majoritatea şi-au revenit, în raport direct cu
cuantumul suferinţei din decursul demascărilor.
Perioada de închisoare 1954-1964, a fost
pentru noi, tineretul Legionar, una de armonie, înţelegere, împărtăşire
de cunoştinţe şi de dragoste, spre deosebire de anii 1949-1954, (cinci
ani de inactivitate intelectuală), cei mai întunecaţi din viaţa noastră.
Celulele se transformaseră în săli de
cursuri, de liceu şi universitate. Ţăranii şi muncitorii învăţaseră
limbi străine, memoraseră sute de poezii, ştiau matematică, fizică,
chimie etc. şi, nu rareori, se angajau în discuţii
filozofico-religioase. Fiecare deţinut punea la dispoziţia celorlalţi
tot ceea ce acumulase cu timpul.
Meritul pentru această armonie şi pentru
revenirea celor tineri în sânul Legiunii a fost mai ales al Bădiei
Trifan, veteran în închisoare, cu patrusprezece ani deja executaţi, şi
al profesorului, filozofului şi poetului ardelean din Cluj, Ion
Munteanu.
Munteanu făcea parte din elita
legionară. În schimb, Badea Trifan, aparţinea generaţiei eroice a
Căpitanului. De aceea era privit de noi, tinerii, ca un mit; cuvântul
lui şi al prinţului Alexandru Ghica, cu care iar am stat în celulă, era pentru noi lege.
Ceea ce aş dori să scot în evidentă în
acest capitol este, mai ales, modul de gândire şi trăire al celor două
orientări: răsăriteană şi apuseană. Marile personalităţi care
reprezentau cele două lumi, mă preocupau în mod deosebit.
După iadul din care scăpasem şi după
întâlnirea cu Jimboiu, setea mea de învăţătura mă împingea să aflu câte
ceva şi despre alte moduri de trăire a vieţii creştine.
Ion Munteanu era, dintre exponenţii
intelectuali greco-catolici din Cluj, cel mai receptiv la tot ceea ce se
întâmpla în cameră. Un intelectual de vârf, cult şi talentat: scriitor,
filozof şi poet, stăpânit de raţionalismul apusean, nu mai păstrase
nimic din Ortodoxie. În discuţii, căuta să mă atragă în sfera lui de
influență, să gândesc, şi să trăiesc ca el.
Opusul lui, prin judecata şi trăirea
creştin-ortodoxă, Badea Trifan, era mai cald şi cuvântul lui îmi mergea
la inimă, nu se adresa raţiunii. În această atmosferă, ca unul ce trăiam
ortodoxia, eu l-am ales drept călăuză pe Badea Trifan; nu l-am respins
însă nici pe Munteanu.
Se apropia Paștele lui 1955. Trecuse un
an de la minunea săvârşită de Dumnezeu cu mine [scoaterea de sub
stăpânirea duhului rău care l-a chinuit timp de 4 ani n.n.] şi un an de
la cunoaşterea lui Jimboiu.
Săptămâna Patimilor acestor sfinte Paşti
a fost pentru mine o adevărată aniversare; am trăit-o în căinţă şi
smerenie, sufletul meu era mereu aţintit spre Golgota. În general, toţi
trăiau cu smerenie Patimile Fiului lui Dumnezeu.
De multe ori suntem înclinați să credem
numai ceea ce vedem. Şi atunci ni se pare că nu mai avem nevoie de
credinţă, deoarece credinţa operează acolo unde nu vedem şi unde
posibilităţile de cunoaştere raţională devin neputincioase.
Nu observasem cum a trăit săptămâna
Patimilor Jimboiu, în 1954, pentru că el era foarte discret în
manifestări; în schimb l-am văzut pe Badea Trifan, de Luni şi până în
Sâmbăta Mare. Ceea ce am văzut la el a fost mai mult decât impresionant.
Luni dimineaţa am vrut să stau de vorbă
cu el, despre trăirea duhovnicească din această Sfântă Săptămână. Spre
marea mea surprindere însă, când m-am apropiat, am observat cum plângea
cu şiroaie de lacrimi. Cei din cameră, la dorinţa lui, îi rezervaseră un
colţ pe prici. Mi-a fost ruşine că l-am deranjat şi toată Săptămâna
Patimilor n-am mai putut sta de vorbă cu el. Era retras în acest
colţişor şi plângea în continuu, privind cu ochii sufletului şi simţind
cu inima suferinţele Fiului lui Dumnezeu răstignit pe cruce, pe Golgota.
Îi impresionase pe toţi cei din cameră într-atât, încât întreaga
Săptămână Mare a fost una de doliu.
Mişcat de cele văzute la Badea Trifan,
mi-am îndreptat atenția și la Ion Munteanu şi m-am convins de diferenţa
dintre trăirea ortodoxă şi cea catolică. Trifan trăia cu inima, Munteanu
cu raţiunea.
Pe Munteanu nu l-am văzut o singură dată
să verse o lacrimă pe tot parcursul Săptămânii Patimilor, în timp ce
Trifan plângea cum plânge o mamă care şi-a pierdut unicul copil. Trifan
simţea calvarul de pe Golgota, pe când Munteanu îl gândea.
M-am convins apoi pentru tot restul
zilelor mele, să-i imit pe Jimboiu şi pe Badea Trifan, ca pe fraţii cei
mai apropiaţi de sufletul meu.
M-am întrebat câţi creştini de pe pământ
sunt în stare de o trăire ca a lor? Iar eu, putea-voi oare vărsa o
lacrimă, privind cu ochii sufletului către Golgota? Da! Dumnezeu m-a
învrednicit de cutremurul jertfei!
În timpul acelor Sfinte Paști am văzut
faţa luminoasă a lui Badea Trifan arătând ca fețele marilor mistici
români, ca a Părintelui Cleopa Ilie, a Părintelui Argatu, a Părintelui
Arsenie etc.
(Dumitru Bordeianu - Mărturisiri din mlaștina disperării)
***
LEGATURI:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu