In numele Tatalui, al Fiului si al Sfantului Duh,
Prin harul lui Dumnezeu, Intaistatatorii Bisericilor Autocefale Ortodoxe catre credinciosii ortodocsi din intreaga lume, fratii si surorile noastre crestine din intreaga lume, precum si catre toate persoanele de buna credinta: va trimitem binecuvantarea lui Dumnezeu si urarile noastre de iubire si pace.
"Mulţumim lui Dumnezeu totdeauna pentru voi toţi şi vă pomenim în rugăciunile noastre, aducându-ne aminte neîncetat, înaintea lui Dumnezeu, Tatăl nostru, de lucrul credinţei voastre şi de osteneala iubirii şi de stăruinţa nădejdii voastre în Domnul nostru Iisus Hristos." (1 Tes. 2-2)
"Mulţumim lui Dumnezeu totdeauna pentru voi toţi şi vă pomenim în rugăciunile noastre, aducându-ne aminte neîncetat, înaintea lui Dumnezeu, Tatăl nostru, de lucrul credinţei voastre şi de osteneala iubirii şi de stăruinţa nădejdii voastre în Domnul nostru Iisus Hristos." (1 Tes. 2-2)
1. Fiind adunati prin harul bunului Dumnezeu la invitatia Arhiepiscopul Constantinopolului, Patriarhului Ecumenic Bartolomeu, la Fanar, intre 6 si 9 martie 2014, dupa ce am discutat in dragoste frateasca problemele care ingrijoreaza Sfinta noastra Biserica si am savarsit slujirea de obste in Biserica Patriarhiei Sfantul Gheorghe, cu ocazia slavitei Duminici a Ortodoxiei, va adresam aceste cuvinte de dragoste, pace si mangaiere.
Aflandu-se in lumea aceasta, Biserica noastra Ortodoxa, Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca este supusa incercarilor in toate epocile. Credincioasa Sfintei Traditii, Biserica lui Hristos este intr-un dialog permanant in orice perioada de timp, compatimindu-l pe om si impartasindu-i suferintele. Caci "Iisus Hristos, ieri şi azi şi în veci, este acelaşi" (Evrei 13, 8)
Incercarile si provocarile istoriei sunt in mod special deosebit de acute in zilele noastre, iar crestinii ortodocsi nu pot ramane indiferenti in fata lor. Acesta este motivul pentru care ne-am adunat "împreună în acelaşi loc" (Fapte 2,1) pentru a chibzui asupra problemelor si ispitelor cu care se confrunta omenirea astazi. "Din afară lupte, dinăuntru temeri" (2 Cor. 7,5). Aceste cuvinte ale Apostolului sunt valabile si astazi pentru Biserica.
2. Vazand suferintele oamenilor din intreaga lume, ne exprimam sprijinul nostru pentru mucenicia si admiratia noastra fata de marturia crestinilor din Orientul Apropiat, din Africa, precum si din alte parti ale lumii. Pomenim nevointa lor de dubla mucenicie: pentru credinta lor cat si pentru pastrarea relatiei lor formate istoric cu oameni de alte convingeri religioase. Denuntam lipsa de pace si stabilitate, care ii determina pe crestini sa paraseasca tara in care S-a nascut Domnul nostru Iisus Hristos si de unde Vestea cea Buna s-a raspandit in intreaga lume.
Compatimirea noastra cuprinde toate victimile tragediei din Siria. Condamnam orice fel de terorism si defaimare a religiei. Rapirea Mitropolitului Paul si Ioan/Youhanna, a altor clerici si monahi precum si a calugaritelor de la Manastirea Sfanta Tecla din Maaloula ne raneste profund si cerem eliberarea lor imediata.
Facem apel la cei implicati pentru incetarea imediata a actiunilor militare, eliberarea prizonierilor si stabilirea pacii prin intermediul tratativelor. Crestinii din Orientul Apropiat sunt plamada pacii. Pace pentru intreaga lumea inseamna pace pentru crestini. Sprijinim Patrairhia Antiohiei in lucrarea ei duhovniceasca si umanitara in eforturile sale in vederea reconstruirii celor distruse si revenirea refugiatilor.
3. Ne rugam cu ardoare pentru tratativele de pace si impacare in rugaciune pentru a ajunge la iesirea din criza in curs de desfasurare in Ucraina. Condamnam amenintarile de ocupare violenta a manastirilor si bisericilor, si ne rugam pentru intoarcerea fratilor care sunt in prezent in afara comuniunii eclezaiala cu Sfanta Biserica.
4. Pericolul cel mai mare la care este supusa dreptatea si pacea - atat la nivel local si global - provine din criza economica. Urmarile acesteia sunt evidente la toate nivelurile societatii, unde valorile integritatii persoanei, ale solidaritatii fratesti si ale dreptatii sunt de dorit. Cauzele acestei crize nu sunt doar de natura financiara. Ele au un caracter moral si duhovnicesc. In loc sa ne conformam cu tot felul de idoli lumesti ai puterii, lacomiei si hedonismului, subliniem ca vocatia noastra consta in a schimba lumea pe principiile dreptatii, pacii si ale dragostei.
7. Misiunea este inseparabil legata de unitate. Biserica nu traieste pentru sine: datoria ei este sa imparta darurile lui Dumnezeu cu cei apropiati si cei indepartati. Participand la dumnezeiasca Liturghie si rugandu-ne pentru ecumenicitate, suntem chemati sa continuam aceasta liturghie si dupa oficierea serviciului divin al Sfintei Liturghii, impartasind cu intreaga omenire darurile adevarului si ale dragostei in acord cu porunca si fagaduinta finala a Domnului: "Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile, ... şi iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul veacului. Amin." (Matei 28, 19-20)
8. Traim intr-o lume in care multiculturalitatea si pluralismul sunt realitati inevitabile si intr-o permanenta schimbare. Suntem constienti de faptul ca nici o problema in timpul nostru nu poate fi propusa sau solutionata fara a avea o conceptie globala, deoarece contrapunerea intre caracterul local si universal nu poate sa conduca decat la o schimonosire a modului de gandire ortodox.
Prin urmare, chiar in fata vocilor de disidenta, segregare si diviziune, pronuntam cu hotarare mesajul ortodoxiei. Recunoastem ca dialogul este intotdeauna mai bun decat un conflict. Fuga si izolarea nu sunt alegerea noastra. Reafirmam ca datoria noastra este in orice moment sa fim deschisi in contactele noastre fata de "celalalt": cu alte persoane si alte culturi, precum si cu crestinii altor confesiuni sau adeptii altor religii.
9. In pofida tuturor dificultatilor proclamam vestea cea buna si noua a lui Dumnezeu, Care "atat de mult a iubit lumea" incat El "a trait in mijlocul nostru". Astfel, noi, ortodocsii ramanem plini de nadejde. In ciuda tuturor tensiunilor niciodata nu am incetat sa nadajduim in "Domnul Dumnezeu, Cel ce este, Cel ce era şi Cel ce vine, Atotţiitorul" (Apocal. 1, 8). Deoarece ne amintim ca ultimul cuvant - cuvantul de bucurie, dragoste si viata - este al Lui. Lui, caruia i se cuvine toata slava, cinstea si inchinaciunea in vecii vecilor. Amin.
Aflandu-se in lumea aceasta, Biserica noastra Ortodoxa, Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca este supusa incercarilor in toate epocile. Credincioasa Sfintei Traditii, Biserica lui Hristos este intr-un dialog permanant in orice perioada de timp, compatimindu-l pe om si impartasindu-i suferintele. Caci "Iisus Hristos, ieri şi azi şi în veci, este acelaşi" (Evrei 13, 8)
Incercarile si provocarile istoriei sunt in mod special deosebit de acute in zilele noastre, iar crestinii ortodocsi nu pot ramane indiferenti in fata lor. Acesta este motivul pentru care ne-am adunat "împreună în acelaşi loc" (Fapte 2,1) pentru a chibzui asupra problemelor si ispitelor cu care se confrunta omenirea astazi. "Din afară lupte, dinăuntru temeri" (2 Cor. 7,5). Aceste cuvinte ale Apostolului sunt valabile si astazi pentru Biserica.
2. Vazand suferintele oamenilor din intreaga lume, ne exprimam sprijinul nostru pentru mucenicia si admiratia noastra fata de marturia crestinilor din Orientul Apropiat, din Africa, precum si din alte parti ale lumii. Pomenim nevointa lor de dubla mucenicie: pentru credinta lor cat si pentru pastrarea relatiei lor formate istoric cu oameni de alte convingeri religioase. Denuntam lipsa de pace si stabilitate, care ii determina pe crestini sa paraseasca tara in care S-a nascut Domnul nostru Iisus Hristos si de unde Vestea cea Buna s-a raspandit in intreaga lume.
Compatimirea noastra cuprinde toate victimile tragediei din Siria. Condamnam orice fel de terorism si defaimare a religiei. Rapirea Mitropolitului Paul si Ioan/Youhanna, a altor clerici si monahi precum si a calugaritelor de la Manastirea Sfanta Tecla din Maaloula ne raneste profund si cerem eliberarea lor imediata.
Facem apel la cei implicati pentru incetarea imediata a actiunilor militare, eliberarea prizonierilor si stabilirea pacii prin intermediul tratativelor. Crestinii din Orientul Apropiat sunt plamada pacii. Pace pentru intreaga lumea inseamna pace pentru crestini. Sprijinim Patrairhia Antiohiei in lucrarea ei duhovniceasca si umanitara in eforturile sale in vederea reconstruirii celor distruse si revenirea refugiatilor.
3. Ne rugam cu ardoare pentru tratativele de pace si impacare in rugaciune pentru a ajunge la iesirea din criza in curs de desfasurare in Ucraina. Condamnam amenintarile de ocupare violenta a manastirilor si bisericilor, si ne rugam pentru intoarcerea fratilor care sunt in prezent in afara comuniunii eclezaiala cu Sfanta Biserica.
4. Pericolul cel mai mare la care este supusa dreptatea si pacea - atat la nivel local si global - provine din criza economica. Urmarile acesteia sunt evidente la toate nivelurile societatii, unde valorile integritatii persoanei, ale solidaritatii fratesti si ale dreptatii sunt de dorit. Cauzele acestei crize nu sunt doar de natura financiara. Ele au un caracter moral si duhovnicesc. In loc sa ne conformam cu tot felul de idoli lumesti ai puterii, lacomiei si hedonismului, subliniem ca vocatia noastra consta in a schimba lumea pe principiile dreptatii, pacii si ale dragostei.
Egocentrismul si abuzul de putere compromite la multi oameni esenta caracterului sfintit al persoaniei umane, neglijand sa vada chipul lui Dumnezeu in aceşti prea mici frati si surori ai lui Hristos (cf. Matei 25; 40, 45). Multi raman indiferenti la saracie, suferinta si violenta, care sunt ca o plaga pentru omenire.
5. Biserica este chemata sa articuleze cuvintele sale profetice. Ne exprimam ingrijorarea reala cu privire la tendintele locale si globale care submineaza principiile crestine, demnitatea persoanei umane, institutia casatoriei si darul procrearii.
Subliniem caracterul sfant al vietii omului din momentul conceperii pana la moartea naturala. Recunoastem casatoria ca uniunea dintre barbat si femeie, care reflecta uniunea dintre Hristos si Biserica Sa. Vocatia noastra este de a conserva mediul natural, noi fiind economii si nu propietarii creatiei. In perioada Postului Mare indemnam clerul si mireni sa vietuiasca intr-un duh de pocainta, sa experieze curatia inimi, smerenia si iertarea, ca o marturie vie in lumea de astazi, a ceea ce ne-a invatat Domnul nostru Iisus Hristos.
6. Aceasta Sinaxa a Intaistatatorilor este o ocazie binecuvantata pentru a consolida unitatea in comuniune si cooperare. Confirmam apartenenta noastra la caracterul sobornicesc care este de importanta capitala pentru unitatea Bisericii. Marturisim precum a invatat Sfantul Ioan Gura de Aur, Arhiepiscopul Constantinopolului, ca "numele Bisericii nu este cel al divizari, ci al unitatii si al pacii". Inimile noastre sunt pline de speranta cu privire la Sfantul si Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe atat de asteptat, care va fi marturia unitatii Bisercii si a responsabilitatii pe care o are fata de provocarile lumii contemporane.
Sinaxa este de acord ca lucrarile de pregatire ale sinodului [Panortodox] trebuiesc intensificate. O comisie speciala Interortodoxa va fi formata din septembire 2014 pana la Sfantul Paste din 2015, urmand sa fie convocata o consfatuire antesoborniceasca panortodoxa care va avea loc in prima jumatate a anului 2015. Toate deciziile la Sinod si in stadiile sale pregatitoare vor fi luate pe baza consensului. Sfantul si Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe va fi convocat de Patriarhia Ecumenica in Constantinopol in anul 2016, in cazul in care nu va aparea ceva neprevazut. Sinodul va fi prezidat de Patriarhul Ecumenic. Fratii sai, Intaistatatorii Bisericilor Autocefale vor sta la dreapta si la stanga sa.7. Misiunea este inseparabil legata de unitate. Biserica nu traieste pentru sine: datoria ei este sa imparta darurile lui Dumnezeu cu cei apropiati si cei indepartati. Participand la dumnezeiasca Liturghie si rugandu-ne pentru ecumenicitate, suntem chemati sa continuam aceasta liturghie si dupa oficierea serviciului divin al Sfintei Liturghii, impartasind cu intreaga omenire darurile adevarului si ale dragostei in acord cu porunca si fagaduinta finala a Domnului: "Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile, ... şi iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul veacului. Amin." (Matei 28, 19-20)
8. Traim intr-o lume in care multiculturalitatea si pluralismul sunt realitati inevitabile si intr-o permanenta schimbare. Suntem constienti de faptul ca nici o problema in timpul nostru nu poate fi propusa sau solutionata fara a avea o conceptie globala, deoarece contrapunerea intre caracterul local si universal nu poate sa conduca decat la o schimonosire a modului de gandire ortodox.
Prin urmare, chiar in fata vocilor de disidenta, segregare si diviziune, pronuntam cu hotarare mesajul ortodoxiei. Recunoastem ca dialogul este intotdeauna mai bun decat un conflict. Fuga si izolarea nu sunt alegerea noastra. Reafirmam ca datoria noastra este in orice moment sa fim deschisi in contactele noastre fata de "celalalt": cu alte persoane si alte culturi, precum si cu crestinii altor confesiuni sau adeptii altor religii.
9. In pofida tuturor dificultatilor proclamam vestea cea buna si noua a lui Dumnezeu, Care "atat de mult a iubit lumea" incat El "a trait in mijlocul nostru". Astfel, noi, ortodocsii ramanem plini de nadejde. In ciuda tuturor tensiunilor niciodata nu am incetat sa nadajduim in "Domnul Dumnezeu, Cel ce este, Cel ce era şi Cel ce vine, Atotţiitorul" (Apocal. 1, 8). Deoarece ne amintim ca ultimul cuvant - cuvantul de bucurie, dragoste si viata - este al Lui. Lui, caruia i se cuvine toata slava, cinstea si inchinaciunea in vecii vecilor. Amin.
La Fanar, 9 martie 2014
† Bartolomeu al Constantinopolului
† Teodor al Alexandriei
† Teofil al Ierusalimului
† Kiril al Moscovei
† Irineu al Serbiei
† Daniel al României
† Neofit al Bulgariei
† Ilie al Georgiei
† Hrisostom al Ciprului
† Ieronim al Atenei
† Sava al Varşoviei
† Anastasie al Tiranei
PAGINI WEB:
Patriarhul Kirill la sinaxa Intai-statatorilor Ortodocsi: “AR TREBUI SA SE PUNA ACCENTUL PE PASTRAREA PURITATII DOCTRINEI”, “TIRANIA MAJORITATII SA NU FIE POSIBILA” si cere ca la Marele Sinod sa se discute si despre PROVOCARILE LA ADRESA FAMILIEI SI MORALITATII. Ce a sustinut Patriarhul Georgiei?
† Teodor al Alexandriei
† Teofil al Ierusalimului
† Kiril al Moscovei
† Irineu al Serbiei
† Daniel al României
† Neofit al Bulgariei
† Ilie al Georgiei
† Hrisostom al Ciprului
† Ieronim al Atenei
† Sava al Varşoviei
† Anastasie al Tiranei
Sursa traducerii: Patriarhia Ecumencia: Synaxis of the Primates of Orthodox Churches (Phanar, March 6-9, 2014) Message (en) si Orthodoxie. com: Message de la synaxe des primats des Eglises orthodoxes (fr)
PAGINI WEB:
Patriarhul Kirill la sinaxa Intai-statatorilor Ortodocsi: “AR TREBUI SA SE PUNA ACCENTUL PE PASTRAREA PURITATII DOCTRINEI”, “TIRANIA MAJORITATII SA NU FIE POSIBILA” si cere ca la Marele Sinod sa se discute si despre PROVOCARILE LA ADRESA FAMILIEI SI MORALITATII. Ce a sustinut Patriarhul Georgiei?
“SFANTUL SI MARELE SINOD PANORTODOX” – fixat pentru 2016. Programul Patriarhului Ecumenic Bartolomeu, cuvantul Patriarhului Daniel si cateva observatii care se impun. RISCUL REAL AL CENTRALISMULUI AUTORITARIST IN DIRECTIA ECUMENISTA, IN NUMELE “UNITATII” BISERICII
UPDATE (16 martie 2014):
Doxologia: Documentul final al Sinaxei panortodoxe
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu