IPS Teofan - Să cunoaștem ortodoxia, să trăim ortodoxia și să marturisim ortodoxia
Ne-am bucurat ca ne-am impartasit multi cu Sfintele Taine si, pana la urma, aceasta este Ortodoxia. Daca i-am da un nume, acest nume ar fi impartasirea noastra cu Hristos. Aceasta este denumirea, si continutul, si mesajul Sfintei Ortodoxii. Pentru ca ne numim crestini ortodocsi - slava Domnului pentru aceasta -, dar se cuvine sa intelegem mai mult, si ce inseamna lucrul acesta. Ce-i drept, e mai bine sa traim lucrul acesta decat sa-l intelegem, dar si intelegerea are rostul ei, ca am putea sa ne intrebam ce este Ortodoxia, sau, mai intai ce nu este Ortodoxia.
Si anume, Ortodoxia nu este o filozofie printre multe altele. Ortodoxia nu este o religie, printre multele religii ale lumii. Ortodoxia nu este nici macar una dintre confesiunile crestine. Ortodoxia nu este doar o eticheta, un titlu, un nume, o denumire. Ci, Ortodoxia este impartasirea cea adevarata cu Domnul Hristos. Ortodoxia este, dupa cuvantul acesta in limba greaca, inchinarea cea dreapta, spre deosebire de foarte multe inchinari strambe. Ortodoxia este intelegerea cea dreapta fata de foarte multe intelegeri nedrepte. Ortodoxia este vietuirea cea dreapta, fata in fata cu foarte multe feluri de vietuire care nu sunt drepte. Mai mult si mai putin pretentios, spunea marele Parinte Rafail Noica: "Ortodoxia este firea cea adevarata a omului". Daca vrei sa fi om cu adevarat, in sensul cel mai deplin al cuvantului, trebuie sa fie crestin ortodox. Aceasta nu inseamna dispret pentru altii, dar inseamna marturisirea a ceea ce este, cum spunea tot Parintele, "devenirea intru fiinta a ceea ce inseamna om adevarat". Iar aceasta lucrare, mai bine zis aceasta stare, nu se poate implini adevarat, deplin, adanc, inaltator si cuprinzator decat in Sfanta Biserica Ortodoxa, Trupul lui Hristos.
De aceea este mare ziua de astazi, pentru ca este ziua Mamei noastre. Si de ziua mamei, cat ai fi tu de rau, tot iti aduci aminte de ea, sau ar trebui sa iti aduci aminte de ea - ca, mi-e teama, daca ar fi sa facem un sondaj acum, s-ar putea sa nu stim cu totii ziua de nastere a mamei. Ia, gaditi-va la ea. Si cei care nu o mai avem printre noi, si e la cimitir, ne ducem in fiecare zi, cand e [ziua de] nastere a ei sau [ziua] mortii ei, cu o lumanare, sau nu o facem? Sau, daca ne este in viata, ii dam un telefon, sau ii ducem o floare, sau ne ducem personal - ca ea nu asteapta telefonul si flarea, ne asteapta pe noi, in trup si suflet. Iar, astazi fiind ziua Mamei, Biserica Ortodoxa, cum numea Eminescu, Biserica noastra, se cuvine sa ne aducem aminte sau sa intelegem ca avem o Mama. Iar Mama noastra este Biserica Ortodoxa. Si, avand o Mama, suntem chemati sa intelegem cum este aceasta Mama. Cum este? Si, ca sa intelegi cum este, trebuie sa inveti despre ea. Este cineva aici care nu are acasa Catehismul de credinta al Bisericii Ortodoxe, invatatura de credinta a Bisericii Ortodoxe? Nu stiu cat costa, poate pana in 20 de lei, dar sunt acolo vreo 5-600 de intrebari si raspunsuri: "Ce este biserica? Ce este Maica Domnului? Ce este Liturghia? Ce este parastasul? Ce este lumanarea? Ce este viata cea vesnica? Ce este Utrenia?" - toate cele ce fac parte din viata noastra. A lucrat la ea Patriarhul Iusitnian - Dumnezeu sa-l odihneasca!- si Parintele Cleopa de la Sihastria. N-ar trebui sa lipseasca, impreuna cu Biblia, impreuna cu Psaltirea, din casa noastra. Si, din cand in cand am putea sa deschidem, "ia, sa mai vad eu raspunsul la o intrebare". Si, tot repetand raspunsul, intelegem mai bine, cat de binecuvantati suntem ca ne-am nascut in aceasta Sfanta Biserica. Acesta este primul lucru.
Al doilea lucru este sa si traim ceea ce aflam in catehism. Ca a cunoaste si filozofii cunosc. Poti sa stai picior peste picior, cu tigarea in mana, cu cafeluta in fata si sa citesti despre Ortodoxie. Asta nu se face! Trebuie sa cunoastem cele ale Ortodoxiei, dar cele pe care le cunoastem, trebuie, cat ne ajuta Dumnezeu, sa le si punem in practica in viata noastra si acesta este al doilea lucru.
Care este cel de-al treilea? Sa marturisim ceea ce cunoastem si ceea ce traim. Ca sunt atatia oameni in jurul nostru care nu cunosc, dintr-o pricina sau alta, ca sunt ortodocsi sau nu sunt ortodocsi, nu cunosc taina credintei. Si, cum sa o cunoasca daca nu e cineva foarte aproape care sa le mai spuna cate ceva, sa le mai dea o carte, sa le mai dea un catehism, sa le mai faca de ziua nasterii cadou o icoana, o Scriptura.
Duminica Ortodoxiei este duminica sfintelor icoane si asa, putin, nu trebuie sa lasam propovaduirea doar pe seama arhiereului, pe seama preotului sau pe seama cartilor. Odata ce suntem crestini botezati, toti suntem chemati sa marturisim altora cuviantul adevarului.
Asadar, trei lucruri sunt importante: sa cunaostem Ortodoxia, sa traim Ortodoxia si sa marturisim Ortodoxia. Mergeti si impliniti acestea trei!
Si anume, Ortodoxia nu este o filozofie printre multe altele. Ortodoxia nu este o religie, printre multele religii ale lumii. Ortodoxia nu este nici macar una dintre confesiunile crestine. Ortodoxia nu este doar o eticheta, un titlu, un nume, o denumire. Ci, Ortodoxia este impartasirea cea adevarata cu Domnul Hristos. Ortodoxia este, dupa cuvantul acesta in limba greaca, inchinarea cea dreapta, spre deosebire de foarte multe inchinari strambe. Ortodoxia este intelegerea cea dreapta fata de foarte multe intelegeri nedrepte. Ortodoxia este vietuirea cea dreapta, fata in fata cu foarte multe feluri de vietuire care nu sunt drepte. Mai mult si mai putin pretentios, spunea marele Parinte Rafail Noica: "Ortodoxia este firea cea adevarata a omului". Daca vrei sa fi om cu adevarat, in sensul cel mai deplin al cuvantului, trebuie sa fie crestin ortodox. Aceasta nu inseamna dispret pentru altii, dar inseamna marturisirea a ceea ce este, cum spunea tot Parintele, "devenirea intru fiinta a ceea ce inseamna om adevarat". Iar aceasta lucrare, mai bine zis aceasta stare, nu se poate implini adevarat, deplin, adanc, inaltator si cuprinzator decat in Sfanta Biserica Ortodoxa, Trupul lui Hristos.
De aceea este mare ziua de astazi, pentru ca este ziua Mamei noastre. Si de ziua mamei, cat ai fi tu de rau, tot iti aduci aminte de ea, sau ar trebui sa iti aduci aminte de ea - ca, mi-e teama, daca ar fi sa facem un sondaj acum, s-ar putea sa nu stim cu totii ziua de nastere a mamei. Ia, gaditi-va la ea. Si cei care nu o mai avem printre noi, si e la cimitir, ne ducem in fiecare zi, cand e [ziua de] nastere a ei sau [ziua] mortii ei, cu o lumanare, sau nu o facem? Sau, daca ne este in viata, ii dam un telefon, sau ii ducem o floare, sau ne ducem personal - ca ea nu asteapta telefonul si flarea, ne asteapta pe noi, in trup si suflet. Iar, astazi fiind ziua Mamei, Biserica Ortodoxa, cum numea Eminescu, Biserica noastra, se cuvine sa ne aducem aminte sau sa intelegem ca avem o Mama. Iar Mama noastra este Biserica Ortodoxa. Si, avand o Mama, suntem chemati sa intelegem cum este aceasta Mama. Cum este? Si, ca sa intelegi cum este, trebuie sa inveti despre ea. Este cineva aici care nu are acasa Catehismul de credinta al Bisericii Ortodoxe, invatatura de credinta a Bisericii Ortodoxe? Nu stiu cat costa, poate pana in 20 de lei, dar sunt acolo vreo 5-600 de intrebari si raspunsuri: "Ce este biserica? Ce este Maica Domnului? Ce este Liturghia? Ce este parastasul? Ce este lumanarea? Ce este viata cea vesnica? Ce este Utrenia?" - toate cele ce fac parte din viata noastra. A lucrat la ea Patriarhul Iusitnian - Dumnezeu sa-l odihneasca!- si Parintele Cleopa de la Sihastria. N-ar trebui sa lipseasca, impreuna cu Biblia, impreuna cu Psaltirea, din casa noastra. Si, din cand in cand am putea sa deschidem, "ia, sa mai vad eu raspunsul la o intrebare". Si, tot repetand raspunsul, intelegem mai bine, cat de binecuvantati suntem ca ne-am nascut in aceasta Sfanta Biserica. Acesta este primul lucru.
Al doilea lucru este sa si traim ceea ce aflam in catehism. Ca a cunoaste si filozofii cunosc. Poti sa stai picior peste picior, cu tigarea in mana, cu cafeluta in fata si sa citesti despre Ortodoxie. Asta nu se face! Trebuie sa cunoastem cele ale Ortodoxiei, dar cele pe care le cunoastem, trebuie, cat ne ajuta Dumnezeu, sa le si punem in practica in viata noastra si acesta este al doilea lucru.
Care este cel de-al treilea? Sa marturisim ceea ce cunoastem si ceea ce traim. Ca sunt atatia oameni in jurul nostru care nu cunosc, dintr-o pricina sau alta, ca sunt ortodocsi sau nu sunt ortodocsi, nu cunosc taina credintei. Si, cum sa o cunoasca daca nu e cineva foarte aproape care sa le mai spuna cate ceva, sa le mai dea o carte, sa le mai dea un catehism, sa le mai faca de ziua nasterii cadou o icoana, o Scriptura.
Duminica Ortodoxiei este duminica sfintelor icoane si asa, putin, nu trebuie sa lasam propovaduirea doar pe seama arhiereului, pe seama preotului sau pe seama cartilor. Odata ce suntem crestini botezati, toti suntem chemati sa marturisim altora cuviantul adevarului.
Asadar, trei lucruri sunt importante: sa cunaostem Ortodoxia, sa traim Ortodoxia si sa marturisim Ortodoxia. Mergeti si impliniti acestea trei!
Trebuie sa ai multa dragoste si durere in inima ca sa marturisesti astfel. Si intr-adevar ca sa stii ce e Ortodoxia trebuie sa o traiesti ca sa o poti marturisi. Acum il inteleg pe IPS Teofan, cand ne spune de durerea Maicii noastre ... a Bisericii. Asemenea tatalui din parabola fiului ratacitor si ea-Biserica e in durere si rugaciune pentru fiii ei rataciti si cazuti. Si in tacere si durere asteapta intoarcerea acestora acasa. Oare noi, cei care ne consideram fiii ei cei buni si ascultatori in toate ... avem aceeasi dragoste?
RăspundețiȘtergereVrednic este!