Viața nu are sens în idee, ci în dragoste. Nu este structurată ideatic, ci liturgic.
Orice discurs, cu excepția celui hristic, ascunde în el un cadavru: cel al iubirii.
Fără iubire, lumea se golește de sens.
Oameni și demoni: Scheletul din inimă
Două evenimente: lectura unei cărți de filosofie politică și un e-mail.
De când am deschis cartea m-a izbit duhoarea cadavrului care se descompune sub formă de discurs. E o descompunere morală, evident; e descompunerea morală a celui care își detestă sau ignoră apropiații dar este preocupat acerb de soarta umanității. E tipul pe care îl denunță Noica, cel care își iubește departele, nu aproapele, pentru că iubirea departelui nu comportă riscuri, disconfort fizic....
E-mailul: un prieten îmi scrie că a a vut ”o lungă discuție” cu fiul
său. O convorbire e un prilej de comuniune. Subiectul convorbirii e cu
totul secundar. Am simțit o mare bucurie pentru comuniunea lor. Și nu mă
interesează subiectul, pentru că oricum, oricare ar fi, e doar un
pretext, o momeală ca doi sau mai mulți oameni să se apropie. E momeala
cu care Dumnezeu ne ademenește unul spre celălalt, ca să ne descoperim
și să ne iubim. Ori să creștem și să desăvârșim iubirea care există
deja. Adevăratul sens, cel viu și dătător de viață, al unei discuții
este că la sfârșitul ei, omul cu care am petrecut ne este mai apropiat.
Mai drag. Viața nu are sens în idee, ci în dragoste. Nu este structurată
ideatic, ci liturgic.
Există o expresie englezească, scheletul din dulap, semnificând infracțiunea morală supremă pe care o ascunde o viață, secretul cel mai negru, tenebros, ocult, al unei biografii.
Toți filosofii, de la cel de bloc la cel de nivel academic, au un
cadavru în inimă. Cel al omului care ar fi iubit, în loc să gândească.
Căci iubirea dă viață, iar cunoștința, trufie.
E izul crimei originare: asasinarea lăuntrică a lui Dumnezeu, pentru cariera sinelui ucigaș.
Iisus le spune conaționalilor Săi: Dacă ați fi de la Dumnezeu, cum
afirmați, m-ați iubi, că Eu de la Dumnezeu sunt. Dar voi sunteți fiii
Satanei, ucigași ca și tatăl vostru, și de aceea vreți să mă omorâți.
Toată cazuisitica teologică a evreilor, nu era decât pregătirea unui
dosar de procuratură, în vederea unei eliminări pe care o doreau
acoperită cu o justificare teologică sau politică, așa cum subliniază
permanent Evanghelia.
Orice discurs, cu excepția celui hristic, ascunde în el un cadavru: cel al iubirii.
E lucrul pe care îl simte orice poet autentic. Și, bineînțeles că tot
efortul lui literar e o încercare de întoarcere a limbajului la
exprimarea iubirii. Pentru asta îl supune la orice experiment: efectul
poetic, lirismul, nu e decât dezgroparea iubirii din discursul,
metafizic criminal, al filosofiei sau științei.
Viața umană își trage sensul din căutarea adevărului. Dar orice căutător
sincer al adevărului este miluit de Dumnezeu cu descoperirea iubirii.
Aici este punctul critic. Unii, găsind iubirea se opresc din căutare; și
tot efortul concentrat pe căutare este reorientat pe trăirea, tot mai
deplină, a iubirii. Dar, sunt cei care, deși au întâlnit iubirea,
continuă căutarea adevărului....
Aceștia sunt asasinii vieții Omului, ai viului vieții noastre, lăsând
umanitatea în virtutea unei inerții date de o inimă care a încetat de
mult să bată.... Pentru că ei își pot continua căutarea doar ucigând
iubirea. Și trăgând omenirea în abisul turbionar creat de eliminarea
iubirii, căci fără iubire, lumea se golește de sens, transformând
Creația într-o ”gaură neagră”. Duhul satanic e cel care nu-și găsește
odihna și împlinirea în iubire. Și neexistând acestea altundeva decât în
iubire, duhul satanic nu le află niciodată.... Acesta e iadul.
Și noi trăim astăzi în cultura asasinilor Omului, într-o cultură
ucigașă, pe care o colportăm involuntar, în toate actele vieții, în
măsura în care gândim și trăim ”ca lumea”, filosofic, ideologic și
științific....
Singura ignoranță reală și vitală este cea legată de iubire: nu știm iubi. În formulare exactă: nu știm să fim iubire. Și, de aceea, simțim că nu știm să fim în general și ne up-datăm mereu la context, exercițiu chinuitor care este, probabil, originea și inima stres-ului...
Iar pentru această ignoranță există un singur vindecător, un singur învățător: IISUS HRISTOS.
Căruia I se cuvin, pentru aceasta, toată atenția, închinarea, slujirea și slava, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.
Singura ignoranță reală și vitală este cea legată de iubire: nu știm iubi. În formulare exactă: nu știm să fim iubire. Și, de aceea, simțim că nu știm să fim în general și ne up-datăm mereu la context, exercițiu chinuitor care este, probabil, originea și inima stres-ului...
Iar pentru această ignoranță există un singur vindecător, un singur învățător: IISUS HRISTOS.
Căruia I se cuvin, pentru aceasta, toată atenția, închinarea, slujirea și slava, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.
***
Pemptousia: Postul Mare
Multă lume ignoră sau nu doreşte să cunoască sensul acestor zile, continuându-şi viaţa monotonă de fiecare zi. Omul se plânge că viaţa îl oboseşte, totuşi nu face nici un pas spre o schimbare esenţială. Dietă severă ţine, dar post nu. La psiholog merge, la televizor stă cu orele, dar la duhovnic nu se duce, nici la biserică.
Omul de azi nu vrea să dea şi el ceva,
vrea doar să primească, fără osteneală şi fără nici o jertfă personală.
Se teme să se privească pe sine în ochi. Sistematic fuge de sine însuşi.
Se zbate în golul său lăuntric.
Postul Mare funcționează ca un aparat de
radiografiere, ca un aparat fotografic, ca o oglindă. Într-un anume
fel, nu-l dorim, tocmai pentru că ne va dezvălui realitatea noastră
ascunsă.
Duhul consumului, al traiului uşor, al
cugetului nesmerit nu îl lasă pe om să se elibereze de multe lucruri
inutile care i-au umplut viaţa. Postul Mare este un popas în goana
obişnuită a vieţii şi un prilej de transfigurare. Rugăciunea Cuviosului
Efrem Sirul, care în toată această perioadă se spune de sute de ori la
sfintele slujbe, ne îndeamnă să părăsim duhul trândăviei, al grijii de
multe, al iubirii de stăpânire şi al grăirii în deşert şi să dobândim
curăţie, gând smerit, răbdare şi dragoste. Această rugăciune frumoasă
şi plină de înţeles se încheie cerând de la Dumnezeu: „dăruieşte-mi ca
să-mi văd greşelile şi să nu osândesc pe fratele meu”. Să lăsăm, adică,
bârfa, judecata celuilalt, critică aspră care neîncetat ne urmăreşte şi
să ne îndreptăm asupra noastră înşine, corectându-ne greşelile.
Postul Mare urmăreşte să ne întoarcem
către propriul sine şi contribuie la tămăduirea noastră de bolile
duhovniceşti care ne întunecă mintea, ne îngreuiază şi ne amărăsc viaţa.
Dacă vom reuşi să ajungem la o anume
măsură de autocunoaştere şi de pocăinţă, atunci Postul Mare nu va fi
pentru noi o perioadă posomorâtă şi neroditoare, nu va fi un simplu
răstimp plin de îndatoriri morale, ci un prilej de înmuiere a inimii
noastre împietrite, care ne va duce la iubire de oameni şi de Dumnezeu.
Excesul de raţionalism al vremurilor
grele pe care le trăim vrea să ne ţină departe de tot ce este mistic,
isihast, de tot ce este sfântă Taină de negrăit şi mai presus de fire.
Rezultatele acestei îndepărtări au ieşit la iveală. Pretutindeni
stăpâneşte melancolia şi deznădejdea, care pe mulţi îi rănesc. A venit
vremea să recunoaştem în adâncul inimii noastre că ne-am îndepărtat de
Dumnezeu, s-a copt vremea pentru o întoarcere la leagănul dragostei
răstignite.
În timpul Postului Mare adesea apar
ispite, încercări, scandaluri şi căderi. Acestea ne vin ca să ne
maturizăm mai mult, ca să ne echilibreze şi să ne cuminţească. Viaţa
creştinilor, să nu uităm niciodată acest lucru!, este una a Crucii. Fără
răstignire nu vine Învierea.
Postul Mare este o frumoasă şi bună
pregătire, un coridor semiîntunecat care conduce către cămara cea plină
de lumină. Picioarele pe care umblă Postul Mare sunt rugăciunea şi
postul. Însă rugăciunea şi postul fără smerenie şi dragoste nu aduc nici
un rod. Postul şi rugăciunea ţintesc să tempereze egoismul nostru.
Haideţi să nu pierdem prilejul pe care
ni-l oferă, încă o dată, Postul Mare, de vreme ce, încet-încet, se
apropie şi încheierea acestuia. În Biserică, problemele noastre îşi
găsesc rezolvare. Iarna cea rece este urmată de primăvara. Triodul este
urmat de Penticostar. Ştiut este că vremea înnorată niciodată nu este
definitivă. După nor, e mai frumoasă vremea însorită. Acum însă, după
cum spune un minunat tropar, este „vremea pocăinţei şi ceasul
rugăciunii”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu