În cadrul reuniunii sale din 9 martie 2017, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse a aprobat următoarele propuneri, elaborate de Comitetul pe care acesta l-a constituit la 1 februarie 2017, pentru a stabili programul comemorărilor ecleziale al centenarul începutului persecuțiilor împotriva Bisericii Ortodoxe Ruse:
1. Slujirea Sfintei Liturghii prezidată de PF Patriarh al Moscovei și al întregii Rusii pe 15 martie 2017, ziua abdicării sfântului împărat mucenic, Nicolae al II-lea, și apariția icoanei Maicii Domnului "Împărăteasa", percepută de către contemporanii evenimentului ca semn miraculos al mijlocirii Împărătesei Cerului pentru pământul Rusiei.
2. Cu ocazia sfințirii de către Sanctitatea Sa, Patriarhul Kiril, a bisericii Învierii lui Hristos, ridicată în memoria noilor martiri și mărturisitori ai Bisericii Ruse și stabilită la mănăstirea stavropighie Sretensky din Moscova, care va avea loc cu ocazia sărbătorii Înălțării, pe 25 mai 2017, comemorarea, cu amintirea noilor martiri și mărturisitori, a celei de-a zecea aniversări a restaurării unității Bisericii Ortodoxe Ruse [adică Biserica Ortodoxă Rusă din afara Granițelor și Patriarhia Moscovei, n.tr.] și
3. Realizarea în 2017, în sala Consiliilor ecleziastice ale Catedralei Hristos Mântuitorul, a unei conferințe tematice științifice, pregătirea ei fiind încredințată Academiile ecleziastice din Moscova și Sankt-Petersburg, precum și Universității Ortodoxe Sfântul Tihon.
4. Oficierea, în cursul anului 2017, în eparhiile Bisericii Ortodoxe Ruse, a slujbelor de pomenire dedicate memoriei noilor martiri și mărturisitori, însoțite de procesiuni, cât și de manifestări științifice și publice.
5. Realizarea evenimentelor memoriale nu numai în 2017, dar și în anii următori, în cazul în care se elaborează planuri la nivel local, care coincid, în mod particular, cu datele trecerii la cele veșnice ale sfinților martiri.
6. Realizarea de către Consiliul de coordonare a Bisericii Ortodoxe [Ruse n.tr.] a coordonării publicațiilor dedicate centenarului începutului persecuțiilor Bisericii Ortodoxe Ruse.
7. Publicarea de către Editura Patriarhiei Moscovei a unui album ilustrat evocând biruința și cinstirea noilor martiri și mărturisitori ai Bisericii Ruse.
8. Pregătirea de către întreprinderea artizanală "Sofrino" a cinci racle destinate pentru moaștelor noilor martiri și mărturisitori ai Bisericii Ruse.
9. Solicită episcopilor eparhioți să prezinte Comitetului de Organizare, până pe 1 decembrie 2017, informații despre evenimentele comemorative care au avut loc în eparhiile lor, pentru informarea S.S. Patriarhul [Moscovei] și membrilor Sfântului Sinod.
Traducere de Român Ortodox în Franța după Ortodoxie.com, Le Saint-Synode de l’Église orthodoxe russe a établi la liste des initiatives prévues à l’occasion du centenaire du début des persécutions religieuses en Russie
***
Pentru a marca centenarul evenimentelor tragice ale revoluției din Rusia și începutul persecuțiilor religioase, Sinodul Bisericii Ortodoxe Ruse din afara Granițelor a publicat următorul mesaj, în data de 10 martie 2017:
"Iubiți frați și surori în Hristos,
În acest an lumea întreagă și în primul rând noi rememorăm cea mai mare tragedie a secolului al XX-lea, care a schimbat soarta a milioane de oameni. Această tragedie a atins literalmente fiecare familie rusă, oriunde ar fi fost ea.
Comemorăm acum centenarul revoluției sângeroase și distructive din Rusia. Din cauza trădării guvernului și autorităților militare, țarul a fost forțat să abdice, și au urmat un lanț de evenimente inevitabile: prăbușirea Statului, moartea martirică a țarului însuși și a familiei imperiale, războiul atroce fratricid, persecuțiile fără precedent în Rusia împotriva Bisericii Ortodoxe și a credinței în Dumnezeu.
In anul 1909, Petru Stolîpin a spus:
Declarația celebrului om de stat britanic, Lordul Palmerston, este caracteristică:
Așa că în acest an, nu în ultimul rând, sărbătorim încă un jubileu de o sută de ani, acela al restabilirii Patriarhiei în Rusia. Acest lucru a avut loc exact atunci când un Întâistătător și mijlocitor pentru întreaga Biserica Rusă era în mod particular indispensabil. Întronizarea Sfântului Ierarh, Patriarhul mărturisitor al întregii Rusii, a avut loc pe 21 noiembrie / 04 decembrie 1917, în Catedrala Adormirii la Kremlin, în Moscova, de sărbătoarea Intrării în Biserică a Maicii Domnului. Dar, înainte de aceasta, în ziua abdicării Unsului lui Dumnezeu, țarul Nicolae Alexandrovici, pe 2/15 martie 1917 icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului numită "Derjavnaia" [Împărăteasa] a apărut poporului nostru, ca un semn al Preacuratei Împărătese ce nu abandonează Rusia suferindă, care a fost cunoscută din cele mai vechi timpuri ca fiind "Casa [Grădina? n.tr.] Preasfintei Născătoare de Dumnezeu."
Acum, în timp ce, așa cum a exprimat Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii, Kiril, "Domnul a schimbat mânia Sa în milă față de Rusia", Providența a dat posibilitatea pentru toți rușii să revină la rădăcinile lor ortodoxe. Acum este necesar să înțelegem istoria noastră și motivele pentru care încercări grele s-au abătut asupra Rusiei. Unul dintre motivele acestor evenimente tragice rezultă din uitarea lui Dumnezeu și din indiferența față de credința în Hristos, cât și din respingerea puterii stabilite de Dumnezeu. Nu putem în niciun caz justifica pe cei responsabili pentru această revoluție fatală.
Unul dintre simbolurile reconcilierii poporului rus cu Domnul ar putea fi evacuarea din Piața Roșie a rămășitelor principalului persecutor și călău al secolului al XX-lea și de a distruge monumentele care îi sunt dedicate. Acestea sunt toate simboluri ale nenorocirii, ale tragediei și ale prăbușirii statului pe care Dumnezeu ni l-a dat. Trebuie să facem la fel cu numele orașelor, provinciilor, străzilor, care până în ziua de astăzi sunt lipsite de numele lor istorice.
În timpul anilor de năpastă, Biserica Ortodoxă Rusă din afara Granițelor a considerat întotdeauna de datoria sa sfântă să exprime tot adevărul despre istoria rusă, ceea ce era imposibil în țară, și, mai presus de toate, să reamintească poporului rus calvarul neomartirilor. Aceasta nu este o problemă politică, așa cum pretind unii, ci este o chestiune de conștiință, spirituală. Trebuie să știm foarte bine istoria persecuțiilor neomartirilor și mărturisitorilor Rusiei. Așa că sperăm, omul rus însuși, după porunca conștiinței sale, să ajungă la convingerea că în țara sa, păzită de Dumnezeu, nu există nici un loc pentru simbolurile puterii inamice lui Dumnezeu și pentru numele ateilor militanți.
Cu zece ani în urmă, în timpul sfințiri bisericii din poligonul Butovo, Mitropolitul Laurențiu, de veșnică pomenire, adresându-se audienței, a declarat:
Cu dragoste în Hristos,
"Iubiți frați și surori în Hristos,
În acest an lumea întreagă și în primul rând noi rememorăm cea mai mare tragedie a secolului al XX-lea, care a schimbat soarta a milioane de oameni. Această tragedie a atins literalmente fiecare familie rusă, oriunde ar fi fost ea.
Comemorăm acum centenarul revoluției sângeroase și distructive din Rusia. Din cauza trădării guvernului și autorităților militare, țarul a fost forțat să abdice, și au urmat un lanț de evenimente inevitabile: prăbușirea Statului, moartea martirică a țarului însuși și a familiei imperiale, războiul atroce fratricid, persecuțiile fără precedent în Rusia împotriva Bisericii Ortodoxe și a credinței în Dumnezeu.
In anul 1909, Petru Stolîpin a spus:
"Dați statului douăzeci de ani de pace internă și externă, și nu veți mai recunoaște Rusia de azi."Dar, premierul rus însuși n-a mai trăit decât doi ani. El a fost ucis în prezența țarului într-un teatru din Kiev în 1911. Faptul că Rusia avansa cu pași mari, era cunoscut departe de granițele țării noastre, și în special în Statele Unite ale Americii. În noiembrie 1914 a ieșit un număr special al revistei "National Geographic", dedicat Rusiei. Cercetările sociale și economice au arătat că, la data indicată de Stolîpin, în conformitate cu indicatorii fundamentali, creșterea Rusiei urma să ajungă la un nivel de neoprit. Doar revoluția, organizată și susținută de Occident a oprit-o. Nu am dat nici măcar douăzeci de zile de liniște țării noastre. În această privință, trebuie amintit că denigrarea constantă a Rusiei de către "civilizația occidentală", la care asistăm astăzi, a existat în urmă cu o sută de ani sau chiar mai înainte. Lumea detesta Imperiul Rus, moștenitor al Sfintei Rusii ortodoxe. Nici loialitatea Rusiei față de îndatoririle sale, ca aliat, nici disponibilitatea conducătorilor ruși de a colabora nu au ajutat.
Declarația celebrului om de stat britanic, Lordul Palmerston, este caracteristică:
"Cât este de dificil de a trăi într-o lume în care nimeni nu face război împotriva Rusiei!"Această declarație provine de pe la mijlocul secolului al XIX-lea, dar, din păcate, a rămas neobservată. Chiar la începutul secolului al XX-lea, Sfântul Ierarh Macarie (Nevsky), Mitropolitul Moscovei și de Kolomna, a avertizat:
"Traversăm vremuri tulburi. Au existat în Rusia vremuri de necazuri, dar ele nu au fost niciodată mai rele ca acum. Atunci toți erau pentru Dumnezeu, toți doreau să știe ce Ii este plăcut, dar acum nu mai este cazul. Atunci toți erau pentru țar. Acum, acest lucru nu mai este cazul. Acum se ridică voci blasfematoare împotriva lui Dumnezeu și comploturi împotriva unsului Său... ".Clasele învățate din Rusia, educate în tradițiile occidentale, au împins Rusia în abis cu o încăpățânare aproape suicidară, incitând poporul rus să renunțe la credința sa, la țarul său și la patria sa. Cuvintele Psalmistul David ne vin în minte: "Zis-a cel nebun în inima sa: "Nu este Dumnezeu!" " (Psalmul 13, 1). Dar, chiar și în cele mai dificile vremuri de persecuție, Domnul nu a părăsit pe poporul Său.
Așa că în acest an, nu în ultimul rând, sărbătorim încă un jubileu de o sută de ani, acela al restabilirii Patriarhiei în Rusia. Acest lucru a avut loc exact atunci când un Întâistătător și mijlocitor pentru întreaga Biserica Rusă era în mod particular indispensabil. Întronizarea Sfântului Ierarh, Patriarhul mărturisitor al întregii Rusii, a avut loc pe 21 noiembrie / 04 decembrie 1917, în Catedrala Adormirii la Kremlin, în Moscova, de sărbătoarea Intrării în Biserică a Maicii Domnului. Dar, înainte de aceasta, în ziua abdicării Unsului lui Dumnezeu, țarul Nicolae Alexandrovici, pe 2/15 martie 1917 icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului numită "Derjavnaia" [Împărăteasa] a apărut poporului nostru, ca un semn al Preacuratei Împărătese ce nu abandonează Rusia suferindă, care a fost cunoscută din cele mai vechi timpuri ca fiind "Casa [Grădina? n.tr.] Preasfintei Născătoare de Dumnezeu."
Acum, în timp ce, așa cum a exprimat Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii, Kiril, "Domnul a schimbat mânia Sa în milă față de Rusia", Providența a dat posibilitatea pentru toți rușii să revină la rădăcinile lor ortodoxe. Acum este necesar să înțelegem istoria noastră și motivele pentru care încercări grele s-au abătut asupra Rusiei. Unul dintre motivele acestor evenimente tragice rezultă din uitarea lui Dumnezeu și din indiferența față de credința în Hristos, cât și din respingerea puterii stabilite de Dumnezeu. Nu putem în niciun caz justifica pe cei responsabili pentru această revoluție fatală.
Unul dintre simbolurile reconcilierii poporului rus cu Domnul ar putea fi evacuarea din Piața Roșie a rămășitelor principalului persecutor și călău al secolului al XX-lea și de a distruge monumentele care îi sunt dedicate. Acestea sunt toate simboluri ale nenorocirii, ale tragediei și ale prăbușirii statului pe care Dumnezeu ni l-a dat. Trebuie să facem la fel cu numele orașelor, provinciilor, străzilor, care până în ziua de astăzi sunt lipsite de numele lor istorice.
În timpul anilor de năpastă, Biserica Ortodoxă Rusă din afara Granițelor a considerat întotdeauna de datoria sa sfântă să exprime tot adevărul despre istoria rusă, ceea ce era imposibil în țară, și, mai presus de toate, să reamintească poporului rus calvarul neomartirilor. Aceasta nu este o problemă politică, așa cum pretind unii, ci este o chestiune de conștiință, spirituală. Trebuie să știm foarte bine istoria persecuțiilor neomartirilor și mărturisitorilor Rusiei. Așa că sperăm, omul rus însuși, după porunca conștiinței sale, să ajungă la convingerea că în țara sa, păzită de Dumnezeu, nu există nici un loc pentru simbolurile puterii inamice lui Dumnezeu și pentru numele ateilor militanți.
Cu zece ani în urmă, în timpul sfințiri bisericii din poligonul Butovo, Mitropolitul Laurențiu, de veșnică pomenire, adresându-se audienței, a declarat:
"Aici pământul este bine îmbibat cu sângele martirilor și presărat cu oasele lor. Fie ca acestea să fie un altar lui Hristos, Dumnezeul nostru! Profeții au vorbit de mult despre persecutorii Bisericii: "Văzut-am pe cel necredincios fălindu-se şi înălţându-se ca cedrii Libanului; Şi am trecut şi iată nu era şi l-am căutat pe el şi nu s-a aflat locul lui."(Psalmul 36: 35-36). Să se șteargă memoria lor din inimile oamenilor, și Biserica lui Hristos pe Pământ rusesc să fie întărită în veac!"Facem apel la toți credincioșii noștri, la toți ortodocșii ruși din patrie și din diasporă să păstreze, ca lumina ochilor lor, darul pe care Domnul ni l-a încredințat: sfânta credință ortodoxă mântuitoare, amintindu-ne întotdeauna cuvintele lui Hristos "Căutaţi mai întâi împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea Lui..." (Matei 6: 33). Amin.
Cu dragoste în Hristos,
+Ilarion, Mitropolit de America Orientală și de New York, Primatul Bisericii Ortodoxe Ruse din afara Granițelor
+ Marc, Arhiepiscop de Berlin și Germania
+ Chiril, Arhiepiscop de San Francisco și America Occidentală, secretar al Sinodului episcopilor
+ Gabriel, Arhiepiscop de Montreal și Canada
+ Petru, Arhiepiscop de Chicago și America Centrală
+ Nicolae, Episcop de Manhattan, secretar-adjunct al Sinodului episcopilor
Traducere de Român Ortodox în Franța după Orthodoxie.com, Message du Synode de l’Église orthodoxe russe hors-frontières à l’occasion du centenaire des événements tragiques liés à la révolution en Russie et au début des persécutions religieuses
Preşedintele Departamentului de relații ecleziale externe al Bisericii Ortodoxe Ruse, Mitropolitul Ilarion de Volokolamsk, susține schimbarea numelui străzilor care poarta numele odioșilor activiști sovietici, dar solicită să nu fie grabă pentru aceasta.
Mitropolitul consideră că
***
Preşedintele Departamentului de relații ecleziale externe al Bisericii Ortodoxe Ruse, Mitropolitul Ilarion de Volokolamsk, susține schimbarea numelui străzilor care poarta numele odioșilor activiști sovietici, dar solicită să nu fie grabă pentru aceasta.
"Schimbarea numelor trebuie să fie adecvate pentru populație, dar Biserica nu este indiferentă în această chestiune, pentru că este vorba despre simbolurile noastre naționale. Numele teroriștilor, revoluționarilor, ucigașilor, torționarilor, sunt nume care au intrat în istorie cu un semn negativ. Sper că mai devreme sau mai târziu, vom înțelegem cu toții aceasta. Până în prezent, există o anumită divergență pe această temă, precum și în ceea ce privește îndepărtarea corpului (lui Lenin) din Mausoleu",a declarat ierarhul pe undele programului "Biserica și lumea" de pe postul de televiziune "Rossia-24".
Mitropolitul consideră că
"schimbarea numelui este posibilă numai atunci când există un consens în societate".Cu toate acestea, el consideră, de asemenea, că problema cheltuielilor ocazionate de schimbarea numelor este amplificata pentru municipalități.
"Schimbarea plăcilor, nu cred că este o măsură costisitoare. Este mai degrabă un argument care este mereu invocat de către oponenții modificărilor de nume, pentru a spune oamenilor că acest lucru se face cu bani din buzunarele lor, că ei o să pătimească. Acest lucru, în opinia mea, este un argument demagogic", a spus el.În ceea ce privește problemele obișnuite, reprezentantul Bisericii a recunoscut că până în prezent a avut dificultăți în a se obișnui cu noile denumiri ale stațiilor de metrou din Moscova.
"Dar sunt dispus să trăiesc cu acest inconvenient, pentru ca numele torționarilor și criminalilor să dispară de pe străzi, piețe și din denumirea stațiilor de metrou", a adăugat el.Acum câteva zile, Sinodul Episcopilor Bisericii Ortodoxe Ruse din afara Granițelor a declarat într-un mesaj dedicat centenarului revoluției ca
"unul dintre simbolurile reconcilierii poporul rus cu Domnul ar putea fi evacuarea din Piața Roșie a resturilor principalului persecutor și călău al secolului al XX-lea și distruge monumente care îi sunt dedicate.... Trebuie să facem la fel cu numele orașelor, provinciilor, străzilor, care până în ziua de astăzi sunt lipsite de numele lor istorice."
Traducere de Român Ortodox în Franța după Orthodoxie.com, Le métropolite de Volokolamsk Hilarion propose de débaptiser les rues portant le nom de révolutionnaires dans la mesure où un consensus à ce sujet est atteint dans la société
***
Ministrul ungar al Resurselor Umane a semnat un acord cu Episcopia Ungariei, a Bisericii Ortodoxe Ruse, cu privire la alocarea de 2,4 miliarde de forinți (circa 8,1 milioane dolari) pentru restaurarea a trei biserici din țară, inclusiv Catedrala din Budapesta, și construirea unei alte biserici.
"Subvențiile sunt alocate pentru restaurarea Catedralei din Budapesta, biserica Preasfintei Treimi din Milkosc, biserica Sf. Nicolae din Tokaj. În plus, o nouă biserică ortodoxă va fi construită la Héviz" - conform cu informațiile furnizate de către episcopia menționată.Episcopul Tihon de Podolsk, care administrează episcopia Bisericii Ortodoxe Ruse din Ungaria, a declarat că un eveniment de o asemenea anvergura are loc pentru prima dată în istoria relațiilor dintre Biserica Ortodoxă Rusă și Ungaria.
"Această finanțare reprezintă o contribuție a poporului maghiar nu numai pentru restaurarea bisericilor care sunt monumente culturale și istorice în Ungaria, dar, de asemenea, pentru păstrarea valorilor creștine tradiționale în Ungaria și în Europa", a subliniat ierarhul.Prima biserică ortodoxă pe teritoriul Ungariei a fost construită în secolul al XVIII-lea, la Tokaj, unde se găsea o garnizoana cazacă; acolo pe terenuri închiriate de țarii ruși, cazaci recoltau struguri și ii prelucrau, trimițănd apoi [vinul n.tr.] la Sankt-Petersburg. Biserica a fost păstrată până în zilele noastre.
O altă biserică rusească, cu hramul Sfânta Mucenică Alexandra, a fost construită în 1803, în suburbiile Budapestei, pe locul morții Marii Ducese Alexandra Pavlovna Romanov, fiica împăratul rus Pavel I.
Mai târziu a fost constituită misiunea bisericească Ofen (vechea denumire pentru Buda), care a lucrat cu misiunea diplomatică rusă pentru ortodocșii care trăiesc în regiune.
Traducere de Român Ortodox în Franța, după Ortodoxie.com, Le gouvernement hongrois a alloué 8 millions de dollars à la restauration d’églises orthodoxes russes
***
În cadrul reuniunii sale din 9 martie, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse a decis să introducă în sinaxare[le Bisericii Ortodoxe Ruse n.tr.] mai mulți sfinți occidentali de dinainte de schismă. Comisia însărcinată cu stabilirea sinaxarelor Bisericii Ortodoxe Ruse, creată pe 18 septembrie 2014, cu binecuvântarea Patriarhului Moscovei și al întregii Rusii, Kiril, a constituit o listă de sfinți din trecut care au trăit în Occident, pe baza venerării lor de către ortodocșii din eparhiile Bisericii Ortodoxe Ruse din Europa de Vest, precum și de către alte Biserici Ortodoxe locale.
În timpul examinării chestiunii introducerii în sinaxare a sfinților care au trăit în Europa Centrală și de Vest, înainte de 1054, Comisia a ținut cont de următoarele criterii:
- mărturisirea lor ireproșabilă a credinței ortodoxe,
- circumstanțele în care a avut loc canonizarea lor;
- absența mențiunii sfântului în lucrări polemice care vizează lupta împotriva Bisericii de Răsărit și de rit oriental;
- venerarea lor prezentă în eparhiile din străinătate ale Bisericii Ortodoxe Ruse și ale altor Biserici Ortodoxe locale.
In plus, pe parcursul acestor lucrări, au fost luate în considerare datele conținute în:
-"Sinaxarul complet din Răsărit" al Arhiepiscopului Serghie (Spassky),
- raportul Sfântului ierarh Ioan (Maximovici) în Sinodul Episcopilor Bisericii Ortodoxe Ruse din afara granițelor, în 1952,
- articolele "Enciclopediei Ortodoxe" [publicată de Biserica Ortodoxă Rusă, n.tr.fr.] și
- Sinaxarul compus de ieromonahul Macarie (1 și 2) de la Mănăstirea athonita Simonos Petra.
Au fost incluși următorii sfinți:
-"Sinaxarul complet din Răsărit" al Arhiepiscopului Serghie (Spassky),
- raportul Sfântului ierarh Ioan (Maximovici) în Sinodul Episcopilor Bisericii Ortodoxe Ruse din afara granițelor, în 1952,
- articolele "Enciclopediei Ortodoxe" [publicată de Biserica Ortodoxă Rusă, n.tr.fr.] și
- Sinaxarul compus de ieromonahul Macarie (1 și 2) de la Mănăstirea athonita Simonos Petra.
Au fost incluși următorii sfinți:
• Ieromartirul Photin, episcop de Lyon și cei martirizați împreună cu el (2/15 iunie, +177)
• Mucenica Blandine și mucenicul Ponticus din Lyon (2/15 iunie, + 177)
• Mucenicul Epipodius din Lyon ( 22 aprilie / 5 mai, + pe la 177)
• Mucenicul Alexandru din Lyon (24 aprilie / 7 mai, + pe la 177)
• Ieromartirul Saturninus, primul episcop de Toulouse ( 29 noiembrie / 12 decembrie, + al III-lea sec.)
• Mucenicul Victor din Marsilia (21 iulie/3 august, + pe la 290)
• Mucenicul Alban din Insulele Britanice (22 iunie/05 iulie, + sec. III. - începutul sec. al IV-lea)
• Sf. Honorat, episcop de Arles ( 16/29 ianuarie, + 429)
• Sf. Gherman, episcop de Auxerre (31 iulie / 13 august, + 448)
• Sf. Vincent de Lerins (24 mai / 6 iunie, + înainte de 450)
• Sf. Patrick, luminătorul Irlandei (martie 17/30; + după 460)
• Sf. Lup, episcop de Troyes (29 iulie / 11 august; + 479)
• Sf. Genoveva din Paris ( 3/16 ianuarie; + 512)
• Sf. Gherman, episcop de Paris (28 mai / 10 iunie; + 576)
• Sf. Procopie, stareț de Sazava (Boemia, 16/29 septembrie, + 1053)
Traducere de Roman Ortodox în Franța după Ortodoxie.com Les saints martyrs de Lyon et d’autres saints occidentaux antérieurs au schisme sont introduits dans le calendrier de l’Église orthodoxe russe
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu