luni, 20 aprilie 2009

Ruptura - Conferinta cu Sorin Dumitrescu

http://www.crestinortodox.ro/sorin-dumitrescu/a757-ruptura-sorin-dumitrescu-audio

Ruptura-> Dezecleziolizarea icoanei.

Crestinismul este ecleziologic.
Biserica ajunge o deservire a populatiei cu taina.
Lumea vine in primul rand din motive magice. Vine religios, nu crestineste. vine ca sa prinda o izbavire. Cati care din cei care se impartasesc cred ca devin una cu toti din biserica? Hristos circula duhovniceste in toti.

Imparatia nu este a Cuvantului ci a Puterilor.

Dupa intrupare Dumnezeu lucreaza prin evidenta. Icoana este consecinta acestui fapt.
Icoana este un dispozitiv duhovnicesc. In clipa in care are pierderi ecleziologice sufera imediat.

Cel mai mare vrasmas al omului duhovnicesc este omul sufletesc.(Sf. Pavel) Uitati-va si dumneavoastra cat de tare a cazut crestinismul in sufletesc. Sufletescul a invadat crestinismul incepand cu secolul doisprezece. Acest crestinism introduce in icoana individualitatea. Ce inseamna o icoana terminata? Aceste produse lucitoare, parca sunt din zahar candel. Daca vezi chipul lui Ioan Botezatorul facut acuma te inspaimanti, fiindca el e din ce in ce mai terminat, pierzand din puterea lui. Persoana nu este individuala, este mai mult decat individuala. Atunci cand e individuala apare detaliul... pana si firul din barba. In arta bizantina este afirmata neatentia despre expresie. Aceasta asemanare care leaga chipul sfintilor, sunt toti asa fiindca seamana cu Hristos. Pictorul trebuie sa aiba atentie ca sa reproduca chipul Lui Hristos prin el. Aceste sunt elemente ecleziologice.

Evlavia e destul de neinvatata. Romanii sunt evlaviosi. Evlavia, dupa parerea mea, se transmite prin cromozom.
Lumea refuza cu obstinatie sa cunoasca si cunostinta nu inseamna sa-L aduci pe Dumnezeu si sa-L demonstrezi, nici nu se poate, ci sa abordezi toate caile pentru a intra in contact cu aceasta mare putere care te-a zidit si cu care prin botez esti in raport de filiatie.

Ramai incuiat la cat ai invatat.
Credinta e mult mai tainica.

Cum lucreaza Dumnezeu in lume prin Sf. Irineu din Lyon.[...] Raspunsul e celebristic : Tatal in Fiul prin Duhul Sfant.

Ce face Duhul Sfant? Duhul Sfant pregateste.Daca cauti la parinti : Vrand sa se intrupeze Logosul atuncea Duhul Sfant a pregatit, chivernisit (e un fel de menegeriat duhovnicesc) ...pantecele Maicii Domnului pentru un eveniment mai inalt. Hristos nu patrunde prin efractie umanitatea noastra. Maica Domnului in icoana Buneivestiri face o rucodelie.

Nimic nu tine Dumnezeu prin El. In Duhul Sfant toate pot fi reluate.

Icoanele se fac de la Duhul Sfant si de la Rubliov, de exemplu.O prezenta intotdeauna este energetica. De ce este asa? Fiindca si icoana se bazeaza pe ea. Chipul din icoana trimite la prototipul lui. Ce face? Il cheama, si daca il cheama vine, si daca vine este operant. Si tu te rogi : Doamne ajuta-ma si pe mine ca am cancer. Si tu cand te rogi nu este in zadar. Ba uneori sfantul coboara din icoana.
Intreg crestinismul este pe aratatelea si pe puteri. Deci care vrei puteri treci la crestinism.

Scopul intruparii este creerea bisericii. Ce inseamna Hristos in biserica, asta se stie din imagine. Hristos este Agonisitorul bisericii si cap al bisericii, dar nu e ctitorul, ctitorul este Duhul Sfant. Eu trebuie sa ma sui la Tatal, ca Mangaietorul sa coboare. Logostul este prezent la coborare dar vocatia de pregatire este a Duhului Sfant. Pregateste cadrul acesta care este biserica. Cum ? prin doctrinarii, ei Sfintii Petru si Pavel si cei care o oficializeaza Sfintii Constantin si Elena. Dar vedeti ca daca eu ii bag pe sfintii imparatii in structura asta, agonisitorul, ctitorul, doctrinarii si institutionarii bisericii, dintr-odata "Sfintii Constantin si Elena" este un praznic cat toate zilele, pentru ca sunt in direct cu lucrarea asta ecleziologica pe care ei o desavarsesc, ei sfintii imparati.

In clipa in care cunosti dogmele cunosti modul in care Dumnezeu ramane tainic. Dogmele sunt definitii ale indefinitului.

Din INTREBARI:
La Avraam sunt trei ingeri asa cum se relateaza in Facere. Rubliov a reprezentat cele trei persoane deopotriva. In mijloc este Tatal, ingerul are aripile mai mari, mai deschise. Bratele tatalui sunt Logosul si Duhul Sfant. Asa sunt si la turlele bisericii. Toti sunt una avand diferente specifice de nenumit.

Despre ecumenism. Nu se poate impaca dogmatic. Impacarea vine prin icoana.

Ecumenismul, sau ce intelegem noi, o singura biserica, nu poate sa existe decat in absolut. Ceea ce pote face omul, nu ar fi decat o imitatie a acesteia, iar o imitatie inseamna minciuna, care nu pote fi de la Duhul Sfant.

In icoana Buneivestiri, ingerul paseste, face o fandare ca la scrima, iar dupa duo cento ingerul este in genunchi, edulcorat, devine rozaliu. Crestinismul primului mileniu spune ca ingerul avea gleznele de aur si culoarea chrisolitului.
Biserica primului mileniu avea profunda credinta ca interiorul bisericii este imparatia. Raiul e dejur imprejurul chivotului de la Voronet. Dar cand ai intrat inauntru esti in imparatie, iar imparatia este putere.

Totdeauna puneti icoanele in spatiul duhovnicesc pe care il detii. Il simte inima.

"Baba lui Tutea" a fost intrebata de Sorin Dumitrescu:
-Cum stii mamae ca e Duhul Sfant prezent in tine?
- Pai nu-mi trebuie nimic.

Autor e ala si care pune intrebarile.

Eshatologia parintelui Staniloae este o capodopera in teologia docmatica. L-am intrebat :
-Parinte cume e dincolo?
-Dincolo e pic de ironie si multa flexibilitate.
Ironie e o chestie care are ambiguitate, e chiar dracu.
Staniloae a dat raspunsul brusc, nu se gandea, il avea in el.

Biserica este comuniune. Dumnezeu tine oamenii in biserica. Tu ai impresia ca te fortezi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu