(Video)
Parintele Zaharia Zaharou: Aş dori mai întâi să mulţumesc lui Dumnezeu că m-a învrednicit să fiu aici, cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Părinte Mitropolit Teofan şi să spun cât de recunoscător sunt proniei lui Dumnezeu care m-a adus aici, în seara aceasta. Din păcate nu cunosc frumosul limbaj ortodox al dumneavoastră, limba română şi nu vă pot vorbi în limba dumneavoastră, dar sper ca maica Mariam să mă ajute și să-mi citească lucrarea.
Am fost sfătuit de prietenii mei români din Anglia să nu întocmesc o lucrare foarte mare, ci să întocmesc ceva îndeajuns de cuprinzător pentru a vă provoca pe dumneavoastră la un dialog. Am ales ca tema conferinţei din seara aceasta să fie „Relațiile între oameni în lumina relației noastre personale cu Hristos", deoarece cred că viaţa veşnică nu este altceva decât relaţia noastră directă cu Domnul nostru Iisus Hristos în această viaţă şi care continuă şi în cea viitoare.
Şi acum o voi ruga pe Maica Mariam să citească cele pregătite, şi îmi cer iertare încă odată pentru neputinţa de a mă adresa dumneavoastră în limba română.
***
„Legăturile personale dintre oameni în lumina legăturii noastre cu Dumnezeu”.
Singurul lucru pentru care
omul merită să trăiască şi care dă sens vieţii lui este iubirea. Desigur, iubirea omenească obişnuită se deosebeşte întru totul de iubirea dumnezeiască şi nu are aceleaşi însuşiri. Ea nu este decât o umbră palidă a iubirii dumnezeieşti. Atunci când iubirea se exprimă la
nivel trupesc ea nu este deloc iubire, ci doar mişcare a patimii din noi
spre o altă persoană. Câtă vreme iubirea aceasta este stârnită de
patima desfătării trupeşti şi a egoismului, ea ucide sufletul şi îl face
pe om neputincios în relaţia sa cu Dumnezeu şi prin urmare şi cu
semenii săi.
Şi iarăşi, când în mintea şi
în sufletul nostru ne formăm o imagine idealistă a iubirii, deoarece ea
continua să aibă ca temelie omul cel slab şi pătimaş, cădem într-o şi
mai mare înşelare care ne pustieşte duhul şi ne răneşte sufletul, încât
cu greu aflăm vindecare. În jurul nostru nu vedem decât tragedii şi
legături dezastruoase. Însă gândim că noi o vom scoate la capăt mai
bine. Din păcate, nu ne dăm seama de dimensiunile căderii şi neputinţei
noastre. Aşteptăm de la semenii noştri, luptaţi de aceleaşi patimi ca şi
noi, o iubire desăvârşită şi puternică, lucru pe care noi înşine nu
suntem în stare să-l oferim celorlalţi, căci toţi suntem prinşi în
strâmtoarea păcatului şi apăsaţi de povara lui. Înşelarea noastră constă
în aceea că așteptăm de la cei din jurul nostru, care sunt şi ei
făpturi neputincioase şi căzute, să împlinească nevoia noastră înnăscută
de iubire, nevoie pe care numai Dumnezeu poate să o împlinească cu
adevărat.
Este o înşelare să aşteptăm de
la oameni ceea ce numai Dumnezeu poate să ne dea. El este Cel Ce a
sădit înlăuntrul nostru setea de iubire şi numai El poate să o
potolească. Prin iubire Îl vom cunoaşte şi prin iubire ne vom asemăna
Lui. Când suflă vânturile ispitelor lumii acesteia, chiar şi relaţiile
ideale, care par neînchipuit de frumoase şi de trainice, se destramă şi
în urmă nu rămân decât ruine, care nemângâiat se tânguie, neînţelegând
cum de s-a întâmplat aceasta. Însă chiar şi iubirea omenească aşa slabă
cum este ea, păstrează ceva din caracterul jertfelnic al iubirii
dumnezeieşti. Ea se dăruieşte pe sine până la capăt, trăieşte înlăuntrul
fiinţei iubite, în jurul căreia îşi clădeşte întreaga fericire şi
întreaga viaţă. Însă când omul o trădează, atunci iubirea aceasta
omenească se năruie şi se pustieşte. Nimic nu mai rămâne din
simțămintele frumoase şi puternice de mai înainte, iar rana este atât de
adâncă încât întreaga fiinţă a omului se zguduie din temelii şi se
sfărâmă în bucăţi. Viaţa nu mai are sens. Şi de câte ori oamenii,
deznădăjduind de viaţa lor şi încercând să scape de durere, nu caută,
oare, refugiul în sinucidere.
Domnul a zis: „Fără Mine nu
puteţi face nimic”. Dacă vom fi încredinţaţi că a căuta o legătură
ideală şi desăvârşită cu un om este o mare amăgire, atunci vom înţelege
că dorul nostru cel adânc şi tainic după o iubire poate să-şi afle
împlinirea numai în Dumnezeu, Făcătorul, Proniatorul şi Mântuitorul
nostru. Va începe atunci între noi şi Dumnezeu o lucrare nesfârşit de
creatoare şi dătătoare de viaţă. Cu cât se va întări mai mult legătura
dragostei noastre cu Dumnezeu, cu atât va deveni mai curată şi mai
puternică, la fel şi cu oricare dintre legăturile noastre cu semenii de
lângă noi. Dragostea noastră va fi atunci una sănătoasă şi ancorată în
perspectiva singurei iubiri adevărate, care este Însuşi Mântuitorul
Iisus Hristos. Numai atunci va avea ea valoare, pentru că va fi liberă,
adică fără de păcat. Prezenţa patimii trupeşti tulbură mintea şi
împiedică sporirea duhovnicească a omului şi dobândirea iubirii
dumnezeieşti. Toată iubirea trăită în afara lui Dumnezeu, este ontologic
autodistrugătoare. Dacă legătura noastră verticală cu Dumnezeu este
adevărată şi puternică, atunci orice altă legătură orizontală va fi
autentică şi puternică.
Trebuie să fim gata de luptă
şi de jertfă pentru reuşita legăturii noastre cu Dumnezeu şi cu
aproapele. Dacă înţelegem că în starea noastră de acum nu putem să ne
împlinim dorinţa de iubire, atunci cel puţin să avem mai multă smerenie
şi discernământ în aşteptările noastre legate de iubirea omenească.
Cunoscând sărăcia şi nimicnicia omului, dar şi măreţia iubirii celei
pline de milostivire a lui Dumnezeu, vom dobândi un duh de compătimire
şi de iertare. Ne vom curăţi de iubirea de sine şi ne vom apropia de
ceilalţi cinstindu-i şi respectându-le libertatea. Îi vom primi pe
ceilalţi aşa cum sunt ei, fără a încerca să-i facem noi desăvârşiţi,
potrivit închipuirilor noastre şi nu le vom impune cerinţele noastre,
nici nu vom căuta să-i dominăm. Când izbutim să ne apropiem de Dumnezeu
atunci aflăm tămăduire vieţii noastre zdrobite. Inima se uşurează de
povara trecutului şi îndrăzneşte iarăşi să Îl iubească pe Dumnezeu şi pe
aproapele. Nu ne mai este teamă să ne expunem şi nu mai ridicăm în jurul nostru ziduri de apărare, căci nu ne mai punem nădejdea în oameni, ci în Cel Care învie şi pe cei morţi. Însă dacă din viaţa noastră
lipseşte adevărata iubire, care este insuflată de legătura noastră cu
Dumnezeu, atunci vom cădea într-una din cele două ispite binecunoscute.
Dacă sufleteşte suntem mai
puternici, atunci vom căuta să ne dominăm partenerul şi să ne folosim de
el. Iar dacă suntem mai slabi din fire vom deveni victimele ambiţiei
celorlalţi. În aceste condiţii, relaţia noastră este una nefericită şi
lipsită de har, o adevărată robie. Când Îl cunoaştem pe Dumnezeu şi în
legătura noastră cu El pătrundem în taina persoanei, a ipostasului
omenesc zidit după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu, atunci vom fi în
stare să ne apropiem de fiecare persoană cu sfială, respect şi dragoste
smerită, înţelegând că fiecare suflet omenesc este de mare preţ înaintea
lui Dumnezeu. Încetul cu încetul învăţăm de asemenea, să-l iubim dezinteresat pe celălalt, cu credincioşie şi necondiţionat. În felul acesta ne păstrăm libertatea de a rămâne ucenici ai Crucii lui Hristos, care este cel mai minunat şi cel mai de folos lucru. În această
legătură, punându-L pe Hristos pe primul loc, ca Celălalt prin
excelenţă, ne vom afla adevărata identitate, pentru că împreună cu El
putem să ne pierdem viaţa şi să o aflăm iarăşi în desăvârşită siguranţă.
De adevărul celor spuse mai devreme suntem încredinţaţi prin
descoperirea dumnezeiască.
În capitolul XXXII al Cărţii
Facerea este descrisă nemaipomenita şi minunata luptă a lui Iacov cu
Dumnezeu. Ni se spune că Iacov la îndemnul mamei sale a furat de la
tatăl său Isaac binecuvântarea celui dintâi născut, care i se cuvenea
lui Isav. Deşi în clipa aceea Rebeca nu făcea decât să împlinească voia
lui Dumnezeu, precum este scris „Pe Iacov l-am iubit, iar pe Isav l-am
urât”, totuşi Iacov a fost silit să ia calea surghiunului, ca să scape
de mânia ucigătoare de frate a lui Isav. Iacov a fugit în pustie şi a
suferit acolo timp de mulţi ani, trudind din greu în casa socrului său
Laban. Dar Dumnezeu era cu el şi îl binecuvânta în toate câte făcea.
Însă cu trecerea anilor a ajuns la capătul puterilor. Atunci Dumnezeu
i-a poruncit să se întoarcă la casa tatălui său. Iacov s-a aflat atunci
într-un mare impas: să rămână în pustie, s-ar fi istovit cu totul; să se
întoarcă acasă îi era teamă de fratele său Isav, care voia să-l ucidă.
Atunci Iacov însingurându-se, a stat înaintea Domnului toată noaptea. La
revărsatul zorilor a simţit că se luptă cu cineva puternic şi şi-a
înteţit rugăciunea zicând: „Nu te voi lăsa să pleci până când nu mă vei
binecuvânta”. Şi Dumnezeu i-a vorbit lui Iacov şi i-a zis: „Pentru că ai
fost tare cu Dumnezeu şi cu oamenii puternic vei fi”. În ziua
următoare, Iacov, purtând pecetea binecuvântării lui Dumnezeu, a plecat
să-l întâlnească pe Isav. Acesta, în loc să-l ucidă, l-a îmbrăţişat
căzând pe grumazul lui, l-a sărutat şi au plâns şi au fost iarăşi ca
fraţii. Binecuvântarea lui Dumnezeu asupra lui Iacov a fost atât de
puternică, încât atunci când a văzut chipul sălbatic al fratelui său
Isav, a fost de parcă ar fi văzut chipul lui Dumnezeu.
Prin urmare ne dăm seama că în
momentul în care în legătura noastră cu Dumnezeu, vom afla o apropiere
de El mai presus de fire, atunci toate legăturile noastre cu oamenii vor
fi umbrite de binecuvântarea dumnezeiască. Atunci când urmăm lui
Hristos, singura noastră grijă este să-I fim bineplăcuţi şi în toate
cele ce facem să-I aducem mulţumire. Însă mai întâi să stabilim o
legătură autentică cu El, cultivând în noi smerenia vameşului şi
pocăinţa nestrămutată a fiului risipitor. Dumnezeu astfel l-a zidit pe
om încât în legătura sa unică şi personală cu Ziditorul lui, omul să-şi
afle împlinirea şi desăvârşirea. Astfel, scopul şi menirea cea mai
înaltă a vieţii noastre constau în a întemeia o relaţie puternică cu
Hristos şi a avea un neîncetat dialog cu El. Atunci toate legăturile cu
semenii noştri, îşi vor trage puterea din legătura noastră cu Dumnezeu
şi vom începe să le vedem pe toate, fiecare element al lumii zidite, în
lumina acestei legături. Iar dacă singura noastră grijă va fi să
îmbunătăţim legătura noastră cu El, atunci în interiorul nostru se va
naşte o adâncă pocăinţă. Şi cu cât creştem mai mult în Hristos, cu atât
mai limpede se va vădi sărăcia noastră duhovnicească, iar insuflarea
noastră nu va înceta să se reînnoiască.
Nu ne vom teme de nimic,
pentru că nimic nu ne mai poate despărţi de dragostea Lui. Fireşte,
viaţa veşnică nu este altceva decât legătura pe care am stabilit-o cu
Mântuitorul nostru Iisus Hristos încă din această viaţă, legătură care
va continua şi în veacul ce va să vie. Vom fi judecaţi potrivit
dragostei noastre, potrivit fiecărui cuvânt rostit de Hristos şi cuprins
în Sfânta Evanghelie. Întocmai cum Mântuitorul Iisus Hristos l-a
întrebat pe Petru după Înviere „Mă iubeşti tu pe Mine?”, la fel ne va
întreba şi pe noi în veacul viitor: „Iar tu Mă iubeşti pe Mine?” şi noi
vom răspunde la rândul nostru: „Da Doamne. Tu ştii că Te iubesc”. Dar
hotărârea şi îndrăzneala cu care vom răspunde, vor depinde întru totul
de profunzimea legăturii noastre cu Persoana Mântuitorului Iisus
Hristos. Atitudinea pe care o adoptăm în viaţa aceasta va continua şi
dincolo de mormânt, fapt care se vădeşte în Sfânta Evanghelie, în
pericopa despre judecata drepţilor: „Doamne, când am făcut vreun bine pe
acest pământ? Ţie se cuvine slava, nouă se cuvine ruşinea feţei”.
Acesta este gândul smerit pe care îl rostesc drepţii înaintea lui
Dumnezeu, gând hrănit de pocăinţă.
Şi nouă ne va fi de folos să
învăţăm încă de pe acum această atitudine smerită, pentru a ne
învrednici de viaţa veşnică cu Domnul. Trufia şi îndreptăţirea de sine
nu îşi au locul în Domnul. Însă, din păcate, ele ne pot însoţi în
veşnicie, osândindu-ne la veşnica despărţire de Dumnezeu. Pentru noi,
Raiul este Hristos. Sfântul Siluan adevereşte: „Dacă toţi oamenii s-ar
pocăi şi ar păzi poruncile lui Dumnezeu, Atunci Raiul ar fi pe pământ,
căci Împărăţia lui Dumnezeu este în interiorul nostru. Împărăţia lui
Dumnezeu este Duhul Sfânt, iar Duhul Sfânt şi în cer şi pe pământ
acelaşi este”. Raiul începe aici pe pământ prin dragostea de Dumnezeu şi
de aproapele. În aceasta se cuprinde toată bogăţia vieţii veşnice, căci
omul a fost zidit ca să îl mărească pe Dumnezeu, dându-I pururea slavă.
Iar Domnul se bucură să întoarcă această slavă chipului Său, omului,
care la rândul lui aduce şi mai multă laudă Ziditorului său. Astfel,
pătrundem în nesfârşita mişcare circulară a dragostei şi a slavosloviei.
Creşterea în Dumnezeu este adevărata împlinire a omului, care a fost
chemat la asemănarea cu El Însuşi. (transcriere și prelucrare: diac. Marian Pătrașcu)
Sursa: Doxologia, „Relațiile între oameni în lumina relației noastre personale cu Hristos” (introducerea)
amin
RăspundețiȘtergere