Sursa foto |
Familia Ortodoxa: „Am avut dintotdeauna crucea nu numai la piept, ci şi în suflet”
Marian Munteanu
Educaţie sexuală în şcoală, obligativitatea vaccinării copiilor, legalizarea căsătoriei dintre homosexuali şi adopţia copiilor de către aceştia, atacurile vehemente împotriva Bisericii în mass-media, şi multe alte legi anti-familie, anti-normalitate, anti-creştine şi anti-româneşti, au devenit spaima de zi cu zi a milioane de români. Ce putem face? Desigur, să conştientizăm şi să luptăm continuu pentru a ne apăra valorile şi credinţa, dar, după cum spune şi psalmistul, „atunci când se ridică sus oamenii de nimic, nelegiuiţii mişună pretutindeni” Psalm 11:8. Aşadar, acum că vine momentul unui nou plebiscit în România, ar trebui să fim poate mai atenţi să-i alegem pe cei care ne reprezintă ca popor român şi creştin. Am ales în acest sens să facem un interviu cu un om pe care l-am cunoscut acum douăzeci şi cinci de ani în Piaţa Universităţii, un om care reprezenta atunci năzuinţele tinerilor din noua generaţie tocmai pentru că se identifica ca şi experienţă de viaţă cu zbaterea românului, a creştinului de a supravieţui în faţa ofensivei atee şi comuniste. Nu spunem că acesta este omul, ci doar că aşa credem că ar trebui să fie, omeneşte vorbind, un român care să ne reprezinte – indiferent cine va fi acela…
- Eşti perceput ca un om apropiat de Biserică…
– (Zâmbește) …Speram să fiu perceput ca un om care face parte din Biserică. Eu cred că noi trebuie să ne afirmăm prezența în Biserică.
- Cum l-ai descoperit pe Dumnezeu?
– Ca multe alte milioane de români, şi eu m-am născut într-o familie
creştină, ortodoxă. Nu pot să spun că am fost un practicant, dar asta nu
din cauza opreliștilor din comunism, ci din cauza nevredniciei mele –
eram un „practicant slab”. Bunica mă ducea des la biserică… Pe măsură,
însă, ce am crescut, nu am mai avut o participare cum ar fi trebuit, dar
nu am renunțat să merg la biserică.
Eu provin dintr-o familie de preoţi cu tradiție de sute de ani, din
tată în fiu. Stră-stră-străbunicul a fost preot în Hotin,
stră-străbunicul la fel, străbunicul a fost trimis în Chilia, în sudul
Basarabiei, unde a fost protopop. Iar bunicul mamei a fost preot în zona
Neamţului.
Acest mod de viaţă era normal pentru mine. Sigur, în comunism nu
puteai să-ți manifești credinţa prea vizibil, așa cum este posibil
astăzi, pentru că nu-ţi îngăduia sistemul. Dar am avut dintotdeauna
crucea nu numai la piept, ci şi în suflet.
- Te spovedeai regulat înainte de 1990?
– Nu suficient. Totuși, în anii adolescenței am avut momente în care
am vrut să urmez Teologia dar, din anumite motive care ţin de viaţa
particulară, am renunțat. Am traversat o perioadă de câţiva ani în care
m-am spovedit când și când dar, apoi, timp de douăzeci de ani, m-am
spovedit la Părintele Gheorghe Botnariu, duhovnicul meu iubit, care s-a
mutat la cele veşnice.
L-am cunoscut la Cernica. După niște ani mi-a povestit că i s-a
arătat în vis Maica Domnului spunându-i că trebuie să se ducă la
Marginea (în județul Suceava, n.n.) şi să facă acolo o
mănăstire. Şi s-a dus. Și l-am ajutat şi eu un pic, atât cât am putut,
de-a lungul anilor. Mă duceam regulat la el, nu numai pentru treburi
sufleteşti, ci şi să-l ajut. A fost un om extraordinar – pentru cei care
au văzut filmul „Ostrov”, semăna în chip izbitor cu Părintele Anatolie:
un pic agresiv, certăreţ, dar foarte bun în interiorul lui și
jertfelnic, cu o viaţă dedicată total credinţei şi oamenilor, aspru (din
acest motiv nici nu prea avea un sprijin din partea călugărilor,
fiindcă fugeau din mănăstire, nu rezistau să stea cu el)…
Vă fac o mărturisire: ar fi vrut să rămân în locul lui. Ani de zile a
tot insistat… şi i-am zis: „Părinte, îmi ştii toate păcatele…” „Păi”,
zice, „nu ţi le-am şters?” Zic: „Da, dar ştii că am slăbiciuni”. „Nu, că
rămâi aici, să rămâi în locul meu”. Zic: „Dar ce o să zică Înaltul?”
„Lasă, nu-ţi fie teamă…”. Am avut o perioadă mai grea, când mă bătea
gândul să mă îndrept către monahism – şi el a simţit, că-l mai avusesem
şi în tinereţea timpurie… Când eram tânăr, la 17-18 ani, am oscilat
între trei cariere. Ca orice tânăr, îţi pui problema: „Măi, ce o să se
întâmple, ce o să faci în viaţă?”. Şi pentru mine nu puteau fi decât
trei variante, aşa mi le profilam eu la ora aia: fie să intru cumva în
Biserică, în calitate de călugăr sau de preot, fie o carieră militară,
fie una didactică, să devin profesor”. Şi n-am ajuns nimic din toate
astea! Am predat zece ani la Universitate, e adevărat, dar nu am avut un
post stabil, am fost doar profesor asociat…
„Nişte Părinţi extraordinari…”
- Din câte ştiu, ai avut şansa să întâlneşti câţiva din marii noştri duhovnici…
– Da, din fericire pentru mine. De pildă, l-am cunoscut pe Părintele
Ilarion Argatu, cu care nu am vorbit mult, dar avea o privire pe care
n-am mai întâlnit-o decât la bunica. Îţi intra înlăuntrul tău… Una din
bunicile mele avea această calitate, o ţin minte de când eram copil: nu
puteai să o minţi, îţi dădeai seama că ştie că o minţi. Ei bine, aşa era
Părintele Argatu! Dacă se uita la tine, sesizai că-ţi poate citi gândul
– dar nu într-un mod intruziv, era pur şi simplu puterea lui
sufletească foarte mare. Uneori mă întâlneam cu dânsul, treceam, se uita
un pic, aveam sentimentul că am comunicat nişte lucruri – şi chiar
comunicam, chiar dacă nu erau decât două vorbe – şi plecai de la el, cum
să spun… îţi dădea putere, ca şi cum el ştia de ce ai venit. Te
îmbărbăta, te mângâia cu două-trei vorbe, nu erau mai multe. De altfel,
cel mai mare dar pe care mi l-a făcut a fost Părintele Gheorghe
Botnariu, care i-a fost ucenic.
Cu Părintele Gheorghe, ne-am plăcut instantaneu. Părintele Gheorghe
avea o rană la picior pe care nu şi-o îngrijea şi odată, într-un moment
mai greu, a vrut să citească moliftele Sfântului Vasile cel Mare. Era
într-o noapte, la miezul nopţii, şi m-a pus pe mine să-l ajut. Eram
numai noi doi, eu pe post de cântăreţ, să zic aşa, deşi nu ştiu să cânt,
îngăimam şi eu acolo. Dar el zice: „Lasă, dă acolo răspunsurile” – mai
mult ca să-l ţin, că nu putea să stea în picioare. A fost cea mai
puternică experienţă, să-i spunem rituală, pe care am avut-o în viaţa
mea. Îl certa pe satana şi îmi spunea: „Vezi, să nu citeşti tu, lasă-mă
pe mine”. Mărturisesc că mi-a fost teamă atunci – a fost o imagine
incredibilă, o experienţă incredibilă.
Oamenii aceştia pe care i-am cunoscut aveau în mod evident ceva în
comun, dar fiecare era o individualitate puternică, erau unici… Stau şi
mă întreb: oare cum de s-a întâmplat aşa, cum de-am avut această şansă
în viaţă? Toţi au fost foarte buni şi îngăduitori cu mine, eu nefiind
deloc un enoriaş tipic sau normal…
Părintele Stăniloae – nu vorbim neapărat de erudiţie, prin care era
copleşitor – avea capacitatea incredibilă, pe care foarte puţini mari
intelectuali o pot avea, de a depăna învăţături sau explicaţii cu aerul
unei simple convorbiri obişnuite. Cu el făceam eforturi, cum numai la
Petre Ţuţea am mai făcut în viaţa mea, să-i urmăresc şirul gândirii,
care era foarte sofisticat, foarte profund. Avea o frază perfectă care
ducea o judecată, o evaluare sau o clarificare, cu naturaleţea unui om
care povesteşte o întâmplare de zi cu zi şi cu un aer serafic, cu mare
blândeţe. Am încercat să învăţ mult de la Părintele Stăniloae.
Părintele Cleopa avea ceva din tipul pedagogului cu totul special, o
pedagogie tradiţională, ţărănească, directă, cu un dar al povestirii, cu
o retorică copleşitoare. Ţin minte că l-am întrebat odată – era pe la
începutul anilor ’90, nu mai ştiu exact în ce moment – ce să facem, ce-i
de făcut în ţara noastră. Bineînţeles, eu trăgeam către militantismul
meu. Îi spuneam că vrem să ne implicăm – începusem nişte activităţi în
perioada de după „Piaţa Universităţii” –, că trebuie să ne luptăm ca să
ajutăm ţara şi oamenii. Şi mi-a spus: „Da, e bine că vă străduiţi, dar
vezi că va urma o perioadă grea şi lungă”. „Cât de lungă, Părinte?”
Zice: „Nu până când o să ajungi ca mine, dar oricum cel puţin vreo
douăzeci-douăzeci şi cinci de ani va fi foarte rău, şi nu o să se
schimbe nimic. Nu se vor schimba, aceiaşi oameni o să fie. Trebuie
fiecare să facă cât poate, să facă fapte bune, să se ajute unii pe
alţii, să-şi păstreze credinţa, că vin vremuri foarte grele şi cu multă
stricăciune”. Şi în momentul când îmi spunea asta m-am tulburat, pentru
că am simţit că aşa va fi, nu ştiu cum să explic chestiunea asta, am
simţit că aşa va fi pentru că o spunea el. Şi acum, privind
retrospectiv, îmi dau seama că evaluarea lui – ca să nu o numesc
profeţie, că nu sunt eu în măsură să pun o asemenea etichetă – a fost
corectă. A ştiut, a înţeles, a simţit, a văzut. Dânsul avea o profundă
înţelegere a lucrurilor, o profundă înţelegere a realităţilor.
La Părintele Arsenie Papacioc am fost prin anul 2000, la Techirghiol,
şi m-a certat. În mod sigur, cu temei. După ce i-am povestit eu ce
încercam să fac, m-a mustrat: „Nu, nu…” – îmi transmitea același tip de
mesaj ca și Părintele Cleopa –, zice: „…nu se poate face acum. Nu, nu,
nu, nici măcar să nu te gândeşti”. Dar eu nu l-am ascultat și tot am
încercat. Și, evident, nu s-a putut. Categoric, a avut dreptate. A fost
un Părinte războinic, luptător, eu aşa l-am perceput. Şi i-am fost
recunoscător că m-a mustrat un pic, pentru că am simţit că a avut
dreptate.
Au fost nişte Părinţi extraordinari şi probabil că va veni rândul şi
altora să fie asemenea lor. Eu cred că există acest potenţial în neamul
nostru. A fost o generaţie extraordinară…
Mi-l amintesc bine şi pe Părintele Sofian Boghiu. Am fost la el de
mai multe ori cât a trăit. Era luminos, aveai sentimentul că pluteşte,
avea un chip îngeresc, aproape la modul propriu, era ca în basme… Îmi
amintesc că îmi spunea să mă rog mai mult. Eu îi spuneam: „Părinte, eu
mă rog şi seara şi dimineaţa” – asta de la bunica mi-a rămas, din
copilărie, că rugăciunea este esenţială. „Nu, nu, mai mult”. Zic: „Cum
«mai mult»?”. „Tot timpul, dacă poţi. Roagă-te în gând. Uite, când mergi
cu maşina, când te duci pe stradă. Nu te gândi la altele, degeaba te
gândeşti la altele, că nu o să te ajute. Dar dacă o să te rogi, o să
vezi că tot ceea ce te frământă o să-ţi apară mai limpede”… Da, era omul
rugăciunii neîncetate.
Înainte de Revoluţie m-am dus la Părintele Teofil, la Sâmbăta, şi
i-am spus mai multe lucruri. Am fost la el şi pentru că ştiam că nu vede
– şi, când m-a întrebat cum mă cheamă, i-am spus „Teofan” (ceea ce e
adevărat, că mă cheamă şi Teofan). Şi i-am spus lucruri care în vremea
aceea nu puteau fi spuse oricui. Şi, deşi la început a fost mai reţinut,
pentru că subiectele erau periculoase, mi-a dat sfaturi bune. Acea
discuţie cu el a fost ca un fel de examen faţă de mine însumi, am vrut
să văd dacă există înţelegere, dacă acea comunicare este primită cu
înţelegere. Şi aşa a fost – mi-a dat mult curaj, foarte mult curaj.
„Ţuţea era copleşitor, era un geniu”
- Pe Petre Ţuţea când l-ai cunoscut?
– Imediat după ce am intrat la facultate, în 1987. I-am avut
profesori în anul întâi la Literatură Universală pe Ioan Alexandru şi la
Lingvistică pe Ion Coja. Amândoi vorbeau de Petre Ţuţea – sigur,
auzisem înainte de Petre Țuțea – dar la un moment dat, a venit
Profesorul Coja şi mi-a zis: „Măi Mariane, nu vrei să-l cunoşti pe Petre
Ţuţea?” „Cum să nu vreau să-l cunosc?”. Şi mi-a zis că este într-o
stare destul de dificilă cu sănătatea şi va fi nevoie să fie ajutat, să
fie scos la plimbare, să stea cineva de vorbă cu el. M-a dus imediat la
el, şi am avut marea șansă să-i slujesc ceva vreme – îl îmbrăcam, îl
scoteam în Cişmigiu, ne plimbam două-trei ore, îl duceam pe Calea
Victoriei la frizerie. I-am luat cu mine şi pe alţi colegi, unii dintre
ei au venit apoi destul de des…
A fost pentru mine ca o a doua facultate. Am avut beneficii
enorme, să-l ai profesor „particular” pe Petre Ţuţea, Dumnezeule! Vorbea
în continuu, dezvolta diverse subiecte – şi, dacă îl întrebai, îţi
explica. A fost o adevărată şcoală. Era copleşitor, era un geniu! De
multe ori ţin minte că mă duceam acasă după ce vorbeam şi făceam un fel
de rezumat, apoi reflectam la ce mi-a spus ca să-mi clarific nişte
lucruri – pentru că el naviga în zone extraordinar de complexe, din mai
multe câmpuri de cunoaştere, şi eu, evident, nu aveam pregătirea
necesară să fac faţă acestor excursuri. Și-n ziua de azi regret că mi-am
distrus însemnările cu el după ce m-a anchetat la securitate prima
dată. Le-am distrus pentru că mi-a fost frică să nu le găsească şi să nu
fie acolo ceva ce ar fi putut să-i cauzeze neplăceri Profesorului.
Să stăm cât mai mult în preajma bătrânilor
În fiecare zi Îi mulţumesc lui Dumnezeu pentru ajutor și, mai ales,
pentru faptul că i-am întâlnit pe aceşti oameni. Este adevărat că din
copilărie mi-a plăcut foarte mult să stau în preajma bătrânilor. Am avut
această bucurie, pe care o privesc ca pe o binecuvântare: să stau şi
să-i ascult. Mă uit la tinerii de astăzi și parcă nu mai sunt atât de
dornici…
- Te altoieşti pe duhul bătrânului, înţeleptului, sfântului…
– Sigur că da, atunci când pleci la un drum în viaţă, ai nişte
opţiuni. E adevărat, eu am avut avantajul că opţiunile mele fundamentale
– şi culturale, şi spirituale – erau formate din copilărie. Chiar am o
declaraţie dată în timpul anchetei, în care scriam că nu era nevoie să
aflu de la Petre Ţuţea că Basarabia e pământ românesc, că Eminescu e
reperul culturii noastre, că satul este temeiul civilizației noastre –
aceste lucruri le ştiam dinainte. Ei spuneau: „Țuțea vă îndoctrinează!”
„Nu, eu ştiam deja aceste lucruri. Sunt opţiunile mele şi ăsta-i
adevărul. Eu am venit cu ele”. În primul rând că sunt basarabean, deci
chestia cu Basarabia nu trebuia să o învăţ de la şcoală, nu trebuia să
mă înveţe cineva cum e cu România Mare. Iar opţiunile religioase şi
culturale mi-au fost sădite din copilăria mică, am crescut cu ele.
Preafericitul Teoctist avea o profunzime rar întâlnită. Ţin minte că
uneori, când avea răgaz, mă chema seara, la sfârşitul zilei, şi îmi
povestea tot felul de lucruri. Patriarhul era un om care avea o enormă
experiență, un om care a trecut prin toate treptele ierarhice: de la
vârsta de 12 ani, cât avea când a intrat în mănăstire când a început
ucenicia, până la cea mai înaltă poziţie posibilă, că nu există una mai
mare în ierarhia omenească. Aşa spunea şi Petre Ţuţea, că în scara
ierarhică a profesiunilor omeneşti, pe primul loc este sacerdotul, este
administratorul Tainelor – o persoană asupra căruia s-a pogorât harul
dumnezeiesc, dar şi o responsabilitate uriaşă. Or ceea ce cred eu, ce am
încercat să văd la vrednicul de pomenire Patriarh Teoctist a fost
capacitatea lui de conducător-slujitor; eu chiar aşa l-am şi definit: un
model al conducătorului-slujitor.
„Piaţa Universităţii”, o şcoală a credinţei
- Spune-mi cum vezi astăzi ce s-a întâmplat cu „Piaţa Universităţii”…
– „Piaţa Universităţii” a fost o lucrare a noastră, a generaţiei mele
– şi am avut şansa unei generaţii implicate şi cu mult simţ al
răspunderii. A fost un fenomen de demnitate naţională. Deviza Ligii
Studenţilor erau cuvintele lui Avram Iancu “Noi nu ne-am luptat pentru
jucării!”, Eminescu figura ca reper cultural fundamental şi, deasupra
tuturor, era icoana Maicii Domnului. Acestea sunt şi reperele noastre.
Maica Domnului care ne apără şi ne protejează pe toţi, Eminescu, care
reprezintă substanţa gândirii şi simţirii româneşti şi Avram Iancu, care
este cea mai reprezentativă personalitate a implicării tineretului
român. Mulți uită că Avram Iancu în 1848 avea 24 de ani – o vârstă
studențească, ca să zic așa!
- Pentru mulţi „Piaţa Universităţii” a fost şi o şcoală a
credinţei, pentru că mulţi au mers apoi către credinţă. Veneau des Ioan
Alexandru, Părintele Galeriu…
– Unii spun că îi puneam eu pe oameni să stea în genunchi. Să vă arăt
o înregistrare în care vine odată Ioan Alexandru şi le spune oamenilor:
„Hristos a înviat!”, şi toată Piaţa răspunde: „Adevărat a înviat!”. Şi
omul începe să vorbească, dar Piaţa intră peste el, oamenii încep să
cânte „Hristos a înviat din morţi!” – se vede clar că îi retează
cuvintele. Noi eram lângă el şi nu ştiam ce să facem. Toţi oamenii s-au
aşezat în genunchi, singuri. Să vezi cincizeci de mii de oameni aşa… Nu
i-am îndemnat noi, era din inima lor.
„Ne paşte riscul destrămării ca neam”
- Ce părere ai despre situaţia actuală din România?
– Trecem printr-un moment de cumpănă: dacă se continuă sistemul din
aceşti ultimi douăzeci şi cinci de ani şi nu încercăm măcar anumite
lucruri să le salvăm, ne paşte riscul destrămării ca neam.
- Unde crezi că ar trebui să se producă o schimbare cu efect semnificativ în viaţa poporului român?
– În primul rând, să intervenim în educaţie. Acest lucru trebuie
făcut imediat! Un popor fără educaţie e un popor fără viitor. Şi-aşa
s-au stricat atât de multe în învăţământ încât situaţia este dramatică.
Apoi, să oprim vânzarea pământurilor către străini, să încercăm să
recuperăm tot ce s-a privatizat fraudulos, să luăm măsuri foarte rapide
pentru protejarea capitalului şi al muncii româneşti. Să luăm măsuri
pentru protejarea categoriilor celor mai expuse.
„Libertatea este un dar al lui Dumnezeu lăsat omului”
Este deopotrivă de important să luptăm pentru protejarea şi întărirea
instituţiei familiei. Fără o familie puternică, statul se destramă. Din
păcate, am ajuns astăzi în situaţia să milităm pentru păstrarea
firescului, pentru păstrarea normalităţii. Este foarte grav că s-a ajuns
într-o fază în care să fie nevoie de o mobilizare puternică pentru a
statua – ce? Că familia este formată dintr-un bărbat şi o femeie.
Dumnezeule, dacă şi pentru asta trebuie bătălie, ce va urma, ce se va
mai pune la cale?…
Trebuie să ne opunem oricărei forme de pervertire a sufletului
copilului, pentru că asta se urmărește. Ei vor să creeze neoameni.
Naziştii încercau să facă „omul pur”, „supraomul”; comuniştii să facă
„omul nou”; aşa şi ăştia de-acum vor să ne facă neoameni, să fim ca
animalele, ca sălbaticii. De ce? Dintr-un motiv foarte simplu: o
populaţie îndobitocită, animalizată este o populaţie de sclavi. Ei vor,
de fapt, să ne controleze cu totul – şi viaţa, şi sufletul, şi munca, şi
proprietăţile –, să ne facă sclavi.
Aşa că noi trebuie să lucrăm în aşa fel încât să ne apărăm aceste
valori, pe plan civic, pe plan eclezial sau spiritual, dar şi pe plan
politic. Trebuie să lucrăm, fiecare, cu armele şi instrumentele fireşti
ale domeniului nostru de activitate, într-o împreună-lucrare.
„Actele noastre trebuie să aibă o inspiraţie şi o susţinere creştină”
- Cum vezi exprimarea credinţei în relaţie cu politicul?
– Credinţa se manifestă în sufletul şi intimitatea fiecărui om. Ea nu
trebuie amestecată cu politicul, dar efectele sale sunt pozitive în
orice domeniu de activitate. Orice am face, dacă avem credință, vom face
lucruri mai bune.
România este o ţară creştină. Acest lucru e o realitate, ca şi cum ai
spune că în România sunt munţi şi câmpii şi dealuri. Da, România este o
ţară creştină. Într-o ţară creştină pot trăi în bună-înţelegere
creştini şi necreştini. Creştinismul nu este o religie agresivă, ci
dimpotrivă, este o religie a toleranţei. Dar eu nu o să îmi schimb
profilul meu nici individual, nici comunitar, nici social, nici statal
pentru că o mână de inşi vor altceva. A, când o să vrea cincisprezece
milioane o să mă supun – dar o să rămân tot creştin…
Nu putem face nimic dacă nu ne unim. Nu putem decât împreună.
Lucrurile nu se pot rezolva decât printr-o împreună-lucrare şi cu
implicarea oamenilor cu adevărat de caracter.
Material realizat de
Gheorghe Fecioru
***
Marian Munteanu despre situația Bisericii Ortodoxe Romane
la "Jocuri de Putere", cu Rareș Bogdan (10 dec. 2015)
Vedeți și ROF: Despre "ADN-ul" neamului romanesc. Vrășmașul știe care este, dar oare noi îl știm?
Câteva note din înregistrarea video de mai sus:
# Biserica este poporul, nu neapărat un segment al ei format dintr-o zona administarativa, nici macar acel segment format din slujitorii directi, sa spunem preoti s.a.m.d. Poporul reprezinta trupul lui Hristos, masa tuturor credinciosilor: si cei care au trait inaintea noastra, si cei care traiesc si cei care vor trai.
# Nu observati ca in toate zonele de conducere, de administratie, ale acestei societati sunt necazuri foarte mari? Incepem cu aia politica... e o calamitate. A calculat cineva cat au furat si au distrus conducatorii nostri politici in ultima suta de ani? Cifrele pot fi foarte graitoare uneori. Uite, ma uitam pe niste materiale, din acestea, economice, si observam ca niste analisti economici foarte seriosi spuneau ca o treime din PIB-ul romanesc pleaca din tara si nici nu stim de el.[...] Deci, vedeti, probleme foarte grave care afecteaza viata concreta de zi cu zi a oamenilor. De ce avem aceste necazuri? In primul rand pentru ca avem niste administratori care, fie nu sunt competenti, fie sunt rau voitori, fie ambele la un loc. Cine sunt acesti administratori? Pana la urma sunt o parte a noastra, pentru ca ei sunt romani, ca si noi...
[...]Romanii astia, ai nostri, traiesc practic simultan, sau sunt incadrati simultan in doua entitati. O entitate de natura administrativ-politica: Statul - care iti ofera un buletin, ai o cetatenie, iti ofera marele avantaj de a plati impozite, iti ofera marele avantaj de a fi batjocorit in fiecare zi prin tot felul de prostii administrative, prin tot felul de nebunii, iti ofera marele avantaj sa fi silit sa fugi din tara in proportie de masa, sa-ti iei lumea in cap, ca nu mai poti. Deci, ai aceste "binefaceri" din partea Statului. Din pacate, cealalta entitate, de la care ai foarte multe sperante, nu e nici ea, saraca, prin anumiti reprezentanti ai ei lipsita de unele abateri, pe care le vedem, si pe undeva le resimtim chiar mai dureros. [...] Oamenii nu sunt necajiti, cred eu, neaparat din pricina banilor. Ei sunt necajiti, pentru ca entitata aceasta, a Bisericii, e creditata, si pe buna dreptate, cu puteri foarte mari. Ea administreaza niste resurse cu totul foarte speciale, ale noastre, ale tuturor: resursele noastre sufletesti! Pentru ca din zona aceasta, a sufletului, poate sa plece, si pleaca, acea putere izbavitoare care iti da putere sa depasesti toate necazurile si chiar sa gasesti solutii.
Noi avem stat de foarte putina vreme, iar stat romanesc nu mai avem de foarte multa vreme, in adevaratul sens al cuvantului. Nu putem spune ca statul comunist era un stat romanesc. Era un stat rezultat in urma ocupatiei straine, organizat de aia care ne-au ocupat, si a functionat dupa placul celor care ne-au ocupat - era normal, nu? Pana la urma eram o tara ocupata. Singura entitate care totusi a asigurat si o unitate, si o reprezentare a acestui popor, a fost tot timpul Biserica. Daca nu ar fi fost Biserica, probabil ca noi nici nu am mai fi fost pe aici, daca e sa facem o analiza corecta a dramelor si catastrofelor, pe care le-a parcurs poporul acesta in ultima, cel putin, mie de ani. Totusi, de doua mii de ani aceasta Biserica functioneaza in acest spatiu, si ne da tuturor accesul la o anumita identitate si la o anumita energie spirituala. Deci, aceasta realitate, oamenii - fara a o teoretiza sau a o descrie prin niste termeni de specialitate, fie ei antropologici sau teologici-, oamenii o resimt. Se indreapta cu multa speranta in zona aceea, si se simt foarte raniti cand ceea ce primesc nu este pe masura asteptarilor lor. Sigur, ca asteptarile pot fi exagerate, sau pot fi si niste indivizi care, de pe margine, atata si mai tare spiritele. [...]
# Am adus un citat, si Sfantul Ioan Gura de Aur spunea asa: "la inceput altarele erau din lemn si preotii de aur. Acum altarele sunt de aur si preotii de lemn". In secolul patru! Biserica, numai ce iesise din ilegalitate, din conspirativitate, din catacombe, si nu trecusera decat cateva sute de ani, si deja Sfantul Ioan Gura de Aur atragea atentia asupra unor erori pe care le faceau preotii. Dar, preotii sunt si ei oameni! Nu toti se ridica la nivelul Sfantului Ioan Gura de Aur, pe a carei Liturghie se bazeaza practic intreg cultul ortodox.
Chemarea lui Marian Munteanu către Patrioţii României |
Vedeti, modelul crestin - si ar fi bine sa ne referim la acest lucru, pentru ca dumneavoastra v-ati referit la Declaratia de Drepturi ale Omului, si la liberatile care sunt cuprinse in ea, si la toata aceasta bogatie de civilizatie, care, in lumea moderna, devine o norma imbratisata tot mai larg la nivelul intregii lumi; Toate aceste valori ale liberatii, ale respectului celui apropiat, al respectului credintei oamenilor s.a.m.d., toate aceste isi au izvorul in lumea crestina. Iisus Hristos este Cel care a scos lumea din barbarie. Vedeti, noi de multe ori privim aceste bunuri la care a ajuns umanitatea, de parca aceste ar fi venit din condeiul unor scriitori politici foarte iscusiti. Nici poveste! Inspiratia pentru toata aceasta evolutie pozitiva a societatii umane, pentru toata aceasta civilizatie, in care sunt condamnate barbariile, ororile, excesele - toate acestea isi au temeiul in crestinism. Fara aceasta ordine spirituala si acest nou sistem de valori care a fost inaugurat de crestinism, noi nu am fi avut aceste lucruri in ziua de astazi. Deci, cu atat mai mult trebuie sa fim atenti atunci cand ne referim la mecanismele prin care aceste valori sunt pastrate, sprijinite, mentinute. Si, sa nu confundam lucrurile! Sa nu confundam critica sau semnalarea unor lucruri gresite cu atacul impotriva valorilor! Si, cu atat mai mult, cu atacul impotriva esentei credintei! Pentru ca vedeti, pe langa oamenii care critica sau sunt nemultumiti pe buna dreptate de anumite lucruri, pe care noi le-am pomenit, sunt indivizi care dusmanesc si nu numai ca dusmanesc, dar isi doresc ca aceasta ordine spirituala crestina sa fie anulata. Acesti oameni fie ca sunt complet nechibzuiti, fie ca sunt compet nebuni, fie ca sunt niste indivizi care doresc raul celorlalti, nici nu-si dau seama, de fapt, pentru ce militeaza: o revenire la barbarie?!
Vedeti, a fost discutia asta, de nefinantare a cultelor, dar, sa stiti, ca in Europa aceasta doua exemple sunt asa, mai acatari. Unul e dat de Rusia sovietica, care, nu numai ca nu le-a finantat, dar a si distrus Biserica, incepand cu Lenin si cu Stalin, care au avut cea mai mare campanie de ucidere a preotilor si a calugarilor, de indobitocire a maselor rusesti si de atragere spre bolsevism. Si, imediat dupa inceperea razboiului cu Germania nazista, conducerea sovietica a sesizat un lucru: ca foarte multi oameni nu mai voiau sa lupte. De ce ar fi luptat ei pentru o patrie bolsevica. Stiti ca au fost milioane de rusi care s-au predat germanilor fara lupta. Si, la un moment dat, Stalin a facut o celebra vizita Partriarhului, si i-a cerut sa intervina pentru salvarea Rusiei. Si, atuncea, Biserica Rusa, trecand peste tot ceea ce se intamplase, s-a mobilizat si a cerut poporului sa salveze Maica Rusie de invadatorii germani - care nici aia nu erau dusi la Biserica, pentru ca si nationalist socialismul german, culmea, era tot o ideologie criminala, complet anticrestina in esenta. In rest, sa stiti ca in Europa doar Franta, este singurul exemplu de stat care e foarte reticent la colaborarea cu cultele religioase, pentru ca laicitatea este la mare pret. Dar, in rest, sa stiti ca nicaieri nu se intampla asa ceva in lumea civilizata. [...]
Intreaga civilizatie se confrunta cu o mare problema de identiate.[...] De unde sa plece unitatea europeana daca elementul care a creat constiinta europeana, crestinismul, este izgonit? Crestinismul este factorul creator de identitate. In absenta crestinismului, continentul asta este un teren viran populat numai cu barbari. [...]
Au venit niste tineri la mine, si imi spuneau: "stim ca sunteti atat de credincios... dar Biserica, care a facut atatea crime, inchizitia, a ars pe rug...". Zic: "mai, fratiorilor, voi despre care Biserica vorbiti?". "Pai, Biserica crestina!". "Stai, dom'le, sa ne intelegem. Eu, personal, cand vorbesc despre lucrurile astea, ma refer la Biserica noastra, romaneasca, nu dau socoteala, si nu e problema mea sa discut despre ce au facut alte entitati din alte locuri". Dar, Biserica noastara, asa, cu pacatele ei, sa stit ca nu numai ca nu a facut nici un fel de Inchizitie, nu numai ca nu a fost nimeni ars pe rug, ba poate, putem reprosa Bisericii noastre ca a fost mult prea toleranta, ca, pana la urma, in Ortodoxie, aicea, puteai sa faci ce vrei. Biserica nu prea intervenea. Te mai mustra, dar nu erau formele alea de interventie, pe care le-am intalnit in alte spatii. [...]
# - Ce au insemnat traditiile pentru dumneavoastra?
Vedeti, noi, ca oameni, totul in fiinta noastra are o anumita ordine si o anumita ritmicitate. Chiar si biologic, corpul uman, in starea lui de sanatate, inseamna ca componentele lui functioneaza pe baza anumitor ritmuri. Daca inima ne bate fie prea repede, fie prea incet, nu este bine, nu?! Daca fluxurile acestea, care ne mentin in starea de sanatate se dezechilibreaza, iarasi, nu este bine.
Deci, trebuie sa fie o randuiala, trebuie sa fie o ordine la nivel biologic. Si, tot la fel, la nivel, sa spunem, a ceea ce inseamna viata profesionala, sau o meserie - si aia e o succesiune de operatiuni. Invatarea e un proces de acumulare ordonat a unor informatii. Ratiunea, gandirea, si acestea se bazeaza tot pe o ordine si o randuiala. Tot la fel este si viata sufleteasca. Ea trebuie mentinuta intr-o anumita randuiala a ei. Trebuie respectate niste valori, trebuie tinute intr-o buna functionare resursele de care noi dispunem. Si, daca pentru un sportiv a-si mentine in stare de buna functionare capacitatile sale fizice, inseamna niste antrenamente regulate, un anumit mod de viata, daca pentru un cercetator sau pentru orice profesionist exercitiul muncii sale inseamna pastrarea anumitor reguli, tot la fel si pentru ce inseamna viata noasta sufleteasca, atat ca indivizi, cat si ca popoare, inseamna participarea la o serie de actiuni ordonate. Acestea sunt ritualurile. Nu exista in toata istoria umanitatii o civilizatie fara ritualuri, de la cel mai umil trib din Amazonia pana la cea mai sofisticata alcatuire umana, toate se bazeaza pe ritualuri. Chiar si zonele, care, sa spunem asa, nu sunt direct spirituale, sau religioase, cum ar fi marile sisteme de organizatii - si alea au ceremonii! Ceremoniile acelea cu care ei se prezinta, sunt niste forme, asa, de fapt copiate, dupa marile ritualuri. Cele sufletesti. Asa functionam noi, oamenii! De aceasta ma intristez, ca unii se lasa atrasi intr-o capcana, fie din cauza ignorantei lor, fie a mediocritatii altora, care vor sa-i indeparteze pe oameni de acest firesc al vietii. Nu putem trai fara ritualuri. Eu sunt adeptul absolut sincer al libertatii de optiune a oamenilor, sa isi urmeze calea credintei lor, dar sa-si urmeze cu sinceritate, nu sa incerce sa distruga credinta altora, in numele unei nauceli. Pentru ca, marele dusman al fiintei umane se manifesta prin doua moduri: fie prin nemiscare, prin incremenire, -ca moartea asta inseamna: rigiditate-, fie prin dezordine, prin haos. Ca, dezordinea asta de la nivel biologic pana la nivel sufletesc inseamna destructurare si disparitia noastra ca fiinte ordonate. Noi nu ne putem lipsi de nici unul dintre elementele acestei ordini, si interioare si colective. Deci, avem nevoie de o viata ritualica, pana la urma de un mod de viata religioasa - cei pentru care opteaza pentru el. Eu ii respect pe cei care nu opteaza pentru el, dar si ei ar trebui, pentru ca tot ati pomenit de declaratia Drepturilor Omului, sa ii respecte pe ceilati, si sa ne respectam unii pe altii si sa incercam sa nu mai gasim mereu modalitati de dezbinare.
Vedeti, pentru ca vorbeam de pacatele sau de atitudinea unor conducatori religiosi care ne-au dezamagit pe multi dintre noi... Din acest punct de vedere sa stiti ca eu salut ciritcile astea. Chiar si cele vehemente, indreptate impotirva unor ierarhi sau preoti. E foarte bine - si sa va spune de ce e foarte bine! Pentru ca nu sunt decat doua variante. Sa spunem ca acesti ierarhi, si preoti, sunt pe nedrept invinuiti. Din punctul de vedere al credintei noastre, asta este un lucru maret, pentru ca, cei care sunt pe nedrept invinuiti, vor avea acces la cea de-a noua fericire pe care a proclamat-o Mantuitorul in predica de pe munte, ca: "fericiti veti fi, cand veti fi prigoniti in numele Meu". Deci, este un lucru maret. Sa se smereasca, sa accepte aceasta prigoana, facandu-si bine datoria. Pe de alta parte, se poate ca unele din critici sa fie corecte, si chiar sa se faca vinovati de anumite abateri de la propria lor norma. Si, atunci este foarte bine, ca sa se smereasca, si sa renunte la acest comportament, si sa se apropie de oameni, pentru ca oamenii au nevoie de ei, chiar mai mult decat de conducatorii politici.
Responsabilitatea unui pastor de suflete este uriasa. Pentru ca iti poti pierde - Doamne, fereste!- si banii, averea, sanatatea,... dar daca iti pierzi sufletul, ce mai poti sa mai faci? Deci, eu ma rog, si sper, si am mare nadejde in capacitatea acestor pastori sa isi revina, si sa faca gesturi, si nu numai gesturi de imagine - ca vedem multe gesturi de imagine in multe parti ale lumii, unde nu o duc foarte bine, si se confrunta cu probleme mari; au acolo sute si mii de catedrale, si nimeni nu face atata scandal. La noi, pentru una singura e un tambalau national. Dar, ia vedeti ca turistii se duc, si viziteaza niste catedrale fata de care a noastra este un bungalow si e facuta cu nsite gesturi uriase. Nu acolo, insa, e puterea, nu acolo e problema. Problema este in capacitatea noastra, a tuturora, sa revenim la sentimentele acestea fundamentale de apropiere, de umanitate, de credinta. Acesta este exemplu pe care l-a dat Fondatorul Bisericii, si pastorii nostri o sa-l faca.
Ati vorbit de traditii, si, sa stiti, acuma, la noi, prin traditii, preotul era prin excelenta personajul negativ, el era tot timpul criticat. Dar, stit de ce? Tocmai din cauza puterilor prea mari pe care le avea. Si comunitatea avea intelepciunea sa-l tina sub control, sa n-o ia razna, ca puterea te poate sminti, inclusiv puterea spirituala, nu numai cea materiala. Poate trezi in tine o aroganta, poate trezi in tine simtamantul acesta, ca esti deasupra tuturor, cand tu trebuie sa fi dedesubtul tuturor. D-asta spunea Sfantul Apostul Pavel: "cand sunt slab, atunci sunt tare", ca este marea putere a smereniei. Asa spunea Mantuitorul: uitati-va la Mine ca "Eu sunt bland si smerit cu inima". Acesta este modelul! Si, cand unii pastori greseau, comunitatea ii tragea de straie. Si, foarte bine, ca asta ii ajuta. Ii ajuta si pe ei, pentru ca si ei sunt oameni, si ei pot gresi. Dar, aceasta intrajutorare trebuie sa fie cu gand bun! Nu cu gand distructiv! Nu cu gandul de a face rau comunitatii crestine, ci cu gandul de a o ajuta! D-asta mie mi se pare un lucru bun, ca pana la urma in tot raul este si un bine, are un sambure de adevar, inclusiv in acest conflict, pe care l-am vazut in ultimul timp. Putera unei constructii se verifica la o zdruncinatura. Cad lucrurile.. se mai vad fisurile. Dupa aia le mai reparam, le mai aranjam si mergem mai departe. Dar, trebuie sa se intample acum si noi, ca popor, putem renaste.
Cred ca de data asta au devenit vizibile toate relele. Ce mai asteapta lumea sa vada? S-a vazut totul. De la marile fraude si marile hortii, la minciuni, la ipocrizii, la indivizi semidocti ajunsi in pozitii inalte, la scriitori fara opera care s-au impaunat cu titluri, la doctori care nu au decat patru clase, la slujitori ai altarului care umblau cu masini de lux, in loc sa fie smeriti si umili, la o multime de alte lucruri. Deci, acest cutremur macar are o parte pozitiva. [...]
Sunt tot felul de anticrestini care profita de nemultumirilie oamenilor si isi baga si ei coada pe acolo, sa dea ei lectii, si spun ca "religia e o prostie", ca "n-avem nevoie de asa ceva", ca "suntem spre progres" - aud tot felul de nauci, saracii, care, nu cred ca au prea multa intelegere a lucrurilor, pentru ca, daca ar avea-o, ar sti ca tot ce inseamna gandire a umanitatii intregi, tot ce inseamna performanta, cu cu exceptii aproape nesemnificative, duce la oameni care credeau in Dumnezeu si care imbratisau credinta lor si ritualurile. Deci, nu despre asta vorbim. Trebuie insa sa incercam sa ne regasim puterea de a lucra impreuna. Si, de asta insist pe semnalul pe care il asteptam cu totii din partea conducerii Bisericii... Si, pe planul activitatii fiecaruia dintre noi, trebuie sa intelegem ca dom'le nu se mai poate ca tot mereu altii sa ne faca treaba.
Unii dintre jurnalisti, mai rautaciosi, vor ei sa intepe Biserica. Arata ca in nu stiu ce parohie a fost pus un preot cu care oamenii nu erau de acord, si se adunau oamenii si-l goneau p-ala, sau, facea preotul ceva, desi avea protectie de la episcopie, si veneau oamenii si-l dadeau afara. Ce arata asta? Ca la acest nivel comunitatile acestea, crestine, acesti enoriasi pot fi foarte activi. Cand ceva nu le convine isi fac dreptate. [...] Tara asta are biserici pentru ca oamenii au dorit sa le construiasca. Oamenii au dat de multe ori din banii lor, sau au lasat mostenire o multime de bunuri tocmai pentru ca sa intareasca aceasta institutie a Bisericii, in care ei cred. Trebuie sa respectam lucrul acesta. Ii aud pe unii ca zic: "de ce au aia atatea constructii?". Dar trebuie sa-ti dau tie socoteala ce fac cu banii mei? Sunt atatea milioane de oameni cinstiti care pot dona la Biserica. "Uite, vreau sa dau un hectar de pamant". Care e problema voastra? Cui ati vrea sa-l dau? Nu stiu carui grupusor care militeaza pentru desfintarea religiei? Ei, uite ca nu!
Fara o intarire si o revenire la valorile crestine autentice continentul asta este int-o mare primejdie, nu numai noi! Noi, ca noi, dar sunt tari in care valorile astea fundamentale sunt in mare pericol. Si, in primul rand capacitatea aceasta de articulare este in mare pericol.
Poporul roman este un popor crestin. Sa se inteleaga acest lucru! Romania este o tara crestina, fie ca le place unora, fie ca nu le place. Si, sa mai stie acesti oameni ca daca Doamne fereste! va fi un cataclism prin care se va prabusi crestinismul de la nord de Mediterana, Romania va fi ultimul loc unde se va prabusi crestinismul. Aici va rezista. Am dat probe in istoria noastra, ca au renuntat romanii aproape la orice numai ca sa-si pastreze credinta. La toate au renuntat. Pe doua lucruri s-au concentrat romanii nostrii - cu toate metehnele lor- : sa-si tina pamantul si sa-si tina credinta lor in Hristos. Si, asta o sa o faca in continuare. Pentru ca, daca nu o s-o facem, nu vom mai fi. Este simplu! Aicea nu este o chestiune de optiune. Aceasta este natura existentei noastre, este firescul existentei noastre. Sigur, nu trebuie nici sa ne culcam pe o ureche si sa spunem: le facem pe astea si pe urma nu mai facem nimic. Nu!
Multa vreme s-a spus ca poporul roman s-a nascut crestin. Nu! Poporul roman e mult mai vechi, dar el e botezat crestin de buna voie. Poporul roman n-a trecut la crestinism nici cu forta, nici ca a dat cineva vre-un ordin. Nu! Poporul roman n-ar fi suportat lucrul asta. Poporul roman s-a apropiat de Hristos cu dragoste si cu inima deschisa. Pentru ca I-a inteles mesajul si a incercat sa-l urmeze, atat cat a putut.[...] Acesti romani si-au construit aceasta identitate si cu sacrificii, si cu eforturi, si cu durere, dar si cu anumita bucurie in suflet. Si, astea sunt valorile noastre! Trebuie sa invatam sa ne gospodarim firescul vietii acesteia, trecatoare, tinand cont de aceste valori, dar fara sa neglijam si lucrurile care tin de buna randuiala a vietii noastre. Pentru ca taranii aia, de demult, stiau foarte bine sa-si gospodareasca viata. Universul lor era organizat, existau elemente si de frumusete, si de constructie, si de civilizatie, si de randuiala, si de intr-ajutorare, si de omenie. Era o civilizatie intreaga inchegata.
- Ce s-a intamplat? Unde s-a pierdut aceasta civilizatie?
Nu am reusit sa trecem la o forma noua de viata, pentru ca, vedeti, noi nu mai suntem in sistemul respectiv in care oamenii erau organizati in comunitati relativ independente, in care toate resursele ti le procurai din mediul imediat inconjurator, sau printr-o relatie relativ simpla a unor comunitati invecinate, o situatie in care puteai sa te aperi prin resurse proprii daca veneau unii si altii pe acolo. Ei, acuma noi avem in fata alte provocari, alte primejdii si alte trebuinte. Si trebuie sa ne organizam la un cu totul alt nivel. D-asta s-au straduit fondatorii statului roman modern, incepand, nu stiu, cu Horea, Avram Iancu, generatia pasoptista, Eminescu - in coace, toti au trudit pentru asta, si toti spun acelasi lucru: sa avem grija sa ne pastram elementele constitutive ale civilizatiei noastre, dar sa stim sa ne adaptam la institutiile modernitatii. In aceasta imbinare, intre respectarea valorilor definitorii, ale noastre, romanesti si crestine, si raportarea corecta la trebuintele unei societati moderne, sta cheia revenirii societatii noastre. Unii au incercat fie doar intr-o parte, fie doar in alta. Nu se poate! Amandoua trebuie sa mearga impreuna. Trebuie sa intelegem acest lucru. Si, sa nu ne mai certam pe fleacuri. Ne certam toata ziua si, pana la urma aducem in discutie elemente nesemnificative.
La cate resurse avem putem construi cate o catedrala d-asta la fiecare judet, daca nu s-ar fura! Avem resurse enorme, dar noi nu le folosim, nu le gospodarim! De ce nu le gospodarim? Pentru ca in loc sa ne organizam si sa ne unim, si sa luptam impreuna, cum se aduna niste oameni, vin niste draci si spun: bai, de ce ai facut aia, de ce ai facut ailalta? Mai, oameni buni, va spun, tu nu vezi ca ala ti-a furat din buzunar 5000 de lei si tu te iei de nasturele ala? Cam asta e raportul! Sa ne ocupam de lucrurile majore, imediate, puternice, gospodarirea resurselor noastre, ale teritoriului national, resursele subsolului, bogatiile pe care le pierdem in fiecare zi. Nu extragem profituri de pe urma lucrurilor care functioneaza aici. Iar banii respectivi ii prapadesc unii si altii pe tampenii. Nu avem nici macar scuza ca n-am sti despre ce e vorba. Au trecut niste ani, am avut nistze experiente. Cat vreti sa mai patimim, sa intelegem ca daca nu ne unim odata nu vor rezolva nimic? Si, unitatea nu este posibila decat in situatia in care consimtim impreuna, semnificativ de multi, sa nu ne mai adunam pentru elemente marginale, nesemnificative. [...] Trebuie sa reinvatam, sa redeprindem aceasta capacitate de lucrare impreuna. Aceasta inseamna organizare. Si, nu poti lucra impreuna decat atunci cand consimti sa te asociezi pentru niste lucruri foarte precise, si sa te concentrezi pe alea. Sa admiti ca interlocutorul tau, colegul tau, vecinul tau, colaboratorul tau poate sa aibe nu stiu cate alte pareri despre nu stiu cate alte lucruri. Eu, daca ma duc la o adunare sa vad meciul de fotbal, ma duc sa vad meciul de fotbal, nu sa vad ce parere are vecinul meu despre teoria lui Schopenhauer, ca nu d-aia m-am dus acolo. Daca ma duc la Universitate pentru un curs, ma duc sa ma concentrez pe cursul respectiv. Daca medicul sta cu bisturiul deasupra ta, o sa te mai intereseze, frate romane, care e treaba lu' ala cu nu stiu ce parohie, sau daca a dat bani la nu stiu ce catedrala? Te intereseaza ca te taie cum trebuie! Te intereseaza profesia lui, si performanta lui, si realizarea lui in zona aia! [...] Noi acuma ne certam unii cu altii pe saracie. Este cumplit!
Si, revin, si inca o data subliniez: e adevarat ca sunt greseli foarte mari in Biserica, e adevarat ca sunt lucruri care trebuie rapid corectate, dar este si mai adevarat ca noi toti suntem o parte a Bisericii si ca nu vom putea rezolva aceste lucruri decat fiind impreuna!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu