joi, 17 noiembrie 2016

Starețul Efrem Vatopedinul despre Părintele Sofronie Saharov: "Era un om care îți dădea șansa să întâlnești harul lui Dumnezeu, căci era întotdeauna un martor al lui Iisus Hristos"

In prim plan: Părintele Efrem Vatopedinul, Starețul Sofronie Saharov si Părintele Zaharia Zaharou
"Cred ca minunea cea mai mare a Starețului Sofronie a fost că Il avea pe Hristos în inima sa."(Starețul Efrem Vatopedinul)

Starețul Efrem Vatopedinul - „Părintele Sofronie Saharov - un om plin de har” 



Nu pot uita întâlnirea mea cu Părintele Sofronie. Cred ca a avut loc cu 3 ani înainte de adormirea sa. Am întâlnit un om plin de har. Desigur, mi l-am imaginat înainte de a-l cunoaște, din scrierile sale, căci îmi amintesc că citisem cartea despre Sfântul Siluan, care m-a ajutat realmente. Știam cu aproximație pe cine voi întâlni, căci Părintele Sofronie este unul din cei care au contribuit la renașterea monahismului. Spun Părintii athoniti că în cea mai mare măsură, trei au fost factorii care au contribuit la repopularea Sfântului Munte (cu călugări): Părintele Sofronie cu cartea sa, despre Sfântul Siluan, prezența plină de har a Sfântului Paisie, și Starețul Iosif cu ucenicii săi. Si, într-adevăr, Starețul Sofronie a fost un om (aparte) așa cum toți mărturisesc. Noi, ca monahi vatopedini, avem un respect deosebit față de Părintele Sofronie.

Atunci când am mers să-l vad, mi-a arătat permisul, primit înainte să plece în Franța din motive medicale, căci a fost găzduit pentru mult timp în schitul Sfântului Andrei, care aparține de Mănăstirea Vatoped. Când am mers să îl vad, pregătise permisul pentru a mi-l arata, permis pe care l-am și xeroxat și l-am adus în arhiva noastră, și mi-a spus: "Eu sunt vatopedin", căci a primit permisiunea de acolo și o are. Si mi-a spus: "Tot ceea ce are legătură cu Sfântul Munte, pentru mine e sfânt". Si, îmi amintesc cum mi-a zis: "Cât de mult doresc să mă întorc pe Sfântul Munte chiar și pentru o oră, și tot ce-mi doresc e să sărut pământul Sfântului Munte, dar nu aș face asta nici dacă aș putea merge pe picioare - era desigur foarte înaintat în vârstă, și nu putea să vină din cauza neputinței trupești,- căci aceasta o face papa, și nu pot să mă identific cu papa, deși doresc din inima să sărut pământul Sfântului Munte". A spus aceasta căci, așa cum mi-a explicat mai târziu, în cadrul aceleiași întâlniri, nu putea să uite experientele din Sfântul Munte, nu putea uita trăirea luminii necreate, primită cu adevărat în acest loc sfânt.

Mănăstirea Vatoped, dorind să evidențieze teologia și personalitatea sa, a organizat un congres panortodox de teologie, cu titlul: "Starețul Sofronie - teologul luminii necreate". De aceea, Părintele Sofronie este astăzi o mare personalitate luminoasă în Biserica Ortodoxă.

Despre Sfântul Siluan spune în cele trei cărți apărute recent, care sunt cateheze ținute obștii sale, (și mi-a mărturisit și mie) că: "Pentru mine cea mai mare binecuvântare de la Dumnezeu este că l-am cunoscut pe Sfântul Siluan și m-am legat sufletește de el". Si știam foarte bine că viața unui sfânt este cel mai bine și mai complet scrisă de ucenicul său. Cred că dacă nu ar fi fost Starețul Sofronie, noi nu am ști nimic despre Sfântul Siluan, și nici Biserica nu ar fi cunoscut această personalitate sfântă, pentru a o adaugă în sinaxar, astfel încât să îl avem astăzi, oficial, pe Sfântul Siluan în comuniunea sfinților Bisericii. Cred că Sfântul Siluan a arătat într-o manieră actuală și prin experiența sa mesajul Evangheliei, anume că: "Hristos ieri și azi, și în veci, Același este".

Starețul Sofronie este cu adevărat un om care L-a iubit pe Hristos și care a primit harisma teologiei. Nu pot uita că în timpul celor trei zile cât am stat la Mănăstirea Sfântul Ioan Botezătorul din Essex, un monah mi-a spus un amănunt din viața sa. Odată, o fetiță în jur de 13 ani i-a spus: "Părinte, de ce sunteți bucuros? Păreți foarte bucuros!". Si i-a spus: "Copilul meu, sunt foarte bucuros fiindcă în fiecare seara plâng".  Si am fost foarte impresionat de aceasta, deoarece era întotdeauna un om care dădea mare importanță și punea accent pe viața interioara, punea un accent deosebit pe viața de pocăință, pe ascultare. De aceea cultiva viața interioară. Programul mănăstirii sale prevedea ca în anumite ore din zi să facă, în locul slujbelor, rugăciunea (inimii). Căci acest om învăța rugăciunea, învăța viața lăuntrică, învață interiorizarea duhovnicească, fiindcă în mod deosebit monahul, după cum spunea Sfântul Sofronie (eu îl consider sfânt), trebuie să trăiască neapărat viața mistică interioară în Hristos. Si, Sfântul Sofronie, adică Starețul Sofronie, a fost unul din cei care au trăit-o, aș putea spune, până la sfârșit, cât a putut. De aceea a atras lumea, de aceea cuvântul lui a avut, are, și va avea greutate până la sfârșitul veacurilor, căci era pustnicul contemporan, Părintele adevărat contemporan. A fost cel care se vedea, deja, a fi plin de har, a cărui smerenie era vizibilă, al cărui har se manifesta. De aceea mi s-a spus în mănăstirea sa că, uneori, când slujea, și spunea rugăciunile, ii ieșea foc pe gură, și adesea, când era în timpul Sfintei Liturghii, slujea în lumina, slujea ca un înger, liturghisea cu sentimentul neîntrerupt al tainei slujbei divine astfel încât Dumnezeu l-a umplut de har.

Tot acolo, mi s-a spus ulterior, când am mers să văd și Părinți (ucenici) de ai săi că, în ziua în care a trecut la Domnul, a venit o fetiță cu mama sa din Tesalonic, căci urma să facă o operație; fetița avea o tumoare cerebrală, și când au plecat din Tesalonic, un preot le-a spus: "Mergeți să luați și binecuvântarea Părintelui Sofronie, căci este bine pentru voi". Mama și fetița au mers și au zis, fără să știe ca Părintele trecuse la Domnul, în acea zi: "Vrem să ne citească Părintele Sofronie o rugăciune". Il țineau în biserică și li s-a spus: "Mergeți să vă închinați rămășitelor sale pamântești". S-au cutremurat mama și fiica pentru faptul că în ziua în care au mers (să îl vadă), el a trecut la cele veșnice. Cineva le-a spus: "Să treacă copilașul pe sub moaștele sale". A trecut și au plecat apoi la operație, dar operația a arătat că nu mai exista nicio tumoare. Aceasta a fost, cred, deja prima minune făcută de Părintele Sofronie după adormire.

Dar cred ca minunea cea mai mare a Starețului Sofronie a fost că Il avea pe Hristos în inima sa. "Nu poate o cetate aflată pe vârf de munte să se ascundă". Oricine se întâlnea cu dânsul vedea că este un om hristofor, că Il poartă pe Hristos în inima sa. Era un om care îți dădea șansa să întâlnești harul lui Dumnezeu, căci era întotdeauna un martor al lui Iisus Hristos. Inima sa mărturisea prezența lui Iisus Hristos. Acest om ne hrănește și astăzi prin cărțile sale, ne însuflețește și ne înviorează cu învățătura sa.

Ne amintim întotdeauna de figura, de prezența, de personalitatea sa, și de contribuția pe care a adus-o Bisericii. După cum spunea el însuși: "Dacă v-aș spune ispitele prin care am trecut aici, în Anglia... Nu vreau să vi le spun, poate că revin. Au fost atât de multe și de mari, încât adesea cădeam în genunchi. Insă harul lui Dumnezeu, care nu îngăduie să fim ispitiți mai mult decât putem, m-a ajutat să rabd, iar acum dau aceasta mărturie".

Imi mai spunea: "Cred că urmașii mei vor duce mai departe acest duh, acest cuget, căci monahul adevărat trebuie să intre în cugetul Părintelui său duhovnicesc, să-i comunice învățătura". Urmașul său trebuie să continue experiența pe care a transmis-o Starețul Sofronie. De aceea și noi ne lăudam cu personalitatea sa, deoarece prezența Starețului Sofronie în Europa este prezența Sfântului Munte acolo. Întotdeauna, prin pronia divină, cea de negrăit și de necercetat, Sfântul Munte a trimis în lume diverși oameni: și acum, și în vechime. A trimis oameni care au arătat învățătura adevărată a Evangheliei, tocmai fiindcă o trăiau. Si Părintele a trăit-o și a transmis-o, și o transmite celor care doresc și însetează după viața în Hristos cea adevărată.                                                         

LEGATURI:


Un comentariu:

  1. Asa cum spune parintele Rafail Noica, pe multi a "nascut" parintele Sofronie la viata cea adevarata, viata in Hristos, printre care si pe mine.
    Mi-a placut marturia pe care o da staretul Efrem despre parintele Sofronie, multumesc mult.

    RăspundețiȘtergere