Basilica: Enciclica Sfântului Sinod al Bisericii Ciprului în legătură cu Sfântul şi Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe
Cu ajutorul preabunului Dumnezeu şi Tată, cu împreună-lucrarea
Domnului nostru Iisus Hristos, capul Bisericii şi cu luminarea Sfântului
Duh, Sfântul şi Marele Sinod, care de mai bine de cinci decenii a fost
în pregătire, într-un final a devenit realitate şi constituie un
important eveniment istoric şi o experienţă deosebită în viaţa
Bisericilor Ortodoxe, precum şi pentru fiecare creştin ortodox în parte.
Pentru
că s-au spus şi s-au scris multe despre ceea ce este Sfântul şi Marele
Sinod, care s-a întrunit în Creta, dorim, ca Sfânt Sinod al Bisericii
Ciprului, să informăm în mod responsabil pleroma Bisericii noastre
autocefale că această caracterizare ca Sfânt şi Mare Sinod, precum s-a
hotărât încă de la început, exprimă credinţa că nu este mai prejos cu
nimic, în ceea ce priveşte autoritatea şi valoarea, decât vechile
Sinoade Ecumenice sau chiar şi locale, care au formulat conţinutul
credinţei şi au reglat cele ale administraţiei Bisericilor şi viaţa
bisericească a credincioşilor. Această caracterizare a Sinodului nu
constituie ο inovaţie. Primul Sinod Ecumenic a fost convocat ca “Sfânt
şi Mare Sinod”, iar mai târziu s-a numit Ecumenic. Aşa cum Sinoadele
Ecumenice aveau puterea, autoritatea şi luminarea să ia decizii în Duhul
Sfânt, aşa şi acum Biserica Ortodoxă are harul Duhului Sfânt şi
posibilitatea să decidă despre lucrurile care au de a face cu misiunea
ei în lume. De altfel, (Sinodul) avea toate garanţiile eclesiologice şi a
întrunit toate criteriile prevăzute de învăţătura Bisericii, de Sfinţii
Părinţi şi de tradiţia canonică în ceea ce priveşte importanţa şi
valoarea Sinoadelor pentru ca deciziile să fie valabile şi să aibă în
vedere totalitatea creştinilor ortodocşi.
Pregătirea Sfântului şi
Marelui Sinod a început în urmă cu mai mult de cincizeci de ani prin
fixarea tematicilor agendei de lucru şi prin îndelungă studiere a
temelor pe parcursul specificelor proceduri pre-sinodale, în care au
participat activ, fără excepţii, toate Bisericile Ortodoxe. Biserica
Ciprului a participat activ de la începutul demersului şi până la
finalizarea proceselor pentru realizarea lui. Convocarea unui Sinod
Panortodox a fost considerată necesară nu doar datorită faptului că
pentru multe veacuri nu a fost posibilă realizarea unui Sinod
Panortodox, cu participare organizată a reprezentanţilor tuturor
Bisericilor Ortodoxe, dar şi datorită faptului că Biserica Ortodoxă, în
ceea ce priveşte prezenţa ei geografică, s-a schimbat radical. Până în
secolul al XVIII-lea popoarele ortodoxe erau concentrate, mai ales, în
zona Balcanilor, a Orientului Mijlociu şi în ţările slave. Până atunci,
numai un număr mic de ortodocşi emigrase în alte ţări. Fenomenul
economic migraţionist şi alte motive politice au format aşa numita
Diasporă Ortodoxă. Aceasta înseamnă că Ortodoxia se răspândeşte pe toată
planeta noastră. Izolarea dintre Biserici pentru multe veacuri, din
cauza stăpânirii otomane şi a regimului comunist, problemele care s-au
acumulat, noile condiţii şi nevoi care s-au creat prin expansiunea
ortodocşilor în toate ţările lumii, diferitele aspecte sociale care
afectează viaţa şi misiunea Bisericilor, problemele canonice care s-au creat între timp sunt doar câteva motive pentru care s-a decis pregătirea şi convocarea Sinodului Panortodox, având în vedere că
problemele sunt comune şi Biserica Ortodoxă mereu foloseşte sistemul
sinodal ca mod de rezolvare a problemele dogmatice şi practice. Aşa cum
ne-au învăţat Apostolii la Sinodul Apostolic de la Ierusalim, lucrările
sinodale se fac cu îndrumarea şi luminarea Duhului Sfânt (Fapte 15, 28).
Printre
multele teme care fuseseră propuse iniţial, au fost alese doar zece
pentru a constitui agenda de lucru a Sfântului şi Marelui Sinod. Temele
alese au fost următoarele: 1. Autocefalia şi modul proclamării acesteia; 2. Autonomia şi modul proclamării acesteia; 3. Dipticele; 4. Diaspora ortodoxă; 5. Impedimentele la căsătorie; 6. Problema calendarului; 7. Postul; 8. Relaţiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine (Dialoguri multilaterale şi bilaterale); 9. Biserica Ortodoxă şi Mişcarea Ecumenică; 10. Contribuţia
Bisericii Ortodoxe la menţinerea păcii, dreptăţii, libertăţii,
fraternităţii şi a iubirii dintre popoare şi la eliminarea discriminării
rasiale.
Mulţi ierarhi, clerici, teologi laici şi experţi au
lucrat cu multă trudă pentru a duce la bun sfârşit sarcina pe care
Biserica le-a încredinţat-o de a pregăti Sinodul, pentru că acest lucru
constituia o manifestare a prezenţei Duhului Sfânt, care îndrumă
Biserica, iar timpul pregătirii constituia parte inseparabilă a
procedurii şi experienţei sinodale ale Bisericilor Ortodoxe.
La
întâlnirea tuturor Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe la Patriarhia
Ecumenică în Constantinopol, în februarie 2014, s-a luat decizia
unanimă, după lunga pregătire, să se convoace Sfântul şi Marele Sinod.
Ca dată a convocării s-a stabilit perioada între 18 şi 27 iunie 2016,
care coincidea cu sărbătoarea şi săptămâna Rusaliilor, considerată ca
fiind primul Sinod prin coborârea Duhului Sfânt. După pregătire
intensivă şi o nouă prelucrare a textelor pentru a corespunde noilor
cerinţe, Întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe, la întâlnirea lor în
ianuarie 2016, au hotărât să se rezume la numai şase teme din cele
menţionate pentru agenda de lucru, elaborând, în acelaşi timp, şi un
Regulament care va reglementa funcţionarea lucrărilor sinodale şi a
diferitelor comitete sinodale însoţitoare.
Lucrările Sinodului
s-au desfăşurat în duhul înţelegerii reciproce şi a respectului absolut
faţă de toate opiniile şi poziţiile, chiar şi în cazul temelor unde
existau opinii diferite, aşa cum se cade slujitorilor Bisericii.
Într-adevăr, în afară de Întâistătători, un număr mare de participanţi
au luat cuvântul şi şi-au exprimat propriile păreri.
Temele care au fost discutate şi aprobate cu semnătura membrilor Sinodului sunt: 1. Misiunea Bisericii Ortodoxe în lumea contemporană. 2. Importanţa postului şi a respectării acestuia astăzi. 3. Sfânta Taină a Cununiei şi impedimentele la aceasta. 4. Diaspora Ortodoxă. 5. Autonomia şi modul ei de proclamare. 6. Relaţiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine.
În
plus, Sfântul şi Marele Sinod a publicat o Enciclică adresată pleromei
ortodoxe şi a transmis un Mesaj la sfârşitul lucrărilor, nu doar pentru
credincioşii ortodocşi, dar şi pentru toţi oamenii de bună-credință.
Aceste hotărâri constituie baza pentru demersul viitor, pentru misiunea
Bisericii Ortodoxe în lume şi pentru abordarea problemelor contemporane.
Deoarece,
pe bună dreptate se pune întrebarea de către credincioşii simpli, în ce
fel afectează aceste hotărâri ale Sinodului din Creta viaţa de zi cu
zi, dorim să-i informăm şi să-i îndemnăm să nu asculte pe cei care, din
motive egoiste, încearcă să submineze lucrarea Sfântului şi Marelui
Sinod.
Atunci când se vorbeşte despre misiunea Bisericii Ortodoxe
în lumea contemporană, această misiune nu se rezumă doar la ierarhi, la
clerici şi la teologi, ci în Biserică toţi credincioşii, clerici şi
laici, cu darurile deosebite pe care le-au primit de la Duhul Sfânt, au
propria lor misiune şi responsabilitate, întrucât toţi suntem, după
Sfântul Pavel, mădulare ale Trupului unic al lui Hristos (1 Corinteni
12, 28-31). Cuvântul Evangheliei lui Iisus Hristos, care spune că cei
care primesc chemarea Lui devin lumina şi sarea pământului, arată rolul
pe care fiecare membru al Bisericii este chemat să-l împlinească. Sigur
că Sfântul Pavel subliniază: „Ascultaţi pe mai-marii voştri şi vă
supuneţi lor, fiindcă ei priveghează pentru sufletele voastre, având să
dea de ele seamă, ca să facă aceasta cu bucurie şi nu suspinând, căci
aceasta nu v-ar fi de folos” (Evrei 13, 17). De altfel, cu acest
sentiment al responsabilităţii, „ca urmaşi ai Apostolilor şi ai Sfinţilor Părinţi”,
ne-am adunat toţi arhiereii, clericii şi laicii, reprezentanţi ai
Bisericilor Ortodoxe, la Sfântul şi Marele Sinod, pentru a sluji poporul
credincios lui Dumnezeu.
Viaţa credincioşilor are multe
dimensiuni. Prima constă în lupta pe care fiecare o depune, pentru a se
învrednici de mântuirea pe care Mântuitorul nostru Iisus Hristos o
oferă. Lucrul acesta îl va izbuti în cadrul Bisericii. Dar, aşa cum a
menţionat un distins ierarh la lucrările Sinodului, „egocentrismul
constituie cea mai mare şi mai primejdioasă erezie”. Mântuirea nu este
un drept individual, ci se dobândeşte prin comuniunea cu Dumnezeu şi cu
aproapele nostru, pentru că tocmai asta înseamnă Biserica.
Unele
dintre subiectele care au fost discutate şi aprobate de către Sfântul şi
Marele Sinod îi priveşte în mod direct pe credincioşi şi scot în
evidenţă caracterul ascetic al Bisericii Ortodoxe. Primul are în vedere
postul, care se încadrează în lupta duhovnicească a fiecărui credincios.
Aşa, se subliniază necesitatea postului şi importanţa ţinerii lui
astăzi, întrucât mulţi oameni, din cauza abundenţei bunurilor, nu mai
înţeleg trebuinţa lui. De asemenea, subiectele discutate subliniază şi importanţa Cununiei, precum şi a familiei, pentru că fiecare alegere a
omului se plasează sub binecuvântarea lui Dumnezeu.
Discuţia
temelor despre Diaspora Ortodoxă nu are în vedere numai organizarea
ortodocşilor, conform canoanelor Bisericii, în entităţi bisericeşti,
episcopii şi parohii, în noile ţări unde au ales să trăiască, să lucreze
şi să aducă roade, ci are în vedere şi rezolvarea problemelor speciale
cu care se confruntă în medii non-ortodoxe. Înrudită poate fi
considerată şi tema despre autonomia unei Biserici, fără ca aceasta să
însemne că are în vedere numai Diaspora.
Tema care a provocat cele
mai multe obiecţii, fondate şi nefondate, înainte şi de-a lungul
lucrărilor Sinodului, a fost cea care se ocupa de reglementarea
relaţiilor dintre Biserica Ortodoxă cu ansamblul lumii creştine.
Biserica Ortodoxă, în ultimii cincizeci de ani, poartă dialoguri
teologice bilaterale cu alte biserici eterodoxe şi participă la
Consiliul Mondial al Bisericilor şi la alte consilii regionale, precum
Conferinţa Bisericilor Europene şi Consiliul Bisericilor din Orientul
Mijlociu. Prin textul respectiv, Sinodul stabileşte aceste relaţii:
Biserica Ortodoxă, având incontestabilă conştiinţa sa că este cea una,
sfântă, sobornicească şi apostolească Biserică, „neîncetat rugându-se
pentru unirea tuturor, a cultivat mereu dialogul împreună cu cei rupţi
dintr-însa, cu cei de aproape şi cu cei de departe, ba chiar a stat în
frunte când a fost vorba de găsirea căilor şi modalităţilor restabilirii
unităţii celor care cred în Hristos…”. Baza acestui dialog este fondată
pe adevărul de credinţă, pe tradiţia vechii Biserici şi pe cele şapte
Sinoade Ecumenice. După multe modificări propuse de către aproape toate
delegaţiile Bisericilor care au luat parte la Sinod, textul a fost
acceptat şi semnat de către marea majoritate a membrilor Sinodului.
Din
nefericire, patru Biserici Ortodoxe au refuzat să vină şi să participe
la lucrările Sfântului şi Marelui Sinod. Neparticiparea lor nu
diminuează cu nimic autoritatea hotărârilor lui, iar motivele absenţei
lor, pe care le promovează, nu sunt deloc întemeiate din mai multe
motive. În primul rând, după cum s-a observat înainte, toate Bisericile
au participat activ de la început la procesul de pregătire a Sinodului.
În al doilea rând, toţi Întâistătătorii sau reprezentanţii lor au
hotărât împreună şi în unanimitate asupra convocării şi datei convocării
Sinodului. În al treilea rând, au participat activ, prin reprezentanţii
lor, până şi la ultima etapă a pregătirii, fie la Secretariatul
Sinodului, fie la pregătirea Enciclicei către pleroma Bisericii. În al
patrulea rând, au stabilit propriile delegaţii care aveau să participe
la Sinod. În al cincilea rând, invocarea dezacordurilor în ceea ce
priveşte conţinutul unor texte nu este fondată, întrucât exista
posibilitatea modificării, pentru a răspunde greutăţilor şi
sensibilităţilor tuturor Bisericilor. De altfel, accentul pus pe
dezacordurile în ceea ce priveşte procedura sau scoaterea în evidenţă a
unor probleme bilaterale dintre unele Biserici, drept motive pentru
absenţa de la Sinod, nu sunt convingătoare. Diferenţele nu ar fi lipsit
niciodată. Depăşirea egoismului şi abordarea diferenţelor în duhul
dragostei frăţeşti, participarea la potirul comun al Sfintei Euharistii,
Taina prin excelenţă a reconcilierii şi a ascultării de stăpânul
Bisericii, Iisus Hristos, ar fi constituit un act absolut bisericesc.
Toate celelalte sunt doar pretexte. Ne exprimăm speranţa şi avem
certitudinea, iar, ca Biserică Apostolică a Sfântului Apostol Barnaba,
adresăm rugămintea frăţească către cele patru Biserici surori să ia
decizia să semneze textele şi hotărârile Sfântului şi Marelui Sinod spre
slava Dumnezeului Celui în Treime şi spre unirea Bisericii Ortodoxe a
lui Hristos, „ca toţi să fie una” (Ioan 17, 21), conform rugăciunii
arhiereşti a Domnului.
Dacă Sinodul nu s-ar fi întrunit acum,
Biserica Ortodoxă ar fi rămas captivă unei neterminate proceduri
pregătitoare şi şi-ar fi pierdut credibilitate chiar şi în faţa
propriilor ei membri. În schimb, realizarea lui a oferit eliberarea de
proceduri interminabile şi fără ieşire şi, tocmai de aceea, este
considerată ca fiind încurajatoare propunerea convocării Sinoadelor
Panortodoxe la fiecare şapte sau zece ani, precum şi stabilirea unor
întâlniri neoficiale mai dese ale Întâistătătorilor Bisericilor
Ortodoxe.
Aşa cum era de aşteptat, Sfântul şi Marele Sinod, prin
Enciclica şi Mesajul lui, a atins probleme importante care interesează
pe omul modern şi societăţile de astăzi, trimiţând un mesaj de speranţă
către toţi oamenii. Enciclica, în introducere, explică faptul că Sfântul
şi Marele Sinod, datorită caracteristicilor lui şi a întrunirii tuturor
criteriilor spirituale şi canonice necesare, care îi oferă proprietatea
de a fi mişcat de Duhul Sfânt, se adresează către toţi credincioşii,
întrucât acesta constituie cea mai înaltă mărturie autentică a credinţei
în Iisus Hristos, Mântuitorul şi Răscumpărătorul lumii, Care, prin
toată opera Sa mântuitoare, a revelat dragostea nemăsurată a Dumnezeului
Treimic. În acest context, se stabileşte că Biserica Ortodoxă este cea
„Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească Biserică”. Unitatea
Bisericii Ortodoxe este văzută prin săvârşirea Sfintei Euharistii şi
prin mărturisirea comună de credinţă. Dincolo, însă, de această
identitate şi unitate bisericească, Biserica Ortodoxă are o organizare
administrativă în lume prin Patriarhii şi Biserici Autocefale şi
Autonome. Din acest motiv, cele paisprezece Biserici Autocefale au fost
chemate să participe la Sfântul şi Marele Sinod. Biserica Ortodoxă, în
totalitatea ei, are o misiune în lume, pe care i-a încredinţat-o Iisus
Hristos atunci când a spus către ucenicii Săi, „mergând, învăţaţi toate
neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului
Duh, învăţându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă” (Matei 28,
19-20).
Subiectele speciale contemporane cu care se ocupă Sinodul
şi prin care îşi trimite propriul lui mesaj sunt: a) familia ca icoană a
iubirii lui Hristos pentru Biserica Sa. Prin intervenţia sa, Sinodul
vrea sa întărească instituţia zdruncinată a familiei şi a Cununiei,
împotriva altor propuneri care sunt străine de învăţătura ortodoxă şi de
tradiţia popoarelor ortodoxe de pretutindeni. De altfel, el se
adresează în mod deosebit tinerilor, accentuând faptul că tinerii sunt
purtătorii şi continuatorii tradiţiei lungi şi binecuvântate a Bisericii
Ortodoxe şi sunt chemaţi să devină apărători ai acestei tradiţii; b)
din perspectiva lui Hristos, educaţia are ca scop nu numai cultivarea
minţii, ci şi zidirea şi dezvoltarea omului în întregime, ca fiinţă
psihosomatică şi duhovnicească, conform întreitului principiu pe care
Părinţii Bisericii l-au dezvoltat, Dumnezeu, om, lume; c) în mod
special, Sfântul şi Marele Sinod s-a ocupat de tema Bisericii în faţa
provocărilor moderne, care sunt multe. Secularizarea este acel fenomen
care îndepărtează pe om de Dumnezeu şi îl conduce spre alte opţiuni
materiale. Bineînţeles, Biserica nu trebuie să se identifice cu
conservatorismul, pentru că învăţătura Evangheliei lui Hristos
restaurează pe om şi societatea. Nici nu se întoarce împotriva
progresului ştiinţei, ci se raportează la „Hristos, Dumnezeu-Omul”, ca
„măsură ultimă a tuturor”. Evoluţia biologiei, geneticii,
neurofiziologiei creierului şi altele asemănătoare, creează multe
probleme bioetice. Sinodul punctează că folosirea necontrolată a
biotehnologiei la începutul, în timpul şi la sfârşitul vieţii, pune în
pericol integritatea ei autentică. De asemenea, Biserica are sarcina de a
susţine dreptul fundamental al naşterii şi îşi exprimă opoziţia în ceea
ce priveşte întreruperea violentă a vieţii prin avorturi; d) criza
ecologică are drept rădăcină şi cauză criza spirituală şi morală. Acest
lucru este vădit de către creşterea evidentă a patimilor omeneşti, a
necumpătării, a lăcomiei, a egoismului, a corupţiei ş.a.m.d. Este nevoie
de pocăinţă şi de comportament ascetic în raport cu mediul înconjurător
şi de un mod de viaţă mai modest.
Referinţă specială se face în
capitolul despre Biserică în faţa globalizării, a fenomenelor extreme de
violenţă şi de migraţie. În Mesajul Sfântului şi Marelui Sinod se
consemnează următoarele: „Biserica Ortodoxă nu se implică în politică. Vocea ei rămâne distinct dar și profetică, fiind o intervenție benefică pentru om. Drepturile omului se află astăzi în centrul politicii, ca răspuns la crizele și convulsiile sociale și politice, urmărind protejarea cetățeanului de puterea arbitrară a statului. Biserica adaugă la acestea și obligațiile și responsabilitățile cetățenilor, precum și nevoia unei auto-critici constant, atât din partea politicienilor cât și a cetățenilor, în vederea îmbunătățirii substanțiale a societății. În principal, Biserica subliniază că idealul ortodox, privind omul, depășește orizontul drepturilor omului stabilite și că dragostea „este mai mare decât toate”, după cum ne-a descoperit Hristos și au experimentat toți cei care L-au urmat. Insistă, de asemenea, că un drept fundamental al omului este protejarea libertății religioase, adică a libertății de conștiință, de credință, de cult și a tuturor expresiilor individuale și colective ale acesteia, incluzând și dreptul fiecărui credincios și fiecărei comunități religioase de a-și manifesta credința liber de orice intervenție a statului, precum și dreptul la educație religioasă publică”.
În
acest duh, atrage atenţia asupra inegalităţilor sociale, pe care le-a
creat globalizarea economiei şi condamnă creşterea fenomenelor bolnave
de violenţă şi de terorism în numele lui Dumnezeu. Îşi exprimă
îngrijorarea faţă de extinderea violenţei, conflictelor armate,
persecuţiilor şi crimelor împotriva membrilor unor minorităţi religioase
şi a altor acte umilitoare. Referire specială se face şi la valul continuu migrator şi ne cheamă să-i primim pe semenii noştri conform învăţăturii lui Hristos: „Căci flămând am fost şi Mi-aţi dat să mănânc;
însetat am fost şi Mi-aţi dat să beau; străin am fost şi M-aţi primit;
gol am fost şi M-aţi îmbrăcat; bolnav am fost şi M-aţi cercetat; în
temniţă am fost şi aţi venit la Mine” (Matei 25, 35-36).
În final,
se face referire la dialogurile pe care le poartă Biserica Ortodoxă cu
eterodocşii creştini. Pentru a se înlătura orice fel de îngrijorare,
care este exprimată în mod oportun sau inoportun, cu bună-credinţă sau
cu rea-credinţă, Enciclica subliniază următoarele: „Prin intermediul
acestui dialog, ansamblul lumii creştine cunoaşte mai bine Ortodoxia şi
veridicitatea tradiţiei ei. De asemenea, cunoaşte că Biserica Ortodoxă
nu a acceptat niciodată minimalismul teologic şi nici nu a permis
contestarea tradiţiei dogmatice şi a etosului ei evanghelic. Dialogurile
inter-creştine funcţionează ca o oportunitate pentru Ortodoxie de a-şi
arăta respectul faţă de învăţătura Părinţilor şi de a oferi o mărturie
vrednică de crezare a tradiţiei autentice a Bisericii celei Una, Sfântă,
Sobornicească şi Apostolească. Dialogurile multilateral purtate de
Biserica Ortodoxă nu au însemnat niciodată, nu înseamnă şi nici nu vor
însemna niciodată un compromise în materie de credinţă. Aceste dialoguri
sunt o mărturisire cu privire la Ortodoxie, fundamentată pe mesajul
evanghelic „veniţi şi vedeţi” (Ioan 1, 46) că „Dumnezeu este iubire” (Ioan 4, 8)”. Această
conștiinţă a fost exprimată şi de Sfinţii Părinţi ai Bisericii. Sfântul
Andrei Criteanul, în Canonul Pavecerniţei din Lunea Mare, cere de la
Domnul nostru Iisus Hristos să primească rugăciunile Preasfintei Sale
Maici, zicând: “Primeşte, Hristoase, pe Maica Ta, în rugăciune, ca
prin mijlocirile ei să împaci lumea, să întăreşti sceptrurile împărăţiei
şi să uneşti întru una Bisericile Tale”.
Sunt încurajaţi
toţi clericii Bisericii noastre să studieze, fără prejudecăţi, textele
Sfântului şi Marelui Sinod pentru a învăţa în cunoştinţă de cauză şi
responsabil pe toţi cei care întreabă. De altfel, se sugerează
Ministerului Educaţiei, pe de o parte, să acorde o atenţie deosebită la
capitolul Enciclicei referitor la educaţie şi, pe de altă parte, să
îndemne pe profesorii de Religie ca să informeze pe tinerii din
instituţiile noastre de învăţământ, cu exactitate şi credibilitate
despre Sfântul şi Marele Sinod. Este evident că elevii Seminarului
Teologic şi studenţii Facultăţii de Teologie ai Bisericii Ciprului vor
fi înştiinţaţi de către noi. La fel facem apel să se întâmple şi la
adunările parohiale şi catehetice pentru informarea credincioşilor
Bisericii noastre.
Ne rugăm ca harul şi luminarea Duhului Sfânt să
sălăşluiască în inimile şi minţile noastre, aşa încât să devenim
slujitori ai voii lui Dumnezeu şi mărturisitori ai dragostei Lui, pentru
zidirea Trupului lui Hristos, aşa cum ne cheamă Sfântul şi Marele Sinod
al Bisericii Ortodoxe. Amin.
Arhiepiscopul Ciprului, Hrisostom |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu