Basilica: Sfinţi români contemporani | Un mitropolit şi un ascet mirean din sec. 20 au fost canonizaţi de Sfântul Sinod
Sfântul Sinod a hotărât joi [5octombire 2017] canonizarea nevoitorului Gheorghe Lazăr (+ 1916) și a Mitropolitului Iosif Naniescu (+ 1902). Decizia a fost luată în timpul şedinţei de lucru a Sfântului Sinod, prezidată de Patriarhul Daniel.
Mitropolitul
Iosif Naniescu va purta numele Iosif cel Milostiv, Mitropolitul
Moldovei, iar nevoitorul Gheorghe Lazăr va avea numele de Gheorghe
Pelerinul, a spus în 5 octombrie 2017 Patriarhul Daniel.
Sfinţii
vor avea următoarele date de prăznuire: Sf. Ier. Iosif cel Milostiv,
Mitropolitul Moldovei în 26 ianuarie, iar Sf. Gheorghe Pelerinul în 17
august.
Cei doi noi sfinţi
români sunt sfinţi contemporani, întrucât au trăit în secolul al XX-lea,
alăturându-se Sf. Cuv. Ioan Iacob de la Neamţ.
Anul acesta, a mai fost canonizat Cuviosul Pafnutie – Pârvu Zugravul (1657-1735). Proclamarea oficială a avut loc în ziua de 6 august 2017, fiind prăznuit anual în ziua de 7 august.
De asemenea, a fost aprobată înscrierea în Calendarul bisericesc al Bisericii Ortodoxe Române, începând cu anul 2017, a pomenirii Sfântului Cuvios Porfirie Cavsocalivitul în data de 2 decembrie.
Viaţa Sfântului Ierarh Iosif cel Milostiv,
Mitropolitul Moldovei (26 ianuarie)
Mitropolitul
Iosif Naniescu, numit acum Sfântul Iosif cel Milostiv, s-a născut în
Basarabia, ca fiu al preotului Anania Mihalache şi al soţiei sale,
Teodosia, din satul Răzălăi, ţinutul Soroca, la 15 iulie 1818, primind
la botez numele Ioan.
Rămânând
de mic orfan de tată, iar mama sa făcându-se monahie, la vârsta de 10
ani a fost luat de un unchi al său, ierodiaconul Teofilact, care l-a
adus în obştea Mănăstirii Frumoasa, din Basarabia, apoi la Mănăstirea
Sfântul Spiridon din Iaşi, unde se afla şi un vestit spital.
Acolo
tânărul Ioan a învăţat ascultarea, smerenia, precum şi slujirea lui
Dumnezeu şi a semenilor aflaţi în suferinţă. După o vreme, cei doi au
mers la Mănăstirea Sfântul Samuil din Focşani, unde de asemenea
funcţiona un spital. Plecând apoi la Buzău, a îmbrăcat sfântul şi
îngerescul chip, primind, de la marele episcop Chesarie al Buzăului,
numele de Iosif, după numele întâiului episcop al Argeşului.
Acelaşi
Chesarie l-a hirotonit diacon şi l-a îndrumat la învăţătura de carte,
pe care a deprins-o la Seminarul de la Buzău, apoi la Academia Sfântul
Sava din Bucureşti, având dascăli vestiţi, precum profesorul Ioanid, de
la care a învăţat limba greacă, şi părintele Macarie ieromonahul,
cunoscutul dascăl de psaltichie românească.
De
la Macarie, Iosif a deprins meşteşugul cântării bisericeşti curate,
întrucât avea un glas foarte plăcut şi el însuşi a alcătuit cântări
psaltice.
Fiind hirotonit
episcop vicar al Mitropoliei Ţării Româneşti, cu titulatura Iosif al
Mirelor, urma cu vrednicie faptelor Sfântului Ierarh Nicolae. În anul
1873 a fost ales episcop al Argeşului, iar peste doi ani, mitropolit al
Moldovei, împlinindu-şi cu multă osârdie chemarea şi slujirea
arhierească. Împlinindu-şi făgăduinţa către fostul mitropolit Veniamin
Costachi, făcută în vedenie pe când mergea către Iaşi ca nou ales
mitropolit, Iosif a încheiat zidirea Catedralei mitropolitane în anul
1886, începută de marele Veniamin; la începerea căreia, în anul 1826,
prin pronie dumnezeiască, a şi fost de faţă pe când era copil la Iaşi.
Asemeni
şi Seminarul lui Veniamin de la Socola l-a mutat chiar în palatul
domnitorului care îl surghiunise pe ierarhul Veniamin, iar bisericile
Sfântul Nicolae Domnesc şi Sfinţii Trei Ierarhi le-a înnoit, căutând să
urmeze întru toate marelui său înaintaş. Moaştele Cuvioasei Parascheva
le-a mutat de la Mănăstirea Trei Ierarhi la Catedrala nouă a
Mitropoliei, în anul 1889, punându-le în raclă nouă de argint, după ce
văzuse racla veche cuprinsă de flăcări şi sfintele moaşte rămânând
nearse, prin dumnezeiască minune.
Cele
mai alese fapte bune ale mitropolitului Iosif erau însă acestea două:
sfinţenia vieţii şi milostenia. El se ruga şi citea mult, mânca puţin şi
era foarte cumpătat, îşi drămuia cu mare măsură timpul, având mare
osârdie pentru cele sfinte. Dumnezeiasca Liturghie o săvârşea totdeauna
cu bucurie şi cu ochii umeziţi de lacrimi.
Era,
de asemenea, un vorbitor priceput şi duhovnic înţelept, căutat de multă
lume pentru blândeţea şi cuvintele lui. Cunoştea bine Sfânta Scriptură,
din care mărturisea că învaţă toate, şi era desăvârşit părinte
duhovnicesc. Pe lângă celelalte daruri, mitropolitul avea şi darul
smereniei şi al ascultării desăvârşite, că toate le primea ca de la
Dumnezeu.
Păstorind, deci, cu
multă vrednicie Mitropolia Moldovei vreme de douăzeci şi şapte de ani,
s-a mutat la cereştile lăcaşuri cu pace în anul 1902, în ziua de 26
ianuarie. Poporul l-a numit Iosif cel Sfânt şi Milostiv. De aceea,
Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, în şedinţa sa din 5-6
octombrie 2017, l-a trecut în rândul Sfinţilor, statornicind ca zi de
pomenire a sa 26 ianuarie, când a trecut la cele veşnice.
Pentru ale lui sfinte rugăciuni, Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, miluieşte-ne pe noi. Amin.
Troparul,
glasul al 3-lea, podobie: Mare apărător…
Curăţia ta şi rugăciunea, milostenia şi înfrânarea vas ales al Sfântului Duh te-au făcut; pentru aceasta, Moldovei fiind păstor, urmai cu totul Păstorului Celui bun; Sfinte mare Ierarhe, milostive Iosife, roagă pe Hristos Dumnezeu să ne dăruiască nouă mare milă.
***
Viaţa Sfântului Gheorghe Pelerinul (17 august)
Sfântul
Gheorghe s-a născut în anul 1864, în Şugag (astăzi în judeţul Alba) din
părinţi binecredincioşi, pe vremea când Transilvania făcea parte din
Imperiul Habsburgic.
Încă
din fragedă vârstă mânca puţin, postind, şi iubea singurătatea, având o
mare bucurie să se roage în biserica satului, chiar şi atunci când nu
erau slujbe, mai mult noaptea; iar ziua, când era cu vitele, se retrăgea
în locuri tăinuite şi făcea multe metanii, cugetând la cele
dumnezeieşti. După ce a deprins cititul, se ruga cu Psaltirea, încât a
învăţat-o pe de rost.
La
vârsta de 24 de ani, s-a însoţit, prin Taina Cununiei, cu o tânără
credincioasă pe nume Pelaghia, fiind binecuvântaţi de Dumnezeu cu cinci
copii. Ca soţ şi tată nu şi-a neglijat deprinderile sale duhovniceşti,
împlinind cu şi mai mare evlavie faptele credinţei şi căutând mai întâi
împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea Lui.
Fiind
milostiv şi lipsit de lăcomie, în toată vremea miluia pe cei săraci,
deşi el însuşi trăia în sărăcie. Nu se tulbura de mustrările celor
apropiaţi, ci tuturor le spunea cu încredere şi pace:
„Nu vă tulburaţi, are grijă Dumnezeu să ne hrănească; datoria noastră este să ne rugăm fără încetare şi să facem voia Lui”.
Prin
astfel de cuvinte se îmbărbăta şi pe sine şi pe cei din jur. Şi, aşa,
omul lui Dumnezeu era totdeauna în pace, cu faţa luminoasă şi cu inima
senină, blând şi neîngrijorat, ca unul care vieţuia în lume şi în trup,
dar totodată mai presus de lume şi de trup. Rugăciunea neîncetată şi
bucuria cerească umpleau inima lui, însoţindu-l toată viaţa.
După
ce a trăit paisprezece ani în căsnicie, în anul 1883, cu încuviinţarea
soţiei sale, a luat hotărârea să meargă la Ierusalim, ca pelerin,
împreună cu mai mulţi ţărani din satul său. Luând cu sine Evanghelia şi
Psaltirea, a mers pe jos până la Constanţa, apoi cu vaporul până la
Ierusalim.
Acolo
a rămas patruzeci de zile, mergând de trei ori pe zi la Sfântul Mormânt
pentru Dumnezeiasca Liturghie şi celelalte slujbe. Apoi s-a dus şi la
celelalte Locuri Sfinte: Betleem, Ierihon, Iordan, Nazaret, Tabor.
La
peştera Sfântului Xenofont s-a întâlnit cu un pustnic care i-a prorocit
că nu va ajunge călugăr, ci va trăi mergând din loc în loc, în lipsă,
sărăcie şi rugăciune neîncetată; numai astfel avea să-şi mântuiască
sufletul său şi să aprindă evlavia în inimile multor oameni.
Mai
înainte însă de a începe această vieţuire, a rămas vreme de patruzeci
de zile în nevoinţă aspră şi post, cu multe ispite de la diavolul, în
pustia Egiptului de Sus. Uneori îl speria vrăjmaşul cu năluciri de fiare
şi şerpi veninoşi, alteori îl chinuia cu foamea, cu setea, cu arşiţa şi
cu ţânţarii.
Odată,
diavolul i-a tot aruncat căciula de pe cap, vrând să-l pornească spre
mânie, dar viteazul nevoitor a hotărât să o lase jos şi a făgăduit lui
Dumnezeu că, până la moarte, va umbla cu capul descoperit. Apoi diavolul
i-a aruncat şi bocancii, încât nu mai avea cu ce să se încalţe.
Iar
nebiruitul ostaş al lui Hristos a cerut de la Dumnezeu darul să umble
toată viaţa sa desculţ, atât vara, cât şi iama. Altă dată diavolul i s-a
arătat sub chipul unui plugar, care-l lăuda pentru nevoinţă, ca să-l
facă să cadă în ispita trufiei, dar înţeleptul Gheorghe l-a biruit prin
smerita cugetare.
Astfel,
cu ajutorul lui Dumnezeu şi cu multă stăruinţă a trecut de încercarea
celor patruzeci de zile de post, izbăvindu-se din toate ispitele venite
fie de la neputinţele firii, fie de la vrăjmaşul diavolul. Îndată după
aceasta, bunul nevoitor a mers la Ierusalim, unde s-a închinat la
Mormântul Domnului.
Cum
a intrat în biserică să aprindă lumânarea la Sfântul Mormânt, ca o
dovadă neîndoielnică şi mângâietoare că rugăciunile şi postul au fost
bineplăcute şi primite de Dumnezeu, lumânarea din mâna lui s-a aprins
singură.
După
ce a mers în pelerinaj şi la Sfântul Munte Athos, s-a întors în satul
său, după trei ani de când plecase. Într-o noapte, în timp ce se afla în
biserica din Şugag la rugăciune, l-a văzut aievea pe diavolul venind la
el şi zicându-i cu mare mânie: „Ce faci aici, Moş Gheorghe?”. „Mă rog
lui Dumnezeu” a răspuns bătrânul cu îndrăzneală, iar vrăjmaşul a fugit
de la el.
Altă dată bătrânul povestea celor mai de aproape ai săi:
„într-o duminică, pe când mă întorceam de la sfânta biserică, am văzut la cârciuma din Şugag mulţi săteni la băut, şi printre ei, mulţime de diavoli, aşa cum n-am mai văzut în altă parte”.
Sfântul
n-a mai rămas mult în satul său, ci şi-a început călătoria, ca în
vremurile apostolice, făcându-se pelerin străin şi călător în hotarele
ţării. Mergea din biserică în biserică unde se ruga aproape toată
noaptea, umbla fără grabă, desculţ şi cu capul descoperit, postea şi se
depărta de toate desfătările lumii, cutreierând prin părţile Sibiului,
Făgăraşului şi Braşovului. Aproape în fiecare an făcea câte un pelerinaj
la Ierusalim, călăuzind cetele închinătorilor.
Auzind de numeroasele mănăstiri din Moldova, în anul 1895, dreptcredinciosul Gheorghe a trecut Carpaţii şi s-a aşezat la Piatra Neamţ, unde a primit o cămăruţă în tumul clopotniţă al bisericii Sfântul Ioan domnesc, lăcaş ctitorit de Sfântul Voievod Ştefan cel Mare.
În
scurtă vreme a ajuns cunoscut de preoţi, călugări şi mireni, care îl
preţuiau ca pe un adevărat om duhovnicesc. In acest loc a rămas până la
sfârşitul vieţii sale, având acolo: biserică şi chilie, linişte,
duhovnic, şi multe mănăstiri în împrejurimi.
Sfântul
Gheorghe Pelerinul a vieţuit în smerenie şi osteneală, fiind
propovăduitor, prin viaţă şi prin cuvânt, al Evangheliei lui Hristos,
pentru care a fost hărăzit de Dumnezeu cu bogat har, prin care a
săvârşit minuni şi vindecări, atât în vremea vieţii pământeşti, cât şi
după moarte, fiind cinstit de credincioşi.
De aceea, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române l-a trecut în rândul Sfinţilor, cu zi de pomenire la 17 august.
Pentru rugăciunile Sfântului Gheorghe Pelerinul, Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, miluieşte-ne pe noi. Amin.
Troparul,
Glasul 1, podobie: Locuitor pustiului…
Pe podoaba Bisericii şi a Neamţului laudă, pe nevoitorul cel mare şi următorul sihaştrilor, pe Gheorghe, pelerinul lui Hristos şi bine vestitorul harului, în cântări să-l cinstim credincioşii, strigându-i cu evlavie: Slavă Celui ce ţi-a dat ţie putere! Slavă Celui ce minunat te-a arătat! Slavă Celui ce lucrează prin tine minuni pururea!
LEGATURI:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu