Crăciunul anului 1931, în copilărie
Ochii copilului erau atât de mari, încât
ascunseseră în ei căminul, iazul, stelele şi oamenii şi vedeau tainele,
îngerii, minunile. Totul părea că răspândeşte sfinţenie. În sufletul
mic, în mintea aceea necoruptă, nemărginirile depăşiseră de mult opacele
şi impermeabilele volume şi vedeau în miezul lor nevăzut calm şi
uimitor de frumos. Totul era o minune. Iisus plutea pretutindeni.
Betleemul era aici şi pretutindeni, căci se petrecea în inima mea
plăpândă.
De multe zile ne pregătisem de Crăciun.
Am postit cu sentimentul că numai aşa vom putea participa la praznicul
Naşterii. în Ajun, când s-a tăiat porcul, când s-au făcut plăcintele,
covrigii şi cozonacii, apoi sarmalele şi cârnaţii, nu-mi lăsau deloc
gura apă, căci aşteptam Crăciunul cu un nesaţ ce depăşea poftele
copilului.
Numai popa Nae cu tata mâncau cârnaţi şi
beau ţuică pe vatră, în timp ce mama îi certa cu cuvinte pe cât de
mustrătoare, pe atât de blânde, căci primise mama un dar înnăscut de a
le avea pe toate cele potrivnice într-o îmbinare uimitoare. Priveam la
popă şi la tata ca la nişte păgâni. În suflet se lăsau neguri, dar
continuam să-i iubesc, că doar erau atât de ai mei, încât nu mă gândeam
că ar fi putut să fie altfel.
Eram destul de măricel – aveam vreo zece
ani – şi puteam pricepe multe, dar inima mea o lua înaintea minţii. O fi
şi ăsta un dar al Preasfântului! Căci deschiderile mele sufleteşti spre
cele sfinte şi tainice mi-au dat bucurii lăuntrice pe care nu le-aş
înlocui cu nici o altă plăcere a vieţii.
Mama nu mă lăsa să merg cu colinda şi mie
îmi pria hotărârea ei, căci aveam mai bun prilej să văd minunile,
aşteptându-le, urmându-le cu mintea, căutând acele simţiri sfinte din
inimă, lucru ce nu prea e cu putinţă în forfota străzilor, în cântecele
colindelor, în joaca copiilor prin nămeţi. Mă bucuram să văd
colindătorii şi priveam până-n taina din sălaşul Betleemului.
Fulgii de nea încă păreau aripi de
îngeri. Luna şi stelele erau făcliile aprinse pe cer pentru Crăciun.
Satul era imens cât lumea. Vedeam casa cu ochi de vis, copleşit de visul
inimii mele. Mângâiam cu privirea icoana şi pe mama şi găseam o
uimitoare asemănare în impresiile ce mi le lăsau amândouă, de parcă ar
fi descins din acelaşi cer.
Cu mama şi cu Maica Domnului am avut o
comuniune sufletească naturală, nestăvilită şi temeinică. Puţin am
vorbit cu mama, dar mult ne-am înţeles. Se transmiteau între noi alte
graiuri, mult mai intense, ce ne umpleau pe amândoi de dragoste şi
bucurie. O trăiam pe mama în mine şi ea pe mine. O astfel de simţire
aveam şi pentru Maica Domnului, în care eu mă simţeam mai eu, deşi
simţeam ca ea şi parcă mă identificam cu ea.
Ochii mei căutau adesea icoana din
perete, dar pe Preacurata Fecioară o găseam pretutindeni, deşi nu o
fixam nicăieri. Nu o confundam cu nici un lucruşor, cu nici o stea, ci
ea era o boare binefăcătoare ce sufla peste natură cu un aer fericit
care-mi umplea inima. Eram mic, dar aveam senzaţia că port în mine o
minune şi mi-era imposibil să o dezvălui cuiva. Era taina bucuriei mele.
Nici un obstacol material nu-mi lipsea
sufletul de bucuriile mele tainice, încât chiar de priveam un zid – şi,
vai, în viaţă mi-a fost dat să trăiesc decenii de contemplare a
zidurilor! – ei da, vedeam dincolo de zid, ori poate în zid, minunile
vieţii şi ale sufletului. Aşa se face că iubeam cu atât mai mult tot ce
era material şi le mângâiam cu privirea ori cu mâna ca pe scumpe odoare.
Îmi erau dragi animalele, şi păsările, şi gâzele şi florile şi mă
simţeam legat sufleteşte de fiecare; mai mult însă mă uimeau oamenii.
Cum eram un copil timid, nu îndrăzneam să
mă apropii cu iscodiri faţă de oameni; de altfel, nici nu cred că
aceasta ar fi priit sufletului meu, căci privindu-i cu pleoapele lăsate,
eu îi înfrumuseţam cu tot ce era mirific în mine şi-i iubeam cu atât
mai mult. Cutezanţa fratelui meu, care-i ispitea pe oameni cu tot felul
de întrebări până-i punea în încurcătură, pe mine mă indispunea.
În sărbători mi se părea că fiecare om a primit o vibraţie de lumină şi bucurie şi că toţi văd tainele lui Dumnezeu. Mă uimeau bătrânii în biserică cum îşi cereau iertare între ei şi se împăcau, chiar de erau în duşmănie.
Până şi limbuta ţaţa Stanca se împăca spăşită cu certăreaţă Mărioara,
cu care se sfădea pentru te miri ce fleac, cu deosebire pentru
năzdrăvăniile copiilor. Limbile lor ascuţite, stridente, vehemente, care
împroşcaseră cu toate blestemele şi cu toţi dracii din iad, acum se
înmuiau blând şi-şi cereau iertare – şi credeam eu că ăsta e semnul
minunii ce plutea în aer.
Satul vuia de cetele de colindători.
Toate porţile erau deschise. Toate ferestrele erau luminate. Fumul din
sobele oarbe se ridica molcom spre cer. Popa Nae se cam pilise şi-i
spunea tatei:
– Mă Niculache, tu nu crezi… Treaba
ta! Dar e o prostie să nu crezi. Eu sunt un mare păcătos, are dreptate
Pasia, sunt nevrednic de rasa asta de pe mine, dracu’ să mă ia, dar
cred, mă, cred în toate tainele vieţii şi ale Bisericii. Păi să vezi, să
vezi de ce e în stare credinţa!…
Ce-mi aud mie urechile la spovedanie,
nu ştiţi voi, toţi deştepţii din satul ăsta! Acolo pipăi eu sufletul
oamenilor şi puterea lui Dumnezeu fără să mai am nevoie de credinţă, că o
văd cum dă năvală în lume. Nu, n-am voie să spun ce aflu acolo. E mare
păcat. Mă bate Preacurata! Dar să vezi, mă Niculache, cum se chinuie
sufletul omului care a păcătuit, de nu poate muri până nu este iertat.
Nu e lucru de glumă cu omul!
Ascunde el cât ascunde, dar cel puţin
pe patul morţii, și tot se spovedeşte. Numai eu ştiu cine l-a omorât pe
Florea acum vreo douăzeci de ani. Nu spun cine. A răposat şi el. S-a
spovedit, că nu putea să-şi dea sufletul. Trăgea să moară, se chinuia,
se luaseră de gânduri şi ai lui şi m-au chemat să-l dezleg. I-a scos pe
toţi din casă şi mi-a mărturisit omorul. Am văzut atunci cum întunericul
dintr-un om se schimbă-n lumină. Îşi uşurase omul sufletul. Se împăcase
cu Dumnezeu, cu Dumnezeu, mă, nu cum ziceţi voi, ăştia care vă credeţi
mai deştepţi decât Hristos!
Popa Nae a căzut câteva clipe pe gânduri, apoi a zis cu amar:
– Păcat de tine, mă Niculache, dar
tot eşti prost, că n-ai ştiut ce să citeşti. Ba nu, mă, că tot ce ai
cetit tu a cetit şi nevastă-ta, dar ea e plină de Dumnezeu de-L vezi
ieşind prin piele. Grozavă femeie este Pasia asta! Hei, de era aşa şi
preoteasa mea, poate nici eu nu ajungeam un beţiv ordinar!
Eu trăsesem cu urechea, că aveam acest
obicei urât – nu pentru a iscodi, ci pentru a mă uimi – şi cu adevărat
că spusele părintelui Nae s-au întipărit în inima mea şi niciodată nu
le-am uitat.
– Mă Nae, a zis şi tata, eu cred ce văd
şi mai cu seamă ce pipăi. Ăştia sunt ţărani proşti, mă, şi e bine să
rămână proşti. Lasă-i pe ei cu Dumnezeul lor şi pe mine cu moşia şi
fetele mari, că ştiu eu să-i aranjez!
– Pe mine fetele nu mă moaie, zicea
Nae, dar moşia, da, mă cam ispiteşte. Strâng avere şi nici nu ştiu ce
fac cu ea! Copii n-am. Preoteasa e ca o şerpoaică. Dar m-am îmbolnăvit,
mă, de la voi, burghezii, că doar ştiu bine că nu iau nimic cu mine în
cer!
– Aici e raiul, mă Nae! spunea tata.
– Hei, asta nu-i aşa! Tu n-ai nimic sfânt
în tine, mă Niculache. Eşti tu om de treabă, dar te stăpânesc mulţi
demoni. La unul ca tine greu vine pocăinţa, că nu ai credinţă.
– Mă Nae, tu nu eşti fericit în viaţă
pentru ideile astea preconcepute care te fac juma’ de om. Lasă-te, mă,
de popie! Vino la mine în partid! Te fac deputat. Eşti tare de gură şi o
să vezi ce plăcere-ţi dă puterea. Putere, aur şi femei – asta este
adevărata viaţă!
– Piei, satană! zicea Nae. Nu mă lasă
cugetu’, mă, şi nu mă lasă poporu’ ăsta credincios. Sunt eu păcătos,
da’ nu sunt unealta satanei; eu iubesc oamenii ăştia, mă! O fi o cale să
mă mântuiesc şi eu. Nu pot să cuget o lume fără Dumnezeu fără ca să
înnebunesc. Cred, mă, şi asta e tăria mea. Tu eşti un nefericit.
– Puternic e numai omul fără Dumnezeu, zicea tata.
– Poa’ să fie el veşnic? întreba popa Nae.
– Eu nu mă joc de-a veşnicia, asta e
treaba ştiinţei; eu îmi joc bine viaţa asta de care sunt sigur şi din
care nu vreau să pierd nimic. Aici eu sunt dumnezeu!
– Blestematule, a sărit popa Nae, eşti nebun!
– Nu mă sperii cu focul gheenei, căci nu cred în el, a zis tata. Focul patimilor este singurul în care mă arunc!
– Niculache, Niculache, a clătinat din
cap mama, care auzise un crâmpei din discuţie în forfota colindelor şi a
treburilor gospodăreşti. N-ai să mori până n-o să-ţi pară rău de toată necurăţia ce iese din tine. Nici n-ai băgat de seamă că te ascultă copilul!
Apoi către mine:
Mama m-a strâns lângă ea. M-a dus la
fereastră să privesc colindătorii şi s-a repezit în prag să le dea
covrigi şi boboroade. Mi se părea că acolo, pe vatră, unde beau şi
discutau tata cu popa Nae, nu pătrundeau lumina şi bucuria Crăciunului.
Ei rămâneau înconjuraţi de cer rece şi îngheţat. Fără să pricep prea
multe, mă înfiora realitatea crudă a celor doi.
Aveam nevoie de mama. Am plecat deci de
la fereastră şi m-am strâns lângă ea, în casă. Mi se părea că semăna cu
Sfânta Vineri. Formam cu mama o singură fiinţă. După ce colindătorii au
plecat, mi-a zis:
– Dragul mamei, du-te la Marița şi spune-i să vină la noi pentru un ceas, că am mare trebuinţă de dânsa!
M-am dus şi am venit cu Mariţa.
– Să stai cu băiatul! Eu mă duc până
la Ilinca, să văd ce face. Să ai grijă de colindători, să nu plece nici
unul nemiluit de la uşa mea. Chiar de or veni de două ori, şi de nouă!
Cine-mi colindă casa să-şi primească darul! i-a zis ea Mariţei. Şi a plecat vădit îngrijorată.
Cu câteva zile în urmă venise pe la noi Ilinca, la care pleca acum mama.
– Mare păcat Ilinco, mare păcat ai făcut,
nici nu e păcat mai mare ca ăsta! Ai stins viaţă nevinovată şi acum e
şi viaţa ta în primejdie. Bietul copil! Trebuie să-ţi ispăşeşti păcatul,
Ilinco, în viaţa asta, ca să nu fii pedepsită în veşnicie! Acum însă,
vezi-ţi de sănătate! Uite, îţi dau leacurile astea. Să le iei şi să stai
în casă. Am să vin eu să te văd. Apoi o să te duci la popă. E el
păcătos, dar sânge de om nu varsă… şi apoi, are dar să lege şi să
dezlege.
– Mulţumesc, cucoană, mă duc la popă şi
fac ce mi-o spune, de-o fi să scap cu viaţă. M-o ierta Dumnezeu şi
Precista. Să nu mă laşi, cucoană!
Auzisem toate acestea şi mă cutremurasem,
deşi nu pricepeam prea bine despre ce era vorba. Îmi dădeam însă seama
că este un lucru foarte grav, dacă o făcea pe mama să plece de acasă în
noaptea de Ajun. Atât de bună era mama!
Noaptea palpita de miresmele harului, de
colinde şi de iubire, dar atmosfera aceea sfântă era sfârtecată pe vatră
de un popă beţiv şi de necredinţa confuză a tatei, ca şi de sângele
nevinovat pe care-l vărsase Ilinca. Lumea făcea să nu-mi fie bucuria
deplină.
Mama a venit mulţumită. Ilinca scăpase cu viaţă.
– Du-te, Mariţo! îţi mulţumesc.
Eu moţăiam. Trecuse de miezul nopţii.
Doream să apuc zorii, când soseau colindătorii cei mari, flăcăii, dar
tot aşteptându-i, am adormit. Nu ştiu ce am visat în noaptea aceea, dar a
doua zi, de Crăciun, eram liniştit şi plin sufleteşte.
(Ioan Ianolide – Întoarcerea la Hristos. Document pentru o lume nouă,
Ediția a II-a, Editura Bonifaciu, Bacău, 2012, pp. 256-262)
Sursa web: Ioan Ianolide, deținutul profet, Crăciunul în copilărie (1931)
Crăciunul la închisoare
Crăciunul din 1949 la Pitești
S-a lăsat o tăcere apăsătoare până ce s-a deschis uşa şi cineva a fost împins înăuntru cu lovituri şi înjurături:
- Banditule, altădată ai să mori în beci!
Aşa a apărut Ion, colegul de pat care-mi
vorbise azi noapte despre torturile din camera 4 Spital. Înscenarea era
de prost gust şi nimeni n-a crezut-o. Ion a aşteptat seara şi mi-a
povestit acestea:
- M-au dus la comitetul de reeducare
unde-mi făcusem autodemascarea. Trebuia să le dovedesc sinceritatea. Mi
s-a dat nişte hârtie ca să scriu tot ce am auzit şi am văzut aici. Ar fi
trebuit să fiu readus într-o oră, dar s-au petrecut evenimente mari,
neprevăzute, care m-au ţinut acolo până târziu. În timp ce scriam s-a
auzit un zgomot puternic. Am fost îmbrâncit în camera 4 Spital. Pe sală
am văzut un inspector înconjurat de o gardă puternică.
Priveau prin vizorul camerei cele ce se
peteceau înăuntru. Pe un perete era spânzurat cu curele, de două cuie,
un tânăr care fusese torturat împreună cu mine, dar refuzase orice
colaborare cu „reeducarea”. Ţurcanu îl bătuse zi şi noapte. Îi spunea:
- Ca pe Hristosul mă-tii, mă banditule, am să te răstignesc, dar tu nu eşti Dumnezeu, ca ăla, ca să înviezi, învia-l-ar mama dracului de mincinos, că de la el se trag toate ororile săvârşite de legionari… din „spirit de sacrificiu”, ca el, nu?! Bine, o să fiţi ca el… dar nu, n-o să fiţi ca el, o să fiţi ca nimeni în lume! Bă, nu te lăsăm până nu vei spune cu gura ta că Hristos a fost un şarlatan care a înşelat lumea! Şi nu numai atât, bă, va trebui să-ţi răstigneşti singur prietenii, ca să le scoţi pe Hristos din capetele alea verzi! S-a terminat cu jertfa! Aici vă facem oameni, bă, oameni, nu bandiţi, nu mistici!
Acum Genu (Eugen Ţurcanu) privea triumfător spre perete. Cu glas liniştit a zis:
- Astăzi e Crăciunul. Bine… Să-l sărbătorim şi noi cum se cuvine!… Hei, tu, ăla, dezbrăcarea! a ordonat unui tânăr. Acela, tremurând s-a dezbrăcat şi era tot trupul lui vânăt şi însângerat.
- Tu eşti fecioara cea prea…, a zis Genu. Aşează-te în poziţie de născătoare! N-ai mai fătat tu până acum, dar acum ai s-o faci şi pe asta!
Tânărul s-a aşezat pe duşumea. (…)1 Asistenţa scotea strigăte ce semănau cu scheunatul câinilor bătuţi. Actul s-a săvârşit. Genu a continuat:
- Mai trebuie şi îngeri imaculaţi,
boi şi măgari, ca să fie legenda verosimilă. Toţi la pielea goală. Vreau
o orgie, bă, cum nu s-a mai văzut. Eu, dumnezeu, o ordon ca
atotputernic! Şi o să vă iasă Dumnezeu şi din măduva spinării, nu numai
din creierii ăia stricaţi! (…) Apoi să treceţi, pe rând, să vă
cuminecaţi. (…) Dacă nu vă ajunge, avem tineta plină! Atenţie, Dumnezeu e de faţă, totul să se petreacă după voia mea şi toţi să-mi cântaţi slavă şi osanale.
Executarea! a ordonat Ţurcanu.
Şi a început un ritual dement, condus de fantezia lui Genu, care părea
inepuizabil. Când jocul macabru şi fantastic era în toi, careva a
strigat:
- Dom’, dom’, dom, … a… a murit…
- Cine, bă, a murit?
- Hristos cel răstignit! Şi a arătat spre peretele pe care era tânărul crucificat.
S-a făcut linişte o clipă. Genu s-a
apropiat de cel răstignit. I-a tras un pumn în ficat, altul în burtă,
dar acela n-a mai înviat, n-a mai mişcat.
- Am scăpat de umbra aceasta care a luat soarele oamenilor! A zis Genu.
L-au dat jos de pe perete. L-au tras spre uşă, au bătut şi Genu a spus:
- I-a cedat inima. Luaţi-l domnule sergent major! Hei, tu, Şerbule, du mortu’ asta unde-ţi zice domnu’ sergent.
Şerbu l-a prins de picior şi îl târa pe
coridor. Când a ajuns în dreptul scărilor, s-a aruncat în gol şi a căzut
mort tocmai la subsolul penitenciarului. Temnicerul a dat alarma. Uşile
s-au zăvorât imediat. A apărut inspectorul însoţit de gardă. A chemat
şi pe doctor. Au înconjurat mortul şi inspectorul, lovindu-l cu piciorul
a zis:
- Scrie doctore: sifilis terţiar!
Apoi către director:
- Dispoziţiile partidului şi guvernului
sunt de perfectă legalitate şi umanitate. Să nu aud că aici se petrece
vreun abuz, că intraţi toţi la puşcărie!
Vorbea tare, ca să fie auzit de
deţinuţii care ciuleau urechile să înţeleagă ce se petrece pe coridor.
După ce s-a terminat cu cei doi morţi, s-a trecut la inspecţia
propriu-zisă. A început chiar la camera 4 Spital. Genu (cum era numit
Ţurcanu de ai săi) ne-a aşezat pe toţi pe două rânduri. Inspecţia a
ieşit perfect. Nimeni n-a raportat nimic, nimeni n-a protestat.
- Am înţeles atunci, a încheiat Ion, că
fusesem goliţi de orice voinţă personală, nu mai puteam nici să murim,
nici să ne apărăm. Reacţionam automat, la comandă, simţeam ordinele în
aer. Cred că înlăuntrul nostru s-a produs o schimbare. Ni se pare că
ordinele acestea odioase ne aparţin, vin din noi. Începe să ne placă
aşa. Am învăţat să gândim ca ei, să minţim ca ei, să ucidem ca ei. Mulţi
se cred chiar investiţi cu o mare misiune revoluţionară.
Momentul căderii interioare este atunci
când renunţi la orice a fost sfânt în tine. De atunci devii o fiară, o
bestie, o canalie, şi ai plăcerea să-i faci şi pe alţii să sufere. Poate
că este un orgoliu al mizeriei, care funcţionează dincolo de tortură.
Totuşi, frica este o forţă formidabilă care se dezlănţuie acolo. O ură
nestăvilită suflă peste noi. N-am crezut niciodată că evreii îi urăsc pe
creştini, dar inspectorul acela era evreu. Acum înţeleg ce-mi spunea
fratele meu…
Ion s-a oprit, m-a privit adânc şi mi-a spus:
- Acesta vă aşteaptă: crucificarea. Veţi deveni o Iudă. Hristos trebui înlocuit cu Iuda în cugetul fiecărui creştin.
[1] Autorul relatează în amănunt o
scenă greu de închipuit pentru o minte normală. Întreaga taină a
Întrupării Domnului a fost blasfemiată după un scenariu diavolesc
elaborat de Ţuracanu, în care orgia şi coprofagia au umilit până la
limita nebuniei pe „bandiţi”, cu scopul de a-L scoate definitiv pe
Dumnezeu din mintea şi inima lor. Deşi Ioan Ianolide precizează că a
descris aceste blasfemii tocmai pentru a-i trezi pe oameni şi a-i face
să înţeleagă că diavolul însuşi se ascunde în spatele ideologiilor
umaniste (fie ele comuniste ori democratice), totuşi, din evlavie faţă
de Maica Domnului şi de taina Întrupării Mântuitorului, nu redăm aici
decât frânturi de fraze, din care cititorul poate intui singur cele ce
s-au petrecut. (n. ed.)
(Ioan Ianolide - Întoarcerea la Hristos. Document pentru o lume nouă, Ed. Christiana, Bucureşti 2006, pp. 270-273)
Sursa web: Fericiți cei prigoniți, Crăciunul în temnița Piteștiului, anul 1949
Crăciunul anului 1951 la Târgu Ocna
Lumea socializată e ea însăşi o mare
temniţă ce gravitează în jurul punctelor de înaltă tensiune ale
temniţelor ei. Procesul care se petrece intens în temniţe se răspândeşte
mai diluat în popor, dar cu efecte tot atât de catastrofale, căci în
temniţe sunt maltratate personalităţi bine conturate, puternice şi
rezistente la tentativa de măcinare a lor, pe când masele populare se
lasă uşor impresionate de propaganda atotputernică şi de ameninţările
cotidiene ca familia, serviciul, domiciliul, salariul şi eventual
libertatea, care toate sunt monopolizate de partid. Nu există decât
posibilitatea să te supui partidului, să munceşti pentru el, să te
perverteşti după placul lui, căci depinzi total de el.
Nu mai avem proprietatea nu pentru a nu
exploata pe alţii, ci pentru a fi exploataţi de alţii; ni s-a luat orice
putere nu pentru a nu tiraniza pe alţii, ci pentru a fi tiranizaţi de
alţii; prin urmare, poporul este proprietatea discreţionară a puterii
bolşevice. Popoarele nu pot decât să se supună, să muncească, să mintă,
să lupte şi să se pervertească treptat, conform orânduirii socialiste
marxist-leniniste.
Temniţele sunt argumentul forte al comuniştilor. Am aflat că nu moartea este cea mai mare spaimă: robia până la pervertirea lăuntrică este cheia de bază a insuportabilului, atunci când răul devine ireversibil şi atotcuprinzător.
Cu o astfel de viziune vie, reală, presantă continuam să existăm în temniţe prin anii ’50.
Eram în iarna lui 1951. Era tot de
Crăciun. Ne aflam în sanatoriul-penitenciar din Târgu-Ocna, sanatoriu
modern, menit să disimuleze adevăratul chip al temniţelor. Tuberculoşii
de aici purtau în cugetele lor amintirile din Piteşti, Gherla, Canal,
din mine şi din lagărele ucigaşe.
Aveam mâncare suficientă, dar n-o mai
tolerau bacilii cuibăriţi în caverne. Eram lăsaţi în curte, dar ne
înconjurau două rânduri de ziduri bine păzite. Nu mai eram bătuţi, dar
eram mereu ameninţaţi cu retrimiterea la Piteşti ori Canal. Era o
intensă sudură sufletească între noi, dar aveam şi mulţi delatori,
proveniţi fie din Piteşti, fie din alte măiestrite locuri ale teroarei.
Eram noi într-un sanatoriu, dar nu aveam
medicamente decât pentru gazeta de perete. Exista şi o doctoriţă care să
ne îngrijească, dar eram sute de bolnavi şi zilnic mureau câte
doi-trei. Cu o ladă, cu aceeaşi ladă murdară erau căraţi toţi morţii la
cimitirul comun, fără cruce, fără preot. Nu era permis să te rogi nici
la moartea cuiva. Nu exista nici dreptul la o lumânare, drept atât de
scump tradiţiilor milenare. Nu aveam nici o legătură cu familiile, nici
o ştire din lume. Aflam la şase luni o dată sau chiar la un an câte un
eveniment politic major.
Şi încă mai speram. Unii erau de o
naivitate politică puerilă, încât zi de zi aşteptau să vină americanii.
Nu puteau să creadă că Occidentul ne-a abandonat comunismului. Încă nu
ştiam ce a fost la Yalta şi, mai cu seamă, mulţi dintre noi nu puteau să
conceapă că înţelegerile cu sovieticii vor rămâne în vigoare peste
cadavrele noastre.
Marii democraţi ai ţării mureau
alături de legionarii ei. Preoţii erau sugrumaţi împreună cu
intelectualii, muncitorii şi ţăranii. Au fost de zeci de ori mai mulţi
muncitori în temniţe decât în Partidul Comunist – şi asta într-un regim
zis muncitoresc.
Datorită elitei ce zăcea în
închisoare, atmosfera din penitenciarul Târgu-Ocna era de înaltă ţinută.
În primul rând se remarca religiozitatea sinceră, manifestată într-o
comuniune impresionantă şi spontană ce gravita în jurul lui Valeriu
Gafencu, un om inteligent şi plin de dragoste în care sălăşluia Hristos.
Se redescoperea creştinismul în
formele lui originare. Se trăia Rugăciunea inimii ca în vremurile de
intensă spiritualitate. Sufletele se curăţau în spovedanii şi în
mărturisiri reciproce sincere, prieteneşti. Dragostea dintre noi era
puternică, încât n-o putea spulbera teroarea cumplită în care trăiam. Cu
cât cercul urii ne încorseta, cu atât dragostea dintre noi ne unea mai
mult. Nici nu era nevoie de vorbe, căci se simţea imediat duhul
fiecăruia, fie el bun sau rău.
Când vreunul dintre noi era în
primejdie sufletească, ameninţat să cadă, toţi îi săreau în ajutor. Am
învăţat acolo că nu numai rugăciunea unuia pentru altul este necesară,
ci şi dragostea, mărturisirea, cuvântul, îndemnul, exemplul, curajul,
riscul de a purta povara celuilalt. Căci toţi treceam prin grele
încercări fizice şi sufleteşti şi de n-ar fi existat puternica legătură
sufletească dintre noi, sprijinul neprecupeţit şi dăruirea deplină, toţi
ne-am fi prăbuşit, în condiţiile acelea irezistibile.
Forţele rezistenţei noastre se centrau în
Valeriu şi din el emanau puterile ei. Mergeam la dânsul să luăm
întărire ori de câte ori sufletele ne slăbeau. Îl simţeam ca un izvor de
har ce ne unea cu cerul şi ne ferea de iadul în care trăiam.
În jurul lui erau aşezaţi – în mod firesc, fără nici o intenţie, ci mai degrabă în virtutea situaţiei – toţi oamenii de acolo, rânduiţi simbolic în cercuri concentrice, căci unii erau mai apropiaţi prin deschiderea lor la lucrarea Duhului Sfânt, alţii atunci se trezeau la credinţă, alţii se străduiau, iar alţii, mai îndepărtaţi, manifestau numai un respect fără adeziune – dar şi ei respirau acelaşi aer. Cei mai depărtaţi de centru erau reeducaţii şi delatorii, care formau cercul de foc în care ardeau sufletele noastre.
Au încercat şi reeducaţii în repetate
rânduri să-şi creeze un centru polarizator al duhurilor întunericului,
dar nu au reuşit, ci au rămas dependenţi de politruc. De politruc şi de
temnicerii lui ne apăram mai uşor, căci ne despărţeau uniformele şi
statutul legal – unii stăpâni şi alţii robi. Cu mult mai greu ne putem
apăra însă de reeducaţi, de care – deşi trăiam atât de intim, încercuiţi
de aceleaşi ziduri şi roşi de aceiaşi bacili – eram totuşi net,
categoric şi dramatic despărţiţi.
Exista însă avantajul că nu aveam
surpriza trădătorilor şi delatorilor acoperiţi. Ne cunoşteam foarte bine
între noi şi trăiam în două lumi ireversibil despărţite. Chiar dacă
cineva n-ar fi avut capacitatea de a pătrunde în conştiinţele noastre şi
a distinge între duhurile deosebite ce ne stăpâneau, cele două grupe
de oameni se puteau diferenţia prin expresia feţei, prin privire,
gesturi, mişcări şi ţinută.
Spre deosebire de ei, tipul satanic era
agitat, repezit, nesigur, înfricoşat, tensionat, gol pe dinăuntru,
fugind mereu de propria conştiinţă, cu privirea sticloasă, cu zâmbet
dispreţuitor, cu răutate pe chip, cu ură în cuvânt. Erau oameni
nesinceri, mereu la pândă, egoişti, înjurând şi gata de crime oribile la
ordin.
Au fost şi unii reeducaţi care au
izbutit să se redreseze, fiind primiţi cu căldură în comunitatea
creştină, au fost şi alţii care au simulat pocăinţa pentru a ne spiona,
însă aceştia au fost uşor depistaţi, căci sufletele erau atât de
sensibilizate încât discerneau cu uşurinţă duhurile.
Deşi reeducaţii ne terorizau, totuşi
îi iubeam şi ne rugam pentru ei, căci în cei mai mulţi găseam prieteni
vechi şi oameni buni, transformaţi în ticăloşi prin teroarea reeducării
marxist-leniniste, un mecanism zis logic care descompune lăuntric fiinţa
şi apoi încearcă, cu metode monstruoase, să formeze omul socialist, în
fapt un monstru. Şi nimeni nu poate scăpa integru din „tura” de tortură a
reeducării materialist-dialectice.
Rezultatele reeducării şi ”educaţiei”
marxiste sunt exclusiv criminale, bestiale, decadente, dezumanizante,
degradând însăşi natura umană. Oamenilor li s-au luat bunurile
materiale, dar au devenit mai egoişti, mai hoţi, mai avari, deoarece
niciodată n-au renunţat de bunăvoie la ele. Li s-au impus ordinea,
dreptatea şi egalitatea socială, dar se urăsc mai mult între ei, se
tiranizează mai mult, au devenit chiar sadici, fiindcă nici dragostea de
semeni, nici bunătatea, nici dreptatea şi nici egalitatea nu izvorăsc
dinăuntrul lor, ci ei îşi sunt unii altora indiferenţi.
Oamenilor li s-a promis raiul pe pământ, dar li s-a interzis raiul ceresc, li s-a dat satisfacţia simţurilor, dar li s-a negat cea a sufletului, li s-a spus că totul va fi bine şi frumos, dar în ei n-a existat nici binele, nici frumosul şi când a dispărut şi aspiraţia spre ceruri, s-au simţit întemniţaţi, pe pământ. Iar când au fost momiţi de poftele trupeşti, au devenit fiare şi bestii, fără suflete şi fără conştiinţă, întunecând totul în jurul lor, căci în ultimă analiză oamenii care nu se sfinţesc în ei înşişi murdăresc lumea cu tot ce e rău şi murdar în ei. Prin urmare, tot „binele” care siluieşte conştiinţele nu poate fi decât distructiv.
În Târgu-Ocna erau oameni care năzuiau să
fie ai lui Hristos, ca sfinţii, şi oameni terorizaţi să devină
marxişti, care erau ca demonii. A fost o experienţă impresionantă, pe
coordonatele cele mai contrastante ale existenţei şi naturii umane.
Dar nu numai viaţa religioasă era intensă
în penitenciar, ci deopotrivă şi cea intelectuală, politică ori umană.
În condiţiile acelea vitrege fiecare punea la dispoziţia celorlalţi tot
ce ştia: unul medicină, altul literatură, altul istorie, altul ştiinţă,
altul politică. Chiar cunoştinţe modeste, cum ar fi plugăritul ori
ciobănitul, erau luate în consideraţie şi deveneau bunuri comune.
Învăţam să gândim politic, fiindcă are şi
politica filosofia ei, spiritualitatea ei, metodele ei şi domeniul ei
de mare importanţă umană. Pătrundeam ideologiile şi concepţiile până în
sâmburele lor spiritual. Studiam diversele modele politico-sociale până
la consecinţele lor ultime.
Aşa am învăţat politică şi am văzut limitele ei. Am înţeles că ultima şansă de izbăvire a oamenilor este spiritualitatea şi că toate celelalte planuri trebuie să i se subsumeze. Iar spiritualitatea înseamnă în primul rând libertate – dar libertate bine înţeleasă căci altfel tot libertatea deschide porţile negării binelui şi alunecării din eroare în eroare, până la bezna cea mare a ateismului.
Pe lângă politică şi filosofie, se făcea
la Târgu-Ocna literatură, în special poezie, precum şi muzică. De
asemeni, se învăţau pe de rost Evangheliile, acatiste şi mii de versuri.
S-au învăţat şi o mulţime de limbi străine, încât unii au devenit
adevăraţi poligloţi. Se învăţa oral, cel mult cu notaţii pe săpun, pe
curea ori pe o sticluţă de medicamente preparată cu unsoare şi cu praf
de talc. Se scria cu un vârf de sârmă ori cu un băţ.
S-au predat chiar cursuri sistematice, la
sfârşitul cărora deţinuţii studenţi erau pregătiţi să-şi dea examenele
cu succes, dar n-au ajuns niciodată acea fericită zi. Se făceau
expuneri filosofice ori ştiinţifice de mare ţinută intelectuală. Oameni
simpli asimilau cu uşurinţă idei şi teorii pretenţioase, uimind adesea
prin capacitatea lor de sinteză chiar şi pe cei mai rafinaţi
intelectuali.
Toate acestea şi multe alte asemenea
au îmbogăţit sufletele şi minţile oamenilor de acolo. Se profila un tip
de om complet, deplin, armonios, cu o viziune integrală despre
Dumnezeu, om şi lume. Acolo nu se făceau confuzii între valori, nici
între planuri existenţiale, nici între duhuri. Acolo nu se împărţeau
oamenii în partide politice, nici în clase sociale, nici chiar în
naţionalităţi. Acolo valoarea supremă era omul sfânt, viaţa sfântă,
duhul sfinţit. Valorile se ierarhizau singure, ca de altfel şi oamenii,
care în temniţă fiind, nu mai aveau mijloace de a-şi ascunde defectele.
Cei ce au supravieţuit temniţelor şi
morţii păstrează până astăzi ca pe un punct de referinţă modelul de
viaţă al deţinuţilor din Târgu-Ocna.
Eram închişi acolo fără nădejde de
eliberare, terorizaţi, bolnavi şi izolaţi. Mulţi erau invalizi şi
imobilizaţi la pat. Aceştia au fost aşezaţi în camerele de la parter,
iar noi, cei de la etajele unu și doi, ceva mai sănătoşi, am organizat
un program de muncă voluntară pentru ei. Devotamentul slujirii era
deplin, până la epuizare. La dragostea cu care erau serviţi,
tuberculoşii răspundeau tot cu dragoste, cu recunoştinţă şi
sensibilitate, infirmând egoismul proverbial al bolnavilor de acest fel.
Le dădeam să mănânce, îi spălam, îi
curăţăm, altfel spus le îndeplineam toate necesităţile. Tuşea lor
răguşită, înăbuşită, seacă, răsuna necontenit şi se acompania cu
straniul cântec al cucuvelelor. Impresionante erau hemoptiziile, adesea
năvalnice, care epuizau şi pe bolnavi şi pe infirmierii improvizaţi.
Învăţasem a şti cât mai are de trăit fiecare, după fizionomie, după
miros, după tonusul general, dincolo de diagnosticele medicale.
Camerele 3 şi 4 erau camerele mortuare.
Aici au murit cei mai mulţi. Aici se făcea de serviciu zi şi noapte. Şi
cum mă număram printre deţinuţii semi-valizi, în noaptea de Crăciun am
ţinut să fac de serviciu la camera 4.
Era o iarnă liniştită, cu zăpadă,
fără ger. Dealurile dimprejur încărunţiseră. Clopotele de la schit ne
vesteau rugăciunile călugărilor şi ne uneam cu ei şi cu toată suflarea
creştină într-o rugăciune mută. Este cu neputinţă ca rugile tăcute
revărsate în văzduh de oamenii aceia încolţiţi între moarte şi tortură
să nu fi fost primite. Ele au fost auzite în ceruri, ele au adus
cerurile pe pământ şi cred că Dumnezeu se va milostivi de lumea asta şi
pentru sufletele acelea mari şi credincioase din Târgu-Ocna.
În camera 4 erau atunci aşezaţi, printre
alţii, arhimandritul Gherasim Iscu, lângă el un evreu şi fost politruc
sovietic, acum sionist, în fine, Ion, prietenul meu din Piteşti, care
era foarte bolnav. Pe partea dreaptă a camerei, într-un pat era Valeriu,
fratele meu cel mai drag.
Ion şi părintele Gherasim se găseau în
stare gravă. Valeriu se refăcuse un pic şi, după pravila de rugăciune
obişnuită, se concentra acum să compună câteva poezii testamentare. De
asemenea dorea ca în seara aceasta să alcătuiască un colind special
pentru Târgu-Ocna.
M-am apropiat uşor de părintele Gherasim,
care şedea cu ochii închişi. Era slab ca o arătare. Fusese la Canal,
unde se muncea şaisprezece ore pe zi, urmate de alte patru de program
administrativ. Fusese repartizat în brigada specială pentru preoţi, cu
un regim de exterminare rapidă. La Canal părintele Gherasim îşi
îmbărbăta prietenii, pe mulţi îi ajuta la muncă şi tuturor le stătea la
dispoziţie cu serviciile religioase. Practica Rugăciunea inimii şi avea
mari resurse sufleteşti, care l-au ţinut puternic peste toate
mizeriile.
Delatorii l-au turnat însă de mai multe
ori că oficiază spovedanii şi cuminecări şi drept urmare a fost bătut,
izolat, înfometat, terorizat peste teroarea generală. Omul e din carne
şi oase, duhul nu poate ignora legile vieţii, astfel că ascetul
îmbunătăţit întru cele sfinte s-a îmbolnăvit de tuberculoză, a căzut la
pat şi, aproape muribund, a fost adus la Târgu-Ocna, ca să moară
”umanitar”.
Prezenţa lui în sanatoriu se făcuse
simţită prin măiestria cu care ştia să umble în sufletele oamenilor şi
să-i îmbărbăteze. Era deci căutat ca duhovnic. Se dăruia cu bucurie
deţinuţilor care-l solicitau, cu toate că se epuiza pe el însuşi.
Dădea şi îndrumări isihaste, nu numai din lecturi, ci şi din bogata lui experienţă mistică. Fiindcă
în camera 4 din Târgu-Ocna mistica nu numai că era reabilitată ca
noţiune şi ca realitate practică, ci era şi vie, densă, intensă s-o
prinzi cu mâna. De fapt, nici nu era nevoie să o prinzi cu mâna, căci
acolo Dumnezeu era prezent şi te cucerea imediat, pătrunzând în
sufletul şi fiinţa ta ca o mireasmă binefăcătoare. Nu negăm nici o clipă
Tainele săvârşite pe Sfintele Altare, doar mărturisim că harul este
intens manifestat şi prin sfinţii Săi. Aşa simţeam în preajma părintelui
Gherasim.
Cu sfială deci m-am apropiat de el, ca să văd cum îi este. M-a simţit şi a deschis ochii mari, negri, adânci:
– Ai venit?… Mă bucur… Eram departe,
în locuri de verdeaţă, de cântec şi mireasmă, făurite din lumini. Acolo
e minunat. E pace. De fapt, nu se poate exprima ce e acolo. E atâta
fericire, încât chiar bucuria de a te vedea e o suferinţă prin
contrastul dintre cele două lumi. Voi pleca în curând, poate chiar
acum, în noaptea de Crăciun. Şi acesta e un dar al Domnului. Nu ştiu cum
să-I mulţumesc… Nu ştiu cum să-i fac pe oameni să-L trăiască pe
Dumnezeu, deplina bucurie… Am certitudinea vieţii veşnice, particip deja
la ea. Nu mă sperie nici Judecata, căci merg cu cuget smerit şi cu
nădejde numai în mila şi darul Domnului… Duhurile întunericului
stăpânesc acum pe oameni, dar să nu vă temeţi, Hristos este aproape,
cercetează lumea; iar lumea are nevoie de multă suferinţă… Duşmanii
cred că am fost învinşi, dar ei neagă lucrarea lui Dumnezeu în istorie
şi nu cunosc căile Lui …
S-a oprit puţin, a respirat adânc, apoi a reluat:
– Aici va fi într-o zi pelerinaj… Azi
suntem puţini, dar încă mai există credinţă în lume, încât lumea va fi
izbăvită. Acum pare cu neputinţă, dar dincolo de mijloacele omeneşti
există o iconomie divină şi ea va renaşte omenirea. Fiţi deci
binecuvântaţi!… Am cunoscut aici oameni în faţa cărora cugetul meu se
smereşte. Spune-i Iui Valeriu să se roage pentru mine… Rugaţi-vă şi voi!
Sunt fericit că am ajuns în ceasul acesta…
Vorbise stins, dar cu mare putere, încât
eram profund impresionat. A închis din nou ochii şi s-a retras în
pragul vieţii veşnice.
Convorbirea mea cu părintele Gherasim o
înregistrase involuntar, dar emoţionat şi evreul Iacov, care ocupa patul
alăturat. I-am pus mâna pe frunte:
– Ai temperatură? l-am întrebat.
– Nu, mi-a răspuns el. Mă simt bine… Aici
e o lume cum n-am bănuit că ar fi cu putinţă, în tot cazul, o lume
total opusă aceleia din care vin eu. E cutremurător pentru mine să mă
regăsesc sufleteşte în atmosfera creştină pe care am respins-o cu în
dârjire toată viaţa, o dată prin materialism şi a doua oară prin
sionism. Noaptea de Crăciun, care a iscat totdeauna înverşunare în
sufletul meu, azi mă copleşeşte prin realitatea ei dumnezeiască. Fiindcă
cele ce se petrec aici nu sunt lucrări umane şi naturale, ci
dumnezeieşti. O spune un materialist, un ateu şi un evreu!… Şi nu e o
farsă mărturisirea mea. în faţa morţii omul devine sincer şi are putinţa
să vadă adevărul… Te surprinde poate mărturisirea aceasta, dar ea s-a
zămislit în mine încetişor, peste voia mea, ca o recunoaştere necesară a
realităţii. Adevăratul Dumnezeu este Hristos!
Spunând aceste cuvinte, a lăcrimat. Era
profund mişcat. Încercam să-l înţeleg, să particip la momentul dramatic
pe care-l trăia. A tăcut o vreme. M-am aşezat lângă el pe pat,
ţinându-i mâna în mâinile mele. Mă rugam în inimă… ce aş fi putut să fac
mai mult?!
Ştiam bine că eu nu pot pricepe
frământarea lui sufletească, căci eu m-am născut creştin şi am trăit
creştineşte, pe când el era mozaic, devenise comunist, iar acum sionist.
Un astfel de suflet trece prin traume cumplite ori de câte ori face o
nouă descoperire în cele spirituale; iar mărturia lui creştină de acum
era o răsturnare categorică şi ireversibilă a întregului său trecut.
– Îţi mulţumesc că m-ai ascultat, mi-a spus el după o vreme.
– Poate că în curând vom fi fraţi în Hristos!
– Să-ţi ajute Dumnezeu, i-am răspuns emoţionat şi m-am ridicat să mă duc la Ion.
Ion
respira precipitat şi avea febră. Chipul lui era când livid, când
congestionat. Natura mai menţinea totuşi un echilibru vital în el.
Ştiam că moartea era prin preajmă; ştia şi el.
– Azi m-am spovedit şi m-am pregătit de plecare, mi-a spus.
– Regret însă că mor şi nu văd salvarea ţării…
S-a oprit să se odihnească. Respira anevoios.
– Nu mi-a rămas decât credinţa în Dumnezeu. Poate că măcar acum, la această strâmtorare istorică, lumea va pricepe ce este cu adevărat credinţa în Dumnezeu!… Acum e târziu pentru mine… Mă sting… Adesea am senzaţia că se face întuneric, apoi izbucneşte lumină orbitoare. Din pragul morţii tainele vieţii se văd mai de aproape. Păcat că nu le-am văzut aşa toată viaţa!
Fratele meu, haiducul, a fost un om neasemuit mai mare decât mine, un vizionar!
– Linişteşte-te! i-am zis. Eşti epuizat.
– Mi-a fost dat să mor în mâinile tale, a continuat el. Te-am iubit şi te-am admirat mult. Dumnezeu să te ajute!
– Frate, i-am răspuns, îţi datorez imens.
Ai fost mai viteaz ca mine. Numai Dumnezeu poate să te răsplătească
pentru dragostea pe care ai dovedit-o în viaţă, faţă de mine, faţă de
alţii. Nu te voi uita niciodată!
După o pauză mai lungă, mi-a zis:
– Te rog, spune-i lui Iacov să mă ierte.
Am avut dese neînţelegeri cu el. Mă supărau manifestările lui comuniste
şi iudaice aici, unde nu e locul lor.
I-am spus lui Iacov, acesta s-a ridicat şi a venit lângă Ion.
– Sunt impresionat că-ţi poţi cere
iertare de la un om care a greşit, care a trăit în greşeală ca în
propria sa matcă. Orgoliu? Poate… dar mai degrabă incapacitatea de a
cunoaşte adevărul, Acest adevăr m-a revoltat toată viaţa împotriva lui Iisus, dar azi îi descopăr realitatea. Numai satana poate inspira şi
întreţine atâta minciună şi ură împotriva adevărului. Voi nu puteţi
realiza cumplita dramă pe care o trăiesc în clipele acestea… Eu m-am
opus adevărului, or dumneata mi-ai spus adevărul şi niciodată n-ai fost
rău cu mine. Eu te-am urât, iar dumneata m-ai iubit, eu am fost în
înşelare, dumneata în adevăr. Eu deci trebuie să fiu iertat de dumneata,
precum Pavel a trebuit să fie iertat de Hristos. Cred că voi fi şi eu
creştin. Doresc să fiu creştin, dar încă nu sunt stăpân pe propriul meu
suflet. Vă rog să fiţi îngăduitori cu mine.
Ion a lăcrimat. I-a întins mâna şi l-a mângâiat.
– Dumnezeu să te ajute! Mărturisirea
dumitale îmi deschide zări de lumină şi încredere pentru lumea pe care o
părăsesc în aceste condiţii triste. Minunate sunt căile Domnului!
Iacov s-a retras. Ion mi-a cerut să merg la părintele Gherasim, ca să-i dea ultima binecuvântare.
S-a aşternut pacea şi eu m-am apropiat de
Valeriu. Şedea rezemat cu spatele de marginea patului, cu capul plecat
în piept şi pleoapele lăsate, dar aveam impresia că mă priveşte. Ochii
albaştri s-au deschis imenşi, luminoşi şi m-au învăluit în căldura lor.
A zâmbit fericit şi mi-a spus:
– Ce bine este că te simt lângă mine! Sunt pe cale să compun o melodie frumoasă pentru Târgu-Ocna.
– Stai liniştit, i-am spus şi m-am aşezat pe un scaun ca să priveghez.
El însă mi-a zis:
– Tu vei fi primul care primeşte colindul meu. Să-ţi spun versurile:
Pe malul Trotuşului
Cântă robii Domnului,
înjugaţi la jugul Lui.
Dar cântarea lor e mută,
Că-i din suferinţă multă
Şi-i cu lacrimi împletită.
În inima robului,
Domnu-şi face ieslea Lui,
În noaptea Crăciunului.
Flori de crin din ceruri plouă
Peste ieslea Lui cea nouă
Şi din flori picură rouă.
Stă un copilaş în zare
Şi priveşte cu mirare
La fereastra de-nchisoare.
Lângă micul copilaş
S-a oprit un îngeraş,
Ce-i şopteşte drăgălaş:
„Azi Crăciunul s-a mutat
Din palat la
închisoare,
Unde-i Domnu-ntemniţat”.
Şi copilul cel din zare
A venit la închisoare
Să trăiască praznic mare.
Lăsaţi-i pe copii să vină,
Să-mi aducă din grădină
Dalbe flori de sărbători,
Dalbe, dalbe florii
M-a privit puţin, apoi a adăugat:
– Acest colind îl dedic părintelui Gherasim. El este copilaşul la care se referă ultimele versuri ale colindului.
Valea era împăcat, senin şi bucuros. I-am mulţumit pentru că m-a colindat. Mi-a zâmbit şi s-a retras în sine.
Era aşa de linişte, încât auzeam
respiraţia grea a bolnavilor, căderea fulgilor de nea şi bătăile inimii
mele. În amestecul acela mizerabil de temniţă şi tuberculoză era o
vibraţie sufletească evidentă, încât totul părea nepământesc, minunat.
Timpul trecea domol. Mintea era atrasă de orizonturi de lumini.
Înţelesurile se dezvăluiau adânc, într-un fel de mişcare statică,
paradox pe care numai trăirea în duh îl realizează.
Eram închişi, dar cu sufletele în afara
temniţei, eram bolnavi cu trupul, dar viguroşi sufleteşte, eram în
pragul morţii şi al vieţii, şi moartea era înghiţită de viaţă.
Rugăciunea se depăna cu îngerii şi colindătorii ce-i simţeam în jur.
Seara aceea cunoştea intensităţi neobişnuite de comuniune cu Dumnezeu.
Eram deopotrivă de lucid şi de prezent în realitate şi de aceea cred că
atunci materia era duh pentru mine şi duhul era materie. Nici un
contrast nu mă tulbura.
Din când în când mă apropiam de Ion şi de
părintele Gherasim, care se stingeau încetişor, mai vii cu cât se
apropiau de moarte. Iacov nu dormea. L-am surprins cu ochii deschişi,
dar nu mi-a zis nimic.
Târziu în noapte, spre zori de zi, am
înţeles că trebuie să am la îndemână mucul de lumânare şi chibritul,
obiecte interzise cu străşnicie, dar pe care le ţineam ascunse în penele
unei saltele şi le foloseam cu mare economie, numai pentru două-trei
minute, ori de câte ori încă unul pleca dintre noi.
A adormit întâi Ion, ca un pui de om, el
care era un om cu suflet atât de mare. Ultima lui privire a fost tristă,
tristă şi plină de dragoste. Poate că era şi rugăciune în ea, poate şi
un îndemn, poate că licărea şi o nădejde.
Abia terminasem cu Ion, când am fost chemat la părintele Gherasim. A deschis iarăşi ochii adânci, duşi în fundul orbitelor.
– Să vă mai privesc o dată, dragii mei, copiii mei, fraţii mei, părinţii mei! a spus el stins.
Apoi a tuşit şi, în fine, a adăugat:
– Plec! Dumnezeu să vă binecuvinteze!
A respirat adânc, scurt, s-a contractat un pic şi şi-a dat sufletul. I-am închis ochii.
Am închis ochii la sute de oameni şi
ştiam cum a murit fiecare mai bine decât cum a trăit. Poate că momentul
sfârşitului este mai caracteristic pentru portretizarea oamenilor decât
viaţa însăşi.
Deşi noaptea aceea fusese grea şi nu
mă odihnisem deloc, nu simţeam nici o oboseală, nu eram nici trist, nu
aveam regrete. Realitatea vieţii era pătrunsă de realitatea nemuririi.
Trupul îmi era uşor. Timpul era dilatat, nici nu simţeam că trece, nici
nu doream să treacă. Simţeam deopotrivă de prezenţi pe cei ce
rămăseseră în viaţă ca şi pe cei ce plecaseră din ea. O pace imensă se
aşternuse în mine. În starea aceea sufletească am făcut pregătirea de
îngropăciune a celor doi.
Din când în când îmi mai aruncam privirea
şi spre Valea. Era vesel, fericit înlăuntrul său, cu pleoapele lăsate,
cu capul plecat în piept, cu trunchiul rezemat de marginea patului. Nici
el nu putuse să se odihnească în noaptea aceea. După ce am terminat
pregătirile, m-a chemat din priviri şi mi-a spus:
– Colinda este terminată… Poate versurile
acestea vor fi testamentul meu… Să ducem credinţa mai departe, până la
sfârşitul cel nesfârşit!
Tăcerea a acoperit din nou camera pentru o vreme. Rugăciunea, ca o scară cerească, cobora îngerii din ceruri pe pământ. Cerurile erau aici, cerurile erau pretutindeni.
(Ioan Ianolide – Întoarcerea la Hristos.
Document pentru o lume nouă, Ediția a II-a, Editura Bonifaciu, Bacău,
2012, pp. 275-289)
Crăciunul anului 1981, după eliberare
Au trecut treizeci de ani de atunci,
adică de la Crăciunul petrecut la Târgu-Ocna, până la Crăciunul pe
care-l poveste acum. Sunt singurul supravieţuitor dintre toţi eroii
întâmplălor amintite din 1931, 1949 şi 1951.
Toţi prietenii mei au rămas în cimitirele
temniţelor. Atât „reeducaţii” din Piteşti, cât şi „reeducatorii” au
dispărut. „Reeducaţii” s-au stins încet, chinuitor, din cauza
consecinţelor torturilor la care au fost supuşi şi a regimului de
exterminare ce a urmat. Un sfârşit cu mult mai tragic l-au avut
„reeducatorii”, adică torţionarii, călăii, cozile de topor prin care
s-au săvârşit atrocităţile de acolo. Ei au fost acuzaţi şi judecaţi ca
„legionari” care au săvârşit „reeducarea” la ordinele lui Horia Sima,
cu scopul de a „discredita” public „imaculata” revoluţie bolşevică.
Ipocrizie inimaginabilă, abuz juridic flagrant! (…)
De atunci Partidul Comunist a rămas
stăpân unic şi discreţionar pe toate bunurile poporului şi ale ţării,
pe toate forţele politice, poliţieneşti şi militare, pe toată
mass-media, pe toate activităţile de creaţie culturală, de la Academie
până la Căminul cultural, de la savanţi până la educatori, de la
”artiştii poporului” până la scripcarii de ţară, în fine, este stăpân
deplin peste munca şi conştiinţele noastre.
Nu mai există decât munca şi exprimarea
prin partid. Orice altă încercare este reprimată brusc şi total. Nimeni
nu se poate apăra. Nimeni nu se poate organiza decât prin partid. Nimeni
nu se poate plânge decât partidului. Cu toţii gândim prin partid,
muncim pentru partid şi luptăm cu toate armele pentru socialism.
Cu toate mijloacele posibile – fiecare
dintre noi fiind obligat într-un anume fel – facem educaţie
politico-ideologică, de la prunci până la pensionari. A crescut o
generaţie nouă, născută şi formată de ideologia ateistă. Paradoxal însă,
aceşti tineri resping în esenţă comunismul, dar fără a avea cu ce să-l
înlocuiască în ei înşişi şi, desigur, nici cu cine să-l schimbe ca
putere de stat.
Deci marxismul, de fapt, nu a convins pe
nimeni. Osatura statului socialist este formată nu din comunişti
convinşi, ci din interesaţi ai puterii şi ai banului, potentaţi politici
care şi-au creat o armată de pază şi trăiesc ca privilegiaţi. Puterea
comunistă e o putere militară şi nu poate fi altfel. Aspectul ei civil
ori democratic este o farsă grosolană, bună pentru naivii din afara
graniţelor, dar respinsă de poporul supus ei. Şi totuşi, toţi ne
supunem+, căci nu avem alternativă.
Atmosfera întregii societăţi este
schimbată. (…) Nu mai plutesc îngeri în aer, ci fum, ură şi dispreţ. Nu
se mai crede în minuni, ci în saţiu nelimitat, care nu este niciodată
satisfăcut.
Bucureştiul şi-a schimbat arhitectura,
dar cu deosebire şi-a schimbat sufletul de sărbătoare. Căci de Crăciunul
acesta tot poporul munceşte. Toţi tinerii sunt angajaţi în acţiuni
ateiste ori distractive, pentru a nu se gândi la sărbători.
Un gol interior suflă în poporul
socializat. Nimic nu mai e sfânt în noi, nici un ideal nu ne mai animă,
nici o limită nu mai îngrădeşte conştiinţele noastre. S-au spulberat
toate legăturile sufleteşti dintre oameni. Un egoism feroce,
indiferent, sadic a pus stăpânire pe noi. Fiecare aleargă, în condiţiile
create de socialism, să speculeze totul în sens personal: unii sunt mai
perfizi şi o fac public, sub masca socialismului; alţii o fac prin
abuzuri ori crime, sfidând legile; iar cei mai mulţi o fac inconştient,
animalic, asmuţindu-se unul împotriva celuilalt, încât societatea a
devenit o mocirlă a imoralităţii, o albie a ilegalităţii şi o scenă a
minciunii.
Când noi nu vrem să muncim, cum să
fie prosperitate? Când noi nu dorim binele, cum să fie o lume bună? Când
noi nu râvnim neprihănirea, cum poate exista o lume frumoasă? Când noi
nu avem nimic sfânt în cugetele noastre, cum să existe o viaţă curată?
Când noi ne batjocorim propriile suflete, cum putem fi mulţumiţi? Când
noi nu avem nici o libertate, cum putem fi fiinţe umane cu drept de
stăpânire?
Suntem o societate perversă şi am
învăţat să minţim, să ne înşelăm pe noi înşine, să fim slugarnici şi
meschini. Lumea e scârbită de viaţă. Se trăieşte în silă. Simţurile au
fost supraexcitate şi fie n-au fost satisfăcute, fie – dacă au fost,
totuşi, satisfăcute, ca de pildă în libertinaj – senzualismul a anulat
sensibilitatea şi frumuseţea sufletească.
E admirabil să trăieşti tăcând, dar noi
n-o putem face nici cel puţin conform proverbului cu ”capul ce se
pleacă…”, căci acela era izvorât din iscusinţa cu care vitregia
vremurilor l-a învăţat pe român să se strecoare isteţ, fără a se da cu
păgânii, aşteptând cu înţelepciune cotitura istorică. Astăzi însă suntem
siliţi de ateii marxişti nu să ne plecăm, ci să ne pervertim. Este
dezgustător.
Oamenii sunt epuizaţi sufleteşte şi
fizic. Neajunsurile materiale sunt din ce în ce mai mari. Trăind la
dispoziţia partidului, poporul întreg aşteaptă la cozi interminabile fie
pâine, fie orice alt lucru de care are nevoie. Economia socialistă este
dezastruoasă şi poporul plăteşte oalele sparte ale unei ideologii
mioape şi ale unui partid incompetent. Şi după ce că eşti obligat să
mănânci murdărie, trebuie să mai spui că este şi bună.
Toate instituţiile vechi au fost înlocuite cu altele socialiste, deci nu mai există. Biserica
e tolerată ca o relicvă, dar nu îi e tolerată misiunea spirituală,
nicicum cea socială ori culturală. Familia însăşi este practic
dizolvată de principiul amorului liber şi de principiul care declară pe
copii ”ai poporului” – şi pe drept cuvânt, căci înrâurirea partidului
asupra lor este considerabilă, iar părinţii n-au nici timp, nici
dreptul să facă educaţia dorită copiilor.
Redusă la aspectul economic, familia
şi-a pierdut rolul spiritual, moral şi social de odinioară. Au dispărut
relaţiile sufleteşti, de încredere şi ajutor reciproc dintre rude.
Dacă se mai păstrează o urmă de familie, ea este lipsită de autoritate
şi de independenţă, având la bază numai raţiuni socio-economice
temporare din societatea comunistă. Treptat însă familia va dispare şi
poporul va fi o apă şi un pământ.
Dezastrul moral este colosal. Dacă
s-ar trage cortina de pe societatea socialistă şi de pe conştiinţele
noastre, ar apărea un pustiu imens, dezolant, ucigător şi fără ieşire.
Sunt aici minţi ascuţite care văd
realitatea crudă, dar nu au voie să vorbească decât de realitatea
principială a ideologiei marxiste. Lumea de aici este mistificată prin
ea însăşi, iar lumea liberă nu află decât farsa realităţii socialiste.
Nu jelim trecutul de dragul trecutului,
ci din cauza golului şi nimicului ce ne înghite. Ni s-a luat totul şi ni
s-a dat, în schimb, nimicul. Suntem sătui de viaţă, lihniţi de foame,
dispreţuitori de semeni. Oameni goi, oameni fără Dumnezeu suntem şi
înspăimântăm lumea cu nefericirea noastră şi o vom preface în iadul în
care noi înşine trăim.
Am răbda cu drag de foame, am munci şi am
lupta dacă în inimile noastre s-ar naşte azi Hristos; dar noi nu mai
avem conştiinţa bucuriilor sfinte ale sufletului şi ale vieţii. Ne
sinucidem sufleteşte. Ne descompunem sub imperiul deznădejdii
materialiste, înspăimântătoare este asemănarea societăţii întregi de
azi cu aceea a temniţei din Piteşti!
Oare visez la lumea care a trecut? Oare
îmi e dor de mama şi de tata? Sunt prizonier al amintirilor din
copilărie? Ori al viselor mistice? Nu, sunt un observator lucid şi
liber. Ştiu că şi societatea trecută era viciată, ştiu că şi atunci
oamenii erau imperfecţi şi se pretau la toate josniciile, dar acum totul
e infect, insuportabil, dezgustător.
Regret colindele de altădată, care
sfinţeau sufletele şi nopţile de Crăciun. Ele rămâneau un reper şi un
îndreptar peste tot răul lumii. Regret datinile din străbuni, în
splendoarea lor de poezie şi sfinţenie, căci datorită lor mi-am salvat
sufletul din mocirla decadenţei materialiste. Regret căldura sufletească
a familiei de odinioară, unde revărsam tot ce era bun şi frumos în noi.
Regret ţara care a fost socializată de
partidul atotputernic. Regret proprietatea muncii personale, căci a fost
înlocuită cu robia deciziilor arbitrare din proprietatea colectivă. Nu
mai suntem stăpâni pe nimic, nici pe capacitatea noastră, nici pe
necesităţile noastre, căci ele sunt determinate şi decise de partid
-zice-se de popor, dar poporul nici nu e întrebat. Regret politica
democratică, chiar dacă făcea jocul burgheziei, căci politica
socialistă ne-a robit Partidului Comunist.
Bietul tata, nu credea că vom ajunge
aici! Biata mama, n-ar putea suporta lumea de azi! Mă atinge un sloi de
gheaţă pe coloana vertebrală.
Unde eşti, Crăciunule din Târgu-Ocna?!…
Moartea ca deschidere spre viaţa veşnică de atunci e înlocuită acum cu
viaţa morţii atotputernice. Cu cât sunt mai prezenţi şi mai vii în mine
părintele Gherasim, Ion şi Valeriu, cu atât mai mult mă doare realitatea
desacralizată. Atunci, acolo, în temniţă, un evreu putea participa la
Naşterea Domnului în Care nu crezuse, iar acum, aici, moare credinţa
chiar şi în cei ce au crezut cândva.
Am intrat în mai multe biserici, în
speranţa că voi regăsi atmosfera de Crăciun de odinioară, dar era lume
puţină, aproape toţi bătrâni. Un cor de oameni în vârstă a cântat
colinde, frumos dar fără farmec. Preoţii înşişi sunt octogenari, trişti,
scoşi parcă din arhive. Nu există nici cea mai mică relaţie
prietenească între creştini. Copiii nu ştiu să-şi facă semnul Crucii, să
se roage şi nu au nici cele mai vagi cunoştinţe religioase, deşi mai
toţi au fost botezaţi.
Doar în icoane şi-n lumânări se regăseşte
sufletul meu pribeag. Ochii se opresc la Altar, la Sfântul Potir şi mă
întreb dacă harul ce se răspândeşte prin Sfintele Taine nu e aruncat
înaintea porcilor, ca să-l calce în picioare!
Harul a lucrat minunile din Târgu-Ocna.
Harul are aleşii Lui şi azi, discreţi dar imenşi. În mintea mea răsare
preotul Calciu, apoi preotul Iacunin[1]: unul în Jilava, altul în
Siberia; amândoi martiri în care viază Hristos, amândoi izolaţi de
fraţii lor, amândoi ignoraţi de creştinii liberi.
Există credinţă! Există creştini pe lume:
un Orlov, un Saharov[2] dau strălucire Ortodoxiei, dau autoritate
morală ştiinţei, dau nădejde de izbăvire, ca toţi cei care, asemenea
lor, înfruntă cu îndrăzneală puterea crudă şi nelimitată a ateismului.
Mă simt unit cu ei, îi simt şi pe ei în aceeaşi atmosferă din
Târgu-Ocna.
Sunt oameni mari şi în Occident, şi
clerici şi laici, dar ei nu pot realiza sfinţenia de aici. Aici
sfinţenia e obligatorie, altfel te prăbuşeşti. Important mi se pare
însă a da forţă acestei spiritualităţi renăscute, încât să transforme
lumea şi să înnoiască sufletele.
În mijlocul unei lumi ce se prăbuşeşte în
iad, mintea mea desluşeşte procesul îndumnezeirii. Şi plâng. Şi-s
fericit. Şi cânt. Şi trăiesc în voie, liber, sfinţit. Lumea se va
izbăvi. Dar lumea mai are de suferit! De acest Crăciun îl văd pe Lech
Walesa[3] întemniţat, omul care a reuşit să devină, într-un an de zile,
un simbol al libertăţii şi demnităţii. Omul acesta era o speranţă a
tuturor oamenilor, şi totuşi e închis şi nimeni nu-l poate salva. Simt
însă că el e imens abia acum, în temniţă, căci acum se vede forţa lui
interioară de a respinge mâna mânjită cu sânge a oprimatorului.
Un popor întreg este din nou întemniţat,
robit, umilit, batjocorit. Lovitura dată a fost cruntă şi perfidă.
Totuşi, polonezii se dovedesc vrednici de istoria lor eroică, vrednici
de credinţa lor neclintită. Este acolo o speranţă pentru omenire, deşi
poate că omenirea va rata această şansă. E acolo o Biserică puternică,
cu preoţi apostoli, cu creştini martiri. E acolo o muncitorime care ştie
că dreptatea numai de la Hristos vine şi refuză injustiţia
antihristică; de acest Crăciun sunt mii de mineri care-şi riscă viaţa
protestând în mine şi gestul lor mă cutremură. E acolo o elită
intelectuală care gândeşte destinele lumii întregi, dar se pare că lumea
încă nu are urechi de auzit.
Văd cum s-a prăbuşit structura lumii de
odinioară, văd prăpădul din Piteşti, văd jalea din ţară, văd vidul din
suflete, văd mizeria din societate şi mă îngrijorez că fenomenul
solidarităţii poloneze va sucomba prin baionete şi minciună. Cumplită
trebuie să fie tragedia lui Lech Walesa şi a tuturor polonezilor!
Au fost reduşi la tăcere. Dacă nu li se va obţine libertatea de
manifestare, vor deveni iarăşi robi.
Comuniştii au învăţat acum încă o lecţie
şi vor şti ca niciodată să nu mai accepte acele urme de libertate şi
acele şovăieli umanitariste care au făcut posibilă „Solidaritatea” din
Polonia. Puterile socialiste strâng iarăşi şuruburile şi chingile şi la
nevoie vor vărsa chiar sânge pentru a-şi salva puterea.
Unele ţări occidentale au decis măsuri
economice în Polonia, altele le-au refuzat chiar şi pe acelea, noi însă
întrebăm: cum au putut occidentalii liberi, creştin-democraţi, să
întreţină relaţii economice şi tehnice cu un Partid Comunist tiranic şi
revoluţionar? De ce a fost Polonia abandonată puterii sovietice şi
comunizării, când al doilea Război Mondial s-a făcut pentru eliberarea
ei? Cine a decis destinele Poloniei şi cine menţine Polonia în lagărul
socialist?
Europenii cred că se vor adapta
comunismului şi se pleacă în faţa revoluţiei ce ameninţă cu războiul
atomic, dar europenii nu ştiu că vor ajunge robi cum suntem noi şi-şi
vor blestema zilele şi vor cere pământului să-i înghită de vii, dar
pământul nu-i va primi, căci vrednici sunt de osânda lor.
E greşit a crede că materialismul de tip
capitalist va elimina comunismul marxist. Dimpotrivă. Secularismul
statelor occidentale este părintele ateismului statelor socialiste.
Educaţia liberă din Apus a dus la educaţia ateist-materialistă din Est.
Libertinajul, care a devenit neobrăzat şi în Occident şi în Răsărit,
pregăteşte atmosfera comună pentru acelaşi stil de viaţă. Legea avortului – abatere făţişă de la legea lui Moise: „să nu ucizi!” -va îndreptăţi la eutanasie, apoi la uciderea spartană şi, în fine, la uciderea ştiinţifică, programată, necesară raţiunii omeneşti. E straniu să constatăm un limbaj comun şi idei comune în cele două tabere ideologice ale lumii de azi! Dacă creştinii din ţările libere nu sunt în stare să învingă forţa comunistă ce asediază omenirea, atunci lumea este slăbănoagă şi-şi merită robia. Revoluţia bolşevică nu
poate fi oprită prin cedare, războiul nu poate fi rezolvat prin pace
unilaterală. Puterea se cere învinsă prin putere. Pacea fără libertate,
fără dreptate, fără Dumnezeu, e cumplită robie. Libertatea nu are arme,
nici instrumente de apărare, ci trebuie apărată cu toate armele ce o
atacă.
În Polonia s-a pus în evidenţă la scară
naţională adevărul care în celelalte ţări s-a dezvăluit fragmentar şi
sporadic. Oamenii din lagărul socialist ştiu că au de ales între
atmosfera de tip Târgu-Ocna şi cea din Piteşti, între Iacunin, Calciu,
Saharov, Orlov pe de o parte şi Brejnev[4], Ceauşescu ori Kadar[5] pe de
altă parte, între apă şi foc, între lumină şi întuneric, între bine:
rău, între Dumnezeu şi satana, între Hristos şi antihrist – fără
compromisuri, fără ezitare, fără întârziere.
Mi-e sufletul sfârtecat de această
răspândire a duhurilor şi a istoriei. Alţii însă suferă acum mai mult
decât mine. Eram dator să mărturisesc adevărul, împreună cu eroii şi
martirii vremurilor moderne. Toate chinurile lumii sfâşie sufletul meu
în ziua asta de Crăciun a anului 1981.
S-au scris aceste pagini în zilele
Crăciunului lui 1981, sub impresia celor petrecute în Polonia.
Evenimentele povestite sunt reale, dar puţin literaturizate. Având în
vedere condiţiile în care scriem, rugăm să se facă toate corecturile
literare de cuviinţă, dar să se păstreze duhul şi adevărul pe care dorim
a-l comunica. Va veni o zi când lumea ne va înţelege, dar credem că
duhurile vii vor fi receptive acum.
[1] Gleb Iacunin, preot ortodox din cadrul dizidentei ruse, deportat în Siberia pentru convingerile sale religioase. (N. ed.)[2] Andrei Saharov (1921-1989) – fizician rus, specialist în armele termonucleare. S-a opus experienţelor nucleare şi s-a raliat disidentei ruseşti, fapt pentru care a fost exilat la Gorki (1980-1986). (N. ed.)
[3] Lech Walesa era, la data scrierii
acestor memorii (1981), preşedintele sindicatului „Solidaritatea” din
Polonia, iniţiatorul unei mişcări populare anticomuniste. Arestat şi
întemniţat, el a devenit simbolul tuturor popoarelor oprimate de regimul
comunist. După căderea acestui regim în Polonia, Lech Walesa a fost
ales preşedinte al ţării (1990-1995). (N. ed.)
[4] Leonid Ilici Brejnev (1906-1982) – preşedinte al Uniunii Sovietice între 1960-1964 şi 1977-1982. (N. ed.)
[5] Janos Kadar (1912-1989) – om politic
maghiar, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc
Socialist Ungar; militant activ pentru consolidarea ocupaţiei sovietice
în Ungaria. (N. ed.)
(Ioan Ianolide – Întoarcerea la Hristos.
Document pentru o lume nouă, Ediția a II-a, Editura Bonifaciu, Bacău,
2012, pp. 290-298)
Sursa: Ioan Ianolide, Crăciunul după eliberare (1981)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu