luni, 14 martie 2016

IPS Emmanuel din Patriarhia Ecumenica invitat la un seminar la Moscova despre Sinodul Pan-ortodox: "nu intervenim in definitiile dogmatice". Presedintele Ucrainei a vorbit cu Patriarhul Ecumenic despre creerea unei Biserici Ortodoxe locale ucrainiene. Emisiune la KTO TV despre Sinaxa de la Chambesy. IPS Iosif: "imaginea Vatican II nu cred că o vom aplica sinodalității Bisericii Ortodoxe"


"Nu există mari diferențe între Patriarhia Ecumenică și Biserica Ortodoxă Rusă", a declarat pe 11 martie 2016 Mitropolitul Emmanuel al Franței (Patriarhia Ecumenică), la un seminar organizat la Moscova, dedicat viitorului Sinod Pan-Ortodox.

"Unii ar vrea confruntarea noastră, dar acesta nu există. Da, avem puncte de vedere diferite față de unele subiecte, dar este absolut firesc pentru Biserica Ortodoxă și reflectă faptul că dialogul pe care îl avem este realizat în respectul diversității noastre".


Referindu-se la seminarul din Moscova, Mitropolitul Franței din Patriarhia Ecumenică și-a exprimat de asemenea speranța că Sinodul Pan-ortodox planificat pentru luna iunie, "va arata lumii unitatea Ortodoxiei". "Nu este vorba, în ceea ce ne privește, să intervenim în domeniul definițiilor dogmatice, să stabilim astfel de declarații; vrem doar să ridicăm vocea noastră pentru a arăta că suntem uniți și că răspundem la anumite probleme care preocupă credincioșii", a mai precizat el.


Seminarul din Moscova la care a fost invitat IPS Emmanuel



*



Președintele ucrainian Poroșenko a vorbit cu Patriarhul Constantinopolului Bartolomeu I, pe 10 martie despre creerea unei Biserici Ortodoxe locale ucrainiene. După discuțiile care au avut loc la Istanbul, președintele Poroșenko a declarat jurnaliștilor că în timpul discuțiilor, au fost abordate subiecte precum: "viitorul Ucrainei, pacea și creerea unei singure Biserici locale - așteptată de poporul ucrainian" . "Sunt foarte recunoscător Patriarhului pentru preocuparea sa constantă, pentru rugăciunea sa pentru Ucraina, prosperitatea sa, pacea pe pământul ucrainian și ajutorul continuu pe care Biserica îl aduce în Ucraina" - a declarat șeful statului ucrainean. 

La rândul său, Patriarhul Bartolomeu a spus că Biserica sa [Patriarhia Ecumenica n.n.] se roagă pentru pace și unitate în Ucraina. "Vreau să exprim marea mea satisfacție și recunoștință Președintelui Ucrainei pentru vizita sa. Știți că Biserica Constantinopolului este Biserica Mamă a națiunii ucrainene", a declarat Patriarhul Bartolomeu, după întâlnirea cu președintele ucrainean. Patriarhul a mai menționat importanța vizitei președintelui pentru relațiile reciproce, și a făcut apel la unitate și pace în lumea întreagă. "Atât clerul cât și Bisericile se roagă pentru pace și unitate în Ucraina, Europa și lumea întreagă", a spus Patriarhul, adăugând că Biserica se roagă, de asemenea, pentru pace între națiuni, Biserici și țări.


*

Emisiunea "L'Orthodoxie, ici et maintenant - mars 2016"

difuzată la televiziunea catolică KTO TV 



Carol Saba, reporter al emisiunii "L'Orthodoxie ici et maintenant" și purtător de cuvânt al Adunării Episcopilor Ortodocși din Franța:
 O emisiune consacrată evenimentului Sinaxei Întâistătătorilor care s-au întâlnit la Geneva în luna ianuarie 2016 - ultima mare etapă înaintea Sinodului Pan-ortodox pregătit de 50 de ani.

 Lucrările Sinaxei au avut loc la Chambésy, în apropiere de Geneva, unde Patriarhul Athenagoras a vrut în 1966 să fie construită o biserică în inima pământurilor occidentale, ca loc al întâlnirii întregii Ortodoxii și loc de dialog și întâlnire cu ceilalți frați creștini.

Delegațiile celor 14 Biserici Ortodoxe Autocefale au venit din cele 4 colturi ale Orientului pentru pregătirea Sfântului Sinod Ortodox, primul după Sinodul de la Niceea II din 787. Patriarhul Bartolomeu prezidează întâlnirea. 

Biserica Sfântul Pavel, care a fost consacrată Sfântului Pavel, Apostolul națiunilor, este locul în care Sinaxa Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Autocefale va avea loc [a avut loc intre 21-28 ianuarie 2016]. Marea particularitate a acestei biserici este că iconografia ei leagă totodată stilul tradițional și o mare noutate care iese un pic din canoanele ortodoxe. Si cum este dedicată Apostolului națiunilor, toate națiunile sunt reprezentate. Vedem de exemplu deasupra iconostasului că toată Biserica este reprezentată ca o navă care avansează în marea acestei lumi, și aceasta are un al doilea sens simbolic, pentru aceasta Sinaxa în particular. In primul rand ea se tine pentru prima dată pe pământuri occidentale, și nu în Orient, și în al doilea rand într-o biserica-catedrală care este sub protecția Apostolului Pavel, care este Apostolul națiunilor.





Locul dorit în 1966 de către Patriarhul Atenagoras pe pământuri occidentale, în serviciul întregii Ortodoxii, îndeplinește astăzi vocația sa. El regrupează o catedrală închinată Sfântului Apostol Pavel, Apostolul națiunilor, un Instituit Ecumenic de studii teologice, un Centru de studii și o Bibliotecă bine dotată cu documente ortodoxe și ecumenice. Un loc marcat cu adevărat de chemarea Apostolului națiunilor, Pavel, și de vocația ortodoxă dorită de Patriarhul Athenagoras I. Simbolică ce acționează din plin și vorbește Sinaxei de astăzi.
Mitropolitul Ieremia de Elveția, gazda evenimentului:
"Nu putem sa ignoram dezvoltarea unor lucruri în lumea actuala, nu putem să ignoram oamenii care ne înconjoară. Vedeți, toate mișcările care se fac la ora actuală sunt mișcări de împăcare, de apropiere, din toate punctele de vedere. Si este mesajul pe care toată lumea îl așteaptă. In ce maniera Ortodoxia se poate plasa în acest context?!"

  Rădăcinile istorice ale Sinodului

Carol Saba:
Un Sinod care germinează de la începuturile secolului XX. 
Arhiepiscopul Job de Telmessos, membru al delegației Patriarhiei Ecumenice, ne vorbește despre rădăcinile istorice ale Sinodului:
[...] "Ideea de a convoca Sfântul și Marele Sinod Ortodox datează din anii '20, ai secolului trecut, caci în 1923 Patriarhia Ecumenica, a invitat Bisericile Ortodoxe surori să lucreze împreună pentru a organiza un Sinod ce ar puncta asupra problemelor arzătoare ale actualității, pe care și le punea lumea ortodoxa atunci."
Carol Saba: 
 In special problemele ecumenice.
Arhiepiscopul Job de Telmessos:
Intre altele. Deci ideea era. Si puțin după aceea a avut loc un congres ortodox în Muntele Athos. Nu trebuie uitat că Muntele Athos a participat și el de o anume manieră, pentru că a fost o reuniune Pan-orodoxă a reprezentanților diferitelor Biserici Ortodoxe la Mănăstirea Vatopedi. Si, mai apoi, prima mare etapă este Conferința Pan-Ortodoxa din 1961 care s-a ținut la Rodos în Grecia, în care s-a decis ca Biserica Ortodoxa să convoace un Sfânt și Mare Sinod. Si de atunci a început pregătirea acestui Sinod. Deci pregătirile datează de peste 50 de ani. Si apoi aici, în aceste locuri unde ne găsim, acum 40 de ani, în 1979 s-a ținut prima Conferință Presinodală Pan-ortodoxă care a stabilit lista celor 10 subiecte care vor fi tratate de Sinod, adică agenda Sinodului, ordinea de zi. Si de atunci, aici, noi pregătim Sfântul și Marele Sinod, mai întâi de către comisii pregătitoare care pregătesc textele ce sunt supuse analizei Bisericilor. Si aceste texte revin la secretariatul care se găsește aici pentru a fi aprobate de o conferință pregătitoare pre-sinodală. Si, o data ce toate aceste texte sunt terminate, completate, va fi putut să fie convocat Marele și Sfântul Sinod. Sinaxa Întâistătătorilor de astăzi marchează o etapa decisivă. Suntem cu adevărat în punctul culminat și mergem spre convocarea Sinodului."
Carol Saba:
Unitatea Bisericii Ortodoxe este o unitate pe care trebuie să o vedem pe trei nivele. Primul este al credinței, și unitatea credinței există, nu trebuie nici accentuată, nici manifestată. Al doilea plan este unitatea euharistică, adică este o unitate în toată diversitatea Bisericilor Ortodoxe care slujesc aceleași Sfinte Taine, aceeași Sfântă Liturghie. Al treilea nivel, care este foarte important în viata lumii de astăzi, este cel al exprimării unității Bisericii Ortodoxe în lumea de astăzi, adică cum Bisericile Ortodoxe [locale n.n.], prin Biserica Ortodoxă, trebuie să se arate în lume și să exprime în lume cu o singură voce.

Sinodul, când, unde și cum   


Arhiepiscopul Job de Telmessos:
Este o mare dorință din partea tuturor Bisericilor Ortodoxe de a convoca Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe și de aceea s-a decis la această Sinaxa de a-l convoca intre 17 și 27 iunie 2016 în Creta. Am ales Creta și nu Constantinopolul din cauza tensiunilor politice care există între Rusia și Turcia. Si, deci, trebuia găsit un loc care să fie totodată istoric, apostolic, dar, de asemenea, neutru și liniștit. Deci s-a decis să fie convocat la Academia din Creta. Acest Sinod, din toate temele care au fost pregătite va retine 6 teme principale: Diaspora ortodoxă, Acordarea și proclamarea Autonomiei Bisericilor, Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine, Importanta postului și practica lui astăzi, Taina Căsătoriei și impedimentele sale și Misiunea Bisericii Ortodoxe în lumea contemporană.
Carol Saba:
 Ce putem spune despre organizarea Sinodului și modul de a lua deciziile?

Arhiepiscopul Job de Telmessos:
Pe lângă faptul că am decis convocarea Sinodului și temele care vor fi dezbătute, am aprobat Regulamentul care va fi urmat în timpul Sinodului, și care insistă asupra colaborării tuturor Bisericilor Ortodoxe. Deciziile vor fi luate în unanimitate. Este modul de luare de decizii prin consens, care este foarte dificil, dar care arată voința Bisericilor de a colabora unele cu altele.  
[...]       

 Mitropolitul Issac de Germania, din Patriarhia Antiohiei și a întregului Orient:
[...] Dorim ca toate problemele complexe să fie reglate. Există divergente de opinie asupra anumitor documente prezentate, care nu sunt suficient de puternice pentru a le adresa omului contemporan. De exemplul este cazul documentelor cu privire la Taina Căsătoriei, calendarul liturgic și Postul. Sunt subiecte sensibile pe care le așteaptă în particular credincioșii din Orient, unde trăim cu frații catolici, siriaci, armenieni dar, de asemenea și cu frații musulmani. In Orient există multe feluri de familii mixte, in Liban, in Siria, in Iordania sau in Palestina. Tatăl este câteodată ortodox și mama maronită, sau câteodată mama este ortodoxă și tatăl siriac ortodox, etc. Astfel noi gândim că aceste documente să prezinte ceea ce dorim noi să prezentam copiilor.
Carol Saba:
Știm că problema din Qatar este o rană și că ruperea comuniunii persistă cu Patriarhia Ierusalimului. Cum este aceasta problema abordată de Sinaxă? Va fi ea rezolvată înaintea Marelui Sinod?
 Mitropolitul Issac de Germania: 
Am vrut să punem această problemă un pic de-o parte și să nu condiționăm participarea noastră fată de deciziile luate. Cu siguranță este o mare rană pentru noi, ruperea comuniunii cu o Biserica veche ca cea a Ierusalimului, și având în vedere relațiile istorice care ne leagă. Acuma că va fi o soluție înainte de Sinod...? Vom lasă această problemă timpului și bineînțeles, eforturilor de rugăciune a Preafericirilor Lor, Patriarhilor, care manifestă o dorință reală de a regla această problemă, pentru a permite participarea "tuturor" Bisericilor la Sfânta Liturghie. Primele trei zile ale Sinodului vor fi conslujiri liturgice. Ar fi imposibil să demaram întâlnirea Sinodului cu o ruptură a comuniunii celor două Biserici. 

Sinodul: Mize și provocări


IPS Iosif, Mitropolitul Mitropoliei Ortodoxe Romane a Europei Occidentale și Meridionale:
Cred că prima miză este întâlnirea Întâistătătorilor și nu doar a Întâistătătorilor ci și a tuturor acestor delegații ale Bisericilor Locale. Este prima miză. Este un exercițiu al sinodalității, care nu a fost exersat de Biserica de secole și care se dovedește astăzi atât de necesar pentru viitorul Bisericii noastre Ortodoxe universale.
O alta miză este tematica, pentru că trăim într-un context al dialogului. Lumea are nevoie de dialog și Biserica Ortodoxă este deschisă dialogului prin fiecare Biserică Locală, dar, de asemenea ea se deschide la nivel universal dialogului.
Cred ca o alta miză importantă este de a trata problema familiei creștine în societatea de astăzi.
O alta este transmiterea credinței, pentru că transmiterea credinței în societatea de astăzi, desacralizată pune o problemă nu doar pentru creștinii ortodocși ci, de asemeni, pentru toți creștinii. Dar, mai ales, iată, pentru creștinii ortodocși.
Bineînțeles trebuie să atingem condițiile speciale în care trăiesc astăzi creștinii din Orient, Orientul Mijlociu, și care este o problemă care ne afectează pe toți și vrem să ne arătam solidari cu ei.

Vatican II, un model pentru Sinodul Pan-ortodox?

IPS Iosif:
 In mod personal nu gândesc în acest fel. O unitate mai mare, da, dar unitatea trece prin diferențe. Pentru că este un lucru ceea ce trăiește o Biserica din Europa, de exemplu Biserica din România, și este un alt lucru ceea ce trăiește Patriarhia Antiohiei, sau este un alt lucru ceea ce trăiește Patriarhia Moscovei, sau un cu tot alt lucru ceea ce trăiește Patriarhia Constantinopolului. Dar această unitate foarte diferențiată, de la un Patriarhat la altul, se va trăi. Vedeți, deci, vom trăi diferențele împreună. In acest sens ne gândim la unitate. Dar imaginea Vatican II nu cred că o vom aplica sinodalității Bisericii Ortodoxe, pentru că sinodalitatea ortodoxă trăiește tensiunile de o altă manieră. Aceste diferențe sunt exprimate. Câteodată le păstram și chiar dacă la păstram și le exprimăm, unitatea este trăită în orice caz.

Învățătura Sinodului? Asumarea unității și a diversității  

IPS Iosif:
Cred că afirmarea identității sale este problematică, în mod real, fie că este luată în considerare de ceilalți, câteodată fără a fi rezolvată. Dar, totuși, unitatea este aici. Fiecare este solidar cu o altă Biserică locală deplin, pentru că sinodalitatea este exprimată local, și această sinodalitate exprimată local va fi trăită și la nivel internațional. Noi am trăit-o cu această Sinaxa a Întâistătătorilor și o să o trăim deplin la nivelul Sfântului și Marelui Sinod  în Creta.

Sinodul, Evanghelizarea și misiunea

IPS Iosif:
Biserica este misionară prin definiție. Dacă nu este misionară, nu poate transmite credința și, deci, prima grijă a Bisericilor locale este misiunea chiar în interiorul Bisericii, de a transmite credința generațiilor care vor veni. Deci trebuie să păstram cine suntem, ce limbaj folosim, care sunt preocupările tinerei generații. Si, în al doilea rând misiunea prin deschidere fată de lume. Cred că una din preocupările importante este să răspundem la ce este omul astăzi, a redefini omul și locul lui în lume. Cine este persoana umană? Cum persoana umană are loc în societate și în lumea de astăzi? Bineînțeles noi dăm răspuns prin Persoana divino-umana a lui Hristos, în care persoana umană își găsește deplinătatea sa. Asta trebuie reafirmat și face parte din misiunea ortodoxă, putem să spunem, în cea ce privește umanitatea și omul în umanitate. Si, mă gândesc la ceea ce urmează că prin misiune să apăram dreptatea și pacea între oameni, intre popoare, în univers, ecumenicul.               

LEGATURI: 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu