1. In cele de mai jos am pus într-o primă parte textul documentului "Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine" cu detalierea modificărilor aduse la Sinodul din Creta, urmărind textul în franceză publicat pe situl Sinodului din Creta. Fată de varianta presinodală, în roșu au fost trecute adăugările în text, iar cuvintele eliminate apartăiate și în albastru.
2. Cum uneori este anevoios a urmări astfel textul, tradus din franceză, în cea de-a doua parte acesta apare fără toate detaliile modificărilor.UPDATE:
Un Părinte, căruia ii mulțumim foarte mult, a urmărit și textele oficiale publicate pe site-ul Sinodului în greacă, engleză și franceză, trimițăndu-ne traducerea rezultată, pe care o vom publica în continuare. Astfel s-a putut constata că textele oficiale diferă, apărând diferite detalii în funcție de limba în care a fost publicat! Cel grec consună cel mai mult cu cel în engleză, iar cel în franceză are destul de multe neconcordanțe cu primele două, în ceea ce privește cuvintele (chiar omise), expresiile, schimbare de topică, schimbarea punctuației.
3. Astfel, în cea de-a treia parte publicăm traducerea în care s-au evidențiat diferențele și în funcție de limba în care au fost publicate. Având ca bază, de data aceasta textul oficial tradus din franceză, în violet vor apărea diferențele fată de varianta greacă comparată și cu cea din engleză (care sunt mult mai asemănătoare).
4. În cea de-a patra parte publicam textul final, traducerea din greacă și engleză fără alte detalii de traducere.
Observații:
Toate textele sunt lipsite de claritate și nu sunt destul de concise, răzbate din ele un duh sec, scolastic și este greu să ajungi la un echilibru între fidelitate și claritate.
Apropos de „teologia cuvintelor cu majusculă și minusculă”, expusă de unul dintre delegații BOR la Sinodul din Creta, într-un mod foarte savant, dar în același timp pe înțelesul prostimii, este de urmărit capitalizarea unor cuvinte în textele oficiale și inclusiv diferențele dintre versiunile în cele 4 limbi.
1. Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creştine
(textul cu detalierea modificărilor, tradus din franceză)
1. Biserica Ortodoxă fiind una, sfântă, sobornicească și apostolească,
crede cu tărie, în conștiința ei eclezială profundă, că ocupă un loc
important pentru promovarea unității creștinilor creștine în lumea contemporană.
2. Biserica Ortodoxă își clădește unitatea pe faptul că a fost întemeiată de Domnul nostru Iisus Hristos, cât și pe comuniunea în Sfânta Treime și în Sfintele Taine. Această unitate se exprimă prin succesiunea apostolică și tradiția patristică,
3. Responsabilitatea Bisericii Ortodoxe și a misiunii ei ecumenice ["universală" cf. tr. Basilica] cu privire la unitatea Bisericii au fost exprimate în Sinoadele Ecumenice. Acestea au subliniat, în special, legătura indisolubilă dintre credința adevărată și comuniunea prin Sfintele Taine ["sacramentală" cf. tr. Basilica].
4. Rugându-se neîncetat "pentru unirea tuturor", Biserica Ortodoxă care se roagă neîncetat "pentru unirea tuturor" a cultivat întotdeauna dialogul cu cei care au plecat, depărtați sau apropiați cu cei care s-au separat de ea, îndepărtați și apropiați, ea fiind chiar în fruntea căutării ["a condus chiar cercetarea contemporană" cf. tr. Basilica]
Ea a jucat un rol de prim-plan în căutarea contemporană a căilor și modalităților pentru restabilirea unității creștinilor credincioșilor în Hristos. Ea a participat la Mișcarea Ecumenică de la începuturile sale contribuind, și a
contribuit la formarea și dezvoltarea acesteia ulterior. În plus,
datorită duhului ["spiritului" cf. tr. Basilica] ecumenic și filantropic care o caracterizează, și a voinței divine poruncii lui Dumnezeu "Care voieşte ca toți oamenii să se mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să vină" (I Tim. 2, 4), Biserica Ortodoxă întotdeauna S-a luptat ["s-a străduit" cf. tr. Basilica]
pentru refacerea unității creștinilor creștine. Astfel, participarea ortodoxă la
Mișcarea Ecumenică pentru restabilirea unității cu alți creștini în Biserica Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească, nu este deloc împotriva naturii și istoriei
Bisericii Ortodoxe, ci constituie expresia constantă a credinței și
tradiției apostolice în condiții istorice noi.
5.
Dialogurile teologice bilaterale actuale ale Bisericii Ortodoxe, precum
și participarea sa în Mișcarea ecumenică pentru restabilirea["refacerea" cf. tr. Basilica]
unității creștinilor, se bazează pe conștiință însăși a Ortodoxiei și
pe spiritul său ecumenic, în scopul de a căuta, pe baza adevărului credinței credinței și a
tradiției Bisericii primare ["vechi" cf. tr. Basilica] a celor șapte Sinoade Ecumenice, unitatea pierdută a tuturor creștinilor.
6. Potrivit naturii ontologice a Bisericii, unitatea Sa nu poate fi perturbatăruptă ["distrusă" cf. tr. Basilica]. Totuși, Biserica Ortodoxă acceptă denumirea recunoaște existența istorică a altor Biserici și Confesiuni biserici și
confesiuni creștine heterodoxe care nu se află în comuniune cu ea, dar crede, de
asemenea, că, relațiile pe care le are cu acestea din urma, trebuie să
se bazeze pe o clarificare, cât mai repede și mai obiectivă posibil, a
întregii problemei ecleziologice ["a întregii lor eclesiologii" cf. tr. Basilica],
în ansamblul ei și, în special a învățăturii generale pe care o mărturisesc cu privire
la Taine, har [energia dumnezeiască n.n.], preoție și succesiune
apostolică. Astfel, din motive atât teologice cât și pastorale, Ea este dispusă, în mod favorabil, atât din motive
teologice cât și pastorale, să ia parte la orice dialogul teologic cu ceilalți creștini la nivel bilateral și multilateral,
diferite Biserici și Confesiuni creștine și, în general, de a participa
la Mișcarea Eecumenică a timpurilor moderne contemporană, în convingerea convinsă că, prin dialog pe calea dialogului,
aduce o mărturie dinamică a plinătății adevărului în Hristos și a
comorilor sale duhovnicești tuturor celor înaintea celor care sunt în afara ei, cu
scopul de a netezi calea spre unitate.
6. Potrivit naturii ontologice a Bisericii, unitatea Sa nu poate fi perturbată
7.
In acest duh, toate Sfintele Biserici Ortodoxe locale participă astăzi
activ în dialogurile teologice oficiale și, majoritatea dintre ele, la
diferite organisme intercreștine, bilaterale și multilaterale. În plus, și ia
parte la diferite organisme naționale, regionale sau internaționale; în
ciuda crizei profunde pe care o traversează Mișcarea ecumenică. Această
activitate ecumenică pluridimensională ["intercreştină multidimensională" cf. tr. Basilica]
izvorăște din sentimentul de responsabilitate și convingerea că
coexistența, înțelegerea mutuală reciprocă, și colaborarea și eforturile comune spre o unitate creștină sunt esențiale ca să "nu punem piedică Evangheliei lui Hristos" (I Cor 9, 12).
8.
Este evident că Biserica Ortodoxă, dialogând cu alți creștini, nu
ignoră dificultățile unei asemenea acţiuni; în plus, ea cunoaşte Totuși Ea le consideră obstacolele care apar în calea unei înțelegeri comune a tradiției Bisericii primare [+"nedespărţite" cf. tr. Basilica], și speră că Duhul Sfânt, Care toată rânduiala Bisericii o plinește ["care constituie întreagă instituţia Bisericii" cf. tr. Basilica] (Stihiră din Vecernia Rusaliilor) va covârși toate slăbiciunile ["va plini pe cele cu lipsă" cf. tr. Basilica]
(rugăciune de la hirotonie). În acest sens, în cadrul relațiilor sale cu alți creștini, dialogurilor
teologice precum și în cadrul participării sale la Mișcarea Ecumenică,
Biserica Ortodoxă Ea nu se bazează doar pe puterea omenească a celor care
poartă aceste dialogurile, ci se bizuie înainte de toate de asemenea, pe adumbrirea ["protecţia" cf. tr. Basilica] Duhului Sfânt și harul Domnului, Care S-a rugat "ca toţi să fie una" (In 17, 21).
9.
Dialogurile teologice bilaterale actuale, anunțate de Conferințele
panortodoxe, sunt expresia deciziei unanime a tuturor Sfintelor Biserici
Ortodoxe locale care sunt chemate au îndatorirea de a să participea în mod activ și
neîntrerupt la derularea lor; aceasta pentru a nu pune obstacole în
calea mărturiei unanime a Ortodoxiei pentru slava lui Dumnezeu Celui în
Treime. În cazul în care o Biserică locală ar decide să de a nu desemnaeze
delegați ["reprezentaţi" cf. tr. Basilica]
- pentru unul dintre Ddialoguri, sau pentru o întrunire anume, dacă
aceasta decizie nu este luată la nivel panortodox, dialogul continuă.
Absența unei Biserici locale trebuie, oricum ar fi - înaintea deschiderii
dialogului sau a întrunirii în cauză - să fie obiectul unei discuții în
cadrul Comisiei ortodoxe angajate în dialog; aceasta pentru a exprima solidaritatea și unitatea Bisericii Ortodoxe. Este important ca dialogurile teologice bilaterale și multilaterale să facă obiectul unei evaluări panortodoxe periodice.
10. Problemele care apar în cursul discuțiilor teologice din Comisiile teologice mixte nu constituie întotdeauna justificări suficiente în ele însele pentru retragerea ["revocarea" cf. tr. Basilica] unilaterală a delegaților ei sau chiar retragerea suspendarea definitivă a participării unei Biserici Ortodoxe locale. ["întreruperea definitivă a participării ei la dialog" cf. tr. Basilica].
Este important Dde regulă generală, a evita trebuie să evitam ca o Biserică să nu se retragă de la
dialog, și ca toate făcând toate eforturile necesare să fie făcute la nivel interortodox pentru a
restabili reprezentativitatea completă în sânul Comisiei Teologice Ortodoxe angajate în acest dialog. Dacă una sau mai multe Biserici Ortodoxe refuză să participe la întrunirile Comisiei teologice mixte
a unui dialog anume, invocând din motive ecleziologice, canonice, pastorale sau de natura etică morale, aceasta sau acele Biserici trebuie să comunice în scris refuzul
lor Patriarhiei Ecumenice și tuturor Bisericilor Ortodoxe, în
conformitate cu hotărârea ["ordinea"cf. tr. Basilica] panortodoxă stabilită. În timpul consultării pan-ortodoxe [+"ulterioare" cf. tr. Basilica]
Patriarhul Ecumenic urmărește să obțină consensul tuturor celorlalte
Biserici Ortodoxe, pentru rezolvarea situatiei a se putea întreprinde tot ceea ce este necesar,
inclusiv posibilitatea reevaluări procesului unui reevaluarea progresului dialogului teologic în chestiune
concret ["inclusiv o nouă evaluare a procesului unui dialog teologic" cf. tr. Basilica ], în cazul în care acest lucru dacă acesta este unanim considerat ca necesar., în unanimitate, ca fiind indispensabil.
11.
Metodologia care este de urmat în desfășurarea dialogurilor teologice vizează
găsirea unei soluții la divergentele teologice ["are drept scop
rezolvarea diferenţelor teologice" cf. tr. Basilica]
moștenite din trecut, sau la cele care au putut apărea recent, și
căutarea elementelor comune ale credinței creștine. Ea presupune, de
asemenea, aducerea la curent a pleromei Bisericii ["informarea corespunzătoare a întregii Biserici" cf. tr. Basilica]
cu privire la evoluția diferitelor dialoguri. În cazul în care nu se
reușește depășirea vreunei diferenţe teologice precise, dialogul
teologic poate să continue după ce s-a înregistrat dezacordul
constatat în privinţa acelei probleme teologice punctuale și s-au
informat despre acest dezacord toate Bisericile Ortodoxe Locale, în
vederea măsurilor care trebuie luate ulterior.
12.
Este evident că, în cursul dialogurilor teologice, scopul urmărit de
toți este același: restabilirea finală a unității în credința cea
adevărată și în iubire. Însă, diferențele teologice și ecleziologice
existente permit o oarecare ierarhizare a dificultăților care apar pe
calea ["în ceea ce priveşte obstacolele care stau în calea" cf. tr. Basilica]
realizării acestui scop stabilit la nivel pan-ortodoxe. Specificitatea
problemelor fiecărui dialog bilateral presupune o diferențiere în
metodologie care trebuie urmată în fiecare caz; dar nu o diferențiere în
ceea ce privește scopul, pentru că scopul este același pentru toate
dialogurile.
13. Cu toate acestea, în caz de necesitate, se impune un efort de coordonare a activităților ["sarcinii" cf. tr. Basilica]
diferitelor Comisii teologice interortodoxe, cu atât mai mult cu cât
unitatea ontologică indisolubilă a existentă în sânul Bisericii Ortodoxe trebuie să se descopere și, de asemenea, să se manifestate în cadrul acestor dialoguri.
14. Concluzia ["Finalizarea" cf. tr. Basilica]
oricărui dialog teologic anunțat oficial corespunde încheierii sarcinii
Comisiei Teologice Mixte desemnată în acest scop; Atunci Președintele Comisiei
interortodoxe trebuie să prezinte un raport
Patriarhului Ecumenic și, care, în acord cu Întâistătătorii Bisericilor
Ortodoxe locale, anunță închiderea dialogului. Nici un fel de dialog nu
este considerat a fi finalizat înainte ca închiderea lui să fie
proclamată printr-o decizie panortodoxă.
15. În cazul în care un dialog teologic se încheie cu succesDdecizia ["Hotărârea"cf. tr. Basilica] panortodoxă de restabilire a comuniunii ecleziale, în cazul în care un dialog teologic se încheie cu succes, trebuie să poată să se bazeze pe unanimitatea tuturor Bisericilor Ortodoxe Locale.
15. În cazul în care un dialog teologic se încheie cu succes
16. Unul dintre principalele organisme ale Mișcării ecumenice contemporane este Consiliul Mondial al Bisericilor
(CMB). Unele Biserici Ortodoxe au fost membre fondatoare ale acestui
Consiliu și, ulterior, toate Bisericile Ortodoxe locale au devenit
membre. CMB, ca organism intercreștin structurat, în ciuda faptului că nu regrupează toate Bisericile și Confesiunile creștine precum și alte
organisme intercreștine și organizații regionale, cum ar fi Conferința Bisericilor Europene (CEC/KEK),
și Consiliul din Orientul Mijlociu și Consiliul Panafrican al Bisericilor, cu toate că nu reunesc toate
bisericile și confesiunile creștine [+ "în cadrul său" cf. tr. Basilica],
joacă un rol îndeplinește o misiune fundamentală în promovarea unității lumii creștine.
Bisericile Ortodoxe din Georgia și Bulgaria S-au retras din Consiliul
Mondial al Bisericilor, prima în 1997 și a doua în 1998, deoarece
acestea au avut o opinie diferită cu privire la activitatea Consiliului
Mondial al Bisericilor și, din aceasta cauză, Ele nu participă la
activitățile intercreștine ale Consiliului Mondial al Bisericilor și a
altor organizații intercreștine.
17. Bisericile Ortodoxe Locale - membre ale CMB, participă pe deplin și în
mod egal la procedurile organismul Consiliului Mondial al Bisericilor și contribuie,
prin toate mijloacele de care ele dispun, la promovarea coexistentei pacifice și cooperarea cu privire la principalele provocări socio-politice. mărturisirea adevărului și la
promovarea unității creștinilor. Biserica Ortodoxă a primit favorabil
decizia CMB de a răspunde la solicitarea sa privind constituirea unei
Comisii speciale pentru participarea ortodoxă la CMB, în conformitate cu
mandatul Conferinței Interortodoxe de la Tesalonic (1998). Criteriile stabilite de Comisia Specială, care au fost propuse de
ortodocși și acceptate de către CMB, au dus la crearea unui Comitet
permanent de colaborare și de consens, și au fost ratificate și
încorporate în Statutul și Regulamentul interior ale CMB.
18. În timp ce participă la CMB, Biserica Ortodoxă, fidelă ecleziologiei sale, identității structurii sale interne și predaniei ["învăţăturii" cf. tr. Basilica]
Bisericii primare, participând, în același timp la CMB, nu acceptă
nicidecum ideea egalității confesiunilor și nu poate concepe [+ "în nici un caz" cf. tr. Basilica] unitatea Bisericii ca pe un compromis interconfesional. În acest spirit, unitatea căutată în cadrul CMB nu poate fi doar produsul ["exclusiv al" cf. tr. Basilica] acordurilor teologice, ci de asemeni şi al unităţii credinţei Bisericii Ortodoxe, așa cum a fost trăită și păstrată tainic în în Tainele Bisericăii.
19.
Bisericile Ortodoxe membre ale CMB consideră drept o condiție sine qua
non pentru participarea la CMB respectarea articolului-baza
["fundamental" cf. tr. Basilica]
al Constituției acestuia, conform căruia numai bisericile și
confesiunile Bisericile și Confesiunile care recunosc pe Domnul Iisus Hristos ca Dumnezeu și
Mântuitor, conform Scripturii și cred în Sfânta Treime, Dumnezeu, Tatăl, Fiul
și Duhul Sfânt, conform Crezului Niceo-Constantinopolean, pot fi
membre. Ele [Bisericile Ortodoxe membre ale CMB n. Basilica] sunt în mod intim convinse că premizele ecleziologice conținute în Declarația de la Toronto (1950), intitulată Biserica, Bisericile și Consiliul Mondial al Bisericilor,
sunt de o importanță capitală pentru participarea ortodoxă în Consiliul menționat.
Este de la sine înțeles, așadar, că CMB nu are nimic dintr-o
"super-Biserică" și nu trebuie, în nici un caz, să devină așa ceva.
Scopul urmărit de Consiliului Mondial al Bisericilor nu este de a
negocia unirea Bisericilor, lucru ce-l pot face numai Bbisericile însele
din propria lor inițiativă; este vorba, mai degrabă, de crearea unui
contact viu între Biserici și de a stimula studiul și dezbaterea
problemelor cu privire la unitatea creștină (...) Cu toate acestea, faptul de a aparține Consiliului nu implică faptul că fiecare Biserică trebuie să considere celelalte ca Biserici în adevăratul și deplinul sens al termenului"(Declarația Toronto, § 2).
20. PerspectiveleDdialogurilor Tteologice angajate de ale Bisericiile Ortodoxe cu ceilalți creștini
celelalte Biserici și Confesiuni creștine sunt întotdeauna determinate
pe baza principiilor ecleziologice ortodoxe și a criteriilor canonice ale tradiției ecleziale deja constituite existente (Canonul 7 al celui de-al doilea Sinod Ecumenic și 95 al Sinodului
Ecumenic Quinisext).
20. Perspectivele
21. Biserica Ortodoxă dorește să consolideze ["susțină" cf. tr. Basilica] activitatea lucrarea Comisiei pentru "Credință și Constituție"
și urmărește cu viu interes contribuția teologică a acesteia realizată
până în prezent. Ea evaluează pozitiv textele teologice editate de
aceasta, precum și
cu contribuția valoroasă apreciabilă a teologilor ortodocși, ceea ce reprezintă o etapă
importantă în Mișcarea Eecumenică pentru apropierea Bisericilor.
Totodată, Biserica Ortodoxă are rezerve cu privire la punctele
fundamentale legate de credință și constituţie [+ "din aceste documente" cf. tr. Basilica], căci Bisericile și confesiunile non-ortodoxe s-au îndepărtat de adevărata credință a Bisericii Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească [amendament adus de BOR n.n.].
22.
Biserica Ortodoxă consideră de condamnat orice tentativă de a rupe diviza
unitatea Bisericii din partea persoanelor sau a grupurilor, sub pretextul
unei pretinse apărări a Ortodoxiei pure. După cum dă mărturie întreaga
viață a Bisericii Ortodoxe, păstrarea credinței ortodoxe pure este
asigurată numai de către sistemul sinodal care, dintotdeauna, în sânul
Bisericii, constituie autoritatea supremă este judecătorul desemnat și ultim în materie de credință și de reguli canonice [canoane n.n.]. ["Biserica Ortodoxă condamnă orice tentativă de dezbinare a unităţii
Bisericii, fie din partea unor persoane individuale sau a unor grupuri,
sub pretextul unei presupuse apărări a Ortodoxiei pure. După cum
mărturiseşte întreaga viaţă a Bisericii Ortodoxe, păstrarea credinţei
ortodoxe pure nu este asigurată decât numai prin sistemul sinodal, care
constituie dintotdeauna, în sânul Bisericii, judecătorul desemnat şi
ultim în materie de credinţă". cf. tr. Basilica]
23.
Biserica Ortodoxă are o conștiință comună a necesității dialogului
teologic intercreștin;, de aceea este indispensabil ca dialogul să meargă împreună cu marturia care trebuie să fie totdeauna însoțit de mărturie
în lume și cu acțiunile de acțiuni care exprimă "bucuria negrăită" a Evangheliei (1 Petru 1, 8), excluzând orice act de prozelitism sau altă acțiune provocatoare de antagonism confesional de antagonism sectar ["confesional" cf. tr. Basilica] provocatoare. În acest spirit,
Biserica Ortodoxă consideră că este foarte important ca noi, toți creștinii
de bună voință, inspirați de principiile fundamentale comune ale Evangheliei
credinței noastre, să încercăme să dămea un răspuns unanim și solidar, bazat
pe modelul ideal, prin excelență, a omului nou în Hristos, la
problemele spinoase pe care le pune lumea de azi.
24. Biserica Ortodoxă este conștientă de faptul că mișcarea vizând să restabilească unitatea creștinilorpentru refacerea ["restaurarea" cf. tr. Basilica]
unității creștinilor ia noi forme pentru a răspunde unor noi situații
și a face față că trebuie să facă față noilor provocări ale lumii de astăzi. Este indispensabil
esențial ca Biserica Ortodoxa să continue să aducă mărturia ei în lumea
creștină divizată, pe baza tradiției apostolice și a credinței sale.
24. Biserica Ortodoxă este conștientă de faptul că mișcarea vizând să restabilească unitatea creștinilor
Ne
rugăm pentru ca creștinii să lucreze împreună, pentru că ziua este
aproape când Domnul va copleși nădejdea Bisericilor Ortodoxe, când "va fi o turmă şi un păstor" (Ioan 10, 16). ["Ne rugăm ca creştinii să lucreze în comun astfel
ca ziua în care Domnul să împlinească speranţa Bisericilor Ortodoxe: „o
turmă şi un păstor” (Ioan 10,16) să fie mai aproape" cf. tr. Basilica].
Traducere Roman Ortodox în Franța
2. Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine
(textul fără detalierea modificărilor, tradus din franceză)
1. Biserica Ortodoxă fiind una, sfântă, sobornicească și apostolească,
crede cu tărie, în conștiința ei eclezială profundă, că ocupă un loc
important pentru promovarea unității creștine în lumea contemporană.
2.
Biserica Ortodoxă își clădește unitatea pe faptul că a fost întemeiată
de Domnul nostru Iisus Hristos, cât și pe comuniunea în Sfânta Treime și
în Sfintele Taine. Această unitate se exprimă prin succesiunea
apostolică și tradiția patristică și ea a fost trăita până în prezent în sânul său. Biserica Ortodoxă are misiunea și datoria de a transmite
și a propovădui întreg adevărul conținut în Sfânta Scriptură și în
Sfânta Tradiție, ceea ce dă Bisericii caracterul său universal.
3. Responsabilitatea Bisericii Ortodoxe și a misiunii ei ecumenice cu privire la unitatea Bisericii au fost exprimate în Sinoadele Ecumenice. Acestea au subliniat, în special, legătura indisolubilă dintre credința adevărată și comuniunea prin Sfintele Taine.
3. Responsabilitatea Bisericii Ortodoxe și a misiunii ei ecumenice cu privire la unitatea Bisericii au fost exprimate în Sinoadele Ecumenice. Acestea au subliniat, în special, legătura indisolubilă dintre credința adevărată și comuniunea prin Sfintele Taine.
4. Rugându-se neîncetat "pentru unirea tuturor", Biserica Ortodoxă a cultivat întotdeauna dialogul cu cei care au plecat, depărtați sau apropiați. Ea a jucat un rol de prim-plan în căutarea contemporană a căilor și modalităților, pentru restabilirea unității creștinilor în Hristos. Ea a participat la Mișcarea Ecumenică de la începuturile sale, contribuind la formarea și dezvoltarea acesteia ulterior. În plus,
datorită spiritului ecumenic și filantropic care o caracterizează, și a poruncii lui Dumnezeu "Care voieşte ca toți oamenii să se mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să vină" (I Tim. 2, 4), Biserica Ortodoxă întotdeauna S-a luptat
pentru refacerea unității creștine. Astfel, participarea ortodoxă la
Mișcarea pentru restabilirea unității cu alți creștini în Biserica Una, Sfânta, Sobornicească și Apostolească, nu este deloc împotriva naturii și istoriei
Bisericii Ortodoxe, ci constituie expresia constantă a credinței și
tradiției apostolice în condiții istorice noi.
5.
Dialogurile teologice bilaterale actuale ale Bisericii Ortodoxe, precum
și participarea sa în Mișcarea ecumenică se bazează pe conștiință însăși a Ortodoxiei și
pe spiritul său ecumenic, în scopul de a căuta, pe baza adevărului credinței și a
tradiției Bisericii primare a celor șapte Sinoade Ecumenice, unitatea tuturor creștinilor.
6. Potrivit naturii ontologice a Bisericii, unitatea Sa nu poate fi perturbată. Totuși, Biserica Ortodoxă acceptă denumirea istorică a altor Biserici și Confesiuni creștine heterodoxe care nu se află în comuniune cu ea, dar crede, de asemenea, că, relațiile pe care le are cu acestea din urma, trebuie să se bazeze pe o clarificare, cât mai repede și mai obiectivă posibil, a problemei ecleziologice, în ansamblul ei și, în special a învățăturii generale pe care o mărturisesc cu privire la Taine, har, preoție și succesiune apostolică. Astfel, din motive atât teologice cât și pastorale, Ea este dispusă, în mod favorabil să ia parte la dialogul teologic cu ceilalți creștini la nivel bilateral și multilateral și, în general, de a participa la Mișcarea ecumenică a timpurilor moderne în convingerea că, prin dialog pe calea dialogului, aduce o mărturie dinamică a plinătății adevărului în Hristos și a comorilor sale duhovnicești tuturor celor care sunt în afara ei, cu scopul de a netezi calea spre unitate.
6. Potrivit naturii ontologice a Bisericii, unitatea Sa nu poate fi perturbată. Totuși, Biserica Ortodoxă acceptă denumirea istorică a altor Biserici și Confesiuni creștine heterodoxe care nu se află în comuniune cu ea, dar crede, de asemenea, că, relațiile pe care le are cu acestea din urma, trebuie să se bazeze pe o clarificare, cât mai repede și mai obiectivă posibil, a problemei ecleziologice, în ansamblul ei și, în special a învățăturii generale pe care o mărturisesc cu privire la Taine, har, preoție și succesiune apostolică. Astfel, din motive atât teologice cât și pastorale, Ea este dispusă, în mod favorabil să ia parte la dialogul teologic cu ceilalți creștini la nivel bilateral și multilateral și, în general, de a participa la Mișcarea ecumenică a timpurilor moderne în convingerea că, prin dialog pe calea dialogului, aduce o mărturie dinamică a plinătății adevărului în Hristos și a comorilor sale duhovnicești tuturor celor care sunt în afara ei, cu scopul de a netezi calea spre unitate.
7.
In acest duh, toate Sfintele Biserici Ortodoxe locale participă astăzi
activ în dialogurile teologice oficiale și, majoritatea dintre ele, la
diferite organisme intercreștine, bilaterale și multilaterale. În plus ia parte la diferite organisme naționale, regionale sau internaționale; în
ciuda crizei profunde pe care o traversează Mișcarea ecumenică. Această
activitate ecumenică pluridimensională
izvorăște din sentimentul de responsabilitate și convingerea că înțelegerea mutuală și colaborarea sunt esențiale ca să "nu punem piedică Evangheliei lui Hristos" (I Cor 9, 12).
8.
Este evident că Biserica Ortodoxă, dialogând cu alți creștini, nu
ignoră dificultățile unei asemenea acţiuni; Totuși Ea le consideră obstacolele care apar în calea unei înțelegeri comune a tradiției Bisericii primare, și speră că Duhul Sfânt, Care toată rânduiala Bisericii o plinește ["care constituie întreagă instituţia Bisericii" cf. tr. Basilica] (Stihiră din Vecernia Rusaliilor) va covârși toate slăbiciunile ["va plini pe cele cu lipsă" cf. tr. Basilica]
(rugăciune de la hirotonie). În acest sens, în cadrul relațiilor sale cu alți creștini, Ea nu se bazează doar pe puterea omenească a celor care
poartă dialogurile, ci se bizuie înainte de toate, pe adumbrirea ["protecţia" cf. tr. Basilica] Duhului Sfânt și harul Domnului, Care S-a rugat "ca toţi să fie una" (In 17, 21).
9.
Dialogurile teologice bilaterale actuale, anunțate de Conferințele
panortodoxe, sunt expresia deciziei unanime a tuturor Sfintelor Biserici
Ortodoxe locale care sunt chemate să participe în mod activ și
neîntrerupt la derularea lor; aceasta pentru a nu pune obstacole în
calea mărturiei unanime a Ortodoxiei pentru slava lui Dumnezeu Celui în
Treime. În cazul în care o Biserică locală ar decide de a nu desemna delegați
- pentru unul dintre dialoguri, sau pentru o întrunire anume, dacă
aceasta decizie nu este luată la nivel panortodox, dialogul continuă.
Absența unei Biserici locale trebuie, oricum ar fi - înaintea deschiderii
dialogului sau a întrunirii în cauză - să fie obiectul unei discuții în
cadrul Comisiei ortodoxe angajate în dialog; aceasta pentru a exprima solidaritatea și unitatea Bisericii Ortodoxe. Este important ca dialogurile teologice bilaterale și multilaterale să facă obiectul unei evaluări panortodoxe periodice.
10. Problemele care apar în cursul discuțiilor teologice din Comisiile teologice mixte nu constituie întotdeauna justificări suficiente în ele însele pentru retragerea unilaterală a delegaților ei sau chiar retragerea definitivă a unei Biserici Ortodoxe locale. Este important de regulă generală, a evita ca o Biserică să nu se retragă de la
dialog, și ca toate eforturile necesare să fie făcute la nivel interortodox pentru a
restabili reprezentativitatea completă în sânul Comisiei Teologice Ortodoxe angajate în acest dialog. Dacă una sau mai multe Biserici Ortodoxe refuză să participe la întrunirile Comisiei teologice mixte
a unui dialog anume, invocând motive ecleziologice, canonice, pastorale sau de natura etică, aceasta sau acele Biserici trebuie să comunice în scris refuzul
lor Patriarhiei Ecumenice și tuturor Bisericilor Ortodoxe, în
conformitate cu hotărârea panortodoxă stabilită. În timpul consultării panortodoxe Patriarhul Ecumenic urmărește să obțină consensul celorlalte
Biserici Ortodoxe, pentru rezolvarea situației inclusiv reevaluarea progresului dialogului teologic în chestiune dacă acesta este unanim considerat ca necesar.
11.
Metodologia care este de urmat în desfășurarea dialogurilor teologice vizează
găsirea unei soluții la divergențele teologice moștenite din trecut, sau la cele care au putut apărea recent, și
căutarea elementelor comune ale credinței creștine. Ea presupune, de
asemenea, aducerea la curent a pleromei Bisericii
cu privire la evoluția diferitelor dialoguri. În cazul în care nu se
reușește depășirea vreunei diferenţe teologice precise, dialogul
teologic poate să continue după ce s-a înregistrat dezacordul
constatat în privinţa acelei probleme teologice punctuale și s-au
informat despre acest dezacord toate Bisericile Ortodoxe Locale, în
vederea măsurilor care trebuie luate ulterior.
12.
Este evident că, în cursul dialogurilor teologice, scopul urmărit de
toți este același: restabilirea unității în credința cea
adevărată și în iubire. Însă, diferențele teologice și ecleziologice
existente permit o oarecare ierarhizare a dificultăților care apar pe
calea
realizării acestui scop stabilit la nivel pan-ortodoxe. Specificitatea
problemelor fiecărui dialog bilateral presupune o diferențiere în
metodologie care trebuie urmată în fiecare caz; dar nu o diferențiere în
ceea ce privește scopul, pentru că scopul este același pentru toate
dialogurile.
13. Cu toate acestea, în caz de necesitate, se impune un efort de coordonare a activităților diferitelor Comisii teologice interortodoxe, cu atât mai mult cu cât
unitatea existentă în sânul Bisericii Ortodoxe trebuie să se descopere și, de asemenea, să se manifestate în cadrul acestor dialoguri.
14. Concluzia
oricărui dialog teologic anunțat oficial corespunde încheierii sarcinii
Comisiei Teologice Mixte desemnată în acest scop; Atunci Președintele Comisiei
interortodoxe trebuie să prezinte un raport
Patriarhului Ecumenic și în acord cu Întâistătătorii Bisericilor
Ortodoxe locale, anunță închiderea dialogului. Nici un fel de dialog nu
este considerat a fi finalizat înainte ca închiderea lui să fie
proclamată printr-o decizie panortodoxă.
15. În cazul în care un dialog teologic se încheie cu succes decizia panortodoxă de restabilire a comuniunii ecleziale trebuie să poată să se bazeze pe unanimitatea tuturor Bisericilor Ortodoxe Locale.
15. În cazul în care un dialog teologic se încheie cu succes decizia panortodoxă de restabilire a comuniunii ecleziale trebuie să poată să se bazeze pe unanimitatea tuturor Bisericilor Ortodoxe Locale.
16. Unul dintre principalele organisme ale Mișcării ecumenice contemporane este Consiliul Mondial al Bisericilor
(CMB). Unele Biserici Ortodoxe au fost membre fondatoare ale acestui
Consiliu și, ulterior, toate Bisericile Ortodoxe locale au devenit
membre. CMB, ca organism intercreștin structurat, în ciuda faptului că nu regrupează toate Bisericile și Confesiunile creștine precum și alte
organisme intercreștine și organizații regionale, cum ar fi Conferința Bisericilor Europene (CEC/KEK), Consiliul din Orientul Mijlociu și Consiliul Panafrican al Bisericilor, îndeplinește o misiune fundamentală în promovarea unității lumii creștine.
Bisericile Ortodoxe din Georgia și Bulgaria S-au retras din Consiliul
Mondial al Bisericilor, prima în 1997 și a doua în 1998, deoarece
acestea au avut o opinie diferită cu privire la activitatea Consiliului
Mondial al Bisericilor și, din aceasta cauză, Ele nu participă la
activitățile intercreștine ale Consiliului Mondial al Bisericilor și a
altor organizații intercreștine.
17. Bisericile Ortodoxe Locale - membre ale CMB, participă pe deplin și în
mod egal la procedurile Consiliului Mondial al Bisericilor și contribuie,
prin toate mijloacele de care ele dispun, la promovarea coexistentei pacifice și cooperarea cu privire la principalele provocări socio-politice. Biserica Ortodoxă a primit favorabil
decizia CMB de a răspunde la solicitarea sa privind constituirea unei
Comisii speciale pentru participarea ortodoxă la CMB, în conformitate cu
mandatul Conferinței Interortodoxe de la Tesalonic (1998). Criteriile stabilite de Comisia Specială, care au fost propuse de
ortodocși și acceptate de către CMB, au dus la crearea unui Comitet
permanent de colaborare și de consens, și au fost ratificate și
încorporate în Statutul și Regulamentul interior ale CMB.
18. În timp ce participă la CMB, Biserica Ortodoxă, fidelă ecleziologiei sale, identității structurii sale interne și predaniei Bisericii primare, nu acceptă
nicidecum ideea egalității confesiunilor și nu poate concepe unitatea Bisericii ca pe un compromis interconfesional. În acest spirit, unitatea căutată în cadrul CMB nu poate fi doar produsul acordurilor teologice, ci de asemeni, al unităţii credinţei Bisericii Ortodoxe, așa cum a fost trăită și păstrată în Tainele Bisericii.
19.
Bisericile Ortodoxe membre ale CMB consideră drept o condiție sine qua
non pentru participarea la CMB respectarea articolului-baza
al Constituției acestuia, conform căruia numai Bisericile și Confesiunile care recunosc pe Domnul Iisus Hristos ca Dumnezeu și
Mântuitor, conform Scripturii și cred în Sfânta Treime, Dumnezeu, Tatăl, Fiul
și Duhul Sfânt, conform Crezului Niceo-Constantinopolean, pot fi
membre. Ele [Bisericile Ortodoxe membre ale CMB n. Basilica] sunt în mod intim convinse că premizele ecleziologice conținute în Declarația de la Toronto (1950), intitulată Biserica, Bisericile și Consiliul Mondial al Bisericilor,
sunt de o importanță capitală pentru participarea ortodoxă în Consiliul menționat.
Este de la sine înțeles, așadar, că CMB nu are nimic dintr-o
"super-Biserică" și nu trebuie, în nici un caz, să devină așa ceva.
Scopul urmărit de Consiliului Mondial al Bisericilor nu este de a
negocia unirea Bisericilor, lucru ce-l pot face numai Bisericile însele
din propria lor inițiativă; este vorba, mai degrabă, de crearea unui
contact viu între Biserici și de a stimula studiul și dezbaterea
problemelor cu privire la unitatea creștină (...) Cu toate acestea, faptul de a aparține Consiliului nu implică faptul că fiecare Biserică trebuie să considere celelalte ca Biserici în adevăratul și deplinul sens al termenului"(Declarația Toronto, § 2).
20. Perspectivele dialogurilor teologice angajate de Bisericile Ortodoxe cu ceilalți creștini sunt întotdeauna determinate pe baza principiilor ecleziologice ortodoxe și a criteriilor canonice ale tradiției ecleziale deja constituite.
20. Perspectivele dialogurilor teologice angajate de Bisericile Ortodoxe cu ceilalți creștini sunt întotdeauna determinate pe baza principiilor ecleziologice ortodoxe și a criteriilor canonice ale tradiției ecleziale deja constituite.
21. Biserica Ortodoxă dorește să consolideze lucrarea Comisiei pentru "Credință și Constituție"
și urmărește cu viu interes contribuția teologică a acesteia realizată
până în prezent. Ea evaluează pozitiv textele teologice editate de
aceasta, cu contribuția apreciabilă a teologilor ortodocși, ceea ce reprezintă o etapă
importantă în Mișcarea ecumenică pentru apropierea Bisericilor.
Totodată, Biserica Ortodoxă are rezerve cu privire la punctele
fundamentale legate de credință și constituţie, caci Bisericile și confesiunile non-ortodoxe s-au îndepărtat de adevărata credință a Bisericii Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească.
22.
Biserica Ortodoxă consideră de condamnat orice tentativă de a rupe unitatea Bisericii din partea persoanelor sau a grupurilor, sub pretextul
unei pretinse apărări a Ortodoxiei pure. După cum dă mărturie întreaga
viață a Bisericii Ortodoxe, păstrarea credinței ortodoxe pure este
asigurată numai de către sistemul sinodal care, dintotdeauna, în sânul
Bisericii, constituie autoritatea supremă în materie de credință și de reguli canonice [canoane n.n.].
23.
Biserica Ortodoxă are o conștiință comună a necesității dialogului
teologic intercreștin; de aceea este indispensabil ca dialogul să meargă împreună cu mărturia în lume și cu acțiunile care exprimă "bucuria negrăită" a Evangheliei (1 Petru 1, 8), excluzând orice act de prozelitism sau altă acțiune provocatoare de antagonism confesional. În acest spirit,
Biserica Ortodoxă consideră că este important ca noi, creștinii, inspirați de principiile fundamentale comune ale Evangheliei, să încercăm să dăm un răspuns unanim și solidar, bazat
pe modelul ideal, prin excelență, a omului nou în Hristos, la
problemele spinoase pe care le pune lumea de azi.
24. Biserica Ortodoxă este conștientă de faptul că mișcarea vizând să restabilească unitatea creștinilor ia noi forme pentru a răspunde unor noi situații și a face față noilor provocări ale lumii. Este indispensabil ca Biserica Ortodoxa să continue să aducă mărturia ei în lumea creștină divizată, pe baza tradiției apostolice și a credinței sale.
24. Biserica Ortodoxă este conștientă de faptul că mișcarea vizând să restabilească unitatea creștinilor ia noi forme pentru a răspunde unor noi situații și a face față noilor provocări ale lumii. Este indispensabil ca Biserica Ortodoxa să continue să aducă mărturia ei în lumea creștină divizată, pe baza tradiției apostolice și a credinței sale.
Ne rugăm pentru ca creștinii să lucreze împreună, pentru că ziua este
aproape când Domnul va copleși nădejdea Bisericilor Ortodoxe, când "va fi o turmă şi un păstor" (Ioan 10, 16).
Patriarhul României despre dialogul purtat pe textul "Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine"
3. RELAȚIILE BISERICII ORTODOXE CU RESTUL LUMII CREŞTINE
(Textul cu detalierea diferențelor între traducerea din franceză și cea din greacă+engleză)
1. Biserica Ortodoxă fiind una,
sfântă, sobornicească și apostolească, crede
cu tărie, în conștiința ei eclezială profundă, că ocupă un
loc important pentru promovarea unității creștinilor
creștine
în lumea contemporană.
2. Biserica Ortodoxă își
clădește unitatea pe faptul că a fost întemeiată de Domnul
nostru Iisus Hristos, cât și pe comuniunea în Sfânta Treime și în
Sfintele Taine. Această unitate se exprimă prin
succesiunea apostolică și tradiția patristică, pe
care Biserica o trăiește până în ziua de astăzi.
și ea a este
trăită
până în prezent în sânul său.
Biserica Ortodoxă are misiunea și datoria de a transmite
și
a propovădui întreg adevărul conținut în Sfânta Scriptură și
în Sfânta Tradiție, ceea ce dă Bisericii caracterul său
universal.
3. Responsabilitatea Bisericii
Ortodoxe și misiunea
ei ecumenică
[„universală” cf. tr. Basilica] cu
privire la unitatea Bisericii au fost exprimate în
Sinoadele Ecumenice. Acestea au subliniat, în special, legătura
indisolubilă dintre credința adevărată și comuniunea prin
Sfintele Taine [„sacramentală” cf. tr. Basilica].
4. Biserica
Ortodoxă care se roagă neîncetat „pentru
unirea tuturor”
a cultivat întotdeauna dialogul cu cei care s-au separat de ea,
îndepărtați și apropiați, ea fiind chiar în fruntea căutării
[„a
condus chiar cercetarea contemporană” cf. tr. Basilica]
căilor și
modalităților pentru restabilirea unității credincioșilor
în Hristos, a participat la Mișcarea Ecumenică de la
începuturile sale, și a contribuit la formarea și
dezvoltarea acesteia ulterior.
Rugându-se
neîncetat „pentru
unirea tuturor”,
Biserica Ortodoxă a cultivat întotdeauna dialogul cu cei
înstrăinați de ea, de departe sau de aproape. Ea
a jucat un rol de prim-plan în căutarea contemporană a căilor
și modalităților, pentru restabilirea unității celor
ce cred în
Hristos,
și
a participat
la Mișcarea Ecumenică de la începuturile sale, contribuind la
formarea și dezvoltarea acesteia ulterior.
În plus, datorită duhului [„spiritului” cf. tr. Basilica]
ecumenic și filantropic care o caracterizează, și voinței
divine potrivit
poruncii lui Dumnezeu
„Care voieşte ca
toți oamenii să se mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să
vină” (I
Tim. 2, 4),
Biserica Ortodoxă întotdeauna S-a luptat [„s-a străduit” cf.
tr. Basilica] pentru
refacerea unității creștinilor
creștine.
Astfel, participarea ortodoxă la Mișcarea Ecumenică
pentru restabilirea
unității cu alți Creștini
în Biserica Una, Sfânta, Soborniceasca și Apostolească,
nu este deloc împotriva naturii și istoriei Bisericii
Ortodoxe, ci constituie expresia constantă
[neschimbată] a
credinței și tradiției apostolice în condiții istorice noi.
5. Dialogurile
teologice bilaterale actuale ale Bisericii Ortodoxe, precum și
participarea sa în Mișcarea Ecumenică
pentru
restabilirea[„refacerea” cf. tr. Basilica] unității
creștinilor, se
bazează pe conștiință însăși a Ortodoxiei și pe spiritul
său ecumenic, în scopul de a căuta, pe baza adevărului
de
credință
credinței
și a tradiției Bisericii vechi
[„vechi” cf. tr. Basilica]
a celor șapte Sinoade Ecumenice, unitatea pierdută
a tuturor
creștinilor.
6. Potrivit naturii ontologice a
Bisericii, unitatea Sa nu poate fi perturbată
ruptă [„distrusă”
cf. tr. Basilica].
Totuși,
Biserica Ortodoxă acceptă
denumirea recunoaște
existența
istorică a altor Biserici
și Confesiuni
biserici
și confesiuni
creștine heterodoxe
care nu se află în comuniune cu ea, dar crede, de asemenea,
că, relațiile pe care le are cu acestea din urmă, trebuie să se
bazeze pe o clarificare, cât mai repede
și mai obiectivă
posibilă,
a întregii
probleme ecleziologice [„a întregii
lor eclesiologii” cf. tr. Basilica]
și, în special a
învățăturii
lor
mai
generale cu
privire la taine,
har [energia dumnezeiască n.n.], preoție și succesiune apostolică.
Astfel, atât
din motive
teologice cât și pastorale, ea
a fost
dispusă, într-un
mod favorabil și
pozitiv,
atât din
motive teologice cât și pastorale,
să ia parte la orice
dialogul
teologic cu ceilalți
creștini la nivel bilateral și multilateral, diferite
Biserici și Confesiuni creștine
și de
a participa, într-un mod mai
general, la Mișcarea Eecumenică
a timpurilor moderne
contemporană,
în convingerea
convinsă
că, prin dialog
pe calea
dialogului, aduce
o mărturie dinamică a plinătății adevărului în Hristos și
a comorilor sale duhovnicești tuturor
celor înaintea
celor care sunt
în afara ei, cu scopul obiectiv
de a netezi calea către
unitate.
7. În acest duh, toate
Sfintele Biserici Ortodoxe locale participă astăzi activ în
dialogurile teologice oficiale și majoritatea dintre ele la diferite
organisme intercreștine, bilaterale și multilaterale,
participă
de asemenea la
diferite organisme naționale, regionale sau internaționale,
în ciuda crizei profunde pe care o traversează Mișcarea
ecumenică. Această activitate pluridimensională a
Bisericii ortodoxe
[„intercreştină multidimensională” cf. tr. Basilica] izvorăște
din sentimentul de responsabilitate și convingerea că coexistența,
înțelegerea reciprocă
[mutuală],
și
colaborarea și
eforturile comune spre o unitate creștină sunt
esențiale ca să „nu
punem piedică Evangheliei lui Hristos”
(I
Cor 9, 12).
8. Este evident că Biserica Ortodoxă, dialogând cu alți Creștini, nu ignoră dificultățile unei asemenea acţiuni;
9. Dialogurile teologice
bilaterale actuale, anunțate de Conferințele panortodoxe, sunt
expresia deciziei unanime a tuturor Sfintelor Biserici Ortodoxe
locale care sunt
chemate au
îndatorirea de a să
participea
în mod activ și neîntrerupt la derularea lor; aceasta pentru
a nu pune obstacole în calea mărturiei unanime a Ortodoxiei
pentru slava lui Dumnezeu Celui în Treime. În cazul în care o
Biserică locală ar
decide să
de a
nu desemnaeze delegați
[„reprezentaţi”
cf. tr. Basilica] –
pentru unul dintre Ddialoguri,
sau pentru o întrunire anume, dacă aceasta decizie nu este
luată la nivel panortodox, dialogul continuă. Înaintea
deschiderii dialogului sau a întrunirii în cauză, absența
unei Biserici locale trebuie, în
orice eventualitate,
să fie obiectul unei
discuții în cadrul Comisiei ortodoxe angajate în
dialog,pentru a exprima solidaritatea și unitatea Bisericii
Ortodoxe. Este
important ca dialogurile teologice bilaterale și multilaterale să
facă obiectul unei evaluări panortodoxe periodice.
10. Problemele care apar în
cursul dezbaterilor
teologice din Comisiile
teologice mixte nu
constituie întotdeauna justificări suficiente în ele însele
pentru retragerea [„revocarea” cf.
tr. Basilica]
unilaterală a delegaților unei
Biserici Ortodoxe locale
sau
chiar pentru întreruperea definitivă a dialogului.
Ca
regulă generală, retragerea unei Biserici de la un dialog
particular ar trebui evitată;
în acele circumstanțe când aceasta se întâmplă, trebuie
inițiate eforturi la nivel interortodox pentru a restabili
reprezentativitatea completă în sânul Comisiei
Teologice Ortodoxe angajate
în acest dialog.
Dacă una sau mai multe Biserici Ortodoxe locale
refuză să participe la întrunirile Comisiei
teologice mixte
a unui dialog anume,
invocând serioase
din
motive ecleziologice, canonice, pastorale sau de
natura etică morale,
aceasta sau acele Biserici trebuie să comunice în scris refuzul lor
Patriarhiei Ecumenice și tuturor Bisericilor Ortodoxe,
în conformitate cu hotărârea [„ordinea„cf.
tr. Basilica]
panortodoxă stabilită. În timpul consultării pan-ortodoxe
[+”ulterioare”
cf. tr. Basilica] Patriarhul
Ecumenic urmărește să obțină consensul tuturor
celorlalte Biserici Ortodoxe,
pentru acțiunile
ulterioare adecvate
a se putea
întreprinde tot ceea ce este necesar, inclusiv
posibilitatea
reevaluări procesului unui
reevaluarea progresului
dialogului
teologic în
chestiune concret
[„inclusiv
o nouă evaluare a procesului unui dialog teologic”
cf. tr. Basilica
], în cazul în care acest lucru
dacă aceasta
este unanim
considerat ca necesar.
în unanimitate, ca fiind indispensabil.
11. Metodologia care
este de urmat în
desfășurarea dialogurilor teologice vizează găsirea unei
soluții la divergențele teologice [„are
drept scop rezolvarea diferenţelor teologice”
cf. tr. Basilica] moștenite
din trecut, sau la cele care au putut apărea recent, și căutarea
elementelor comune ale credinței creștine. Ea presupune,
de asemenea, punerea la curent a pleromei Bisericii [„informarea
corespunzătoare a întregii Biserici” cf.
tr. Basilica] cu
privire la evoluția diferitelor dialoguri. În cazul în care
nu se reușește depășirea vreunei diferenţe teologice
specifice,
dialogul teologic poate să continue după ce s-a înregistrat
dezacordul constatat în privinţa acelei probleme teologice
punctuale și s-au informat despre acest dezacord toate
Bisericile Ortodoxe locale, în vederea a
ce trebuie făcut
ulterior.
12. Este evident că, în
cursul dialogurilor teologice, scopul
comun
al tuturor este
restabilirea finală
a unității
în credința cea adevărată și în iubire. Însă, diferențele
teologice și ecleziologice existente permit o oarecare
ierarhizare a dificultăților care apar pe calea [„în
ceea ce priveşte obstacolele care stau în calea”
cf. tr. Basilica] realizării
acestui scop stabilit la nivel pan-ortodoxe. Specificul
problemelor fiecărui dialog bilateral presupune o diferențiere
în metodologie care trebuie urmată în fiecare caz, dar nu o
diferențiere în ceea ce privește scopul, pentru că scopul
este același pentru toate dialogurile.
13. Pe
lângă acestea, în
caz de necesitate, se impune un efort de coordonare a activităților
[„sarcinii” cf. tr. Basilica] diferitelor
Comisii teologice interortodoxe, cu atât mai mult cu cât unitatea
ontologică indisolubilă a
existentă
în sânul
Bisericii Ortodoxe trebuie să
se descopere
și, de asemenea, să se manifestate în cadrul acestor dialoguri.
14. Concluzia [„Finalizarea”
cf. tr. Basilica] oricărui
dialog teologic anunțat oficial corespunde încheierii
sarcinii Comisiei Teologice Mixte desemnată în acest scop.
Președintele Comisiei interortodoxe înaintează
în acel moment un
raport Patriarhului Ecumenic, care,
în acord cu Întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe locale,
anunță închiderea dialogului. Nici un fel de dialog nu este
considerat a fi finalizat înainte ca închiderea lui să fie
proclamată printr-o decizie panortodoxă.
15. În
cazul în care lucrările
unui
dialog teologic
se încheie cu succes
Ddecizia
[„Hotărârea„cf.
tr. Basilica]
panortodoxă de restabilire a comuniunii ecleziale, în
cazul în care un dialog se încheie cu succes,
trebuie, în
orice caz, să
se bazeze pe unanimitatea
tuturor Bisericilor Ortodoxe locale.
16. Unul dintre principalele
organisme ale Mișcării Ecumenice
contemporane este Consiliul
Mondial al Bisericilor (CMB).
Unele Biserici Ortodoxe au fost membre fondatoare ale
acestui Consiliu și, ulterior, toate Bisericile Ortodoxe locale
au devenit membre. CMB este
un organism
intercreștin structurat, în
ciuda faptului că nu include
toate Bisericile și Confesiunile Creștine
eterodoxe.
În
același timp există
și alte organisme intercreștine
și organizații
regionale, cum ar fi Conferința Bisericilor Europene (CEC/KEK), și
Consiliul din Orientul Mijlociu și
Consiliul Panafrican al Bisericilor. Acestea,
alături de CMB,
îndeplinesc o misiune
fundamentală
în promovarea unității lumii creștine. Bisericile Ortodoxe din
Georgia și Bulgaria S-au retras din Consiliul Mondial al
Bisericilor, prima în 1997 și a doua în 1998, deoarece acestea
au avut propria
opinie distinctă
cu privire la activitatea Consiliului Mondial al Bisericilor și, din
aceasta cauză, Ele nu participă la activitățile
intercreștine ale Consiliului Mondial al Bisericilor și a altor
organizații intercreștine.
17. Bisericile Ortodoxe locale -
membre ale CMB - participă pe deplin și în mod egal la
procedurile
[organismul,
gr.] Consiliului
Mondial al Bisericilor și contribuie, prin toate mijloacele de
care ele dispun, la promovarea
coexistentei pacșnice
și cooperarea cu privire la principalele provocări socio-politice.
mărturisirea
adevărului și la promovarea unității creștinilor.
Biserica Ortodoxă a primit favorabil decizia CMB de a răspunde
la solicitarea sa privind constituirea unei Comisii Speciale
pentru participarea ortodoxă la CMB, în conformitate cu mandatul
Conferinței Interortodoxe de la Tesalonic (1998). Criteriile
stabilite de Comisia Specială, care au fost propuse de Ortodocși
și acceptate de către CMB, au dus la crearea unui Comitet Permanent
de Colaborare
și de Consens,
și au fost ratificate și încorporate în Statutul și
Regulamentul interior ale CMB.
18. Rămânând
fidelă ecleziologiei sale, identității structurii sale interne
și predaniei
[„învăţăturii”
cf. tr. Basilica] Bisericii
vechi a
celor Șapte Sinoade Ecumenice,
Biserica Ortodoxă,
nu acceptă nicidecum, prin
participarea
la organismul CMB,
ideea „egalității
Confesiunilor”
și în
nici un caz nu
poate concepe unitatea Bisericii ca pe un compromis interconfesional.
În acest spirit, unitatea căutată în cadrul CMB nu poate fi doar
produsul [„exclusiv
al” cf. tr.
Basilica]
acordurilor teologice, ci de
asemeni şi
al
unităţii credinţei trăite și păstrate tainic
în în
Tainele Bisericii Ortodoxe.
[
...unitatea căutată în cadrul CMB nu poate fi rezultatul exclusiv
al acordurilor teologice, ci
și al sacramentelor
păstrate și trăite în unitatea de credință a Bisericii
Ortodoxe. -text gr.?]
19. Bisericile Ortodoxe
membre ale CMB consideră drept o condiție sine qua non pentru
participarea la CMB respectarea articolului de
bază [„fundamental” cf. tr. Basilica] al
Constituției acestuia, conform căruia pot
fi membri
numai bisericile
și confesiunile
aceia
care cred în
Domnul Iisus Hristos ca Dumnezeu și Mântuitor, conform
Scripturii, și mărturisesc
pe Dumnezeul în Treime, Tatăl,
Fiul și Duhul Sfânt, conform Crezului Niceo-Constantinopolean,
pot fi membre.
Ele [Bisericile Ortodoxe membre ale CMB n. Basilica]
au convingerea
profundă că
premizele ecleziologice conținute în Declarația de la Toronto
(1950), intitulată Biserica,
Bisericile și Consiliul Mondial al Bisericilor, sunt
de o importanță capitală pentru participarea ortodoxă în
Consiliu. Este de la sine înțeles, așadar, că CMB sub
nici o formă [circumstanță] nu poate constitui
o „super-Biserică”. Scopul
urmărit de Consiliului Mondial al Bisericilor nu este de a negocia
unirea Bisericilor, lucru ce-l pot face numai Bbisericile
însele din propria lor inițiativă, ci
de a realiza un contact
viu între Biserici și de a promova
studiul și dezbaterea problemelor cu privire la unitatea
creștină. Nici
o Biserică nu este constrânsă să-și schimbe ecleziologia atunci
când intră în Consiliu
(…) Cu
toate acestea, faptul de a aparține Consiliului nu implică faptul
că fiecare Biserică trebuie să considere celelalte ca Biserici în
adevăratul și deplinul sens al termenului”.(Declarația
Toronto, § 2).
20. Perspectivele
Ddialogurilor Tteologice
purtate
de ale
Bisericiile
Ortodoxe cu restul
lumii
creștine celelalte
Biserici și Confesiuni creștine
sunt întotdeauna determinate pe baza principiilor
ecleziologice ortodoxe
și
a
criteriilor canonice ale tradiției ecleziale deja constituite
existente (Canonul
7 al celui de-al doilea Sinod Ecumenic și 95 al Sinodului Ecumenic
Quinisext). [Citarea canoanelor apare în varianta din limba engleză și rusă,
dar lipsește în greacă și franceză! ]
21. Biserica Ortodoxă dorește
să consolideze [„susțină”
cf. tr. Basilica]
activitatea
lucrarea
Comisiei pentru
„Credință și Constituție” și
urmărește cu viu interes contribuția teologică a acesteia
realizată până în prezent. Ea evaluează pozitiv textele
teologice editate de aceasta, precum
și cu
contribuția valoroasă
apreciabilă
a teologilor ortodocși, ceea ce reprezintă o etapă lăudabilă
în Mișcarea Eecumenică
pentru apropierea dintre
Creștini
Bisericilor.
Totodată, Biserica Ortodoxă are rezerve cu privire la
punctele fundamentale legate de credință și constituţie [+
„din aceste
documente”
cf. tr. Basilica],
căci Bisericile și
Confesiunile non-Ortodoxe
au
deviat de la
adevărata credință a Bisericii Una, Sfântă, Sobornicească și
Apostolească.
22. Biserica Ortodoxă
consideră de condamnat orice tentativă de a rupe
diviza unitatea
Bisericii din partea
unor
persoane sau
grupuri, sub pretextul unei pretinse păstrări
sau apărări a
Ortodoxiei pure
[adevărate,
autentice]. După
cum dă mărturie întreaga viață a Bisericii Ortodoxe,
păstrarea credinței ortodoxe pure [adevărate,
autentice]
este asigurată
numai de către sistemul sinodal, care dintotdeauna
a
constituit în
sânul Bisericii autoritatea
supremă este
judecătorul desemnat și ultim
în materie de credință și de
reguli canonice (canonul
6 al Sinodul II Ecumenic).
23. Biserica Ortodoxă are o
conștiință comună a necesității dialogului teologic
intercreștin;
de aceea consideră
necesar
ca dialogul să meargă totdeauna
împreună
cu mărturia
care trebuie să
fie totdeauna însoțit de mărturie în
lume prin
acțiuni
de acțiuni
de
înțelegere reciprocă și dragoste,
ce
exprimă „bucuria
negrăită” a
Evangheliei (1
Petru 1, 8),
excluzând orice act de prozelitism,
de
uniatism sau
altă acțiune provocatoare
de antagonism confesional
de antagonism
sectar [„confesional”
cf. tr. Basilica]
provocatoare.
În acest
spirit, Biserica
Ortodoxă consideră că este foarte
important ca
toți
creștinii de
bună voință,
inspirați de principiile fundamentale comune ale
Evangheliei credinței
noastre, să
încerce
să dea
un răspuns unanim
și solidar, bazat pe arhetipul
[modelul ideal],
prin excelență,
a omului nou în
Hristos, la problemele spinoase ale
lumii contemporane.
pe care le pune
lumea de azi.
24. Biserica Ortodoxă este
conștientă de faptul că mișcarea
pentru
restaurarea unității Creștinilor
ia forme noi
pentru a răspunde unor situații noi
și
pentru
a face față
că trebuie să
facă față
noilor provocări ale lumii
contemporane.
Este imperios
esențial
ca Biserica Ortodoxa să continue să aducă mărturia ei în lumea
creștină divizată, pe baza tradiției apostolice și a credinței
sale.
Ne rugăm pentru ca
creștinii să lucreze împreună, pentru ca
să
fie
aproape ziua, când
Domnul va copleși nădejdea Bisericilor Ortodoxe
și
„va
fi o turmă şi un păstor”
(Ioan
10, 16).
[„Ne rugăm ca
creştinii să lucreze în comun astfel ca ziua în care Domnul
să împlinească speranţa Bisericilor Ortodoxe: „o turmă şi
un păstor” (Ioan 10,16) să fie mai aproape”
cf. tr. Basilica].
4. RELAȚIILE BISERICII ORTODOXE CU RESTUL LUMII CREŞTINE
(textul final după traducerea din greacă și engleză)
1. Biserica Ortodoxă fiind una, sfântă, sobornicească și apostolească, crede cu tărie, în conștiința ei eclezială profundă, că ocupă un loc important pentru promovarea unității creștine în lumea contemporană.
2. Biserica Ortodoxă își clădește unitatea pe faptul că a fost întemeiată de Domnul nostru Iisus Hristos, cât și pe comuniunea în Sfânta Treime și în Sfintele Taine. Această unitate se exprimă prin succesiunea apostolică și tradiția patristică, și ea a este trăită până în prezent în sânul său. Biserica Ortodoxă are misiunea și datoria de a transmite și a propovădui întreg adevărul conținut în Sfânta Scriptură și în Sfânta Tradiție, ceea ce dă Bisericii caracterul său universal.
3. Responsabilitatea Bisericii Ortodoxe și misiunea ei ecumenică cu privire la unitatea Bisericii au fost exprimate în Sinoadele Ecumenice. Acestea au subliniat, în special, legătura indisolubilă dintre credința adevărată și comuniunea prin Sfintele Taine.
4. Rugându-se neîncetat „pentru unirea tuturor”, Biserica Ortodoxă a cultivat întotdeauna dialogul cu cei înstrăinați de ea, de departe sau de aproape. Ea a jucat un rol de prim-plan în căutarea contemporană a căilor și modalităților, pentru restabilirea unității celor ce cred în Hristos, și a participat la Mișcarea Ecumenică de la începuturile sale, contribuind la formarea și dezvoltarea acesteia ulterior. În plus, datorită duhului ecumenic și filantropic care o caracterizează, și potrivit poruncii lui Dumnezeu „Care voieşte ca toți oamenii să se mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să vină” (I Tim. 2, 4), Biserica Ortodoxă întotdeauna S-a luptat pentru refacerea unității creștine. Astfel, participarea ortodoxă la Mișcarea pentru restabilirea unității cu alți Creștini în Biserica Una, Sfânta, Soborniceasca și Apostolească, nu este deloc împotriva naturii și istoriei Bisericii Ortodoxe, ci constituie expresia constantă [neschimbată] a credinței și tradiției apostolice în condiții istorice noi.
5. Dialogurile teologice bilaterale actuale ale Bisericii Ortodoxe, precum și participarea sa în Mișcarea Ecumenică, se bazează pe conștiință însăși a Ortodoxiei și pe spiritul său ecumenic, în scopul de a căuta, pe baza adevărului de credință și a tradiției Bisericii vechi a celor șapte Sinoade Ecumenice, unitatea tuturor creștinilor.
6. Potrivit naturii ontologice a Bisericii, unitatea Sa nu poate fi perturbată. Totuși, Biserica Ortodoxă acceptă denumirea istorică a altor Biserici și Confesiuni creștine heterodoxe care nu se află în comuniune cu ea, dar crede, de asemenea, că, relațiile pe care le are cu acestea din urmă, trebuie să se bazeze pe o clarificare cât mai repede și mai obiectivă posibilă a întregii probleme ecleziologice și în special a învățăturii lor mai generale cu privire la taine, har, preoție și succesiune apostolică. Astfel, atât din motive teologice cât și pastorale, ea a fost dispusă, într-un mod favorabil și pozitiv, să ia parte la dialogul teologic cu ceilalți creștini la nivel bilateral și multilateral, și de a participa, într-un mod mai general, la Mișcarea Ecumenică a timpurilor moderne, în convingerea că, prin dialog aduce o mărturie dinamică a plinătății adevărului în Hristos și a comorilor sale duhovnicești tuturor celor care sunt în afara ei, cu scopul obiectiv de a netezi calea către unitate.
7. În acest duh, toate Sfintele Biserici Ortodoxe locale participă astăzi activ în dialogurile teologice oficiale și majoritatea dintre ele participă de asemenea la diferite organisme naționale, regionale sau internaționale, în ciuda crizei profunde pe care o traversează Mișcarea ecumenică. Această activitate pluridimensională a Bisericii ortodoxe izvorăște din sentimentul de responsabilitate și convingerea că înțelegerea reciprocă, și colaborarea sunt esențiale ca să „nu punem piedică Evangheliei lui Hristos” (I Cor 9, 12).
8. Este evident că Biserica Ortodoxă, dialogând cu alți Creștini, nu ignoră dificultățile unei asemenea acţiuni; cu toate acestea, ea percepe [cunoaște, ia act de] aceste obstacolele în calea către înțelegerea comună a tradiției Bisericii primare, și are nădejdea că Duhul Sfânt, „Care toată rânduiala Bisericii o plinește” (Stihiră din Vecernia Rusaliilor), „va plini pe cele cu lipsă” (rugăciune de la hirotonie). În acest sens, în cadrul relațiilor sale cu restul lumii creștine, Biserica Ortodoxă nu se bazează doar pe puterea omenească a celor implicați în dialog, ci se bizuie înainte de toate, pe protecţia Duhului Sfânt și harul Domnului, Care S-a rugat „ca toţi să fie una” (In 17, 21).
9. Dialogurile teologice bilaterale actuale, anunțate de Conferințele panortodoxe, sunt expresia deciziei unanime a tuturor Sfintelor Biserici Ortodoxe locale care sunt chemate participe în mod activ și neîntrerupt la derularea lor; aceasta pentru a nu pune obstacole în calea mărturiei unanime a Ortodoxiei pentru slava lui Dumnezeu Celui în Treime. În cazul în care o Biserică locală ar decide de a nu desemna delegați – pentru unul dintre dialoguri, sau pentru o întrunire anume, dacă aceasta decizie nu este luată la nivel panortodox, dialogul continuă. Înaintea deschiderii dialogului sau a întrunirii în cauză, absența unei Biserici locale trebuie, în orice eventualitate, să fie obiectul unei discuții în cadrul Comisiei ortodoxe angajate în dialog, pentru a exprima solidaritatea și unitatea Bisericii Ortodoxe. Este important ca dialogurile teologice bilaterale și multilaterale să facă obiectul unei evaluări panortodoxe periodice.
10. Problemele care apar în cursul dezbaterilor teologice din Comisiile teologice mixte nu constituie întotdeauna justificări suficiente în ele însele pentru retragerea unilaterală a delegaților unei Biserici Ortodoxe locale sau chiar pentru întreruperea definitivă a dialogului. Ca regulă generală, retragerea unei Biserici de la un dialog particular ar trebui evitată; în acele circumstanțe când aceasta se întâmplă, trebuie inițiate eforturi la nivel interortodox pentru a restabili reprezentativitatea completă în sânul Comisiei Teologice Ortodoxe angajate în acest dialog. Dacă una sau mai multe Biserici Ortodoxe locale refuză să participe la întrunirile Comisiei teologice mixte a unui dialog anume, invocând serioase motive ecleziologice, canonice, pastorale sau de natura etică, aceasta sau acele Biserici trebuie să comunice în scris refuzul lor Patriarhiei Ecumenice și tuturor Bisericilor Ortodoxe, în conformitate cu hotărârea panortodoxă stabilită. În timpul consultării pan-ortodoxe, Patriarhul Ecumenic urmărește să obțină consensul celorlalte Biserici Ortodoxe, pentru acțiunile ulterioare adecvate, inclusiv reevaluarea progresului dialogului teologic în chestiune, dacă aceasta este unanim considerat ca necesar.
11. Metodologia care este de urmat în desfășurarea dialogurilor teologice vizează găsirea unei soluții la divergențele teologice moștenite din trecut, sau la cele care au putut apărea recent, și căutarea elementelor comune ale credinței creștine. Ea presupune, de asemenea, punerea la curent a pleromei Bisericii cu privire la evoluția diferitelor dialoguri. În cazul în care nu se reușește depășirea vreunei diferenţe teologice specifice, dialogul teologic poate să continue după ce s-a înregistrat dezacordul constatat în privinţa acelei probleme teologice punctuale și s-au informat despre acest dezacord toate Bisericile Ortodoxe locale, în vederea a ce trebuie făcut ulterior.
12. Este evident că, în cursul dialogurilor teologice, scopul comun al tuturor este restabilirea finală a unității în credința cea adevărată și în iubire. Însă, diferențele teologice și ecleziologice existente permit o oarecare ierarhizare a dificultăților care apar pe calea realizării acestui scop stabilit la nivel pan-ortodoxe. Specificul problemelor fiecărui dialog bilateral presupune o diferențiere în metodologie care trebuie urmată în fiecare caz, dar nu o diferențiere în ceea ce privește scopul, pentru că scopul este același pentru toate dialogurile.
13. Pe lângă acestea, în caz de necesitate, se impune un efort de coordonare a activităților diferitelor Comisii teologice interortodoxe, cu atât mai mult cu cât unitatea existentă în sânul Bisericii Ortodoxe trebuie să se descopere și, de asemenea, să se manifestate în cadrul acestor dialoguri.
14. Finalizarea oricărui dialog teologic anunțat oficial corespunde încheierii sarcinii Comisiei Teologice Mixte desemnată în acest scop. Președintele Comisiei interortodoxe înaintează în acel moment un raport Patriarhului Ecumenic, care, în acord cu Întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe locale, anunță închiderea dialogului. Nici un fel de dialog nu este considerat a fi finalizat înainte ca închiderea lui să fie proclamată printr-o decizie panortodoxă.
15. În cazul în care lucrările unui dialog teologic se încheie cu succes decizia panortodoxă de restabilire a comuniunii ecleziale, trebuie, în orice caz, să se bazeze pe unanimitatea tuturor Bisericilor Ortodoxe locale.
16. Unul dintre principalele organisme ale Mișcării Ecumenice contemporane este Consiliul Mondial al Bisericilor (CMB). Unele Biserici Ortodoxe au fost membre fondatoare ale acestui Consiliu și, ulterior, toate Bisericile Ortodoxe locale au devenit membre. CMB este un organism intercreștin structurat, în ciuda faptului că nu include toate Bisericile și Confesiunile Creștine eterodoxe. În același timp există și alte organisme intercreștine și organizații regionale, cum ar fi Conferința Bisericilor Europene (CEC/KEK), Consiliul din Orientul Mijlociu și Consiliul Panafrican al Bisericilor. Acestea, alături de CMB, îndeplinesc o misiune fundamentală în promovarea unității lumii creștine. Bisericile Ortodoxe din Georgia și Bulgaria S-au retras din Consiliul Mondial al Bisericilor, prima în 1997 și a doua în 1998, deoarece acestea au avut propria opinie distinctă cu privire la activitatea Consiliului Mondial al Bisericilor și, din aceasta cauză, Ele nu participă la activitățile intercreștine ale Consiliului Mondial al Bisericilor și a altor organizații intercreștine.
17. Bisericile Ortodoxe locale - membre ale CMB - participă pe deplin și în mod egal la organismul Consiliului Mondial al Bisericilor și contribuie, prin toate mijloacele de care ele dispun, la promovarea coexistentei pacșnice și cooperarea cu privire la principalele provocări socio-politice. Biserica Ortodoxă a primit favorabil decizia CMB de a răspunde la solicitarea sa privind constituirea unei Comisii Speciale pentru participarea ortodoxă la CMB, în conformitate cu mandatul Conferinței Interortodoxe de la Tesalonic (1998). Criteriile stabilite de Comisia Specială, care au fost propuse de Ortodocși și acceptate de către CMB, au dus la crearea unui Comitet Permanent de Colaborare și de Consens, și au fost ratificate și încorporate în Statutul și Regulamentul interior ale CMB.
18. Rămânând fidelă ecleziologiei sale, identității structurii sale interne și învăţăturii Bisericii vechi a celor Șapte Sinoade Ecumenice, Biserica Ortodoxă, nu acceptă nicidecum, prin participarea la organismul CMB, ideea „egalității Confesiunilor” și în nici un caz nu poate concepe unitatea Bisericii ca pe un compromis interconfesional. În acest spirit, unitatea căutată în cadrul CMB nu poate fi doar produsul acordurilor teologice, ci de asemeni al unităţii credinţei trăite și în Tainele Bisericii Ortodoxe. [...unitatea căutată în cadrul CMB nu poate fi rezultatul exclusiv al acordurilor teologice, ci și al sacramentelor păstrate și trăite în unitatea de credință a Bisericii Ortodoxe. -text gr.?]
19. Bisericile Ortodoxe membre ale CMB consideră drept o condiție sine qua non pentru participarea la CMB respectarea articolului de bază al Constituției acestuia, conform căruia pot fi membri numai aceia care cred în Domnul Iisus Hristos ca Dumnezeu și Mântuitor, conform Scripturii, și mărturisesc pe Dumnezeul în Treime, Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt conform Crezului Niceo-Constantinopolean. Ele [Bisericile Ortodoxe membre ale CMB ] au convingerea profundă că premizele ecleziologice conținute în Declarația de la Toronto (1950), intitulată Biserica, Bisericile și Consiliul Mondial al Bisericilor, sunt de o importanță capitală pentru participarea ortodoxă în Consiliu. Este de la sine înțeles, așadar, că CMB sub nici o formă [circumstanță] nu poate constitui o „super-Biserică”. „Scopul urmărit de Consiliului Mondial al Bisericilor nu este de a negocia unirea Bisericilor, lucru ce-l pot face numai Bisericile însele din propria lor inițiativă, ci de a realiza un contact viu între Biserici și de a promova studiul și dezbaterea problemelor cu privire la unitatea creștină. Nici o Biserică nu este constrânsă să-și schimbe ecleziologia atunci când accede în Consiliu (…) Cu toate acestea, faptul de a aparține Consiliului nu implică faptul că fiecare Biserică trebuie să considere celelalte ca Biserici în adevăratul și deplinul sens al termenului”. (Declarația Toronto, § 2).
20. Perspectivele dialogurilor teologice purtate de Bisericile Ortodoxe cu restul lumii creștine sunt întotdeauna determinate pe baza principiilor ecleziologice ortodoxe și a criteriilor canonice ale tradiției ecleziale deja constituite (Canonul 7 al celui de-al doilea Sinod Ecumenic și 95 al Sinodului Ecumenic Quinisext). [ Citarea canoanelor apare în varianta din limba engleză și rusă, dar lipsește în greacă și franceză! ]
21. Biserica Ortodoxă dorește să consolideze lucrarea Comisiei pentru „Credință și Constituție” și urmărește cu viu interes contribuția teologică a acesteia realizată până în prezent. Ea evaluează pozitiv textele teologice editate de aceasta, cu contribuția apreciabilă a teologilor ortodocși, ceea ce reprezintă o etapă lăudabilă în Mișcarea ecumenică pentru apropierea dintre Creștini. Totodată, Biserica Ortodoxă are rezerve cu privire la punctele fundamentale legate de credință și constituţie, căci Bisericile și Confesiunile non-Ortodoxe s-au abătut de la adevărata credință a Bisericii Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească.
22. Biserica Ortodoxă consideră de condamnat orice tentativă de a rupe unitatea Bisericii din partea unor persoane sau grupuri, sub pretextul unei pretinse păstrări sau apărări a Ortodoxiei adevărate [autentice]. După cum dă mărturie întreaga viață a Bisericii Ortodoxe, păstrarea credinței ortodoxe adevărate [autentice] este asigurată numai de către sistemul sinodal, care dintotdeauna a constituit în sânul Bisericii autoritatea supremă în materie de credință și de reguli canonice (canonul 6 al Sinodul II Ecumenic).
23. Biserica Ortodoxă are o conștiință comună a necesității dialogului teologic intercreștin; de aceea consideră necesar ca dialogul să meargă totdeauna împreună cu mărturia în lume prin acțiuni de înțelegere reciprocă și de dragoste, ce exprimă „bucuria negrăită” a Evangheliei (1 Petru 1, 8), excluzând orice act de prozelitism, de uniatism sau altă acțiune provocatoare de antagonism confesional. În acest spirit, Biserica Ortodoxă consideră că este important ca toți creștinii, inspirați de principiile fundamentale comune ale Evangheliei , să încerce să dea un răspuns unanim și solidar, bazat pe arhetipul [modelul ideal] omului nou în Hristos, la problemele spinoase ale lumii contemporane.
24. Biserica Ortodoxă este conștientă de faptul că mișcarea pentru restaurarea unității Creștinilor ia forme noi pentru a răspunde unor situații noi și pentru a face față noilor provocări ale lumii contemporane. Este imperios ca Biserica Ortodoxa să continue să aducă mărturia ei în lumea creștină divizată, pe baza tradiției apostolice și a credinței sale.
Ne rugăm pentru ca creștinii să lucreze împreună, pentru ca să fie aproape ziua, când Domnul va copleși nădejdea Bisericilor Ortodoxe și „va fi o turmă şi un păstor” (Ioan 10, 16).
LEGATURI:
LEGATURI:
Având ca bază de lucru ‘traducerea Roman Ortodox in Franta’, am urmărit textele oficiale postate pe https://www.holycouncil.org/official-documents în greacă, engleză și franceză; textele oficiale diferă!: cel grec consună cel mai mult cu cel în engleză; cel în franceză are destul de multe neconcordanțe cu primele două.
RăspundețiȘtergereAșa încât am făcut o mică revizuire pe care doresc să o trimit cumva pentru o eventuală corectare și repostare. Aici în secțiunea de comentarii nu știu dacă va încape. p.I.
Multumim pentru increderea acordata si pentru ca v-ati aplecat asupra acestei traduceri importante. Daca dorit, puteti sa trimiteti revizuirea la adresa:
Ștergereromanortodoxfr@yahoo.fr
Am încercat la adresa de mai sus, dar nu o recunoaște ca find o adresă valabilă!
RăspundețiȘtergereNe cerem scuze pentru inconvenient. Va rugam sa mai incercati o data. Trebuie sa mearga! Multumim si ne iertati!
RăspundețiȘtergere