MESAJ
al Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe
Către poporul ortodox
și toți oamenii de bună voință,
Lăudăm și slăvim pe Dumnezeul „milelor și a toată mângâierea”
pentru că ne-a învrednicit să ne întâlnim în timpul acestei săptămâni a Cincizecimii (18-26
iunie 2016) în Creta, unde Apostolul Pavel și ucenicul său Tit au
propovăduit Evanghelia în cursul primilor ani de viață ai Bisericii. Mulțumim
Dumnezeului slăvit în Treime că a binevoit ca într-un duh să ducem la bun sfârșit lucrările Sfântului și Marelui Sinod al Ortodoxiei, pe care
l-a convocat Sanctitatea Sa Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, în acord cu Întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe Autocefale locale.
Urmând
cu fidelitate exemplul Sfinților Apostoli și al Părinților purtători de Dumnezeu, am aprofundat din nou Evanghelia libertății, prin care "Hristos ne-a făcut liberi” (Galateni 5, 1). La baza discuțiilor noastre teologice a stat încredințarea că
Biserica nu viețuiește pentru sine. Ea transmite mărturia Evangheliei dragostei și libertății și oferă întregii lumi darurile lui Dumnezeu:
iubirea, pacea, dreptatea, împăcarea, puterea Crucii și a Învierii
și așteptarea veșniciei.
1. Prioritatea majoră a Sfântului și Marelui Sinod a fost proclamarea unității
Bisericii Ortodoxe. Bazată pe Dumnezeiasca Euharistie și succesiunea
apostolică a episcopilor, unitatea existentă are nevoie de a fi întărită și să aducă noi roade. Biserica cea Una, Sfântă, Sobornicească și
Apostolică este comuniune divino-umană, pregustare și experiență a celor
viitoare în Sfânta Euharistie. Asemenea unei continue Cincizecimi, ea
este un glas profetic care nu poate fi pus sub tăcere, o prezență și o mărturie a Împărăției
Dumnezeului iubirii.
Fidelă Tradiției Apostolice unanime și experienței
sacramentale, Biserica Ortodoxă constituie continuarea autentică a
Bisericii celei Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolică,
după cum este mărturisit în Simbolul de Credință (Crez) și confirmat de învățătura Părinților Bisericii. Biserica ne face cunoscută
taina dumnezeieștii iconomii prin viața sa sacramentală, centrată pe Sfânta
Euharistie.
Biserica Ortodoxă exprimă unitatea sa și sobornicitatea sa în Sinod. Sinodalitatea structurează
organizarea sa, modul prin care ea ia deciziile și îi determină
destinul. Bisericile Ortodoxe Autocefale nu sunt o federație de
Biserici, ci Biserica Una, Sfântă, Sobornicească și
Apostolică. Fiecare Biserică locală, slujind Sfânta Euharistie este prezența și manifestarea locală a Bisericii celei Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolică. Asemenea, pentru Diaspora Ortodoxă în diferite țări din lume, s-a hotărâtă să se
continue funcționarea Adunărilor Episcopale, până la aplicarea acriviei canonice. Aceste Adunări se compun din episcopii
canonici, care sunt desemnați și continuă să depindă de o Biserică Autocefală. Funcționarea consecventă a Adunărilor
Episcopale asigură respectarea principiului ortodox al sinodalității.
În
timpul lucrărilor Sfântului și Marelui Sinod a fost subliniată
importanța Sinaxelor Întâistătătorilor care au avut loc și s-a decis convocarea repetată a Sfântul și Marele Sinod la fiecare șapte sau zece ani. [Cum traducerea de pe Basilica s-a făcut după documentul oficial în limba greaca apare o diferență substanțială: "În timpul lucrărilor Sfântului și Marelui Sinod a fost accentuată
importanța Sinaxelor Întâistătătorilor care au avut loc și a fost făcută
propunerea ca Sfântul și Marele Sinod să devină o instituție care să se
repete". n.n.]
2. Participând la Sfânta Liturghie și rugându-ne
pentru întreaga lume, trebuie să continuăm liturghia de după Sfânta
Liturghie și să dăm mărturia credinței celor care sunt aproape și celor îndepărtați, în conformitate cu porunca limpede a Domnului, înainte de Înălțarea Sa: „şi Îmi veţi fi Mie martori în Ierusalim şi în toată Iudeea şi în Samaria şi până la marginea pământului” (Faptele Apostolilor 1, 8). Re-evanghelizarea poporului lui Dumnezeu în societățile moderne și evanghelizarea celor care nu L-au cunoscut încă pe
Hristos continuă sa fie o datorie pentru Biserică.
3. Biserica noastră gândindu-se la datoria de a mărturisi Adevărul și credința apostolică, acordă o mare importanță dialogului,
în particular cu creștinii eterodocși. În acest mod, restul lumii
creștine cunoaște mai exact autenticitatea Tradiției Ortodoxe,
valoarea învățăturii patristice, experiența liturgică și credința
ortodocșilor. Dialogurile întreprinse de Biserica Ortodoxă nu semnifică în nimic un compromis în materie de credință.
4. Explozia fundamentalismului care se observă în diferite tradiții religioase reprezintă expresia unei religiozități morbide. Un dialog interreligios sobru [cu trezvie] contribuie într-un mod semnificativ să favorizeze încrederea
reciprocă, pacea și reconcilierea. Uleiul credinței
trebuie să fie folosit pentru a unge și vindeca vechile răni ale altora și nu pentru a reaprinde noi focare de ură.
[Cf Basilica: focul conflictelor militare]. Biserica Ortodoxă condamnă fără echivoc
extinderea violenței militare, persecuțiile, expulzarea și uciderea minorităților religioase, convertirile forțate, traficul de refugiați, răpirile, tortura și execuțiile
îngrozitoare. Ea denunță distrugerea locurilor de cult, simbolurilor
religioase și a monumentelor culturale. În special, își exprimă preocuparea sa pentru situația creștinilor și a minorităților
persecutate în Orientul Mijlociu și în alte părți ale lumii. Ea cheamă comunitatea internațională din regiune pentru protejarea
ortodocșilor indigeni și a celorlalți creștini, cât și a tuturor populațiilor
din regiune care au un drept inalienabil de a rămâne în patria lor de origine ca cetățeni ce se bucură de drepturi egale. Sinodul nostru apelează la toți
cei implicați să facă eforturi sistematice, fără întârziere, pentru a
încheia conflictele armate din Orientul Mijlociu, a le pune capăt și a permite întoarcerea celor care au fost alungați din casele lor.
Ea cheamă în mod special pe toți cei de la puterea lumii pentru ca pacea
și dreptatea să prevaleze în țările de unde au plecat refugiații. Chemăm autoritățile civile, cetățenii și creștinii ortodocși din
țările în care refugiații caută refugiu, să continue să le ofere
sprijin în măsura posibilităților lor sau chiar dincolo de acestea.
5. Secularizarea modernă urmărește
autonomia omului față de Hristos și de a influența spiritual
Biserica, pe care o identifică arbitrar cu conservatorismul.
Cu toate acestea, cultura occidentală poartă amprenta de neșters a contribuției în timp a creștinismului. În plus, Biserica subliniază, printre altele, importanța
mântuitoare a Dumnezeului-Omul, și a Trupului Său, ca fiind
locul și modul de viețuire în libertate.
6. Cu privire la abordarea contemporană a căsătoriei, Biserica Ortodoxă consideră legătura indisolubilă de dragoste dintre bărbat și femeie ca „o taină mare… a lui Hristos și a Bisericii”. Ea numește chiar familia o „biserică mică”, care rezultă din Căsatorie, singura garanție pentru creșterea copiilor.
Biserica insista în mod constant asupra valorii înfrânarii [cf. Basilica: cumpătării].
Asceza creștină diferă în mod profund de o asceză pur dualistă,
care ar separa persoana umană de semenii săi. Spre deosebire de aceasta,
asceza creștină îl leagă pe om de viața sacramentală a Bisericii. Înfrânarea nu asociază numai la viața monahală. Etosul ascetic este
caracteristic vieții creștine în toate manifestările ei.
***
Sfântul și Marele Sinod, pe lângă temele specifice asupra cărora a luat decizii, a studiat și importanta următoarelor importante probleme contemporane:
7. În privința relațiilor credinței creștine cu
științele, Biserica Ortodoxă evită plasarea cercetărilor
științifice sub tutela ei și nu adoptă o poziție cu privire la fiecare
problemă științifică. Ea îi mulțumește lui Dumnezeu Care dăruiește
oamenilor de știință darul de a descoperi secretele creației divine. Dezvoltarea modernă a științelor și
a tehnologiilor aduce schimbări radicale în viața noastră. Aduce
beneficii importante în viața noastră cotidiană: tratarea unor
afecțiuni grave, o comunicare mai facilă, explorarea spațiului etc. Cu
toate acestea, are și multe consecințe negative precum: manipularea
libertății, pierderea treptată a tradițiilor prețioase, distrugerea
mediului natural, negarea valorilor morale. Cu toate ca cunoașterea științifică evoluează foarte repede, ea nu motivează voința omului, nici nu oferă
răspuns la problemele etice existențiale importante sau la
căutarea sensului vieții și al lumii. Toate aceste aspecte necesită o abordare
duhovnicească, pe care Biserica Ortodoxă încearcă să o ofere printr-o
bioetică fundamentată pe morala creștină și învățătura
patristică. Astfel, în respectul ei pentru libertatea cercetărilor
științifice, Biserica Ortodoxă evidențiază pericolele care se ascund în
spatele unor reușite științifice și subliniază demnitatea omului și
a destinul său divin.
8. Criza ecologică
de astăzi în mod evident se datorează unor cauze spirituale și morale. Rădăcinile sale
sunt legate de lăcomie, avariție și egoism, care conduc la utilizarea
necugetată a resurselor naturale, la poluarea atmosferei cu substanțe dăunătoare și la schimbările climatice. Răspunsul creștin la aceste probleme necesită pocăință(metanoia)cu privire la aceste abuzuri, înfrânare și gândire
ascetică ca antidot față de supraconsum și, în
același timp, cultivarea conștiinței că omul este „iconom”
(administrator) al creației și nu un posesor al ei. Biserica nu
încetează să sublinieze că și generațiile viitoare au dreptul și ele la
resursele naturale pe care ni le-a încredințat nouă Creatorul. Din acest motiv, Biserica Ortodoxă
participă activ la diferite inițiative ecologice internaționale. Ea a
stabilit data de 1 Septembrie ca zi de rugăciune pentru protecția
mediului natural.
9. În fața mișcării de omogenizare impersonală, care este favorizat în diverse feluri, Ortodoxia proclama respectul pentru caracteristicile personale ale oamenilor și popoarelor. Se opune autonomizării economiei din cauza
nevoilor umane de bază și transformării acesteia într-un scop în sine.
Progresul umanității nu este legat doar de creșterea standardelor de
viață sau de dezvoltarea economică, în detrimentul valorilor spirituale.
10. Biserica Ortodoxă nu se implică în politică.
Vocea ei rămâne discretă și profetică, și favorizează o intervenție
benefică pentru om. Drepturile omului se află astăzi în centrul
politicii ca răspuns la crizele politice și sociale,
urmărind să protejeze cetățenii de puterea arbitrară a statului.
Biserica noastă amintește, de asemenea, obligațiile și responsabilitățile
cetățenilor, și necesitatea ca aceștia să facă uz de autocritica lor pentru ameliorarea în mod sensibil a societății. [Cf. Basilica: "Biserica adaugă la acestea și obligațiile și responsabilitățile
cetățenilor, precum și nevoia unei auto-critici constante atât din
partea politicienilor[?], cât și a cetățenilor, în vederea îmbunătățirii
substanțiale a societății".] Ea subliniază, în particular că idealul
ortodox privind omul, depășește orizontul drepturilor omului stabilite și
că mai „mare decât toate” este dragostea, după cum ne-a
descoperit Hristos și au trăit toți cei care L-au urmat cu fidelitate. Protejarea principiului
libertății religioase, adică a libertății de conștiință, de credință, de
cult și a tuturor expresiilor individuale și colective ale libertății religioase, include și dreptul fiecărui credincios de a practica în mod liber îndatoririle sale religioase, fără amestecul de nici un fel din partea puterilor publice, cât și libertatea de a asigura în mod public educația religioasă și a condițiilor de funcționare a comunităților religioase.[cf. Basilica: "Insistă, de asemenea, că un drept fundamental al omului este protejarea
libertății religioase, adică a libertății de conștiință, de credință, de
cult (religie) și a tuturor expresiilor individuale și colective ale
acesteia, incluzând și dreptul fiecărui credincios și fiecărei
comunități religioase de a-și manifesta credința liber de orice
intervenție a statului, precum și dreptul la educație religioasă
publică".]
11. Biserica Ortodoxă se adresează tinerilor,
care caută deplinătatea vieții în libertate, dreptate, creativitate
și iubire. Ea îi cheamă să se alăture în mod conștiincios Bisericii
Celui care este Adevărul și Viața. Să vină oferind trupului eclezial
vitalitatea lor, grijile lor, preocupările lor și așteptările lor. Tinerii
nu sunt doar viitorul Bisericii, ci și o forță și o prezență
creativă la nivel local și mondial.
12. Sfântul și Marele Sinod a deschis orizontul noastre către
lumea contemporană diversă și multiformă. A subliniat că responsabilitatea noastră în spațiu
și timp este întotdeauna în perspectiva veșniciei. Biserica Ortodoxă, păstrătoarea intactă a caracterului mistic și soteriologic (mântuitor),
este sensibilă la durerea, necazurile și strigătul pentru dreptate și
pace al popoarelor. Ea „binevestește din zi în zi mântuirea Lui. Veștește între neamuri slava Lui, între toate popoarele minunile Lui” (Psalmul 95, 2-3).
Să ne rugăm ca „Dumnezeul a tot harul, Care v-a chemat la slava Sa cea veşnică, întru
Hristos Iisus, El însuşi, după ce veţi suferi puţină vreme, vă va duce
la desăvârşire, vă va întări, vă va împuternici, vă va face neclintiţi. A Lui fie slava şi puterea în vecii vecilor. Amin! ” (1 Petru 5, 10‑11).
Traducere Roman Ortodox în Franța după: Message du saint et grand Concile de l’Église orthodoxe
Doamne-ajută!
RăspundețiȘtergereÎn primul rând, mulțumiri pentru acest site, deosebit de util.
Am o nedumerire... tehnică: sunt sigur că și alții doresc să își copieze în propriile arhive unele din documentele postate aici, însă este foarte frustrant faptul că se pierde formatul textului. Ne puteți ajuta cumva?
Încă o dată, mulțumiri.
Cristian
Doamne, ajuta, Cristian!
ȘtergereMultumesc si eu pentru intrebare si pentru ca gasiti util ceea ce se publica aici.
In primul rand faptul ca nu se poate copia cum trebuie, nu tine de mine, ci de cei care gazduiesc blogul. Am observat ca se intampla lucrul acesta de cand blogul nostru a devenit mai voluminos, publicandu-se mai multa informatie. Probabil toate sunt gratuite dar pana la un punct.
Acuma o solutie pentru a copia este de a selecta textul, se face click dreapta si din meniu se alege codul sursa al paginii. Aceasta face sa se deschide o alta fereastra cu codul html, din care se copiaza textul si se lipeste in alta pagina html a unui blog, de exemplu.
Alta posibilitate, in special pentru cei care nu vor sa copieze in blogul lor, ci intr-o pagina oarecare este de a adauga la adresa html a unui articol, la sfarsit ?m=1 (atentie daca se termina pagina cu / acest caracter trebuie sters)
Spre exemplu, pagina:
http://corortodox.blogspot.fr/2016/06/biserica-ortodoxa-georgiei-se-alatura.html
dupa adaugarea caracterelor ?m=1 devine:
http://corortodox.blogspot.fr/2016/06/biserica-ortodoxa-georgiei-se-alatura.html?m=1
de unde se poate copia si cu formatul textului.
Daca mai stie cineva si alte solutii, le astept si eu.
Multumesc!
Mii de multumiri, am testat ?m=1, merge perfect!
RăspundețiȘtergereToate cele bune!
Doamne-ajuta!
Cristian