Basilica: Anastasios Vavouskos: Este un drept sau o obligaţie a episcopilor de a participa la Sinoade?
În
ultimele zile, citim cu toţii în presa scrisă sau on-line că unele
Biserici Autocefale afirmă oficial, invocând fiecare motivele personale,
fie că nu vor participa la Sfântul şi Marele Sinod al Bisericii
Ortodoxe, fie că vor participa dar cu unele condiţii. Şi toate acestea,
pe lângă cele deja convenite la nivel panortodox în unanimitate, privind
data convocării acestui Sinod.
Întrebarea care se naşte este aceasta: Este un drept sau o obligaţie participarea la lucrările unui sinod a membrilor convocaţi?
Sfintele
canoane reglementează acest subiect în mod adecvat şi limpede, desigur
având ca model sinodul eparhial, însă această constatare nu invalidează
universalitatea acestor canoane, adică aplicarea lor la toate formele de
sinodalitate. În particular:
Prin sinod eparhial se înţelege
sinodul compus din toţi episcopii care păstoresc episcopiile eparhiei,
în limitele teritoriale de care aparţin. Prezenţa tuturor episcopilor
eparhiei la lucrările Sinodului este obligatorie, după cum reiese din
sfintele canoane. Aşadar:
- Sinodul I Ecumenic a rânduit prin canonul 5 „Ca de obşte toți Episcopii Eparhiei adunându-se la un loc”;
- Sinodul IV Ecumenic a rânduit prin canonul 19: „Să se adune la un loc Episcopii în fiecare Eparhie”;
- Sinodul Quinisext a rânduit prin canonul 8: „În fiecare an să se facă Sinoade de Episcopii cei ce se află în fiecare Eparhie”;
- Sinodul Local de la Laodiceea a rânduit prin canonul 40: „Nu se cuvine ca episcopii chemaţi fiind la sinod să bârfească ci să meargă”.
În
cazul în care un episcop încalcă obligaţia de a participa la lucrările
sinodului al cărui membru este, absentând de la lucrările acestuia,
sfintele canoane prevăd impunerea pedepsei mustrării frăţeşti pentru
episcopul care lipseşte de la sinod. Desigur, prevederea privind
impunerea pedepsei din partea sinodului de la care lipseşte episcopul
mustrat arată în cel mai categoric mod că sinodul are loc normal,
indiferent de lipsa unuia sau a mai multor membri ai săi.
Absenţa
este supusă pedepsei, atâta timp cât este nefondată. Se consideră absent
nemotivat de la lucrările sinodului episcopul care rămâne în eparhia
sa, fără ca acest lucru să fie benefic eparhiei pentru rezolvarea
problemelor care nu suportă amânare sau din motive de sănătate. Aşa
rânduieşte canonul 19 al Sinodului IV Ecumenic:
„Iar episcopii care nu ar veni (la sinod), aflându-se în cetăţile lor şi în acelea petrecând în stare de sănătate şi fiind slobozi (liberi) de orice treabă de neînlăturat (inevitabilă) şi strâmtorătoare, să se mustre frăţeşte”
şi canonul 8 al Sinodului Quinisext:
„Iar episcopii care nu ar veni (la sinod), aflându-se în cetăţile lor, şi în acelea petrecând în stare de sănătate şi slobozi (liberi) de orice treabă de neînlăturat (inevitabilă) şi strâmtorătoare (presantă), să fie mustraţi frăţeşte”.
Mai mult, această obligație absolută a
episcopilor de a participa la lucrările sinodului ai căror membri sunt
este supusă excepțiilor care sunt stabilite de sfintele canoane.
Prin
urmare, fiecare episcop poate absenta de la lucrările sinodului al
cărui membru este atât timp cât există caz de forță majoră. Prin caz de
forță majoră nu se înțelege orice afirmare sau justificare a absenței,
ci doar acele situații care apar independent de voința episcopului
absent.
Sunt considerate motive contrare celor spuse mai sus fie
problemele de sănătate fie nevoia de a rezolva problemele episcopiei,
fiind astfel necesar ca episcopul să rămână în eparhia sa şi se
justifică absenţa de la lucrările sinodului al cărui membru este.
Canoanele
menţionate mai sus, chiar dacă au ca model de exprimare sinodală
sinodul eparhial, se referă la toate organismele sinodale, indiferent de
forma lor sau de caracterul lor regulat sau extraordinar, aplicându-se
similar în celelalte cazuri.
În conformitate cu Regulamentul de
Funcționare al Sfântului şi Marelui Sinod, Sinodul se compune din toate
Bisericile Autocefale, care participă la lucrările sinodului prin
ierarhii aleşi de fiecare Biserică dintre ierarhii din jurisdicţia
canonică proprie.
Acest lucru înseamnă că poziţia de membru al
Sinodului îl deţine fiecare Biserică Autocefală, care are voinţă proprie
ca entitate, însă este exprimată prin persoanele fizice care o
reprezintă. Prin urmare, obligaţia ce decurge din sfintele canoane de a
participa la lucrările Sinodului revine fiecărei Biserici Autocefale.
Bisericile Autocefale sunt acelea care se bucură şi de absenţa permise
de la lucrările Sinodului, de vreme ce este fundamentată pe caz de forţă
majoră, motiv care este independent de voinţa lor (Bisericilor), iar
producerea sau prevenirea acestuia nu depinde de voinţa personală. Un
astfel de caz poate fi, după sfintele canoane, un caz echivalent celui
de boală (ex. stare de război), fie rezolvarea problemelor care nu
suportă amânare (ex. chestiune de ordin dogmatic sau canonic de
importanţă majoră), care într-adevăr interzic participarea
reprezentanţilor Bisericii Autocefale la lucrările Sinodului.
În plus, am putea aborda acest subiect şi din altă perspectivă.
Dacă
am considera că Sfântul şi Marele Sinod nu este compus din Bisericile
Autocefale ci persoanele fizice care le reprezintă, adică de ierarhii
desemnaţi de fiecare Biserică Autocefală, atunci obligaţia de a
participa la lucrările Sinodului le revine ca obligaţie ierarhilor –
reprezentanţilor Bisericilor Autocefale dar şi beneficiul absenţei
motivate poate fi recunoscut doar de aceştia. În cazul acesta, chiar
dacă este motivată absenţa unei Biserici de la lucrările Sfântului şi
Marelui Sinod ar trebui ca toţi arhiereii care puteau fi aleşi ca
reprezentanţi ai Bisericii respective fie să fie bolnavi fie obligaţi să
se ocupe de problemele care nu suportă amânare. Iar o astfel de
situaţie, din câte îmi este cunoscut, nu există.
Mai mult,
acceptarea unei astfel de păreri conform căreia Sfântul şi Marele Sinod
se compune din arhiereii – reprezentanţi ai Bisericilor Autocefale
implică:
- Respingerea afirmației nefondate a unora că Sfântul şi Marele Sinod este un Sinod al Întâistătătorilor şi nu un Sinod al Episcopilor, şi
- Punerea sub semnul întrebării a rolului important al Bisericilor Autocefale în acest moment atât de important al Bisericii Ortodoxe, rol care nu poate fi contestat.
Date
fiind cele de mai sus şi cele care au văzut lumina publicităţii, nicio
Biserică Autocefală din cele care au ridicat problema participării la
Sfântul şi Marele Sinod nu-şi fundamentează absenţa motivată de la
lucrările Sinodului pe sfintele canoane. În schimb, aceste Biserici
Autocefale, asemenea celorlalte Biserici Autocefale, au obligaţia de a
participa necondiţionat la lucrările Sinodului. Pe lângă acestea,
absenţa contrară sfintelor canoane a unor Biserici Autocefale de la
această întrunire panortodoxă nu împiedică nicidecum convocarea ei şi
luarea deciziilor corespunzătoare, care vor avea aplicabilitate la nivel
panortodox, dată fiind participarea celorlalte Biserici Autocefale.
Aceste Biserici vor putea supune pedepsei mustrării frăţeşti pe cei care
în cele din urmă absentează.
Unanimitatea în luarea deciziilor
priveşte şi angajează Bisericile Autocefale care participă la Sinod în
conformitate cu sfintele canoane şi nu poate fi invocată de cele care
absentează de la lucrări în contravenţie cu sfintele canoane,
împiedicând astfel unanimitatea în luarea deciziilor. Şi după cum se
reglementează în ştiinţele juridice: cel care uzează de un drept al său, nu trebuie să lezeze pe nimeni (Neminem laedit qui suo iure utitur).
Deci, în ceea ce priveşte canonicitatea deciziilor luate, este
suficientă unanimitatea Bisericilor Autocefale care s-au prezentat la
Sinod.
***
Basilica: Arhiepiscopul Ciprului îndeamnă Bisericile Ortodoxe locale să participe la Sfântul şi Marele Sinod
(Obs: Basilica ne dă și sursa mesajului: Biserica Ciprului, unde acest mesaj apare în limbile de circulație internațională: greacă, engleză și... romană)
Preafericitul Părinte Hrisostom al II-lea, Arhiepiscopul Ciprului, într-un mesaj postat pe site-ul oficial al Bisericii Ciprului face un apel la Bisericile Ortodoxe locale să participe la Sfântul şi Marele Sinod.
Observând poziţiile publice exprimate de anumite Biserici Ortodoxe locale, în legătură cu convocarea Sfântului şi Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe, dorim să menţionăm pe scurt următoarele:
Prin urmare, facem apel către toate Bisericile Ortodoxe locale să participe la lucrările Sfântului şi Marelui Sinod în duhul dragostei, smereniei şi al aceluiaşi cuget, încât mărturia noastră către lume să fie creativă şi productivă în Hristos Iisus.
- Convocarea Marelui Sinod a fost hotărâtă unanim de către două Adunări ale Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe, fără să existe vreo obiecţie. Acest lucru asigură unitatea şi unanimitatea între noi, de aceea considerăm că oricare altă poziţie sau sugestie, de ultimă oră, ameninţă această unitate şi răspunderea o vor avea cei care, chiar şi fără voia lor, vor contribui la destrămarea ei.
- Dacă există din partea noastră a tuturor bunăvoinţă şi dacă suntem cuprinşi de Duhul Ortodox al dreptăţii şi tradiţiei noastre, eventualele probleme, care există în textele presinodale deja aprobate, pot fi rezolvate de îndată, aşa încât Sfântul şi Marele Sinod să aibă timpul necesar pentru a se ocupa cu subiecte bilaterale, care preocupă Bisericile surori.
***
Arhiepiscopul Atenei, Ieronim, uimit de neparticiparea unor Biserici la "Sfântul și Marele Sinod"
Arhiepiscopul Atenei a exprimat reproșuri indirecte Bisericilor care declară absența lor la Sfântul și Marele Sinod din Creta, într-o declarație luată de jurnalistul grec Georges Ferdis (absolvent al Institutului Sfântul Serghie din Paris) pentru site-ul grec Orthodoxia .info:
"Din moment ce am decis în comun faptul că Sinodul va avea loc, cum se poate ca fiecare să decidă că nu va veni",
se întreabă Întâistătătorul Bisericii Greciei, în Chios, unde este acum.
Arhiepiscopul[ Atenei și al întregii Elade] Ieronim susține că Sinodul se desfășoară în mod normal, indiferent de absențe, și a spus clar faptul că Biserica Greciei va participa după cum s-a convenit. Ca urmare a declarației în cauză:
"Sunt uimit! Din moment ce am convenit de comun acord faptul că Sinodul va avea loc, cum poate decide fiecare că nu va veni? Fiecare este liber să decidă ce vrea. Dar, pe de altă parte, Sinodul nu este panortodox, este numit "Sfântul și Marele Sinod". Prin urmare, toți, atât câți suntem, vom face acest Sinod".
Sursa: Traducere Roman Ortodox în Franța, după Orthodoxie.com,L’archevêque d’Athènes s’exprime au sujet de l’absence de certaines Églises au Concile panorthodoxe
LEGATURI:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu